1. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
A Képviselő-testület
2022. február 10-i ülésére

Tárgy:   Gyomaendrőd Város Önkormányzata 2022. évi költségvetéséről szóló rendelet-tervezet tárgyalása II. forduló
Készítette:   Szilágyiné Bácsi Gabriella osztályvezető
Előterjesztő:   Toldi Balázs polgármester

Tisztelt Képviselő-testület!

 
Az önkormányzat 2022. évi költségvetési rendelet-tervezetének kidolgozása során a Magyarország 2022. évi központi költségvetéséről szóló 2021. évi XC. törvény volt az irányadó, melyet az Országgyűlés 2021. június 15-i ülésnapján fogadott el.
 
Az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 24. § (3) bekezdése előírja, hogy a város jegyzője által előkészített költségvetési rendelet-tervezetet a polgármester február 15-éig nyújtja be a Képviselő-testületnek, mivel a Költségvetési törvényt az Országgyűlés a naptári év kezdetéig elfogadta.
 
Az előző évek gyakorlatának megfelelően a 2022. évi költségvetés előkészítése is a költségvetési koncepció összeállításával indult. Gyomaendrőd Város Önkormányzatának Polgármestere a 367/2021. (XII. 21.) Gye. Kt. határozatával fogadta el az Önkormányzat 2022. évi költségvetési koncepcióját és abban meghatározta azokat a célokat, illetve feladatokat, amelyeket a költségvetés készítés további szakaszaiban meg kíván valósítani.
 
A költségvetési rendelet-tervezetet a Képviselő-testület két fordulóban tárgyalja. Az első fordulós anyagot 2022. január 27-én tárgyalta a testület és alkalmasnak ítélte II. fordulóra. A testületi ülést egy összevont bizottsági ülés előzte meg, a Pénzügyi, Gazdasági, Turisztikai, Ellenőrző és Közbeszerzési Bizottság és a Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottság alkalmasnak ítélte a rendelet-tervezetet következő fordulós tárgyalásra, az Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság nem volt határozatképes.
 
A költségvetési koncepció tárgyalására benyújtott anyaghoz képest az alábbi legfontosabb változások kerültek beépítésre az I. fordulós anyagba:
  • A 2022. január 14-én megjelenő Magyar Közlöny tartalmazta azon kormányrendeletet, ami a települési önkormányzatok által biztosított egyes közszolgáltatásokat érintő 2022. évi béremelésekhez nyújtott támogatás összegeit mutatta be. A Magyar Államkincstár 2022. január 19-én közölte az önkormányzatokkal az egyes feladatokra megítélt támogatások pontos összegeit. A megítélt kiegészítő támogatás mindösszesen összege 113 millió Ft, melyek összegei feladatonként az alábbiak:
o   önkormányzati hivatal működésének támogatása: 1.604.390 Ft
o   településüzemeltetési feladatok támogatása: 6.601.519 Ft
o   a települési önkormányzatok köznevelési feladatainak (óvodai feladatellátás) támogatása: 20.308.670 Ft
o   család-és gyermekjóléti központ és szolgálat támogatása: 6.413.200 Ft
o   bölcsődei feladatellátás: 7.139.900 Ft
o   szociális alapellátás feladatainak támogatása: 23.628.700 Ft
o   intézményi gyermekétkeztetés feladatainak támogatása: 4.166.379 Ft
o   szakosított ellátás feladatainak támogatása: 43.235.400 Ft
  • 2022. évi közfoglalkoztatási programelemek költségeinek és bevételeinek pontosítása
  
Az I. fordulós anyag tárgyalását követően pontosításra kerültek:
  • az állami támogatások összegei (gyermekétkeztetés üzemeltetési támogatása csökkent 628 E Ft-tal),
  • az előző évről áthúzódó kiadások összegei,
  • a tartalékba helyezendő tételek,
  • a feladattal terhelt maradvány összege,
  • továbbá beépítésre került a rendelet-tervezetbe a Városi Egészségügyi Intézmény által elnyert EFOP-2.2.19-17-2017-00017 kódszámú támogatás több mint 87 millió Ft összege, mely a járóbeteg szakellátó szolgáltatások fejlesztését szolgálja Gyomaendrődön.
 
Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 111. § (4) bekezdése kimondja, hogy a költségvetési rendeletben működési hiány nem tervezhető, így ezen jogszabálynak való megfelelés érdekében, a költségvetés egyensúlyának biztosítása céljából felülvizsgáltuk a bevételi forrásokat, illetve rangsoroltuk a kiadásokat.
A költségvetési rendelet-tervezet intézményvezetőkkel történő egyeztetésére 2022. január 28-án és 31-én került sor.
 
 
Bevételek számbavétele
 
Működési célú bevételek:                                                             
                                                                                                                                                                                                                                      Adatok E Ft-ban      
  Megnevezés
2021. évi eredeti előirányzat
2022. évi terv
Állami támogatás
1145258
1343722
Közhatalmi bevételek
324000
355000
Saját működési bevétel
123553
135464
Működési célú pénzeszköz átvétel
556227
665326
Működési célú maradvány
76177
86543
Működési bevétel összesen
2225215
2586055
 
 
1.         Helyi önkormányzatok működésének általános támogatása
 
A támogatás lényege, hogy a települési önkormányzatok az új önkormányzati törvényben meghatározott, célzott támogatással nem támogatott feladataihoz kapcsolódó elismerhető kiadásai csökkennek a helyi bevételek meghatározott mértékével és az ezt követően fennmaradó különbözethez biztosít a központi költségvetés támogatást.
Ezen támogatási kategórián belül külön jogcímenként jelennek meg az alábbiak:
  • Önkormányzati hivatal működésének támogatása (5.495.500 Ft/fő, kiegészítő támogatás összege: 41.500 Ft/fő, melynek összege előző évben 5.475.000 Ft/fő volt)
 
A kapott támogatás összege: 212.456 E Ft, a kiegészítő támogatás összege: 1.604 E Ft. A törvény alapján a közös hivatal elismert hivatali létszáma – amire támogatás számítható – 38,66 fő (Gyomaendrőd elismert hivatali létszáma 35,87 fő, Hunya elismert hivatali létszáma 1,65 fő, Csárdaszállásé pedig 1,14 fő), mely a tavalyi évben 38,78 fő volt. A csökkenés abból adódik, hogy a közös hivatalhoz tartozó 3 település lakosságszáma csökkent. A tervezetben Gyomaendrőd vonatkozásában az engedélyezett köztisztviselői létszám 46 fő, a kisegítői állományi létszám 1 fő, Csárdaszállás és Hunya esetében 3-3 fő köztisztviselővel számoltunk.
A képviselő-testület döntése értelmében a köztisztviselői illetményalap összege 2022. január 1. napjától 65.550 Ft.
 
Gyomaendrőd Város Képviselő-testületének a közös hivatal működésének finanszírozásához előreláthatólag 91,5 millió Ft-tal, Csárdaszállás önkormányzatának 10,6 millió Ft-tal, Hunya önkormányzatának pedig 6 millió Ft-tal szükséges hozzájárulni 2022. évben. Az illetményalap 18,5%-os emelése az előző évi gyomaendrődi önkormányzati kiegészítés összegét közel 30 millió Ft-tal emeli. A 30 millió Ft-ból 5,5 millió Ft a garantált bérminimum biztosításához kapcsolódik, 22 millió Ft az illetményalap emeléséből adódó többletköltség és 2,3 millió Ft pedig az illetményalapból számolandó cafetéria keret növekedése miatt jelentkezik.
A Közös Hivatal működését szabályozó megállapodás értelmében a hivatal vezetőinek bér-és járulékköltségét, a kiküldetés költségét, a közösen használt szoftverek üzemeltetésének, a biztonsági rendszerek fenntartásának költségét lakosságarányosan viselik a települések.
 
