1. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
Az Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság
2022. december 13-i ülésére

Tárgy:   Gyomaendrőd Város Önkormányzatának 2023. évi költségvetési koncepciója
Készítette:   Szilágyiné Bácsi Gabriella osztályvezető
Előterjesztő:   Toldi Balázs polgármester
Véleményező bizottság:  

Tisztelt Képviselő-testület!
 
Az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 24. § (1) bekezdését - mely előírta, hogy a jegyző által elkészített, következő évre vonatkozó költségvetési koncepciót a polgármester október 31-éig nyújtja be a képviselő-testületnek - hatályon kívül helyezte a 2014. évi XXXIX. törvény 64. §. (1) bekezdése.
A költségvetési koncepció a város következő évi költségvetési rendeletének alapját képezi, lehetőséget biztosít a testület számára, hogy már ebben az időszakban átgondolja a 2022-es évre várható bevételeket és kiadásokat, áttekintse az alapvető célokat, feladatokat, rendszerezze az ismert és tervezett kötelezettségeket. 
A koncepciót Magyarország 2023. évi központi költségvetéséről szóló 2022. évi XXV. törvény figyelembevételével állítottuk össze, mely törvényt az Országgyűlés 2022. július 19-i ülésnapján fogadott el. 
 
Bevételek számbavétele
 
1.         A települési önkormányzatok működésének támogatása
 
A támogatás lényege, hogy a települési önkormányzatok az új önkormányzati törvényben meghatározott, célzott támogatással nem támogatott feladataihoz kapcsolódó elismerhető kiadásai csökkennek a helyi bevételek meghatározott mértékével és az ezt követően fennmaradó különbözethez biztosít a központi költségvetés támogatást.
Ezen támogatási kategórián belül külön jogcímenként jelennek meg az alábbiak:
  • Önkormányzati hivatal működésének támogatása (5.537.000 Ft/fő)
Kapott támogatás összege: 212.953 E Ft. A törvény alapján a közös hivatal elismert hivatali létszáma – amire támogatás számítható – 38,46 fő (Gyomaendrőd elismert hivatali létszáma 35,7 fő, Hunya elismert hivatali létszáma 1,64 fő, Csárdaszállásé pedig 1,12 fő), mely a tavalyi évben 38,66 fő volt. A csökkenés abból adódik, hogy a közös hivatalhoz tartozó 3 település lakosságszáma csökkent. A tervezetben Gyomaendrőd vonatkozásában a köztisztviselői létszám 46 fő, a kisegítői állományi létszám 1 fő, Csárdaszállás és Hunya esetében 3-3 fő köztisztviselővel számoltunk.
A 2023. évi költségvetési koncepció bérkiadásainak tervezésénél kizárólag a soros lépéseket vettük figyelembe és egy 15%-os mértékű minimálbér és garantált bérminimum emeléssel számoltunk.
Gyomaendrőd Város Képviselő-testületének a közös hivatal működésének finanszírozásához előreláthatólag 113 millió Ft-tal, Csárdaszállás önkormányzatának 13,6 millió Ft-tal, Hunya önkormányzatának pedig 7,2 millió Ft-tal szükséges hozzájárulni 2023. évben. A köztisztviselői illetményalap összege 66.550 Ft, az éves cafetéria keret 332.750 Ft.
 
