5. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
A Képviselő-testület
2022. szeptember 29-i ülésére
2022. szeptember 29-i ülésére
Tárgy: | Intézkedési javaslatok az energiaár emelkedés költségvetési hatásának mérséklésére | |
Készítette: | Szilágyiné Bácsi Gabriella osztályvezető | |
Előterjesztő: | Toldi Balázs polgármester | |
Véleményező bizottság: |
Tisztelt Képviselő-testület!
A 2022. augusztus 25-ei képviselő-testületi ülésen tájékoztatást kapott a testület az energiaárak 2022. évi emelkedésének várható ez évi költségvetési hatásáról és kitekintést adtunk a következő év várható többletköltségeinek alakulásáról is. Az előterjesztésben intézményenként bemutattuk az év végéig várható energiaköltségek alakulását, illetve próbáltuk meghatározni, hogy változatlan működési feltételek mellett a gazdasági társaságaink gazdálkodására hogyan fog hatni a megnövekedett energiaár.
A Képviselő-testület 286/2022. (VIII. 25.) Gye. Kt. határozata értelmében ki kellett dolgozni azon költségcsökkentési javaslatokat és intézkedéseket, amelyek mérsékelni tudják az áremelés költségvetésünkre gyakorolt terheit.
Valamennyi intézményvezetővel és gazdasági társaság vezetőjével személyes egyeztetésre került sor augusztus végén, majd szeptember elején. Az egyeztetéseken végig vettük azokat a lehetséges döntéseket, amelyek a kiadások csökkentését szolgálhatják már ebben az évben, illetve a következő években.
Megvizsgáltuk az intézményeinket, gazdasági társaságainkat, illetve az önkormányzati feladatokat abból a szempontból is, hogy melyek a legnagyobb felhasználóhelyek villamos energia és gázenergia tekintetében:
Legnagyobb villamosenergia felhasználó helyek:
1. Önkormányzati közvilágítás biztosítása (évi 570.000 kW)
2. Liget Fürdő működtetése (évi 400.000 kW)
3. Térségi Szociális Gondozási Központ által ellátott feladatok (évi 200.000 kW)
4. Intézményeink
- Kállai Ferenc Művelődési Központ (40.000 kW/év)
- Kistérségi Óvoda és Bölcsőde (35.000 kW/év)
- Gyomaendrődi Család-és Gyermekjóléti Központ (20.000 kW/év)
- Városi Egészségügyi Intézmény (18.000 kW/év)
- Gyomaendrődi Közös Önkormányzati Hivatal (17.000 kW/év)
- Szent Antal Népház és Művelődési Ház (12.000 kW/év)
- Határ Győző Városi Könyvtár (7.000 kW/év)
5. Önkormányzati telephelyek
- szivattyútelepek, közfoglalkoztatási telephelyek (15.000 – 6.000 kW/év)
Legnagyobb gázenergia felhasználó helyek:
1. Térségi Szociális Gondozási Központ által ellátott feladatok (évi 120.000 m3)
2. Liget Fürdő működtetése (évi 58.000 m3)
3. Kállai Ferenc Művelődési Központ (évi 21.000 m3)
4. Intézményeink
- Kistérségi Óvoda és Bölcsőde (18.000 m3/év)
- Gyomaendrődi Közös Önkormányzati Hivatal (16.000 m3/év)
- Városi Egészségügyi Intézmény (11.000 m3/év)
- Határ Győző Városi Könyvtár (7.700 m3/év)
- Szent Antal Népház és Művelődési Ház (7.000 m3/év)
- Gyomaendrődi Család-és Gyermekjóléti Központ (6.000 m3/év)
A költségek csökkentésének lehetséges intézkedéseit két nagy csoportba soroltuk:
1. Intézkedések, melyek többletforrást nem igényelnek, de a működési kiadások csökkentését szolgálják
2. Intézkedések, melyek a működési kiadások csökkentését eredményezik, de beruházást és ezáltal többletforrást igényelnek
1. Intézkedések, melyek többletforrást nem igényelnek, de a működési kiadások csökkentését szolgálják
Az intézményeink és a gazdasági társaságaink vezetői röviden összefoglalták azokat a lehetséges intézkedéseket, amelyek az intézményi kiadások csökkentését szolgálják:
Térségi Szociális Gondozási Központ (intézkedési tervet készítette: Véháné Jánosik Zsuzsanna)
Az idei évben az intézmény működését a Covid világjárvány enyhülését követően az élelmiszerárak megnövekedése nehezítette. A tavalyi évben lefolytatott közbeszerzése eljárás ellenére az élelmiszer beszállítókkal kötött szerződést folyamatosan módosítanunk szükséges a világban előforduló élelmiszerár növekedés miatt. Ezeket az intézkedéseket a fenntartó jóváhagyásával tettük meg.
A költségek csökkentése érdekében az étlapokat felülvizsgáltuk, alakítottunk rajtuk természetesen a jogszabályi követelmények figyelembe vételével.
A papír - írószer és a tisztítószer megrendelést és felhasználást is folyamatosan nyomon követjük a gazdasági vezető és az egységvezetők által. Kizárólag azokat a termékeket rendeljük meg, amelyek a működésünkhöz elengedhetetlen.
A növekvő energia költségek csökkentése érdekében különböző intézkedések megtételére került sor melyről elsőkörben az egységvezetőket, a karbantartókat és a gépkocsivezetőket tájékoztattuk. Továbbá szeptember hónapban az egységekben munkavállalói értekezletek tartunk, ahol a kollégáknak felhívom a figyelmét a jelenlegi helyzetről, az intézkedésekről és a takarékoskodás fontosságáról és ennek egyéni felelősségéről.
- A drasztikusan megnövekedett üzemanyagárak emelkedése az intézményi gépkocsikat is érintette ezért a költségek csökkentése érdekében a gépjárművek kizárólag a számukra előírt feladatokat végezhetik. A költségek csökkentése érdekében a gépjárművek útvonalát optimalizáltuk.
- Csak azokat a karbantartási munkákat végezzük el, amelyek elmaradása veszélyeztetné az ellátás biztonságát, illetve amelyeket a hatósági ellenőrzések során elkerülhetetlenné válnak.
- Villamos áram vonatkozásában ahol lehetséges energiatakarékos izzókat használunk, az átmenetileg nem használt helységekben a lámpákat lekapcsoljuk. Valamint csökkentjük az ellátottak által használt elektromos eszközök használatát. A bentlakást nyújtó egységekben a szárítógépeket kizárólag a hűvösebb, nyirkosabb időben fogjuk használni.
- A fűtés tekintetében a bentlakásos intézményekben az állandó 21 celsius fok lenne az irányadó, a többi intézményi egységben és az irodákban a maximum 20 celsius fok.
- Azokban az egységekben, amelyek csak nappal vannak nyitva és az irodai helységekben a munkavégzés befejeztével a termosztátokat alacsonyabb hőfokra állítjuk. Az épületekben több helyen hőmérőket helyeznénk ki, hogy figyelemmel tudjuk kísérni és ellenőrizni a hőmérsékletet.
- A fűtést szabályozó termosztátok lezárásra kerülnek és csak a kijelölt dolgozók nyúlhatnak hozzá. Valamint a termosztátokat a fűtésszerelő segítségével a legoptimálisabb helyre helyeztetjük át.
- Amennyiben a fűtési rendszer engedi azokat a helységekben lezárjuk a fűtést, amelyeket csak tárolásra használunk.
Dolgozói létszám vonatkozásában:
A Térségi Szociális Gondozási Központban a személyi feltételek az 1/2000. (I. 7.) SZCSM rendelet által az egyes ellátási formákra meghatározott minimum létszámon biztosítottak, amely a működés alapfeltétele.
- Az idősek otthonaiban a szakmai minimum létszám feltételeknek megfelelünk.
- A házi segítségnyújtás költséghelyről 1 fő a nyári időszakban már áthelyezésre került az idősek otthonában technikai munkakörbe, mivel nem volt meg az előírt végzettsége és az idősek otthonában nagyobb szükség volt a munkájára.
- A Hunyán működő nappali klubban a megüresedett vezetői álláshely összevonással került betöltésre. Így az 1.sz. Idősek Klub vezetője 50-50 %-os arányban tölti be a vezetői feladatokat a két telephelyen. Hunyán az eddigi 4 munkavállaló helyett 3 fő dolgozik plusz a vezető. Amennyiben a klub működési engedélyét 30 főről 25 főre módosítanánk (a jelenlegi kihasználtság alapján) abban az esetben 1 fővel lehetne csökkenteni a munkavállalók létszámát.
- A Gyomán működő nappali klub hatnapos nyitva tartása megmaradna mivel az ebédosztások ezen a telephelyen működnek. Itt 1 fő technikai dolgozó van foglalkoztatva a gondozókon és az étkeztetés költséghelyen foglalkoztatott dolgozón kívül. Ennek az 1 fő technikai dolgozónak a bére kerülhetne megtakarításra, ha a jövő évben nem kerülne foglalkoztatásra.
- A 3.sz. Idősek Nappali Klub a Szent Imre Idősek Otthonával egy épületben működik, így ott mindenféleképpen szükséges fűtenünk a lakók miatt. A foglalkoztatottak számát tekintve a nappali klub költséghelyen 1 fő gondozó van aki egyébként besegít a az idősek otthoni gondozói feladatokba is, a vezetői tisztséget pedig az endrődi részen működő 5.sz. nappali klub vezetője látja el 50-50 %-os arányban.
- Az 5. sz. Nappali Klub hat napos nyitva tartással működik. Itt foglalkoztatva van egy fő technikai dolgozó, aki 4 órában gondozói munkakört lát el a hat napos nyitva tartás miatt. Amennyiben a klub nyitva tartását 5 naposra változtatnánk 1 fő foglalkoztatásának a bére kerülhetne megtakarításra.