  
Település-üzemeltetéshez kapcsolódó feladatellátás támogatása
    • Zöldterület-gazdálkodással kapcsolatos feladatok támogatása a belterület nagysága alapján illeti meg az önkormányzatot, a beépített támogatási összeg 29.734 E Ft (alap: 28.819 E Ft, kiegészítő: 915 E Ft).
    • Közvilágítás fenntartásának támogatása település kategóriánként számított átlagos, egy kilométerre jutó nettó működési kiadások figyelembevételével került megállapításra. A 10.000 fő feletti városok esetében az alap támogatás fajlagos összege 400.000 Ft/km. Az önkormányzatot 2022. évben ezen a jogcímen 67.281 E Ft (alap: 65.480 E Ft, kiegészítő: 1.801 E Ft) támogatás illeti meg.
    • Köztemető fenntartással kapcsolatos feladatoknál – a 2020. évi országosan összesített önkormányzati beszámolók ezen feladathoz kapcsolódó kormányzati funkcióján megjelenő kiadás alapján számított egy négyzetméterre eső nettó működési kiadás figyelembevételével történik a támogatás összegének meghatározása. A 10.000 fő feletti lakosságszámú települések esetében az alap támogatás fajlagos összege 104 Ft/m2. A településen lévő köztemető nagyságát az OSAP-jelentés adatai alapján veszik figyelembe. 2022-ben ezen a jogcímen 16.683 E Ft (alap: 15.087 E Ft, kiegészítő: 1.596 E Ft) összegű támogatásban részesül önkormányzatunk.
    • Közutak fenntartásának támogatása – a 2020. évi országosan összesített önkormányzati beszámolók ezen feladathoz kapcsolódó kormányzati funkciói alapján településkategóriánként számított nettó működési kiadás figyelembevételével történik a támogatás összegének meghatározása. A 10.000 fő feletti városok esetében az alap támogatás fajlagos összege 304.000 Ft/km. Közútjaink fenntartására 33.665 E Ft (alap: 32.854 E Ft, kiegészítő: 811 E Ft) támogatásban részesülünk.
 
  • Egyéb önkormányzati feladatok támogatása - a központi költségvetés támogatást biztosít a települési önkormányzatok számára a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. §-ában meghatározott egyes feladatok ellátására és a polgármesteri illetmény kifizetéséhez. Az alap támogatás fajlagos összege 2.700 Ft/fő, a számított támogatási összeg 37.414 E Ft (alap: 36.077 E Ft, kiegészítő: 1.337 E Ft).
 
  • Lakott külterülettel kapcsolatos feladatok támogatás
Fajlagos összege 2.550 Ft/külterületi lakos, a megítélt támogatás összege 2.581 E Ft (alap: 2.438 E Ft, kiegészítő: 143 E Ft).
  • Beszámítás összege
2021. évtől ezen a jogcímen nem terheli az önkormányzatokat állami támogatás elvonás.
 
  • Önkormányzati szolidaritási hozzájárulás
 
A 22.000 forint feletti egy lakosra jutó iparűzési adóerő-képességgel rendelkező önkormányzat az egy lakosra jutó iparűzési adóerő-képességétől függő mértékű szolidaritási hozzájárulást köteles teljesíteni a központi költségvetésnek. Önkormányzatunk 1 főre eső adóerő-képessége 23.525 Ft, viszont a településnek fizetendő szolidaritási hozzájárulása nincs.
 
 
2.                  Települési önkormányzatok egyes köznevelési feladatainak támogatása
 
Az önkormányzatok fő feladata az óvodai ellátás biztosítása. A nevelő munkához szükséges támogatást a központi költségvetés úgy bocsátja az önkormányzatok rendelkezésére, hogy a pedagógus és a nevelő munkát segítő kötelező létszám bérét biztosítja, az óvodák szakmai és dologi kiadásaihoz, valamint a nem a közvetlen szakmai feladatellátásban dolgozók béréhez a központi költségvetés célzott támogatást biztosít, összege 110.000 Ft/fő/év (tavaly: 97.400 Ft/fő/év), idei kiegészítő támogatás összege 20.000 Ft/fő/év. A pedagógusok bértámogatásának fajlagos összege 4.861.500 Ft (maradt a tavalyi szinten), kiegészítő támogatás összege 401.400 Ft/létszám/év, illetve a nevelőmunkát közvetlenül segítők bértámogatásának fajlagos összege 3.339.000 Ft/létszám/év (tavaly: 2.919.000 Ft/létszám/év), a kiegészítő támogatás összege 539.000 Ft/létszám/év. Az ágazati szakmai pótlék mértéke 2022. január 1. napjától 10%-ról 20%-ra emelkedett. A rendelkezésre álló információk alapján a Kistérségi Óvoda 2022. évi működtetése a jelenlegi gyereklétszám mellett Gyomaendrőd részéről nem fog önkormányzati kiegészítő támogatást igényelni, Csárdaszállás önkormányzatának 1.020 E Ft összegű kiegészítést szükséges biztosítania.

Az intézmény által ellátott feladatok köre 2021. július 15-ével bővült a bölcsődei feladatellátással. A 2 csoporthoz tartozó alkalmazotti létszám: 4 kisgyermeknevelő, 2 bölcsődei dajka és 1 fő karbantartó. A bölcsődei dolgozók kalkulált bér és járulékköltsége közel 33,7 millió Ft, a bérekre kapott állami támogatás - a kiegészítő támogatással együtt - összege közel 31 millió Ft. A dologi költségek finanszírozására kapott 9,1 millió Ft-ból 2,7 millió Ft-ot a bérek finanszírozásánál vesszük figyelembe, így a feladatellátás 2022. évben a tervek szerint nem fog önkormányzati kiegészítést igényelni.
 
Az intézmény fejlesztési igénye 16,3 millió Ft, 2 óvodai telephelyen villamossági korszerűsítést, fedett kerékpártároló építését, belső festést terveznek, a Bölcsődénél napvitorla beszerzését szeretnék megvalósítani.
 
3.                  A települési önkormányzatok egyes szociális és gyermekjóléti és gyermekétkeztetési feladatainak támogatása
 
Ebben a kategóriában jelenik meg az önkormányzati segélyezés, a család-és gyermekjóléti szolgálat, valamint központ támogatása, a Térségi Szociális Gondozási Központ által ellátott feladatok után igényelhető támogatások köre, finanszírozásának módja és a bölcsődei feladatok támogatása. A települési önkormányzatok szociális és gyermekjóléti feladatainak egyéb támogatása jogcímen az önkormányzatot megillető támogatás összege 2022-ben közel 73 millió Ft. Ennél a támogatási kategóriánál is bevezetésre került a település adóerő-képessége alapján a sávosság rendszere.
 
A Gyomaendrődi Család-és Gyermekjóléti Központnál az alaptámogatás összege 36,5 millió Ft, a kapott kiegészítő támogatás összege 6,4 millió Ft, az ágazati pótlék finanszírozására kalkulált támogatás összege közel 16 millió Ft. Az önkormányzat részéről a 2022. évi feladatellátása az intézménynek 8 millió Ft kiegészítést igényel.

A Térségi Szociális Gondozási Központ működése számításaink és az állami támogatás összegéről rendelkezésre álló információk alapján 17,2 millió Ft összegű önkormányzati kiegészítő támogatást igényel 2022. évben. A koncepcióhoz képest a kiegészítési igény csökkenése a több mint 70 millió Ft összegű kiegészítő állami támogatás eredménye. A szükséges kiegészítő támogatás teljes egészében a szociális feladatok egyéb támogatása jogcímen kapott állami támogatásból finanszírozható. A kapott 73 millió Ft összegű állami forrásból 55 millió Ft-ot tervez a település segélyezési feladatokra felhasználni. A szociális alapellátás kiegészítő támogatás igénye 14,5 millió Ft, a diákétkeztetés kiegészítés igénye 2,8 millió Ft. A szakosított ellátás 5,6 millió Ft kiegészítést igényel, amelynek finanszírozása intézményi saját bevételből történik. Az intézmény tárgyi eszköz (bútorok) beszerzésre 5 millió Ft fejlesztési támogatást igényelt. A költségvetési létszámkeretét 1 fővel bővíti az intézmény, az idős otthon üzemeltetési feladatellátás területén.
                              
