2. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
Az Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság
2020. június 9-i ülésére
2020. június 9-i ülésére
Tárgy: | A köztemetőket és a temetkezés rendjét szabályozó önkormányzati rendelet felülvizsgálata (1. forduló) | |
Készítette: | Megyeri László aljegyző | |
Előterjesztő: | Toldi Balázs polgármester | |
Véleményező bizottság: |
Tisztelt Képviselő-testület!
A jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény (a továbbiakban: Jat) a jegyző feladatává és kötelezettségévé teszi az önkormányzati rendeletek tartalmi felülvizsgálatának elvégzését azzal, hogy a jogalkalmazás és az utólagos hatásvizsgálat tapasztalatait is figyelembe véve a tárgykört érintő új jogi szabályozás vagy módosítás megalkotás kezdeményezésével:
a) az elavult, szükségtelenné vált,
b) a jogrendszer egységébe nem illeszkedő,
c) a szabályozási cél sérelme nélkül egyszerűsíthető, a jogszabály címzettjei számára gyorsabb, kevésbé költséges eljárásokat eredményező szabályozással felváltható,
d) a normatív tartalom nélküli, tartalmilag kiüresedett vagy egyébként alkalmazhatatlan, vagy
d) a normatív tartalom nélküli, tartalmilag kiüresedett vagy egyébként alkalmazhatatlan, vagy
e) az indokolatlanul párhuzamos vagy többszintű szabályozást megvalósító,
a feladatkörébe tartozó jogszabályi rendelkezések hatályon kívül helyezésére, illetve megfelelő módosítására kerüljön sor.
a feladatkörébe tartozó jogszabályi rendelkezések hatályon kívül helyezésére, illetve megfelelő módosítására kerüljön sor.
Gyomaendrőd Város Önkormányzatának Képviselő-testülete (a továbbiakban: Önkormányzat) 20 évvel ezelőtt alkotta meg a köztemetőkről és a temetkezés rendjéről szóló 6/2000. (XI. 2.) önkormányzati rendeletét (a továbbiakban: Ör.).
A rendeleten nemcsak az idő múlása hagyott nyomot, hanem az több olyan jogalkotási, jogszabály szerkesztési fogyatékosságban is szenved, amely a jelenleg hatályos magasabb szintű jogszabályokkal ellentétes, vagy azokon túlmutatva feloldhatatlan jogellenes helyzetet teremt.
Magyarország Alaptörvénye 32. cikkének (2) bekezdése kimondja, hogy feladatkörében eljárva a helyi önkormányzat törvény által nem szabályozott helyi társadalmi viszonyok rendezésére, illetve törvényben kapott felhatalmazás alapján önkormányzati rendeletet alkot.
A Jat 2. § (1) bekezdése szerint a jogszabálynak a címzettek számára egyértelműen értelmezhető szabályozási tartalommal kell rendelkeznie.
A jogszabályok megalkotásakor biztosítani kell, hogy a jogszabály megfeleljen az Alaptörvényből eredő tartalmi és formai követelményeknek, illeszkedjen a jogrendszer egységébe, megfeleljen a nemzetközi jogból és az európai uniós jogból eredő kötelezettségeknek és feleljen meg a jogalkotás szakmai követelményeinek is.
A jogszabályok megalkotásakor biztosítani kell, hogy a jogszabály ne tartalmazzon indokolatlanul olyan rendelkezést, amely a szabályozási cél eléréséhez nem feltétlenül szükséges, normatív tartalommal nem rendelkezik, felhatalmazás alapján olyan más jogszabályban is megalkotható, amely a jogszabállyal az Alaptörvény alapján nem lehet ellentétes.
A tárgyi hatályos rendeletünkről sajnos elmondható, hogy a fentieknek sok szempontból nem felel meg, azzal ellentétes, így annak felülvizsgálata, és egy új, korszerű rendelet (a továbbiakban: ÚjÖr.) alkotása időszerű.
A felülvizsgálat indokoltsága
A temetőkről és a temetkezésről szóló 1999. évi XLIII. törvény (a továbbiakban: Ttv.) 41. § (3) bekezdése ad felhatalmazást – és egyben jogalkotási kötelezettséget – a települési önkormányzatnak, hogy rendeletben szabályozza:
a) a temető rendeltetésszerű használatához szükséges a törvényben nem szabályozott egyéb helyi, tárgyi és infrastrukturális feltételeket;
b) a temető, ravatalozó használatának és igénybevételének szabályait;
c) a temetési hely gazdálkodási szabályait;
d) a sírhely méretezését, sírjelek alkalmazását, a kegyeleti tárgyak, növényzet elhelyezését, a sírgondozás szabályait;
e) temetőben a kegyeleti közszolgáltatások feltételeit, a temetési hely megváltásának és újraváltásának díját, a temetőfenntartási hozzájárulás díját, illetve a létesítmények és az üzemeltető által biztosított szolgáltatások igénybevételének díját;
f) a temetési szolgáltatás, illetőleg a temetőben végzett egyéb vállalkozói tevékenységek ellátásának temetői rendjét.
A Jat. szabályozási elvéből és tételes rendelkezéseiből az következik, hogy az önkormányzati rendelet kizárólag csak a felhatalmazásban adott körben tartalmazhat szabályokat és azokat viszont feltétlenül tartalmaznia kell. Ellenkező esetben vagy túlterjeszkedik a felhatalmazás tárgykörén, vagy mulasztásos törvénysértés állapotába fog kerülni.
Az Ör. hét alcímből, egy mellékletből és két függelékből áll.
Az Ör. első három alcíme egy-egy hatályos paragrafusban olyan szabályokat tartalmaz, amely az ÚjÖr. általános rendelkezései alcímében átfogóan szabályozhatók, illetve mellékletbe illeszthetők.
Az Ör. további alcímeiben sajnos több olyan rendelkezés is található, amely vagy nem tartalmaz normatív jelleget, vagy a felhatalmazás tárgykörén túlmutat.
Normatív jelleg nélküli szabályok:
„Ör. 6. § (3) A temetőt sírhely-táblákra, gyermeksírhelye-, urnasírhely-, sírbolt táblákra, valamint hamvak szétszórására, alkalmas területekre lehet felosztani.
(4) A sírhely-táblák olyan temetőrészeket jelölnek, melyeket a nyugvási idő elteltével –szabályszerű eljárás mellett - ki lehet üríteni és a temetés céljából, igénybe lehet venni.
9. § (2) Kegyeletet sértő, balesetveszélyes síremlék, sírbolt rendbe hozására, elbontására az üzemeltető a fenntartásra kötelezett személyek bármelyikét felszólíthatja. Amennyiben a felhívás eredménytelennek bizonyul, úgy a szükséges munka elvégzésére üzemeltető kérésére a polgármesteri hivatal elrendelheti a sírbolt eltávolítását, illetve a sírboltba történő további temetkezést megtilthatja.”
Az egyértelmű cselekvésre kötelezés vagy cselekvéstől tartózkodást előíró, normativitás jelleg nélküli rendelkezés, bizonytalan helyzet fennállását idézi elő, ahol a felelősségi viszonyok nehezen határozhatóak meg.
Túlterjeszkedések:
Az Ör. 6. § (1) bekezdése szerint „A halottat eltemetni, az elhamvasztott halott maradványait elhelyezni – a (2) bekezdésében foglaltak kivételével – temetőben vagy temetkezési emlékhelyen létesített temetési helyen szabad”. A Ttv. 21. § (1) bekezdése kimondja, hogy „Az elhunytat temetőben vagy temetkezési emlékhelyen létesített temetési helyen kell eltemetni. Hamvasztásos temetés esetén a hamvak urnában helyezhetők el, illetőleg - a kormányrendeletben előírt feltételek szerint - szétszórhatók.” Mivel az utóbbi magasabb szintű jogszabály már egyértelműen rendezi az életviszonyt a helyi rendeletben már az nem szabályozható.
Szintén túlterjeszkedő véleményünk szerint az is, hogy az Ör. meghatározza a temetési hely feletti rendelkezési jog időtartamát, amely ellentétes a temetőkről és a temetkezésről szóló 1999. évi XLIII. törvény végrehajtásáról szóló 145/1999. (X. 1.) Korm. rendelettel (a továbbiakban: Ttv.Vhr.). A Ttv.Vhr 18. § (1) bekezdése szerint „a temetési hely feletti rendelkezési jog időtartama (használati idő) nem lehet kevesebb, mint…” Igaz, hogy a Ttv. 22. § (4) bekezdése azt, mondja, hogy „a temetési hely feletti rendelkezési jog időtartamát jogszabály határozza meg, amely hamvasztásos temetés esetében nem lehet kevesebb 10 évnél, egyéb esetekben nem lehet kevesebb 25 évnél.”
Ennek alapján az önkormányzati rendelet, mint jogszabály szabályozhat ettől eltérően is, azonban mint már korábban írtuk a Ttv. csak a temetési hely megváltásának és újraváltásának díjának szabályozására ad felhatalmazást, a rendelkezési jog időtartamának szabályozására azonban már nem.
A fenti példákon túl vannak még további rendelkezések is, amelyek aggályosak.
Az Ör. adós marad viszont több olyan szabállyal, amelyet most az ÚjÖr.-ben kívánunk rendezni. Ezek a díszsírhelyekre vonatkozó különös szabályok, így különösen a díszsírhelyek fenntartásával és kezelésével kapcsolatos kötelezettségek, a temetési helyek, sírjelek fenntartására vonatkozó szabályok, a sírhelygazdálkodás kérdései és végül a temetkezési szolgáltatások, valamint az egyéb temetői szolgáltatások ellátásának rendje, összhangjának követelményei.
Végül meg kell említeni egy olyan lényeges körülményt is, amely indokolja egy új szabályozás kialakítását. Ez pedig az, hogy az több mint öt évtizede kialakított köztemetők kapacitásuk végéhez közelednek, így fontos, hogy a temető üzemeltetése, a sírhely gazdálkodás és megváltás szabályai, a temetőgazdálkodással és fejlesztéssel kapcsolatos üzemeltetői feladatok és az általános magatartási szabályok átgondoltak és betarthatóan legyenek rendezettek.
Célszerű lesz a benyújtott javaslatot több fordulóban megvitatni, de előtte a Közszolgáltatóval részletesen egyeztetni és végig elemezni, különös tekintettel arra, ha érinti a közszolgáltatási szerződés tartalmát és az ellentételezés összegét. A lakossági megismertetésre, valamint a Ttv. szerinti kötelező egyeztetésre tekintettel is kellő időt kell hagyni a felkészülésre a hatályba lépés előtt. Szintén eldöntendő egy esetleges díjtétel-rendezés is, amelyet már tartalmaznia kell az új rendeletnek.
Ezen indokok miatt nagyon javallott egy legkorábban augusztus 31-éig, de legkésőbb októr 31-éig történő rendeletalkotás és a 2021. január 1-ei hatálybalépés.
A következőkben bemutatjuk az előzetes normaszöveg-javaslatot.
Gyomaendrőd Város Önkormányzat Képviselő-testületének
…../2020. (….) önkormányzati rendelete
a kegyeleti közszolgáltatásról és a köztemetők rendjéről
Gyomaendrőd Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a temetőkről és a temetkezésekről szóló 1999. évi XLIII. törvény 41. § (3) bekezdésében kapott felhatalmazása alapján, a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 23. § (4) bekezdés 9. pontjában és a temetőkről és a temetkezésekről szóló 1999. évi XLIII. törvény 16. §-ában meghatározott feladatkörében eljárva, a temetőkről és a temetkezésekről szóló 1999. évi XLIII. törvény 40. § (5) bekezdésében biztosított véleményezési jogkörében eljáró fogyasztók területileg illetékes érdekképviseleti szervei véleményének kikérésével a következőket rendeli el:
1. Általános rendelkezések
1. § A Rendelet hatálya a Gyomaendrőd közigazgatási területén lévő működő köztemetőkben (a továbbiakban: köztemető):
a) a kegyeleti közszolgáltatást (a továbbiakban: közszolgáltatás) végző gazdasági társaságra (a továbbiakban: Közszolgáltató);
b) a közszolgáltatást igénybe vevő természetes és jogi személyekre;
c) a köztemetőben vállalkozásszerűen munkát végző természetes és jogi személyekre;
d) a köztemető látogatóra terjed ki.
