2. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
A Képviselő-testület
2022. február 24-i ülésére

Tárgy:   A Gyomaendrődi Közös Önkormányzati Hivatal 2022. évi igazgatási szünetének elrendeléséről szóló önkormányzati rendelet megalkotása
Készítette:   Dr. Csordás Ádám jegyző, Pap-Szabó Katalin jegyző
Előterjesztő:   Pap-Szabó Katalin jegyző
Véleményező bizottság:  

Tisztelt Képviselő-testület!
A közszolgálati tisztviselőkről szóló 2011. évi CXCIX. törvény (a továbbiakban: Kttv.) 232. § (3) bekezdése alapján a Képviselő-testület - a Kormány ajánlásának figyelembevételével - a rendes szabadság kiadására igazgatási szünetet rendelhet el.  Az ilyen módon kiadott rendes szabadság nem haladhatja meg a köztisztviselő adott évre megállapított alapszabadságának a háromötödét.
 
Az igazgatási szünet elrendelésével kapcsolatos ajánlásokat a közszolgálati tisztviselők munka - és pihenőidejéről, az igazgatási szünetről, a közszolgálati tisztviselőt és munkáltatót terhelő egyes kötelezettségekről, valamint a távmunka végzésről szóló 30/2012. (III.7.) Korm. rendelet szabályozza.

A képviselő testület 2022. évi ülésterve alapján júliusban rendes képviselő-testületi ülés nem lesz, így a nyári igazgatási szünet időpontja 2022. július 18. napjától augusztus 5. napjáig, a téli igazgatási szünet december 27. napjától december 30. napjáig javasolt. Az elmúlt évek tapasztalatai azt mutatják, hogy a Hivatalban dolgozók nagy leterheltsége miatt az éves rendes szabadság kiadása nagy nehézségekbe ütközik.  Az igazgatási szünet elrendelésével egyrészt a szabadságok kiadása jelentősen megkönnyíthető, másrészről – ha kis mértékben is – a hivatal működésével kapcsolatos költségek csökkenthetőek, harmadrészt hozzájárulhat a Hivatalban dolgozók rekreációjához.
 
A nyári igazgatási szünet ideje alatt az integrált ügyfélszolgálaton július 18 – július 22. napjáig és augusztus 1. – augusztus 5. – napjáig, valamint téli igazgatási szünet ideje alatt ügyfélfogadás nem lesz, de halaszthatatlan ügyekben - elsősorban az anyakönyvi ügyintézésnél – ügyelet tartására kerül sor. Az integrált ügyfélszolgálat 2022. évi utolsó ügyfélfogadási napja 2022. december 23.
 
A javasolt időpontok a testületi munkában nem okoznak fennakadást, és a Képviselőtestület támogató döntését követően a lakosság tájékoztatására természetesen sor kerül, így a munkarend változásról időben értesülnek.
 
Fentiek alapján az igazgatási szünetet 2022. évben az alábbiak szerint javaslom elrendelni:
 
      2022. július 18. – augusztus 05. (összesen 15 munkanap)
     2022. december  27.,28.,29.,30.  (összesen 4 munkanap)
 
A rendelet hatályán kívül a 2022. évi munkaszüneti napok körüli munkarendről szóló 23/2021. (VI. 1.) ITM rendelet alapján a két áthelyezett szombati munkanapról munkáltató jogkör keretében kívánok rendelkezni, mely keretében a Gyomaendrődi Közös Önkormányzati Hivatal ezeken a napokon zárva tart.:

2022. március 26. (szombat)
2022. október 15.. (szombat)
  
Tisztelt Képviselő-testület!
 
A Kttv. 232/A. § (1) bekezdése lehetővé teszi, hogy a helyi önkormányzat képviselő-testülete rendeletben rendelkezzen arról, hogy a képviselő-testület hivatala köztisztviselője számára a Közszolgálati Tisztviselők Napja, július 1-je, munkaszüneti nap legyen.
 
Az előző évek gyakorlatát követve, kérem a tisztelt Képviselő-testületet, hogy 2022. évben is hozzon döntést a Köztisztviselők Napjáról!
 
A rendelet hatálya a kirendeltségen dolgozókra is kiterjed, ezért a rendeletet Gyomaendrőd Város Önkormányzatának Képviselő-testülete Hunya és Csárdaszállás községi önkormányzatok képviselő-testületeinek véleményeinek ismeretében fogadja el.
 