4.                  A települési önkormányzatok kulturális feladatainak támogatása
 
Ezen a jogcímen a várost megillető támogatás becsült összege 29,5 millió Ft. Ezt az összeget a muzeális intézményekre, a nyilvános könyvtári ellátás biztosítására, valamint a közművelődés támogatására kell fordítani. Ezen támogatási összeg 10%-át könyvtári információhordozó beszerzésére köteles a település, illetve az intézmény fordítani.
 
A Kállai Ferenc Művelődési Központnál a 20%-os bruttó béremelés 4,2 millió Ft összegű bérköltség növekedést jelent, melyből 2,2 millió Ft a garantált bérminimum növekedés hatásaként jelentkezik. A dologi költségeknél megemeltük a rendezvényekre fordítható keretet a testületi döntésnek megfelelő mértékben, valamint beépítettük a Kállai Napok megvalósítására elnyert 2 millió Ft összegű NMI támogatást.
 
A Határ Győző Városi Könyvtárnál a 20%-os bruttó béremelés 2,6 millió Ft összegű bérköltség növekedést jelent, melyből 561 ezer Ft a garantált bérminimum növekedés hatásaként jelentkezik. A dologi költségeknél megemeltük a rendezvényekre fordítható keretet a testületi döntésnek megfelelő mértékben, illetve a költségek emelkedése miatt a lapkiadásra fordítható keret is nőtt 255 ezer Ft összegben.
A Szent Antal Népház és Művelődési Háznál a 20%-os bruttó béremelés 2,9 millió Ft összegű bérköltség növekedést jelent, melyből 726 ezer Ft a garantált bérminimum növekedés hatásaként jelentkezik. A dologi költségek között a rendezvényekre fordítható keret a testületi döntésnek megfelelő összegben jelenik meg.
 
A 3 kulturális intézménynél jelentkező ágazati béremelés finanszírozására 2021. december 15-éig pályázatot nyújthattunk be az Emberi Erőforrások Minisztériumához. Az igényelt támogatás összege közel 11 millió Ft, döntés még nem történt, annak ellenére, hogy várható határidőként 2022. január 31. volt megjelölve. Az igényelt forrás a költségvetési rendelet tervezetbe már beépítésre került.
 
Az állami támogatás összege az előző évhez viszonyítva 198 millió Ft-tal növekedett (a hivatal működésének támogatása 2 millió Ft-tal emelkedett, a településüzemeltetési feladatok támogatása 7,5 millió Ft-tal, az óvodai feladatellátás 32 millió Ft-tal nőtt, új feladatként megjelent a bölcsődei feladatellátás 40 millió Ft-tal, szakosított ellátás támogatása 56 millió Ft-tal emelkedett, az egyes szociális és gyermekjóléti feladatok támogatása is emelkedett 30 millió Ft-tal, a gyermekétkeztetés 20 millió Ft-tal nőtt, a Család-és Gyermekjóléti Központ által ellátott feladatokhoz biztosított állami támogatás 7,5 millió Ft-tal növekedett, a települési önkormányzat szociális feladatainak egyéb támogatása 1 millió Ft-tal nőtt).
 
Az állami támogatások mellett számba vettük az önkormányzati és intézményi saját bevételeket, a működési célú támogatásokat, a közhatalmi bevételeket, továbbá a felhalmozási célú támogatási bevételeket és átvett pénzeszközöket.
 
A közhatalmi bevételek összességében 31 millió Ft összegű növekedést mutatnak az előző évhez viszonyítva, terveink szerint az iparűzési adóbevétel összege fog növekedni ilyen mértékben. Az iparűzési adóbevétel kompenzálásához kapcsolódó állami támogatás várható összegét 130 millió Ft-ban terveztük, amennyiben a finanszírozási rendszer nem változik.  
 
Az önkormányzati saját bevétel tervezett összege 135 millió Ft, 12 millió Ft-tal magasabb, mint az előző évben.
 
A működési célú pénzeszköz átvételek között jelennek meg a közfoglalkoztatási programokhoz kapcsolódó támogatások összegei, a mezőőri szolgálat támogatása, a földalapú támogatás összege, a Közös Hivatal működéséhez átvett hozzájárulások összegei, az óvoda működéséhez átvett támogatás, az ágazati pótlék finanszírozásához, a kulturális ágazatot érintő bérfejlesztéshez, illetve a kieső iparűzési adóbevétel kompenzálásához kapcsolódó támogatás összege.
 
A működési célú maradvány közel 87 millió Ft összege teljes egészében feladattal terhelt pénzeszközt tartalmaz. A beépített maradványból 18 millió Ft a 2021. évi közfoglalkoztatási programokhoz leutalt előleg összege, 15 millió Ft a folyamatban lévő projektek működési kiadást finanszírozó maradványa, 11 millió Ft a bérlakás számla maradványa, 10 millió Ft a Kállai adomány maradványának összege, 22 millió Ft az áthúzódó kiadások finanszírozását szolgálja, 9,9 millió Ft pedig az intézményi (Népház, Kállai és Hivatal) működési maradvány összege.
 
 
Felhalmozási célú bevételek:
                                                                                                                                                                                                                                       Adatok E Ft-ban
Megnevezés
2021. évi eredeti előirányzat
2022. évi terv
Felhalmozási bevétel
63705
154962
Felhalmozási célú finanszírozási bevétel
889405
1220139
Felhalmozási bevétel összesen
953110
1375101
 
A felhalmozási bevételek között jelenik meg többek között a Kállai Ferenc Múzeum és Aranka Babamúzeum korszerűsítési projekt és a temető fejlesztés áfa visszatérülésének 70,4 millió Ft összege, továbbá a Csemetekert Óvoda fejlesztése projekt záró elszámolása során leutalt 5,6 millió Ft összege, illetve a Városi Egészségügyi Intézmény által elnyert EFOP támogatás fejlesztési kiadások finanszírozására betervezett 75,8 millió Ft összege.
 
A felhalmozási célú finanszírozási bevétel összege tartalmazza a feladattal terhelt, forgatási célú értékpapírba fektetett önkormányzati forrás 400 millió Ft összegét, a társasház építésére elkülönített 300 millió Ft összegű forrást, a belvíz X. projektre elnyert támogatás felhalmozási kiadásokra fordítandó 269 millió Ft összegét, a Kállai Ferenc Múzeum és Aranka Babamúzeum fejlesztésére kapott támogatás 245 millió Ft összegét és a tervek finanszírozásához megelőlegezett 5,6 millió Ft összegét.
 
Kiadások számbavétele
 
A kiadások tervezésénél a betervezett dologi kiadások a 2021. évi eredeti előirányzat szintjén jelennek meg a tervezetben, kizárólag a feladat növekedésből adódó többlet kiadások, valamint a feladat ellátási telephely változásához szorosan kapcsolódó plusz kiadások kerültek figyelembe vételre.
Az önkormányzat önként vállalt feladataihoz kapcsolódó kiadások tervezésénél a 2021. évi összegekből indultunk ki, valamint a korábban hozott testületi döntéseket érvényesítettük.
 
A rendelet tervezet összeállításakor a 18,5-20 %-os béremelést egységes szemlélet érvényesítése mellett, valamennyi szférában figyelembe vettük. Az önkormányzat és a társulás fenntartásában működő intézmények, illetve az önkormányzat többségi tulajdonában álló gazdasági társaságok dolgozói esetén azt láttuk, hogy van ahol törvényi kötelezettség volt a 18,5%-os mértékű garantáltbér és a minimálbéremelés és van, ahol ágazati bérkorrekció miatt 20%-os bérnövekmény kellett, hogy realizálódjon. Törvényi kötelezettség alapján nem érintette béremelés a gazdasági társaságok munkatörvénykönyve alapján foglalkoztatott azon munkavállalóit, akiknek a munkabére a garantáltbér összegén felül van megállapítva – többek között a Zöldpark Kft. és a Gyomaendrődi Liget Fürdő Kft. ügyvezetői – továbbá a Közös Önkormányzati Hivatal azon tisztviselőit, akik illetménye a garantált bér összegén felül van megállapítva.
 