- A központban a gazdasági csoportban 1 fő táppénzes állományban van és előreláthatólag 2 évig majd Gyed-en lesz. Ez az álláshely átmenetileg nem kerülne betöltésre.
Minden telephelyen a minimum szinten beállított munkaerő létszámmal dolgozunk a zavartalan feladatellátás biztosításának igénye mellett. Nehézségekbe ütközik a rendes évi szabadságok kiadása, illetve a nagyarányú táppénzes napok száma (év elején a covid miatt, kisgyermekes dolgozók gyermekük betegsége miatt, valamint többen szenvednek krónikus betegségben is a munkavállalók közül).
Az álláshelyeket amelyek esetlegesen megszüntetésre kerülhetnének határozatlan idejű közalkalmazottak töltik be.
A közalkalmazottakon kívül 2022. szeptember 1. napjától 8 fő közfoglalkoztatott segíti munkánkat 2023. február 28-ig. Mindannyian nagy segítséget jelentenek az idősek otthonaiban és a központi főzőkonyhán.
A Slachta Margit Nemzeti Szociálpolitikai Intézet és a Szociális Igazgatók és Szakemberek Magyarországi Egyesülete végzett kérdőíves felmérést arról, hogy milyen nehézséget okoz az intézményekben a megnövekedett rezsi áremelkedés és azt, hogy van-e az intézményekben alternatív vagy egyéb más fűtési lehetőség. Ezek a felmérések országos szinten folytak, az eredményről és egy esetleges a szociális ágazatot érintő intézkedésről jelenleg nincs tudomásunk. Az épületeink mindegyike gázfűtéssel rendelkezik jelenleg más lehetőségünk nincs alternatív fűtési rendszerre való átállásra.
Az élelmiszer árak vonatkozásában:
Intézményünk 2021. novemberében lefolytatta az élelmiszer beszerzésre vonatkozó európai uniós közbeszerzési eljárást, melynek eredményeképpen kedvező nyersanyagárakkal tudtunk dolgozni.
A világban kialakult helyzetnek köszönhetően 2022. márciusában több beszállító jelezte áremelési szándékát.
Mivel intézményünk az akkori rendelkezések szerint nem emelhetett térítési díjat, a megnövekedett élelmiszer nyersanyag árak miatt plusz forrást kért a fenntartótól, melyet a Gyomaendrőd, Csárdaszállás, Hunya Települési Önkormányzati Társulás Társulási Tanácsa a 12/2022. (IV. 1.) határozatában állapított meg, mely szerint 2022. év végén az intézmény a többlettámogatási keretből azon részt kaphatja meg végleges önkormányzati kiegészítő támogatásként, melynek kigazdálkodására az év során nem nyílik lehetősége a megtett intézkedések ellenére sem.
Természetesen intézményünk is arra törekszik, hogy ebből a plusz keretből minél kevesebb forrást kelljen felhasználni. Ennek érdekében az alábbi intézkedések születtek:
A vészhelyzet feloldása után lehetőség volt étkezési térítési díjat emelni, valamint költséghatékonyság szempontjából optimalizáltuk étlapjainkat. Ennek köszönhetően az áprilisban megállapított plusz forrásigényünkből (14,5 millió és 2,7 millió forint ) előre láthatóan év végéig mintegy 5 millió forintra lesz szükség.
Intézményünk fokozott odafigyeléssel és racionális gazdálkodással mindent megtesz annak érdekében, hogy a költségvetési terheket csökkentsük.
Az elmúlt hetekben tapasztalható, hogy az idős otthoni elhelyezésre, valamint a szociális étkeztetésre is fokozott igény mutatkozik. Mivel a háztartásokban is megnövekednek a rezsiköltségek feltételezzük, hogy az idősek nappali klubjaira is megnövekszik az igény.
Az idősek otthonában már 3 éve nem volt szükség illetve a veszélyhelyzet miatt nem is lehetett térítési díjat emelni, most azonban a megnövekedett energia és élelmiszer árak miatt szükségessé válik az intézményi térítési díj megemelése.
Gyomaendrőd, Csárdaszállás, Hunya Kistérségi Óvoda és Bölcsőde (intézkedési tervet készítette: Kovács Péterné)
Intézményünkben (óvodák és bölcsőde) az egyeztetést követően áttekintettük a rendszeres kiadási tételeinket, vizsgálva azt, hogy mely szolgáltatásokat, vagy beszerzéseket tudjuk megszüntetni, vagy lecsökkenteni.
- Lemondtuk a RAABE szakmai kiadványokat, és minden óvodai egységünkben a Cws-boco Hungary Kft. szőnyegbérlés szolgáltatását.
- Szigorítást vezettünk be a nyomtatók használatára.
- Munkaruha juttatást nem tervezünk be erre az évre.
- A megbeszéltek alapján a fűtési szezonban szabályozzuk és maximalizáljuk az épületek hőmérsékletét.
- A Százszorszép Óvodában a fűtési szezonban csak egy bejáratot használunk a sűrű ajtónyitás miatt.
- Az őszi, téli és tavaszi szünetek időszakában egy óvodai egységet tartunk nyitva.
- Bérköltség terén a jelenlegi státusz létszámot meg kell őriznünk a gyermekek biztonsága és a szakmai minőség szinten tartása érdekében.
- Összességében a korábbi évek gyakorlata alapján az állami támogatás fedezi az intézmény működési kiadásait. Az eddigi gyakorlat az év végén keletkező maradvány dologi kiadásokra, felújításokra történő felhasználása volt. A 2022. 08. 31-ig időarányos dologi kiadásunk 66,66% helyett 40,69%, a bérjellegű kiadásunk 65,52%. A 2022-ben keletkező maradványt kizárólag a megemelkedett energia költségek kifizetésére használjuk fel.
Városi Egészségügyi Intézmény (intézkedési tervet készítette: Dr. Magyar Hajnalka)
- a Rendelő Intézet hőmérsékletét 18 C fokra állítjuk
- a régi nagy energiai igényű készülékeket (hűtő, mikro, rezsó) kiiktatjuk
- a világítást a lehetőségeknek megfelelően lekapcsoljuk
- a klímahasználatunkat optimalizáljuk
Gyomaendrődi Család-és Gyermekjóléti Központ (intézkedési tervet készítette: Pál Jánosné)
- A megvilágítás elsődleges forrása az ablakon bejövő fény legyen, a villany használata csak akkor megengedett, ha nincs megfelelő mennyiségű természetes fény.
- A számítógépeket munkaidő után minden alkalommal ki kell kapcsolni a monitorokkal együtt. A kapcsolóval rendelkező hosszabbítókat munkaidő után le kell kapcsolni.
- Nyári időszakban a klímát legfeljebb 26 fokra lehet állítani. A klíma bekapcsolása csak akkor engedélyezett, ha az iroda hőmérséklete 28 Celsius fok fölé emelkedik.
- Klíma használatának ideje alatt az ablakokat zárva kell tartani.
- Télen a szellőztetés maximum 10 percig tarthat.
- Téli időszakban a termosztátot munkaidőben 21 Celsius fokra, munkaidőn kívül 19 Celsius fokra kell állítani.
- Téli időszakban munkaidő végén az utolsóként eltávozó munkatárs kötelessége a termosztátot éjszakai üzemmódra állítani.
- Téli időszakban a klíma használata maximum 23 Celsius fokra engedélyezett, amennyiben az iroda hőmérséklete 21 Celsius fok alá süllyed.
- Téli időszakban minden helyiségben kötelező a párásítás a fűtőtestre tett vízzel teli tállal. Az ott dolgozók felelőssége gondoskodni róla, hogy a tálban mindig legyen víz.
- Gépkocsi használat: amennyiben nem azonnali intézkedést feltételező esetről van szó, a gépkocsi használatát előre tervezni kötelező. Figyelni kell arra, hogy lehetőség szerint többen menjenek az autóval (esetmenedzserek és iskolai segítő), illetve a lehető leghatékonyabban történjen a használat.