·         Település-üzemeltetéshez kapcsolódó feladatellátás támogatása
    • Zöldterület-gazdálkodással kapcsolatos feladatok támogatása a belterület nagysága alapján illeti meg az önkormányzatot. Kapott támogatás összege: 29.734 E Ft.
    • Közvilágítás fenntartásának támogatása településkategóriánként számított átlagos, egy kilométerre jutó nettó működési kiadások figyelembevételével került megállapításra. A 10.000 fő feletti városok esetében a támogatás fajlagos összege 411.000 Ft/km. Kapott támogatás összege: 67.445 E Ft. Tervezett közvilágítási kiadás 107 millió Ft.
    • Köztemető fenntartással kapcsolatos feladatok támogatása: a 2021. évi országosan összesített önkormányzati beszámolók ezen feladathoz kapcsolódó kormányzati funkcióján megjelenő kiadás alapján számított, egy négyzetméterre eső nettó működési kiadás figyelembevételével történik a támogatás összegének meghatározása. A 10.000 fő feletti lakosságszámú települések esetében a támogatás fajlagos összege 115 Ft/m2. A településen lévő köztemető nagyságát az OSAP-jelentés adatai alapján veszik figyelembe. Kapott támogatás összege: 16.683 E Ft.
    • Közutak fenntartásának támogatása: a 2021. évi országosan összesített önkormányzati beszámolók ezen feladathoz kapcsolódó kormányzati funkciói alapján, település-kategóriánként számított nettó működési kiadás figyelembevételével történik a támogatás összegének meghatározása. A 10.000 fő feletti városok esetében a támogatás fajlagos összege 311.000 Ft/km. Kapott támogatás összege: 33.665 E Ft.
  • Egyéb önkormányzati feladatok támogatása - a központi költségvetés támogatást biztosít a települési önkormányzatok számára a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. §-ában meghatározott egyes kötelező feladatok ellátásához és a polgármesteri illetmény kifizetéséhez. Kapott támogatás összege: 37.092 E Ft. A közvilágításon kívüli egyéb villamos és gázenergia költségnövekedés várható összege 46 millió Ft.
Fajlagos összege 2.800 Ft/fő.
  • Lakott külterülettel kapcsolatos feladatok támogatás– kapott támogatás összege: 2.407 E Ft
Fajlagos összege 2.550 Ft/külterületi lakos
 
  • Önkormányzati szolidaritási hozzájárulás
 
A 22.000 forint feletti egy lakosra jutó iparűzési adóerő-képességgel rendelkező önkormányzat az egy lakosra jutó iparűzési adóerő-képességétől függő mértékű szolidaritási hozzájárulást köteles teljesíteni a központi költségvetésnek. Önkormányzatunk 1 főre eső adóerő-képessége 27.108 Ft így a fizetendő szolidaritási hozzájárulás összege: 5.889 E Ft.
 
2.                  Települési önkormányzatok egyes köznevelési feladatainak támogatása
 
Az önkormányzatok fő feladata az óvodai ellátás biztosítása. A nevelő munkához szükséges támogatást a központi költségvetés úgy bocsátja az önkormányzatok rendelkezésére, hogy a pedagógus és a nevelő munkát segítő kötelező létszám bérét biztosítja, az óvodák szakmai és dologi kiadásaihoz, valamint a nem a közvetlen szakmai feladatellátásban dolgozók béréhez a központi költségvetés célzott támogatást biztosít, összege 130.000 Ft/fő/év. A pedagógusok és a nevelőmunkát közvetlenül segítők bértámogatásának fajlagos összege 5.262.900 Ft, illetve 3.878.000 Ft/létszám/év. Az ágazati szakmai pótlék mértéke 20%, a koncepcióban még ezzel számoltunk. A rendelkezésre álló információk alapján a Kistérségi Óvoda 2023. évi működtetése a jelenlegi gyereklétszám mellett 36.445 E Ft összegű önkormányzati kiegészítő támogatást igényel Gyomaendrőd részéről és 2.099 E Ft kiegészítést Csárdaszállás részéről. A kiegészítésből 21 millió Ft a bérek finanszírozását szolgálja, 17 millió Ft pedig a dologi költségek finanszírozásához szükséges. Az intézmény költségvetésébe beépítésre került +1 fő gyermekfelügyelő, akit az intézmény vezetője munkaszerződéssel szeretne alkalmazni. Az engedélyezett létszámkeretbe a plusz 1 fő beleférne, viszont állami támogatás nem jár utána. A nem önkormányzati fenntartású óvodák részére biztosítandó támogatás összege az előzetes kalkuláció alapján 25.385 E Ft (181.318 Ft/fő).
 
Az intézmény által ellátott feladatok köre 2021. július 15-ével bővült a bölcsődei feladatellátással. A 2 csoporthoz tartozó alkalmazotti létszám: 4 kisgyermeknevelő, 2 bölcsődei dajka és 1 fő karbantartó. A bölcsődei dolgozók kalkulált bér és járulékköltsége 37 millió Ft, a bérekre kapott állami támogatás összege 31 millió Ft. A dologi költségek finanszírozására kalkulált támogatás összege 9,1 millió Ft. Az önkormányzati kiegészítés összege 6 millió Ft lesz.
 
Az intézmény egészénél a garantált bérminimum változás (15%-os mértékű növekedéssel számoltunk) kalkulált hatása 12 millió Ft-os költségnövekedést jelent, az energiaár változás hatása pedig 19-20 millió Ft többletkiadást generál.
 
3.                  A települési önkormányzatok egyes szociális és gyermekjóléti és gyermekétkeztetési feladatainak támogatása
 
Ebben a kategóriában jelenik meg az önkormányzati segélyezés, a család-és gyermekjóléti szolgálat, valamint központ támogatása, továbbá a Térségi Szociális Gondozási Központ által ellátott feladatok után igényelhető támogatások köre, finanszírozásának módja és a bölcsődei feladatok támogatása.A települési önkormányzatok szociális és gyermekjóléti feladatainak egyéb támogatása jogcímen az önkormányzatot megillető támogatás konkrét összege még nem ismert, így a tavalyi, közel 73 millió Ft-tal számoltunk.
 
A Gyomaendrődi Család-és Gyermekjóléti Központnál a kalkulált garantált bérminimum növekedés éves szinten 4,8 millió Ft többlet bér-és járulék terhet jelent, melynek egy része nem igényel önkormányzati kiegészítést, ugyanis ez az elem az ágazati pótlékok között jelenik meg, amire biztosított a külön finanszírozás. Az energiaár változás hatása 7,4 millió Ft többletkiadást generál. Az energetikus felmérése és a költségek százalékos mértékének meghatározása az előterjesztés készítésének időpontjában még folyamatban volt. A felmerülő energiakiadás nem teljes egészében az intézményt terheli, részesül belőle a védőnői feladatellátás és a tűzoltóság is. Az intézmény 2023. évi működésének önkormányzati kiegészítő támogatás igénye 17,8 millió Ft.
 
A Térségi Szociális Gondozási Központ működése számításaink és az állami támogatás összegéről rendelkezésre álló információk alapján 91 millió Ft összegű önkormányzati kiegészítő támogatást igényel 2023. évben. A szükséges kiegészítő támogatásból 17 millió Ft-ot tud az Önkormányzat a szociális feladatok egyéb támogatása jogcímen kapott állami támogatásból finanszírozni, hiszen a kapott 73 millió Ft összegű állami forrásból 56 millió Ft-ot tervez a település segélyezési feladatokra felhasználni. A szociális alapellátás kiegészítő támogatás igénye 35,7 millió Ft, melyből 17 millió Ft a szociális feladatok egyéb támogatása jogcímen kapott bevételből finanszírozható. A diákétkeztetés kiegészítés igénye 17,4 millió Ft, melyből 1 millió Ft finanszírozása a külsős étkeztetésből származó bevételből történik. A rászoruló gyermekek szünidei étkeztetése a számítások alapján 1,2 millió Ft kiegészítést fog igényelni az önkormányzattól. A szakosított ellátás 37,6 millió Ft kiegészítést igényel. Az Önkormányzat az intézmény működését saját bevételei terhére 74 millió Ft-tal kell, hogy kiegészítse. Az önkormányzati kiegészítő támogatás összegét jelentős mértékben fogja befolyásolni a tényleges üzemeltetési támogatások összege, ugyanis a koncepció még csak kalkulált adatokat tartalmaz.
Az intézménynél az előző év 141 fő dolgozója helyett 137 fővel terveztek. A betervezett létszámra számolt 15%-os mértékű béremelés hatása 62 millió Ft, a hozzá kapcsolódó járulék összege 8 millió Ft. A bérek között tervezésre került 2 fő végkielégítése és 4 fő jubileumi jutalma. A 2%-os kereset kiegészítés összege a 2023. évi koncepcióba nem került betervezésre. Az energiaárak növekedésének kalkulált többletköltsége 132 millió Ft. A koncepcióban úgy számoltunk, hogy ezen többletköltségek jelentős mértékben finanszírozva lesznek azokból az üzemeltetési támogatásokból, melynek összegszerűségéről az illetékes miniszterek később fognak döntést hozni.
Az intézmény 15 millió Ft fejlesztési támogatást igényelt, részben villamos hálózat fejlesztésre, részben tárgyi eszköz beszerzésre.
 
