10. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
A Képviselő-testület
2022. november 30-i ülésére

Tárgy:   Helyi menetrendszerű autóbusz közlekedés
Készítette:   Pardi László osztályvezető
Előterjesztő:   Toldi Balázs polgármester
Véleményező bizottság:  

 Tisztelt Képviselő-testület!
 
A helyijárat üzemeltetésének témakörével a Képviselő-testület legutóbb júliusban foglalkozott. Az akkor hozott döntések értelmében a MOBILBUSZ Közlekedési Kft-vel 2022. december 31.ig terjedő időszakra új közszolgáltatási szerződés került megkötésre 16 járat pár üzemeltetésére.
 
A közszolgáltatási szerződésben havi 2.026.971 Ft önkormányzati támogatás, 300 Ft-os vonaljegy ár, 5000 Ft-os teljesárú havi bérlet ár és 1500 Ft-os kedvezményes bérlet ár került rögzítésre. A fenti összegek mellett a szolgáltató havi maximum 400.000 Ft veszteség kompenzációra jogosult külön elszámolás alapján.
 
A júniusban meghozott döntések között szerepel az is, hogy a Közlekedés Tudományi Intézet Nonprofit Kft. végezzen átfogó vizsgálatot a helyijárat üzemeltetésében.
Időközben a Közlekedés Tudományi Intézet Nonprofit Kft. jogutódlással beolvadt a Vasúti Pályakapacitás-elosztó Kft.-be (VPE) ami elvégezte a helyijárat üzemeltetés felülvizsgálatát.
 
A VPE fő feladata az országos helyközi vasúti és autóbusz közlekedés összehangolása. A vizsgálat során egy részletes utas számlálást és utazási igényfelmérést végeztek. A vizsgálatában beazonosították a leginkább kihasznált járatokat, a közlekedési időintervallumot, és a legjelentősebb forgalmat generáló célközönséget.
Az elkészült végleges vizsgálati anyag 2022. november 29-én érkezik meg, de a rövid tömör lényeget tartalmazó munkaverzió már az előterjesztés mellékletében is megtalálható.
Az elkészült vizsgálati dokumentáció helyijárat üzemeltetésére 5 megoldási javaslatot mutat be.
A javaslatok részletesen bemutatásra kerültek a dokumentációban, de röviden itt is bemutatásra kerül.
 
„A” verzió:
Az „A” verzió a jelenlegi menetrend változatlanságával számol. Előnye, hogy a jelenlegi eszközpark akadálymentes közlekedést biztosít az alacsonypadlós járműveknek köszönhetően. További előnye, hogy az utazóközönség a jelenlegi hálózatot és menetrendet jól ismeri, így kockázatmentes.
Hátrányaként említhető, hogy éves szinten mintegy 74 585 km teljesítményt eredményez.
Ez a verzió a Mobilbusz Kft. árajánlata alapján havi szinten 2.894.000 Ft kiadással jár, mely éves szinten 34.728.000 Ft.
A verzió szerinti menetrend:
"A" verzió menetrendi kínálata iskolai előadási napokon
 
 
helyközi autóbusz
helyi
au tó b u sz 
vonat
 
 
 
Honnan-hova
Endrőd - Gyoma
Nagylapos
Endrőd, szőlők
Gulyás Csárda
Apponyi -
Aut. vt.*
Nagylapos
Gyomaendrőd
Szőlők
Aut. vt.
Gulyás Cs.
Aut. vt.
Aut. vt.
Apponyi
Gyomaendrőd
Nagylapos
Aut. vt.
Szőlők
Aut. vt.
Gulyás Cs.
4:57
4:35
4:38
6:01
6:41
6:35
6:21
4:49
5:32
4:45
5:38
6:55
7:05
8:44
6:46
6:09
5:47
5:20
6:38
9:05
9:21
13:55
7:10
6:35
5:47
5:50
7:05
15:12
14:20
14:41
8:36
6:39
6:22
6:10
8:05
15:35
15:46
15:55
11:11
7:19
6:27
6:20
9:33
16:00
16:20
16:36
14:11
8:19
6:48
6:35
16:00
17:46
17:51
14:25
9:19
6:53
6:55
16:05
21:11
15:06
12:04
7:22
7:00
19:37
23:11
16:25
13:09
7:27
7:35
16:56
13:55
8:12
8:00
17:46
15:49
8:43
8:30
18:46
15:55
9:28
9:00
22:51
17:27
9:52
9:25
18:34
11:18
11:25
21:04
11:52
11:45
13:22
12:50
14:18
13:05
14:42
13:55
14:52
14:15
15:13
14:25
15:17
15:04
15:53
15:30
16:22
15:35
16:32
15:55
17:03
16:20
17:22
17:00
17:52
17:15
17:58
17:34
18:53
18:15
19:42
19:20
21:37
20:45
22:58
21:25
 
