1. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
A Képviselő-testület
2019. február 14-i ülésére
2019. február 14-i ülésére
Tárgy: | Gyomaendrőd Város Önkormányzata 2019. évi költségvetéséről szóló rendelet-tervezet tárgyalása | |
Készítette: | Szilágyiné Bácsi Gabriella osztályvezető | |
Előterjesztő: | Toldi Balázs polgármester | |
Véleményező bizottság: |
Tisztelt Képviselő-testület!
Az önkormányzat 2019. évi költségvetési rendelet-tervezetének kidolgozása során a Magyarország 2019. évi központi költségvetéséről szóló 2018. évi L. törvény volt az irányadó, melyet az Országgyűlés 2018. július 20-ai ülésén fogadott el.
Az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 24.§ (3) bekezdése előírja, hogy a város jegyzője által előkészített költségvetési rendelet-tervezetet a polgármester február 15-éig nyújtja be a Képviselő-testületnek, mivel a Költségvetési törvényt az Országgyűlés a naptári év kezdetéig elfogadta.
A 2019. évi költségvetés előkészítése a költségvetési koncepció összeállításával indult. Gyomaendrőd Város Önkormányzatának Képviselő-testülete 2018. december 20-án tartott ülésén a 481/2018. (XII. 20.) Gye. Kt. határozatával fogadta el az Önkormányzat 2019. évi költségvetési koncepcióját és abban meghatározta azokat a célokat, illetve feladatokat, amelyeket a költségvetés készítés további szakaszaiban meg kíván valósítani.
Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 111. § (4) bekezdése kimondja, hogy a költségvetési rendeletben működési hiány nem tervezhető, így ezen jogszabálynak való megfelelés érdekében, a költségvetés egyensúlyának biztosítása céljából felülvizsgáltuk a bevételi forrásokat, illetve rangsoroltuk a kiadásokat.
A költségvetési rendelet-tervezet intézményvezetőkkel történt egyeztetésére 2019. január 28-án került sor.
Bevételek számbavétele
Működési célú bevételek:
Adatok E Ft-ban
Megnevezés
|
2018. évi eredeti előirányzat
|
2019. évi terv
|
Állami támogatás
|
951313
|
927559
|
Közhatalmi bevételek
|
421260
|
448260
|
Saját működési bevétel
|
109870
|
117391
|
Működési célú pénzeszköz átvétel
|
797165
|
501432
|
Működési célú maradvány
|
117264
|
173267
|
Működési bevétel összesen
|
2396872
|
2167909
|
1. Helyi önkormányzatok működésének általános támogatása
Az általános támogatás lényege, hogy a települési önkormányzatok az önkormányzati törvényben meghatározott, célzott támogatással nem támogatott feladataihoz kapcsolódó elismerhető kiadásai csökkennek a helyi bevételek meghatározott mértékével és az ezt követően fennmaradó különbözethez biztosít a központi költségvetés támogatást.
Ezen támogatási kategórián belül külön jogcímenként jelennek meg az alábbiak:
- Önkormányzati hivatal működésének támogatása (4.580.000 Ft/fő)
A költségvetési törvény alapján a közös hivatal elismert hivatali létszáma – amire támogatást is biztosít az állam – 39 fő (Gyomaendrőd elismert hivatali létszáma 36,33 fő, Hunya elismert hivatali létszáma 1,59 fő, Csárdaszállásé pedig 1,08 fő), mely a tavalyi évben 39,27 fő volt. A csökkenés abból adódik, hogy a közös hivatalhoz tartozó 3 település lakosságszáma csökkent 160 fővel. A tervezetben Gyomaendrőd vonatkozásában a köztisztviselői létszám 46 fő, a kisegítői állományi létszám 2 fő, a CLLD pályázatban foglalkoztatott 1 fő munkaszervezeti ügyintéző, Csárdaszállás és Hunya esetében 3-3 fő köztisztviselővel számoltunk. A Közös Hivatal működése Gyomaendrőd Város Képviselő-testülete részéről közel 75 millió Ft-ot igényel. Csárdaszállás önkormányzatának a közös hivatal 2019. évi működésének finanszírozásához előreláthatólag 6.496 E Ft-tal szükséges hozzájárulni, Hunya önkormányzatának pedig 5.697 E Ft-tal. A 2018. évi működéshez biztosítandó egy negyedévi támogatás összege Csárdaszállás részéről 1.393 E Ft, Hunya részéről 1.216 E Ft.
- Település-üzemeltetéshez kapcsolódó feladatellátás támogatása
- Zöldterület-gazdálkodással kapcsolatos feladatok támogatása a belterület nagysága alapján illeti meg az önkormányzatot, a beépített támogatási összeg 25.502 E Ft.
- Közvilágítás fenntartásának támogatása település kategóriánként számított átlagos, egy kilométerre jutó nettó működési kiadások figyelembevételével került megállapításra. A 10.000 fő feletti városok esetében a támogatás fajlagos összege 400.000 Ft/km. Az önkormányzatot 2019. évben ezen a jogcímen 65.120 E Ft támogatás illeti meg.
- Köztemető fenntartással kapcsolatos feladatoknál – a 2017. évi országosan összesített önkormányzati beszámolók ezen feladathoz kapcsolódó kormányzati funkcióján megjelenő kiadás alapján számított egy négyzetméterre eső nettó működési kiadás figyelembevételével történik a támogatás összegének meghatározása. A 10.000 fő feletti lakosságszámú települések esetében a támogatás fajlagos összege 104 Ft/m2. A településen lévő köztemető nagyságát az OSAP-jelentés adatai alapján veszik figyelembe. 2019-ben ezen a jogcímen 15.087 E Ft összegű támogatásban részesül önkormányzatunk.
- Közutak fenntartásának támogatása – a 2017. évi országosan összesített önkormányzati beszámolók ezen feladathoz kapcsolódó kormányzati funkciói alapján településkategóriánként számított nettó működési kiadás figyelembevételével történik a támogatás összegének meghatározása. A 10.000 fő feletti városok esetében a támogatás fajlagos összege 295.000 Ft/km. Közútjaink fenntartására 31.881 E Ft támogatásban részesülünk.
- Egyéb önkormányzati feladatok támogatása - a központi költségvetés támogatást biztosít a települési önkormányzatok számára a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. §-ában meghatározott egyes feladatok ellátására. A támogatás fajlagos összege 2.700 Ft/fő, a számított támogatási összeg 36.615 E Ft.
- Lakott külterülettel kapcsolatos feladatok támogatás
Fajlagos összege 2.550 Ft/külterületi lakos, a megítélt támogatás összege 2.471 E Ft.
- Üdülőhelyi feladatok támogatása
Fajlagos összege 1,0 Ft idegenforgalmi adóforintonként, az éves támogatási összeg 8.861 E Ft.
- Polgármesteri illetmény támogatása
Éves támogatási összeg 1.961 E Ft.
- Beszámítás összege
Az előző jogcímek alapján meghatározott támogatások összegét csökkenteni kell az önkormányzat számított bevételének összegével. Az előző évhez képest a beszámítás összegének meghatározási módja változott. A települések lakosságszáma alapján kategóriák kerültek megállapításra, mely kategóriákhoz hozzárendeltek egy minimum és egy maximum támogatáscsökkentő mértéket. Ezen értékek 10 százalékponttal csökkentésre kerülnek, mivel településünk közös hivatal székhelye. A számított bevétel legfeljebb a 2017. évi iparűzési adóalap 0,55 %-át jelenti. Gyomaendrődön az egy lakosra eső adóerő-képesség tavaly még 16.466 Ft volt, ami 18.934 Ft-ra módosult. A támogatás csökkentés meghatározásánál az elvárt - 100.871 E Ft összegű - bevételből szükséges kiindulni. Ezen adatok felhasználásával, egy megadott képlet alapján kell kiszámolni az elvonás összegét. A támogatás csökkentés összege 2019. évben Gyomaendrődön 37.543 E Ft (előző évben az elvonás összege 26.573 E Ft volt).