Határ Győző Városi Könyvtár (intézkedési tervet készítette: Dinyáné Bánfi Ibolya)
- további intézkedésig a szombati nyitva tartás szünetel (Fő út)
- megszűnik az endrődi könyvtár nyitva tartása
- a szakmai tevékenységhez szükséges kiadásokat minimalizálni kell
- a rendezvények közül csak a már szerződött programok kerülnek megrendezésre,
- illetve olyan program szervezhető, amely külső kifizetéssel nem jár
- nyitvatartási időn kívüli terembérlés re nincs lehetőség
- az eddigi gyakorlatnak megfelelően, de még nagyobb odafigyeléssel
- csak a legfontosabb iratok kerüljenek nyomtatásra
- használt papírokat, borítékokat továbbra is felhasználjuk
- az éves irattározás előtt a lefűzhető tasakokat ki kell szedni újra felhasználásra
- a nem használt terekben továbbra is oda kell figyelni a világítás lekapcsolására
- pénteki napokon záráskor a fűtést le kell kapcsolni
- az olvasói számítógépeket csak a használat idejére lehet működtetni
Kállai Ferenc Művelődési Központ (intézkedési tervet készítette: Benéné Szerető Hajnalka)
Irodai munka céljából
Irodai munka céljából
Hétfő
|
8 - 16 óráig
|
8 óra
|
Kedd
|
8 - 16 óráig
|
8 óra
|
Szerda
|
8 - 16 óráig
|
8 óra
|
Csütörtök
|
8 - 16 óráig
|
8 óra
|
Péntek
|
8 - 16 óráig
|
8 óra
|
Szombat- Vasárnap
|
ZÁRVA
|
|
összesen: hetente
|
40 óra
|
- Intézményi nyitva tartás módosítása
Vasárnap - Hétfő
|
ZÁRVA
|
|
Kedd
|
12 -20 óráig
|
8 óra
|
Szerda
|
9 - 20 óráig
|
11 óra
|
Csütörtök
|
12 -20 óráig
|
8 óra
|
Péntek
|
12 -21 óráig
|
9 óra
|
Szombat
|
13,30 -17,30 óráig
|
4 óra
|
összesen: hetente
|
40 óra
|
Kilátó nyitva tartása: Szeptember
Hétfő
|
13,30 -16,30 óráig
|
3 óra
|
Kedd
|
13,30 -16,30 óráig
|
3 óra
|
Szerda
|
13,30 -16,30 óráig
|
3 óra
|
Csütörtök
|
13,30 -16,30 óráig
|
3 óra
|
Péntek
|
13,30 -16,30 óráig
|
3 óra
|
Szombat
|
10 - 12.30 és
13,30 -17 óráig
|
6 óra
|
Vasárnap
|
10 – 12,30 és
13,30 – 17 óráig
|
6 óra
|
összesen: hetente
|
27 óra
|
Kilátó nyitva tartása: Október
Szombat
|
13,00 -15,00 óráig
|
2 óra
|
összesen: hetente
|
2 óra
|
- Kilátó novembertől-márciusig ZÁRVA
- Körös Látogatóközpont: ZÁRVA
- További intézkedés, hogy fűtés szezonban a színházteremben semmiféle előadásra, foglalkozásra nem kerül sor. Ez alól kivétel az október 29-én tartandó Rumba Társastánc Egyesület 50. éves jubileumi rendezvénye. Minden más esetben külön egyeztetéssel fűtés használata nélkül lehetséges a terem használata. Ez esetben a fűtés nélküli díjak alkalmazása érvényes.
- A következő évtől tervezett intézmény átszervezés a munkavállalói létszámra is hatással lesz.
Szent Antal Népház és Művelődési Ház (intézkedési tervet készítette: Dr. Szonda István)
- A legutóbbi intézményvezetői egyeztetésen megszületett döntés értelmében, 2022. év fűtési szezon kezdetétől 2022. december 31-ig a Népház épületét lezárjuk, csoportokat nem fogadunk, terembérlés nem lehetséges. Az épületben a fűtést csak temperálásra használjuk (max 5-8 C fok).
- Az Endrődi Tájház iroda és mosdó épületében a fűtést nem kapcsoljuk be a rendszert téliesítjük.
- A Nagylaposi Klubházat (Mester u. 19.) október 1-étől bezárjuk, a fűtési rendszert téliesítjük.
- A Bárka Látogatóközpont energiafelhasználás szempontjából önellátó, tehát a téli nyitva tartással tud működni.
- A Szent Antal kenyérsütő ház ebben az időszakban működik, mivel gázfelhasználása nincs.
- Az intézményi feladatokat a Szent Antal zarándokházban látjuk el. A zarándokházat fűtjük a jogszabályoknak megfelelően, a szálláshely foglalható. A rendszeres művelődő csoportjaink foglalkozásait a zarándokház ebédlőjében tudjuk megtartani. Az egyéb szolgáltatásainkat (terembérlés, kézműves programok, hagyományos gasztronómiai bemutatók) is az ebédlőben tudják igénybe venni a látogatók.
- A Nagylaposi Klubház a Szent Antal Népház és Művelődési Ház és a Hétszínvirág-Tüskevár Szolgáltató Nonprofit Bt. közös használatában van. A Bt. vezetője írásban tájékoztatta Polgármester Urat arról, hogy az ingatlanban általuk ellátott feladatot milyen mértékben befolyásolja a telephely bezárása. Tájékoztatása értelmében az épület átmeneti bezárása nem akadályozza sem a szociális, sem a tanodai feladatellátást, a szolgáltatások elérése a tanyagondnoki szolgálat igénybe vételével továbbra is biztosított lesz a lakosság számára.
Gyomaendrődi Közös Önkormányzati Hivatal (intézkedési tervet készítette: dr. Csordás Ádám)
A Gyomaendrődi Közös Önkormányzati Hivatal (a továbbiakban: Hivatal) eddigi működése során is felelős és megfontolt gazdálkodás mellett látta el feladatait. A felelős gazdálkodás elvéből következik, hogy nagyon szűk azoknak a területeknek a száma, ahol további megszorítások vezethetőek be.
A Hivatal az alábbi területeken hozott korlátozó intézkedést:
- A Hivatal épülete fűtési rendszerének optimalizálása (irodák hőmérséklete: 18 celsius fok);
- A Hivatalban található klímaberendezések használatának szabályozása, korlátozása (klímák bekapcsolása kizárólag 12 órától lehetséges, hőfok 26 celsius fok);
- A hivatali gépjárművek használatának korlátozása;
- A hivatali működéshez szükséges eszközök beszerzésének optimalizálása, korlátozása;
- Nyomtatók, valamint egyéb irodai eszközök használatában, a közszolgálati tisztviselő kollégák költséghatékonysági szempontú oktatása, e tevékenységek ellenőrzése.
Zöldpark Nonprofit Kft. (intézkedési tervet készítette: Dinya József)
- Az energiaár növekedés a sportcsarnok üzemeltetési költségét is nagymértékben növeli. Ennek mérséklése érdekében a fűtési időszakban a küzdőtéren 15° Celsius maximális hőmérséklet lesz biztosítva. Az öltözőkben elektromos hősugárzók üzemeltetésével kívánjuk csökkenteni a gázfogyasztást, a szükséges hőmérséklet megtartásával.
- A költségnövekedést részben a bérlőkre is át kívánjuk terhelni, bérleti díj emeléssel. Az új díjtételekre vonatkozó javaslat beterjesztésre kerül a Képviselő-testület felé.
- Az iskolák az elmúlt időszakban a sportcsarnokban tartott tanórák után 2.500 Ft,-+Áfa/óra rezsitérítést fizettek, ezt 4.000 Ft,-+Áfa/óra díjra emeljük.
Gyomaendrődi Liget Fürdő Nonprofit Kft. (intézkedési tervet készítette: Gera Krisztián)
Az energiaárak változása a Liget Fürdő működését 2022. december 31-ig részlegesen érinti. A gázszerződés 2022. szeptember 30-án, az áramszolgáltatóval kötött szerződés december 31-én jár le.
A törvényi előírásoknak megfelelően gázra vonatkozóan közbeszerzési eljárás van folyamatban, áram vonatkozásában elő van készítve a kiírás, illetve külső energetikus segítségével figyelemmel van kísérve az áram piaci és tőzsdei árának alakulása. (A szeptemberi önkormányzati bizottsági ülésekig a gáz közbeszerzési eljárása valószínűleg lezárul.). Az energiaszektorban tapasztalható bizonytalanság miatt a fürdő területén található termálkút esetleges hasznosítása, illetve egy esetleges részleges bezárásra való felkészülés miatt a Kft. ügyvezetőjeként érvényes ajánlattétel esetén olyan szerződést tervezek aláírni, mely átvételi kötelezettséget és toleranciasávot nem tartalmaz. Magyarán a lekötött mennyiséget a Fürdő nem köteles átvenni a szolgáltatótól. Fix áras szerződés esetén jelenleg nettó 1522 Ft-os ajánlat a legkedvezőbb, mely azt jelenti, hogy a fürdő teljes kapacitással történő működése esetén – termálvizes fűtés nélkül – az utolsó negyedévben 21000 köbméter gáz felhasználása esetén (korábbi évek átlaga alapján számolva) mintegy nettó 32 millió forintos gázszámlával lehet kalkulálni.
A gáz mennyiségének csökkentésére (akár 80-90 %-ban) akkor van lehetőség, ha a fürdő területén fúrt termálkút vizét hőcserélőn keresztül hasznosítjuk. Erre vonatkozóan az Önkormányzat Városüzemeltető Osztály munkatársaival közösen többszöri helyszínbejárást követően árajánlatot kértünk az új termálkút vizének rendszer bekötésére, a meglévő hőcserélők cseréjére, illetve újak üzembe helyezésére.
