3. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
A Képviselő-testület
2019. december 19-i ülésére
2019. december 19-i ülésére
Tárgy: | Gyomaendrőd Város Önkormányzatának 2020. évi költségvetési koncepciója | |
Készítette: | Szilágyiné Bácsi Gabriella osztályvezető | |
Előterjesztő: | Toldi Balázs polgármester | |
Véleményező bizottság: |
Tisztelt Képviselő-testület!
Az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 24. § (1) bekezdését - mely előírta, hogy a jegyző által elkészített, következő évre vonatkozó költségvetési koncepciót a polgármester október 31-éig nyújtja be a képviselő-testületnek - hatályon kívül helyezte a 2014. évi XXXIX. törvény 64. §. (1) bekezdése.
A költségvetési koncepció a város következő évi költségvetési rendeletének alapját képezi, lehetőséget biztosít a testület számára, hogy már ebben az időszakban átgondolja a 2020-as évre várható bevételeket és kiadásokat, áttekintse az alapvető célokat, feladatokat, rendszerezze az ismert és tervezett kötelezettségeket.
A koncepciót Magyarország 2020. évi központi költségvetéséről szóló 2019. évi LXXI. törvény figyelembe vételével állítottuk össze, mely törvényt az Országgyűlés 2019. július 12-i ülésnapján fogadott el.
Bevételek számbavétele
1. Helyi önkormányzatok működésének általános támogatása
Az általános támogatás lényege, hogy a települési önkormányzatok az új önkormányzati törvényben meghatározott, célzott támogatással nem támogatott feladataihoz kapcsolódó elismerhető kiadásai csökkennek a helyi bevételek meghatározott mértékével és az ezt követően fennmaradó különbözethez biztosít a központi költségvetés támogatást.
Ezen támogatási kategórián belül külön jogcímenként jelennek meg az alábbiak:
- Önkormányzati hivatal működésének támogatása (2020. január és február hónapokban: 4.580.000 Ft/fő, az év többi hónapjára: 5.450.000 Ft/fő)
A törvény alapján a közös hivatal elismert hivatali létszáma – amire támogatás számítható – 38,92 fő (Gyomaendrőd elismert hivatali létszáma 36,26 fő, Hunya elismert hivatali létszáma 1,57 fő, Csárdaszállásé pedig 1,09 fő), mely a tavalyi évben 39 fő volt. A csökkenés abból adódik, hogy a közös hivatalhoz tartozó 3 település lakosságszáma csökkent 50 fővel. A tervezetben Gyomaendrőd vonatkozásában a köztisztviselői létszám 46 fő, a kisegítői állományi létszám 2 fő, a CLLD pályázatban foglalkoztatásra kerül 1 fő munkaszervezeti ügyintéző 2020. március 31. napjáig, Csárdaszállás és Hunya esetében 3-3 fő köztisztviselővel számoltunk. Gyomaendrőd Város Képviselő-testületének a közös hivatal működésének finanszírozásához előreláthatólag 57 millió Ft-tal, Csárdaszállás önkormányzatának 6.170 E Ft-tal, Hunya önkormányzatának pedig 5.156 E Ft-tal szükséges hozzájárulni 2020. évben. A Közös Hivatal működési feltételeit rögzítő együttműködési megállapodás módosításából és pontosításából adódó közös költségviselés terheit még nem tartalmazzák Hunya és Csárdaszállás Önkormányzatok hozzájárulási összegei, ugyanis a koncepció készítésével párhuzamosan történt a megállapodás módosítása. Ezen összegek a költségvetési rendelet tervezet összeállításánál kerülnek meghatározásra.
- Település-üzemeltetéshez kapcsolódó feladatellátás támogatása
- Zöldterület-gazdálkodással kapcsolatos feladatok támogatása a belterület nagysága alapján illeti meg az önkormányzatot.
