5. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
A Képviselő-testület
2019. november 28-i ülésére
2019. november 28-i ülésére
Tárgy: | Az önkormányzati hivatal alapításáról szóló megállapodás felülvizsgálata | |
Készítette: | Megyeri László aljegyző | |
Előterjesztő: | Toldi Balázs polgármester |
Tisztelt Képviselő-testület!
Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. tv. (továbbiakban: Mötv.) 85. § (3) bekezdése alapján az általános önkormányzati választások napját követő hatvan napon belül a közös önkormányzati hivatal létrehozásáról vagy megszüntetéséről állapodnak meg, mely a választásokat követő év első napjával lép hatályba.
A Gyomaendrődi Közös Önkormányzati Hivatal működéséről a három önkormányzat 2013. áprilisában kötöttek szerződést. A közös önkormányzati hivatal létrehozására és működésére vonatkozó alapvető szabályokat az Mötv. 84-86. § állapítja meg. A közös önkormányzati hivatalt azok a járáson belüli községi önkormányzatok hozzák létre, amelyek közigazgatási területét legfeljebb egy település közigazgatási területe választja el egymástól, és a községek lakosságszáma nem haladja meg a kétezer főt. A közös önkormányzati hivatalhoz tartozó települések összlakosságszámának el kell érni legalább a kétezer főt, vagy a közös hivatalhoz tartozó települések számának el kell érni a hét települést. Amennyiben a közös önkormányzati hivatalhoz tartozó települések közül valamelyik város az összlakosságszámra vonatkozó követelményt nem kell alkalmazni, és az minősül székhely településnek. A közös hivatal létszámát az érintett települések megállapodásukban határozzák meg. A városi önkormányzat nem tagadhatja meg a közös önkormányzati hivatal létrehozására irányuló megállapodás megkötését. A megállapodásban az abban foglaltak szerint kell biztosítani az igazgatási munka folyamatos ellátásához személyi és tárgyi feltételeket. A közös önkormányzati hivatal működési költségeit a közös hivatalhoz tartozó önkormányzatok a megállapodásban foglaltak szerint biztosítják, vagy ha ezt ebben az okiratban nem rendezték, akkor lakosság arányosan. A közös önkormányzati hivatal jegyzője, aljegyzője, vagy megbízottja köteles a képviselő-testületek ülésen részt venni. A jegyző valamennyi érintett településen köteles ellátni a jegyzői feladatokat.
Amennyiben a közös önkormányzati hivatal székhelye város, a felek eltérő megállapodásának hiányában a jegyzőt a város polgármestere nevezi ki és gyakorolja felette a munkáltatói jogokat.
A felek által a törvényben meghatározott határidőben történő döntésük kihat a következő önkormányzati ciklus idejére, mert amennyiben a közös önkormányzati hivatal fenntartásáról döntenek, úgy abból legközelebb a következő általános önkormányzati választást követően dönthetnek.
Figyelemmel arra, hogy az Mötv. 85. § (7) bekezdése szerint a városi önkormányzat nem tagadhatja meg a közös önkormányzati hivatal létrehozására irányuló megállapodás megkötését, ha azt a vele határos település kezdeményezi, így véleményem szerint a felmondására sincs meg a lehetősége, erről csak az érintett községi önkormányzatok dönthetnek. Ilyen irányú igény sem a 2014. novemberi felülvizsgálatkor, sem pedig azóta nem merült fel igény.
A Közös Önkormányzati Hivatal működéséről minden alapító önkormányzat Képviselő-testülete előtt beszámoltunk, melyet elfogadtak.
A működési feltételekről a felek konszenzussal döntenek.
A felülvizsgálat során szükségessé válik a megállapodás 3.) pontjában a közös hivatal működési költségei elszámolásának szabályozását pontosítani. Az elszámoláskor nemcsak a köztisztviselői létszámot kell figyelembe venni lakosságarányosan, hanem az általános irányítói létszám (jegyző, aljegyző) személyi és dologi költségeit valamint a működéshez kapcsolódó szakmai infrastruktúra és dologi költségeket is.
A megállapodás 4.) pontjában, az elmúlt öt év tapasztalatai tükrében, szükséges módosítani a jegyző és aljegyző községi ügyfélfogadási idejének rendjét. A tapasztalatok szerint a heti egy, félnapos ügyfélfogadás kielégíti a helyi igényeket és biztosítja a kirendeltségi munka személyes irányítását, az ellenőrzést, a koordináció és egyéb szervezési feladatok elvégzését.