A minimálbér és a garantált bérminimum összege 2022. január 1. napjától 18,5 %-kal emelkedett, 200.000 Ft-ra, illetve 260.000 Ft-ra. A munkáltatót terhelő szociális hozzájárulási adó mértéke: 13 %. Az egységes szemléletű béremelés érvényesült azon Képviselő-testületi döntés során is, amikor a köztisztviselői illetményalap bruttó összege 66.550 Ft-ban került megállapításra. A cafetéria keret: 332.750 Ft, az illetményalap ötszöröse.
 
2022. január 1. napjától módosult a polgármesteri, illetve ebből adódóan az alpolgármesteri illetmény is. A polgármesterek illetménye a megyei jogú városok polgármesterét megillető illetmény összegének százalékában került sávosan megállapításra, a települések lakosságszáma alapján. A megyei jogú városok polgármesterét megillető illetmény összege: 1.300.000 Ft, a 10001 – 30000 fő lakosságszámú települések polgármestereit megillető illetmény összege az 1.300.000 Ft 75%-a. Az alpolgármesteri illetmény a polgármesteri illetmény 50%-ának 90%-ában került megállapításra.
 
A fejlesztési célú kiadások között a 2021. évről áthúzódó beruházások (pl. Belvíz X. projekt, Kállai Ferenc Múzeum és Aranka Babamúzeum korszerűsítése projekt) kerültek megtervezésre, továbbá a városvezetés és az intézmények által szükségesnek tartott fejlesztések, felújítások, valamint a testület által korábban hozott döntések kerültek beépítésre.
 
Működési kiadások:
                                                                                                                                                                                                                                  Adatok E Ft-ban
Megnevezés
2021. évi eredeti előirányzat
2022. évi terv
Működési kiadás
2225215
2586055
személyi juttatás
604568
746015
munkaadókat terhelő járulék
87421
95911
dologi kiadás
573327
599094
működési célú kiadás, pénzeszköz átadás, ellátottak pénzbeli juttatása
869143
1041589
működési céltartalék
90756
103446
 
 
A működési kiadásokon belül:
 
A személyi juttatások a 2021-es évhez képest összességében 141 millió forintos növekedést mutatnak. A változás elsősorban a 18,5-20%-os béremelés hatásával, valamint a Városi Egészségügyi Intézményben egészségügyi szolgálati jogviszonyban alkalmazottak létszámának növekedésével és az EFOP projekt bérköltségének beépítésével indokolható.  
 
Az önkormányzati képviselők, a bizottság elnökök, a tagok tiszteletdíja 2022. március 1. napjától az alábbiak szerint módosul:
Önkormányzati képviselő havi alapdíja bruttó 59.000 Ft,
Ha az önkormányzati képviselő valamely bizottságnak tagja, az alapdíjon felül havi 36.000 Ft pótdíj illeti meg,
A bizottság elnökét az alapdíjon felül havi 47.000 Ft pótdíj illeti meg,
A bizottság nem képviselő tagjának tiszteletdíja havi 36.000 Ft
A tanácsnokot az alapdíjon és a pótdíjon felül havi 83.000 Ft tanácsnoki díj illeti meg.
 
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                  
A munkaadókat terhelő járulék mértéke 13 %, a járulék összege a bérköltséghez igazodva módosul.
 
A dologi kiadások növekedése önkormányzati szintre összesítve 27 millió Ft, ami elsősorban az áthúzódó költségek beépítésével indokolható.
 
A működési célú pénzeszköz átadás összege 173 millió Ft-tal nőtt az előző évhez képest. Ez két nagyobb tétellel indokolható. A Társulás részére átadott állami támogatás és önkormányzati kiegészítő támogatás összege 168 millió Ft-tal haladja meg az előző év összegét, illetve a közszolgáltatási feladatokhoz, fürdő működtetéséhez, buszközlekedéshez biztosított önkormányzati támogatás összege emelkedett.
 
A működési céltartalék összege 2022. évben 103 millió Ft. Itt jelenik meg a Sport Alap 14.500 E Ft-os kerete, a Közösségi, Művelődési és Rendezvény Alap 6.460 E Ft összege, a Közalapítvány támogatására elkülönített 2.240 E Ft, a Holtág-fejlesztési Alap 1.500 E Ft összege, a Környezetvédelmi Alap 2.000 E Ft összege. A tartalékok között került megtervezésre a Polgármesteri alap (700 E Ft) és a Kitüntetési és Kegyeleti Alap (1.300 E Ft). A városi rendezvényekre 27.950 E Ft került elkülönítésre. A működési céltartalékok között terveztük meg többek között a Kállai adomány összegét, a költségalapú bérlakások karbantartására fordítható, elkülönített számlán rendelkezésre álló keretet, az áthúzódó kiadások finanszírozására betervezett keretet, illetve a rendkívüli feladatok finanszírozására betervezett összeget.
            
 
Felhalmozási kiadások
 
A felhalmozási kiadások között jelennek meg a felújítások 61 millió Ft összegben, a beruházások 1.154 millió Ft értékben, valamint az egyéb felhalmozási kiadások 160 millió Ft összegben. A konkrét felhalmozási elképzelések a 8. mellékletben olvashatók.
 
A rendelet előzetes hatásvizsgálata
 
A költségvetési rendelet tervezet társadalmi, gazdasági, költségvetési hatásai:
 
A tervezet elfogadása esetén a költségvetés lehetővé teszi a folyamatban lévő beruházások befejezését és a további működtetését. Biztosítja a további pályázatok megvalósításához és benyújtásához szükséges saját erő szükségletet. Ezek a fejlesztések lehetővé teszik, hogy a település térségi szerepe megmaradjon és fékezze azokat a negatív folyamatokat (elvándorlás, romló szociális körülmények, születések számának csökkenése), melyek térségünkre jellemzőek.
A tervezet biztosítja az önkormányzat által fenntartott közszolgáltatások működtetéséhez szükséges forrásokat a gazdasági évben. Az intézményi közszolgáltatások esetében biztosított csekély mértékű felújítás és karbantartás megakadályozza a színvonal-romlást.
A közfoglalkoztatáshoz szükséges saját erő megteremti annak a lehetőségét, hogy folytatódjon a programokhoz kapcsolódó értékteremtés, eredményesen kapcsolódjon be a településüzemeltetési feladatokba és javuljon a hatékonysága, figyelemmel a megtett szervezeti változtatásokra is.
A szociális ellátórendszer működéséhez a szükséges források megtervezésre kerültek.
A rendelet tervezet költségvetési egyensúllyal számol, mely csak következetes, takarékos gazdálkodással tartható fenn.
Az önkormányzat kötelező és vállalt feladatainak teljesítéséhez a tervezet a szükséges forrásokat biztosítja.
 
Környezeti és egészségi következményei:
 
A rendelet elfogadásának a környezetre és az egészségre negatív hatásai nincsenek. Az elmúlt gazdasági években befejeződött a szennyvíztisztító telep korszerűsítése, a Lélekkel a Körösök mentén megnevezésű projekt, az ivóvíz minőség javító beruházás, a hulladékgyűjtéssel és szállítással kapcsolatos pályázat, belvíz rendezési projektek, melyek környezetünk védelmét szolgálják, biztosítják a fenntartható fejlődést. Az energetikai korszerűsítésekhez szükséges forrásokat a Területfejlesztési Operatív Programok biztosították.
 
 
Adminisztrációs terhek:
 
A rendelet tervezet adminisztrációs többlet igénnyel nem számol, a megváltozott szabályzórendszer miatt csökkenéssel sem. A működéshez szükséges informatikai rendszer szinten tartását és csekély mértékű fejlesztését biztosítja a költségvetés.
 