2. Települési önkormányzatok egyes köznevelési feladatainak támogatása
Az önkormányzatok fő feladata – a köznevelési feladatok ellátása során - az óvodai ellátás biztosítása. A nevelő munkához szükséges támogatást a központi költségvetés úgy bocsátja az önkormányzatok rendelkezésére, hogy a pedagógus és a nevelő munkát segítő kötelező létszám béréhez nyújt támogatást, az óvodák szakmai és dologi kiadásaihoz, valamint a nem a közvetlen szakmai feladatellátásban dolgozók béréhez a központi költségvetés célzott támogatást biztosít, melynek összege 97.400 Ft/fő/év (előző évben 81.700 Ft/fő/év). Az intézmény a feladat ellátásához 141 millió Ft összegű állami támogatásban részesül, mely összeg nem elegendő a feladat biztosításához. Az intézménynél jelentkező bér és hozzá kapcsolódó járulékkiadás összege meghaladja a 128 millió Ft-ot, ugyanakkor a bérekre nyújtott állami támogatás összege 121 millió Ft. A bérek finanszírozásához szükséges a dologi kiadások biztosítására kapott állami támogatásból átcsoportosítani, illetve 1.265 E Ft (975 E Ft Gyomaendrőd Önkormányzatát terhelő támogatási összeg, 290 E Ft Csárdaszállás Önkormányzata részéről, az óvodai étkeztetéshez nyújtott kiegészítő támogatás összege) összegben önkormányzati támogatást nyújtani. Az intézmény 2019. évi fejlesztési támogatás igénye 4.975 E Ft, mely tartalmaz 50 db óvodai fektető ágy beszerzést, kültéri mozgásfejlesztő játékok cseréjét és felújítását, belső festéseket és mázolásokat, a Jókai úton homlokzat, lábazat, párkánydeszka festését, valamint a Kossuth úton csoportszobák, tornaszoba burkolatának felújítását.
3. A települési önkormányzatok szociális és gyermekjóléti és gyermekétkeztetési feladatainak támogatása
Ebben a kategóriában jelenik meg az önkormányzati segélyezés, a család-és gyermekjóléti szolgálat, valamint központ támogatása, továbbá a Térségi Szociális Gondozási Központ által ellátott feladatok után igényelhető támogatások köre, finanszírozásának módja. 2018. évhez viszonyítva jelentősen lecsökkent a települési önkormányzatok szociális feladatainak egyéb támogatása jogcímen az önkormányzatot megillető támogatás összege. 2018-ban még közel 120 millió Ft volt biztosítva az egyes szociális jellegű feladataink finanszírozására, 2019-ben már csak 75 millió Ft-ot kapunk ezen kiadásaink finanszírozására. Ennél a támogatási kategóriánál is változott előző évhez képest a számítás módszere, itt is bevezetésre került a település adóerő-képessége alapján a sávosság rendszere. A támogatás mértéke önkormányzatunk esetében 60 és 95 % közé eshet.
A Térségi Szociális Gondozási Központ működése számításaink és az állami támogatás összegéről rendelkezésre álló információk alapján 66 millió Ft összegű önkormányzati kiegészítő támogatást igényel 2019. évben. A szükséges kiegészítő támogatásból maximum 8 millió Ft-ot tud az Önkormányzat a szociális feladatok egyéb támogatása jogcímen kapott állami támogatásból finanszírozni, hiszen a kapott 75 millió Ft összegű állami forrásból 67 millió Ft-ot tervez a település segélyezési feladatokra felhasználni. A szociális alapellátás kiegészítő támogatás igénye 32,6 millió Ft, a diákétkeztetésé 4,5 millió Ft, a szakosított ellátásé pedig 38,7 millió Ft. A kiegészítés összegét csökkenti a külsős étkeztetésből származó 9,9 millió Ft összegű kalkulált bevétel. Így összességében a Térségi Szociális Gondozási Központ működését saját bevételéből közel 58 millió Ft-tal szükséges az Önkormányzatnak kiegészítenie (szociális alapellátás 24,6 millió Ft, ugyanis itt tudjuk figyelembe venni a 8 millió Ft összegű szociális feladatok egyéb támogatásának segélyezésre fel nem használt összegét, szakosított ellátás 33,2 millió Ft, amennyiben a külsős étkeztetésből származó többlet bevételből 5,5 millió Ft-ot ezen feladatnál veszünk figyelembe, diákétkeztetés nem igényel önkormányzati kiegészítést, amennyiben a külsős étkeztetésből származó többlet bevételből 4,5 millió Ft-ot ezen feladatnál érvényesítünk).
2017. január 1-jével mint önálló gazdasági szervezettel nem rendelkező intézmény kezdte meg működését a Gyomaendrődi Család-és Gyermekjóléti Központ. A Központ a járás területén látja el a feladatokat, a szolgálat a Közös Hivatalhoz tartozó településeken. Az állam részéről biztosított támogatás összege 33.130 E Ft, a települések 1,4 millió Ft összegű kalkulált hozzájárulást fizetnek, önkormányzatunk mintegy 2,1 millió Ft-tal egészíti ki az intézmény működését. Klíma és kisértékű tárgyi eszköz beszerzésre 600 E Ft-ot igényelt az intézmény.
4. A települési önkormányzatok kulturális feladatainak támogatása
Ezen a jogcímen a várost megillető támogatás összege 16.409 E Ft. Ezt az összeget a muzeális intézményekre, a nyilvános könyvtári ellátás biztosítására, valamint a közművelődés támogatására kell fordítani. A támogatás részben finanszírozza a Határ Győző Városi Könyvtár, a Kállai Ferenc Kulturális Központ és a Szent Antal Népház költségeit. Az intézmények összes várhatóan felmerülő költsége 102 millió Ft. A Könyvtár működési kiegészítő támogatás igénye 23 millió Ft, a fejlesztési támogatási igénye 2,1 millió Ft (épület felújítás, asztal és polc beszerzés), a Kállai Ferenc Kulturális Központ működésének kiegészítő támogatás igénye 19,7 millió Ft, a fejlesztési támogatás igénye 2,5 millió Ft (irodaépület felújítás és irodabútor beszerzés), a Szent Antal Népház működése 17,2 millió Ft támogatást igényel, a tervezett fejlesztések 2,5 millió Ft-ot (klímabeszerzés és Gyomai Tájház új nádtető készítése) igényelnek.
Az állami támogatás összege az előző évhez viszonyítva 24 millió Ft-tal csökkent (család és gyermekjóléti feladat ellátása +13,5 millió Ft, üdülőhelyi feladatok támogatása +2,4 millió Ft, szociális feladatellátás -45 millió Ft, köztemető fenntartása +15 millió Ft, beszámítás összege -10 millió Ft).
Az állami támogatások mellett számba vettük az önkormányzati és intézményi saját bevételeket, a működési célú támogatásokat, a közhatalmi bevételeket, továbbá a felhalmozási célú támogatási bevételeket és átvett pénzeszközöket.
A közhatalmi bevételek összességében 27 millió Ft összegű (iparűzési adóbevétel +20 millió Ft, építményadó bevétel + 1 millió Ft, gépjármű adó +2 millió Ft, mezőőri járulék bevétel +4 millió Ft) növekedést mutatnak az előző évhez viszonyítva.
Az önkormányzati saját bevétel tervezett összege 7,5 millió Ft-tal magasabb, mint az előző év tervszáma, mely a bérleti díjakból származó többletbevétellel indokolható.
A működési célú pénzeszköz átvételek között jelennek meg a közfoglalkoztatási programokhoz kapcsolódó támogatások összegei, a mezőőri szolgálat támogatása, a földalapú támogatás összege, a Közös Hivatal működéséhez átvett hozzájárulások összegei, a kulturális és ágazati pótlék finanszírozásához kapcsolódó támogatások összege, valamint nyertes pályázatok támogatásának összegei. Az előző évhez képest mintegy 300 millió Ft-tal kevesebb az átvett támogatás összege (közfoglalkoztatás támogatására kapott forrás 86 millió Ft-tal csökkent, projektekhez kapcsolódó kapott támogatás 220 millió Ft-tal alacsonyabb, mint az előző évben).
A működési célú maradvány 173 millió Ft összege teljes egészében feladattal terhelt pénzeszközt tartalmaz. A beépített maradványból 25 millió Ft a 2018. évi közfoglalkoztatási programokhoz leutalt előleg összege, 93 millió Ft a folyamatban lévő projektek működési kiadást finanszírozó maradványa, 2,4 millió Ft a Gyomaendrődi Család-és Gyermekjóléti Központ EFOP-os projektjének maradványa, 1,8 millió Ft a Közös Hivatal maradványa, 10,8 millió Ft pedig a Városi Egészségügyi Intézmény működési maradványa.
Felhalmozási célú bevételek:
Adatok E Ft-ban
Megnevezés
|
2018. évi eredeti előirányzat
|
2019. évi terv
|
Felhalmozási bevétel
|
469863
|
129949
|
Felhalmozási célú finanszírozási bevétel
|
1078841
|
1283137
|
Felhalmozási bevétel összesen
|
1548704
|
1413086
|
Itt jelennek meg a nyertes pályázatok még le nem utalt támogatási összegei 76 millió Ft értékben, továbbá az Alföldvíz Zrt. által fizetett bérleti díjnak azon része, mely rekonstrukciós munkák finanszírozására fordítandó, illetve terület értékesítésből és áfa visszatérülésből származó bevétel összege.
A támogatott projektek az alábbiak:
- VP6-7.2.1-7.4.1.2-16 Gyomaendrőd-Öregszőlő útépítési projekt támogatása: 55.273 E Ft
- TOP-2.1.3-15-Belterületi vízrendezés IX. ütem Gyomaendrődön többlet támogatás: 19.732 E Ft
- GINOP-7.1.2-15-2016-00002-Lapátos pályázat: 1.000 E Ft
A felhalmozási célú finanszírozási bevétel összege tartalmazza a feladattal terhelt, forgatási célú értékpapírba fektetett önkormányzati forrás 376 millió Ft összegét, a bankszámlán lévő, szintén az előző célt szolgáló 81 millió Ft összeget, azon fejlesztések forrását, melyek áthúzódó kötelezettségként jelennek meg, illetve a nyertes TOP-os projektek 2018. évben fel nem használt támogatásainak összegeit (772 millió Ft), illetve a Városi Egészségügyi Intézmény 6,5 millió Ft összegű felhalmozási maradványa. A felhalmozási maradványából az Egészségügyi Intézmény a Képviselő-testület anyagi segítségével (20 millió Ft fejlesztési támogatás) az elavult, korszerűtlen gépparkját szeretné biztonságosabbá tenni (számítógépes rendszer fejlesztése, EKG, vákumterápiás, légzésfunkciós, ultrahang készülékek beszerzése), melyek az egészségügyi ellátás javítását szolgálják.
Kiadások számbavétele
A kiadások tervezésénél általános elv volt, hogy a betervezett kiadások a várható infláció (2,7%) körüli mértékben növekedhetnek az előző év terv számaihoz képest, illetve a feladat növekedésből adódó többlet kiadásokat és a feladat ellátási telephely változásához szorosan kapcsolódó plusz kiadásokat vettük figyelembe.
Az önkormányzat önként vállalt feladataihoz kapcsolódó kiadások tervezésénél a 2018. évi összegeket vettük alapul.
A bérköltségek meghatározásánál a 195.000 Ft összegű garantált bérminimummal és a 149.000 Ft összegű minimálbérrel számoltunk. A munkáltatót terhelő szociális hozzájárulási adó mértéke: 19,5 %.
A fejlesztési célú kiadások között elsősorban a 2018. évről áthúzódó beruházások kerültek megtervezésre, továbbá a városüzemeltetési osztály, az intézmények által szükségesnek tartott fejlesztések, felújítások, valamint a testület által korábban hozott döntések kerültek beépítésre. A fejlesztések között megjelennek a nyertes TOP-os projektek 2019. évben jelentkező kiadásai.
Működési kiadások:
Adatok E Ft-ban
Megnevezés
|
2018. évi eredeti előirányzat
|
2019. évi terv
|
Működési kiadás
|
2396872
|
2167909
|
személyi juttatás
|
676158
|
603525
|
munkaadókat terhelő járulék
|
108525
|
103827
|
dologi kiadás
|
724340
|
629428
|
működési célú pénzeszköz átadás
|
731336
|
761608
|
működési céltartalék
|
156513
|
69521
|
A működési kiadásokon belül:
A személyi juttatások az előző évhez képest összességében 73 millió forintos csökkenést mutatnak. A változás az alábbiakkal magyarázható. A közfoglalkoztatásra betervezett bértömeg 84 millió Ft-tal kevesebb, mint múlt évben, mely a közfoglalkoztatásban részt vevő létszám csökkenéséből adódik, az Önkormányzat EFOP-os projektjeinél az előző évi bértömeghez képest 33 millió Ft-tal kevesebb személyi juttatás kerül kifizetésre 2019. évben, továbbá a TOP-os projekteknél beépítésre kerültek a működést érintő kiadások, melyek közül a bérjellegű kiadások 12 millió Ft-ot tesznek ki. Az intézményeknél a bérnövekedés összege 30 millió Ft (ebből a Közös Hivatalnál a CLLD projekt nélkül 17,5 millió Ft a növekedés).
A munkaadókat terhelő járulék mértéke 19,5 %, a járulék összege a bérköltséghez igazodva módosul.
A dologi kiadások csökkenése önkormányzati szintre összesítve 95 millió Ft. A nyertes TOP-os projektekhez 39 millió Ft összegű kiadás került beépítésre, az EFOP-os projekteknél az előző év számai 129 millió Ft-tal csökkentek, a közfoglalkoztatási program 2019. évi dologi kiadása az előző évhez képest 16 millió Ft-tal csökkent, önkormányzati feladatoknál 17 millió Ft összegű dologi kiadás növekedés jelentkezik (a működési céltartalékok közül 20 millió Ft átvezetésre került a megfelelő kormányzati funkciókra), továbbá 16 millió Ft csökkenés jelentkezik a Gyomaendrődi Család- és Gyermekjóléti Központ EFOP-os projektjéhez kapcsolódóan, 13 millió Ft növekedés került beépítésre 5 intézmény dologi költségei közé.
A működési célú pénzeszköz átadás összege 30 millió Ft-tal nőtt az előző évhez képest. Ez több tényező együttes hatásával magyarázható. A tartalékból a megfelelő kormányzati funkciókra beépítésre került 12 millió Ft a TDM, az IKSZT és a hulladékgazdálkodási feladatokhoz kapcsolódóan, a Liget Fürdő Kft. részére beépítésre került az előző évben jóváhagyott többlettámogatásból 6 millió Ft, illetve a 2019. évi 10 millió Ft összegű plusz támogatási igény, az egyéb önkormányzati feladatok (közszolgáltatási feladatok, buszközlekedés, Tűzoltóság támogatása) többlet igénye 10 millió Ft, továbbá az ellátottak pénzbeli juttatása címen 8 millió Ft-tal kevesebb támogatás került megtervezésre, mint az előző évben.
A működési céltartalék összege 2019. évben 69,5 millió Ft. Itt jelenik meg a Sport alap 14.500 E Ft-os kerete, a Civil alap 5.650 E Ft összegben meghatározott kerete, az Idegenforgalmi alap 2.900 E Ft összegű kerete. A tartalékok között jelenik meg a Polgármesteri alap (700 E Ft) és a Kitüntetési és Kegyeleti Alap (1.300 E Ft). A városi rendezvényekre 10.000 E Ft került elkülönítésre. A működési céltartalékok között terveztük meg többek között a Kállai adomány összegét, a 2018. évről áthúzódó működési költségeket, a költségalapú bérlakások karbantartására fordítható, elkülönített számlán rendelkezésre álló keretet.
Felhalmozási kiadások:
A felhalmozási kiadások között jelennek meg a felújítások 684 millió Ft összegben, a beruházások 627 millió Ft értékben, valamint az egyéb felhalmozási kiadások 101 millió Ft összegben. A konkrét felhalmozási elképzelések a 8. mellékletben olvashatók.
