2. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
A Roma Nemzetiségi Önkormányzat
2023. május 11-i ülésére

Tárgy:   Gyomaendrőd Város Roma Nemzetiségi Önkormányzatának 2022. évi költségvetési beszámolója
Készítette:   Ugrainé Gróf Éva
Előterjesztő:   Szécsi Zsolt elnök

Tisztelt Képviselő-testület!

Az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 91.§-a alapján elkészült Gyomaendrőd Város Roma Nemzetiségi Önkormányzatának (továbbiakban: nemzetiségi önkormányzat) 2022. évi költségvetéséről szóló beszámolója.
 
A nemzetiségi önkormányzat a 4/2022.(II.10.) RNÖ. számú határozatával fogadta el a 2022. évi költségvetését 1.215 ezer Ft bevétellel, ezen belül 1.040 ezer Ft működési célú támogatás értékű bevétellel központi kezelésű előirányzatból, 12 ezer Ft saját bevétellel, 163 ezer Ft költségvetési hiány belső finanszírozására szolgáló előző évi pénzmaradvánnyal és 1.215 ezer Ft működési kiadással, ezen belül 100 ezer Ft személyi juttatással, 33 ezer Ft munkaadókat terhelő járulékkal, 1.082 ezer Ft dologi kiadással. A nemzetiségi önkormányzat 2022. évi költségvetését 3 alkalommal a 32/2022.(IV.25.) RNÖ határozatával, a 46/2022.(IX.12.) RNÖ határozatával, valamint a 65/2022.(XI.30.) RNÖ határozatával módosította.
 
A nemzetiségi önkormányzat döntése alapján és annak végrehajtása során az alábbiak szerint alakult az önkormányzat költségvetésének teljesítése 2022. évben:
 
Adatok ezer Ft-ban
Bevétel
Eredeti
Módosított
Teljesítés
Teljesítés %-a
 
 
 
 
 
Költségvetési hiány belső finanszírozására szolgáló előző évi működési pénzmaradvány
163
163
 
162
99,3
Működési célú támogatás értékű bevétel központi kezelésű előirányzatból
1040
2.233
 
 
 
2.233
 
 
100,0
Saját bevétel
12
12
8
66,6
 Bevétel Összesen
1.215 
2.408
2.403 
99,7 
 
 
 
 
 
Kiadás
Eredeti
Módosított
Teljesítés
Teljesítés %-a
 
 
 
 
 
Személyi juttatás
100
500
484
96,8
Munkaadókat terhelő járulék
33
43
37
86,0
Dologi kiadás
1.082
1.765
1.478
83,7
Működési célú támogatás értékű kiadás
0
0
0
0,0
Felhalmozási kiadás
0
100
72
72,0
Kiadások Összesen
1.215
2.408
2.071
86,0
 2022. évi maradvány
 
 
332 
 
 
 
A nemzetiségi önkormányzat 2022. december 31. napján 332 ezer Ft pénzkészlettel rendelkezik (pénztár 95 ezer Ft, bankszámla 237 ezer Ft).
 
A nemzetiségi önkormányzat 2022. évben. költségvetési bevételi előirányzatát 99,7 %-ban, kiadási előirányzatát pedig 86,0 %-ban teljesítette.
 
Bevételek
 
A nemzetiségi önkormányzatok 2022. évi általános működési célú állami támogatása egységesen 1.040 ezer Ft volt. A nemzetiségi önkormányzat a feladatalapú támogatás igénybevételére a működő nemzetiségi önkormányzatok jogosultak döntéseik alapján. A nemzetiségi önkormányzat 2022. évre 1.193 ezer Ft feladatalapú támogatásra volt jogosult.
 
A saját bevételek között elszámolt 8 ezer Ft összegből 1 ezer Ft a kamatbevételt és 7 ezer Ft a magán célú telefon térítését foglalja magába.
 
A nemzetiségi önkormányzat 2021. évi maradványa 162 ezer Ft, mely összegből 161 ezer Ft a 2021. évi feladatalapú támogatásból maradt meg, mely összegből az alábbi feladatokra lett felhasználva:
 
-      50 ezer Ft összeget 2022. február 25-én a roma gyerekek részére szervezett farsangi kézműves foglalkozás költségeire,
-      62 ezer Ft összeget 2022. április 8-án megszervezett Nemzetközi Roma nap költségeire,
-      50 ezer Ft összeget 2022. április 14-én a roma gyerekek részére szervezett húsvéti kézműves foglalkozás költségeire lett felhasználva.
 
