12. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
A Képviselő-testület
2019. január 31-i ülésére
2019. január 31-i ülésére
Tárgy: | Forgalmi rend változtatási kérelem | |
Készítette: | Pardi László osztályvezető | |
Előterjesztő: | Toldi Balázs polgármester | |
Véleményező bizottság: |
Tisztelt Képviselő-testület!
2018. decemberében a Csokonai Vitéz Mihály utcai és a Fáy András utcai lakosok levélben keresték meg önkormányzatunkat, melyben kérik, hogy az utcában forgalomlassító eszközök (fekvőrendőr) kerüljenek kiépítésre. A kérelmüket azzal indokolják, hogy a területen érvényben lévő lakó-pihenő övezeti szabályok ellenére is a megnövekedett forgalom nem tartja be a sebesség határokat.
A kérelmekben lévő helyszínekről elmondható, hogy a Csokonai Vitéz Mihály utcában az autó javító műhelyhez érkező látogatók miatt az átlagosnál nagyobb, míg a Fáy András utcában átlagos forgalom tapasztalható.
A benyújtott kérelmet és a kérelmet támogatók listáját a csatolt melléklet tartalmazza.
Az utak forgalomszabályozásáról és a közúti jelzések elhelyezéséről szóló 20/1984. (XII. 21.) KM rendelet mellékletének III. fejezet 11.2 pontja alapján „A lakó-pihenő övezet és a korlátozott sebességű övezet bejáratát az úttest szintjének küszöbszerű megemelésével vagy más építési beavatkozással (például középszigetek, útszűkületek, optikai kapuk) lehet jelezni. Hasonló fizikai eszközök (sebességcsökkentő bordák, oszlopok, utcabútorok, elhúzások stb.) helyezhetők el az övezetek úttestjén a járművek várakozására szolgáló útfelületek kijelölése, illetve a járműforgalom számára megengedett sebesség betartatása érdekében, azonban ezek az eszközök nem akadályozhatják a megengedett sebességgel történő folyamatos haladást. Útkereszteződésekben, nagyobb gyalogosforgalmat keltő létesítmények környezetében, továbbá járdák, gyalog- vagy kerékpárutak átvezetésénél az úttest szintje megemelhető.”
Az előkészítés során két típusú sebességcsökkentő borda (fekvőrendőr) kialakításával kalkuláltunk. Az egyik az úgynevezett épített, a másik az előregyártott.
Épített változat:
- anyaga aszfalt,
- magassága: 6-8 cm
- szélessége: 0,9 m
- hosszúsága 3 m
- festett
Előregyártott:
- Anyaga gumi, műanyag
- Magassága: 7 cm
- Szélessége: 45 cm
- Hosszúsága: 3 m
- anyagában színezett
A költségbecslés alapján az épített változat telepítésének költsége bruttó 240.000 Ft, míg az előregyártott változat esetén a teljes költség bruttó 50.000 Ft, így amennyiben a Képviselő-testület támogatja mindkét helyszínen történő telepítést, úgy megközelítőleg bruttó 100.000 Ft-os telepítési költséggel kell kalkulálni, mely a költségvetési rendelet elfogadása után a „Helyi közutak üzemeltetése, fenntartása” című szakfeladat terhére finanszírozható, így forrás kijelölésre nincs szükség.
Kockázatelemzés:
Előnyök:
- Fizikai lassításra kényszerítik a sofőröket
- Nőhet a közlekedés biztonság
Hátrányok:
- A szabálytalan autósok a padkán áthaladva kikerülik és sárfelhordás történik (pl.: Tompa M. utca)
- A lassítás és gyorsítás nagyobb zajhatással jár, mint az egyenletes halladás
- Karbantartást igényel.
- Kényelmetlenséget okoz az autósok és a kerékpárosok számára
A „Közúti forgalom csillapítása” tárgyú ÚT 2-1.207:2008 számú útügyi műszaki előírás sebességcsökkentő bordára vonatkozó előírásai a következők:
„Ideiglenes megoldásként alkalmazható az íves keresztmetszeti kialakítású, sárga-fekete színezésű elemekből összeállított műanyag sebességcsökkentő küszöb.
A pályaszintemelésnél sokkal drasztikusabb megoldás a sebességcsökkentő küszöb kialakítása melyet elsősorban üzemi területeken (telephelyeken, benzinkutaknál, parkolókban) létesítenek. Alkalmazása közúton nem javasolt, kedvezőtlen hatásai miatt:
- Legerőteljesebb hatást annál a sebességnél fejti ki, melyet alkalmazásával el szeretnénk érni (20-40 km/h)
- A nagyobb áthaladási sebességet (50-60 km/h) választó autósok kevésbé érzékelik hatását, viszont jelentős sérülést is okozhat a jármű futóművében és balesetveszélyes
- A környezetre káros hatást fejt ki a zaj és rezgés miatt”
20/1984. (XII. 21.) az utak forgalomszabályozásáról és a közúti jelzések elhelyezéséről szóló KM rendelet 2. § (1) bek. (mely kimondja hogy, az utak forgalmának szabályozása - a 3. §-ban foglalt kivételekkel -, valamint a közúti jelzések elhelyezése, fenntartása, üzemeltetése és eltávolítása a (2)-(10) bekezdésben meghatározott kiegészítésekkel és kivételekkel az út kezelőjének a feladata), valamint az 1988. évi I. törvény 33§ (1) bek. c pontja alapján (mely kimondja hogy, a közút kezelője a helyi közutak tekintetében a helyi önkormányzat; a koncessziós szerződés alapján működtetett helyi közutak és műtárgyaik tekintetében a koncessziós társaság, illetőleg a 9/B. § (2) bekezdése szerint szerződés alapján azzal megbízott gazdálkodó szervezet) a helyi közutak forgalmának szabályozása az Önkormányzat feladata.
Kérem a Képviselő-testületet az előterjesztés megtárgyalására.
Döntéshozói vélemények
Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottság | A Bizottság nem támogatja a Csokonai Vitéz Mihály utcai és a Fáy András utcai forgalom lassító borda kialakítását. | |
"Döntés a létesítésről"
Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: Közlekedés
A Képviselő-testület a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.
Gyomaendrőd Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a Csokonai Vitéz Mihály utcai és a Fáy András utcai forgalom lassító borda kialakítását nem támogatja.
Határidők, felelősök:
Határidő: 2019. 03. 30.
Felelős: Toldi Balázs
Hivatali felelős: Pardi László
Mellékletek: