1. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
A Képviselő-testület
2023. április 17-i ülésére
2023. április 17-i ülésére
Tárgy: | Az ügyeleti ellátás biztosítása 2023. május 1. napjától | |
Készítette: | Csényi István | |
Előterjesztő: | Toldi Balázs polgármester |
Tisztelt Képviselő-testület!
Az egészségügyi alapellátásról szóló 2015. évi CXXIII. törvény 22. § rendelkezései alapján az önkormányzati feladatkörbe tartozó egészségügyi alapellátáshoz kapcsolódó háziorvosi és házi gyermekorvosi ügyeleti ellátásról 2023. január 1. napját követően megállapodás alapján az állami mentőszolgálat gondoskodik.
Az Országos Mentőszolgálat Dél-alföldi Regionális Mentőszervezete (székhely: 6722 Szeged, Kossuth Lajos sgt. 29., továbbiakban: Mentőszolgálat) kéri Önkormányzatunkat, hogy a Békés vármegyében 2023. május 1. napján induló, új, egységes ügyeleti rendszer kialakításához, az ügyeleti feladatok ellátásához szükséges ingatlan és minimum tárgyi feltételek vonatkozásában a szükséges döntéseket hozza meg, valamint adatszolgáltatást kérnek a Gyomaendrőd, Fő út 3. szám alatt lévő (előzetesen már egyeztetett, megtekintett), az ügyeleti feladat-ellátás során használt eszközökről, ingóságokról.
Az önkormányzat tulajdonában lévő eszközökről a kimutatás az előterjesztés mellékletében megtekinthető.
A Mentőszolgálatnak a működési engedély iránti kérelem benyújtásához csatolnia kell az önkormányzattól egy együttműködési szándékról szóló nyilatkozatot, mely szándéknyilatkozat az 1. számú döntési javaslatban olvasható.
A Mentőszolgálat kéri továbbá, hogy Önkormányzatunk készítsen elő az ingatlan átadásáról szóló szerződéstervezetet, valamint a tárgyi eszközök átadásáról szóló haszonkölcsön szerződéstervezetet, és küldje meg 2023. 04. 14. napjáig annak érdekében, hogy az egyeztetéseket és átadás-átvételi eljárásokat minél hamarabb le lehessen bonyolítani.
Tájékoztattuk a Mentőszolgálatot, hogy a Képviselő-testület 2023. április 17. napján, soron kívüli ülésén tudja meghozni az ügyeleti feladatok átadásával kapcsolatos döntéseit. Tájékoztatásunkat a Mentőszolgálat tudomásul vette.
A nemzeti vagyonról szóló 2011. évi CXCVI. törvény 11. §-a a nemzeti vagyon kezelése, hasznosítása tekintetében az alábbiak szerint rendelkezik:
1. A nemzeti vagyon hasznosítására vonatkozó szerződés csak természetes személlyel vagy átlátható szervezettel köthető. A hasznosításra irányuló szerződés határozatlan vagy legfeljebb 15 éves határozott időre köthető, amely időszak egy alkalommal legfeljebb 5 évvel meghosszabbító abban az esetben, ha a hasznosításra jogosult valamennyi kötelezettségét szerződésszerűen, késedelem nélkül teljesítette. E bekezdés szerinti korlátozás nem vonatkozik az állammal, költségvetési szervvel, önkormányzattal vagy önkormányzati társulással kötött szerződésre.
2. Nemzeti vagyon ingyenesen kizárólag közfeladat ellátása, a lakosság közszolgáltatásokkal való ellátása, valamint e feladatok ellátásához szükséges infrastruktúra biztosítása céljából az ahhoz szükséges mértékben hasznosítható, valamint adható vagyonkezelésbe.
A fentiek alapján határozatlan idejű ingatlan és ingó használati megállapodást javaslunk megkötni a Mentőszolgálattal. A megállapodás ingyenes. Az épület fenntartásáról, valamint a költségek viseléséről a Mentőszolgálat köteles gondoskodni. (2. számú döntési javaslat)
Továbbá az alábbi fontos pontokat javasoljuk rögzíteni a megállapodásban:
1. A Használó az ingatlanon építési-átalakítási munkálatokat csak a Tulajdonos előzetes írásos hozzájárulása alapján végezhet, ide nem értve a szokásos javítási, karbantartási munkákat.
2. A Használó tudomásul veszi, hogy az ingatlanon végzett értéknövelő beruházásának megtérítésére sem a használat időtartama alatt, sem annak megszűnését követően jogalap nélküli gazdagodás vagy más jogcímen igényt nem tarthat.
3. A Használó a használatba vett ingatlanban a tevékenységét saját felelősségére végzi. Köteles ehhez az illetékes szakhatóságoktól a szükséges engedélyeket beszerezni és az előírt munkálatokat saját költségén elvégezni. A szükséges felújítások, karbantartások és az állagmegóvással kapcsolatos valamennyi munkálatok elvégzésének kötelezettsége és a költségek teljes mértékben történő viselése Használót terheli. Használó köteles a vagyonelemeket rendeltetésüknek megfelelően használni, saját költségén fenntartani és állagát megóvni. Az üzemeltetés során történő természetes elhasználódások pótlása – saját költségén – a Használó kötelezettsége.
4. A Használó jelen megállapodás megszűnésekor vagy felbontásakor köteles a vagyonelemeket rendeltetésszerű használatra alkalmas állapotban visszaadni.
5. A Használó köteles szerződést kötni a szolgáltatókkal a szemétszállításra, valamint az áramfogyasztásra.
6. A Tulajdonos továbbszámlázza a Használó részére az épület teljes egészére mért vízfogyasztás 34,8 %-át, a teljes mért gázfogyasztás 55 %-át.
Az előterjesztés 3. számú döntési javaslata tartalmazza a hatályban lévő, a központi alapellátási orvosi ügyelet biztosítására kötött szolgáltatási szerződés megszüntetésére vonatkozó testületi döntést.
Kérem a Képviselő-testülettől az előterjesztés megtárgyalását és a döntési javaslatok elfogadását.
1. döntési javaslat
"Szándék-nyilatkozat az ügyeleti feladat-ellátás átszervezéséhez"
Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: Önkormányzati vagyoni ügyek
A Képviselő-testület a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.
Gyomaendrőd Város Képviselő-testülete kinyilatkozza, hogy az egészségügyi alapellátáshoz kapcsolódó háziorvosi és gyermekorvosi ügyeleti ellátás biztosítása céljából Gyomaendrőd Város Önkormányzata tulajdonában álló, a Gyomaendrőd, Fő út 3. szám alatt lévő, 5008/2/A/1 hrsz.-ú, orvosi rendelő megnevezésű társasházi ingatlanban az ügyeleti feladat-ellátáshoz kapcsolódó 247,31 m2 alapterületű helyiségegységet 2023. május 1. napjától az Országos Mentőszolgálat használatába adja.
Gyomaendrőd Város Képviselő-testülete kinyilatkozza továbbá, hogy az ügyeleti feladat-ellátáshoz szükséges - külön jegyzékben/jegyzőkönyvben szereplő – ingóságokat 2023. május 1. napjától szintén az Országos Mentőszolgálat használatába adja.
Határidők, felelősök:
Határidő: 2023. 04. 17.
Felelős: Toldi Balázs
Hivatali felelős: Csényi István
2. döntési javaslat
"Megállapodás közfeladat ellátása érdekében (orvosi ügyelet)"
Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: Önkormányzati vagyoni ügyek
A Képviselő-testület a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.
Gyomaendrőd Város Képviselő-testülete az egészségügyi alapellátáshoz kapcsolódó háziorvosi és házi gyermekorvosi ügyeleti ellátásának érdekében a Gyomaendrőd, Fő út 3. szám alatt lévő, 5008/2/A/1 hrsz-ú, orvosi rendelő megnevezésű társasházi ingatlanban az ügyeleti feladat-ellátáshoz kapcsolódó 247,31 m2 alapterületű helyiségegység és a hozzákapcsolódó ingó vagyon használatára az alábbi megállapodás tervezetet javasolja elfogadásra az Országos Mentőszolgálat részére, ezzel egyidejűleg megbízza a polgármestert, hogy az ingatlan és az ahhoz tartozó ingóságok ingyenes használatba adása tárgyában járjon el az Országos Mentőszolgálatnál, és a megállapodást kösse meg:
Megállapodás
ingatlan és ingó vagyon használatára közfeladat ellátása érdekében
(tervezet)
amely létrejött egyrészről
Gyomaendrőd Város Önkormányzata (székhely: Gyomaendrőd Selyem út 124. szám, statisztikai számjele: 15725527-8411-321-04, képviseli: Toldi Balázs polgármester), a továbbiakban, mint Tulajdonos
másrészről
az Országos Mentőszolgálat (székhely: 1055 Budapest, Markó u. 22., adószám: 15309989-2-41, KSH számjel: 15309989 8690 312 01) képviseli: Dr. Csató Gábor főigazgató, jelen ingatlan és ingó vagyon használatára közfeladat ellátása érdekében megállapodás megkötése tekintetében megbízással képviseli: Dr. Zentay Attila DAR regionális igazgató, a továbbiakban, mint Használó
között az 5502 Gyomaendrőd, Fő út 3. szám alatt lévő 5008/2/A/1 hrsz.-ú, orvosi rendelő megnevezésű társasházi ingatlanban az egészségügyi alapellátáshoz kapcsolódó háziorvosi és házi gyermekorvosi ügyeletműködtetése érdekében az alulírott napon a következő feltételek szerint:
Előzmények:
Az Országos Mentőszolgálat Dél-alföldi Regionális Mentőszervezet (6722 Szeged, Kossuth Lajos sgt. 29.) az egyes egészségügyi tárgyú törvények módosításáról szóló 2022. évi LXXIII. törvény szerint módosult jogszabályi előírásoknak megfelelően kérte, hogy Önkormányzatunk a Békés Vármegyében 2023. május 1. napján induló, új, egységes ügyeleti rendszer kialakításához, az ügyeleti feladatok ellátásához szükséges ingatlan és minimum tárgyi feltételek vonatkozásában a Gyomaendrőd, Fő út 3. szám alatt lévő, 5008/2/A/1 hrsz.-ú, orvosi rendelő megnevezésű társasházi ingatlanban az ügyeleti feladat-ellátáshoz kapcsolódó 247,31 m2 alapterületű helyiségegységet, valamint a feladat-ellátáshoz kapcsolódó, önkormányzati tulajdonú ingóságok használatát megállapodás alapján biztosítsa.
A Szerződő Felek jelen megállapodás előzményeként rögzítik, hogy közös céljuk az egészségügyi alapellátáshoz kapcsolódó háziorvosi és házi gyermekorvosi ügyeleti ellátáshoz az ingatlan és ingó vagyon biztosítva legyen.
Felek jelen használati megállapodást a nemzeti vagyonról szóló 2011. évi CXCVI. törvény, Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény, valamint az egészségügyi alapellátásról szóló 2015. évi CXXIII. törvény alapján kötik.
A fenti előzmények figyelembevételével a Felek az alábbi megállapodást kötik.
1. Gyomaendrőd Város Önkormányzatának kizárólagos tulajdonát képezi a Gyomaendrőd, belterület a 5008/2/A/1. hrsz-ú természetben Gyomaendrőd, Fő út 3. sz. alatti társasházi ingatlan az alábbiakban részletezett, az ügyeleti feladat-ellátáshoz kapcsolódó helyiségekkel:
Főépület földszintjén:
Megnevezés | Hasznos alapterület |
Váró: | 26,57 m2 |
Fektető: | 9,30 m2 |
Ügyeleti rendelő: | 25,37 m2 |
Teakonyha: | 10,26 m2 |
Női WC: | 1,26 m2 |
Női mosdó: | 1,80 m2 |
Takarítószer tároló: | 1,33 m2 |
Férfi mosdó: | 1,26 m2 |
Pissoir: | 1,26 m2 |
Férfi WC: | 1,26 m2 |
Közlekedő: | 17,82 m2 |
Nővér pihenő: | 14,85 m2 |
Gépkocsivezetői pihenő: | 14,44 m2 |
Orvosi pihenő: | 16,62 m2 |
Előtér: | 3,48 m2 |
Orvosi mosdó: | 2,16 m2 |
Személyzeti mosdó: | 1,80 m2 |
Személyzeti WC: | 1,38 m2 |
Személyzeti zuhanyzó: | 2,16 m2 |
Főépület pinceszintjén:
Megnevezés | Hasznos alapterület |
Előtér: | 16,38 m2 |
Pince: | 21,73 m2 |
Pince: | 21,73 m2 |
Különálló melléképületben:
Megnevezés | Hasznos alapterület |
Garázs: | 20,09 m2 |
Lomtároló szín: | 13,00 m2 |

Összesen: | 247,31 m2 |
2. Szerződő felek rögzítik, hogy az egészségügyi alapellátáshoz kapcsolódó háziorvosi és házi gyermekorvosi ügyeleti ellátáshoz a Tulajdonos az összesen 247,31 m2 hasznos alapterületű orvosi rendelő helyiségegységet, valamint a megállapodás 1. számú mellékletében felsorolt ingatlan és ingó vagyon ingyenes használatát biztosítja a Használó részére a közfeladat ellátása céljából.
3. A Tulajdonos az 1. és 2. pontban leírt vagyont kizárólag a közfeladat ellátása céljából adja használatba.
4. A használat joga a Használót 2023. május 1. napjától határozatlan időtartamban illeti meg.
5. Szerződő felek rögzítik, hogy az 1. és a 2. pontban részletezett ingatlan és ingó vagyon átadás-átvételéről külön jegyzőkönyvet vesznek fel az áram almérő leolvasása mellett.
Használó kijelenti, hogy a helyiség használata során az áram-, a földgáz- és a vízközművek használatára igényt tart.
A Használó köteles szerződést kötni a szemétszállítás és az áramközmű szolgáltatásokra. A Tulajdonos közvetített szolgáltatásként továbbszámlázza a Használó részére az épület teljes egészére mért víz közműszolgáltatások díjainak 34,8 %-át, valamint a gázszolgáltatáshoz kapcsolódó, a szolgáltató által kiállított gázfogyasztást valamint a rendszerhasználati díjat és az egyéb díjakat tartalmazó számlákon szereplő költségek 55 %-át.
6. A Használó az ingatlanon építési-átalakítási munkálatokat csak a Tulajdonos előzetes írásos hozzájárulása alapján végezhet, ide nem értve a szokásos javítási, karbantartási munkákat.
7. A Használó tudomásul veszi, hogy az ingatlanon végzett értéknövelő beruházásának megtérítésére sem a használat időtartama alatt, sem annak megszűnését követően jogalap nélküli gazdagodás vagy más jogcímen igényt nem tarthat.
8. A Használó a használatba vett ingatlanban a tevékenységét saját felelősségére végzi. Köteles ehhez az illetékes szakhatóságoktól a szükséges engedélyeket beszerezni és az előírt munkálatokat saját költségén elvégezni. A szükséges felújítások, karbantartások és az állagmegóvással kapcsolatos valamennyi munkálat elvégzésének kötelezettsége és a költségek teljes mértékben történő viselése Használót terheli. Használó köteles a vagyonelemeket rendeltetésüknek megfelelően használni, saját költségén fenntartani és állagát megóvni. Az üzemeltetés során történő természetes elhasználódások pótlása – saját költségén – a Használó kötelezettsége.
9. Szerződő Felek a jelen szerződés aláírásával kijelentik, hogy a nemzeti vagyonról szóló 2011. évi CXCVI. törvény 3. § (1) bekezdés 1. a) pontja szerint átlátható szervezetnek minősülnek.
10. A Használó jelen megállapodás megszűnésekor vagy felbontásakor köteles a vagyonelemeket rendeltetésszerű használatra alkalmas állapotban visszaadni.
11. A megállapodás az alábbi esetekben szűnik meg:
a) a Használó szervezet megszűnik,
b) a Tulajdonos által történő rendkívüli felmondás esetén, melynek okai a következők lehetnek:
- a Használó a megállapodásba vállalt lényeges kötelezettségeit felszólítás ellenére - az abban megjelölt határidőn belül - nem teljesíti;
- a Használó a vagyont nem a jelen megállapodásban meghatározottak szerint használja;
- a Használó a vállalt közfeladatot nem látja el;
- az Nvtv. 11. § (12) bekezdésében meghatározott ok.
12. A megállapodás megszűnése esetén a Használó köteles a birtokában lévő ingó és ingatlan vagyont a Tulajdonos birtokába visszaadni. Amennyiben a megállapodás megszűnése a 11. pont a) pontja alapján történik, a visszaadás időpontja a fenntartói jog megszűnésének napja.
Amennyiben a megállapodás a Tulajdonos rendkívüli felmondása miatt szűnik meg, abban az esetben a rendkívüli felmondás bejelentését követő 30 napon köteles a Használó a vagyont a Tulajdonosnak visszaadni. Az ingó vagyont vagyonleltár alapján, míg az ingatlant állapotfelmérés mellett legalább az átadáskori műszaki állapotában köteles visszaadni.
13. A jelen megállapodás körében kapcsolattartó személyek:
A Tulajdonos részéről:
- név: Csényi István
- név: Csényi István
- cím: Gyomaendrőd, Selyem út 124
- e-mail cím: csenyi@gyomaendrod.hu
- telefon: +36/66/581-232
A Használó részéről:
- név: …
- név: …
- cím: ...
- e-mail cím: …
- telefon/fax: …
14. A Használó a Tulajdonosi ellenőrzést köteles tűrni, az ellenőrzés érdekében kötelezhető minden közérdekből nyilvános adat, valamint – a személyes adatok védelmére vonatkozó szabályok megtartásával – az önkormányzati vagyonra és a használatra vonatkozó adat szolgáltatására és okirat bemutatására.
15. A megállapodásra egyebekben a Polgári Törvénykönyvről szóló 2013. évi V. törvény, valamint a nemzeti vagyonról szóló 2011. évi CXCVI. törvény és a vonatkozó jogszabályok előírásai az irányadók.
Szerződő felek megállapítják, hogy Gyomaendrőd Város Képviselő- testülete a …/2023. (…) Gye. Kt. határozatával a jelen megállapodás szövegét jóváhagyta, és felhatalmazta a képviselőket annak aláírására.
Gyomaendrőd, 2023. ……………..… Szeged, 2023. ……………..…
Toldi Balázs polgármester Gyomaendrőd Város Önkormányzat | dr. Csató Gábor főigazgató meghatalmazása alapján dr. Zentay Attila István regionális igazgató Országos Mentőszolgálat | ||
Ellenjegyzem: ........................................................................ Önkormányzat | Ellenjegyzem: ........................................................................ Mentőszolgálat |
melléklet:
1. Ingatlan és Ingó vagyonleltár,
2. Birtokbaadási jegyzőkönyv.
Határidők, felelősök:
Határidő: 2023. 04. 30.
Felelős: Toldi Balázs
Hivatali felelős: Csényi István
3. döntési javaslat
"Hatályos szolgáltatási szerződés megszüntetése"
Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: Önkormányzati vagyoni ügyek
A Képviselő-testület a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.
Gyomaendrőd Város Képviselő-testülete az egészségügyi alapellátásról szóló 2015. évi CXXIII. törvény 22. § (2) bekezdése alapján megállapítja, hogy Gyomaendrőd Város Önkormányzata és a Békés Medical Egészségügyi Szolgáltató Kft. között 2022. december 28. napján létrejött „Szolgáltatási Szerződés központi alapellátási orvosi ügyelet biztosítására” 2023. április 30. napjával hatályát veszti.
Határidők, felelősök:
Határidő: 2023. 04. 30.
Felelős: Toldi Balázs
Hivatali felelős: Csényi István