A jogszabály megalkotásának szükségessége, a jogalkotás elmaradásának várható következményei:
 
A rendelet megalkotására a költségvetési törvény és az államháztartási törvény kötelezi a Képviselő-testületet, elfogadásának hiányában átmeneti gazdálkodásról szóló rendeletet kell alkotni, ez esetben e rendelet szerint végezheti az önkormányzat a feladatainak ellátását, mely megakadályozza a település gazdasági és társadalmi fejlődése érdekében szükséges fejlesztések elindítását. Amennyiben az önkormányzat nem alkotja meg határidőben a rendeletet, az állami támogatás folyósításának felfüggesztésére kerül sor és az adatszolgáltatási kötelezettség nem teljesítése pedig bírságot ró az önkormányzatokra.
 
A jogszabály alkalmazásához szükséges személyi, szervezeti, tárgyi és pénzügyi feltételek:
 
A rendelet alkalmazásához szükséges személyi, szervezeti, tárgyi és pénzügyi feltételek biztosítottak.
 
 
A helyi önkormányzat képviselő-testülete költségvetési rendelettervezetében együttesen hagyja jóvá az önkormányzati hivatal, valamint a felügyelete alá tartozó egyéb költségvetési szervek költségvetését.
 
 
Szöveges indoklás az önálló gazdasági szervezettel rendelkező költségvetési szervek 2022. évi költségvetéséhez

 
I. Gyomaendrődi Közös Önkormányzati Hivatal 2022. évi költségvetése


Az Önkormányzat fenntartásában működő intézmények közül a Gyomaendrődi Közös Önkormányzati Hivatal rendelkezik önálló gazdasági szervezettel. A Közös Hivatal látja el az önálló gazdasági szervezettel nem rendelkező valamennyi önkormányzati és társulási intézmény (Határ Győző Városi Könyvtár, Szent Antal Népház és Művelődési Ház, Kállai Ferenc Művelődési Központ, Városi Egészségügyi Intézmény, Gyomaendrődi Család-és Gyermekjóléti Központ, Gyomaendrőd-Csárdaszállás-Hunya Kistérségi Óvoda és Bölcsőde), továbbá Gyomaendrőd Város Önkormányzat, Csárdaszállás Községi Önkormányzat, Hunya Község Önkormányzata, a Roma Nemzetiségi Önkormányzat, a Német Nemzetiségi Önkormányzat és a Gyomaendrőd, Csárdaszállás, Hunya Települési Önkormányzati Társulás gazdálkodási feladatait.

1. Pénzügyi-költségvetési feltételek

A 2022. évi költségvetési tervezet Magyarország 2022. évi központi költségvetéséről szóló 2021. évi XC. törvény alapján készült, a kiemelt előirányzatokat ezen rendelet tervezet megfelelő mellékletei tartalmazzák.
 
2. Személyi és tárgyi feltételek

A Gyomaendrődi Közös Önkormányzati Hivatal 2013. január 1-jétől Gyomaendrőd, Csárdaszállás és Hunya önkormányzatok vonatkozásában látja el feladatait. A tervezett hivatali létszám 2022. évben az alábbiak szerint alakul:
 
  • Gyomaendrőd: 47 fő (ebből a létszámból 1 fő kisegítő személyzet)
  • Csárdaszállás: 3 fő
  • Hunya: 3 fő
 
A Közös Hivatal elismert hivatali létszáma 2022. évre számolva 38,66 fő. Ebből a létszámból 35,87 főre nyújt az állam támogatást Gyomaendrőd vonatkozásában, 1,14 főt finanszíroz Csárdaszállás esetében és 1,65 főt Hunya Községben. Gyomaendrődön 44 főre terveztünk bérjellegű kiadást. A két kistelepülés önkormányzata vállalta a fent említett létszám foglalkoztatásából eredő kiegészítés biztosítását, melynek összege Csárdaszállás részéről 10,6 millió Ft, Hunya Község Önkormányzata részéről pedig 6 millió Ft. A Közös Hivatal működését szabályozó megállapodás értelmében a hivatal vezetőinek bér-és járulékköltségét, a kiküldetés költségét, a közösen használt szoftverek üzemeltetésének, a biztonsági rendszerek fenntartásának költségét lakosságarányosan viselik a települések.
A Közös Hivatal általános működésére biztosított támogatás összege 214 millió Ft, a saját bevétel összege 3,9 millió Ft, mellyel szemben a tervezett működési kiadások összege 326 millió Ft.
A Közös Hivatal dolgozói közül 14 főt érint a garantált bérminimum összegének változása, melynek járulékkal növelt többletköltsége 7,1 millió Ft. 2022. január 1. napjától a köztisztviselői illetményalap 56.100 Ft-ról 66.550 Ft-ra módosul, melynek költségvetésre gyakorolt hatása 23,7 millió Ft.
 
A Gyomaendrődi Közös Önkormányzati Hivatal székhelye 2013. január 1. napjától a Selyem út 124. szám alatt található. Az új helyen a megfelelő feltételek kialakítására már több millió Ft-ot költött az önkormányzat. Az épület külső hőszigetelésére, nyílászáró cserére, napelemmel történő felszerelésére, akadálymentesítésre, fűtés és világítás korszerűsítésére Önkormányzatunk 184 millió Ft összegű támogatásban részesült. A TOP-os forrásból megvalósuló beruházásnak köszönhetően elmondható, hogy Gyomaendrőd lakosainak közigazgatási kiszolgálása a mai kor követelményeinek megfelelő környezetben történik.
Hunya és Csárdaszállás községekben a közös hivatalnak önálló telephelyei működnek. Ezeken a telephelyeken a hivatal dolgozói ugyanazon programokat alkalmazzák napi munkavégzésük során, mint a Gyomaendrődön dolgozók. Ezen rendszer kialakítása a könnyebb koordinálás és áttekintés érdekében, illetve az egységes hivatali feladatellátás szellemében történt. 
 
A közvetlen, napi munkát segítő eszközállomány és az alkalmazott programok jól használhatók. A 2019-es költségvetési évtől bevezetésre kerültek az ASP szakrendszerek, melyek rendszerszintű használatának elsajátítása folyamatos feladatot ró a hivatal valamennyi dolgozójára. Az elektronikus ügyintézés szabályainak megismerése és alkalmazásának kiterjesztése tovább folytatódik a 2022-es gazdálkodási évben.
 
3. Az ellátandó tevékenységek szakmai, minőségi és mennyiségi jellemzői
 
A hivatal ellátandó feladatait az alapító okirat, illetve a Hivatal SZMSZ-e részletezi. Az ellátandó feladatok szakmai és minőségi követelményeinek való megfelelést szolgálja, hogy az alkalmazott dolgozók megfelelő végzettséggel, gyakorlattal rendelkeznek, rendszeres továbbképzéseken vegyenek részt. A köztisztviselők munkájának minősítése a teljesítményértékelés alapján minden évben megtörténik. A folyamatba épített előzetes, utólagos és vezetői ellenőrzés ugyancsak a minőségi munkát segíti, az elvégzett ellenőrzések a minél pontosabb és precízebb munkavégzést szolgálják.
 
 
4. Megvalósítási terv
 
A hivatal és a hozzá tartozó feladatok költségvetésének összeállítása során az alkalmazott alapjogszabály a Magyarország 2022. évi központi költségvetéséről szóló 2021. évi XC. törvény, valamint az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény. A törvényi előírásoknak megfelelően történt a bevételek tervezése, illetve a működési kiadások meghatározása. A hivatal dolgozói részére beépített éves cafetéria keret 332.750 Ft/fő.
 
A működési bevételek és kiadások egyensúlya a költségvetési rendelettervezetben biztosított, ugyanakkor az egyensúly fenntartását nagymértékben befolyásolják az esetleges jogszabály változások, az elvégzett ellenőrzések megállapításai, az előre nem tervezhető, váratlan események is. Az intézmények működésében rejlő kockázat negatív hatását mérsékelni és kezelni próbáljuk a FEUVE rendszerének következetes alkalmazásával.
 
 
 
II. Szöveges indoklás a Térségi Szociális Gondozási Központ
 2022. évi költségvetéséhez (Készítette: Véháné Jánosik Zsuzsanna intézményvezető és Takács Gabriella gazdasági vezető)
 
 
 
adatok e Ft-ban
Összesen 2021.
Szociális alapellátás 2022.
Szakosított
ellátás szakmai dolg.2022.
Szakosított ellátás üzem. 2022.
Diákétkez-
tetés 2022.
Rászoruló gyermekek szünidei étkeztetése 2022.
Külsős étkeztetésből származó bevétel 2022.
Összesen 2022.
Személyi juttatások összesen
422 990
124 212
183 426
106 733
41 152
913
10 450
466 886
Munkaadókat terhelő járulékok
73 063
18 082
23 574
18 992
7 120
119
1 359
69 245
Dologi kiadások
257 786
53 328
0
166 995
62 540
2 015
35 000
319 878
Kiadások összesen
753 839
195 622
207 000
292 720
110 812
3 047
46 809
856 009
Intézményi térítési bevételek
280 544
34 211
0
182 974
14 064
0
52 467
283 716
Állami támogatás alapellátás
115 507
123 281
0
0
0
3 047
0
126 328
Állami támogatás idős otthon szakmai dolgozók bére
237 918
0
207 000
0
39 389
0
0
246 389
Állami támogatás idős otthon üzemeltetés
94 600
0
0
60 852
50 424
0
0
111 276
Kiegészítő állami támogatás bérkompenzáció
0
23 629
0
43 235
4 166
0
0
71 030
Bevételek összesen
728 569
181 121
207 000
287 061
108 672
3 047
52 467
838 739
Költségvetési létszámkeret
140
56
46
25
14
0
0
141
F.hiány/többlet
-25 270
-14 501
0
5 659
-2 140
0
5 659
-17 269
Fejlesztési kiadás
11 000
0
0
0
0
0
0
5 000
 
 
2021. novemberében az állami támogatás igénylése megtörtént. Az alábbi táblázat mutatja be az intézményt megillető állami támogatások összegét:
 
 
Az állami támogatások fajlagos összegeinek alakulása az előző évhez képest:
 
Állami támogatás jogcím megnevezése
2021.
2022.
Változás %
szociális étkeztetés - társulás által történő feladatellátás
72 996 Ft/fő
74 590 Ft/fő
102
házi segítségnyújtás- személyi gondozás - társulás által történő feladatellátás
471 900 Ft/fő
495 480 Ft/fő
105
falugondnoki vagy tanyagondnoki szolgáltatás összesen
4 479 000 Ft.
4 590 600 Ft.
102
időskorúak nappali intézményben ellátottak száma - társulás által történő feladatellátás
325 500 Ft/fő
338 440 Ft/fő
104
fogyatékos személyek nappali intézményi ellátása - társulás által történő feladatellátás
805 200 Ft/fő
836 720 Ft/fő
104
támogató szolgáltatás – alaptámogatás és teljesítmény támogatás összesen
12 657 200 Ft.
13 036 590 Ft.
103
Szakosított ellátás: a finanszírozás szempontjából elismert szakmai dolgozók bértámogatása
4 234 040 Ft/fő
4 500 000 Ft/fő
106
Szakosított ellátás: intézmény-üzemeltetési támogatás
52 068 000 Ft
60 852 000 Ft
117
 
 
SZAKOSÍTOTT ELLÁTÁS
 
Az idős otthoni ellátás állami támogatása feladatalapú finanszírozású, mely két részből áll. Egyik a finanszírozás szempontjából elismert szakmai dolgozók bértámogatása, másik az intézmény-üzemeltetési támogatása.
 
A finanszírozás szempontjából elismert szakmai dolgozók bértámogatása az alábbiak szerint került meghatározásra:
időskorúak ápoló-gondozó otthoni ellátása nem demens személyek: 78 fő
időskorúak ápoló-gondozó otthoni ellátása demens személyek száma: 87 fő
 
Fenti létszám alapján a finanszírozás szempontjából 46 fő szakmai dolgozó került elismerésre, egy fő állami bértámogatása 4 500 000 Ft/fő/év. Így a teljes bértámogatás összege: 207 000 000 Ft.
 
A költségvetésbe a feladat ellátására a szakmai jogszabályok betartása mellett, a minimális szakdolgozói létszám bére került betervezésre, mely összesen 46 fő. A tervezett bér a garantált bérminimum összegét, a kötelezően kifizetendő ágy melletti pótlék összegét, valamint a változó bérek összegét - a munkaszüneti napra járó bérpótlék és délutáni, éjszakai pótlék – foglalja magába. 3 fő részére jubileumi jutalom kerül megtervezésre a jogcímen.
 
Az üzemeltetési feladatok ellátására kapott támogatás összege és a tervezett személyi térítési díjbevétel várhatóan nem lesz elegendő a 2022. évi kiadások fedezetére. Az üzemeltetési kiadások magába foglalják az intézményvezető, és 24 fő technikai feladatot ellátó közalkalmazott bérét és járulékait. Az előző évekhez hasonlóan a szakosított ellátás esetében kevesebb üzemeltetési támogatást kaptunk az igényelt összeghez képest. Így a szakosított ellátás kiegészítő támogatási igénye 2022. évben várhatóan 5.660 E Ft lenne, de a szabad kapacitás terhére vállalt feladatellátásból (külső étkeztetés) várhatóan keletkezik annyi plusz bevételünk, hogy kiegészítsük a szakosított ellátás hiányát.
 
A szakosított ellátás esetében az üzemeltetési feladatokat ellátó 24 fő bére, plusz a konyha, gépjármű irányítás, szakmai és gazdasági csoport arányos bére, (alapbér, vezetői pótlék, jubileumi jutalom, változóbér, keresetkiegészítés fedezete a költségvetési törvény alapján): 106.733 eFt
Járulékok (13%):                                                                                                                                                               18.992 eFt
Dologi kiadás -a konyha, gépjármű, központ dologi kiadásainak arányos részével:                                                       166.995 eFt
Üzemeltetési kiadások összesen:                                                                                                                                    292.720 eFt
Térítési díjakból származó bevételek:                                                                                                                              182.974 eFt
Üzemeltetési támogatás:                                                                                                                                                    60.852 eFt
Bérkompenzációs támogatás:                                                                                                                                            43.235 eFt.
Finanszírozási hiány/többlet:                                                                                                                                         - 5.659  eFt.
 
A szakosított ellátás esetében 5.000 e Ft fejlesztési kiadást terveztünk. Ebből az összegből az idős otthonokban lévő betegágyakra új matracok vásárlását tervezzük, valamint ebből szeretnénk megvalósítani három idős otthoni telephely műsor szolgáltatás változásból eredő fejlesztését. 2022.02.15. napjától megszűnnek a Vodafone (volt UPC) analóg adások. Ez azt jelenti, hogy három telephelyen található idős otthonban újra kell tervezni a műsor- szolgáltatásokat. Ezen problémák megoldására ajánlatot kértünk be egy helyi vállalkozótól, amely a mai napon még nem érkezett meg.  
                                               
DIÁKÉTKEZTETÉS:
A feladaton összesen 16,13 fő dolgozó bére kerül támogatásra a feladatellátási helyek és az igénybe vevők száma alapján:                                                      39.389 eFt
 
Üzemeltetési támogatás:
Összes kiadás: Üzemeltetésben dolgozók bére, járulékokkal, plusz a konyha, gépjármű irányítás és gazdasági csoport bérének és dologi kiadásainak arányos része (alapbér, vezetői pótlék, jubileumi jutalom, változóbér, keresetkiegészítés fedezete a költségvetési törvény alapján, dologi
kiadások):                                                                                                                         110.812 eFt
Térítési díjakból származó bevételek:                                                                               14.064 eFt
16,13 fő bérének támogatása:                                                                                           39.389 eFt
Üzemeltetési támogatás:                                                                                                   50 424 eFt
Bérkompenzációs támogatás                                                                                              4.166 eFt.
Finanszírozási hiány:                                                                                                  -     2.769 eFt
 
A diákétkeztetési feladaton került megtervezésre további 2 fő 4 órás határozott idejű szerződéssel foglalkoztatott munkavállaló bére is, mely dolgozók az általános iskolák tálalókonyháin végeznek feladatot.
 