2. § (1) Gyomaendrőd Város Önkormányzata (a továbbiakban: Önkormányzat) a köztemetők fenntartásával, tárgyi és infrastrukturális létesítményei rendeltetésre alkalmas, és a jogszabályi előírásoknak megfelelő állapotban tartásáról, továbbá üzemeltetéséről a Közszolgáltatóval kötött kegyeleti közszolgáltatási szerződés útján gondoskodik. A közszolgáltatás végzésére kizárólag a Közszolgáltató jogosult.
(2) Az Önkormányzat a köztemetők fenntartására és üzemeltetésére a közbeszerzéseket szabályozó törvény alapján olyan gazdálkodó szervezettel köt szerződést, amelynek egyedüli tagja, és amely felett, a közfeladat, illetve a közszolgáltatás ellátásával vagy ellátásának megszervezésével összefüggő feladatára tekintettel, az ügyvezetési jellegű feladatok ellátását illetően teljes körű ellenőrzési jogokkal rendelkezik és képes a gazdálkodó szervezet stratégiai céljainak és fontos döntéseinek alapvető befolyásolására. Az üzemeltetést végző Közszolgáltató megnevezését és azonosító adatait az 1. függelék tartalmazza.
(3) A közszolgáltatás a temetőkről és a temetkezésekről szóló 1999. évi XLIII. törvényben (a továbbiakban: Ttv.), a temetőkről és a temetkezésről szóló 1999. évi XLIII. törvény végrehajtásáról szóló 145/1999. (X. 1.) Korm. rendeletben (a továbbiakban: Korm. rend.) meghatározott, az Önkormányzat Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 23. § (4) bekezdés 9. pontjában rögzített feladatkörébe tartozó kegyeleti feladatok ellátását, a köztemetők és létesítményeik fenntartásával, üzemeltetésével összefüggő temetkezési szolgáltatásokat foglalja magában és tartalmazza a Közszolgáltató által ellátott feladatok finanszírozásának kereteit is.
(4) A (3) bekezdés alapján a Közszolgáltató részére nyújtott ellentételezés az Európai Unió működéséről szóló szerződés 106. cikke (2) bekezdésének az általános gazdasági érdekű szolgáltatások nyújtásával megbízott egyes vállalkozások javára közszolgáltatás ellentételezése formájában nyújtott állami támogatásra való alkalmazásáról szóló, 2011. december 20-i 2012/21/EU bizottsági határozat (a továbbiakban: 2012/21/EU bizottsági határozat) szabályai szerint adható.
(5) A köztemetők felsorolását, azok nyitvatartási idejét, valamint az ügyfélszolgálati iroda nyitvatartási idejét a Rendelet 1. melléklete tartalmazza.
2. Értelmező rendelkezések
3. § E Rendelet alkalmazása szempontjából:
1. díszsírhely: a köztemetők központi temetőrészében elhelyezkedő - akár koporsós, akár hamvasztásos eltemetést biztosító - temetési hely, melyet az Önkormányzat a kegyeleti kérdéseit szabályozó rendelet szerinti személyiségek számára biztosít;
2. elhunyt vagy hamvak temetőn belüli szállításának díjai: az elhunyt, a hamvak és az exhumák temetőn belül, speciális halottszállító járművel történő szállításáért fizetendő díj;
3. éves sírhely-gazdálkodási terv: a köztemetők egészét átfogó sírhely-gazdálkodási terv, amelyet a Közszolgáltató a temetőfejlesztési koncepcióval összhangban készít elő és az Önkormányzat hagy jóvá, amely éves szinten bemutatja a temetési helyszükségletet;
4. gépjármű-behajtási díj: a köztemetőbe gépjárművel történő behajtás esetén alkalmanként fizetendő díj;
5. halotthűtők naponkénti igénybevételi díja: az elhunyt beszállításától eltemetéséig tartó időszakra halotthűtőben történő elhelyezéséért fizetendő díj;
6. ravatalozótermek igénybevételi díja: az elhunyt ravatalozásáért, a ravatalozó használatáért fizetendő díj;
7. sírhelynyitás és visszahantolás díja: az első temetést megelőző, valamint a sírhelynyitáshoz kapcsolódó sírásásért és a visszahantolásáért fizetendő díj;
8. sírjel: a temetési hely megjelölésére használt különféle eszközök, építmények, tárgyak;
9. szóróparcella: a hamvak szétszórására, bemosására szolgáló temetési hely;
10. szóróparcella berendezéseinek igénybevételi díja: az elhunyt hamvainak szóróparcellában történő szórásáért fizetendő díj;
11. temetési hely feletti rendelkezési jog: a temetési hely használatára irányuló jogosultság, amelyet a jogosult a temetési hely megváltási és újraváltási díja ellenében szerez meg, vagy amely a jogosultat egyébként a Rendelet szabályai szerint megilleti, és amely felöleli a jogosultnak a temetési helyre temethető személyek körének meghatározására, ideértve a rátemetésre, exhumálásra, urnakivételre, továbbá a sírjel állítására és a temetési hely, sírjel gondozására vonatkozó jogosítványait, továbbá ezzel összefüggésben a Rendeletben meghatározott kötelezettségek teljesítését;
12. temetési hely megváltási díja: a temetési hely köztemetőn belüli fekvésére és a temetés módjára figyelemmel differenciáltan meghatározott mértékű díj;
13. temetési hely újraváltási díja: a temetési hely újraváltásáért, a temetési hely köztemetőn belüli fekvésére és a temetés módjára figyelemmel differenciáltan meghatározott mértékű díj;
14. temetkezéssel kapcsolatos egyes szolgáltatások:
14.1. a Ttv. szerinti temetkezési szolgáltatások;
14.2. egyéb temetői szolgáltatások: a köztemetőben vállalkozásszerűen nyújtott, a 14.1 pont körébe nem tartozó szolgáltatások, így különösen a síremlékállítás, bontás, síremlék elemeinek cseréje, kiegészítőkkel való ellátása, a vésés, betűfestés, tisztítás, temetési hely körbeterítése kőzúzalékkal (a továbbiakban együtt: síremlékekkel kapcsolatos szolgáltatások); valamint a sírfelület beültetésével, gondozásával kapcsolatos kertészeti tevékenységek összessége;
15. temetőfejlesztési koncepció: a köztemetők egészét átfogó sírhely-gazdálkodási terv, amelyet a Közszolgáltató készít elő és az Önkormányzat hagy jóvá, és amely 10 éves időszakra bemutatja a temetési helyszükségletet, a temetőbővítés lehetséges irányait, megvalósításának becsült költségeit és tervezett finanszírozását, vázolja továbbá a lezárt és lezárásra tervezett köztemetők kiürítésének, újranyitásának, bővítésének, újabb kegyeleti célt szolgáló területek megvásárlásának feltételeire, finanszírozásának módjára, ütemezésére vonatkozó elképzeléseket;
16. temető-fenntartási hozzájárulás díja: köztemetőben vállalkozásszerűen munkát végzőktől megrendelt munkák elvégzésének lehetővé tételéért fizetendő díj;
17. üzemeltetést végző Közszolgáltató által biztosított szolgáltatások: azon temetkezési szolgáltatások, melyek esetében a Közszolgáltató szakszemélyzetének, berendezésének és létesítményének igénybevétele, a Rendelet 25. § (2) bekezdése szerint kötelező.