A költséghatékony gazdálkodás érdekében 2022. szeptember 1-től az alábbi intézkedések léptek életbe a Liget Fürdőben:
- kültéri medencék üzemen kívül helyezése (kivéve kültéri gyógymedence)
- dolgozói létszám racionalizálása:
- pénztáros októbertől a korábbi 4 fő helyett 3 fő
- gyógymasszőr októbertől a korábbi 6,5 fő helyett 4 fő 8 órás, 1 fő 4 órás, 1 fő 3 órás
- fizioterápiás asszisztens szeptembertől korábbi 2,5 fő + 1 fő alkalmi munkavállaló helyett 1 fő 8 órás, 1 fő 3 órás és 1 fő alkalmi munkavállaló (heti 4 órában reumatológus melletti asszisztencia)
- gépész októbertől a korábbi 4 fő 8 órás + 1 fő alkalmi munkavállaló + 1 fő vállalkozói szerződéses dolgozó helyett 1 fő 8 órás, 1 fő 6 órás, 1 fő vállalkozói szerződéses, 1 fő alkalmi munkavállaló
- takarítónő októbertől a korábbi 3 fő 8 órás, 2 fő alkalmi munkavállaló helyett 1 fő 8 órás, 1 fő alkalmi munkavállaló
- úszómester szeptembertől a korábbi 3 fő 8 órás, 1 fő vállalkozói szerződéses dolgozó helyett 1 fő 8 órás, 2 fő alkalmi munkavállaló
- zöldfelület kezelés: decembertől vállalkozói szerződés szüneteltetése
- irodai alkalmazott: 1 fő
- vezető: 1 fő
- nyitva tartás módosítása:
- gyógyászat: 10:00 – 18:00
- belső medencetér: 10:00 – 18:00
- kültéri gyógymedence: 10:00 – 18:00
- szauna és élményelemek üzemóráinak csökkentése:
- szauna működése: 14:00 – 17:30
- fizetős szauna szeánszok időpontjai: kedd, csütörtök, szombat 16:00 és 17:00 óráktól
- élményelemek működése: 15:10-15:36, 16:10-16:36, 17:10-17:36-ig az alábbi ütemezéssel:
- hétköznapokon:
- 15:10-től, 16:10-től és 17:10-től 8-8 perc nyakzuhany
- 15:15-től, 16:15-től és 17:15-től 8-8 perc oldalmasszázs
- 15:20-tól, 16:20-tól és 17:20-tól 5-5 perc buzgár
- 15:25-től, 16:25-től és 17:25-től 5-5 perc pezsgőlap
- hétvégén:
- 13:10-től, 14:10-től, 15:10-től, 16:10-től és 17:10-től 8-8 perc nyakzuhany
- 13:15-től, 14:15-től, 15:15-től, 16:15-től és 17:15-től 8-8 perc oldalmasszázs
- 13:20-tól, 14:20-tól, 15:20-tól, 16:20-tól és 17:20-tól 5-5 perc buzgár
- 13:25-től, 14:25-től, 15:25-től, 16:25-től és 17:25-től 5-5 perc pezsgőlap
- gyógyászati kezelések elérésének szűkítése (vizes gyógyszolgáltatások + orvosi gyógymasszázs szűkített nyitvatartási időben, fizioterápiás szolgáltatások csak hétköznapokon)
- gyógyászati akció meghirdetése:
- korábbi 600 Ft helyett 3000 Ft a 60 kezelés ára
- kezelőkendő kötelezővé tétele (beteg által hozott saját vagy pénztárnál megvásárolt)
- iskolások kötelező testnevelés óra díjának emelése
- úszó- és kajak-kenu egyesületek részéről térítési díj megfizetése (korábbi önkormányzati szolgáltatásvásárlás helyett az egyesületi tagok fizetik meg a belépő árát)
- iskolák esetleges bezárása esetén tanmedence rész bezárása, gyógyászat továbbműködtetése
- A fürdő területén lévő termálkút vízének tervezett hasznosítása
- felkészülés arra az eshetőségre, ha a fürdő december, január, február, márciusi hónapokban kénytelen lesz bezárni
- délutáni kedvezményes jegy 15:00 órától vehető igénybe
- Gázt szeptember végéig biztosan nem használunk. Októbertől ameddig lehet, jelenlegi hőcserélőkön keresztül termálvízzel fűtünk.
- Világítást a tanmedence részen egyáltalán nem, többi helyen csak a legszükségesebb esetben használunk.
Az elszabaduló energiaárak miatt a legfontosabb intézkedésnek a hőcserélők cseréjét illetve a rendszer bővítését tartom. Az új, megfelelő hatásfokú hőcserélőkkel, illetve a termálkút hálózatra való kötésével a gázfogyasztás 80-90 %-át meg tudjuk spórolni.
Az elmúlt évek energiafelhasználási adatait megvizsgáltuk, és energetikussal egyeztetve kiszámoltuk, hogy gáz, illetve áram esetében milyen költségnövekménnyel kalkulálhatunk a fürdő egész éves nyitvatartása mellett. A hőcserélők cseréje, bővítése nélkül nagyságrendileg 32 millió forint többletköltséget jelentene a gázár növekedése, ugyanakkor a külön előterjesztésben szereplő energetikai korszerűsítés hosszú távon segítséget nyújthat a fürdő egész éves üzemeltetésében.
Gáz vonatkozásában 2022. szeptember 30-ig 164 Ft-ot fizetünk egy köbméter gázért, viszont miután fogyasztás alapján átlépjük a közbeszerzési értékhatárt, az idei évtől kénytelenek voltunk közbeszerzési eljárást elindítani. Jelenleg a piacon fix áras, átvételi kötelezettség nélküli szerződés esetén nettó 1522 Ft a legkedvezőbb ár.
Áram esetében 2022. december 31-ig 36,5 Ft-ot fizetünk egy kW áramért, viszont a szolgáltató 2022. július 1-től egyoldalúan emelte a rendszerhasználati díjat, mely a korábbi 8 Ft-ról 22 (!) Ft-ra nőtt.
Fent részletezett intézkedések 2022. december 31-ig nagyságrendileg 4-25 millió forintos költségmegtakarítást eredményeznek, annak függvényében, hogy a termálkút vizét sikerül-e fűtési célra hasznosítani.
Konkrét intézkedések, amelyek intézményi telephelyek működését korlátozzák:
- Szent Antal Népház és Művelődési Ház
- Nagylapos, Mester utca 19. telephely működtetésének felfüggesztése 2022. október 1. napjától, áram megtakarítás kalkulált mennyisége 1.000 kW 2022. évre, 5.800 kW 2023. évre
- Tájházak működésének korlátozása a téli hónapokban, áram megtakarítás kalkulált mennyisége 200 kW 2022. évre, 600 kW 2023. évre
- Népház működésének felfüggesztése a téli hónapokban, áram megtakarítás kalkulált mennyisége 600 kW 2022. évre, 1.800 kW 2023. évre, gáz megtakarítás kalkulált mennyisége 1.700 m3 2022. évre, kb. 5.000 m3 2023. évre.
- Kállai Ferenc Művelődési Központ
- Gyomaendrőd, Jókai utca 6. szám alatti telephely működtetésének felfüggesztése 2022. október 1. napjától a téli időszakra, áram megtakarítás kalkulált mennyisége 4.000 kW 2022. évre, 7.200 kW 2023. évre.
- Művelődési Ház nagyterme használatának korlátozása a fűtési időszakban
- Gyomaendrőd Város Önkormányzata
- Gyomaendrőd, Fő út 81/1. bérleti szerződés egyik bérlő részéről felmondva
- Gyomaendrőd, Fő út 85. gázszolgáltatás szüneteltetése
- Gyomaendrőd, Kossuth út 50. gázszolgáltatás szüneteltetése
- Gyomaendrőd, Hősök útja 39. gázszolgáltatás szüneteltetése
2. Intézkedések, melyek a működési kiadások csökkentését eredményezik, de beruházást és ezáltal többletforrást igényelnek
A. Intézményi és egyéb napelemek telepítése pályázati forrásból pozitív elbírálás esetén
- Kistérségi Óvoda és Bölcsőde Kossuth úti telephelyén (napelem teljesítménye: 5 kW)
- Gyomaendrődi Család-és Gyermekjóléti Központ (napelem teljesítménye: 5 kW)
- Térségi Szociális Gondozási Központ Magtárlaposi telephelyén (napelem teljesítménye: 5 kW)
- Kállai Ferenc Művelődési Központ (napelem teljesítménye: 20 kW)
- Liget Fürdő fejlesztése (napelem teljesítménye: 50 kW) Éves felhasznált villamos energia napelemmel nem fedezett mennyisége: 350.000 kWh, melynek becsült éves költsége bruttó 250 Ft/kWh energiadíj esetén 87,5 millió Ft.
B. Intézményi napelemek telepítése saját forrásból
- Térségi Szociális Gondozási Központ 4 telephelye (napelem teljesítménye mindösszesen 140 kW, beruházás becsült költsége bruttó 70 millió Ft)
- Gyomaendrődi Közös Önkormányzati Hivatal (napelem teljesítménye 15 kW, beruházás becsült költsége bruttó 7,5 millió Ft)
- Határ Győző Városi Könyvtár (napelem teljesítménye 5 kW, beruházás becsült költsége bruttó 2,5 millió Ft)
- Városi Sportcsarnok (napelem teljesítménye 25 kW, beruházás becsült költsége bruttó 12 millió Ft)
C. Közvilágítási költségek csökkentése a közvilágítási hálózat korszerűsítésével hitel felvételből
- Éves felhasznált villamos energia mennyiség: 570.000 kWh, melynek becsült éves költsége bruttó 250 Ft/kWh energiadíj esetén 143 millió Ft. A beérkezett indikatív ajánlatok értékelése még nem történt meg.
D. Liget Fürdő gázköltségének csökkentése fűtéskorszerűsítéssel saját forrásból avagy hitel felvételből
- Éves felhasznált gáz mennyiség: 58.000 m3, melynek becsült éves költsége bruttó 1.933 Ft/m3 energiadíj esetén 112 millió Ft, a beruházás becsült nettó költsége 40 millió Ft. Elérhető megtakarítás mértéke: 80-90%
A „D” és „A” pontban megfogalmazott, Liget Fürdőre irányuló fejlesztést egymással párhuzamosan célszerű megvalósítani, hiszen az önkormányzat a fejlesztés nélkül jelentkező megnövekedett energiaköltségek finanszírozását nem tudja biztosítani. A fejlesztést követően is jelentős mértékű többlet villamos energiaköltség marad, hiszen a napelem telepítés 12-15%-kal képes csökkenteni a felhasznált villamos áram mennyiségét.