A módosítás alapján, figyelemmel az egyeztető tárgyalásokra, minden héten szerdán Hunyán 9-12 óráig, minden héten csütörtöki napon Csárdaszálláson 9-12 óráig tartózkodik a jegyző vagy az aljegyző, illetve akadályoztatásuk esetén a jegyző megbízottja.
Változott továbbá a létszám is 2014 óta. A köztisztviselői és kisegítői létszám 54 főre módosult, ebből 48 fő Gyomaendrődön, 3 fő Csárdaszálláson, 3 fő Hunyán dolgozik.
Az 5.) pont módosítását az időközben kötelezően alkalmazandó Önkormányzati ASP informatikai rendszer bevezetése miatt a saját szoftver csomagban bekövetkezett változás teszi indokolttá.
A 7.) pont rendelkezett arról, hogy a közös hivatalt érintő alapvető kérdésekben (pl. költségvetés, ellenőrzési jegyzőkönyv megvitatása, alapító okirat felülvizsgálata, SZMSZ módosítása stb.) együttes ülés keretében kerüljön megvitatásra.
Ez a gyakorlatban nem működött, nem is volt rá igény és nem is indokolt a következők miatt:
a) Az együttes ülés esetén is önállóan szavaznak a képviselő-testületek és önálló jegyzőkönyv születik. Az önállóan meghozott döntés hordoz magában létszámarányos voksot.
b) Az együttes ülés időbeni koordinálása, megszervezése logisztikai nehézségeket is jelent, másrészt egy-egy esetben a téma kétszeri tárgyalását is eredményezné (pl. a hivatal költségvetését együttesen is tárgyalnák, de az önkormányzatok saját költségvetéseiket külön is megtárgyalják)
c) Adott esetben többször kellene egy évben együttes ülését tartani (pl. költségvetés, SZMSZ vagy alapító okirat módosítás, valamilyen vizsgálati jelentés megvitatása, pályázat benyújtása stb) jelentős idő és költség terhelést is jelentene.
Ezért javasoljuk, hogy ezeket a kérdéseket a képviselő-testületek az eddigi gyakorlat szerint önállóan, időben és térben elkülönülten vitassák meg, de a meghozott döntésükben a lakosságarányos többségi elvnek kell érvényesülnie.
A települések polgármesterei elfogadták a megállapodás döntési javaslat szerinti módosítását, amelyet jóváhagyásra a képviselő-testületek elé beterjesztenek.
Döntési javaslat
"Az önkormányzati hivatal alapításáról szóló megállapodás felülvizsgálata"
Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: Szervezet irányítás
A Képviselő-testület a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.
Gyomaendrőd Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a Gyomaendrődi Közös Önkormányzati Hivatal létrehozásáról szóló 2013. április 1-én megkötött Megállapodást az alábbiak szerint módosítja:
Megállapodás
(tervezet)
Mely létrejött Csárdaszállás Községi Önkormányzat Képviselő-testülete (5621 Csárdaszállás, Petőfi út 17.; képviseli: Nagy Zsolt Sándorné) Hunya Község Önkormányzatának Képviselő-testülete (5555 Hunya, Rákóczi út 19.; képviseli Hegedüs Roland polgármester) Gyomaendrőd Város Önkormányzatának Képviselő-testülete (5500 Gyomaendrőd, Selyem út 124.; képviseli Toldi Balázs polgármester) között (a továbbiakban együttesen : felek) az alábbi feltételekkel:
1) A Gyomaendrődi Közös Önkormányzati Hivatal létrehozásáról szóló 2013. április 1-én megkötött és 2014. novemberében módosított Megállapodás (a továbbiakban: Megállapodás) 4.) pontjának „A kirendeltségek működtetésére a községi önkormányzat által biztosítandó pénzeszköz számítása oly módon történik, hogy a hatályos költségvetési törvényben foglaltaknak megfelelően ki kell számítani a tárgyévre a feladatfinanszírozás szerint a közös hivatalt megillető létszámot, az ehhez kapcsolódó pénzösszeget. Ezt követően lakosság arányosan meg kell határozni a településeket megillető létszámot és pénzösszeget. Ezt követően lakosság arányosan meg kell határozni a településeket megillető létszámot és pénzösszeget. Az önkormányzatok a kirendeltségen alkalmazott létszám különbözet összegét kötelesek megtéríteni.” szövegrésze helyébe a „A kirendeltségek működtetésére a községi önkormányzat által biztosítandó pénzeszköz számítása oly módon történik, hogy a hatályos költségvetési törvényben foglaltaknak megfelelően ki kell számítani a tárgyév feladatfinanszírozás szerint közös hivatalt megillető létszám bér- és járulék költségét, továbbá a kirendeltség szakmai működéséhez szükséges további közös költségeket, így különösen a hivatal vezetőinek bér- és járulék, a kiküldetés, a szoftverek üzemeltetésének, az infokommunikációs és ehhez kapcsolódó biztonsági rendszerek fenntartásának költségét, az ehhez kapcsolódó pénzösszeget. Ezt követően lakosság arányosan meg kell határozni a településeket megillető létszámot és pénzösszeget. Az önkormányzatok a kirendeltségen alkalmazott létszám különbözet és a szakmai működési költség lakosság arányos összegét kötelesek megtéríteni.” szöveg lép.
2) A megállapodás 4.) pontjának „A közös hivatal teljes létszáma 51 fő.” szövegrésze helyében a „A közös hivatal teljes létszáma 54 fő.” szöveg lép.
3) A megállapodás 4.) pontjának „A felek, mint a jegyző esetében a munkáltató jog gyakorlói megállapodnak abban, hogy a községekben az igazgatási munka ellenőrzése, felügyelete, továbbá ügyfélfogadás érdekében a közös hivatal vezetését ellátó jegyző, vagy az aljegyző minden hét szerdai napján 9-16 h-ig a hunyai, minden héten csütörtökön 9-12 h-ig a csárdaszállási kirendeltségen köteles tartózkodni.” szövegrésze helyében a „A felek, mint a jegyző esetében a munkáltató jog gyakorlói megállapodnak abban, hogy a községekben az igazgatási munka ellenőrzése, felügyelete, továbbá ügyfélfogadás érdekében a közös hivatal vezetését ellátó jegyző, aljegyző vagy a jegyző megbízottja minden hét szerdai napján 9-12 h-ig a hunyai, minden héten csütörtökön 9-12 h-ig a csárdaszállási kirendeltségen köteles tartózkodni.” szöveg lép.
4) A megállapodás 5.) pontja helyébe a következő szöveg lép:
„A felek megállapodnak, hogy a közös hivatalban a kötelezően alkalmazandó Önkormányzati ASP és egyéb állami informatikai rendszereken túl a következő szoftverek kerülnek közös alkalmazásra, a kistérségi informatikai hálózat igénybevételével: Testületi üléseket előkészítő rendszer (EDtR), Szociális támogatások rendszere (WinSZOC), jogi adatbázis és saját jogi adatbázis készítés (Jogtár), személyzeti munkát támogató rendszerek (szabadság igénylés és nyilvántartás), felhőalapú adattárolás és munkacsoportos tevékenység támogatás (Office 365).”
5) A megállapodás 4.) pontjának „Vállalják továbbá, hogy a közös hivatal költségvetését, beszámolóját, ellenőrzéséről készült jegyzőkönyveket, alapító okiratát, SZMSZ-t a közös hivatalt érintő fejlesztéseket a képviselő-testületek együttes ülés keretében vitatják meg, hoznak döntést. Az együttes ülésen az önkormányzatok külön-külön szavaznak a döntési javaslat elfogadásáról, melyet akkor kell elfogadottnak tekinteni, amennyiben megfelel a Mötv. döntéshozatalra vonatkozó szabályainak. Az egyes önkormányzatok lakosság arányosan rendelkeznek szavazattal.” szövegrésze helyébe a „A felek megállapodnak, hogy a közös hivatalt érintő alapvető kérdésekben (hivatal költségvetése, beszámolója, ellenőrzéséről készült jegyzőkönyvek, alapító okirat, SZMSZ) és a közös hivatalt érintő fejlesztésekben, a képviselő-testületek döntése csak akkor válik hatályossá, ha az azonos kérdésben lakosságarányos többségi döntés születik.” szöveg lép.
6) A Megállapodás egyéb rendelkezéseit a módosítás nem érinti az változatlanul hatályban marad.
7) A jelen megállapodás a képviselő-testületek általi elfogadásával válik érvényessé, és hatályossá.
Gyomaendrőd, 2019. ………………….hó …….nap
Nagy Zsolt Sándorné
Csárdaszállás Község
polgármestere
|
Hegedüs Roland
Hunya Község
polgármestere
|
Toldi Balázs
Gyomaendrőd Város
polgármestere
|
Határidők, felelősök:
Határidő: azonnal