2. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
A Képviselő-testület
2022. november 30-i ülésére
2022. november 30-i ülésére
Tárgy: | A közszolgálati tisztviselők 2023. évi illetményalapjáról szóló önkormányzati rendelet megalkotása (1. forduló) | |
Készítette: | Dr. Csordás Ádám jegyző, Keresztesné Jáksó Éva aljegyző, Szilágyiné Bácsi Gabriella osztályvezető | |
Előterjesztő: | Dr. Csordás Ádám jegyző | |
Véleményező bizottság: |
Tisztelt Képviselő-testület!
Magyarország 2023. évi központi költségvetéséről szóló 2022. évi XXV. törvény 65. § (1) bekezdése értelmében a közszolgálati tisztviselőkről szóló 2011. évi CXCIX. törvény 132. §-a szerinti illetményalap 2023. évben 38 650 forint.
E törvény 65. § (6) bekezdése, az előző években már megismert módon lehetőséget biztosít arra, hogy a helyi erőforrások felhasználásával a képviselő-testület helyi rendeletben a 2023. évre - az önkormányzat saját forrásai terhére - a helyi önkormányzat képviselő-testületének polgármesteri hivatalánál, közterület-felügyeleténél, illetve a közös önkormányzati hivatalnál foglalkoztatott köztisztviselők vonatkozásában - a közszolgálati tisztviselőkről szóló 2011. évi CXCIX. törvényben foglaltaktól eltérően - az (1) bekezdésben meghatározottnál magasabb összegben állapítsa meg az illetményalapot.
A magasabb illetményalap szerint megállapított havi illetmény nem haladhatja meg a Központi Statisztikai Hivatal által hivatalosan közzétett, a tárgyévet megelőző évre vonatkozó nemzetgazdasági havi átlagos bruttó kereset tízszeresét. Személyi illetmény esetén e bekezdés szabályai akként alkalmazandók, hogy pótlék ez esetben sem fizethető.
A Gyomaendrődi Közös Önkormányzati Hivatalt (a továbbiakban: Közös Hivatal) működtető települési önkormányzatok képviselő-testületei 2018-tól minden évben döntöttek az illetményalap összegének emeléséről, folyamatosan szem előtt tartva a garantált és minimálbérek emelkedését.
Tisztelt Képviselő-testület!
Jelen előterjesztés a költségvetési koncepció tervezése miatt kerül már a novemberi bizottsági és képviselő-testületi ülések napirendjeként a Képviselő-testület elé, a rendelet-tervezet végleges elfogadására a 2022. decemberi rendes ülésen kerülne sor.
A költségvetési koncepció tervezése az idei évben a korábbiakhoz mérten is nagyon nehéz feladata a Közös Hivatalnak, tekintettel arra, hogy jelentős azoknak a területeknek a száma, ahol a tervezés egyéb okok miatt nem lehetséges.
A gazdasági válság, az infláció és növekvő energiaárak jelentősen befolyásolják a helyi önkormányzatok, és az általuk működtetett hivatalok költségvetését is, utóbbinak pedig meghatározó részét képezi a közszolgálati tisztviselők bértömege.
Szintén növeli a bizonytalanságot és nehezíti az illetmények esetleges tervezhetőségét, hogy az elmúlt évek tapasztalatai alapján, még ha nem is hivatalos jogszabályi megjelenésből, de november közepén már köztudomású adat volt a minimálbér és a garantált bérminimum következő évi összege.
Az idei évben, 2022-ben január 1. napja óta a minimálbér bruttó 200 ezer forint, a garantált bérminimum pedig bruttó 260 ezer forint. E kezdő dátum óta 2022-ben a januári 7,9 százalékos mértékről szeptemberre 20,1 százalék mértékre nőtt az infláció, mely természetesen megjelenik a termékek, áruk és szolgáltatások árában is.
Így elmondható, hogy az illetmények reálértéke, vásárlóereje csökkent, még úgy is, hogy a Tisztelt Képviselő-testületek által 2022. évre megállapított 18,5 % mértékű illetményalap növelés (mely mérték a tavalyi évben követte a garantált bérminimum 18,5 százalékos emelését) a közszolgálati szférában kimagasló emelésnek minősült.
Hivatalos információk hiányában elemzői becslésekre, szakportálok által írt tanulmányokra hagyatkozva a jövő évi, minimálbért és garantált bérminimumot érintő emelést egyes helyeken 12-17 %, más források 15 % mértében vetítik elő. Fentiek alapján a koncepció előkészítésekor és az illetmények tervezésekor a Közös Hivatal az utóbbi, 15 %-os mértékű minimálbér és garantált bérminimum emelést veszi figyelembe.
Fentiek ismeretében, előzetes egyeztetések alapján a Közös Hivatal két alternatívát készít elő Gyomaendrőd Város, Hunya és Csárdaszállás Községek Képviselő-testületei részére.
1.) Az első alternatíva alapján – az önkormányzatok működését is alapjaiban veszélyeztető megemelkedett kiadásokra tekintettel – az illetményalap mértékének a 2022. évi mértékkel azonos szinten történő megállapítását, tehát 66.550 forint összegben javasolom.
