1. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
Az Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság
2020. január 21-i ülésére
2020. január 21-i ülésére
Tárgy: | Gyomaendrőd Város Önkormányzata 2020. évi költségvetéséről szóló rendelet-tervezet tárgyalása I. forduló | |
Készítette: | Szilágyiné Bácsi Gabriella osztályvezető | |
Előterjesztő: | Toldi Balázs polgármester | |
Véleményező bizottság: |
Tisztelt Képviselő-testület!
Az önkormányzat 2020. évi költségvetési rendelet-tervezetének kidolgozása során a Magyarország 2020. évi központi költségvetéséről szóló 2019. évi LXXI. törvény volt az irányadó, melyet az Országgyűlés 2019. július 12-ei ülésén fogadott el.
Az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 24. § (3) bekezdése előírja, hogy a város jegyzője által előkészített költségvetési rendelet-tervezetet a polgármester február 15-éig nyújtja be a Képviselő-testületnek, mivel a Költségvetési törvényt az Országgyűlés a naptári év kezdetéig elfogadta.
A 2020. évi költségvetés előkészítése a költségvetési koncepció összeállításával indult. Gyomaendrőd Város Önkormányzatának Képviselő-testülete 2019. december 19-én tartott ülésén a 430/2019. (XII. 19.) Gye. Kt. határozatával fogadta el az Önkormányzat 2020. évi költségvetési koncepcióját és abban meghatározta azokat a célokat, illetve feladatokat, amelyeket a költségvetés készítés további szakaszaiban meg kíván valósítani.
Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 111. § (4) bekezdése kimondja, hogy a költségvetési rendeletben működési hiány nem tervezhető, így ezen jogszabálynak való megfelelés érdekében, a költségvetés egyensúlyának biztosítása céljából felülvizsgáltuk a bevételi forrásokat, illetve rangsoroltuk a kiadásokat.
A költségvetési rendelet-tervezet intézményvezetőkkel történő egyeztetésére 2020. január végén kerül sor.
Bevételek számbavétele
Működési célú bevételek:
Adatok E Ft-ban
Megnevezés
|
2019. évi eredeti előirányzat
|
2020. évi terv
|
Állami támogatás
|
927559
|
1031329
|
Közhatalmi bevételek
|
448260
|
459260
|
Saját működési bevétel
|
117391
|
130806
|
Működési célú pénzeszköz átvétel
|
501432
|
436122
|
Működési célú maradvány
|
173267
|
69970
|
Működési bevétel összesen
|
2167909
|
2127487
|
1. Helyi önkormányzatok működésének általános támogatása
Az általános támogatás lényege, hogy a települési önkormányzatok az önkormányzati törvényben meghatározott, célzott támogatással nem támogatott feladataihoz kapcsolódó elismerhető kiadásai csökkennek a helyi bevételek meghatározott mértékével és az ezt követően fennmaradó különbözethez biztosít a központi költségvetés támogatást.
Ezen támogatási kategórián belül külön jogcímenként jelennek meg az alábbiak:
- Önkormányzati hivatal működésének támogatása (4.580.000 Ft/fő – 2020. január és február hónapokban, az év többi hónapjára 5.450.000 Ft/fő)
A költségvetési törvény alapján a közös hivatal elismert hivatali létszáma – amire támogatást is biztosít az állam – 38,92 fő (Gyomaendrőd elismert hivatali létszáma 36,26 fő, Hunya elismert hivatali létszáma 1,57 fő, Csárdaszállásé pedig 1,09 fő), mely a tavalyi évben 39 fő volt. A csökkenés abból adódik, hogy a közös hivatalhoz tartozó 3 település lakosságszáma csökkent 50 fővel. A tervezetben Gyomaendrőd vonatkozásában a köztisztviselői létszám 46 fő, a kisegítői állományi létszám 2 fő, a CLLD pályázatban foglalkoztatott 1 fő munkaszervezeti ügyintéző, Csárdaszállás és Hunya esetében 3-3 fő köztisztviselővel számoltunk. A Közös Hivatal működése Gyomaendrőd Város Képviselő-testülete részéről 66 millió Ft-ot igényel. Csárdaszállás önkormányzatának a közös hivatal 2020. évi működésének finanszírozásához előreláthatólag 9.065 E Ft-tal szükséges hozzájárulni, Hunya önkormányzatának pedig 6.447 E Ft-tal. A Közös Hivatal működését szabályozó megállapodás értelmében a hivatal vezetőinek bér-és járulékköltségét, a kiküldetés költségét, a közösen használt szoftverek üzemeltetésének, a biztonsági rendszerek fenntartásának költségét lakosságarányosan viselik a települések. Számításaink alapján Csárdaszállás Önkormányzatát terhelő közös költség összege 713 ezer Ft, Hunya Önkormányzatát 983 ezer Ft.
- Település-üzemeltetéshez kapcsolódó feladatellátás támogatása
- Zöldterület-gazdálkodással kapcsolatos feladatok támogatása a belterület nagysága alapján illeti meg az önkormányzatot, a beépített támogatási összeg 28.819 E Ft.
- Közvilágítás fenntartásának támogatása település kategóriánként számított átlagos, egy kilométerre jutó nettó működési kiadások figyelembevételével került megállapításra. A 10.000 fő feletti városok esetében a támogatás fajlagos összege 400.000 Ft/km. Az önkormányzatot 2020. évben ezen a jogcímen 65.200 E Ft támogatás illeti meg.
- Köztemető fenntartással kapcsolatos feladatoknál – a 2018. évi országosan összesített önkormányzati beszámolók ezen feladathoz kapcsolódó kormányzati funkcióján megjelenő kiadás alapján számított egy négyzetméterre eső nettó működési kiadás figyelembevételével történik a támogatás összegének meghatározása. A 10.000 fő feletti lakosságszámú települések esetében a támogatás fajlagos összege 104 Ft/m2. A településen lévő köztemető nagyságát az OSAP-jelentés adatai alapján veszik figyelembe. 2020-ban ezen a jogcímen 15.087 E Ft összegű támogatásban részesül önkormányzatunk.
- Közutak fenntartásának támogatása – a 2018. évi országosan összesített önkormányzati beszámolók ezen feladathoz kapcsolódó kormányzati funkciói alapján településkategóriánként számított nettó működési kiadás figyelembevételével történik a támogatás összegének meghatározása. A 10.000 fő feletti városok esetében a támogatás fajlagos összege 295.000 Ft/km. Közútjaink fenntartására 31.884 E Ft támogatásban részesülünk.
- Egyéb önkormányzati feladatok támogatása - a központi költségvetés támogatást biztosít a települési önkormányzatok számára a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. §-ában meghatározott egyes feladatok ellátására. A támogatás fajlagos összege 2.700 Ft/fő, a számított támogatási összeg 36.488 E Ft. Ezen támogatási összeget csökkenti a beszámítás 35.310 E Ft összege, így a korrigált támogatás 1.178 ezer Ft.
- Lakott külterülettel kapcsolatos feladatok támogatás
Fajlagos összege 2.550 Ft/külterületi lakos, a megítélt támogatás összege 2.410 E Ft.
- Üdülőhelyi feladatok támogatása
Fajlagos összege 1,0 Ft idegenforgalmi adóforintonként, az éves támogatási összeg 10.028 E Ft.
- Polgármesteri illetmény támogatása
Éves támogatási összeg 1.794 E Ft.
- Beszámítás összege
Az előző jogcímek alapján meghatározott támogatások összegét csökkenteni kell az önkormányzat számított bevételének összegével. Az előző évhez képest a beszámítás összegének meghatározási módja változott. A települések lakosságszáma alapján kategóriák kerültek megállapításra, mely kategóriákhoz hozzárendeltek egy minimum és egy maximum támogatáscsökkentő mértéket. Ezen értékek 10 százalékponttal csökkentésre kerülnek, mivel településünk közös hivatal székhelye. A számított bevétel legfeljebb a 2018. évi iparűzési adóalap 0,55 %-át jelenti. Gyomaendrődön az egy lakosra eső adóerő-képesség tavaly még 18.934 Ft volt, ami 20.796 Ft-ra módosult. A támogatás csökkentés meghatározásánál az elvárt – 110.405 E Ft összegű - bevételből szükséges kiindulni. Ezen adatok felhasználásával, egy megadott képlet alapján kell kiszámolni az elvonás összegét. A támogatás csökkentés összege 2020. évben Gyomaendrődön 35.310 E Ft (előző évben az elvonás összege 37.543 E Ft volt).
2. Települési önkormányzatok egyes köznevelési feladatainak támogatása
Az önkormányzatok fő feladata – a köznevelési feladatok ellátása során - az óvodai ellátás biztosítása. A nevelő munkához szükséges támogatást a központi költségvetés úgy bocsátja az önkormányzatok rendelkezésére, hogy a pedagógus és a nevelő munkát segítő kötelező létszám béréhez nyújt támogatást, az óvodák szakmai és dologi kiadásaihoz, valamint a nem a közvetlen szakmai feladatellátásban dolgozók béréhez a központi költségvetés célzott támogatást biztosít, melynek összege 97.400 Ft/fő/év). Az intézmény a feladat ellátásához 158 millió Ft összegű állami támogatásban részesül, mely összeg nem elegendő a feladat biztosításához. Az intézménynél jelentkező bér és hozzá kapcsolódó járulékkiadás összege meghaladja a 145 millió Ft-ot, ugyanakkor a bérekre nyújtott állami támogatás összege 135 millió Ft. A bérek finanszírozásához szükséges a dologi kiadások biztosítására kapott állami támogatásból átcsoportosítani 5,6 millió Ft-ot, illetve 4.021 E Ft (1.442 E Ft Gyomaendrőd Önkormányzatát, 2.579 E Ft Csárdaszállás Önkormányzatát terhelő támogatási összeg) összegben önkormányzati támogatást nyújtani. A csárdaszállási kiegészítésből 366 E Ft az óvodai étkeztetéshez nyújtott támogatás, 2.213 E Ft pedig a csárdaszállási telephelyen 2020. évtől alkalmazandó 1 fő dajka és egy napi 4 órában foglalkoztatott óvodapedagógus bérköltségéhez kapcsolódik. Az intézmény 2020. évi fejlesztési támogatás igénye 5.184 E Ft. Az intézmény kerti tárolót, óvodai fektetőágyakat, mászóvárat szeretne vásárolni, szükség lenne akadálymentes bejárat kialakítására, továbbá parkettázásra, kültéri játékok felújítására és egy lapostető szigetelésére is.
3. A települési önkormányzatok szociális és gyermekjóléti és gyermekétkeztetési feladatainak támogatása
Ebben a kategóriában jelenik meg az önkormányzati segélyezés, a család-és gyermekjóléti szolgálat, valamint központ támogatása, továbbá a Térségi Szociális Gondozási Központ által ellátott feladatok után igényelhető támogatások köre, finanszírozásának módja. A települési önkormányzatok szociális feladatainak egyéb támogatása jogcímen az önkormányzatot megillető támogatás összege 2020-ban közel 76 millió Ft. Ennél a támogatási kategóriánál is bevezetésre került a település adóerő-képessége alapján a sávosság rendszere.
A Térségi Szociális Gondozási Központ működése számításaink és az állami támogatás összegéről rendelkezésre álló információk alapján 30,4 millió Ft összegű önkormányzati kiegészítő támogatást igényel 2020. évben. A szükséges kiegészítő támogatásból 23,6 millió Ft-ot tud az Önkormányzat a szociális feladatok egyéb támogatása jogcímen kapott állami támogatásból finanszírozni, hiszen a kapott 76 millió Ft összegű állami forrásból 52 millió Ft-ot tervez a település segélyezési feladatokra felhasználni. A szociális alapellátás kiegészítő támogatás igénye 20,3 millió Ft, a diákétkeztetésé 13,2 millió Ft, a szakosított ellátásé pedig 6,4 millió Ft. A kiegészítés összegét csökkenti a külsős étkeztetésből származó 9,5 millió Ft összegű kalkulált bevétel. Így összességében a Térségi Szociális Gondozási Központ működését saját bevételéből 6,8 millió Ft-tal szükséges az Önkormányzatnak kiegészítenie (szociális alapellátás 6,8 millió Ft, ugyanis itt tudunk figyelembe venni 13,5 millió Ft összeget a szociális feladatok egyéb támogatásának segélyezésre fel nem használt összegéből, szakosított ellátás nem igényel kiegészítést, amennyiben a külsős étkeztetésből származó 9,5 millió Ft-ból 6,4 millió Ft-ot ezen feladatnál vesszünk figyelembe, a diákétkeztetés se igényel önkormányzati kiegészítést, amennyiben a szociális feladatok egyéb támogatásának segélyezésre fel nem használt összegéből 10,1 millió Ft-ot, illetve a külsős étkeztetésből származó 9,5 millió Ft-ból 3,1 millió Ft-ot ezen feladatnál érvényesítünk).
2017. január 1-jével mint önálló gazdasági szervezettel nem rendelkező intézmény kezdte meg működését a Gyomaendrődi Család-és Gyermekjóléti Központ. A Központ a járás területén látja el a feladatokat, a szolgálat a Közös Hivatalhoz tartozó településeken. Az állam részéről biztosított támogatás összege 33.039 E Ft, az ágazati pótlék finanszírozására biztosított támogatás összege 11.869 E Ft, a települések 1,4 millió Ft összegű kalkulált hozzájárulást fizetnek, önkormányzatunk mintegy 6,4 millió Ft-tal egészíti ki az intézmény működését. Épület felújításra és kisértékű tárgyi eszköz beszerzésre 1.713 E Ft-ot igényelt az intézmény.
4. A települési önkormányzatok kulturális feladatainak támogatása
Ezen a jogcímen a várost megillető támogatás összege 16.906 E Ft. Ezt az összeget a muzeális intézményekre, a nyilvános könyvtári ellátás biztosítására, valamint a közművelődés támogatására kell fordítani. A támogatás részben finanszírozza a Határ Győző Városi Könyvtár, a Kállai Ferenc Művelődési Központ és a Szent Antal Népház és Művelődési Ház költségeit. Az intézmények összes várhatóan felmerülő költsége 108 millió Ft. A Könyvtár működési kiegészítő támogatás igénye 22 millió Ft, a fejlesztési támogatási igénye 1,3 millió Ft (épület felújítás, hangosítás, kisértékű tárgyi eszköz beszerzés), a Kállai Ferenc Művelődési Központ működésének kiegészítő támogatás igénye 23 millió Ft, a fejlesztési támogatás igénye 6,5 millió Ft (asztal, paraván és telefonos applikációs játék beszerzés), a Szent Antal Népház és Művelődési Ház működése 20,4 millió Ft támogatást igényel, a tervezett fejlesztések 770 ezer Ft-ot (udvari kiülő, kiállítás bővítés a bárkában, 50 db tárgyalószék beszerzés a Népházba) igényelnek.
Az állami támogatás összege az előző évhez viszonyítva 103 millió Ft-tal növekedett (zöldterület kezelés +3,3 millió Ft, üdülőhelyi feladatok támogatása +1,2 millió Ft, szociális feladatellátás +84 millió Ft, óvodai feladatellátás +12 millió Ft, beszámítás összege -2 millió Ft).
Az állami támogatások mellett számba vettük az önkormányzati és intézményi saját bevételeket, a működési célú támogatásokat, a közhatalmi bevételeket, továbbá a felhalmozási célú támogatási bevételeket és átvett pénzeszközöket.
A közhatalmi bevételek összességében 11 millió Ft összegű (iparűzési adóbevétel +10 millió Ft) növekedést mutatnak az előző évhez viszonyítva.
Az önkormányzati saját bevétel tervezett összege 14 millió Ft-tal magasabb, mint az előző év tervszáma, mely a terményértékesítésből származó többletbevétellel és a közfoglalkoztatási programelemek áfa visszaigénylésével indokolható.
A működési célú pénzeszköz átvételek között jelennek meg a közfoglalkoztatási programokhoz kapcsolódó támogatások összegei, a mezőőri szolgálat támogatása, a földalapú támogatás összege, a Közös Hivatal működéséhez átvett hozzájárulások összegei, az óvoda működéséhez átvett támogatás, a kulturális és ágazati pótlék finanszírozásához, illetve a hivatal működéséhez kapcsolódó támogatások összege, valamint nyertes pályázatok támogatásának összegei. Az előző évhez képest mintegy 61 millió Ft-tal kevesebb az átvett támogatás összege (közfoglalkoztatás támogatására kapott forrás 6 millió Ft-tal nőtt, a központi költségvetéstől és egyéb átvett támogatás 32 millió Ft-tal emelkedett, a projektekhez kapcsolódó kapott támogatás 99 millió Ft-tal alacsonyabb, mint az előző évben).
A működési célú maradvány 70 millió Ft összege teljes egészében feladattal terhelt pénzeszközt tartalmaz. A beépített maradványból 20,5 millió Ft a 2019. évi közfoglalkoztatási programokhoz leutalt előleg összege, 18,7 millió Ft a folyamatban lévő projektek működési kiadást finanszírozó maradványa, 6 millió Ft a bérlakás számla maradványa, 10 millió Ft a Kállai adomány maradványának összege, 4,4 millió Ft a Közös Hivatal maradványa (CLLD projekt), 10,3 millió Ft pedig a Városi Egészségügyi Intézmény működési maradványa.
Felhalmozási célú bevételek:
Adatok E Ft-ban
Megnevezés
|
2019. évi eredeti előirányzat
|
2020. évi terv
|
Felhalmozási bevétel
|
129949
|
59447
|
Felhalmozási célú finanszírozási bevétel
|
1283137
|
734150
|
Felhalmozási bevétel összesen
|
1413086
|
793597
|
Itt jelenik meg a Fürdő beruházás és a víziközmű energiahatékonyságának fejlesztése projekt áfa visszatérülésének 44 millió Ft összege, továbbá az Alföldvíz Zrt. által fizetett bérleti díjnak azon része, mely rekonstrukciós munkák finanszírozására fordítandó.
A felhalmozási célú finanszírozási bevétel összege tartalmazza a feladattal terhelt, forgatási célú értékpapírba fektetett önkormányzati forrás 400 millió Ft összegét, azon fejlesztések forrását, melyek áthúzódó kötelezettségként jelennek meg, a nyertes TOP-os és egyéb projektek 2019. évben fel nem használt támogatásainak összegeit (267 millió Ft), illetve közel 30 millió Ft került beépítésre egyéb felhalmozási kiadás forrásaként.
Kiadások számbavétele
A kiadások tervezésénél általános elv volt, hogy a betervezett kiadások a várható infláció (2,8%) körüli mértékben növekedhetnek az előző év terv számaihoz képest, illetve a feladat növekedésből adódó többlet kiadásokat és a feladat ellátási telephely változásához szorosan kapcsolódó plusz kiadásokat vettük figyelembe.
Az önkormányzat önként vállalt feladataihoz kapcsolódó kiadások tervezésénél a 2019. évi összegekből indultunk ki.
A bérköltségek meghatározásánál a 210.600 Ft összegű garantált bérminimummal és a 161.000 Ft összegű minimálbérrel számoltunk. A munkáltatót terhelő szociális hozzájárulási adó mértéke: 17,5 %.
A fejlesztési célú kiadások között a 2019. évről áthúzódó beruházások kerültek megtervezésre, továbbá a városvezetés és az intézmények által szükségesnek tartott fejlesztések, felújítások, valamint a testület által korábban hozott döntések kerültek beépítésre. A fejlesztések között megjelennek a nyertes TOP-os projektek 2020. évben jelentkező kiadásai.
Működési kiadások:
Adatok E Ft-ban
Megnevezés
|
2019. évi eredeti előirányzat
|
2020. évi terv
|
Működési kiadás
|
2167909
|
2127487
|
személyi juttatás
|
603525
|
593890
|
munkaadókat terhelő járulék
|
103827
|
95240
|
dologi kiadás
|
629428
|
525762
|
működési célú pénzeszköz átadás
|
761608
|
810461
|
működési céltartalék
|
69521
|
102134
|
A működési kiadásokon belül:
A személyi juttatások a 2019-es évhez képest összességében 10 millió forintos csökkenést mutatnak. A változás az alábbiakkal magyarázható. Az Önkormányzatnál az előző évhez képest 40 millió Ft-tal csökken az éves bérkeret, melynek indoka, hogy az EFOP-os és TOP-os projektjeinknél az előző évi bértömeghez képest 57 millió Ft-tal kevesebb személyi juttatás kerül kifizetésre, ugyanakkor egyéb önkormányzati feladatoknál 17 millió Ft összegű növekedéssel számoltunk. Az intézményeknél a bérnövekedés összege 30 millió Ft (ebből a Közös Hivatalnál 13 millió Ft, a Városi Egészségügyi Intézménynél 9 millió Ft a növekedés).
Az önkormányzati képviselők, a bizottság elnökök, a tagok és a tanácsnok tiszteletdíja 2020. március 1. napjától az alábbiak szerint módosul:
Önkormányzati képviselő havi alapdíja bruttó 50.000 Ft,
Ha az önkormányzati képviselő valamely bizottságnak tagja, az alapdíjon felül havi 30.000 Ft pótdíj illeti meg,
A bizottság elnökét az alapdíjon felül havi 40.000 Ft pótdíj illeti meg,
A tanácsnokot az alapdíjon és a pótdíjon felül havi 70.000 Ft tanácsnoki díj illeti meg.
A bizottság nem képviselő tagjának tiszteletdíja havi 30.000 Ft.
A munkaadókat terhelő járulék mértéke 17,5 %, a járulék összege a bérköltséghez igazodva módosul.
A dologi kiadások csökkenése önkormányzati szintre összesítve 103 millió Ft. A csökkenés indoka elsősorban a TOP-os és EFOP-os projektek befejeződése, melynek hatásaként 108 millió Ft-tal csökkent a dologi kiadás összege, illetve az egyéb önkormányzati feladatoknál 5 millió Ft összegű növekedés jelentkezik.
A működési célú pénzeszköz átadás összege 49 millió Ft-tal nőtt az előző évhez képest. Ez két nagyobb tétellel indokolható. A Társulás részére átadott állami támogatás és önkormányzati kiegészítő támogatás összege 67 millió Ft-tal haladja meg az előző év összegét, ugyanakkor az ellátottak pénzbeli juttatása jogcímen 15 millió Ft-tal kevesebb összeg került betervezésre.
A működési céltartalékösszege 2020. évben 102 millió Ft. Itt jelenik meg a Sport alap 14.500 E Ft-os kerete, a Közművelődési alap 6.300 E Ft összege, a Civil alap 900 E Ft összegben meghatározott kerete, az Idegenforgalmi alap 3.500 E Ft összegű kerete. A tartalékok között került megtervezésre a Polgármesteri alap (700 E Ft) és a Kitüntetési és Kegyeleti Alap (1.300 E Ft). A városi rendezvényekre 12.500 E Ft került elkülönítésre. A működési céltartalékok között terveztük meg többek között a Kállai adomány összegét, a költségalapú bérlakások karbantartására fordítható, elkülönített számlán rendelkezésre álló keretet, illetve a rendkívüli feladatok finanszírozására betervezett összeget.
Felhalmozási kiadások:
A felhalmozási kiadások között jelennek meg a felújítások 336 millió Ft összegben, a beruházások 439 millió Ft értékben, valamint az egyéb felhalmozási kiadások 19 millió Ft összegben. A konkrét felhalmozási elképzelések a 8. mellékletben olvashatók.
A rendelet előzetes hatásvizsgálata
A költségvetési rendelet tervezet társadalmi, gazdasági, költségvetési hatásai:
A tervezet elfogadása esetén a költségvetés lehetővé teszi a folyamatban lévő beruházások befejezését és a további működtetését. Biztosítja a további pályázatok megvalósításához és benyújtásához szükséges saját erő szükségletet. Ezek a fejlesztések lehetővé teszik, hogy a település térségi szerepe megmaradjon és fékezze azokat a negatív folyamatokat (elvándorlás, romló szociális körülmények, születések számának csökkenése), melyek térségünkre jellemzőek.
