19. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
A Képviselő-testület
2022. szeptember 29-i ülésére
2022. szeptember 29-i ülésére
Tárgy: | Közterület elnevezés | |
Készítette: | Pardi László osztályvezető | |
Előterjesztő: | Toldi Balázs polgármester | |
Véleményező bizottság: |
Tisztelt Képviselő-testület!
A 2022. júniusi Képviselő-testületi ülésen döntés született arról, hogy a Képviselő-testület az Endrődiek Baráti Köre Egyesület kezdeményezését támogatja, mely szerint az endrődi városrészen Tímár Mátéról közterület kerüljön elnevezésre és döntött arról, hogy az endrődi városközpontban található 5004 hrsz-ú ingatlan (templom előtti és melletti terület) kerüljön megosztásra.
A megbízott földmérő a megosztáshoz szükséges változási vázrajzokat elkészítette, mely a mellékletben megtalálható. A vázrajz szerint a jelenlegi 5004 hrsz-ú ingatlan a későbbiekben 5004/1 hrsz-ú és 5004/2 hrsz-ú ingatlanra kerülne felosztásra. Az ingatlan tulajdoni lap szerinti elnevezése Blaha Lujza utca, mely ellentétes a közterülettel közvetlenül határos ingatlanok címével, ugyanis azok a Hősök tere 10/2, Hősök tere 11. és Hősök tere 12. címet viselik. Jelen esetben tehát lehetőség van Tímár Mátéról közterület elnevezésre és a hibás közterület elnevezés kijavítására is. Ezek alapján az 5004/1 hrsz-ú ingatlan a földhivatali ingatlan megosztás után a Hősök tere elnevezést, az 5004/2 hrsz-ú ingatlan pedig a Tímár Máté sétány elnevezést kaphatja.
Tímár Máté fia a közterület elnevezéshez írásban hozzájárult.
A közterületek elnevezése során öt jogszabályt kell alkalmazni:
1. Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény
14. § ...
(2) A 13. § (1) bekezdés 3. pontjában meghatározott közterület, illetve közintézmény nem viselheti
a) olyan személy nevét, aki a XX. századi önkényuralmi politikai rendszerek megalapozásában, kiépítésében vagy fenntartásában részt vett, vagy
b) olyan kifejezést vagy olyan szervezet nevét, amely a XX. századi önkényuralmi politikai rendszerre közvetlenül utal.
(3) Ha a helyi önkormányzat döntése során kétség merül fel a tekintetben, hogy a közterület neve megfelel-e a (2) bekezdésnek, arról beszerzi a Magyar Tudományos Akadémia állásfoglalását.
14/A. § …
(2) Közterület elnevezéseként nem alkalmazható
a) ugyanazon településen vagy a fővárosban ugyanazon a kerületen belül azonos jellegű közterületre alkalmazandó azonos,
b) kormányrendeletben meghatározottak szerint a közterületek megkülönböztetését lehetővé tevő szabályokkal való ellentét miatt összetéveszthető, vagy
c) kormányrendeletben meghatározottak szerint a közterületek elnevezésére vonatkozó technikai feltételekkel ellentétes
elnevezés.
(3) Közterület élő személyről nem nevezhető el.
2. A magyarországi hivatalos földrajzi nevek megállapításáról és nyilvántartásáról szóló 303/2007. (XI. 14.) Korm. rendelet
5. § …
(3a) A közterület elnevezése - a közterületjelleg nélkül, de a szóközöket beleszámítva - ötven betűhelynél hosszabb nem lehet.
(3b) Két közterületnevet összetéveszthetőnek kell tekinteni, ha
a) csak a birtokos eset jelének meglétében vagy hiányában különböznek,
b) csak ragozásban különböznek,
c) ugyanannak a névnek egybe- és különírott formájú változatai,
d) ugyanannak a szónak rövidített és teljes kiírású változatai és másban nem különböznek,
e) ugyanannak a szónak másféle írásmódú változatai és másban nem különböznek.
...
(7) A 4. § (2) bekezdésének a) pontja szerinti szakmai véleményezés során gondot kell fordítani arra, hogy …
c) a közterületek elnevezésének lehetőleg a közvetlen környezet hagyományait, sajátosságait kell tükröznie, vagy a helyhez kötődő személyekkel kell kapcsolatosnak lennie.
3. A központi címregiszterről és a címkezelésről szóló 345/2014. (XII. 23.) Korm. rendelet
10. § Az 1. mellékletben felsoroltaktól eltérő közterületjelleg a központi címregiszterben nem rögzíthető.