 
„B” verzió:
A „B” verzió esetében egy szűkített helyi közlekedés valósulna meg. A járatok főképp iskolások utazási igényeit szolgálják ki.
További veszélye, hogy délután 17 órát követően már nem közlekednek helyi járatok Gyoma és Endrőd között, vagyis csak helyközi járatok vehetők igénybe. A menetrend a továbbiakban nem tartalmazná azokat a járatösszefűzéseket, amelyek az utasforgalmi adatok alapján nem bizonyultak kihasználtnak. Az iskolások eljutását biztosító járatok megmaradnának, a helyközi járatokkal kiszolgálva a helyi utazási igényeket. Gyoma és Endrőd között peremidőben a meglévő helyközi járatok vehetők igénybe. Veszélyként említhető, hogy a helyközi autóbuszok esetenként nem akadálymentesek, valamint a helyi megállók számának csökkentéséből adódóan bizonyos esetekben nőhet a rágyaloglási távolság. Előnye, hogy a szűkített helyi közlekedés által csupán 30 839 km éves teljesítmény érvényesülne, azonban a tanítás nélküli napokon nincs helyijárat.
Ennek a verziónak bekerülési költsége a Mobilbusz Kft ajánlata alapján 2.386.000 Ft/hó, mely éves szinten 22.667.000 Ft.
 
A verzió szerinti menetrend:
 
"B" verzió menetrendi kínálata iskolai előadási napokon
 
 
helyközi autóbusz
helyi
au tó b u sz 
vonat
 
 
 
Honnan-hova
Endrőd - Gyoma
Nagylapos
Endrőd, szőlők
Gulyás Csárda
Apponyi -
Aut. vt.*
Nagylapos
Gyomaendrőd
Szőlők
Aut. vt.
Gulyás Cs.
Aut. vt.
Aut. vt.
Apponyi
Gyomaendrőd
Nagylapos
Aut. vt.
Szőlők
Aut. vt.
Gulyás Cs.
5:47
4:35
4:38
6:01
6:41
6:35
6:21
4:49
5:47
5:50
5:38
6:55
7:05
8:44
6:46
6:09
6:27
6:20
6:38
9:05
9:21
13:55
7:10
6:35
6:48
6:35
7:05
15:12
14:20
14:41
8:36
6:39
6:53
6:55
8:05
15:35
15:46
15:55
11:11
7:19
7:22
7:00
9:33
16:00
16:20
16:36
14:11
8:19
7:27
7:35
16:00
17:46
17:51
14:25
9:19
8:12
8:00
16:05
21:11
15:06
12:04
8:43
8:30
19:37
23:11
16:25
13:09
9:28
9:00
16:56
13:55
11:18
11:45
17:46
15:49
14:18
12:50
18:46
15:55
14:42
13:55
22:51
17:27
14:52
14:15
18:34
15:13
14:25
21:04
15:17
15:04
15:53
15:30
16:22
15:35
16:32
15:55
17:03
16:20
17:52
17:15
17:58
17:34
18:53
18:15
22:58
20:45
 
 
„C” verziók:
A „C1” verzióban főként az iskolásokat kiszolgáló új helyi járat indulna iskolai előadási napokon Gyoma, aut. állomás - Nagylapos, Endrődi szőlők, és a Gulyás Csárda (Szarvasi) út - Gyoma, aut. állomás útvonalon, míg egyes reggeli helyközi járatok hosszabbított útvonalon, Gyoma és Endrőd között közlekednének. Ehhez egy jelenleg 7 és 8 óra között kihasználatlanul várakozó jármű igénybevehető a Volánnal történő külön megállapodás után.
A délutáni hazautazáshoz a meglévő helyközi járatok lennének igénybe vehetők, melyek részben hosszabbított útvonalon (Endrőd, szőlők fele ill. Nagylapos betéréssel) közlekednének. (Helyi-helyközi menetrend módosítások a mellékletben.)
A módosítás következtében 5 748 km éves helyi teljesítmény érvényesülne.
Ennek a verziónak bekerülési költsége a becsléseink szerint 500 Ft+Áfa/km-el számolva 348.000 Ft Ft/hó.
 