- Közvilágítás fenntartásának támogatása településkategóriánként számított átlagos, egy kilométerre jutó nettó működési kiadások figyelembevételével került megállapításra. A 10.000 fő feletti városok esetében a támogatás fajlagos összege 400.000 Ft/km.
- Köztemető fenntartással kapcsolatos feladatok támogatása: a 2018. évi országosan összesített önkormányzati beszámolók ezen feladathoz kapcsolódó kormányzati funkcióján megjelenő kiadás alapján számított, egy négyzetméterre eső nettó működési kiadás figyelembevételével történik a támogatás összegének meghatározása. A 10.000 fő feletti lakosságszámú települések esetében a támogatás fajlagos összege 104 Ft/m2. A településen lévő köztemető nagyságát az OSAP-jelentés adatai alapján veszik figyelembe.
- Közutak fenntartásának támogatása: a 2018. évi országosan összesített önkormányzati beszámolók ezen feladathoz kapcsolódó kormányzati funkciói alapján, település-kategóriánként számított nettó működési kiadás figyelembevételével történik a támogatás összegének meghatározása. A 10.000 fő feletti városok esetében a támogatás fajlagos összege 295.000 Ft/km.
- Egyéb önkormányzati feladatok támogatása - a központi költségvetés támogatást biztosít a települési önkormányzatok számára a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. §-ában meghatározott egyes feladatok ellátására.
Összege 2.700 Ft/fő.
- Lakott külterülettel kapcsolatos feladatok támogatás
Összege 2.550 Ft/külterületi lakos
- Üdülőhelyi feladatok támogatása
Összege 1,0 Ft/ idegenforgalmi adóforint
- Beszámítás összege
Az előző jogcímek alapján meghatározott támogatások összegét csökkenteni kell az önkormányzat számított bevételének összegével. Az előző évhez képest a beszámítás összegének meghatározási módja változott. A települések lakosságszáma alapján kategóriák kerültek megállapításra, mely kategóriákhoz hozzárendeltek egy minimum és egy maximum támogatáscsökkentő mértéket. Ezen értékek 10 százalékponttal csökkentésre kerülnek, mivel településünk közös hivatal székhelye. A számított bevétel legfeljebb a 2018. évi iparűzési adóalap 0,55 %-át jelenti. Gyomaendrődön az egy lakosra eső adóerő-képesség tavaly még 18.934 Ft volt, ami 20.796 Ft-ra módosult. A támogatás csökkentés meghatározásánál az elvárt – 110.405 E Ft összegű - bevételből szükséges kiindulni. Ezen adatok felhasználásával, egy megadott képlet alapján kell kiszámolni az elvonás összegét. A támogatás csökkentés összege 2020. évben Gyomaendrődön 44.557 E Ft (előző évben az elvonás összege 37.543 E Ft volt).
2. Települési önkormányzatok egyes köznevelési feladatainak támogatása
Az önkormányzatok fő feladata az óvodai ellátás biztosítása. A nevelő munkához szükséges támogatást a központi költségvetés úgy bocsátja az önkormányzatok rendelkezésére, hogy a pedagógus és a nevelő munkát segítő kötelező létszám bérét biztosítja, az óvodák szakmai és dologi kiadásaihoz, valamint a nem a közvetlen szakmai feladatellátásban dolgozók béréhez a központi költségvetés célzott támogatást biztosít, összege 97.400 Ft/fő/év. A pedagógusok és a nevelőmunkát közvetlenül segítők bértámogatásának fajlagos összege 4.371.500 Ft, illetve 2.400.000 Ft/számított létszám/év. A rendelkezésre álló információk alapján a Kistérségi Óvoda 2020. évi működtetése a jelenlegi gyereklétszám mellett 2.442 E Ft összegű önkormányzati kiegészítő támogatást igényel Gyomaendrőd részéről.