Kiadások

A működési kiadás 1.999 ezer Ft összegben teljesült, melyből, 484 ezer Ft személyi juttatásként reprezentációs költség, 37 ezer Ft a reprezentáció utáni munkaadókat terhelő járulék lett elszámolva. A nemzetiségi önkormányzat a dologi kiadásait 1.478 ezer Ft összegben teljesítette.
 
A nemzetiségi önkormányzat működési kiadásai között számolja el az általa használt ingatlan közüzemi díjait (villamos energia, víz és csatornadíj, hulladék szállítás költségét) a szolgáltatókkal kötött szerződés alapján, fűtés költségét (az iroda esetében a szieszta kályha működéséhez gázpalack csere költségét), az ingatlan karbantartásával kapcsolatos költséget (tisztítószer költséget) számol el.
 
A nemzetiségi önkormányzat működéséhez telefon és internet díjat számol el. A nemzetiségi önkormányzat folyamatosan tartja a kapcsolatot a megyében működő megyei és települési roma nemzetiségi önkormányzatokkal, és roma civil szervezetekkel együttműködési megállapodások alapján. Az együttműködéshez kapcsolódóan postaköltség, valamint telefonköltség merült fel.
 
A nemzetiségi önkormányzat 2022. február 25-én farsangi játszóházat szervezett. A nemzetiségi önkormányzat 2022. április 8-án a Nemzetközi Roma Napot tartott, 2022. április 14-én a húsvéthoz kapcsolódóan kézműves foglalkozást szervezett.
 
A nemzetiségi önkormányzat 2022. évi feladatalapú támogatás terhére
-      2022. május 7-én szervezte meg az első Regionális Roma szépségversenyt, melynek keretében 410 ezer Ft kiadás (190 ezer Ft összegű fellépő díja, a 170 ezer Ft összegű a táncoktatás és zsűrizés díja, valamint az 50 ezer Ft összegű teremdíszítés költsége) merült fel,
-      2022. június 5-én a roma gyerekek részére pünkösdi játszóházat szervezett, melynek költségeire 49 ezer Ft-ot fordított,
-      2022. július 15-én a nyári játszóházra 50 ezer Ft-ot biztosított,
-      2022. július 30-án megszervezte a II. Békés Megyei Roma Horgászversenyt, melynek keretében 137 ezer Ft összegű költség merült fel,
-      2022. augusztus 2-án előadással egybekötött megemlékezést tartott a roma holokausztról, költségeire 147 ezer Ft-ot fordított.,
-      2022. október 1-én a Békés Megyei Roma Nemzetiségi Önkormányzattal közösen a Szent Antal Népházban megrendezte az I. Békés Megyei Roma Ki mit tud? versenyt, melynek költségeire 50 ezer Ft-ot biztosított.
 
A nemzetiségi önkormányzat 2022. október 6-án zarándokutat szervezett Mátraverebély- Szentkútra, melyhez 268 ezer Ft kiadás (buszköltség, étkezési költség, és az étkezéshez kapcsolódó járulék) költsége merült fel.
A nemzetiségi önkormányzat 2022. december 6-án mikulásnapot szervezett a roma gyerekek részére,  2022. december 9-én az Adventi várakozással egybekötött Nemzetiségi Napot szervezett.  A gyerekek rövid műsorral színesítették a rendezvény hangulatát, valamint a „Romák a nagyvilágban” címmel előadást hallhattak az érdeklődők. Az ünnepséget követően a résztvevőket megvendégeltük, melynek keretében sertéspörköltet burgonyával kínáltunk, a roma ízvilággal elkészített étellel népszerűsítve a roma hagyományokat. A nemzetiségi önkormányzat 2022. december 16-án a roma gyerekek részére adventi kézműves foglalkozást szervezett.
 