 
A rendelet 2023. január 1-jén hatályát veszti, figyelemmel arra, hogy 2023. évre vonatkozóan újra meg kell vizsgálni az igazgatási szünet elrendelésének indokait, a képviselő-testületek munkaprogramjaira figyelemmel.
  
Előzetes hatásvizsgálat
Gyomaendrőd Város Önkormányzata Képviselő-testület
 …./2022.(……) 
önkormányzati rendelete
a Gyomaendrődi Közös Önkormányzati Hivatal 2022. évi igazgatási szünetének elrendeléséről
 
A jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény (a továbbiakban: Jat.) alapján a jogszabály előkészítője köteles – a jogszabály feltételezett hatásaihoz igazodó részletességű- előzetes hatásvizsgálatot végezni, és felmérni a szabályozás várható következményeit. Konkrétan a Jat. 17. §-a (1) bekezdése a következőkről rendelkezik: 
„17. § (1) A jogszabály előkészítője – a jogszabály feltételezett hatásaihoz igazodó részletességű– előzetes hatásvizsgálat elvégzésével felméri a szabályozás várható következményeit. Az előzetes hatásvizsgálat eredményéről önkormányzati rendelet esetén a helyi
önkormányzat képviselő-testületét tájékoztatni kell.
(2) A hatásvizsgálat során vizsgálni kell
a) a tervezett jogszabály valamennyi jelentősnek ítélt hatását, különösen
aa) társadalmi, gazdasági, költségvetési hatásait,
ab) környezeti és egészségi következményeit,
ac) adminisztratív terheket befolyásoló hatásait, valamint
b) a jogszabály megalkotásának szükségességét, a jogalkotás elmaradásának várható következményeit, és
c) a jogszabály alkalmazásához szükséges személyi, szervezeti, tárgyi és pénzügyi feltételeket”.
 
1. A rendelet társadalmi, gazdasági, költségvetési hatása:
Az igazgatási szünet jogintézményének alkalmazása mellett lehetőség nyílik az ismert feladatok éven belüli optimális tervezésére, továbbá elkerülhető az is, hogy a ki nem adott szabadságnapok több éven keresztül felhalmozódjanak. Az utóbbi eredmény megvalósulásával előrelépés történhet a dolgozók leterheltségéből származó negatív hatások kiküszöbölése terén.
A Közös Önkormányzati Hivatal működésével érintett személyi kör tekintetében az igazgatási szünet elrendelése nem okozhat releváns problémát, tekintettel arra, hogy a zavartalan ügymenet és a folyamatos feladatellátás az igazgatási szünet tartama alatt is biztosított kell, hogy legyen. 
A szabadság-napok felhalmozásának megszűnésével sikerülhet gátat szabni a költségvetési többletkiadást okozó szabadságmegváltásnak. 
 
2. A rendelet környezeti és egészségügyi hatása:
Nagy bizonyossággal – az előző év tapasztalata alapján is - megállapítható, hogy a Közös Önkormányzati Hivatal köztisztviselői személyi állományát illetően –tekintettel a nagy mértékű szellemi igénybevételre- jótékony hatást válthat ki az igazgatási szünet által lehetővé váló szabadság-kiadás. Szükséges, hogy a köztisztviselők időről időre testben és lélekben megújulva, megerősödve tudjanak a közszolgálatában dolgozni. 
A rendeletnek környezeti hatása nincs.
  
3. A rendelet adminisztratív terheket befolyásoló hatása:
 
Felmerülhet, hogy az igazgatási szünet tartama alatt összegyűlik az elintézésre váró munkaanyag, de a folyamatos ügyelet biztosításával ez a veszély elkerülhető.
 
4. A rendelet megalkotásának szükségessége, a jogalkotás elmaradásának várható következményei:
 
A dolgozók évek óta halmozódó, igénybe nem vett szabadságnapjai indokolják, hogy az igazgatási szünet bevezetésével csökkenteni lehessen az egyik évről a másik évre átvitt szabadságnapok számát. A jogalkotás elmaradásával nyilvánvalóan ez a lehetőség nem áll fenn. 
A jogszabály megalkotásával lehetőség nyílik a Hivatalban dolgozók mentális egészségi állapotának javulása és a rekreáció elősegítése a rendelet megalkotásának elmaradása ezt veszélyeztetné.
 