3. A települési önkormányzatok szociális és gyermekjóléti és gyermekétkeztetési feladatainak támogatása
Ebben a kategóriában jelenik meg az önkormányzati segélyezés, a család-és gyermekjóléti szolgálat, valamint központ támogatása, továbbá a Térségi Szociális Gondozási Központ által ellátott feladatok után igényelhető támogatások köre, finanszírozásának módja. A települési önkormányzatok szociális feladatainak egyéb támogatása jogcímen az önkormányzatot megillető támogatás összege 2020-ban közel 76 millió Ft. Ennél a támogatási kategóriánál is bevezetésre került a település adóerő-képessége alapján a sávosság rendszere.
A Térségi Szociális Gondozási Központ működése számításaink és az állami támogatás összegéről rendelkezésre álló információk alapján 26,5 millió Ft összegű önkormányzati kiegészítő támogatást igényel 2020. évben. A szükséges kiegészítő támogatásból 20 millió Ft-ot tud az Önkormányzat a szociális feladatok egyéb támogatása jogcímen kapott állami támogatásból finanszírozni, hiszen a kapott 76 millió Ft összegű állami forrásból 56 millió Ft-ot tervez a település segélyezési feladatokra felhasználni. A szociális alapellátás kiegészítő támogatás igénye 19,8 millió Ft, a diákétkeztetésé 6,1 millió Ft, a szakosított ellátásé pedig 9,7 millió Ft. A kiegészítés összegét csökkenti a külsős étkeztetésből származó 9,1 millió Ft összegű kalkulált bevétel. Így összességében a Térségi Szociális Gondozási Központ működését saját bevételéből 6,5 millió Ft-tal szükséges az Önkormányzatnak kiegészítenie (szociális alapellátás 5,9 millió Ft, ugyanis itt tudunk figyelembe venni 13,9 millió Ft összeget a szociális feladatok egyéb támogatásának segélyezésre fel nem használt összegéből, szakosított ellátás 0,6 millió Ft, amennyiben a külsős étkeztetésből származó 9,1 millió Ft-ot ezen feladatnál vesszük figyelembe, a diákétkeztetés nem igényel önkormányzati kiegészítést, amennyiben a szociális feladatok egyéb támogatásának segélyezésre fel nem használt összegéből 6,1 millió Ft-ot ezen feladatnál érvényesítünk).
4. A települési önkormányzatok kulturális feladatainak támogatása
Ezen a jogcímen a várost megillető támogatás becsült összege 16,9 millió Ft. Ezt az összeget a muzeális intézményekre, a nyilvános könyvtári ellátás biztosítására, valamint a közművelődés támogatására kell fordítani.
Kiadások számbavétele
A kiadások tervezésénél általános elv volt, hogy a betervezett kiadások a várható infláció (2,8 %) körüli mértékben növekedhetnek az előző év terv számaihoz képest, a feladat növekedésből adódó többlet kiadások, valamint a feladat ellátási telephely változásához szorosan kapcsolódó plusz kiadások kerüljenek figyelembe vételre.
Az önkormányzat önként vállalt feladataihoz kapcsolódó kiadások tervezésénél a 2019. évi összegekből indultunk ki.
A bérköltségek meghatározásánál azon kormányzati tervet vettük alapul, miszerint a minimálbér és a garantált bérminimum összege 2020. január 1. napjától változni fog 161.000, illetve 210.600 Ft-ra. A munkáltatót terhelő szociális hozzájárulási adó mértéke: 17,5 %.
A fejlesztési célú kiadások között a 2019. évről áthúzódó beruházások kerültek megtervezésre, továbbá a városvezetés és az intézmények által szükségesnek tartott fejlesztések, felújítások, valamint a testület által korábban hozott döntések kerültek beépítésre. A fejlesztések között megjelennek a nyertes TOP-os projektek 2020. évben jelentkező kiadásai.