E. Gázkazánok cseréje intézményeknél
- Térségi Szociális Gondozási Központ (Őszi Napsugár Idősek Otthona – Mirhóháti út 8.). Adott telephely éves gázfelhasználása: 22.000 m3, korszerűsítést követő várható megtakarítás mértéke: 20%. Beruházás becsült költsége: 2,5 millió Ft
- Határ Győző Városi Könyvtár éves gázfelhasználás: 7.700 m3, korszerűsítést követő várható megtakarítás mértéke: 20%. Beruházás becsült költsége: 1 millió Ft
F. Varga Lajos Sportcsarnok gázköltségének csökkentése fűtéskorszerűsítéssel
- A termálvizes fűtési mód kialakítására bekért ajánlatok október hónapban várhatóak
Közbeszerzési eljárás lefolytatása a következő évi villamos energia és gázenergia beszerzésére
A Képviselő-testület múlt havi ülésén kapott tájékoztatást arra vonatkozóan, hogy a következő évi energiamennyiség biztosítására 4 település (Gyomaendrőd, Mezőberény, Dévaványa, Békés) részvételével közös közbeszerzési eljárás kerül lebonyolításra.
Többszöri egyeztetést követően az eljárás lefolytatásának gesztor települése Dévaványa Város Önkormányzata lesz.
Villamos energia tárgyban az ajánlatkérési időszak: 2023. január 1. – 2023. december 31., gázenergia esetében az ajánlatkérési időszak: 2023. január 1. – 2023. október 1. 6:00.
Terveink szerint az ajánlati felhívást a Képviselő-testület 2022. szeptemberi ülésén fogja jóváhagyni.
Nagyon fontos megemlíteni, hogy az a mennyiség amire ajánlatot kérünk a szolgáltatóktól, mind az áram, mind a gáz esetén az intézkedésekkel korrigált 2022. évi becsült felhasznált mennyiség 85%-a. A mozgástér – a szerződött mennyiséghez képest - alul, illetve túlvételezésre is 15-15% lesz.
Amit valamennyi intézménytől, önkormányzati telephelytől elvárunk, hogy a ténylegesen felhasznált mennyiség 2023. évben ne haladja meg az adott intézményre meghatározott szerződött mennyiséget. Ez a szerződött mennyiség 15%-kal kevesebb, mint a 2022. évre becsült felhasznált mennyiség. Ennek nyomon követésére egy eljárásrend fog készülni, melynek lényege, hogy 2023. január 1-jétől valamennyi intézmény havonta köteles leolvasni a felhasznált áram és gázenergia mennyiségét, majd erről adatot szolgáltatni az Önkormányzat részére. Ezen adatszolgáltatás alapján látjuk, hogy a tervezett mennyiséghez képest havonta hogyan alakul a tényleges felhasználás, illetve melyek azok a telephelyek ahol esetleg beavatkozásra van szükség a felhasználás csökkentése érdekében. Az intézmények pontos adatot fognak kapni arról, hogy energiatípusonként mennyi az intézményre vonatkozó szerződött mennyiség.
A következő táblázat – a 2022-es költségvetési évet is érintő intézkedéseket (Népház, Kállai és 4 önkormányzati telephely) is figyelembe véve - intézményenként mutatja be az áram és gáz költségeket, az energiadíjak egységárait, a rendszer használati és egyéb díjakat, az éves fogyasztott mennyiséget az egységár változás előtti időszak, illetve az egységár változás utáni időszak bontásban. A fogyasztási helyekre vonatkozó adatok az önkormányzat megbízásában foglalkoztatott energetikus által szolgáltatott adatok alapján kerültek meghatározásra.
|
Áram
|
Gáz
|
||||
Gyomaendrőd Város Önkormányzata
|
||||||
Időszak
|
2022. 1-7 hó
|
2022. 8-12 hó
|
Összesen áram
|
2022. 1-7 hó
|
2022. 8-12 hó
|
Összesen gáz
|
Energiadíj Ft
|
31,02
|
106,17
|
|
126,3
|
447,78
|
|
Rendszerhasználati és egyéb díjak Ft
|
19
|
19
|
|
12,7
|
15
|
|
Fogyasztási helyek száma db
|
46 + közvilágítás
|
12
|
||||
Fogyasztás éves mennyisége (kwh/m3)
|
726 654 (ebből közvilágítás: 570 808)
|
30 390
|
||||
Kalkulált nettó kiadás Ft
|
21 202 553
|
37 817 675
|
59 020 227
|
2 464 123
|
5 859 952
|
8 324 074
|
ebből közvilágítás
|
16 395 675
|
29 584 622
|
45 980 297
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Kállai Ferenc Művelődési Központ
|
||||||
Időszak
|
2022. 1-7 hó
|
2022. 8-12 hó
|
Összesen áram
|
2022. 1-9 hó (65%)
|
2022. 10-12 hó (35%)
|
Összesen gáz
|
Energiadíj Ft
|
31,02
|
106,17
|
|
107
|
981,24
|
|
Rendszerhasználati és egyéb díjak Ft
|
19
|
19
|
|
134,6
|
161,29
|
|
Fogyasztási helyek száma db
|
3
|
1
|
||||
Fogyasztás éves mennyisége (kwh/m3)
|
40 692
|
21 275
|
||||
Kalkulált nettó kiadás Ft
|
1 187 325
|
1 621 577
|
2 808 902
|
3 341 026
|
8 507 564
|
11 848 590
|
|
|
|
|
|
|
|
Szent Antal Népház és Művelődési Ház
|
||||||
Időszak
|
2022. 1-7 hó
|
2022. 8-12 hó
|
Összesen áram
|
2022. 1-7 hó
|
2022. 8-12 hó
|
Összesen gáz
|
Energiadíj Ft
|
31,02
|
106,17
|
|
117,6
|
447,78
|
|
Rendszerhasználati és egyéb díjak Ft
|
19
|
19
|
|
15,2
|
15
|
|
Fogyasztási helyek száma
|
5
|
5
|
||||
Fogyasztás éves mennyisége (kwh/m3)
|
10 088
|
5 293
|
||||
Kalkulált nettó kiadás Ft
|
294 351
|
300 825
|
595 176
|
410 031
|
228 343
|
638 374
|
|
|
|
|
|
|
|
Gyomaendrőd, Csárdaszállás, Hunya Kistérségi Óvoda és Bölcsőde
|
||||||
Időszak
|
2022. 1-7 hó
|
2022. 8-12 hó
|
Összesen áram
|
2022. 1-7 hó
|
2022. 8-12 hó
|
Összesen gáz
|
Energiadíj Ft
|
31,02
|
106,17
|
|
127,1
|
447,78
|
|
Rendszerhasználati és egyéb díjak Ft
|
19
|
19
|
|
9,5
|
9,5
|
|
Fogyasztási helyek száma db
|
5
|
5
|
||||
Fogyasztás éves mennyisége (kwh/m3)
|
35 708
|
18 168
|
||||
Kalkulált nettó kiadás Ft
|
1 041 900
|
1 862 321
|
2 904 221
|
1 447 687
|
3 461 610
|
4 909 296
|
|
|
|
|
|
|
|
Gyomaendrődi Család-és Gyermekjóléti Központ
|
||||||
Időszak
|
2022. 1-7 hó
|
2022. 8-12 hó
|
Összesen áram
|
2022. 1-7 hó
|
2022. 8-12 hó
|
Összesen gáz
|
Energiadíj Ft
|
31,02
|
106,17
|
|
117
|
447,78
|
|
Rendszerhasználati és egyéb díjak Ft
|
19
|
19
|
|
8
|
8
|
|
Fogyasztási helyek száma db
|
1
|
1
|
||||
Fogyasztás éves mennyisége (kwh/m3)
|
19 706
|
6 373
|
||||
Kalkulált nettó kiadás Ft
|
574 988
|
1 027 750
|
1 602 738
|
464 698
|
1 210 286
|
1 674 984
|
|
|
|
|
|
|
|
Városi Egészségügyi Intézmény
|
||||||
Időszak
|
2022. 1-7 hó
|
2022. 8-12 hó
|
Összesen áram
|
2022. 1-9 hó (65%)
|
2022. 10-12 hó (35%)
|
Összesen gáz
|
Energiadíj Ft
|
31,02
|
106,17
|
|
107
|
981,24
|
|
Rendszerhasználati és egyéb díjak Ft
|
19
|
19
|
|
134,6
|
161,29
|
|
Fogyasztási helyek száma db
|
1
|
1
|
||||
Fogyasztás éves mennyisége (kwh/m3)
|
18 751
|
11 434
|
||||
Kalkulált nettó kiadás Ft
|
547 123
|
977 943
|
1 525 066
|
1 795 595
|
4 572 291
|
6 367 886
|
|
|
|
|
|
|
|
Gyomaendrődi Közös Önkormányzati Hivatal
|
||||||
Időszak
|
2022. 1-7 hó
|
2022. 8-12 hó
|
Összesen áram
|
2022. 1-9 hó (65%)
|
2022. 10-12 hó (35%)
|
Összesen gáz
|
Energiadíj Ft
|
31,02
|
106,17
|
|
107
|
981,24
|
|
Rendszerhasználati és egyéb díjak Ft
|
19
|
19
|
|
134,6
|
161,29
|
|
Fogyasztási helyek száma db
|
1
|
1
|
||||
Fogyasztás éves mennyisége (kwh/m3)
|
16 789
|
15 859
|
||||
Kalkulált nettó kiadás Ft
|
489 875
|
875 616
|
1 365 491
|
2 490 497
|
6 341 784
|
8 832 282
|
|
|
|
|
|
||
Határ Győző Városi Könyvtár
|
||||||
Időszak
|
2022. 1-7 hó
|
2022. 8-12 hó
|
Összesen áram
|
2022. 1-7 hó
|
2022. 8-12 hó
|
Összesen gáz
|
Energiadíj Ft
|
31,02
|
106,17
|
|
117,7
|
447,78
|
|
Rendszerhasználati és egyéb díjak Ft
|
19
|
19
|
|
7,5
|
7,5
|
|
Fogyasztási helyek száma db
|
1
|
1
|
||||
Fogyasztás éves mennyisége (kwh/m3)
|
6 713
|
7 734
|
||||
Kalkulált nettó kiadás Ft
|
195 874
|
350 111
|
545 985
|
564 840
|
1 467 140
|
2 031 980
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Összesen új nettó szükséges forrás 2022. évre
|
|
|
70 367 807
|
|
|
44 627 466
|
Bruttó új
|
|
|
89 367 115
|
|
|
56 676 882
|
Összesen nettó forrás terv 2022. évre
|
|
|
52 040 000
|
|
|
17 300 000
|
Bruttó terv
|
|
|
66 090 800
|
|
|
21 971 000
|
Szükséges többlet forrás
|
|
|
23 276 315
|
|
|
34 705 882
|
Szükséges többlet forrás áram és gáz Önkormányzat és önálló gazdasági szervezettel nem rendelkező intézmények (Ft)
|
|
57 982 197
|
|
|
|
|
|
GÁZ EGYETEMES
|
GÁZ PIACI
|
||||
Térségi Szociális Gondozási Központ
|
||||||
Időszak
|
2022. 1-7 hó
|
2022. 8-12 hó
|
Összesen gáz
|
2022. 1-7 hó
|
2022. 8-12 hó
|
Összesen gáz
|
Energiadíj Ft
|
115
|
457
|
|
149
|
793
|
|
Rendszer használati és egyéb díjak Ft
|
10
|
10
|
|
100
|
100
|
|
Fogyasztási helyek száma db
|
6
|
4
|
||||
Fogyasztás éves mennyisége (kwh/m3)
|
31 939
|
88 316
|
||||
Kalkulált nettó kiadás Ft
|
2 335 023
|
6 214 836
|
8 549 859
|
16 466 518
|
19 716 547
|
36 183 065
|
|
|
|
|
|
|
|
Összesen új nettó szükséges forrás 2022. évre
|
|
|
|
|
|
44 732 924
|
Bruttó új
|
|
|
|
|
|
56 810 813
|
Összesen nettó forrás terv 2022. évre
|
|
|
|
|
|
17 100 000
|
Bruttó terv
|
|
|
|
|
|
21 717 000
|
Szükséges többlet forrás TSZGK (Ft)
|
|
|
|
|
|
35 093 813
|
|
|
|
|
|
|
|
Liget Fürdő Kft.