Itt szeretnénk kitérni a Városi Egészségügyi Intézmény 2023. évi finanszírozására. A kalkulált adatok alapján a bérminimum változás 1,4 millió Ft többletkiadást jelent az intézmény számára, az energiaár emelkedése pedig közel 13 millió Ft többletkiadást fog generálni. A koncepcióban az intézménynél számoltunk két adható juttatás (cafetéria és kereset kiegészítés) biztosításával. Az önkormányzat által biztosítandó támogatás összege 6,5 millió Ft, melyből 500 ezer Ft-tal az önkormányzati tulajdonú épületek karbantartásához járulnánk hozzá, 6 millió Ft pedig a labor működtetését szolgálná. Az intézmény az előző évi maradványából a költségvetési egyensúly biztosítása érdekében 12,1 millió Ft-ot használna fel.
                              
4.                  A települési önkormányzatok kulturális feladatainak támogatása
 
Ezen a jogcímen a várost megillető támogatás becsült összege 29,3 millió Ft. Ezt az összeget a muzeális intézményekre, a nyilvános könyvtári ellátás biztosítására, valamint a közművelődés támogatására kell felhasználni. Ezen támogatási összeg 10%-át könyvtári információhordozó beszerzésére köteles a település, illetve az intézmény fordítani.
 
2023. január 1. napjától a testület döntése értelmében a Szent Antal Népház és Művelődési Ház beolvad a Kállai Ferenc Művelődési Központba, az új intézmény neve: Kállai Ferenc Integrált Kulturális Intézmény és Művelődési Ház. Az intézménynél 11 fő munkavállalóval számoltunk. A garantált bérminimum változás hatása 2,2 millió Ft, az energiaár növekedés hatása mintegy 22 millió Ft. A kapott állami támogatásból 14 millió Ft-ot vettünk figyelembe az intézménynél, 10,8 millió Ft összegű saját bevétellel kalkuláltunk, a működéshez szükséges önkormányzati kiegészítő támogatás összege 65,3 millió Ft.
 
A Határ Győző Városi Könyvtárnál a garantált bérminimum növekedés hatása 435 ezer Ft, az energiaár emelkedés 7,8 millió Ft többletköltséget eredményezhet. Az intézmény önkormányzati támogatás igénye 31 millió Ft.
 
A bevételek tervezésénél a kalkulált közhatalmi bevételek összege az előző évi számokhoz képest 50 millió Ft-tal emelkedett, terveink szerint az iparűzési adóbevétel összege fog növekedni ilyen mértékben. Az iparűzési adóbevétel kompenzálásához kapcsolódó állami támogatás várható összegét 130 millió Ft-ban terveztük, amennyiben a finanszírozási rendszer nem változik.
 
Kiadások számbavétele
 
A kiadások tervezésénél az alábbi elveket követtük:
 
A bérjellegű kiadásoknál a kötelező soros lépések, jubileumi jutalmak mellett egy 15%-os mértékű minimálbér és garantált bérminimum változás jelenik meg. Egyik önkormányzati finanszírozású intézménynél sem számoltunk a 2%-os kereset kiegészítés és az év végi plusz és egyéb adható juttatások biztosításával.  A koncepcióban a köztisztviselői illetményalap bruttó összege: 66.550 Ft, a cafetéria keret: 332.750 Ft, azaz a jogszabályban rögzített minimum, ami az illetményalap ötszöröse.
 