Ilyen mértékű illetményalap megállapítása, és a valószínűsíthetően bekövetkező garantált bérminimum emelés esetén jelentős bértorlódás fog bekövetkezni a Közös Hivatalon belül, miután a garantált bérminimum változása az illetményalap mértékétől függetlenül a hivatal állományának körülbelül 50 %-át érinti.
2.) A második alternatíva esetében a 15% mértékű emelés – a korábbi években alkalmazott elv szerint - valamennyi közszolgálati tisztviselő illetményébe beépülne, ezzel elkerülve az első alternatíva szerinti bértorlódást. 15% mértékű emelés esetén az illetményalap 76.530 forint összeg szerint kerülne megállapításra.
2023. évben csak a kötelező átsorolásokat figyelembe véve, a tervezendő alapilletmény összege bruttó 202 millió forint, ami az előző év adatához képest, változatlan illetményalappal számolva 8 millió forintos növekedést jelent. Amennyiben a garantált bérminimum emelése az első alternatíva szerint 15%-kal valósul meg, ez további 6,5 millió forint többletköltséget jelent. A második alternatíva esetén, amennyiben az illetményalap 15 %-os emelése is megvalósul, további 21 millió forint többlettámogatás biztosítását jelenti a Képviselő-testület részéről.
Az illetményalap összegének meghatározásának további jelentőségét adja, hogy a vonatkozó jogszabályok értelmében a Cafeteria éves nem lehet kevesebb, mint a mindenkori illetményalap ötszöröse. Fenti számítás alapján, a 15 %-os illetményalap-növekedés további 2,5 millió forintos többletköltséget generál.
Fenti számításokat kiegészíti, hogy az illetményalap tekintetében a bruttó összeget 13%-os munkáltatót terhelő járulék, a béren kívüli juttatásként megállapítandó Cafeteria bruttó összegét további 28 %-os járulék terheli.
Végül szükséges megjegyezni, hogy mivel Gyomaendrőd Város Önkormányzata Csárdaszállás és Hunya Községek Önkormányzatával együtt közös önkormányzati hivatalt működtet, mindhárom település Képviselő-testületének azonos tartalmú döntést kell hoznia a köztisztviselői illetményalap mértékének megállapításával kapcsolatban.
Fentiekre tekintettel, kérem a Tisztelt Képviselő-testületet az előterjesztés megvitatására, és a két alternatíva ismeretében az illetményalap összegének megállapítására, valamint a rendelet-tervezet tartalmának első fordulós tárgyalásaként határozati javaslat elfogadására.
Döntéshozói vélemények
Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottság |
A bizottság az első alternatíva elfogadását javasolja.
|
|
Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság |
A bizottság az első alternatíva elfogadását javasolja.
|
|
Pénzügyi, Gazdasági, Turisztikai, Ellenőrző és Közbeszerzési Bizottság |
A bizottság az első alternatíva elfogadását javasolja.
A bizottság további határozati javaslata, hogy 2023. júniusi ülésen a Képviselő-testület vizsgálja felül az illetményalapról szóló önkormányzati rendeletet. |
|
"Illetményalap összegének meghatározása"
Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: ÁLTALÁNOS ÜGYEK
A Képviselő-testület a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.
Gyomaendrőd Város Önkormányzat Képviselő-testülete a 2023. évi illetményalap összegét új rendelet megalkotásával a közszolgálati tisztviselők 2023. évi illetményalapjáról szóló rendelet-tervezetben rögzíti:
Gyomaendrőd Város Képviselő-testülete Magyarország 2023. évi központi költségvetéséről szóló 2022. évi XXV. törvény 65. § (6) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés a) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva Csárdaszállás Községi Önkormányzat Képviselő-testületének és Hunya Község Önkormányzata Képviselő-testületének hozzájárulásával a következőket rendeli el:
1. § (1) A Gyomaendrődi Közös Önkormányzati Hivatal közszolgálati tisztviselőinek illetményalapját 2023. évben 66.550- Ft-ban állapítja meg.
(2) Gyomaendrőd Város Polgármesterére, mint speciális jogállású köztisztviselőre az (1) bekezdésben foglalt illetményalapot kell alkalmazni a közszolgálati tisztviselőkről szóló 2011. évi CXCIX. törvény 225/L § tekintetében.
2. § (1) Ez a rendelet 2023. január 1. napján lép hatályba.
(2) Ez a rendelet 2023. december 31. napján hatályát veszíti.
Határidők, felelősök:
Határidő: azonnal
2. döntési javaslat
"Illetményalapról szóló önkormányzati rendelet felülvizsgálata"
Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: ÁLTALÁNOS ÜGYEK
A Képviselő-testület a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.
Gyomaendrőd Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a közszolgálati tisztviselők 2023. évi illetményalapjáról szóló önkormányzati rendeletét a 2023. júniusi képviselő-testületi ülésén felülvizsgálja az illetményalap mértékét.
Felhatalmazza a Gyomaendrődi Közös Önkormányzati Hivatal jegyzőjét a rendelet felülvizsgálatának előkészítésére.
Határidők, felelősök:
Határidő: azonnal