Felhalmozási kiadás
 
A nemzetiségi önkormányzatnak fejlesztési kiadásai között 72 ezer Ft kiadása merült fel. A felhalmozási kiadásként lett elszámolva az álló ventilátor, mobil telefonkészülék, tea-kávé főző, valamint az iratmegsemmisítő vásárlása.
 
A nemzetiségi önkormányzat pénzügyi helyzete rendezett, nem rendelkezik lejárt, kifizetetlen számlával.
 
Gyomaendrőd Város Roma Nemzetiségi Önkormányzat mérlegének 2022. évi kimutatása
 
                                                                                                          adatok E Ft-ban
 
Eszközök
Források
 
 
 
 
 
Immateriális javak
0
Nemzeti vagyon induláskori értéke
4371
Ingatlanok
0
Egyéb eszközök induláskori értéke és változása
182
Gépek, berendezések
0
Felhalmozott eredmény
-4.421
Befektetett eszközök összesen
        0
Mérleg szerinti eredmény
170
Pénzeszközök
332
Költségvetési évet követően esedékes kötelezettségek dologi kiadásra
30
Követelések
0
 
 
Aktív időbeli elhatárolások
0
 
0
Eszközök összesen
332
Források összesen
332
 
A nemzetiségi önkormányzat vagyonát 2.946 ezer Ft bruttó összegű feladatai ellátásához szükséges ügyviteli és számítástechnikai eszközei, valamint a feladata ellátásához szükséges gépek berendezési tárgyak alkotják. Eszközeinek nettó értéke 0 ezer Ft. Az Önkormányzat tevékenysége során arra törekszik, hogy megóvja a tulajdonában lévő vagyontárgyai értékét, ennek érdekében rendszeresen karbantartja azt.
 
2022. évi maradvány

A nemzetiségi önkormányzat 2022. évi gazdálkodása során 332 ezer Ft maradványa keletkezett, ezen összeg a 2022. évi feladatalapú támogatásából maradt meg, melyet az önkormányzat 2023. december 31-ig használhat fel kiadásaira.
A nemzetiségi önkormányzat döntése alapján 2022. évről 2023. évre áthúzódó feladatalapú támogatás 332 ezer Ft tényleges összegéből
-      50 ezer Ft a 2023. február 18-án megtartásra került farsangi kézműves foglalkozás költségére,
-      50 ezer Ft a 2023. február 23-án megtartásra került rasszizmus áldozatairól történő megemlékezés költségére,
-      50 ezer Ft a 2023. április 8-án megtartásra került húsvéti kézműves foglalkozás költségeire,
-      133 ezer Ft a 2023. április 14-ére tervezett nemzetközi roma kulturális nap költségére lett felhasználva,
-      50 ezer Ft-ot a 2023. május 27-én megtartásra kerülő gyermeknapi kézműves foglalkozás költségérére tervezi felhasználni.
 
Beszámoló a folyamatba épített előzetes, utólagos és vezetői ellenőrzés végrehajtásáról

A belső kontroll rendszer működtetését az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 69. §-a teszi kötelezővé a költségvetési szerv vezetője részére. A belső kontroll rendszer keretében biztosítani kell, hogy a működés és gazdálkodás során a tevékenységeket szabályszerűen, gazdaságosan és hatékonyan végezzék el, az elszámolási kötelezettség teljesítésre kerüljön és az erőforrásokat megóvják a károktól és veszteségtől. Működtetéséről a jegyző, mint a költségvetési szerv vezetője a jelen költségvetési beszámoló keretei között számol be.
 
I. Szabálytalanságok kialakulásának megelőzése:

A szabálytalanságok megelőzésének egyik legfontosabb eleme, hogy a gazdálkodással foglalkozó köztisztviselők számára, hozzáférhetővé váljanak azok a normák, melyek alapján feladataikat ellátják. A Gyomaendrődi Közös Önkormányzati Hivatalon belül minden dolgozó számára egységesen biztosított a hatályos önkormányzati és nem önkormányzati normák elérése. A napi munkavégzést szabályozó belső utasítások elérhetősége szintén biztosított. A pénzügyi irányítási és ellenőrzési feladatok magukban foglalják a pénzügyi döntéseket megelőző és azt megalapozó dokumentumoknak a megfelelő előkészítését is. A képviselő-testületek döntéseinek nyilvántartása elektronikusan történik, mely lehetővé teszi a megalapozó előterjesztések megismerését és későbbi időpontokban történő visszakeresését.
 