4. Gyomaendrőd Város Önkormányzat Képviselő-testületének a közterületek elnevezésének és jelölésének rendjéről szóló 15/2013. (V.10.) önkormányzati rendelete
3. § (1) A közterületnév megállapítását vagy megváltoztatását kezdeményezheti:
a) a polgármester,
b) a Képviselő-testület bizottsága,
c) az önkormányzati képviselő,
d) az önkormányzati választáson Gyomaendrődön választójoggal rendelkező polgár,
e) az egyesülési jogról szóló törvény hatálya alá tartozó gyomaendrődi székhellyel rendelkező civil szervezet
f) Gyomaendrőd város közigazgatási területén székhellyel, telephellyel rendelkező más jogi személy.
(2) A névadási javaslatot írásban kell benyújtani, amelynek tartalmaznia kell:
a) a névadásra, névmódosításra javasolt közterület pontos behatárolását,
b) a javasolt elnevezést és annak indoklását,
c) az elnevezés javasolt időpontját.
(3) A névadási kezdeményezést a tervezett névadást megelőzően legalább 60 nappal korábban kell benyújtani.
(4) A javaslatokat a Képviselő-testület Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottsága (a továbbiakban: bizottság) véleményezi.
(5) A bizottság a véleményezés megalapozása érdekében szakértői tanácsadó testületet hívhat össze az egyetemes magyar és helytörténetben, a nyelvtudományban, a néprajzban, a hittudományban, a jog- és közigazgatás tudományban jártas helyi szakemberek bevonásával.
(6) Vitás esetben a névadás megalapozása érdekében a bizottság javasolhatja a Képviselő-testületnek a Földrajzinév-bizottság véleményének kikérését is.
4. § (1) A bizottság által véleményezett névadási javaslatot és annak részletes indokolását 30 napra a helyben szokásos módon közszemlére kell tenni.
(2) A bizottság az (1) bekezdésben foglaltakon túl kezdeményezheti az érintett lakosság véleményének közvetlen megismerését is
a) egyéni választókerületi képviselőnél a választói fórum összehívásának,
b) postai úton eljuttatott kérdőíves konzultációnak,
c) különösen indokolt esetben helyi népszavazás elrendelésének kezdeményezésével
(3) A (2) bekezdésben a)-b) pontjaiban foglalt véleménykérés esetén, a fórumon jelenlévők, illetve a kérdőívre válaszolók egyszerű többségének véleményre figyelemmel dönt a Képviselő-testület.
5. Választási eljárásról szóló 2013. évi XXXVI. törvény
A választási eljárási törvény 79. § (2) bekezdése úgy rendelkezik, hogy „a választás kitűzésétől a szavazás napjáig nem lehet … település megnevezésének, közterület nevének és jellegének, ház számának, épület vagy lépcsőház jelének megváltozását a címnyilvántartásban átvezetni.”
A fenti öt jogszabályi feltételnek a bemutatott közterület átnevezés és elnevezés megfelel, tehát a határozati javaslat elfogadásának jogszabályi akadálya nincs.
Döntéshozói vélemények
Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság | A Bizottság javasolja a Képviselő-testületnek a határozati javaslat elfogadását. | |
"Hősök tere elnevezése"
Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: Közterület elnevezése
A Képviselő-testület a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.
Gyomaendrőd Város Önkormányzatának Képviselő-testülete Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdés 3. pontjában biztosított hatáskörében eljárva Gyomaendrőd 5004 helyrajzi számú, Gyomaendrőd Város Önkormányzatának tulajdonában lévő, kivett közterület művelési ágú ingatlanból létrejövő 5004/1 helyrajzi számú kivett közterületnek a Hősök tere nevet adja.
Határidők, felelősök:
Határidő: azonnal
2. döntési javaslat
"Tímár Máté sétány elnevezése"
Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: Közterület elnevezése
A Képviselő-testület a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.
Gyomaendrőd Város Önkormányzatának Képviselő-testülete Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdés 3. pontjában biztosított hatáskörében eljárva Gyomaendrőd 5004 helyrajzi számú, Gyomaendrőd Város Önkormányzatának tulajdonában lévő, kivett közterület művelési ágú ingatlanból létrejövő 5004/2 helyrajzi számú kivett közterületnek a Tímár Máté sétány nevet adja.
Határidők, felelősök:
Határidő: azonnal
Mellékletek: