3. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
Az Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság
2021. október 19-i ülésére
2021. október 19-i ülésére
Tárgy: | A szociális ellátások helyi szabályairól szóló 4/2015. (II. 26.) önkormányzati rendelet módosítása | |
Készítette: | Keresztesné Jáksó Éva aljegyző, Omiliákné Csikós Anikó | |
Előterjesztő: | Toldi Balázs polgármester | |
Véleményező bizottság: |
Tisztelt Képviselő-testület!
A hivatal felülvizsgálta az önkormányzat által biztosított települési támogatások rendszerét és az alábbi esetekben szükségesnek tartja a rendelet módosítását.
1.
A Képviselő-testület 2021. júniusában a rendkívüli települési támogatások jogosultsági feltételei közül az egy főre eső jövedelmi határt 57.000.-Ft-ról 71.250.-Ft-ra emelte. Tüzelő támogatás esetén a jövedelmi határ továbbra is az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 200 %-a (57.000,-Ft). Tekintettel arra, hogy a minimálbér, illetve a nyugdíjak minden évben emelkednek így szükségesnek látjuk az egy főre jutó havi jövedelem felső határának módosítását, hogy a támogatás célt érjen az arra rászorulók esetében. A módosítással az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 250 %-a, azaz 71250,-Ft lenne az egy főre jutó jövedelem felső határa.
2.
Megfogalmazódott az az igény, hogy városunkban is bevezetésre kerüljön a gyermekek születéséhez kapcsolódó önkormányzati támogatás. A hatályos szociális rendelet válsághelyzetre tekintettel tartalmazza a gyermek fogadásának előkészítéséhez adható önkormányzati támogatást. Jelen előterjesztéssel bővítésre kerül ez a támogatás, a jogosultsági feltételek lehetővé teszik, hogy a Gyomaendrődön állandó lakcímmel rendelkező családok többsége igénybe vegye ezt a támogatást 2022. január 1. napjától.
A támogatás igényelhető minden olyan család esetében, ahol az egy főre jutó havi jövedelem nem haladja meg a mindenkori nyugdíjminimum nyolcszorosát, jelenleg 228.000,-Ft-ot.
Az elmúlt éveket megvizsgálva évente 130 és 150 gyermek született városunkban, a támogatás összegét gyermekenként 20.000,-Ft-ban javasoljuk megállapítani. Így évente maximum 3.000.000,-Ft többlet forrás szükséges a kibővített támogatás biztosításához, melyet a központi költségvetés „A települési önkormányzatok szociális és gyermekjóléti feladatainak egyéb támogatása” jogcíme biztosít.
Kérem a Képviselő-testületet az előterjesztés megtárgyalására és a rendelet megalkotására.
Előzetes hatásvizsgálat
1. A tervezett jogszabály társadalmi, gazdasági, költségvetési hatása:
Az Önkormányzat által kialakított települési támogatási rendszer a rendeletmódosítással a támogatható személyek köre bővül. A rendeletmódosításnak egyéb gazdasági hatása nincs. A rendelet módosításához szükséges többletforrást a központi költségvetés „A települési önkormányzatok szociális és gyermekjóléti feladatainak egyéb támogatása” jogcíme biztosítja.
2. Környezeti és egészségi következményei:
Nem releváns.
3. Adminisztratív terheket befolyásoló hatások:
A rendeletben foglaltak végrehajtásának az adminisztratív terheket befolyásoló hatása nincs.
4. A jogszabály megalkotásának szükségessége, a jogalkotás elmaradásának várható következményei:
A rendelet módosításával az önkormányzati szabályozás teljes mértékben megfelel a törvényi felhatalmazásnak és szabályozásnak.
5. A jogszabály alkalmazásához szükséges személyi, szervezeti, tárgyi és pénzügyi feltételek:
A jogszabály alkalmazásához szükséges személyi, tárgyi, szervezeti és pénzügyi feltételek az Önkormányzatnál rendelkezésre állnak.
A szociális ellátások helyi szabályairól szóló 4/2015. (II. 26.)
önkormányzati rendelet módosításáról szóló
…./2021. ( . .) önkormányzati rendelet
Általános indokolás
A helyi rendelet megalkotásának célja a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvénnyel összhangban a szociálisan rászorult személyek és családok segítése érdekében a szociális ellátás feltételeinek megteremtése, biztosítása.
Részletes indokolás
1. §
Új szakaszban kerültek szabályozásra a gyermek fogadásának előkészítéséhez igényelhető rendkívüli települési támogatás jogosultsági feltételei.
2. §
A gyermek fogadásának előkészítéséhez igényelhető rendkívüli települési támogatást önkormányzatunk 2022. január 1. napjától tágabb jogosultsági feltételekkel kívánja biztosítani a Gyomaendrődön állandó lakóhellyel rendelkező családok számára.
3. §
Az egy főre jutó havi jövedelem mértékének növekedését a bérek, nyugdíjszerű ellátások növekedése indokolja. A támogatás mértékének módosítása hozzáigazításra került az új egy főre jutó jövedelem mértékéhez.
4. §
A rendelet hatályba lépéséről rendelkezik.
Döntéshozói vélemények
Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság | A Bizottság javasolja a rendelet tervezet elfogadását. | |
""
Tervezett döntéstípus: rendelet
Tervezett ágazati besorolás: Rendelet alkotás, szabályozás
Az Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság a javaslatról minősített többséggel, nyílt szavazással dönt.
Gyomaendrőd Város Önkormányzata Képviselő-testületének
…/2021. (…….) önkormányzati rendelete
a szociális ellátások helyi szabályairól szóló 4/2015. (II.26.) önkormányzati rendelet módosításáról
Gyomaendrőd Város Önkormányzata a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. III. törvény 132. § (4) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdés 8. pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
1. §
A szociális ellátások helyi szabályairól szóló 4/2015. (II.26.) önkormányzati rendelet 3. § (7) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(7) A válsághelyzetben lévő várandós anya gyermekének megtartásához nyújtható támogatáshoz az igényt a területi védőnő, a nevelésbe vett gyermek családjával való kapcsolattartás elősegítése, illetve a gyermek családba való visszakerülésének elősegítéséhez kapcsolódó kiadásokhoz nyújtható támogatáshoz az igényt a családgondozó jelzése alapján lehet érvényesíteni.”
2. §
A szociális ellátások helyi szabályairól szóló 4/2015. (II.26.) önkormányzati rendelet a következő 3/A. §-sal egészül ki:
„3/A. §
(1) A gyermek fogadásának előkészítéséhez rendkívüli települési támogatásban részesíthető az a személy,
a) akinek családjában az egy főre jutó havi jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 800 %-át,
b) a gyermek megszületése előtt legalább egy évvel és a kérelem benyújtásakor is rendelkezik Gyomaendrőd város közigazgatási területén állandó bejelentett lakóhellyel,
c) az újszülöttet saját háztartásában neveli, gondozza.
(2) A támogatás igénybevételére bármelyik szülő jogosult, a támogatás egy gyermek tekintetében egy alkalommal állapítható meg. A támogatás összege gyermekenként 20.000,-Ft.
(3) A támogatás a gyermek születésétől számított három hónapon belül igényelhető.
(4) A támogatásra jogosult az az örökbefogadó szülő és - a személyes gondoskodás keretébe tartozó gyermekvédelmi szakellátásban részesülő gyermek gyámja kivételével - a gyám is, amennyiben fenti feltételeknek megfelel, és a támogatásra való jogosultságát az örökbefogadást engedélyező, vagy gyámrendelő határozattal igazolja. Ebben az esetben a kérelem a gyámságról és az örökbefogadásról szóló döntés véglegessé válásától számított 3 hónapon belül, de legfeljebb a gyermek 1 éves korának betöltéséig igényelhető.””
3. §
A szociális ellátások helyi szabályairól szóló 4/2015. (II.26.) önkormányzati rendelet 8. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
„8. §
(1) Az Önkormányzat a téli, fűtési időszakban egyszeri alkalommal támogatást biztosíthat annak a rászoruló személynek, akinek a családjában az egy főre jutó havi jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 250 %-át, és nem rendelkezik az Szt. 4. § (1) bekezdés b) pontjában meghatározott vagyonnal.
(1) Támogatás ugyanazon lakásra csak egy jogosultnak állapítható meg, függetlenül a lakásban élő személyek és háztartások számától.
(2) Az (2) bekezdés alkalmazásában külön lakásnak kell tekinteni a társbérletet, az albérletet és a jogerős bírói határozattal megosztott lakás lakrészeit.”
4. §
(1) Ez a rendelet – a (2) bekezdésben foglalt kivétellel – 2021. november 1-jén lép hatályba.
(2) A 1. § és a 2. § 2022. január 1-jén lép hatályba.
Határidők, felelősök:
Határidő: azonnal