|
||||||
Időszak
|
2022. 1-7 hó
|
2022. 8-12 hó
|
Összesen áram
|
2022. 1-9 hó (65%)
|
2022. 10-12 hó (35%)
|
Összesen gáz
|
Energiadíj Ft
|
NINCS VÁLTOZÁS
|
|
164
|
1 522
|
|
|
Rendszer használati és egyéb díjak Ft
|
|
|
|
39,37
|
20,76
|
|
Fogyasztási helyek száma db
|
|
|
|
2
|
||
Fogyasztás éves mennyisége (kwh/m3)
|
|
|
|
58 180
|
||
Kalkulált nettó kiadás Ft
|
|
|
|
7 718 000
|
31 415 222
|
39 133 222
|
Szükséges többletforrás Fürdő (Ft)
|
|
|
|
|
|
34 672 467
|
|
|
|
|
|
|
|
Zöldpark Kft.
|
||||||
Időszak
|
2022. 1-7 hó
|
2022. 8-12 hó
|
Összesen áram
|
2022. 1-9 hó (65%)
|
2022. 10-12 hó (35%)
|
Összesen gáz
|
Energiadíj Ft
|
NINCS VÁLTOZÁS
|
|
126
|
731
|
|
|
Rendszer használati és egyéb díjak Ft
|
|
|
|
46,56
|
31,32
|
|
Fogyasztási helyek száma db
|
|
|
|
2
|
||
Fogyasztás éves mennyisége (kwh/m3)
|
|
|
|
16 426
|
||
Kalkulált nettó kiadás Ft
|
|
|
|
1 842 406
|
4 382 654
|
6 225 060
|
Szükséges többletforrás Zöldpark (Ft)
|
|
|
|
|
|
4 306 048
|
|
|
|
|
|
|
|
Gyomaszolg Kft.
|
||||||
Időszak
|
2022. 1-7 hó
|
2022. 8-12 hó
|
Összesen áram
|
2022. 1-9 hó (65%)
|
2022. 10-12 hó (35%)
|
Összesen gáz
|
Energiadíj Ft
|
NINCS VÁLTOZÁS
|
|
146
|
731
|
|
|
Rendszer használati és egyéb díjak Ft
|
|
|
|
7,37
|
7,37
|
|
Fogyasztási helyek száma db
|
|
|
|
2
|
||
Fogyasztás éves mennyisége (kwh/m3)
|
|
|
|
7 000
|
||
Kalkulált nettó kiadás Ft
|
|
|
|
697 834
|
1 809 007
|
2 506 840
|
Szükséges többletforrás Gyomaszolg (Ft)
|
|
|
|
|
|
1 820 228
|
A veszélyhelyzet ideje alatt az egyetemes szolgáltatásra jogosultak körének meghatározásáról szóló 217/2022. (VI. 17.) Korm. rendelet alapján az önkormányzati ingatlanok energia fogyasztásához rendelt díjtételek a következőképpen alakulnak:
|
2022. 07. 31. napjáig
|
2022.08.01.-2022.12.31. napjáig
|
Villamosenergia
|
nettó 31,02 Ft/KWh
|
nettó 106,17 Ft/KWh
|
Földgáz
|
nettó 110 Ft/m3
|
nettó 447,78 Ft/m3
|
Néhány telephely a fogyasztási adatok alapján már a jogszabály hatálybalépése előtt se volt jogosult az egyetemes szolgáltatás igénybevételére, így már a korábbi időszakban is piaci áron vásárolta a gázenergiát.
Ezek az alábbi telephelyek:
1. Gyomaendrődi Közös Önkormányzati Hivatal Gyomaendrőd, Selyem út 124.
2. Kállai Ferenc Művelődési Központ Gyomaendrőd, Kossuth út 9.
3. Városi Egészségügyi Intézmény Gyomaendrőd, Hősök útja 57.
4. Térségi Szociális Gondozási Központ 4 fogyasztási helye
5. Liget Fürdő Kft. 2 fogyasztási helye
6. Zöldpark Kft. 2 fogyasztási helye
7. Gyomaszolg Kft. 2 fogyasztási helye
Ezen intézmények, illetve gazdasági társaságok 2022. október 1-jétől a végső menedékes árhoz (nettó 447,78 Ft/m3 energiadíj) képest jóval magasabb áron ((1-3): 981,24, (4): 793, (5): 1522, (6-7): 731 Ft/m3 energiadíj) fogják kapni a gázenergiát.
A fenti táblázat adatai jól mutatják, hogy a költségvetési rendelet elfogadásakor a közüzemi költségekre betervezett keret jóval alacsonyabb volt, mint ami változatlan felhasználás mellett év végéig várható lesz. A Képviselő-testület számára így elkerülhetetlen többletforrás biztosítása a zavartalan működés érdekében.
A többletforrás kijelölése mellett rendkívül fontos a költségcsökkentési lehetőségek további átgondolása, az intézményi költségvetések, önkormányzati feladatok folyamatos felülvizsgálata, kiadáscsökkentő javaslatok kidolgozása.
A 2022. évi költségvetés tervezésekor a gáz és az áramköltségek finanszírozására önkormányzati és intézményei szinten nagyságrendileg 121 millió Ft került betervezésre.
A táblázat adatai alapján ebben az évben minimum 93 millió Ft többletköltség felmerülése várható intézményeinknél. Ami jelen pillanatban még nem ismert előttünk, hogy a rendszerhasználati és egyéb díjak hogyan fognak módosulni a kalkulált értékeinkhez képest és ez milyen mértékű kiadás növekedést fog generálni.
Mind az önkormányzati, mind az intézményi feladatok ellátásánál arra kell törekedni, hogy az energiaárak növekedéséből keletkező többletkiadást minél nagyobb mértékben gazdálkodjuk ki az eredetileg betervezett költségvetési keretből. Ennek érdekében év végéig a feladatok biztonságos ellátását szem előtt tartva kizárólag a legszükségesebb beszerzéseket, karbantartási feladatokat lehet végrehajtani.
A gazdasági társaságaink adatai alapján, változatlan működési feltételek mellett a gazdasági társaságoknál év végéig 41 millió Ft (Liget Fürdő Kft. 35 millió Ft, Zöldpark és Gyomaszolg Kft. 6 millió Ft) összegű többletkiadás prognosztizálható.
A gazdasági társaságaink ügyvezetőinek feladata olyan intézkedési és döntési javaslatok megfogalmazása, ami azt szolgálja, hogy év végéig a működésük biztosítása ne igényeljen önkormányzati többlettámogatást.
Liget Fürdő Kft.
Közszolgáltatási szerződés alapján a Liget Fürdő Kft. működtetésére biztosított 2022. évi forrás önkormányzati kiegészítésére nincs lehetőség. 2022. október 1-jétől kizárólag olyan mértékű gázfelhasználás lehet, amivel még nem haladja meg a Fürdő az erre az évre betervezett gázenergia kiadás összegét. Amennyiben ez a keret felhasználásra kerül, onnantól kezdve nem lehet több gázfelhasználás. A 2022. évi tényleges áramköltség se haladhatja meg a villamos energia szolgáltatás biztosítására betervezett éves keret összegét. A kereten felüli túlköltekezés kizárólag többletbevétel terhére történhet. Az ügyvezető feladata ezen megváltozott körülményekhez igazítani a Fürdő működését, az igénybe vehető szolgáltatások körét. Az eszközölt intézkedésekről az ügyvezető azonnali tájékoztatást nyújt a tulajdonos önkormányzat felé.