A verzió szerinti menetrend:
 
"C" verziók menetrendi kínálata iskolai előadási napokon
 
 
helyközi autóbusz
helyi
au tó b u sz 
vonat
 
 
 
Honnan-hova
Endrőd - Gyoma
Nagylapos
Endrőd, szőlők
Gulyás Csárda
Apponyi -
Aut. vt.*
Nagylapos
Gyomaendrőd
Szőlők
Aut. vt.
Gulyás Cs.
Aut. vt.
Aut. vt.
Apponyi
Gyomaendrőd
Nagylapos
Aut. vt.
Szőlők
Aut. vt.
Gulyás Cs.
5:47
4:35
4:38
6:01
6:41
8:44
6:21
4:49
5:47
5:50
5:38
9:05
7:30
13:55
6:46
6:09
6:27
6:20
6:38
15:12
9:21
14:41
7:35
6:39
6:48
7:00
7:15
15:40
15:46
15:00
8:36
7:19
6:53
7:25
8:05
16:00
17:51
16:36
11:11
8:19
7:45
7:00
9:33
17:46
14:11
9:19
8:43
8:00
16:05
21:11
15:06
12:04
9:28
8:30
19:37
23:11
16:56
13:09
11:18
9:00
17:46
13:55
14:18
11:45
18:46
15:00
15:13
12:50
22:51
15:49
15:17
14:25
17:27
15:53
15:04
18:34
17:03
15:30
21:04
17:52
16:20
17:58
17:15
18:53
17:34
22:58
18:15
20:45
 
 
A „C2” verzióban főként az iskolásokat kiszolgáló új helyi járat indulna iskolai előadási napokon Gyoma, aut. állomás - Nagylapos, Endrődi szőlők, és a Gulyás Csárda (Szarvasi) út - Gyoma, aut. állomás útvonalon, míg egyes reggeli helyközi járatok hosszabbított útvonalon, Gyoma és Endrőd között közlekednének. Ehhez egy jelenleg 7 és 8 óra között kihasználatlanul várakozó jármű igénybevehető a Volánnal történő külön megállapodás után.
A délutáni hazautazáshoz a meglévő helyközi járatok lennének igénybe vehetők, melyek részben hosszabbított útvonalon (Endrőd, szőlők fele ill. Nagylapos betéréssel) közlekednének. (Helyi-helyközi menetrend-módosítások a mellékletben.)
A módosítás következtében 5 748 km éves helyi teljesítmény érvényesülne.
Az előző verzióhoz képest ebben a változatban felmerül az ingyenes helyi bérlet lehetősége. Az ingyenesség bevezetése mellett szól, hogy az érintett utasok jelentős részre kedvezményes bérletet vált (körülbelül kétharmaduk diák), ezért csupán csekély mértékű bevételkiesés jelentkezne. A módosítás előnyeként említhető, hogy az utazóközönség körében népszerűséget generálhat az ingyenesség bevezetése, mely más városokban is bevett gyakorlatnak számít.
 
A „C3” verzióban főként az iskolásokat kiszolgáló új helyi járat indulna iskolai előadási napokon Gyoma, aut. állomás - Nagylapos, Endrődi szőlők, és a Gulyás Csárda (Szarvasi) út - Gyoma, aut. állomás útvonalon, míg egyes reggeli helyközi járatok hosszabbított útvonalon, Gyoma és Endrőd között közlekednének. Ehhez egy jelenleg 7 és 8 óra között kihasználatlanul várakozó jármű igénybevehető a Volánnal történő külön megállapodás után.
A délutáni hazautazáshoz a meglévő helyközi járatok lennének igénybe vehetők, melyek részben hosszabbított útvonalon (Endrőd, szőlők fele ill. Nagylapos betéréssel) közlekednének.
A módosítás következtében 5 748 km éves helyi teljesítmény érvényesülne. A helyközi járatok 3 viszonylatban lennének igénybe vehetők: Endrőd, Szőlők-Kultúrház-vasútállomás-autóbusz váróterem, Gulyás Csárda (Szarvasi út)- Kultúrház-vasútállomás-autóbusz váróterem, Nagylapos-vasútállomás-autóbusz váróterem. Az ezen viszonylatokban közlekedő helyközi járatok éves teljesítménye mintegy 80.000 km.
Ehhez azonban hosszabb előkészítési időre van szükség, így rövidtávon nem kivitelezhető. 
 