A finanszírozási hiány oka, hogy az üzemeltetési támogatás jogcímen a megigényelt és megállapított állami támogatás eltér egymástól. Tényleges magyarázatot, vagy az összeg kiszámítására vonatkozó képletet, módszert az állam nem közölt, így a csökkentett támogatás megítélésének az okát nem tudjuk hivatalos magyarázattal alátámasztani.
Amennyiben az önkormányzatnak elegendő forrása van a III.2. A települési önkormányzatok szociális feladatainak egyéb támogatása jogcímen megítélt állami támogatás bevétel soron, úgy a gyermekétkeztetéshez kapcsolódó finanszírozási hiányt ezen bevételéből finanszírozni tudja.
 
 
RÁSZORULÓ GYEREKEK SZÜNIDEI ÉTKEZTETÉSE:
A feladathoz tartozó állami támogatás összege 513 Ft/adag. A szünidei étkezők számának meghatározása az önkormányzat által nyújtott adatszolgáltatáson alapszik. A feladat ellátásához a támogatásként nyújtott 513 Ft/adag elegendő fedezetet biztosít, így önkormányzati kiegészítést a feladat nem igényel.
 
 
SZOCIÁLIS ALAPELLÁTÁS:
A szociális alapellátás állami támogatásának fajlagos összegei az előző évhez képest, minden esetben emelkedtek. A dologi kiadások és bevételek bázis szinten kerültek meghatározásra, figyelembe véve a 2022. évi kiadásokat és a fizetőképességet.
Az alapellátás esetében az állami támogatás és a térítési díj nem fedezi a feladat ellátásához szükséges forrást, még a szakmai követelmények betartása melletti, minimálisan - a működéshez elengedhetetlen - kiadások mellett sem. Az alapellátás esetében 14.501 e Ft működési hiánnyal számoltunk.  
Amennyiben az önkormányzatnak elegendő forrása van a III.2. A települési önkormányzatok szociális feladatainak egyéb támogatása jogcímen megítélt állami támogatás bevétel soron, úgy az szociális alapellátáshoz kapcsolódó finanszírozási hiányt ezen bevételéből finanszírozni tudja.
 
 
KÜLSŐS ÉTKEZÉSBŐL SZÁRMAZÓ BEVÉTELEK:
Intézményünk főzőkonyhája az önkormányzat saját, és a Tankerület által fenntartott intézményein túl szabad kapacitása terhére külsős étkezőket is kiszolgál.
Fenti feladatok ellátásából 2022. évben, amellett, hogy a konyhai, a gépjármű és központi irányítás arányos része is figyelembevételre kerül a nyersanyag felhasználáson túl a fenti feladatok kiadásainak meghatározásánál; összességében, várhatóan 5 660 e Ft összegű olyan saját bevétele keletkezik az intézmények, mely az egyéb feladatok finanszírozási hiányát csökkenti intézményi szinten. Ezen összeg a szakosított ellátás üzemeltetési feladatainak finanszírozási hiányához került beépítésre
 
Intézményi főzőkonyha
Az intézmény főzőkonyháján az elkészített ebéd adag tervezett száma 2022 évben: 1500 adag naponta.
Jelenleg a Főzőkonyhán 1 fő közfoglalkoztatottat tudunk alkalmazni. A 2021-es évben több főzőkonyhai állás is megüresedett. A nagy munkaerő hiány ellenére mégis sikerült ezeket az álláshelyeket betölteni.
 
ÖSSZEGZÉS:
Fentiek alapján 2022. évre az intézmény önkormányzati kiegészítési igénye összesen: 17 269 e Ft működési támogatás, és 5 000 E Ft fejlesztési támogatási igény.
  
 
Indoklás az Önkormányzat 2022. évi költségvetési rendelet-tervezetéhez

A költségvetési rendelet-tervezet 1.§-ában meghatározott 3.961.156 ezer Ft bevételi és kiadási főösszeg meghatározásában Magyarország 2022. évi központi költségvetéséről szóló 2021. évi XC. törvény az irányadó. Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 111. § (4) bekezdése kimondja, hogy a költségvetési rendeletben működési hiány nem tervezhető. A rendelet-tervezetben a költségvetési egyensúly biztosított.
 
A rendelet-tervezet 2.§-ában meghatározott működési bevételek az ellátandó feladatokhoz szükséges bevételeket tartalmazzák, a fejlesztési bevételek pedig a megvalósítandó beruházások, felújítások, pályázati elképzelések forrását képezik.

A rendelet-tervezet 3.§-ban meghatározott jogcímenkénti bevételek feladatonként, a finanszírozási bevételek működési és felhalmozási bontásban, intézményenként lettek kidolgozva.
 
A rendelet-tervezet 4.§-ában meghatározott önkormányzati működési kiadások összesen 2.586.055 ezer Ft összegben az önkormányzat működéséhez kapcsolódó feladatok személyi és tárgyi feltételeinek költségeit tartalmazzák.

A rendelet-tervezet 5.§-ában a működési kiadások részletezése kormányzati funkciók szerint lett kialakítva.
 
A rendelet 6.§-ában a 103.446 ezer Ft összegű működési céltartalékból a polgármesteri, a kitüntetési és kegyeleti, a sport, a közösségi, művelődési és rendezvény, valamint a holtág-fejlesztési alap keretösszegei kerültek bemutatásra.

A rendelet-tervezet 7.§-ában a felhalmozási kiadásokra tervezett 1.375.101 ezer Ft egyrészt az önkormányzat 2022. évi felújítási és beruházási elképzeléseit foglalja magába, másrészt az egyéb felhalmozási kiadások összegét.

A rendelet-tervezet 8.§-ában a fejlesztési célok megvalósítására rendelkezésre álló forrás felhasználása került bemutatásra.
 
A rendelet-tervezet 9.§-ában az önkormányzat és intézményei feladatai elvégzéséhez meghatározott létszámkeret került bemutatásra.
 
A rendelet-tervezet 10.§-a intézményenként mutatja be az önkormányzati kiegészítő támogatás és az állami támogatás összegeit.
 
A rendelet-tervezet 11.§-ában a működési kiadások és bevételek kerülnek bemutatásra kötelező és önként vállalt feladat bontásban.
 
A rendelet-tervezet 12.§-ában látható az önkormányzat és az önálló gazdasági szervezettel rendelkező intézmények várható bevételeinek és kiadásainak bemutatása havi bontásban.
 
A rendelet-tervezet 13.§-ában költségvetési tervszámokat láthatunk a 2022-2025. évekre.
 
A rendelet-tervezet 14.§-ában az adóbevételekhez kapcsolódó közvetett támogatás jelenik meg.
 
A rendelet-tervezet 15.§-a az önkormányzat 2022. évi lehetséges adósságvállalásának felső határát 211.249 ezer Ft összegben határozza meg.

A rendelet-tervezet 16.§-ában a közmunka-programhoz kapcsolódó 2023. évre áthúzódó kötelezettség összege jelenik meg.
 
A rendelet-tervezet 17.§-ában bemutattuk azon Európai Uniós programokat, melyekből önkormányzatunk támogatásban részesült és még folyamatban van.
 
A rendelet-tervezet 18.§-ában bemutattuk a rendelet hatálybalépésének időpontját.
 
A rendelet-tervezet 19.§-ában bemutattuk az önkormányzati képviselő, a bizottsági elnök és tag, továbbá a tanácsnok tiszteletdíjának módosított összegét 2022. március 1. napjától.
 
A rendelet-tervezet 20.§-ában rögzítettük, hogy a 2022. évi átmeneti gazdálkodásról szóló 26/2021. (XII. 22.) önkormányzati rendelet a költségvetési rendelet hatályba lépésekor hatályát veszti.
 