3. A köztemetők infrastruktúrája
4. § (1) A köztemetőkben az utak rendszeres karbantartása, tisztántartása, síkosságmentesítése és a hó eltakarítása a Közszolgáltató feladata.
(2) Az utaknak alkalmasnak kell lenniük a sírhelytáblák (továbbiakban: parcellák) megközelítésére.
(3) A köztemetőkbe gépjárművel történő be- és kihajtás rendjét, valamint a gépjárműforgalmat a köztemetők rendje, a temetési szertartások zavartalan bonyolítása és a temetőlátogatók nyugalma érdekében a Közszolgáltató, az általános közúti közlekedési szabályokkal összhangban, önállóan szabályozhatja.
(4) A köztemetők területén belül a személygépkocsik részére a Közszolgáltató várakozóhelyet köteles biztosítani.
5. § (1) A ravatalozók esztétikai megjelenésének, berendezési tárgyainak biztosítaniuk kell a méltó kegyeletgyakorlást.
(2) A halotthűtők üzemi hőmérsékletét a Közszolgáltató technológiai utasítása szabályozza.
(3) A hűtőket hetente egyszer meg kell tisztítani és el kell végezni azoknak, a Közszolgáltató technológiai utasításában meghatározottak szerinti, fertőtlenítését.
6. § Köztemetőkben a hulladék és a nem közművel összegyűjtött háztartási szennyvíz gyűjtéséről, elszállításáról és kezeléséről a Közszolgáltató gondoskodik.
4. A temetési helyek és a temetési szabályok
7. § Temetési helyek a köztemetőkben, Ttv.-ben meghatározottakon túl, a következők lehetnek:
a) koporsós temetésnél díszsírhely;
b) hamvasztásos temetésnél:
ba) szóróparcella; vagy
bb) díszsírhely.
8. § (1) Koporsós temetésnél az egyes sírhely méretezése szerint lehet felnőttsírhely vagy gyermeksírhely.
(2) Gyermeksírhelybe 10 éves vagy ennél fiatalabb korban elhunytak betemetése lehetséges. Meglévő gyermeksírhelybe urna is betemethető.
(3) A köztemetőben levő sírhelyek méretei:
a) egyes felnőttsírhely: 2,60 m hosszú, 1,50 m széles, 2,20 m mély;
b) kettős sírhely: 2,60 m hosszú, 2,50 m széles, 2,20 m mély;
c) gyermeksírhely: 1,30 m hosszú, 1 m széles, 1,60 m mély;
d) urnasírhely: 130 cm hosszú, 60 cm széles, 100 cm mély.
e) urnafülke: 35*35*35 cm
(4) A sírok egymástól való oldaltávolsága legalább 60 cm, a gyermeksíroknál pedig 30 cm. A sorok között 0,60 m - 1 m távolságot kell hagyni, kivéve az új kiképzésű fej-fej alatti sírhelytáblák sorait, ahol a sírok fejrészei között a távolság 30 cm, a sorok között pedig 1,50 m.
9. § (1) A sírboltokban 1-16 felnőttkoporsó helyezhető el, illetve egy felnőttkoporsó helyén két gyermekkoporsó is elhelyezhető.
(2) Sírbolt temetőn belüli elhelyezését a Közszolgáltató jelöli ki, amennyiben az építtető a sírbolt helyét megváltotta, vagy az építkezéshez a temetési hely feletti rendelkezési jog jogosultja egyébként hozzájárult.
(3) Urnasírba, urnasírboltba, a temetési hely feletti rendelkezési jog jogosultjának döntése szerint, legfeljebb 4 urna helyezhető el, és az ikresíthető.
(4) A koporsós temetésre szolgáló temetési helyre, a temető fekvése szerint illetékes népegészségügyi feladatkörében eljáró járási hivatal által kiadott, sírnyitási engedéllyel további legfeljebb egy elhalt, és két 25 évnél régebbi holttestmaradvány temethető rá.
10. § (1) Az elhunyt átvétele a köztemetők halottasházaiban csak a Ttv. által előírt szállítási okmányok alapján lehetséges. Az átvétel során az azonosítócédulákon szereplő adatoknak a megrendelés és a halottvizsgálati okmányok adataival egyezniük kell. Az átvétel tényét és időpontját az elhunytat a Közszolgáltató részére átadó által kiállított kísérőiratokon igazolni kell.