Nyertes projektek:
- TOP 2.1.2-15-BS1-2016-00004 Endrődi városrész központjának rehabilitációja
- TOP 2.1.2-16-BS1-2017-00001 Gyomai városrész központjának rehabilitációja
- EFOP-1.5.3-16-2017-00042 Humán szolgáltatások fejlesztése a Gyomaendrődi Járásban
- EFOP-3.7.3-16 Élethosszig tartó tanulás támogatása Gyomaendrődön
- EFOP-3.3.2-16-Kulturális intézmények a köznevelés eredményességéért
- TOP-3.2.1-16 Önkormányzati épületek energetikai korszerűsítése-Kis Bálint Általános Iskola épülete
- TOP-2.1.3-16 Belvízrendezés Kodály és Hídfő utca között
- TOP-3.1.1-16-Kerékpárút építés Kodály Hídfő között
- TOP-1.4.1-16-Blaha úti óvoda fejlesztése
- TOP-1.1.3-16-Helyi gazdaságfejlesztés-Piac
- TOP-2.1.3-16-Települési környezetvédelmi infrastruktúra fejlesztés-Fűzfás-zug belvíz
- TOP-2.1.3-16-Települési környezetvédelmi infrastruktúra fejlesztés-Csókás-zug
- TOP-3.2.1-16 Önkormányzati épületek energetikai korszerűsítése-Endrőd orvosi rendelő
- VP6-7.2.1-7.4.1.2-16 Gyomaendrőd-Öregszőlő útépítési projekt támogatása
- GINOP-7.1.2-15-2016-00002 Lapátos pályázat
- TOP-7.11-16-CLLD pályázat
A rendelet előzetes hatásvizsgálata
A költségvetési rendelet tervezet társadalmi, gazdasági, költségvetési hatásai:
A tervezet elfogadása esetén a költségvetés lehetővé teszi a folyamatban lévő beruházások befejezését és a további működtetését. Biztosítja a további pályázatok megvalósításához és benyújtásához szükséges saját erő szükségletet. Ezek a fejlesztések lehetővé teszik, hogy a település térségi szerepe megmaradjon és fékezze azokat a negatív folyamatokat (elvándorlás, romló szociális körülmények, születések számának csökkenése), melyek térségünkre jellemzőek.
A tervezet biztosítja az önkormányzat által fenntartott közszolgáltatások működtetéséhez szükséges forrásokat a gazdasági évben. Az intézményi közszolgáltatások esetében biztosított csekély mértékű felújítás és karbantartás megakadályozza a színvonal-romlást.
A közfoglalkoztatáshoz szükséges saját erő megteremti annak a lehetőségét, hogy folytatódjon a programokhoz kapcsolódó értékteremtés, eredményesen kapcsolódjon be a településüzemeltetési feladatokba és javuljon a hatékonysága, figyelemmel a megtett szervezeti változtatásokra is.
A szociális ellátórendszer működéséhez a szükséges források megtervezésre kerültek.
A rendelet tervezet költségvetési egyensúllyal számol, mely csak következetes, takarékos gazdálkodással tartható fenn. A költségvetési egyensúly fenntartása a következő években csak abban az esetben biztosítható, ha az önkormányzati tulajdonban álló gazdasági társaságok eredményes működése érdekében hozott tulajdonosi döntések tovább folytatódnak.
Az önkormányzat kötelező és vállalt feladatainak teljesítéséhez a tervezet a szükséges forrásokat biztosítja.
Környezeti és egészségi következményei:
A rendelet elfogadásának a környezetre és az egészségre negatív hatásai nincsenek. Az elmúlt gazdasági években befejeződött a szennyvíztisztító telep korszerűsítése, a Lélekkel a Körösök mentén megnevezésű projekt, az ivóvíz minőség javító beruházás, a hulladékgyűjtéssel és szállítással kapcsolatos pályázat, belvíz rendezési projektek, melyek környezetünk védelmét szolgálják, biztosítják a fenntartható fejlődést. A belvíz rendszer további kiépítéséhez, energetikai korszerűsítésekhez szükséges források ebben az évben is rendelkezésre állnak, a fejlesztéshez szükséges támogatások a Területfejlesztési Operatív Programokból biztosítottak.
Adminisztrációs terhek:
A rendelet tervezet adminisztrációs többlet igénnyel nem számol, a megváltozott szabályzórendszer miatt csökkenéssel sem. A működéshez szükséges informatikai rendszer szinten tartását és csekély mértékű fejlesztését biztosítja a költségvetés.
A jogszabály megalkotásának szükségessége, a jogalkotás elmaradásának várható következményei:
A rendelet megalkotására a költségvetési törvény és az államháztartási törvény kötelezi a Képviselő-testületet, elfogadásának hiányában átmeneti gazdálkodásról szóló rendeletet kell alkotni, ez esetben e rendelet szerint végezheti az önkormányzat a feladatainak ellátását, mely megakadályozza a település gazdasági és társadalmi fejlődése érdekében szükséges fejlesztések elindítását. Amennyiben az önkormányzat nem alkotja meg határidőben a rendeletet, az állami támogatás folyósításának felfüggesztésére kerül sor és az adatszolgáltatási kötelezettség nem teljesítése pedig bírságot ró az önkormányzatokra.
A jogszabály alkalmazásához szükséges személyi, szervezeti, tárgyi és pénzügyi feltételek:
A rendelet alkalmazásához szükséges személyi, szervezeti, tárgyi és pénzügyi feltételek biztosítottak.
Indoklás az Önkormányzat 2019. évi költségvetési rendelet-tervezetéhez
A költségvetési rendelet-tervezet 1.§-ában meghatározott 3.580.995 ezer Ft bevételi és kiadási főösszeg meghatározásában Magyarország 2019. évi központi költségvetéséről szóló 2018. évi L. törvény az irányadó. Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 111. § (4) bekezdése kimondja, hogy a költségvetési rendeletben működési hiány nem tervezhető. A rendelet-tervezetben a költségvetési egyensúly biztosított.
A rendelet-tervezet 2.§-ában meghatározott működési bevételek az ellátandó feladatokhoz szükséges bevételeket tartalmazzák, a fejlesztési bevételek pedig a megvalósítandó beruházások, felújítások, pályázati elképzelések forrását képezik.
A rendelet-tervezet 3.§-ban meghatározott jogcímenkénti bevételek feladatonként, a finanszírozási bevételek működési és felhalmozási bontásban, intézményenként lettek kidolgozva.
A rendelet-tervezet 4.§-ában meghatározott önkormányzati működési kiadások összesen 2.167.909 ezer Ft összegben az önkormányzat működéséhez kapcsolódó feladatok személyi és tárgyi feltételeinek költségeit tartalmazzák.
A rendelet-tervezet 5.§-ában a működési kiadások részletezése kormányzati funkciók szerint lett kialakítva.
A rendelet 6.§-ában a 69.521 ezer Ft összegű működési céltartalékból a polgármesteri, a kitüntetési és kegyeleti, a sport, a civil és az idegenforgalmi alap keretösszegei kerültek bemutatásra.
A rendelet-tervezet 7.§-ában a felhalmozási kiadásokra tervezett 1.413.086 ezer Ft egyrészt az önkormányzat 2019. évi felújítási és beruházási elképzeléseit foglalja magába, másrészt az egyéb felhalmozási kiadásokat és a pályázati saját erőkre elkülönített felhalmozási céltartalék összegét.
A rendelet-tervezet 8.§-ában a fejlesztési célok megvalósítására rendelkezésre álló forrás felhasználása került bemutatásra.
A rendelet-tervezet 9.§-ában az önkormányzat és intézményei feladatai elvégzéséhez meghatározott létszámkeret került bemutatásra.
A rendelet-tervezet 10.§-a intézményenként mutatja be az önkormányzati kiegészítő támogatás és az állami támogatás összegeit.
A rendelet-tervezet 11.§-ában a működési kiadások és bevételek kerülnek bemutatásra kötelező és önként vállalt feladat bontásban.
A rendelet-tervezet 12.§-ában látható az önkormányzat és az önálló gazdasági szervezettel rendelkező intézmények várható bevételeinek és kiadásainak bemutatása havi bontásban.
A rendelet-tervezet 13.§-ában költségvetési tervszámokat láthatunk a 2019-2022. évekre.
A rendelet-tervezet 14.§-ában az adóbevételekhez kapcsolódó 1.992 ezer Ft összegű közvetett támogatás jelenik meg.
A rendelet-tervezet 15.§-a az önkormányzat 2019. évi lehetséges adósságvállalásának felső határát 238.226 ezer Ft összegben határozza meg.
A rendelet-tervezet 16.§-ában a közmunka-programhoz, valamint a TOP-7.11-16-CLLD pályázathoz kapcsolódó 2020. évre áthúzódó kötelezettségének összege jelenik meg.
A rendelet-tervezet 17.§-ában bemutattuk azon Európai Uniós programokat, melyekből önkormányzatunk támogatásban részesült.
A helyi önkormányzat képviselő-testülete költségvetési rendelettervezetében együttesen hagyja jóvá az önkormányzati hivatal, valamint a felügyelete alá tartozó egyéb költségvetési szervek költségvetését.
Szöveges indoklás az önálló gazdasági szervezettel rendelkező költségvetési szervek 2019. évi költségvetéséhez
Az Önkormányzat fenntartásában működő intézmények közül a Gyomaendrődi Közös Önkormányzati Hivatal rendelkezik önálló gazdasági szervezettel. A Közös Hivatal látja el az önálló gazdasági szervezettel nem rendelkező valamennyi önkormányzati és társulási intézmény (Határ Győző Városi Könyvtár, Szent Antal Népház, Kállai Ferenc Kulturális Központ, Városi Egészségügyi Intézmény, Gyomaendrődi Család-és Gyermekjóléti Központ, Gyomaendrőd-Csárdaszállás-Hunya Kistérségi Óvoda), továbbá Gyomaendrőd Város Önkormányzat, Csárdaszállás Községi Önkormányzat, Hunya Község Önkormányzata, a Roma Nemzetiségi Önkormányzat, a Német Nemzetiségi Önkormányzat és a Gyomaendrőd, Csárdaszállás, Hunya Települési Önkormányzati Társulás gazdálkodási feladatait.
1. Pénzügyi-költségvetési feltételek
A 2019. évi költségvetési tervezet Magyarország 2019. évi központi költségvetéséről szóló 2018. évi L. törvény alapján készült, a kiemelt előirányzatokat ezen rendelet tervezet megfelelő mellékletei tartalmazzák.
2. Személyi és tárgyi feltételek
A Gyomaendrődi Közös Önkormányzati Hivatal 2013. január 1-jétől Gyomaendrőd, Csárdaszállás és Hunya önkormányzatok vonatkozásában látja el feladatait. A tervezett hivatali létszám 2019. évben az alábbiak szerint alakul:
Gyomaendrőd - 48 fő (ebből a létszámból 2 fő kisegítő személyzet)
Csárdaszállás - 3 fő
Hunya - 3 fő
CLLD pályázat - 1 fő
A Közös Hivatal elismert hivatali létszáma 2019. évre számolva 39 fő. Ebből a létszámból 36,33 főre nyújt az állam támogatást Gyomaendrőd vonatkozásában, 1,08 főt finanszíroz Csárdaszállás esetében és 1,59 főt Hunya Községben. Gyomaendrődön 48 főre terveztünk bérjellegű kiadást. A két kistelepülés önkormányzata vállalta a fent említett létszám foglalkoztatásából eredő kiegészítés biztosítását, melynek összege Csárdaszállás részéről 6.496 E Ft (2018. évről áthúzódó: 1.393 E Ft), Hunya Község Önkormányzata részéről pedig 5.697 E Ft (2018. évről áthúzódó: 1.216 E Ft). A Közös Hivatal általános működésére biztosított támogatás összege közel 179 millió Ft, mellyel szemben a tervezett működési kiadások összege 272 millió Ft.
A Közös Hivatal dolgozói közül 20 főt érint a garantált bérminimum összegének változása, melynek járulékkal növelt többletköltsége 4 millió Ft. A Képviselő-testületek döntése alapján 2019. január 1. napjától a köztisztviselői illetményalap 50.000 Ft, a 2018. évhez hasonlóan.
A Gyomaendrődi Közös Önkormányzati Hivatal székhelye 2013. január 1. napjától a Selyem út 124. szám alatt található. Az új helyen a megfelelő feltételek kialakítására már több millió Ft-ot költött az önkormányzat. Az épület külső hőszigetelésére, nyílászáró cserére, napelemmel történő felszerelésére, akadálymentesítésre, fűtés és világítás korszerűsítésére Önkormányzatunk 184 millió Ft összegű támogatásban részesült. A TOP-os forrásból megvalósuló beruházásnak köszönhetően elmondható, hogy Gyomaendrőd lakosainak közigazgatási kiszolgálása a mai kor követelményeinek megfelelő környezetben történik.
Hunya és Csárdaszállás községekben a közös hivatalnak önálló telephelyei működnek. Ezeken a telephelyeken a hivatal dolgozói ugyanazon programokat alkalmazzák napi munkavégzésük során, mint a Gyomaendrődön dolgozók. Ezen rendszer kialakítása a könnyebb koordinálás és áttekintés érdekében, illetve az egységes hivatali feladatellátás szellemében történt.
A közvetlen, napi munkát segítő eszközállomány és az alkalmazott programok jól használhatók. A 2019-es költségvetési évtől bevezetésre kerültek az ASP szakrendszerek, melyek rendszerszintű használatának elsajátítása jelentős terhet és többlet feladatot ró a hivatal valamennyi dolgozójára. Az elektronikus ügyintézés szabályainak megismerése és alkalmazásának kiterjesztése tovább folytatódik a 2019-es gazdálkodási évben. A hivatali munkát segítő és javító eszközök korszerűsítésére 2019. évben 3,5 millió Ft-ot szeretne az önkormányzat fordítani.
3. Az ellátandó tevékenységek szakmai, minőségi és mennyiségi jellemzői
A hivatal ellátandó feladatait az alapító okirat, illetve a Hivatal SZMSZ-e részletezi. Az ellátandó feladatok szakmai és minőségi követelményeinek való megfelelést szolgálja, hogy az alkalmazott dolgozók megfelelő végzettséggel, gyakorlattal rendelkeznek, rendszeres továbbképzéseken vegyenek részt. A köztisztviselők munkájának minősítése a teljesítményértékelés alapján minden évben megtörténik. A folyamatba épített előzetes, utólagos és vezetői ellenőrzés ugyancsak a minőségi munkát segíti, az elvégzett ellenőrzések a minél pontosabb és precízebb munkavégzést szolgálják.
4. Megvalósítási terv
A hivatal és a hozzá tartozó feladatok költségvetésének összeállítása során az alkalmazott alapjogszabály a Magyarország 2019. évi központi költségvetéséről szóló 2018. évi L. törvény, valamint az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény. A törvényi előírásoknak megfelelően történt a bevételek tervezése, illetve a működési kiadások meghatározása. A hivatal dolgozói részére beépített éves bruttó cafetéria keret 200.000 Ft/fő.
A működési bevételek és kiadások egyensúlya a költségvetési rendelettervezetben biztosított, ugyanakkor az egyensúly fenntartását nagymértékben befolyásolják az esetleges jogszabályváltozások, az elvégzett ellenőrzések megállapításai, az előre nem tervezhető, váratlan események is. Az intézmények működésében rejlő kockázat negatív hatását mérsékelni és kezelni próbáljuk a kiskincstári rendszer működtetésével, a FEUVE rendszerének következetes alkalmazásával.
Szöveges indoklás a Térségi Szociális Gondozási Központ 2019. évi költségvetéséhez
(Készítette: Mraucsik Éva intézményvezető és Uhrin Anita gazdasági vezető)
Intézkedések:
- 2019. március 1. napjától a 2 fő képviselő testületi döntés alapján foglalkoztatott személy a szakmai dolgozók helyett a technikai dolgozók között lát el feladatot, így a plusz két fő megmarad, de a március 1-november 30-i időszakban az üzemeltetésen kerül a bérük elszámolásra, mely a befolyt támogatási összegből és térítési díjakból származó bevételek révén, önkormányzati támogatás nélkül finanszírozhatóvá válik.
Ezen intézkedéssel az idősotthoni üzemeltetésen a dolgozói létszám 2 fővel nő, az önkormányzati kiegészítő támogatás pedig 43 959eFt-ról 38 735eFt-ra csökken a feladathoz kapcsolódóan.
- A Nagylaposon található 4. számú idősek klubjának bezárásával további 1 822eFt megtakarítás keletkezik a 2019. évi intézményi költségvetésben.
A klub március 1.-vel történő megszüntetésével a klubban dolgozó 6 órás személy számára az idősotthonban nyugdíjba vonuló kolléga álláshelye kerül felajánlásra, így foglalkoztatása továbbra is megoldott az intézményen belül. A jelenlegi 8-10fő ellátott pedig a 3. számú és 5. számú idősek klubjában kerül elhelyezésre, így ellátásuk is megoldott marad a jövőben. Ők a Nagylaposon működő tanyagondnoki szolgálat szállítása révén kerülnek el a gyomaendrődi és öregszőlősi klubokba.