Kérem a Tisztelt Képviselő-testülettől az előterjesztés megvitatását és a rendelet megalkotását.

Döntési javaslat

"2022. évi költségvetési rendelet megalkotása"

Tervezett döntéstípus: rendelet
Tervezett ágazati besorolás: Költségvetés, zárszámadás
A Képviselő-testület a javaslatról minősített többséggel, nyílt szavazással dönt.

Gyomaendrőd Város Önkormányzata Képviselő-testületének ../2022. (..) önkormányzati rendelete

Gyomaendrőd Város Önkormányzatának 2022. évi költségvetéséről


Gyomaendrőd Város Önkormányzatának Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés f) pontjában foglalt feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
 
1. §

Gyomaendrőd Város Önkormányzatának (a továbbiakban: Önkormányzat) Képviselő-testülete az Önkormányzat 2022. évi költségvetésének
a)      bevételi fő összegét 3.961.156 ezer forintban,
b)      kiadási fő összegét 3.961.156 ezer forintban
állapítja meg az 1. mellékletben részletezettek szerint.
 
2. §

Az Önkormányzat Képviselő-testülete az 1. § a) pontjában meghatározott bevételi fő összegen belül
a)      a működési bevételek előirányzataként 2.499.512 ezer forintot,
b)      a felhalmozási bevételek előirányzataként 154.962 ezer forintot,
c)       a működési célú finanszírozási bevételek előirányzataként 86.543 ezer forintot,
d)      a felhalmozási célú finanszírozási bevételek előirányzataként 1.220.139 ezer forintot
állapít meg a 2. mellékletben részletezettek szerint.
 
3. §

Az Önkormányzat bevételeinek jogcímenkénti részletezését a 3. melléklet, a finanszírozási bevételek részletezését a 4. melléklet tartalmazza.
 
4. §

(1) Az 1. § b) pontjában meghatározott kiadási fő összegen belül az Önkormányzat működési kiadásainak előirányzata 2.586.055 ezer forint.
(2) Az (1) bekezdésben meghatározott kiadási előirányzatból:
a)      személyi juttatás 746.015 ezer forint,
b)      munkaadókat terhelő járulék 95.911 ezer forint,
c)       dologi kiadás 599.094 ezer forint,
d)      működési célú támogatásértékű kiadás 821.531 ezer forint,
e)       működési célú pénzeszköz átadás államháztartáson kívülre 165.370 ezer forint,
f)       a működési céltartalék 103.446 ezer forint,
g)      ellátottak pénzbeli juttatása 54.688 ezer forint
az 5. mellékletben részletezettek szerint.
 
5. §

Az Önkormányzat működési kiadásainak kormányzati funkciónkénti részletezését a 6. melléklet tartalmazza.
 
6. §

(1) A működési céltartalék összege 103.446 ezer forint a 7. mellékletben részletezettek szerint.
(2) Az (1) bekezdésben meghatározott működési céltartalékból a Polgármesteri Alap előirányzata 700 ezer forint.
(3) A Képviselő-testület a Polgármesteri Alapból történő juttatás előkészítő eljárás lefolytatását és döntési jogát a polgármesterre ruházza át.
(4) Az (1) bekezdésben meghatározott működési céltartalékból a Közösségi, Művelődési és Rendezvény Alap cél szerinti tevékenységet szolgáló pályázható keretösszegének előirányzata 6.460 ezer forint.
(5) A Kitüntetési és Kegyeleti Alap keretösszege 1.300 ezer forint.
(6) A Sport Alap előirányzata 14.500 ezer forint.
(7) A (6) bekezdésben foglalt előirányzatból az Erzsébet-ligeti Sporttelep és a Népligeti Sporttelep futball-és futópálya fenntartásának kötött felhasználású támogatási összege 700 ezer forint.
(8) A Sport Alap pályázható keretösszege 13.800 ezer forint.
(9) A Holtág-fejlesztési Alap szúnyoggyérítési tevékenységet szolgáló pályázati keretösszege 1.500 ezer forint.
 
7. §

(1) Az Önkormányzat felhalmozási kiadásainak előirányzata 1.375.101 ezer forint.
(2) Az (1) bekezdésben meghatározott előirányzatból:
a)      az Önkormányzat felújítási kiadása 61.467 ezer forint,
b)      beruházási kiadása 1.153.707 ezer forint,
c)       az egyéb felhalmozási kiadása a felhalmozási céltartalékkal együtt 159.927 ezer forint.
(3) A (2) bekezdés c) pontjában foglalt egyéb felhalmozási kiadásból a Holtág-fejlesztési Alap fejlesztési pályázható keretösszege 5.000 ezer forint.
(4) Pályázati úton nyújtható lakossági Szennyvízcsatlakozás Támogatási Alap keretösszege 1.000 ezer forint.
(5) Pályázati úton nyújtható lakossági Ivóvízcsatlakozás Támogatási Alap keretösszege 1.000 ezer forint.
(6) Pályázati úton nyújtható lakossági Járdafelújítás Támogatási Alap keretösszege 2.500 ezer forint.
(7) A (4)–(6) bekezdésben szabályozott támogatási alapokból a pályázati felhívásban szabályozott rendben igényelhető önkormányzati támogatás.
(8) A felhalmozási kiadásokat a 8. melléklet részletezi.
 
8. §

A fejlesztési célok megvalósítására rendelkezésre álló forrás felhasználásának részletezését a 9. melléklet tartalmazza.
 
9. §

Gyomaendrőd Város Önkormányzatának intézményenkénti jóváhagyott létszámkeretét a 10. melléklet tartalmazza.
 
10. §

Az Önkormányzat által finanszírozott intézmények állami támogatásának és önkormányzati kiegészítő támogatásának előirányzatait a 11. melléklet részletezi.
 
11. §

A működési kiadások és bevételek kötelező és önként vállalt feladatok szerinti csoportosítását a 12. melléklet tartalmazza.
 
12. §

(1) Az Önkormányzat önálló gazdasági szervezettel rendelkező költségvetési szerveinek likviditási tervét a 13. melléklet tartalmazza.
(2) Az Önkormányzat előirányzatának felhasználási ütemtervét és likviditási tervét a 14. melléklet tartalmazza.
 
13. §

Gyomaendrőd Város Önkormányzatának 2022-2025. évek közötti időszak költségvetési tervszámait a 15. melléklet tartalmazza.
 
14. §

A közvetett támogatások mérlegét a 16. melléklet tartalmazza.
 
15. §

Az Önkormányzat lehetséges adósságvállalási felső határának meghatározását a 17. melléklet tartalmazza.
 
16. §

Az Önkormányzat tartós kötelezettség vállalását a 18. melléklet tartalmazza.
 
17. §

Az Önkormányzat Európai Uniós forrásból megvalósuló programjait a 19. melléklet tartalmazza.
 
18. §

Ez az önkormányzati rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.
 
19. §

Az önkormányzati képviselő, a bizottsági elnök és tag, továbbá a tanácsnok tiszteletdíjáról szóló 17/2018. (VI.4.) önkormányzati rendelet 1. § (2)–(6) bekezdése helyébe 2022. március 1. napjától a következő rendelkezések lépnek:
„(2) Az önkormányzati képviselő havi alapdíja 59.000 forint.
(3) Ha az önkormányzati képviselő valamely bizottságnak tagja, az alapdíjon felül - több bizottsági tagság esetén is - havi 36.000 forint pótdíj illeti meg.
(4) A bizottság elnökét az alapdíjon felül - több tisztség és bizottsági tagság esetén is - havi 47.000 forint pótdíj illeti meg.
(5) A tanácsnokot az alapdíjon és a pótdíjon felül havi 83.000 forint tanácsnoki díj illeti meg.
(6) A bizottság nem képviselő tagjának tiszteletdíja havi 36.000 forint.”
 
20. §

Hatályát veszti a 2022. évi átmeneti gazdálkodásról szóló 26/2021. (XII. 22.) önkormányzati rendelet. 

Határidők, felelősök:

Határidő: azonnal

« Vissza
Vissza a főmenübe