 Az ASP szakrendszer bevezetését követően felülvizsgálatra került a kötelezettségvállalási, utalványozási, ellenjegyzési jogosultság. Az önkormányzat nevében kötelezettségvállalásra az elnök jogosult, melyet az önkormányzat gazdálkodási szabályzata rögzít.
A munkavállalók részére biztosított, hogy a gazdálkodással, valamint az egyéb munkavégzéssel kapcsolatos hatályos szabályokat és egyéb tájékoztató anyagokat megismerjék, a pénzügyi döntésekre vonatkozó dokumentumok a hatályos előírásoknak megfelelően készüljenek.
 
Az egységes iratkezelési szabályzat és program alkalmazása, a nemzetiségi önkormányzati ügyirat kezelés ellenőrzése biztosítja a jogszabályoknak megfelelő iratkezelést, a dolgozók teljesítményének nyomon követését.
 
A szabálytalanság kialakulásának megelőzését szolgálják a közös hivatal, mint önálló gazdasági szervezettel rendelkező költségvetési intézmény életében a folyamatosan, heti rendszerességgel megtartásra kerülő osztályvezetői értekezletek, ahol az elvégzendő feladatok megbeszélése mellett lehetőség nyílik a végrehajtás ellenőrzésére, valamint a hivatal gazdálkodásával kapcsolatos folyamatok értékelésére. Az osztályvezetői értekezletekről feljegyzés készül. Az osztályvezetői értekezleten megbeszélésre kerülő témakörök és az ott elhangozottakról készült összefoglalók szintén minden vezető és hivatali dolgozó számára elérhető. Az osztályvezetői értekezleten elhangzottakról az osztályvezetők osztályértekezlet keretében nyújtanak tájékoztatást a dolgozók számára, szintén heti rendszerességgel. Az osztályvezetői értekezleten elhangzottakat a községi és hivatali dolgozók is figyelemmel kísérhetik.
 
 A kötelezettség vállaláshoz szervesen kapcsolódik az utalványozás, ellenjegyzés kérdése. Az ellenjegyzésre a pénzügyi osztály vezetője, illetve az általa kijelölt dolgozója jogosult, míg az önkormányzat működésével kapcsolatos kiadások utalványozására az elnök jogosult. Az utalványozásra váró okiratok aláírásának sorrendisége szintén a szabálytalanság megelőzésének eszköze, melynek során az utalványozásra jogosultak egymás feladat ellátására rálátnak, így azzal kapcsolatosan kérdéseket tehetnek fel, ellenőrzési jogosultságaikkal élhetnek. A teljesítés igazolására az elnök, illetve akadályoztatása esetén az elnök helyettese jogosult az önkormányzat Gazdálkodási szabályzata alapján.
A kötelezettség vállalás naprakész nyilvántartását az ASP rendszer biztosítja, melynek folyamatos vezetéséért a pénzügyi osztály vezetője felelős.
 
Az önkormányzati munkatársaknak az elmúlt években egy új kifejezéssel, az önkormányzati ASP fogalmával kellett megismerkedniük, az önkormányzatok jelentős részénél pedig már a gyakorlati alkalmazást is meg kellett tanulni. Ez a kötelezettség a Gyomaendrődi Közös Önkormányzati Hivatal dolgozói számára 2018-ban és 2019-ben jelentkezett, hiszen a Közös Hivatalt alkotó települések 2019. január 1-jén csatlakoztak az ASP rendszerhez. Az ASP (Application Service Provider, vagyis alkalmazás-szolgáltató) modell lényege, hogy a felhasználók az interneten keresztül vehetik igénybe a távoli szolgáltató központtól a tevékenységük támogatásához szükséges szoftvereket, alkalmazásokat, amelyek segítenek a gazdálkodási, adóztatási, hagyatéki, kereskedelmi feladatok ellátásában. Az elérhető szakrendszerek: az iratkezelési, a gazdálkodási, az adó, a hagyatéki leltár, az ingatlanvagyon-kataszter, valamint az ipar és kereskedelmi szakrendszer segítségével optimalizálhatóak a települések belső működési folyamatai. Az ASP-hez való csatlakozás előnyei: központilag karbantartott programok segítségével hatékonyabbá válik az önkormányzati ügyvitel, az elektronikus ügyintézésnek köszönhetően egyre inkább háttérbe szorul a papír alapú adminisztráció, emellett a települések könnyebben tehetnek eleget az adatszolgáltatási kötelezettségüknek. Az ASP rendszer teljes körű bevezetésére 2019-ben került sor.
 