Zöldpark Nonprofit Kft.
Közszolgáltatási szerződés alapján a Varga Lajos Sportcsarnok működtetésére biztosított 2022. évi forrás önkormányzati kiegészítésére nincs lehetőség. 2022. október 1-jétől kizárólag olyan mértékű gázfelhasználás lehet, amivel még nem haladja meg a Sportcsarnok az erre az évre betervezett gázenergia kiadás összegét. Az Önkormányzat a termálvizes fűtési lehetőség kialakítására ajánlatot kért be megfelelő szakemberektől, az ajánlatok beérkezése októberre várható. Ennek birtokában a Képviselő-testület októberi ülésén dönt a Sportcsarnok további működtetéséről avagy bezárásáról. A 2022. évi tényleges áramköltség se haladhatja meg a villamos energia szolgáltatás biztosítására betervezett éves keret összegét. A kereten felüli túlköltekezés kizárólag többletbevétel terhére történhet. Az ügyvezető feladata ezen megváltozott körülményekhez igazítani a csarnok működését, az igénybe vehető szolgáltatások körét. Az eszközölt intézkedésekről az ügyvezető azonnali tájékoztatást nyújt a tulajdonos önkormányzat felé.
A 2023-as költségvetési évben a várható költség becslése rendkívül bizonytalan, hiszen jelen pillanatban csak 2022. december 31. napjáig van információnk és szerződésünk az energiaszolgáltatásra és azok díjtételeire. A jelenleg kiírásra kerülő közbeszerzési eljárás ajánlati árait leghamarabb 2022. november közepén ismerhetjük meg.
Kalkuláció alapadatai:
Áram költség nettó 197 Ft/kwh, kivéve a Zöldpark és a Gyomaszolg Kft., hiszen a két kft. 2023., illetve 2024. december 31. napjáig rendelkezik szolgáltatási szerződéssel.
Gáz költség nettó 1.500 Ft/m3, Liget Fürdő Kft. nettó 1.542 Ft/m3
Ebben az esetben - ha valamennyi 2022. évben ellátott kötelező és önként vállalt feladattal számolunk - az a kalkulált többletforrás szükséglet, amit a 2023. évi költségvetés tervezésekor szükséges figyelembe venni az áram és gázköltségek finanszírozásához: közel 700 millió Ft. (Önkormányzat és önálló gazdasági szervezettel nem rendelkező intézmények: 287 millió Ft, Térségi Szociális Gondozási Központ: 186 millió Ft, Liget Fürdő Kft.: 175 millió Ft, Zöldpark Kft.: 32 millió Ft, Gyomaszolg Kft.: 15 millió Ft)
Jelen előterjesztés célja - mindazon túl, hogy a 2022-es költségvetési évre egy keretet biztosítson a jelentkező többlet energiaköltség finanszírozásához - tájékoztatás nyújtás és figyelem felhívás annak érdekében, hogy a Képviselő-testület időben foglalkozni tudjon az energiaárak emelkedésének az Önkormányzat és intézményeinek működésére gyakorolt hatásával, végig tudja gondolni a kötelező és önként vállalt feladatait és további intézkedési javaslatokat fogalmazzon meg annak érdekében, hogy a következő költségvetési években is működőképes tudjon maradni önkormányzatunk.
A bizonytalanság óriási, hiszen nem tudjuk, hogy a következő évben milyen áron lesznek biztosítva az energiaszolgáltatások, nyújt-e az állam többletforrást a megemelkedett költségek finanszírozásához, milyen központi szabályozások (25%-os mértékű gázfelhasználás csökkentés, 18 celsius fok hőmérsékletű közintézmények) fognak vonatkozni az önkormányzatokra is stb.
Javasoljuk a Képviselő-testületnek, hogy
- gondolja végig, melyek lesznek azok az önként vállalt feladatok (pl. Fürdő, alapok, rendezvények, helyi járatú buszközlekedés, szúnyoggyérítés, ügyeleti feladatellátás, utak karbantartása, közszolgáltatási feladatok, adható juttatások, lapkiadás stb.) amelyeket nem fog finanszírozni,
- vizsgálja felül a kötelező feladatok ellátásának további módozatait, lehetőségeit, továbbá azt, hogy melyek azok a területek, ahol lehetőség van bevételek növelésére és melyek azok, ahol a kiadások tovább csökkenthetők,
- jelöljön ki az önkormányzati és intézményi energiaköltség növekedésének finanszírozására 2022. évre 80 millió Ft összegű keretet (Térségi Szociális Gondozási Központ a szakosított ellátásra kapott állami támogatás terhére a költségnövekedésből 10 millió Ft-ot finanszíroz a jelentkező feladatok átcsoportosítását követően és amennyiben szükséges, az élelmiszerárak növekedéséhez már biztosított többlettámogatás fel nem használt keretét is ezen célra fordítja),
- jelöljön ki biztonsági tartalékként az energiaköltség 2022. évi növekedésének finanszírozására 20 millió Ft összegű keretet,
- jelöljön ki 120 millió Ft összegben forrást intézményi napelem fejlesztésre, fűtéskorszerűsítésre,
- az októberi testületi ülésen tárgyalja végig az önkormányzati hitelfelvétel lehetőségét, mely hitel olyan fejlesztéseket szolgálna, amelyek az önkormányzati energiaköltségek csökkentését eredményezik, bemutatva a lehetséges megtakarítás és felmerülő költség összegszerűségét, időbeli ütemezését,
- hatalmazza fel polgármestert az októberi testületi ülésen annak bemutatására, hogy a Térségi Szociális Gondozási Központ konyhájának kiszervezésére milyen lehetőségek adódnak, mutassa be a kiszervezés költségvetésre gyakorolt hatását,
- hatalmazza fel polgármestert az októberi testületi ülésen annak bemutatására, hogy a fejlesztés nélküli közvilágítási hálózat működtetésében milyen költségcsökkentési döntések (pl. üzemidő csökkentése) meghozatalára van lehetőség
A 220 millió Ft összegű keret forrásaként javasoljuk kijelölni az 1/2022. (II. 11.)-ei 2022. évi költségvetési rendelet felhalmozási kiadásai között társasház építésre betervezett, de fel nem használt 300 millió Ft összegű keretet.
Kérem a Testületet az előterjesztés megvitatására és a szükséges döntések meghozatalára.
Döntéshozói vélemények
Pénzügyi, Gazdasági, Turisztikai, Ellenőrző és Közbeszerzési Bizottság | A Bizottság javasolja a beterjesztett döntési javaslatok elfogadását. | |
Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottság | A Bizottság javasolja a beterjesztett döntési javaslatok elfogadását. | |
Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság |
A Bizottság a 2. döntési javaslatot (Havi adatszolgáltatás az energiafelhasználásról) azzal a módosítással hagyta jóvá, hogy ezen adatszolgáltatás kezdő dátuma: 2022. október 1. napja legyen. A többi döntési javaslatot a beterjesztésnek megfelelően javasolta jóváhagyni a Képviselő-testületnek. Továbbá megfogalmazott két új döntési javaslatot a Bizottság: 1. A Képviselő-testület októberi ülésére vizsgálja meg a Hivatal a Gyomaendrődi Család-és Gyermekjóléti Központ Selyem út 124. alatt található épületbe történő beköltöztetésének lehetőségét. 2. Az önkormányzati többségi tulajdonú gazdasági társaságok vizsgálják meg szabad forrásaik befektetésének, lekötésének lehetőségét, melyből származó forrásaikat az energiaköltségek finanszírozására fordíthatnak.
|
|
"Intézményi intézkedések elfogadása"
Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: Költségvetés, zárszámadás
A Képviselő-testület a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.
Gyomaendrőd Város Önkormányzatának Képviselő-testülete elfogadja az intézmények és gazdasági társaságok működésére megfogalmazott korlátozó intézkedések bevezetését.
Határidők, felelősök:
Határidő: azonnal
2. döntési javaslat
"Havi adatszolgáltatás az energiafelhasználásról"
Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: Költségvetés, zárszámadás
A Képviselő-testület a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.
Gyomaendrőd Város Önkormányzatának Képviselő-testülete utasításba adja, hogy 2022. október 1. napjától valamennyi intézményi telephelyen a villamos energia és a földgáz felhasznált mennyiségéről az adott hónap végével leolvasást kell végrehajtani, az adott hónap felhasznált mennyiségéről adatot kell szolgáltatni. Adatszolgáltatás felelőse: Intézményvezetők. Az adatszolgáltatásra vonatkozó eljárásrend kidolgozásának határideje: 2022. szeptember 30.
Határidők, felelősök:
Határidő: azonnal
3. döntési javaslat
"Intézményi, önkormányzati beszerzések korlátozása"
Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: Költségvetés, zárszámadás
A Képviselő-testület a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.
Gyomaendrőd Város Önkormányzatának Képviselő-testülete elrendeli, hogy mind az önkormányzati, mind az intézményi feladatok ellátásánál arra kell törekedni, hogy az energiaárak növekedéséből keletkező többletkiadást minél nagyobb mértékben kigazdálkodja az intézmény és az Önkormányzat a 2022. évre jóváhagyott költségvetéséből. Ennek érdekében év végéig a feladatok biztonságos ellátását szem előtt tartva kizárólag a legszükségesebb beszerzéseket, karbantartási feladatokat lehet végrehajtani.
Határidők, felelősök:
Határidő: azonnal
4. döntési javaslat
"Forrás biztosítása energiaköltség növekedésének finanszírozására"
Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: Költségvetés, zárszámadás
A Képviselő-testület a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.