A tervezet biztosítja az önkormányzat által fenntartott közszolgáltatások működtetéséhez szükséges forrásokat a gazdasági évben. Az intézményi közszolgáltatások esetében biztosított csekély mértékű felújítás és karbantartás megakadályozza a színvonal-romlást.
A közfoglalkoztatáshoz szükséges saját erő megteremti annak a lehetőségét, hogy folytatódjon a programokhoz kapcsolódó értékteremtés, eredményesen kapcsolódjon be a településüzemeltetési feladatokba és javuljon a hatékonysága, figyelemmel a megtett szervezeti változtatásokra is.
A szociális ellátórendszer működéséhez a szükséges források megtervezésre kerültek.
A rendelet tervezet költségvetési egyensúllyal számol, mely csak következetes, takarékos gazdálkodással tartható fenn.
Az önkormányzat kötelező és vállalt feladatainak teljesítéséhez a tervezet a szükséges forrásokat biztosítja.
Környezeti és egészségi következményei:
A rendelet elfogadásának a környezetre és az egészségre negatív hatásai nincsenek. Az elmúlt gazdasági években befejeződött a szennyvíztisztító telep korszerűsítése, a Lélekkel a Körösök mentén megnevezésű projekt, az ivóvíz minőség javító beruházás, a hulladékgyűjtéssel és szállítással kapcsolatos pályázat, belvízrendezési projektek, melyek környezetünk védelmét szolgálják, biztosítják a fenntartható fejlődést. Az energetikai korszerűsítésekhez szükséges források ebben az évben is rendelkezésre állnak, a fejlesztéshez szükséges támogatások a Területfejlesztési Operatív Programokból biztosítottak.
Adminisztrációs terhek:
A rendelet tervezet adminisztrációs többlet igénnyel nem számol, a megváltozott szabályzórendszer miatt csökkenéssel sem. A működéshez szükséges informatikai rendszer szinten tartását és csekély mértékű fejlesztését biztosítja a költségvetés.
A jogszabály megalkotásának szükségessége, a jogalkotás elmaradásának várható következményei:
A rendelet megalkotására a költségvetési törvény és az államháztartási törvény kötelezi a Képviselő-testületet, elfogadásának hiányában átmeneti gazdálkodásról szóló rendeletet kell alkotni, ez esetben e rendelet szerint végezheti az önkormányzat a feladatainak ellátását, mely megakadályozza a település gazdasági és társadalmi fejlődése érdekében szükséges fejlesztések elindítását. Amennyiben az önkormányzat nem alkotja meg határidőben a rendeletet, az állami támogatás folyósításának felfüggesztésére kerül sor és az adatszolgáltatási kötelezettség nem teljesítése pedig bírságot ró az önkormányzatokra.
A jogszabály alkalmazásához szükséges személyi, szervezeti, tárgyi és pénzügyi feltételek:
A rendelet alkalmazásához szükséges személyi, szervezeti, tárgyi és pénzügyi feltételek biztosítottak.
Indoklás az Önkormányzat 2020. évi költségvetési rendelet-tervezetéhez
A költségvetési rendelet-tervezet 1.§-ában meghatározott 2.921.084 ezer Ft bevételi és kiadási főösszeg meghatározásában Magyarország 2020. évi központi költségvetéséről szóló 2019. évi LXXI. törvény az irányadó. Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 111. § (4) bekezdése kimondja, hogy a költségvetési rendeletben működési hiány nem tervezhető. A rendelet-tervezetben a költségvetési egyensúly biztosított.
A rendelet-tervezet 2.§-ában meghatározott működési bevételek az ellátandó feladatokhoz szükséges bevételeket tartalmazzák, a fejlesztési bevételek pedig a megvalósítandó beruházások, felújítások, pályázati elképzelések forrását képezik.
A rendelet-tervezet 3.§-ban meghatározott jogcímenkénti bevételek feladatonként, a finanszírozási bevételek működési és felhalmozási bontásban, intézményenként lettek kidolgozva.
A rendelet-tervezet 4.§-ában meghatározott önkormányzati működési kiadások összesen 2.127.487 ezer Ft összegben az önkormányzat működéséhez kapcsolódó feladatok személyi és tárgyi feltételeinek költségeit tartalmazzák.
A rendelet-tervezet 5.§-ában a működési kiadások részletezése kormányzati funkciók szerint lett kialakítva.
A rendelet 6.§-ában a 102.134 ezer Ft összegű működési céltartalékból a polgármesteri, a kitüntetési és kegyeleti, a sport, a civil, a közművelődési és az idegenforgalmi alap keretösszegei kerültek bemutatásra.
A rendelet-tervezet 7.§-ában a felhalmozási kiadásokra tervezett 793.597 ezer Ft egyrészt az önkormányzat 2020. évi felújítási és beruházási elképzeléseit foglalja magába, másrészt az egyéb felhalmozási kiadások összegét.
A rendelet-tervezet 8.§-ában a fejlesztési célok megvalósítására rendelkezésre álló forrás felhasználása került bemutatásra.
A rendelet-tervezet 9.§-ában az önkormányzat és intézményei feladatai elvégzéséhez meghatározott létszámkeret került bemutatásra.
A rendelet-tervezet 10.§-a intézményenként mutatja be az önkormányzati kiegészítő támogatás és az állami támogatás összegeit.
A rendelet-tervezet 11.§-ában a működési kiadások és bevételek kerülnek bemutatásra kötelező és önként vállalt feladat bontásban.
A rendelet-tervezet 12.§-ában látható az önkormányzat és az önálló gazdasági szervezettel rendelkező intézmények várható bevételeinek és kiadásainak bemutatása havi bontásban.
A rendelet-tervezet 13.§-ában költségvetési tervszámokat láthatunk a 2020-2023. évekre.
A rendelet-tervezet 14.§-ában az adóbevételekhez kapcsolódó közvetett támogatás jelenik meg.
A rendelet-tervezet 15.§-a az önkormányzat 2020. évi lehetséges adósságvállalásának felső határát 243.940 ezer Ft összegben határozza meg.
A rendelet-tervezet 16.§-ában a közmunka-programhoz kapcsolódó 2021. évre áthúzódó kötelezettség összege jelenik meg.
A rendelet-tervezet 17.§-ában bemutattuk azon Európai Uniós programokat, melyekből önkormányzatunk támogatásban részesült és még folyamatban van.
A helyi önkormányzat képviselő-testülete költségvetési rendelettervezetében együttesen hagyja jóvá az önkormányzati hivatal, valamint a felügyelete alá tartozó egyéb költségvetési szervek költségvetését.
Szöveges indoklás az önálló gazdasági szervezettel rendelkező költségvetési szervek 2020. évi költségvetéséhez
Az Önkormányzat fenntartásában működő intézmények közül a Gyomaendrődi Közös Önkormányzati Hivatal rendelkezik önálló gazdasági szervezettel. A Közös Hivatal látja el az önálló gazdasági szervezettel nem rendelkező valamennyi önkormányzati és társulási intézmény (Határ Győző Városi Könyvtár, Szent Antal Népház és Művelődési Ház, Kállai Ferenc Művelődési Központ, Városi Egészségügyi Intézmény, Gyomaendrődi Család-és Gyermekjóléti Központ, Gyomaendrőd-Csárdaszállás-Hunya Kistérségi Óvoda), továbbá Gyomaendrőd Város Önkormányzat, Csárdaszállás Községi Önkormányzat, Hunya Község Önkormányzata, a Roma Nemzetiségi Önkormányzat, a Német Nemzetiségi Önkormányzat és a Gyomaendrőd, Csárdaszállás, Hunya Települési Önkormányzati Társulás gazdálkodási feladatait.
1. Pénzügyi-költségvetési feltételek
A 2020. évi költségvetési tervezet Magyarország 2020. évi központi költségvetéséről szóló 2019. évi LXXI. törvény alapján készült, a kiemelt előirányzatokat ezen rendelet tervezet megfelelő mellékletei tartalmazzák.