A 2020. évi költségvetési koncepció várható bevételeinek és kiadásainak alakulása:
Adatok E Ft-ban
Bevételek
|
2.864.210
|
Működési bevételek
|
2.047.273
|
Felhalmozási bevételek
|
20.297
|
Finanszírozási bevételek
|
796.640
|
Forrás hiány
|
0
|
Kiadások
|
2.864.210
|
Működési kiadások
|
2.127.726
|
Felhalmozási kiadások
|
736.484
|
Finanszírozási kiadások
|
0
|
Az összeállított költségvetési koncepció se működési, se fejlesztési hiányt nem tartalmaz. Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 111. § (4) bekezdése kimondja, hogy a költségvetési rendeletben működési hiány nem is tervezhető.
A koncepció számadatait befolyásoló bizonytalansági tényezők:
- A Gyomaendrődi Család-és Gyermekjóléti Központ 2018. szeptember 1. napjától látja el az óvodai- és iskolai szociális segítő tevékenységet. A költségvetési törvény szerint a feladathoz biztosított állami támogatás összegét a szociál-és nyugdíjpolitikáért felelős miniszter 2019. november 30-áig állapítja meg. A támogatás összege jelenleg még nem ismert, így a tavalyi év támogatási összege jelenik meg a koncepcióban.
- A Térségi Szociális Gondozási Központnál a szakosított ellátás és a gyermekétkeztetés üzemeltetési támogatásának 2020. évi összegei még nem ismertek, így a koncepcióban a még el nem fogadott igénylés összegeivel tudtunk számolni.
Gyomaendrőd Város Polgármestere a település 2020. évre vonatkozó költségvetési koncepcióját - az előterjesztés mellékletében rögzített részletező táblázatokkal - további egyeztetés és elemzés lefolytatása céljából a Képviselő-testület elé beterjesztette.
Döntéshozói vélemények
Pénzügyi, Gazdasági, Turisztikai, Ellenőrző és Közbeszerzési Bizottság | A Bizottság javasolja a 2020. évi költségvetési koncepció döntési javaslat szerinti elfogadását. | |
Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottság | A Bizottság javasolja a koncepció döntési javaslat szerinti elfogadását. | |
Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság | A Bizottság javasolja a koncepció döntési javaslat szerinti elfogadását. | |
"Gyomaendrőd Város Önkormányzata 2020. évi költségvetési koncepciójának elfogadása"
Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: Költségvetés, zárszámadás
A Képviselő-testület a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.
a) Gyomaendrőd Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a 2020. évi költségvetési koncepciót az előzetesen számított 2.864.210 ezer forint bevételi főösszeg (ezen belül 2.047.273 ezer forint működési bevétel, 20.297 ezer forint felhalmozási bevétel, 796.640 ezer forint finanszírozási bevétel), továbbá 2.864.210 ezer forint kiadási főösszeg (ezen belül 2.127.726 ezer forint működési kiadás és 736.484 ezer forint felhalmozási kiadás) mellett alkalmasnak ítéli, hogy a 2020. évi költségvetési rendelet-tervezet alapját képezze.
b) Felkéri a jegyzőt, hogy a költségvetési rendelet-tervezet összeállítása során a következő alapelveket érvényesítse:
ba) a működési források elosztásánál prioritást kell kapnia a kötelező feladatoknak és a korábbi döntésekkel önként vállalt feladatoknak, különös tekintettel a befejezett fejlesztési projektek működtetésére,
bb) a fejlesztési források elosztásánál a folyamatban lévő felújítások és beruházások finanszírozását, valamint a kötelező önkormányzati feladatokat szolgáló vagyonelemek felújítását kell biztosítani,
bc) a végleges tervezet kidolgozása során tovább szükséges vizsgálni a bevételek növelésének és a kiadások csökkentésének a lehetőségeit,
bd) a beterjesztett költségvetés tervezet működési hiányt nem tartalmazhat,
be) a költségvetési szervek előirányzatait az intézményvezetőkkel történő egyeztetés során a bc)-bd) pontokban foglaltak figyelembe vételével alakítsa ki.
Határidők, felelősök:
Határidő: azonnal