 II. Hatékony gazdálkodás biztosítása

 A költségvetési intézmény gazdálkodása során a belső kontroll működésének biztosítani kell a hatékony gazdálkodást, az erőforrásokkal való takarékosságot is. A hivatal, mint költségvetési intézmény beszerzései, valamint a gazdasági szervezeti feladatkörébe tartozó költségvetési szervek beszerzései tekintetében a közbeszerzési eljárás vagy amennyiben a beszerzés nem tartozik a Kbt. hatálya alá, úgy a legalább három ajánlat beszerzésének szabálya (Beszerzések lebonyolításának szabályzata szerint) határozza meg az eljárási rendet a beszerzés tárgyának értéke alapján.
 
III. A meghozott döntések végrehajtásának ellenőrzése

A gazdálkodással kapcsolatos döntések végrehajtását biztosítja egyrészt a testületi döntéseket nyilvántartó rendszer, melyből a lejárt határidejű határozatok jelentéséből egyrészt a képviselő-testület, másrészt a hivatali vezetés is folyamatos információt kap. A gazdálkodással kapcsolatos döntések végrehajtása nyomon követhető a költségvetési beszámolókból, valamint a zárszámadási rendeletből és a költségvetési intézmények gazdálkodását bemutató rendszeres beszámolókból. Az ASP rendszer alkalmas a gazdálkodással kapcsolatos döntések végrehajtásának nyomon követésére is. A döntések nyomon követését biztosítják továbbá azok az eljárások és fórumok is melyek az I. pontban ismertetésre kerültek.
 
A döntések végrehajtásának ellenőrzését szolgálják: a település honlapján megtekinthető képviselő-testületi előterjesztések, rendeletek és jegyzőkönyvek.
A döntések végrehajtásának ellenőrzése során nem került feltárásra olyan súlyú szabálytalanság, melynek alapján fegyelmi vagy más eljárást kellett volna kezdeményezni.
Az elkövetkező évek nagy kihívása, hogyan hozható összhangba a dinamikus, a folyamatosan változó körülményekhez alkalmazkodni akaró döntéshozatal, a széles körű kockázatelemzésen alapuló alternatívák kidolgozásával. Az informatikai lehetőségek a problémát csak részben képesek megoldani, hatékonyabbá tenni az előkészítést.
A belső kontrollrendszer működéséről szóló vezetői nyilatkozat az előterjesztés mellékletét képezi.
 
 2022. évben végzett külső ellenőrzés
 
·         2020. júliusában a Magyar Államkincstár éves ellenőrzési terve alapján a 2020. évre vonatkozóan átfogó szabályszerűségi pénzügyi ellenőrzést indított. Az ellenőrzés kiterjedt Gyomaendrőd Város Önkormányzatára és költségvetési szerveire, Gyomaendrőd-Csárdaszállás-Hunya Települési Önkormányzati Társulására és intézményeire, a Nemzetiségi Önkormányzatokra, valamint Csárdaszállás és Hunya Község Önkormányzataira. A végleges jelentést 2021. április 22-én kapta meg önkormányzatunk. Az ellenőrzés javaslatai 2 területre irányultan. A belső kontrollrendszer értékelése alapján 5 intézkedést javasoltak, a könyvvezetési és adatszolgáltatási kötelezettség ellenőrzésével kapcsolatban 1 intézkedést jelöltek meg. Az éves költségvetési beszámoló ellenőrzésével kapcsolatos intézkedést nem fogalmazott meg. A megállapításokra intézkedési tervet készítettük, valamennyi ellenőrzött szervezetre vonatkozóan és megküldtük a Magyar Államkincstár részére. Az ellenőrzés 2022. évben utóellenőrzéssel folytatódott. 2022. április 25-én kaptuk meg az értesítést az utóellenőrzésről, melyben bekérésre kerültek a 2021. évre vonatkozó dokumentumok, mely alapján ellenőrzésre került az intézkedési tervben foglalt feladatok teljesítése. Az utóellenőrzésről készült jelentésben foglaltak alapján az önkormányzat minden feladatot teljesített határidőre. Az utóellenőrzés a jelentés elnöki és jegyzői aláírás hitelesítésével 2022. június 29-én lezárásra került.
 