(2) A halott átvevőjének a tételes átvételt követően a halottátvételi naplóban kell rögzítenie az átvétel időpontját, a halott teljes nevét, azt, hogy honnan szállították be az elhunytat, és a beszállítást végző vállalkozó nevét.
(3) Amennyiben az átvételnél megállapítást nyer, hogy a halotton ékszer, nemesfémből vagy drágakőből készült tárgy van, azokat a testről el kell távolítani, és ennek tényét jegyzőkönyvben kell rögzíteni. A halotton levő nemesfém ékszereket az eltemettető vagy meghatalmazottja számára elismervény ellenében kell kiszolgáltatni. Az elhunytat ékszerrel eltemetni nem szabad.
(4) A köztemetők halotthűtőibe az elhunytak csak az azonosítást és a szabályszerű átadás-átvételt követően kerülhetnek. A hűtés során gondoskodni kell arról, hogy a ravatalozásig, hamvasztásig, illetve az eltemetésig az elhunyt megfelelő azonosítása minden kétséget kizáróan biztosítható legyen. A holttest hűtéséről a halotthűtő berendezésben az eltemetésig folyamatosan gondoskodni kell.
5. A díszsírhelyekre vonatkozó különös szabályok
11. § (1) Az Önkormányzat által adományozott díszsírhely feletti rendelkezési jog gyakorlására és a díszsírhellyel kapcsolatos rendelkezések végrehajtásának ellenőrzésére a polgármester (a továbbiakban: adományozó) jogosult.
(2) Díszsírhely adományozása az elhunyt betemetését megelőzően lehetséges. Temetési hely utólagosan nem minősíthető díszsírhellyé.
(3) Díszsírhelybe a sírhelynyitás és rátemetés szabályainak megtartása mellett, az elhunyt özvegye, közvetlen egyenesági hozzátartozója, továbbá bejegyzett élettársa is eltemethető a következő feltételek együttes teljesülése esetén:
a) a kezdeményező írásbeli nyilatkozatával hozzájárul személyes adatainak a Közszolgáltató által történő kezeléséhez;
b) a kezdeményező írásbeli nyilatkozatával vállalja, hogy a díszsírhely gondozására vonatkozó kötelezettségének rendszeresen, saját költségén eleget tesz.
(4) A díszsírhely mentes a sírhelyre vonatkozó megváltási és újraváltási díj megfizetésének kötelezettsége alól. A díszsírhelyek a köztemető fennállásáig fenntartandók, azokat megszüntetni, újraértékesíteni nem lehet.
(5) A díszsírhely gondozásáról elsősorban az elhunytak (3) bekezdés szerinti hozzátartozói kötelesek gondoskodni. Hozzátartozók hiányában az Önkormányzat a Közszolgáltatóval kötött közszolgáltatási szerződés keretein belül köteles gondoskodni a díszsírhelyek gondozásáról.
(6) A sírhelynyitás és rátemetés költségeit annak kezdeményezője viseli, azonban ez a körülmény a sírhely minősítését és a státuszát nem érinti.
(7) A Közszolgáltató a sírhelyek nyilvántartó könyvében és a díszsírhely nyilvántartásban, valamint azok elektronikus adathordozóján köteles feltüntetni a díszsírhellyé nyilvánítás tényét, valamint azon személyek nevét, lakcímét, akik a (3) bekezdés szerinti díszsírhely gondozására kötelesek.
(8) Amennyiben a (3) bekezdés szerinti hozzátartozó a személyes adatainak a Közszolgáltató által történő kezeléséhez nem járul hozzá, akkor a hozzátartozó a díszsírhelyre nem temethető. Erre a Közszolgáltató a hozzátartozó figyelmét köteles felhívni az adatigényléssel egyidejűleg.
(9) A díszsírhelyek megnyitásához, rátemetés során történő újranyitásához, áthelyezéséhez, az azokból történő exhumáláshoz, a sírokon síremlékek létesítéséhez, a sírokon emelt síremlékek felújításához, átépítéséhez és elbontásához az adományozó hozzájárulása szükséges. A temető átrendezése vagy megszüntetése esetén a díszsírhely áthelyezéséről az adományozó köteles gondoskodni.
(10) A Közszolgáltató a (4) bekezdés szerinti hozzátartozót a biztonságos használatot veszélyeztető, a díszsírhelyhez tartozó, sírjel vagy a sírbolt helyreállítására írásban köteles felhívni. A felhívást a temetési hely megjelölésével a temető hirdetőtábláján és a parcella sarkán 90 napra ki kell függeszteni.
(11) Ha a (4) bekezdés szerinti hozzátartozó a felhívás ellenére a sírjelet nem állítja helyre és az életet is fenyegető közvetlen veszély áll fenn, akkor a közvetlen veszélyt a hozzátartozó költségére Közszolgáltató szünteti meg.
(11) Az adományozó a díszsírhellyel kapcsolatos rendelkezések végrehajtását az Önkormányzat hivatal útján ellenőrzi, amelynek során:
a) felméri és folyamatosan figyelemmel kíséri a díszsírhelyek állapotát, továbbá indokolt esetben kezdeményezi azok fenntartásához, gondozásához szükséges intézkedések megtételét;
b) a temetői nyilvántartásokba a díszsírhelyen eltemetett személyekkel összefüggő adatok megismerésére betekinthet, a díszsírhelyekkel kapcsolatban a Közszolgáltatótól adatokat kérhet;
c) a díszsírhely adományozási eljárásokról ügyiratszám szerinti nyilvántartást vezet.
(11) A Közszolgáltató köteles biztosítani a díszsírhelyek ellenőrzését és az adataikhoz való hozzáférést.
6. A temetési helyek, sírjelek fenntartására vonatkozó szabályok
12. § (1) A sírhely fölé épített szegélykő, síremlék, sírbolt, sírjel, illetve a temetési helyre ültetett növényzet nem terjedhet túl a temetési hely feletti rendelkezési jog jogosultja által megváltott temetési hely területén.
(2) Az (1) bekezdés szerinti kötelezettség megsértése esetén a Közszolgáltató megfelelő határidő tűzésével köteles a temetési hely feletti rendelkezési jog jogosultját a jogszerű állapot helyreállítására felszólítani.