- A Tanyagondnoki Szolgálat 02 körzetének a megszűntetésével 2019. évben további 830eFt összeg megtakarítására kerülhet sor. Az öregszőlői 2.számú tanyagondnoki körzet tanyagondoka karbantartó állásban tud az intézményél további munkát ellátni, egy fő viszont leépítésre kerül, mely többletköltséget (felmentési idő, végkielégítés) nem eredményez a költségvetési évben és azt követően sem az intézmény költségvetésében.
A Tanyagondnoki körzet 2019. június 1.napjával szüntethető meg, korábbi pályázati fenntartási kötelezettség miatt.
Az intézkedések révén 8 848 eFt összegű megtakarítás válik lehetővé, mely nem csak a 2019. évi költségvetésünkben realizálódik, hanem hosszútávú intézkedésként, hosszútávú megtakarítást is eredményez az önkormányzatnak, anélkül, hogy a feladat ellátásban bármilyen zavar keletkezne, vagy az ellátottak bármilyen hátrányt szenvednének.
Intézményünk a 2019. évi költségvetését az előirányzott minimálbér és garantált bérminimum és a hozzátartozó 19,5%-os szociális hozzájárulási adó figyelembevételével tervezte meg.
A 2019. évi minimálbér és garantált bérminimum emelkedés az egyes ellátási egységekben az alábbi összegekkel emelte meg a bérkifizetést:
Szakfeladat
|
Létszám
|
2019. évi bérminimumra való kiegészítés
|
Munkaadói járulék összesen
|
Összesen
|
Intézményvezető bére
|
1
|
|
0
|
0
|
Őszi Napsugár Idősek Otthona
|
11
|
1 754 500
|
342 128
|
2 096 628
|
Őszi Napsugár Idősek Otthona Technikai
|
6
|
726 000
|
141 570
|
867 570
|
Őszikék Idősek Otthona
|
15
|
2 392 500
|
466 538
|
2 859 038
|
Őszikék Idősek Otthona Technikai
|
8
|
1 083 500
|
211 283
|
1 294 783
|
Rózsakert Idősek Otthona
|
14
|
2 233 000
|
435 435
|
2 668 435
|
Rózsakert Idősek Otthona Technikai
|
5
|
605 000
|
117 975
|
722 975
|
Átmeneti elhelyezés
|
2
|
319 000
|
62 205
|
381 205
|
Átmeneti elhelyezés Technikai
|
2
|
280 500
|
54 698
|
335 198
|
Szent Imre Idősek Otthona
|
6
|
957 000
|
186 615
|
1 143 615
|
Szent Imre Idősek Otthona Technikai
|
2
|
280 500
|
54 698
|
335 198
|
2fő KT rendeletes
|
2
|
319 000
|
62 205
|
381 205
|
1. számú Idősek Klubja
|
3,5
|
519 750
|
101 351
|
621 101
|
3. számú Idősek Klubja
|
1,5
|
239 250
|
46 654
|
285 904
|
4. számú Idősek Klubja
|
1,5
|
199 375
|
38 878
|
238 253
|
5. számú Idősek Klubja
|
4,5
|
679 250
|
132 454
|
811 704
|
6. számú Idősek Klubja
|
2
|
319 000
|
62 205
|
381 205
|
Esély Klub
|
5
|
759 000
|
148 005
|
907 005
|
Házigondozás - Gyomaendrőd
|
9
|
1 527 500
|
297 863
|
1 825 363
|
Házigondozás - Hunya
|
2
|
279 125
|
54 429
|
333 554
|
Szociális étkeztetés
|
2
|
280 500
|
54 698
|
335 198
|
Tanyagondnoki Szolgálat 01
|
1
|
159 500
|
31 103
|
190 603
|
Tanyagondnoki Szolgálat 02
|
1
|
159 500
|
31 103
|
190 603
|
Támogató Szolgálat
|
4
|
638 000
|
124 410
|
762 410
|
Gyermekélelmezés
|
8
|
863 500
|
168 383
|
1 031 883
|
Konyha
|
17
|
271 500
|
52 943
|
324 443
|
Központi irányítás-Gazdasági csoport
|
5
|
797 500
|
155 513
|
953 013
|
Központi irányítás-Szakmai csoport
|
2
|
319 000
|
62 205
|
381 205
|
Gépkocsi
|
2
|
319 000
|
62 205
|
381 205
|
Összesen
|
145
|
19 280 750
|
3 759 746
|
23 040 496
|
Fenti összeg egy része, mely az idősotthoni üzemeltetésen dolgozók közvetlen és közvetett béréhez kapcsolódik teljes egészében elszámolásra kerül az idős otthoni üzemeltetési támogatás terhére, mely közel 4 millió Ft összeget jelent.
A gyermekétkeztetés üzemeltetési jogcímén is elszámolásra kerül a feladaton dolgozók béréhez kapcsolódó minimálbér és garantált bérminimum kiegészítés összege, mely a közvetett dolgozók bérével közel 1 200 eFt összeget tesz ki (bár a feladat önkormányzati kiegészítést igényel, de az az adóerőképesség miatti csökkentett állami támogatás összegéből adódik).
További 2 493 eFt mely a házigondozáson és szociális étkezésen dolgozók béréhez kapcsolódik a térítési díjakban megfinanszírozásra kerül.
A fennmaradó közel 15 347 e Ft -ot viszont sem az állami támogatásból, sem a térítési díjakból nem tudjuk biztosítani, egyrészt mert az állami támogatások összege a 2017, 2018 évi szinten maradt valamennyi jogcím esetében 2019. évben, másrészt az alapellátást igénybevevő nappali és fogyatékos kluban ellátott tagok fizetőképessége és hajlandósága azt nem teszi lehetővé, ugyanígy a Támogató Szolgálat által ellátottak sem képesek megfizetni a többletkiadást. A tanyagondnoki szolgáltatást pedig térítésmentesen kell biztosítani, így a finanszírozási hiány térítési díjból itt nem finanszírozható.
SZAKOSÍTOTT ELLÁTÁS:
A feladaton a 48 fő szakdolgozó bére került megtervezésre, továbbá beépítésre került 2 fő szakdolgozó 2019. február 28-ig, akik bérfinanszírozása a Képviselő Testület támogatásával valósulhat meg, önkormányzati forrásból. A költségvetési törvény a szakmai dolgozók bértámogatását a tavalyi szinten hagyta, így a 48 fő szakmai dolgozó bértámogatása összesen 136 704 eFt. Ez azösszeg került beépítésre a támogatások közé.