2022. évben végzett belső ellenőrzés
 
A 2022. évi belső ellenőrzési terv alapján a Képviselő-testület 41/2021.(XI.30.) RNÖ határozatával döntött az állami támogatás felhasználás ellenőrzéséről, annak rendeltetésének megfelelő felhasználásáról, szabályszerűségének a feladatellátás és a jogszabályi előírásokkal összhangban, valamint a beszerzések lebonyolítása a hatályos beszerzési szabályzat eljárásrendje alapján. Az ellenőrzési jelentés alapján intézkedési terv készült a jelentésben foglalt megállapításokra vonatkozóan. A belső ellenőr összefoglaló jelentése külön napirendi pontban kerül ismertetésre a Képviselő-testülettel.
 
Kérem a tisztelt Képviselő-testületet, hogy tárgyalja meg az önkormányzat 2022. évi költségvetésének teljesítéséről szóló beszámolót. 

Döntési javaslat

"2022. évi költségvetési beszámoló"

Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: Költségvetés, zárszámadás
A Roma Nemzetiségi Önkormányzat a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.

Gyomaendrőd, Város Roma Nemzetiségi Önkormányzatának Képviselő-testülete a nemzetiségek jogairól szóló 2011. évi CLXXIX. törvény 114.§ (1) bekezdés d) pontjában foglalt feladatkörében a 2022. évi költségvetési zárszámadását a következőkben határozza meg:
 1. Gyomaendrőd Város Roma Nemzetiségi Önkormányzatának Képviselő-testülete (a továbbiakban: Nemzetiségi Önkormányzat)  2022. évi zárszámadási beszámolójának
a) bevételi fő összegét 2.403 ezer forintban,
b) kiadási fő összegét 2.071 ezer forintban
teljesítette az 1. mellékletben részletezettek szerint.
 
2. A bevételi főösszegen belül
a) a működési bevételek előirányzat teljesítése 2.241ezer forint,
b) a felhalmozási bevételek előirányzat teljesítése 0 ezer forint,
c) a működési célú finanszírozási bevételek előirányzat teljesítése 162 ezer forint,
d) a felhalmozási célú finanszírozási bevételek előirányzat teljesítése 0 forint
a 1. melléklet I. pontban részletezettek szerint.
 
3. A kiadási főösszegen belül a Nemzetiségi Önkormányzat működési kiadásainak teljesítése 1.999 ezer forint, melyből:
a) személyi juttatás 484 ezer forint,
b) munkaadót terhelő járulék 37 ezer forint,
c) dologi kiadás 1.478 ezer forint,
d) működési célú támogatásértékű kiadás 0 forint,
e) működési célú pénzeszköz átadás államháztartáson kívülre 0 forint,
f) a működési célú céltartalék 0 forint,
g) ellátottak pénzbeli juttatása 0 forint
a 1. melléklet II. pontban részletezettek szerint.
 
4. A Nemzetiségi Önkormányzat fejlesztési kiadásának teljesítés összege 72 ezer forint, melyből
a) felújítási kiadás 0 ezer forint,
b) beruházási kiadás 72 ezer forint,
c) egyéb felhalmozási kiadás 0 ezer forint
az 1. melléklet 22-25. sorában részletezettek szerint.
 
 5. A Nemzetiségi Önkormányzat előirányzat felhasználási ütemtervét és annak teljesítését a 2. melléklet tartalmazza.
 
 6. A Nemzetiségi Önkormányzat 2022. évi vagyonkimutatását a 3. melléklet tartalmazza.
 
7. A Nemzetiségi Önkormányzat 2022. évi maradványa 332.419 Ft. A maradvány kimutatását a 4. melléklet tartalmazza. 
Határidők, felelősök:

Határidő: azonnal

« Vissza
Vissza a főmenübe