5. A rendelet alkalmazásának objektív és szubjektív feltételei: Rendelkezésre állnak.
                                                              
Indokolás
Gyomaendrőd Város Önkormányzata Képviselő-testület
 …./2022.(……) 
önkormányzati rendelete
 
a Gyomaendrődi Közös Önkormányzati Hivatal 2022. évi igazgatási szünetének elrendeléséről
 
Általános indokolás

Az igazgatási szünet jogintézményének alkalmazása mellett lehetőség nyílik az ismert feladatok éven belüli optimális tervezésére, továbbá elkerülhető az is, hogy a ki nem adott szabadságnapok több éven keresztül felhalmozódjanak. Az utóbbi eredmény megvalósulásával előrelépés történhet a dolgozók leterheltségéből származó negatív hatások kiküszöbölése terén.
A Közös Önkormányzati Hivatal működésével érintett személyi kör tekintetében az igazgatási szünet elrendelése nem okozhat releváns problémát, tekintettel arra, hogy a zavartalan ügymenet és a folyamatos feladatellátás az igazgatási szünet tartama alatt is biztosított kell, hogy legyen. 
A szabadság-napok felhalmozásának megszűnésével sikerülhet gátat szabni a költségvetési többletkiadást okozó szabadságmegváltásnak. 
 
Kérem a Tisztelt Képviselő-testületet, hogy az előterjesztést megvitatni és a rendelettervezetet elfogadni szíveskedjen. 

Döntéshozói vélemények

Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottság  
 A bizottság támogatja a rendelet megalkotását.
 
Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság  
 A bizottság támogatja a rendelet megalkotását.
 
Pénzügyi, Gazdasági, Turisztikai, Ellenőrző és Közbeszerzési Bizottság  
A bizottság támogatja a rendelet megalkotását. 
 
Döntési javaslat

"A Gyomaendrődi Közös Önkormányzati Hivatal 2022. évi igazgatási szünetének elrendeléséről szóló önkormányzati rendelet megalkotása"

Tervezett döntéstípus: rendelet
Tervezett ágazati besorolás: Rendelet alkotás, szabályozás
A Képviselő-testület a javaslatról minősített többséggel, nyílt szavazással dönt.

 Gyomaendrőd Város Önkormányzata Képviselő-testületének .../2022. (.... ....) önkormányzati rendelete
a Gyomaendrődi Közös Önkormányzati Hivatal 2022. évi igazgatási szünetének elrendeléséről

Gyomaendrőd Város Önkormányzata a közszolgálati tisztviselőkről szóló 2011. évi CXCIX. törvény 232. § és 232/A. §-ban kapott felhatalmazás alapján, Magyarország Alaptörvénye 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva, Csárdaszállás Községi Önkormányzat Képviselő-testületének és Hunya Község Önkormányzata Képviselő-testületének véleményének kikérésével a következőket rendeli el:
 
1. §
A rendelet hatálya a Gyomaendrődi Közös Önkormányzati Hivatalban foglalkoztatott köztisztviselőkre, ügykezelőkre és munkavállalókra terjed ki.
 
2. §
(1) Gyomaendrőd Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a Gyomaendrődi Közös Önkormányzati Hivatal (a továbbiakban: Hivatal) 2022. évi munkarendjében nyári időszakban:
a)      2022. július 18. napjától augusztus 5. napjáig,
b)      téli időszakban: 2022. december 27. napjától december 30. napjáig igazgatási szünetet rendel el.
c)       A Hivatal köztisztviselője számára Közszolgálati Tisztviselők Napja alkalmából, július 1-e, munkaszüneti nap.
(2) Az (1) bekezdés c) pontjában foglalt munkaszüneti napon, továbbá az igazgatási szünet időtartama alatt a nyári időszakban az integrált ügyfélszolgálat július 18. - július 22., augusztus 1. - augusztus 5., a téli időszakban december 27. - december 30. napjain az ügyfélfogadás szünetel, azonban a feladatellátás folyamatosságának biztosítása érdekében a Hivatal ügyeletet tart.
3. §
Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba, és 2023. január 1. napján hatályát veszti.

Határidők, felelősök:

Határidő: azonnal

« Vissza
Vissza a főmenübe