A 48 fő szakdolgozó tervezett bére az alábbiak szerint alakul:
Kötelezően kifizetendő illetmények (Alapbér, vezetői pótlék, ágymelletti pótlék, jubileumi jutalom, változóbér): 143 125 eFt
Nem kötelező illetmény (Keresetkiegészítés fedezete, ktsgvetési törvény alapján): 2 400 eFt
Személyi juttatás összesen: 145 525 eFt
Járulékok (19,5%): 28 378 eFt
Munkabér és járulékok összesen: 173 903 eFt
KT testület által támogatott plusz 2 fő:
Kötelezően kifizetendő illetmények (Alapbér, vezetői pótlék, ágymelletti pótlék, változóbér): 5 473 eFt
Nem kötelező illetmény (Keresetkiegészítés fedezete, költségvetési törvény alapján): 70 eFt
Személyi juttatás összesen: 5 543 eFt
Járulékok (19,5%): 1 081 eFt
Munkabér és járulékok összesen: 6 624 eFt
Ebből 2019. február 28-ig a szakmai dolgozók bérét terhelő bérrész járulékokkal: 1 536 eFt
Finanszírozási hiány összesen:
Állami támogatás: 136 704 eFt
Tervezett bér és járulékok: 173 903 eFt
KT testület által támogatott 2fő február 28-ig: 1 536 eFt
Finanszírozási hiány: - 38 735 eFt
Üzemeltetési támogatás:
Üzemeltetésben dolgozók bére – 23 fő, plusz a konyha, gépjármű irányítás, szakmai és gazdasági csoport arányos bére (Alapbér, vezetői pótlék, jubileumi jutalom, változóbér, keresetkiegészítés fedezet költségvetési törvény alapján, + 2 fő KT március 1-november 30. között): 81 732 eFt
Járulékok (19,5%): 19 236 eFt
Dologi kiadás -a konyha, gépjármű, központ dologi kiadásainak arányos részével: 98 952 eFt
Üzemeltetési kiadások összesen: 199 920 eFt
Térítési díjakból származó bevételek: 166 966 eFt
Térítési díjakból származó bevételek: 166 966 eFt
Üzemeltetési támogatás: 32 954 eFt
Finanszírozási hiány/többlet: 0 eFt
DIÁKÉTKEZTETÉS:
A feladaton összesen 16 fő dolgozó bére kerül támogatásra a feladatellátási helyek és az igénybe vevők száma alapján, mely összesen 1 900 eFt fajlagos összeg mellett: 30 400 eFt
Üzemeltetési támogatás:
Összes kiadás: Üzemeltetésben dolgozók bére, járulékokkal – 14,98fő, plusz a konyha, gépjármű irányítás és gazdasági csoport bérének és dologi kiadásainak arányos része (alapbér, vezetői pótlék, jubileumi jutalom, változóbér, keresetkiegészítés fedezet költségvetési törvény alapján, dologi kiadások): 92 337 eFt
Térítési díjakból származó bevételek: 14 000 eFt
16 fő bérének támogatása: 30 400 eFt
Üzemeltetési támogatás: 43 325 eFt
Finanszírozási hiány: - 4 467 eFt
RÁSZORULÓ GYEREKEK SZÜNIDEI ÉTKEZTETÉSE:
A feladathoz tartozó állami támogatás összege 570 Ft-ról 542 Ft összegre csökkent. A szünidei étkezők számának meghatározása az önkormányzat által nyújtott adatszolgáltatáson alapszik.
A feladat ellátásához a támogatásként nyújtott 542 Ft elegendő fedezetet biztosít, így önkormányzati kiegészítést a feladat nem igényel.
SZOCIÁLIS ALAPELLÁTÁS:
A szociális alapellátás állami támogatásának fajlagos összegei nem változtak az előző évihez képest. A dologi kiadások és bevételek bázis szinten kerültek meghatározásra, figyelembe véve a 2018. évi kiadásokat és a fizetőképességet.
Az alapellátás finanszírozási hiányának alakulása az egyes tevékenységek szerint:
Megnevezés
|
Működési engedély szerinti ellátható létszám
|
Tényleges igénybe vevők száma:
|
eFt
|
1. Nappali Klub - Gyomai rész
|
30
|
30
|
-6 350
|
3. Nappali Klub – Öregszőlő
|
25
|
23
|
-1 922
|
4. Nappali Klub – Nagylapos
|
15
|
8
|
-918
|
5. Nappali Klub - Endrődi rész
|
44
|
37
|
-9 282
|
6. Nappali Klub - Hunya
|
30
|
28
|
-2 899
|
Fogyatékosok nappali ellátása
|
30
|
25
|
-3 261
|
Szociális étkezés - Gyomaendrőd
|
-
|
165
|
511
|
Szociális étkezés - Hunya
|
-
|
||
Házi segítségnyújtás - Gyomaendrőd
|
77
|
62
|
-377
|
Házi segítségnyújtás - Hunya
|
13
|
||
Támogató Szolgálat
|
3449 feladategység
|
8500 feladategység
|
-5 426
|
Tanyagondnoki Szolgálat 1.körzet
|
-
|
-
|
-1 800
|
Tanyagondnoki Szolgálat 2.körzet
|
-
|
-
|
-972
|
Finanszírozási hiány összesen
|
|
|
-32 696
|
Ebből HUNYA (központi irányítás nélkül):
|
|
|
-781
|
Ebből GYOMAENDRŐD:
|
|
|
-31 918
|
Az alapellátáshoz kapcsolódóan a keresetkiegészítés címen tervezett összeg járulékokkal együtt nagyságrendileg 2 407 eFt.
KÜLSŐS ÉTKEZÉSBŐL SZÁRMAZÓ BEVÉTELEK:
Intézményünk főzőkonyhája az önkormányzat saját vagy a Tankerület által fenntartott intézményein túl az alábbi óvodákban és oktatási intézményekben, idős ellátásban szolgál ki étkezőket:
Megnevezés
|
Átlagos igénybevétel
|
||||
Bölcsőde
|
Óvoda
|
Általános Iskola
|
Gimnázium
|
Idős ellátás
|
|
Gyermekliget Nonprofit Kft
|
20
|
78
|
|
|
|
Tulipános Nonprofit Kft
|
2
|
21
|
|
|
|
Szivárvány Gyermekkert Nonprofit Kiemelten Közhasznú Kft
|
22
|
67
|
|
|
|
Református Szeretetotthon
|
|
|
|
|
45
|
Szent Gellért Katolikus Általános Iskola, Gimnázium és Kollégium
|
|
|
180
|
35
|
|
Összesen
|
44
|
166
|
180
|
35
|
45
|
Továbbá a nyári időszakban a Szent Antal Népház, Hétszínvirág Tüskevár és az Ifjúsági Tábor részére tábori étkezést biztosítunk igény szerint.
Fenti feladatok ellátásából 2019. évben, amellett, hogy a konyhai, a gépjármű és központi irányítás arányos része is figyelembevételre kerül a nyersanyag felhasználáson túl a fenti feladatok kiadásainak meghatározásánál; összességében 9 934 eFt összegű olyan saját bevétele keletkezik az intézmények, mely az egyéb feladatok finanszírozási hiányát csökkenti intézményi szinten.
2019. évben az előző évekhez képest a többletbevétel közel 6 000eFt-tal több, mely a Szent Gellért Iskola magas igénybevételi létszámához kapcsolódik. A költségvetési koncepció készítése során került egyeztetésre Igazgató Úrral, hogy az iskola elégedett a szolgáltatásunkkal, így a következő tanévben is igénybe kívánja venni tőlünk az étkezést. Ennek megfelelően került a költségvetésünkbe beállításra a hozzátartozó kiadás és bevétel is.
ÖSSZEGZÉS:
Fentiek alapján 2019. évre az önkormányzati kiegészítési igénye az intézmények összesen: 65 964 eFt.
A Térségi Szociális Gondozási Központ 2019. évi költségvetési tervezete az intézmény által felsorolt intézkedések figyelembevétele mellett került megtervezésre. A Képviselő-testületnek ezen intézkedésekre vonatkozó véleményét célszerű döntési javaslatban megfogalmazni az intézményt fenntartó Önkormányzati Társulás felé.
Kérem a Tisztelt Képviselő-testülettől az előterjesztés megvitatását és Gyomaendrőd Város Önkormányzata 2019. évi költségvetési rendeletének megalkotását.
Döntéshozói vélemények
Pénzügyi, Gazdasági, Turisztikai, Ellenőrző és Közbeszerzési Bizottság | A Bizottság javasolja a döntési javaslatok elfogadását és a 2019. évi költségvetési rendelet tervezet szerinti megalkotását. | |
Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság |
A Bizottság javasolja az 1. és 2. döntési javaslat beterjesztés szerinti jóváhagyását, a 3. döntési javaslatnál a Tanyagondnoki Szolgálat 01 és 02 körzetének 2019. június 1. napjától történő átszervezésére javasolja a Képviselő-testületnek felkérni a jegyzőt. A Bizottság javasolja a 2019. évi költségvetési rendelet beterjesztés szerinti megalkotását.
|
|
Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottság |
A Bizottság javasolja az 1. és 2. döntési javaslatok elfogadását, a Tanyagondnoki Szolgálat 01 és 02 körzetének összevonásával, esetlegesen a 02 körzet megszüntetésével is egyetért. A Bizottság javasolja a Képviselő-testületnek a 2019. évi költségvetési rendelet beterjesztés szerinti megalkotását.
|
|
"Idős otthoni ellátás plusz 2 fő foglalkoztatása"
Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: Költségvetés, zárszámadás
A Képviselő-testület a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.
Gyomaendrőd Város Önkormányzatának Képviselő-testülete javasolja a Térségi Szociális Gondozási Központot fenntartó Gyomaendrőd, Csárdaszállás, Hunya Települési Önkormányzati Társulásnak, hogy 2019. március 1. napjától 2020. február 28. napjáig plusz 2 főt foglalkoztasson az idős otthoni ellátás üzemeltetési feladatainak végrehajtásában.