A „C” verziót összefoglalva, tehát a helyijárat üzemeltetés a most ismert formában megszűnik és a helyét a Volánbusz Zrt. járatai veszik át. Az egésznapos közlekedésben a reggel 7 és 8 óra között közlekedő iskolajáratot kellene finanszírozna az Önkormányzatnak, a többit helyközi járatként üzemeltetné továbbra is a Volánbusz Zrt. A reggeli iskolajárat esetében a Képviselő-testület meghatározhatná menetdíjakat, de akár ingyenessé is teheti. A többi járatot 5 és 10 km-es bérlettel, vagy jeggyel az utasok korlátozás nélkül használhatják (ez már jelenleg is működik).
2023. áprilisára a helyközi járatok menetrendje átalakítható lehet úgy, hogy egy ütemes, óránkén mindkét irányba közlekedő helyközi járatrendszer alakul ki, mely felér egy teljes értékű helyijárat rendszerrel.
Ha a Képviselő-testület valamelyik „C” verzió bevezetése mellett dönt, akkor az a Volánbusz járatait is érinti, ezért tárgyalásokat kell kezdeményezni a Volánbusz Zrt-vel is.
 
A tárgyalási és menetrend egyeztetési időszak nagysága a „C” verziók között eltérő. Az „C1” és „C2” verzió kisebb beavatkozást jelent a helyközi menetrendbe, így akár január 1-től is bevezethető lehet, míg a „C3” verzió kidolgozásához jelenleg úgy látjuk, hogy 4 hónapra is szükség lesz.
A Mobilbusz Kft. arról adott tájékoztatást, hogy az „A” és „B” verzióra adott ajánlata kizárólag abban az esetben érvényes, ha egy egész gazdasági évre kötünk szerződést, 1 évnél rövidebb időszak esetén a szolgáltatás ellátását nem vállalják.

A Vasúti Pályakapacitás-elosztó Kft. szakmai javaslata a „C3” verzió bevezetését tartalmazza, mivel az egy ütemezett, kiszámítható és a mostaninál nagyobb lefedettséget eredményezne, ennek kidolgozásához azonban 4 hónap szükséges.
Jelenleg a Képviselő-testület dönthet arról, hogy a helyi járatot 2023. január 1-től:
·         az „A” verzió szerint üzemelteti évi 34.728.000 Ft-ért,
·         a „B” verzió szerint üzemelteti évi 22.667.000 Ft-ért,
·         vagy a „C” verzió szerint üzemelteti évi megközelítőleg 3.649.980 Ft-ért.
A jelenlegi gazdasági helyzetben a „C2” verzió bevezetését javasoljuk január 1-től, mellyel párhuzamosan folyhat a „C3” verzió részletes kidolgozása.
 

Döntéshozói vélemények

Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottság    A Bizottság javasolja a Képviselő-testületnek a határozati javaslat elfogadását.
 
Pénzügyi, Gazdasági, Turisztikai, Ellenőrző és Közbeszerzési Bizottság     A Bizottság javasolja a Képviselő-testületnek a határozati javaslat elfogadását.
 
Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság     A Bizottság javasolja a Képviselő-testületnek a határozati javaslat elfogadását.
 
Döntési javaslat

"Helyi autóbusz-közlekedési átalakítása"

Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: Közlekedés
A Képviselő-testület a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.

Gyomaendrőd Város Önkormányzatának Képviselő-testülete Gyomaendrőd közszolgáltatásként ellátott közforgalmú helyi autóbusz-közlekedési szolgáltatását a helyközi járatok bevonásával kívánja megvalósítani 2023. január 1-től.
A Képviselő-testület megbízza Toldi Balázs polgármestert a Volánbusz Zrt-vel szükséges tárgyalások lefolytatásával és a 2023. április 1-től bevezethető szolgáltatási koncepció kidolgozásával.

Határidők, felelősök:

Határidő: azonnal

« Vissza
Vissza a főmenübe