Gyomaendrőd Város Önkormányzatának Képviselő-testülete az önkormányzati és intézményi energiaköltség növekedésének 2022. évi finanszírozására 80 millió Ft összegű keretet különít el. A keretből a ténylegesen felmerült energiakiadásokhoz igazodó felhasználás történhet, melyre az intézményi költségvetés már nem nyújtott fedezetet. A keret forrása: Gyomaendrőd Város Önkormányzatának 2022. évi költségvetéséről szóló 1/2022. (II. 11.) önkormányzati rendelet 8. mellékletének felhalmozási kiadásai között társasház építésre betervezett, de fel nem használt 300 millió Ft összegű keret.
Határidők, felelősök:
Határidő: értelem szerint
Felelős: Toldi Balázs
Hivatali felelős: Szilágyiné Bácsi Gabriella
5. döntési javaslat
"Térségi Szociális Gondozási Központ forrás átcsoportosítás"
Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: Költségvetés, zárszámadás
A Képviselő-testület a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.
Gyomaendrőd Város Önkormányzatának Képviselő-testülete utasítja a Térségi Szociális Gondozási Központ vezetőjét, hogy a szakosított ellátásra kapott állami támogatás terhére az intézményi energiaköltség növekedésből 10 millió Ft-ot finanszírozzon és amennyiben szükséges, az élelmiszerárak növekedéséhez már biztosított többlettámogatás fel nem használt keretét is ezen célra fordítsa.
Határidők, felelősök:
Határidő: azonnal
6. döntési javaslat
"Biztonsági tartalékkeret képzés"
Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: Költségvetés, zárszámadás
A Képviselő-testület a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.
Gyomaendrőd Város Önkormányzatának Képviselő-testülete biztonsági tartalékként az energiaköltség 2022. évi növekedésének finanszírozására 20 millió Ft összegű keretet különít el. A keret forrása: Gyomaendrőd Város Önkormányzatának 2022. évi költségvetéséről szóló 1/2022. (II. 11.) önkormányzati rendelet 8. mellékletének felhalmozási kiadásai között társasház építésre betervezett, de fel nem használt 300 millió Ft összegű keret.
Határidők, felelősök:
Határidő: értelem szerint
Felelős: Toldi Balázs
Hivatali felelős: Szilágyiné Bácsi Gabriella
7. döntési javaslat
"Liget Fürdő működésének szabályozása"
Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: Költségvetés, zárszámadás
A Képviselő-testület a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.
Gyomaendrőd Város Önkormányzatának Képviselő testülete úgy dönt, hogy Közszolgáltatási szerződés alapján a Liget Fürdő Kft. működtetésére biztosított 2022. évi önkormányzati forrás kiegészítésére 2022. évben nincs lehetőség. 2022. október 1-jétől a Liget Fürdő Kft-nél kizárólag olyan mértékű gázfelhasználás lehet, amivel még nem haladja meg a Fürdő az erre az évre betervezett gázenergia kiadás összegét. A 2022. évi tényleges áramköltség nem haladhatja meg a villamos energia szolgáltatás biztosítására betervezett éves keret összegét. A kereten felüli túlköltekezés kizárólag többletbevétel terhére történhet. Az ügyvezető feladata ezen megváltozott körülményekhez igazítani a Fürdő működését, az igénybe vehető szolgáltatások körét. Az eszközölt intézkedésekről az ügyvezető azonnali tájékoztatást nyújt polgármesteren keresztül a tulajdonos önkormányzat felé, továbbá felhatalmazza polgármestert, hogy az ügyvezető által javasolt intézkedéseket jóváhagyja avagy elutasítsa.
Határidők, felelősök:
Határidő: értelem szerint
Felelős: Gera Krisztián
Hivatali felelős: Szilágyiné Bácsi Gabriella
8. döntési javaslat
"Varga Lajos Sportcsarnok működésének szabályozása"
Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: Költségvetés, zárszámadás
A Képviselő-testület a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.
Gyomaendrőd Város Önkormányzatának Képviselő-testülete úgy dönt, hogy Közszolgáltatási szerződés alapján a Varga Lajos Sportcsarnok működtetésére a Zöldpark Nonprofit Kft. részére biztosított 2022. évi forrás további önkormányzati kiegészítésére nincs lehetőség. 2022. október 1-jétől kizárólag olyan mértékű gázfelhasználás lehet, amivel még nem haladja meg a Sportcsarnok az erre az évre betervezett gázenergia kiadás összegét. Az Önkormányzat a termálvizes fűtési lehetőség kialakítására ajánlatot kért be, az ajánlatok beérkezése októberre várható. Ennek birtokában a Képviselő-testület októberi ülésén dönt a Sportcsarnok további működtetéséről avagy bezárásáról. A 2022. évi tényleges áramköltség nem haladhatja meg a villamos energia szolgáltatás biztosítására betervezett éves keret összegét. A kereten felüli túlköltekezés kizárólag többletbevétel terhére történhet. Az ügyvezető feladata ezen megváltozott körülményekhez igazítani a csarnok működését, az igénybe vehető szolgáltatások körét. Az eszközölt intézkedésekről az ügyvezető azonnali tájékoztatást nyújt polgármesteren keresztül a tulajdonos önkormányzat felé, továbbá felhatalmazza polgármestert, hogy az ügyvezető által javasolt intézkedéseket jóváhagyja avagy elutasítsa.
Határidők, felelősök:
Határidő: értelem szerint
Felelős: Dinya József
Hivatali felelős: Szilágyiné Bácsi Gabriella
9. döntési javaslat
"Fejlesztési keret biztosítása"
Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: Költségvetés, zárszámadás
A Képviselő-testület a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.
Gyomaendrőd Város Önkormányzatának Képviselő-testülete 120 millió Ft összegű fejlesztési keretet biztosít önkormányzati feladatot ellátó épületek fűtéskorszerűsítésére és napelem telepítésére. A keret forrása: Gyomaendrőd Város Önkormányzatának 2022. évi költségvetéséről szóló 1/2022. (II. 11.) önkormányzati rendelet 8. mellékletének felhalmozási kiadásai között társasház építésre betervezett, de fel nem használt 300 millió Ft összegű keret.
A fejlesztéssel mindenképp érintett intézmények köre: Térségi Szociális Gondozási Központ, Gyomaendrődi Közös Önkormányzati Hivatal.
Határidők, felelősök:
Határidő: értelem szerint
Felelős: Toldi Balázs
Hivatali felelős: Pardi László
10. döntési javaslat
"Konyha kiszervezés lehetőségének vizsgálata"
Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: Költségvetés, zárszámadás
A Képviselő-testület a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.
Gyomaendrőd Város Önkormányzatának Képviselő-testülete megbízza Toldi Balázs polgármestert, hogy a Képviselő-testület októberi ülésén mutassa be a Térségi Szociális Gondozási Központ konyhájának kiszervezési lehetőségeit, a kiszervezés költségvetésre gyakorolt várható hatásait.
Határidők, felelősök:
Határidő: azonnal
11. döntési javaslat
"Közvilágítási hálózat működtetésének felülvizsgálat"
Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: Költségvetés, zárszámadás
A Képviselő-testület a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.
Gyomaendrőd Város Önkormányzatának Képviselő-testülete megbízza Toldi Balázs polgármestert, hogy a Képviselő-testület októberi ülésén mutassa be, hogy fejlesztés nélkül, a jelenlegi közvilágítási hálózat működtetésében milyen költségcsökkentési döntések (pl. üzemidő csökkentése) meghozatalára van lehetőség.
Határidők, felelősök:
Határidő: értelem szerint
Felelős: Toldi Balázs
Hivatali felelős: Pardi László
12. döntési javaslat
"Hitelfelvétel lehetőségének vizsgálata"
Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: Költségvetés, zárszámadás
A Képviselő-testület a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.
Gyomaendrőd Város Önkormányzatának Képviselő-testülete megbízza Toldi Balázs polgármestert, hogy a Képviselő-testület októberi ülésén mutassa be az önkormányzati energiaköltség csökkentését szolgáló fejlesztésekhez kapcsolódó hitelfelvétel lehetőségeit, a lehetséges megtakarítás és felmerülő költség összegszerűségét, időbeli ütemezését.
Határidők, felelősök:
Határidő: értelem szerint
Felelős: Toldi Balázs
Hivatali felelős: Szilágyiné Bácsi Gabriella
13. döntési javaslat
"A Gyomaendrődi Család-és Gyermekjóléti Központ Hivatal épületébe történő beköltöztetési lehetőségének vizsgálata"
Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: Költségvetés, zárszámadás
A Képviselő-testület a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.
Gyomaendrőd Város Önkormányzatának Képviselő-testülete megbízza Toldi Balázs polgármestert, hogy vizsgáltassa meg annak lehetőségét, hogy a Gyomaendrődi Család-és Gyermekjóléti Központ beköltözzön a Selyem út 124. alatti épületbe. Ennek költségvetési hatása a testület októberi ülésén kerüljön bemutatásra.
Határidők, felelősök:
Határidő: azonnal
14. döntési javaslat
"Gazdasági Társaságok szabad forrásának befektetése"
Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: Költségvetés, zárszámadás
A Képviselő-testület a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.
Gyomaendrőd Város Önkormányzatának Képviselő-testülete utasítja az önkormányzati többségi tulajdonú gazdasági társaságainak ügyvezető igazgatóit, hogy vizsgálják meg a társaság szabad forrás befektetési lehetőségeit annak érdekében, hogy az így képződő plusz bevétel a többlet energiaköltség részbeni finanszírozásának forrását képezze.
Határidők, felelősök:
Határidő: azonnal