13. § (1) A temetési helyen, annak közvetlen környezetében, valamint a köztemető területén csak a Közszolgáltató előzetes írásbeli hozzájárulásával ültethetőek egy méternél magasabbra növő növények.
(2) Az (1) bekezdés szerinti kötelezettség megsértése esetén a Közszolgáltató megfelelő határidő tűzésével köteles a temetési hely feletti rendelkezési jog jogosultját a növények eltávolítására felszólítani.
14. § A temetési helyeknél pad, a temetési hely feletti rendelkezési jog jogosultjának előzetes írásbeli kérelme alapján, a Közszolgáltató engedélyével állítható. A temetési helyek sem zárt, sem gyephézagos járólappal nem keríthetők körül.
15. § A temetési helyek gondozása, valamint a temetési helyek fölé emelt síremlékek, sírjelek, a sírbolt karbantartása, helyreállítása, felújítása a temetési hely feletti rendelkezési jog jogosultját terhelő kötelezettség.
16. § (1) A köztemetők tisztasága és rendje érdekében a sír áthelyezése, új síremlék állítása miatt, vagy más módon feleslegessé vált sírjel, sírkőmaradvány elszállításáról a temetési hely feletti rendelkezési jog jogosultja 1 hónapon belül köteles gondoskodni.
(2) A sírjelbontás, vagy amennyiben a sír felett síremlék található, a síremlékbontás megkezdése előtt annak tényét a temetési hely feletti rendelkezési jog jogosultja vagy a megbízásából eljáró sírköves vállalkozó köteles az ügyfélszolgálati irodán bejelenteni, és az áthelyezést, elszállítást, illetve bontást követően az (1) bekezdésben foglalt időtartamon belül a bontási törmelék, sírkőmaradvány elszállításáról köteles gondoskodni.
(3) Amennyiben a temetési hely feletti rendelkezési jog jogosultja vagy a megbízásából eljáró sírköves vállalkozó a síremlék elbontása mellett új síremléket is kíván állítani, úgy azt is köteles az ügyfélszolgálati irodán bejelenteni, és az új síremlék felállításakor, de legfeljebb az (1) bekezdésben foglalt időtartamon belül köteles intézkedni a bontási törmelék, sírkőmaradvány elszállításáról.
(4) A (2)-(3) bekezdésekben meghatározott határidő eredménytelen elteltét követően a Közszolgáltató a temetési hely feletti rendelkezési jog jogosultját köteles felszólítani kötelezettsége teljesítésére. A felszólítást, a temetési hely megjelölésével, a temető hirdetőtábláján és a parcella sarkán 30 napra ki kell függeszteni, és a felszólítás közlését a temetési hely feletti rendelkezési jog jogosultjának is meg kell küldeni.
(5) A (4) bekezdés szerinti felszólítás eredménytelensége esetén a Közszolgáltató a bontási törmelék, sírkőmaradvány elszállításáról a temetési hely feletti rendelkezési jog jogosultjának költségére gondoskodik.
17. § Rátemetéskor a lebontott síremlék a parcellákban, a temetői utak szélén nem tárolható. Elszállításáról a lebontás alkalmával a temetési hely feletti rendelkezési jog jogosultja köteles gondoskodni.
18. § (1) A lejárt használati idejű temetési helyen lévő síremlékkel kapcsolatos bontási és elszállítási kötelezettségére a Közszolgáltató az újraváltásra meghirdetett határidő leteltét követően köteles a temetési hely feletti rendelkezési jog korábbi jogosultját, vagy a nyilvántartásban fellelhető utolsó betemetés megrendelőjét, írásban figyelmeztetni. Ha a Közszolgáltató figyelmeztetése ellenére a kötelezett a használati idő lejártát követő 6 hónapon belül kötelezettségét nem teljesíti, a síremlék lebontható és értékesíthető.
(2) A síremlék bontásáról, tárolásáról, értékesítéséről és annak eredménytelensége esetén megsemmisítéséről a Közszolgáltató köteles nyilvántartást vezetni és azokat öt évig megőrizni. Az értékesítésből származó bevételnek a bontási és a tárolási díj összegén felüli részét ezen időtartamon belül a kötelezett részére vissza kell fizetni.
(3) Az exhumáláskor lebontott és feleslegessé vált síremléket, törmeléket, a temetési hely feletti rendelkezési jog jogosultja vagy meghatalmazottja legkésőbb az exhumálással egy időben köteles elszállíttatni, ennek hiányában a Közszolgáltató gondoskodik a bontási törmelék, sírkőmaradvány elszállításáról a temetési hely feletti rendelkezési jog jogosultjának költségére.
7. Sírhelygazdálkodás
19. § (1) Az éves sírhelygazdálkodás a Közszolgáltató feladata, amelynek keretében a jóváhagyott temetőfejlesztési koncepció, valamint az éves sírhelygazdálkodási terv szerint kijelöli a temetésre előkészített és használható temetési helyeket.
(2) A Közszolgáltató az éves sírhelygazdálkodási tervet a tárgyévet megelőző év október 10. napjáig megküldi az Önkormányzat hivatala részére. Az éves sírhelygazdálkodási tervet az Önkormányzat hagyja jóvá.
20. § (1) A Közszolgáltató a megváltott, de igénybe nem vett vagy a lejárat előtt kiürített temetési helyeket felajánlás esetén, ha a temetési hely még értékesíthető, köteles visszaváltani azzal, hogy az értékesítés időpontjában érvényes díjat az újraértékesítést követő 30 napon belül, az újraértékesítéshez kapcsolódóan felmerült 10% kezelési költség és a ténylegesen igénybe vett időre eső díjak levonása után, köteles visszatéríteni.
(2) Ha a sírhelyek használati időtartama alatt nem történik újabb koporsós betemetés, a sírhely további használati jogát csak újraváltással lehet biztosítani.