Határidők, felelősök:
Határidő: azonnal
2. döntési javaslat
"4. számú idősek klubja működtetésének megszüntetése"
Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: Költségvetés, zárszámadás
A Képviselő-testület a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.
Gyomaendrőd Város Önkormányzatának Képviselő-testülete javasolja a Térségi Szociális Gondozási Központot fenntartó Gyomaendrőd, Csárdaszállás, Hunya Települési Önkormányzati Társulásnak, hogy 2019. március 1. napjától a Nagylaposon található 4. számú idősek klubjának működtetését szüntesse meg.
Határidők, felelősök:
Határidő: azonnal
3. döntési javaslat
"Tanyagondnoki szolgálat 01 és 02 körzetének átszervezése"
Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: Költségvetés, zárszámadás
A Képviselő-testület a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.
Gyomaendrőd Város Önkormányzatának Képviselő-testülete felkéri a jegyzőt, hogy készítse elő a Tanyagondnoki Szolgálat 01 és 02 körzetének 2019. június 1. napjától történő átszervezését.
Határidők, felelősök:
Határidő: azonnal
4. döntési javaslat
"2019. évi költségvetési rendelet megalkotása"
Tervezett döntéstípus: rendelet
Tervezett ágazati besorolás: Költségvetés, zárszámadás
A Képviselő-testület a javaslatról minősített többséggel, nyílt szavazással dönt.
Gyomaendrőd Város Önkormányzat Képviselő-testületének
…./2019 (..) önkormányzati rendelete
Gyomaendrőd Város Önkormányzatának 2019. évi költségvetéséről
Gyomaendrőd Város Önkormányzatának Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés f) pontjában foglalt feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
1. § Gyomaendrőd Város Önkormányzatának (a továbbiakban: Önkormányzat) Képviselő-testülete az Önkormányzat 2019. évi költségvetésének
a) bevételi fő összegét 3.580.995 ezer forintban,
b) kiadási fő összegét 3.580.995 ezer forintban
állapítja meg az 1. mellékletben részletezettek szerint.
2. § Az Önkormányzat Képviselő-testülete az 1. § a) pontjában meghatározott bevételi fő összegen belül
a) a működési bevételek előirányzataként 1.994.642 ezer forintot,
b) a felhalmozási bevételek előirányzataként 129.949 ezer forintot,
c) a működési célú finanszírozási bevételek előirányzataként 173.267 ezer forintot,
d) a felhalmozási célú finanszírozási bevételek előirányzataként 1.283.137 ezer forintot
állapít meg a 2. mellékletben részletezettek szerint.
3. § Az Önkormányzat bevételeinek jogcímenkénti részletezését a 3. melléklet, a finanszírozási bevételek részletezését a 4. melléklet tartalmazza.
4. § (1) Az 1. § b) pontjában meghatározott kiadási fő összegen belül az Önkormányzat működési kiadásainak előirányzata 2.167.909 ezer forint.
(2) Az (1) bekezdésben meghatározott kiadási előirányzatból:
a) személyi juttatás 603.525 ezer forint,
b) munkaadókat terhelő járulék 103.827 ezer forint,
c) dologi kiadás 629.428 ezer forint,
d) működési célú támogatásértékű kiadás 549.876 ezer forint,
e) működési célú pénzeszköz átadás államháztartáson kívülre 144.782 ezer forint,
f) a működési céltartalék 69.521 ezer forint,
g) ellátottak pénzbeli juttatása 66.950 ezer forint
az 5. mellékletben részletezettek szerint.
5. § Az Önkormányzat működési kiadásainak kormányzati funkciónkénti részletezését a 6. melléklet tartalmazza.
6. § (1) A működési céltartalék összege 69.521 ezer forint a 7. mellékletben részletezettek szerint.
(2) Az (1) bekezdésben meghatározott működési céltartalékból a Polgármesteri Alap előirányzata 700 ezer forint.
(3) A Képviselő-testület a Polgármesteri Alapból történő juttatás előkészítő eljárás lefolytatását és döntési jogát a polgármesterre ruházza át.
(4) A Polgármesteri Alap támogatásának felhasználására a Civil Alap pályázati eljárási szabályait kell alkalmazni.
(5) A Kitüntetési és Kegyeleti Alap keretösszege 1.300 ezer forint.
(6) A Sport Alap előirányzata 14.500 ezer forint.
(7) A (6) bekezdésben foglalt előirányzatból az Erzsébet-ligeti Sporttelep és a Népligeti Sporttelep futball-és futópálya fenntartásának kötött felhasználású támogatási összege 700 ezer forint.
(8) A Sport Alap pályázható keretösszege 13.800 ezer forint.
(9) A Civil Alap előirányzata 5.650 ezer forint.
(10) A (9) bekezdésben foglalt előirányzatból kötött felhasználású támogatás:
a) A Városi Képtár gyűjteménye értékeinek megőrzése 1.540 ezer forint,
b) A közrend és közbiztonsággal kapcsolatos civil tevékenység támogatása 400 ezer forint,
c) Tűz elleni védekezés civil tevékenységének támogatása 500 ezer forint,
(11) A Civil Alap cél szerinti tevékenységet szolgáló pályázati keretösszege 3.210 ezer forint.
(12) Az Idegenforgalmi Alap pályázható keretösszege 2.900 ezer forint.
7. § (1) Az Önkormányzat felhalmozási kiadásainak előirányzata 1.413.086 ezer forint.
(2) Az (1) bekezdésben meghatározott előirányzatból:
a) az Önkormányzat felújítási kiadása 684.428 ezer forint,
b) beruházási kiadása 627.335 ezer forint,
c) az egyéb felhalmozási kiadása a felhalmozási céltartalékkal együtt 101.323 ezer forint.
(3) Az (1) bekezdés c) pontjában foglalt egyéb felhalmozási kiadásból a Környezetvédelmi Alap pályázható keretösszege 4.000 ezer forint.
(4) Pályázati úton nyújtható lakossági Szennyvízcsatlakozás Támogatási Alap keretösszege 1.166 ezer forint.
(5) Pályázati úton nyújtható lakossági Járdaépítés és felújítás Támogatási Alap keretösszege 7.000 ezer forint.
(6) A (4)-(5) bekezdésben szabályozott támogatási alapokból a pályázati felhívásban szabályozott rendben igényelhető önkormányzati támogatás.
(7) A felhalmozási kiadásokat a 8. melléklet részletezi.
8. § A fejlesztési célok megvalósítására rendelkezésre álló forrás felhasználásának részletezését a 9. melléklet tartalmazza.
9. § Gyomaendrőd Város Önkormányzatának intézményenkénti jóváhagyott létszámkeretét a 10. melléklet tartalmazza.
10. § Az Önkormányzat által finanszírozott intézmények állami támogatásának és önkormányzati kiegészítő támogatásának előirányzatait a 11. melléklet részletezi.
11. § A működési kiadások és bevételek kötelező és önként vállalt feladatok szerinti csoportosítását a 12. melléklet tartalmazza.
12. § (1) Az Önkormányzat önálló gazdasági szervezettel rendelkező költségvetési szerveinek likviditási tervét a 13. melléklet tartalmazza.
(2) Az Önkormányzat előirányzatának felhasználási ütemtervét és likviditási tervét a 14. melléklet tartalmazza.
13. § Gyomaendrőd Város Önkormányzatának 2019-2022. évek közötti időszak költségvetési tervszámait a 15. melléklet tartalmazza.
14. § A közvetett támogatások mérlegét a 16. melléklet tartalmazza.
15. § Az Önkormányzat lehetséges adósságvállalási felső határának meghatározását a 17. melléklet tartalmazza.
16. § Az Önkormányzat tartós kötelezettség vállalását a 18. melléklet tartalmazza.
17. § Az Önkormányzat Európai Uniós forrásból megvalósuló programokat a 19. melléklet tartalmazza.
18. § (1) Ez az önkormányzati rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.
(2) Hatályát veszti a 2019. évi átmeneti gazdálkodásról szóló 28/2018. (XII.21.) önkormányzati rendelet.
Határidők, felelősök:
Határidő: azonnal