2. Személyi és tárgyi feltételek
A Gyomaendrődi Közös Önkormányzati Hivatal 2013. január 1-jétől Gyomaendrőd, Csárdaszállás és Hunya önkormányzatok vonatkozásában látja el feladatait. A tervezett hivatali létszám 2020. évben az alábbiak szerint alakul:
Gyomaendrőd: 48 fő (ebből a létszámból 2 fő kisegítő személyzet)
Csárdaszállás: 3 fő
Hunya: 3 fő
CLLD pályázat: 1 fő
A Közös Hivatal elismert hivatali létszáma 2020. évre számolva 38,92 fő. Ebből a létszámból 36,26 főre nyújt az állam támogatást Gyomaendrőd vonatkozásában, 1,09 főt finanszíroz Csárdaszállás esetében és 1,57 főt Hunya Községben. Gyomaendrődön 48 főre terveztünk bérjellegű kiadást. A két kistelepülés önkormányzata vállalta a fent említett létszám foglalkoztatásából eredő kiegészítés biztosítását, melynek összege Csárdaszállás részéről 9.065 E Ft, Hunya Község Önkormányzata részéről pedig 6.447 E Ft. A Közös Hivatal működését szabályozó megállapodás értelmében a hivatal vezetőinek bér-és járulékköltségét, a kiküldetés költségét, a közösen használt szoftverek üzemeltetésének, a biztonsági rendszerek fenntartásának költségét lakosságarányosan viselik a települések. Számításaink alapján Csárdaszállás Önkormányzatát terhelő közös költség összege 713 ezer Ft, Hunya Önkormányzatát 983 ezer Ft.
A Közös Hivatal általános működésére biztosított támogatás összege közel 206 millió Ft, mellyel szemben a tervezett működési kiadások összege 291 millió Ft.
A Közös Hivatal dolgozói közül 17 főt érint a garantált bérminimum összegének változása, melynek járulékkal növelt többletköltsége 3 millió Ft. A Képviselő-testületek döntése alapján 2020. január 1. napjától a köztisztviselői illetményalap 54.000 Ft.
A Gyomaendrődi Közös Önkormányzati Hivatal székhelye 2013. január 1. napjától a Selyem út 124. szám alatt található. Az új helyen a megfelelő feltételek kialakítására már több millió Ft-ot költött az önkormányzat. Az épület külső hőszigetelésére, nyílászáró cserére, napelemmel történő felszerelésére, akadálymentesítésre, fűtés és világítás korszerűsítésére Önkormányzatunk 184 millió Ft összegű támogatásban részesült. A TOP-os forrásból megvalósuló beruházásnak köszönhetően elmondható, hogy Gyomaendrőd lakosainak közigazgatási kiszolgálása a mai kor követelményeinek megfelelő környezetben történik.
Hunya és Csárdaszállás községekben a közös hivatalnak önálló telephelyei működnek. Ezeken a telephelyeken a hivatal dolgozói ugyanazon programokat alkalmazzák napi munkavégzésük során, mint a Gyomaendrődön dolgozók. Ezen rendszer kialakítása a könnyebb koordinálás és áttekintés érdekében, illetve az egységes hivatali feladatellátás szellemében történt.
A közvetlen, napi munkát segítő eszközállomány és az alkalmazott programok jól használhatók. A 2019-es költségvetési évtől bevezetésre kerültek az ASP szakrendszerek, melyek rendszerszintű használatának elsajátítása jelentős terhet és többlet feladatot ró a hivatal valamennyi dolgozójára. Az elektronikus ügyintézés szabályainak megismerése és alkalmazásának kiterjesztése tovább folytatódik a 2020-as gazdálkodási évben. A hivatali és önkormányzati feladatot is ellátó épület további korszerűsítésére 2020. évben 4 millió Ft-ot szeretne az önkormányzat fordítani.
3. Az ellátandó tevékenységek szakmai, minőségi és mennyiségi jellemzői
A hivatal ellátandó feladatait az alapító okirat, illetve a Hivatal SZMSZ-e részletezi. Az ellátandó feladatok szakmai és minőségi követelményeinek való megfelelést szolgálja, hogy az alkalmazott dolgozók megfelelő végzettséggel, gyakorlattal rendelkeznek, rendszeres továbbképzéseken vegyenek részt. A köztisztviselők munkájának minősítése a teljesítményértékelés alapján minden évben megtörténik. A folyamatba épített előzetes, utólagos és vezetői ellenőrzés ugyancsak a minőségi munkát segíti, az elvégzett ellenőrzések a minél pontosabb és precízebb munkavégzést szolgálják.
4. Megvalósítási terv
A hivatal és a hozzá tartozó feladatok költségvetésének összeállítása során az alkalmazott alapjogszabály a Magyarország 2020. évi központi költségvetéséről szóló 2019. évi LXXI. törvény, valamint az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény. A törvényi előírásoknak megfelelően történt a bevételek tervezése, illetve a működési kiadások meghatározása. A hivatal dolgozói részére beépített éves bruttó cafetéria keret 200.000 Ft/fő.
A működési bevételek és kiadások egyensúlya a költségvetési rendelettervezetben biztosított, ugyanakkor az egyensúly fenntartását nagymértékben befolyásolják az esetleges jogszabályváltozások, az elvégzett ellenőrzések megállapításai, az előre nem tervezhető, váratlan események is. Az intézmények működésében rejlő kockázat negatív hatását mérsékelni és kezelni próbáljuk a FEUVE rendszerének következetes alkalmazásával.
Szöveges indoklás a Térségi Szociális Gondozási Központ 2020. évi költségvetéséhez
(Készítette: Mraucsik Éva intézményvezető és Uhrin Anita gazdasági vezető)
adatok e Ft-ban
|
összesen 2019.
|
Gye. szociális alapellátás 2020.
|
Gye. szakosított ellátás szakmai dolg.2020.
|
Gye. szakosított ellátás üzem. 2020.
|
Hunya 2020.
|
Diákétkeztetés 2020.
|
Rászoruló gyermekek szünidei étkeztetése 2020.
|
Külsős étkeztetésből származó bevétel 2020.
|
összesen 2020.
|
Személyi juttatások összesen
|
363 380
|
102 466
|
163 036
|
97 698
|
10 470
|
36 409
|
784
|
|
410 863
|
Munkaadókat terhelő járulékok
|
74 814
|
20 071
|
28 531
|
19 953
|
1 832
|
5 311
|
91
|
|
75 789
|
Dologi kiadások
|
230 597
|
16 959
|
0
|
121 943
|
8 203
|
58 894
|
2 959
|
40 908
|
249 866
|
Kiadások összesen
|
668 791
|
139 496
|
191 567
|
239 594
|
20 505
|
100 614
|
3 834
|
40 908
|
736 518
|
Intézményi térítési bevételek
|
263 886
|
25 932
|
|
192 828
|
5 800
|
14 748
|
|
50 397
|
289 705
|
Állami támogatás alapellátás
|
81 223
|
82 234
|
|
|
14 360
|
|
|
|
96 594
|
Állami támogatás idős otthon szakmai dolgozók bére
|
136 704
|
0
|
185 186
|
|
|
|
|
|
185 186
|
Állami támogatás idős otthon üzemeltetés
|
32 954
|
0
|
|
46 766
|
|
|
|
|
46 766
|
Állami támogatás kedvezményes étkeztetés szakmai dolgozók bére
|
30 555
|
0
|
|
|
|
35 420
|
|
|
35 420
|
Állami támogatás kedvezményes étkeztetés üzemeltetési
|
47 197
|
0
|
|
|
|
37 264
|
3 834
|
|
41 098
|
Támogató szolgálat állami támogatás
|
10 308
|
11 623
|
|
|
|
|
|
|
11 623
|
Bevételek összesen
|
602 827
|
119 789
|
185 186
|
239 594
|
20 160
|
87 432
|
3 834
|
50 397
|
706 392
|
Költségvetési létszámkeret
|
144fő
|
51 fő
|
49fő
|
24fő
|
4 fő
|
16fő
|
|
|
144fő
|
F.hiány/többlet
|
-65964
|
-19707
|
-6381
|
0
|
-345
|
--13182
|
0
|
9489
|
30001
|
Intézményünk a 2020. évi költségvetését az előirányzott minimálbér és garantált bérminimum és a hozzátartozó 17,5%-os szociális hozzájárulási adó figyelembevételével tervezte meg.
A 2020. évi minimálbér és garantált bérminimum emelkedés az egyes ellátási egységekben az alábbi összegekkel emelte meg a bérkifizetést:
Szakfeladat
|
Létszám
|
2020. évi bérminimumra való kiegészítés
|
17,5% járulék
|
Összesen
|
Intézményvezető
|
1
|
105 600
|
18480
|
124 080
|
Őszi Napsugár Idősek Otthona
|
11
|
2 059 200
|
360360
|
2 419 560
|
Őszi Napsugár Idősek Otthona Technikai
|
6
|
861 600
|
150780
|
1 012 380
|
Őszikék Idősek Otthona
|
15
|
2 652 000
|
464100
|
3 116 100
|
Őszikék Idősek Otthona Technikai
|
9
|
1 309 200
|
229110
|
1 538 310
|
Rózsakert Idősek Otthona
|
14
|
2 527 200
|
442260
|
2 969 460
|
Rózsakert Idősek Otthona Technikai
|
5
|
699 600
|
122430
|
822 030
|
Átmeneti elhelyezés
|
2
|
343 200
|
60060
|
403 260
|
Átmeneti elhelyezés Technikai
|
1
|
303 600
|
53130
|
356 730
|
Szent Imre Idősek Otthona
|
6
|
1 201 200
|
210210
|
1 411 410
|
Szent Imre Idősek Otthona Technikai
|
2
|
303 600
|
53130
|
356 730
|
2 fő KT rendeletes
|
2
|
343 200
|
60060
|
403 260
|
1. számú Idősek Klubja
|
4
|
646 800
|
113190
|
759 990
|
3. számú Idősek Klubja
|
1,5
|
257 400
|
45045
|
302 445
|
5. számú Idősek Klubja
|
4,5
|
732 600
|
128205
|
860 805
|
6. számú Idősek Klubja
|
2
|
343 200
|
60060
|
403 260
|
Esély Klub
|
5
|
858 000
|
150150
|
1 008 150
|
Házigondozás - Gyomaendrőd
|
10
|
1 676 400
|
293370
|
1 969 770
|
Házigondozás - Hunya
|
2
|
343 200
|
60060
|
403 260
|
Szociális étkeztetés
|
2
|
303 600
|
53130
|
356 730
|
Tanyagondnoki Szolgálat 01
|
1
|
171 600
|
30030
|
201 630
|
Támogató Szolgálat
|
4
|
686 400
|
120120
|
806 520
|
Gyermekélelmezés
|
8
|
969 600
|
169680
|
1 139 280
|
Konyha
|
17
|
3 049 200
|
533610
|
3 582 810
|
Központi irányítás-Gazdasági csoport
|
5
|
920 400
|
161070
|
1 081 470
|
Központi irányítás-Szakmai csoport
|
2
|
343 200
|
60060
|
403 260
|
Gépkocsi
|
2
|
343 200
|
60060
|
403 260
|
Összesen
|
144
|
24 354 000
|
4 261 950
|
28 615 950
|
A minimálbér és garantált bérminimum növekedésének az összegét a legtöbb kormányzati funkción a megemelkedett állami támogatás összege kompenzálni tudta.
Az állami támogatások fajlagos összegeinek alakulása az előző évhez képest:
Állami támogatás jogcíme
|
Jogcím megnevezése
|
2019.
|
2020.
|
Változás (%)
|
III.2.c (2)
|
szociális étkeztetés - társulás által történő feladatellátás
|
55 360 Ft/fő
|
71 896 Ft/fő
|
130%
|
III.2.db (2) |
házi segítségnyújtás- személyi gondozás - társulás által történő feladatellátás
|
429 000Ft/fő
|
429 000Ft/fő
|
0%
|
III.2.e
|
falugondnoki vagy tanyagondnoki szolgáltatás összesen
|
3 100 000 Ft
|
4 250 000 Ft
|
137%
|
III.2.f (4) |
foglalkoztatási támogatásban részesülő időskorúak nappali intézményben ellátottak száma - társulás által történő feladatellátás
|
163 500 Ft/ fő
|
285 000 Ft/ fő
|
174%
|
III.2.g (2)
|
fogyatékos személyek nappali intézményi ellátása - társulás által történő feladatellátás
|
550 000 Ft/fő
|
757 900Ft/fő
|
138%
|
III.2.l (1-2) |
támogató szolgáltatás – alaptámogatás és teljesítmény támogatás összesen
|
10 308 000 Ft
|
11 622 500 Ft
|
113%
|
III.4.a
|
A finanszírozás szempontjából elismert szakmai dolgozók bértámogatása
|
2 848 000 Ft/ fő
|
3 858 040 Ft/ fő
|
135%
|
III.4.b
|
Intézmény-üzemeltetési támogatás
|
32 954 000Ft
|
46 766 000 Ft
|
142%
|
III.5.aa)
|
A finanszírozás szempontjából elismert dolgozók bértámogatása
|
1 900 000Ft / fő
|
2 200 000Ft / fő
|
116%
|
III.5.ab)
|
Gyermekétkeztetés üzemeltetési támogatása
|
43 325 000Ft
|
37 264 000 Ft
|
86%
|
III.5.b)
|
A rászoruló gyermekek szünidei étkeztetésének támogatása
|
542 Ft/ adag
|
542 Ft/ adag
|
0%
|
Szakosított ellátás:
A feladaton a 48 fő szakdolgozó bére került megtervezésre, továbbá beépítésre került 1fő szakdolgozó, akinek a bérfinanszírozása a Képviselő Testület támogatásával valósulhat meg az intézmény külső étkeztetéséből származó plusz bevételből.
adatok e Ft
|
|||
BEVÉTEL
|
fő
|
fajlagos támogatás
|
Összesen
|
A finanszírozás szempontjából elismert szakmai dolgozók bértámogatása
|
48
|
3 858, 040
|
185 186
|
|
|
||
KIADÁS
|
bruttó bér
|
17,5% járulékok
|
Bér és járulékok összesen
|
48 fő szakdolgozó bére
|
154 949
|
27 116
|
182 065
|
1fő KT által támogatott gondozó, ápoló bére
|
2 845
|
498
|
3 343
|
2 fő végkielégítése
|
3 556
|
622
|
4 178
|
2fő jubileumi jutalma
|
1 685
|
295
|
1 980
|
Összesen
|
163 035
|
28 531
|
191 566
|
|
|
||
Kiegészítési igény az intézmény külső étkeztetéséből származó bevételből
|
|
|
6 380
|
Finanszírozási hiány/többlet
|
|
|
0
|
Üzemeltetési támogatás:
Üzemeltetésben dolgozók bére – 23 fő, plusz a konyha, gépjármű irányítás, szakmai és gazdasági csoport arányos bére, valamint itt került megtervezésre 1 fő segédápoló, akinek a foglalkoztatása a Képviselő Testület támogatásával valósulhat meg (Alapbér, vezetői pótlék, jubileumi jutalom, változóbér, keresetkiegészítés fedezet költségvetési törvény alapján): 97 698 e Ft
Járulékok (17,5%): 19 953 e Ft
Dologi kiadás -a konyha, gépjármű, központ dologi kiadásainak arányos részével: 121 943 e Ft
Üzemeltetési kiadások összesen: 239 594 e Ft
Térítési díjakból származó bevételek: 192 828 e Ft
Üzemeltetési támogatás: 46 766 e Ft
Finanszírozási hiány/többlet: 0 e Ft
Diákétkeztetés:
A feladaton összesen 16 fő dolgozó bére kerül támogatásra a feladatellátási helyek és az igénybe vevők száma alapján, mely összesen 2 200 e Ft fajlagos összeg mellett: 35 420 e Ft
Üzemeltetési támogatás:
Összes kiadás: Üzemeltetésben dolgozók bére, járulékokkal – 14,98 fő, plusz a konyha, gépjármű irányítás és gazdasági csoport bérének és dologi kiadásainak arányos része (alapbér, vezetői pótlék, jubileumi jutalom, változóbér, keresetkiegészítés fedezet költségvetési törvény alapján, dologi kiadások): 100 614 e Ft
Térítési díjakból származó bevételek: 14 748 e Ft
16 fő bérének támogatása: 35 420 e Ft
Üzemeltetési támogatás: 37 264 e Ft
Saját külsős étkeztetésből származó bevételből történő kiegészítés: 3 109 e Ft
Finanszírozási hiány: - 10 073 e Ft
Az finanszírozási hiány oka, hogy az üzemeltetési támogatás jogcímen a tervezett és megigényelt állami támogatás 6 000 000 Ft-tal alacsonyabb összegben került megítélésre, mely feltételezhetően az önkormányzat adóerőképességének javulásából ered, de tényleges magyarázatot, vagy az összeg kiszámítására vonatkozó képletet, módszert az állam nem közölt, így a csökkentett támogatás megítélésének az okát nem tudjuk hivatalos magyarázattal alátámasztani.
Amennyiben az önkormányzatnak elegendő forrása van a III.2.
A települési önkormányzatok szociális feladatainak egyéb támogatása jogcímen megítélt állami támogatás bevétel soron, úgy a gyermekétkeztetéshez kapcsolódó finanszírozási hiányt ezen bevételéből finanszírozni tudja.
A települési önkormányzatok szociális feladatainak egyéb támogatása jogcímen megítélt állami támogatás bevétel soron, úgy a gyermekétkeztetéshez kapcsolódó finanszírozási hiányt ezen bevételéből finanszírozni tudja.
Rászoruló gyerekek szünidei étkeztetése:
A feladathoz tartozó állami támogatás összege 542 Ft/fő. A szünidei étkezők számának meghatározása az önkormányzat által nyújtott adatszolgáltatáson alapszik.
A feladat ellátásához a támogatásként nyújtott 542 Ft/fő elegendő fedezetet biztosít, így önkormányzati kiegészítést a feladat nem igényel.
Szociális alapellátás:
A szociális alapellátás állami támogatásának fajlagos összegei az előző évihez képest, a házi segítségnyújtás jogcím kivételével minden esetben emelkedtek. A dologi kiadások és bevételek bázis szinten kerültek meghatározásra, figyelembe véve a 2019. évi kiadásokat és a fizetőképességet.
Az alapellátás jogcímeibe +1 fő bére is beépítésre került. Ennek oka, hogy a feladatellátás folyamatosan a minimális dolgozói létszámkerettel történt az elmúlt évek során, mely szabadságok és táppénzes időszakok alatt nehézséget és fennakadást jelentett az egyes feladatok ellátásban. Intézményünk a zavartalan működést belső átcsoportosítással folyamatosan biztosította, azonban a +1 fő foglalkoztatással egy sokkal kiegyensúlyozottabb és kiszámíthatóbb feladatellátás biztosítása valósulhat meg.
Az alapellátás finanszírozási hiányának alakulása az egyes tevékenységek szerint:
Megnevezés
|
Működési engedély szerinti ellátható létszám
|
Tényleges igénybe vevők száma:
|
eFt
|
1. Nappali Klub - Gyomai rész
|
30
|
27
|
-5 826
|
3. Nappali Klub – Öregszőlő
|
25
|
20
|
-573
|
5. Nappali Klub - Endrődi rész
|
30
|
28
|
-7 086
|
6. Nappali Klub - Hunya
|
30
|
25
|
- 136
|
Fogyatékosok nappali ellátása
|
30
|
25
|
462
|
Szociális étkezés - Gyomaendrőd
|
-
|
130
|
862
|
Szociális étkezés - Hunya
|
-
|
30
|
63
|
Házi segítségnyújtás - Gyomaendrőd
|
77
|
66
|
-1 607
|
Házi segítségnyújtás - Hunya
|
11
|
- 1 360
|
|
Támogató Szolgálat
|
3449 feladategység
|
8500 feladategység
|
- 4 378
|
Tanyagondnoki Szolgálat 1.körzet
|
-
|
-
|
-348
|
Finanszírozási hiány összesen
|
|
|
- 19 927
|
Amennyiben az önkormányzatnak elegendő forrása van a III.2. A települési önkormányzatok szociális feladatainak egyéb támogatása jogcímen megítélt állami támogatás bevétel soron, úgy az szociális alapellátáshoz kapcsolódó finanszírozási hiányt ezen bevételéből finanszírozni tudja.
Külsős étkezésből származó bevételek:
Intézményünk főzőkonyhája az önkormányzat saját vagy a Tankerület által fenntartott intézményein túl az alábbi óvodákban és oktatási intézményekben, idős ellátásban szolgál ki étkezőket:
Megnevezés
|
Átlagos igénybevétel
|
||||
Bölcsőde
|
Óvoda
|
Általános Iskola
|
Gimnázium
|
Idős ellátás
|
|
Gyermekliget Nonprofit Kft
|
20
|
70
|
|
|
|
Tulipános Nonprofit Kft
|
2
|
20
|
|
|
|
Szivárvány Gyermekkert Nonprofit Kiemelten Közhasznú Kft
|
18
|
60
|
|
|
|
Református Szeretetotthon
|
|
|
|
|
45
|
Szent Gellért Katolikus Általános Iskola, Gimnázium és Kollégium
|
|
|
165
|
17
|
|
Összesen
|
40
|
150
|
165
|
17
|
45
|
Továbbá a nyári időszakban a Szent Antal Népház, Hétszínvirág Tüskevár és az Ifjúsági Tábor részére tábori étkezést biztosítunk igény szerint.
Fenti feladatok ellátásából 2020. évben, amellett, hogy a konyhai, a gépjármű és központi irányítás arányos része is figyelembevételre kerül a nyersanyag felhasználáson túl a fenti feladatok kiadásainak meghatározásánál; összességében 9 489 e Ft összegű olyan saját bevétele keletkezik az intézmények, mely az egyéb feladatok finanszírozási hiányát csökkenti intézményi szinten. Ezen összeg a szakosított ellátás szakmai dolgozók béréhez és a gyermekétkeztetés finanszírozási hiányához került beépítésre 2020. évben.
Intézményi főzőkonyha
Az intézmény főzőkonyháján az elkészített ebéd adag tervezett száma 2020 évben: 1500 adag.
Az elmúlt években a közfoglalkoztatottak száma folyamatosan csökkent, jelenleg sem a Főzőkonyhán, sem a tálalókonyhán nem lát el közfoglalkoztatott feladatot. Az elmúlt években a közalkalmazotti létszám a nyugdíjba vonulásokkal nem került betöltésre a közfoglalkoztatotti létszám megléte miatt, így azt egy-egy fővel leépítettük a tálalókonyhákon és a főzőkonyhai kisegítők körében is. Mivel a közfoglalkoztatottakkal a konyhai kisegítői feladatokat nem tudjuk 2020. évben megoldani, így a Központi főzőkonyhai létszámunkat 1 fő konyhai kisegítő plusz létszám került megtervezésre.
A plusz egy fő lehetővé teszi, hogy a főzőkonyhai és tálalókonyhai feladatok zavartalanul elvégzésre kerülhessenek 2020. évben, akár egy fő 8 órás, vagy két fő 4 órás foglalkoztatása révén.
A plusz egy fő finanszírozása az idősotthoni üzemeltetésen belül és a szociális étkeztetésen belül teljes mértékben önkormányzati kiegészítés nélkül finanszírozható, a gyermekétkezésre jutó 34,58%-os bértöbbletet pedig a gyermekétkezés üzemeltetési jogcímen beépítésre került költségvetésünkbe, melyet a fentiekben részletesen bemutattunk.
Összegzés:
Fentiek alapján 2020. évre az önkormányzati kiegészítési igénye az intézmények összesen: 30 001 e Ft.
Gyomaendrőd Város Önkormányzat Képviselő-testületének
…./2020 (..) önkormányzati rendelete
Gyomaendrőd Város Önkormányzatának 2020. évi költségvetéséről
Gyomaendrőd Város Önkormányzatának Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés f) pontjában foglalt feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
1. § Gyomaendrőd Város Önkormányzatának (a továbbiakban: Önkormányzat) Képviselő-testülete az Önkormányzat 2020. évi költségvetésének
a) bevételi fő összegét 2.921.084 ezer forintban,
b) kiadási fő összegét 2.921.084 ezer forintban
állapítja meg az 1. mellékletben részletezettek szerint.
2. § Az Önkormányzat Képviselő-testülete az 1. § a) pontjában meghatározott bevételi fő összegen belül
a) a működési bevételek előirányzataként 2.057.517 ezer forintot,
b) a felhalmozási bevételek előirányzataként 59.447 ezer forintot,
c) a működési célú finanszírozási bevételek előirányzataként 69.970 ezer forintot,
d) a felhalmozási célú finanszírozási bevételek előirányzataként 734.150 ezer forintot
állapít meg a 2. mellékletben részletezettek szerint.
3. § Az Önkormányzat bevételeinek jogcímenkénti részletezését a 3. melléklet, a finanszírozási bevételek részletezését a 4. melléklet tartalmazza.
4. § (1) Az 1. § b) pontjában meghatározott kiadási fő összegen belül az Önkormányzat működési kiadásainak előirányzata 2.127.487 ezer forint.
(2) Az (1) bekezdésben meghatározott kiadási előirányzatból:
a) személyi juttatás 593.890 ezer forint,
b) munkaadókat terhelő járulék 95.240 ezer forint,
c) dologi kiadás 525.762 ezer forint,
d) működési célú támogatásértékű kiadás 616.879 ezer forint,
e) működési célú pénzeszköz átadás államháztartáson kívülre 141.412 ezer forint,
f) a működési céltartalék 102.134 ezer forint,
g) ellátottak pénzbeli juttatása 52.170 ezer forint
az 5. mellékletben részletezettek szerint.
5. § Az Önkormányzat működési kiadásainak kormányzati funkciónkénti részletezését a 6. melléklet tartalmazza.
6. § (1) A működési céltartalék összege 102.134 ezer forint a 7. mellékletben részletezettek szerint.
(2) Az (1) bekezdésben meghatározott működési céltartalékból a Polgármesteri Alap előirányzata 700 ezer forint.
(3) A Képviselő-testület a Polgármesteri Alapból történő juttatás előkészítő eljárás lefolytatását és döntési jogát a polgármesterre ruházza át.
(4) Az (1) bekezdésben meghatározott működési céltartalékból a Civil Alap előirányzata 900 ezer forint.
(5) A (4) bekezdésben foglalt előirányzatból kötött felhasználású támogatás:
b) A közrend és közbiztonsággal kapcsolatos önkéntes tevékenység támogatása 400 ezer forint,
c) Tűz elleni védekezés önkéntes tevékenységének támogatása 500 ezer forint,
(6) A Kitüntetési és Kegyeleti Alap keretösszege 1.300 ezer forint.
(7) A Sport Alap előirányzata 14.500 ezer forint.
(8) A (7) bekezdésben foglalt előirányzatból az Erzsébet-ligeti Sporttelep és a Népligeti Sporttelep futball-és futópálya fenntartásának kötött felhasználású támogatási összege 700 ezer forint.
(9) A Sport Alap pályázható keretösszege 13.800 ezer forint.
(10) A Közművelődési Alap előirányzata 6.300 ezer forint.
(11) A (10) bekezdésben foglalt előirányzatból kötött felhasználású támogatás a Városi Képtár gyűjteménye értékeinek megőrzésére 2.240 ezer forint,
(12) A Közművelődési Alap cél szerinti tevékenységet szolgáló pályázati keretösszege 4.060 ezer forint.
(13) Az Idegenforgalmi Alap pályázható keretösszege 3.500 ezer forint.
7. § (1) Az Önkormányzat felhalmozási kiadásainak előirányzata 793.597 ezer forint.
(2) Az (1) bekezdésben meghatározott előirányzatból:
a) az Önkormányzat felújítási kiadása 336.012 ezer forint,
b) beruházási kiadása 438.502 ezer forint,
c) az egyéb felhalmozási kiadása a felhalmozási céltartalékkal együtt 19.083 ezer forint.
(3) A (2) bekezdés c) pontjában foglalt egyéb felhalmozási kiadásból a Környezetvédelmi Alap pályázható keretösszege 4.500 ezer forint.
(4) Pályázati úton nyújtható lakossági Szennyvízcsatlakozás Támogatási Alap keretösszege 1.166 ezer forint.
(5) Pályázati úton nyújtható lakossági Járdafelújítás Támogatási Alap keretösszege 2.500 ezer forint.
(6) A (4)-(5) bekezdésben szabályozott támogatási alapokból a pályázati felhívásban szabályozott rendben igényelhető önkormányzati támogatás.
(7) A felhalmozási kiadásokat a 8. melléklet részletezi.
8. § A fejlesztési célok megvalósítására rendelkezésre álló forrás felhasználásának részletezését a 9. melléklet tartalmazza.
9. § Gyomaendrőd Város Önkormányzatának intézményenkénti jóváhagyott létszámkeretét a 10. melléklet tartalmazza.
10. § Az Önkormányzat által finanszírozott intézmények állami támogatásának és önkormányzati kiegészítő támogatásának előirányzatait a 11. melléklet részletezi.
11. § A működési kiadások és bevételek kötelező és önként vállalt feladatok szerinti csoportosítását a 12. melléklet tartalmazza.
12. § (1) Az Önkormányzat önálló gazdasági szervezettel rendelkező költségvetési szerveinek likviditási tervét a 13. melléklet tartalmazza.
(2) Az Önkormányzat előirányzatának felhasználási ütemtervét és likviditási tervét a 14. melléklet tartalmazza.
13. § Gyomaendrőd Város Önkormányzatának 2020-2023. évek közötti időszak költségvetési tervszámait a 15. melléklet tartalmazza.
14. § A közvetett támogatások mérlegét a 16. melléklet tartalmazza.
15. § Az Önkormányzat lehetséges adósságvállalási felső határának meghatározását a 17. melléklet tartalmazza.
16. § Az Önkormányzat tartós kötelezettség vállalását a 18. melléklet tartalmazza.
17. § Az Önkormányzat Európai Uniós forrásból megvalósuló programjait a 19. melléklet tartalmazza.
18. § (1) Ez az önkormányzati rendelet - a (2) bekezdésben foglaltak kivételével - a kihirdetését követő napon lép hatályba.
(2) A (3) bekezdés 2020. március 1-én lép hatályba.
(3) Gyomaendrőd Város Önkormányzata Képviselő-testületének az önkormányzati képviselő, a bizottsági elnök és tag, továbbá a tanácsnok tiszteletdíjáról szóló 17/2018. (VI. 4.) önkormányzati rendelet 1. § helyébe a következő rendelkezés lép:
"1. § (1) Az önkormányzati képviselő tiszteletdíjra jogosult, mely alapdíjból és pótdíjból áll.
(2) Az önkormányzati képviselő havi alapdíja 50.000 forint.
(3) Ha az önkormányzati képviselő valamely bizottságnak tagja, az alapdíjon felül - több bizottsági tagság esetén is - havi 30.000 forint pótdíj illeti meg.
(4) A bizottság elnökét az alapdíjon felül - több tisztség és bizottsági tagság esetén is - havi 40.000 forint pótdíj illeti meg.
(5) A tanácsnokot az alapdíjon és a pótdíjon felül havi 70.000 forint tanácsnoki díj illeti meg.
(6) A bizottság nem képviselő tagjának tiszteletdíja havi 30.000 forint."
(4) Hatályát veszti Gyomaendrőd Város Önkormányzata Képviselő-testületének a 2020. évi átmeneti gazdálkodásról szóló 22/2019. (XII. 20.) önkormányzati rendelete.
Kérem a Tisztelt Képviselő-testülettől az előterjesztés megvitatását és a döntési javaslat elfogadását.
Döntéshozói vélemények
Pénzügyi, Gazdasági, Turisztikai, Ellenőrző és Közbeszerzési Bizottság | A Bizottság javasolja a döntési javaslat elfogadását. | |
Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottság | A Bizottság javasolja a döntési javaslat elfogadását. | |
Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság | A Bizottság javasolja a döntési javaslat elfogadását. | |
"2020. évi költségvetési rendelet-tervezet I. forduló véleményezése"
Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: Költségvetés, zárszámadás
Az Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.
Gyomaendrőd Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a beterjesztett 2020. évi költségvetési rendelet-tervezetet alkalmasnak ítéli II. fordulós tárgyalásra.
Határidők, felelősök:
Határidő: azonnal