21. § (1) Az áthelyezett temetési hely használati ideje az eredetileg megváltott temetési hely fennmaradó használati idejéhez képest nem változik. Ha az áthelyezés a temetési hely feletti rendelkezési jog jogosultjának kérésére történik, úgy annak költségét viselnie kell. A Közszolgáltató általi áthelyezésre kizárólag indokolt esetben, a Közszolgáltató költségére kerülhet sor.
(2) Ha a rátemetést, újraváltást megrendelő nem azonos a temetési hely feletti rendelkezési jog jogosultjával, akkor a temetési hely feletti rendelkezési jog jogosultjának teljes bizonyító erejű magánokiratba foglalt hozzájárulását át kell adnia a Közszolgáltatónak.
(3) A temetési hely feletti rendelkezési jog lejártának tárgyévében a Közszolgáltató köteles írásban tájékoztatni a temetési hely feletti rendelkezési jog jogosultját a lejárat időpontjáról, az újraváltás lehetőségéről, vagy annak hiányában az elutasítás indokáról és díjáról.
(4) A lejárt és újra nem váltott temetési hely újbóli értékesítésére csak az értesítő levél kiküldését követő 6 hónap elteltével kerülhet sor.
8. A köztemetői nyilvántartások
22. § (1) A Közszolgáltató a Ttv.-ben foglaltakon túl az alábbi nyilvántartásokat köteles vezetni:
a) betűrendes névmutató;
b) sírhelyújraváltó könyv;
c) parcellakönyv;
d) áthelyezési főkönyv;
e) áthelyezési mutató;
f) sírkőkönyv;
g) urnaátadó könyv;
h) halottátvételi napló;
i) halotthűtők üzemeltetési és fertőtlenítési naplója;
j) díszsírhely-nyilvántartás.
(2) Az (1) bekezdés szerinti nyilvántartások arra alkalmas célszoftver alkalmazásával elektronikus úton is vezethetők.
(3) Urnakiadáskor a nyilvántartásnak tartalmaznia kell az urnakiadás időpontját, az átvevő nevét és adatait, a hamvasztóüzemet, a hamvasztás sorszámát.
(4) Az urnakiadás a kiadást kérő kérelmére nemcsak személyes átadással, hanem tértivevényes postai küldemény útján is történhet.
(5) A nyilvántartásokba történő bejegyzést időrendi sorrendben kell teljesíteni.
(6) A temetkezéssel kapcsolatos feladatok során készített nyilvántartásokat a köztemető lezárásáig a Közszolgáltató köteles megőrizni, míg lezárás után a Békés Megyei Levéltár részére kell átadnia megőrzésre. A nyilvántartások esetleges megsemmisülése esetére a nyilvántartó könyvből és a sírboltkönyvből másolat készítése kötelező, melyeket elkülönítetten kell tárolni az eredeti példányoktól.
23. § (1) Közszolgáltató köteles jegyzéket készíteni
a) a Nemzeti Sírkert részeként számon tartott temetési helyekről;
b) a műemléki védelem alatt álló temetési helyről, sírjelről.
(2) A honvédelemért felelős miniszter által a hősi temetési hely kezelésének ellenőrzésére kijelölt szerv által vezetett nyilvántartás alapján a Közszolgáltató köteles jegyzéket készíteni a hősi temetési helyekről és a hősi halottakról. A nyilvántartás a hősi halott személyére és temetési helyére vonatkozóan tartalmazza a hősi halott maradványait őrző hősi temetési hely címét, valamint a sírhelytábla, sírhelysor, sírhelyszám adatait.
9. A temetkezési szolgáltatások, valamint az egyéb temetői szolgáltatások ellátásának rendje, összhangja
24. § (1) Köztemetőben temetkezéssel kapcsolatos egyes szolgáltatás kizárólag a Közszolgáltatóhoz történő előzetes bejelentés alapján végezhető.
(2) A bejelentést a munkálatok megkezdését megelőzően legalább négy munkanappal, rátemetés miatti síremlékbontás esetén két munkanappal kell a Közszolgáltatónál megtenni.
(3) A temetkezéssel kapcsolatos egyes szolgáltatásokat végző vállalkozók (2) bekezdés szerinti előzetes bejelentésének az alábbiakra kell kiterjedni:
a) a tevékenység gyakorlására jogosító engedélyek megléte, másolati példányának csatolása;
b) a munkavégzéssel érintett köztemető megnevezése;
c) a munkavégzéssel érintett temetési hely megjelölése;
d) a temetési hely feletti rendelkezési jog jogosultja és a megbízó vagy megrendelő megnevezése, a megbízást vagy megrendelést igazoló dokumentum másolati példányának csatolása;
e) a tervezett munka leírása;
f) a vállalkozási tevékenységre jogosító okirat másolati példányának csatolása;
g) annak tudomásulvétele, hogy a köztemető területén kizárólag az erre a célra kijelölt helyen helyezhető el a saját szolgáltatására utaló reklám- és hirdetőtábla.
(4) A temetkezési szolgáltató előzetes bejelentésének a (3) bekezdésben foglaltakon kívül az alábbiakat is tartalmazni kell:
a) a teljes körű temetkezési szolgáltatás köréből ellátni szándékozott tevékenységek megjelölése;
b) temetkezési szolgáltatás ellátásához megjelölt telephely létesítésével kapcsolatos temetkezési szolgáltatást engedélyező hatóság engedély másolatának csatolása;
c) annak tudomásulvétele, hogy a temetkezési szolgáltató a tevékenység ellátása során köteles az eltemettetőnek a temetési szertartásra vonatkozó rendelkezését - az egyházi temetés esetén az egyházi szertartás rendjének megfelelően - tiszteletben tartani;
d) holttest szállítása esetén a közegészségügyi és járványügyi szabályokat és az alapvető kegyeleti feltételeket kielégítő, erre a célra kialakított járművel való rendelkezésről szóló nyilatkozat.
(5) Amennyiben a (3) bekezdés d) pontja szerinti megbízást igazoló dokumentum szerinti megbízó különbözik a temetési hely feletti rendelkezési jog jogosultjától, akkor a temetkezéssel kapcsolatos egyes szolgáltatásokat végző vállalkozó köteles a megbízó, a megbízást igazoló dokumentumon szereplő személyes adatainak a Közszolgáltató által történő kezeléséhez hozzájáruló, írásbeli nyilatkozatát is csatolni.