A munkaadót terhelő járulék mértéke 2023. évben is 13%.
 
A dologi kiadások közé kizárólag az energiaár emelkedésének hatása és a Térségi Szociális Gondozási Központnál a nyersanyagár növekedés hatása került beépítésre. Nem számoltunk se az inflációval, se az egyéb szolgáltatási kiadások (köztük a közszolgáltatási feladatok kiadásainak) emelkedésével sem.
 
Az önkormányzat önként vállalt feladatait a 2022. évi szinten szerepeltetjük.
 
A fejlesztési célú kiadások között elsősorban a 2022. évről áthúzódó beruházások és a 2022. évben vállalt fejlesztési kötelezettségek kerültek megtervezésre.
 
A 2023. évi költségvetési koncepció várható bevételeinek és kiadásainak alakulása:
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                         Adatok E Ft-ban
Bevételek
4.229.890
Működési bevételek
2.658.721
Felhalmozási bevételek
172.736
Finanszírozási bevételek
1.398.433
Forrás hiány
236.889
Kiadások
4.466.779
Működési kiadások
2.946.863
Felhalmozási kiadások
1.519.916
Finanszírozási kiadások
0
 
Az összeállított költségvetési koncepció 236.889 ezer Ft összegű működési hiányt tartalmaz, a fejlesztési oldalon forráshiány nem jelentkezik. Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 111. § (4) bekezdése kimondja, hogy a költségvetési rendeletben működési hiány nem tervezhető.
 
Gyomaendrőd Város Polgármestere a település 2023. évre vonatkozó költségvetési koncepcióját- az előterjesztés mellékletében rögzített részletező táblázatokkal - további egyeztetés és elemzés lefolytatása céljából a Képviselő-testület elé beterjesztette. 

Döntéshozói vélemények

Pénzügyi, Gazdasági, Turisztikai, Ellenőrző és Közbeszerzési Bizottság    
 
Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság    
 
Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottság    
 
Döntési javaslat

"Gyomaendrőd Város Önkormányzata 2023. évi költségvetési koncepciójának elfogadása"

Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: Költségvetés, zárszámadás
Az Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.

a) Gyomaendrőd Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a 2023. évi költségvetési koncepciót az előzetesen számított 4.229.890 ezer forint bevételi főösszeg (ezen belül 2.658.721 ezer forint működési bevétel, 172.736 ezer forint felhalmozási bevétel, 1.398.433 ezer forint finanszírozási bevétel), továbbá 4.466.779 ezer forint kiadási főösszeg (ezen belül  2.946.863 ezer forint működési kiadás és 1.519.916 ezer forint felhalmozási kiadás), illetve 236.889 ezer forint működési hiány mellett alkalmasnak ítéli, hogy a 2023. évi költségvetési rendelet-tervezet alapját képezze.
 
b) Felkéri a jegyzőt, hogy a költségvetési rendelet-tervezet összeállítása során a következő alapelveket érvényesítse:
ba) a működési források elosztásánál prioritást kell kapnia a kötelező feladatoknak és a korábbi döntésekkel önként vállalt feladatoknak, különös tekintettel a befejezett fejlesztési projektek működtetésére,
bb) a fejlesztési források elosztásánál a folyamatban lévő felújítások és beruházások finanszírozását, valamint a kötelező önkormányzati feladatokat szolgáló vagyonelemek felújítását kell biztosítani,
bc) a végleges tervezet kidolgozása során tovább szükséges vizsgálni a bevételek növelésének és a kiadások csökkentésének a lehetőségeit,
bd) a beterjesztett költségvetés tervezet működési hiányt nem tartalmazhat,
be) a költségvetési szervek előirányzatait az intézményvezetőkkel történő egyeztetés során a bc)-bd) pontokban foglaltak figyelembe vételével alakítsa ki. 

Határidők, felelősök:

Határidő: azonnal

« Vissza
Vissza a főmenübe