(6) A temetkezéssel kapcsolatos egyes szolgáltatásokat végző vállalkozó előzetes bejelentés szerinti munkavégzését a Közszolgáltató munkavállalója vagy megbízottja útján ellenőrizheti.
(7) A Közszolgáltató a hatáskörrel rendelkező szerv megfelelő intézkedését, így különösen a temetkezési szolgáltatást engedélyező hatóság ellenőrzését kezdeményezheti:
a) ha a temetkezéssel kapcsolatos egyes szolgáltatásokat végző vállalkozó a Közszolgáltatónál tett teljes körű, előzetes bejelentés nélkül vagy attól eltérő tartalommal végzi a munkát,
b) ha a temetkezéssel kapcsolatos egyes szolgáltatásokat végző vállalkozó bizonyítható módon ismétlődően és súlyosan megsérti a köztemető használati rendjére vonatkozó előírásokat, sértve ezzel a látogatók, az eltemettetők és a szertartásokon részt vevők kegyeleti érzését, vagy egyébként a Közszolgáltató technológiai utasításait megsértve veszélyezteti a köztemetői létesítmények biztonságos működtetését.
(8) A temetkezéssel kapcsolatos egyes szolgáltatásokat végző vállalkozónak biztosítania vagy igazolnia kell a Közszolgáltató részére az elhunyt személy azonosítását, továbbá a megrendelő és a temetési hely feletti rendelkezési jog jogosultjának kilétét. Ezen adatokat köteles a Közszolgáltató rendelkezésére bocsátani a (3) bekezdés szerinti előzetes bejelentéssel egyidejűleg.
(9) A Közszolgáltató a temetkezéssel kapcsolatos egyes szolgáltatásokat végző vállalkozókkal együttműködési megállapodást köthet a temető szabályszerű, a kegyeleti jogok érvényesülését szolgáló működésének elősegítése érdekében.
(10) Amennyiben a temetkezéssel kapcsolatos egyes szolgáltatásokat végző vállalkozó bejelentési kötelezettségének határidőn belül és maradéktalanul eleget tesz, a temetkezéssel kapcsolatos egyes szolgáltatások végzése nem tagadható meg.
25. § (1) A temetkezéssel kapcsolatos egyes szolgáltatásokat végző vállalkozók munkavégzésének összhangját a Közszolgáltatónak biztosítania kell oly módon, hogy
a) a vállalkozók az általuk végzett egyes szolgáltatások jellegéhez is igazodóan azonos feltételekkel, lehetőség szerint az erre irányuló igénybejelentés sorrendjének megfelelően vehessék igénybe a köztemető infrastruktúráját;
b) olyan nyilvántartásokat kell vezetnie, továbbá ügyfélszolgálati irodáinak működtetését úgy kell megszerveznie, hogy az a) pont alatti szolgáltatói igények nyomon követése biztosított legyen;
c) a Rendeletben meghatározott esetekben, valamint a Közszolgáltató által meghatározott technológiai utasítások szerinti tartalommal és terjedelemben a temetkezési szolgáltatók kötelesek a Közszolgáltató szakszemélyzetét a létesítmények igénybevétele során igénybe venni, míg a Közszolgáltatónak úgy kell a munkavégzését megszerveznie, hogy biztosítsa és segítse a vállalkozók munkavégzését.
(2) A temetkezési szolgáltatások közül kötelező a Közszolgáltató szakszemélyzetének, berendezésének és létesítményének igénybevétele az alábbi feladatokkal összefüggésben:
a) a köztemetőn belül az elhunyt hűtése, ravatalozása;
b) az elhunyt köztemetőben erre a célra rendszeresített szállító járművön történő szállítása;
c) a hamvaknak az erre szolgáló berendezéssel történő szórása;
d) urnaelhelyezés, sírásás, sírhelynyitás és visszahantolás, ideértve az első temetést megelőző sírásást, továbbá az urnafülke (kolumbárium) zárólapjának eltávolítását, illetve visszahelyezését és zárását, a sírbahelyezés, az újratemetés és az exhumálás.
(3) Az egyéb temetői szolgáltatások végzése feltételeinek biztosítására az (1) bekezdésben foglaltak megfelelően irányadók, az alábbi eltérésekkel:
a) a vállalkozók az ügyfélszolgálati irodák nyitvatartási idejében, munkanapokon végezhetnek munkálatokat;
b) a vállalkozók a munkavégzés érdekében indokolt esetben gépjárművel is behajthatnak a temetőbe, kötelesek azonban a Közszolgáltató előírásait és a temető használatára vonatkozó rendelkezéseket betartani;
c) a vállalkozók a munkálatok befejezését követően, többnapos folyamatos munkavégzés esetén pedig az utolsó napon kötelesek a törmelékeket, hulladékot, lomot stb. elszállítani vagy elszállíttatni, és a temetési hely környezetét rendezetten, tisztán hagyni;
d) a vállalkozók a köztemető területén csak az egyéb temetői szolgáltatások végzése céljából tartózkodhatnak, üzletszerzésre irányuló tevékenységet nem folytathatnak.
10. A köztemetők használati rendje
26. § (1) A Közszolgáltató a köztemetők nyitásáról és zárásáról az 1. mellékletben foglaltaknak megfelelően köteles gondoskodni.
(2) A nyitvatartási idő meghosszabbításáról a Közszolgáltató dönthet az Önkormányzat tájékoztatása mellett. A Közszolgáltató a meghosszabbított nyitvatartási időről a temetőlátogatók részére az Önkormányzat internetes honlapján köteles a meghosszabbított nyitvatartási időpontot megelőző 10. munkanapig tájékoztatást nyújtani.
(3) A Közszolgáltató a temető bejáratánál, jól látható módon elhelyezett táblán köteles a nyitvatartásról, valamint a köztemető használati rendjére vonatkozó szabályokról a temetőlátogatókat tájékoztatni, a temető forgalmasabb részeire pedig tájékoztató és a tájékozódást elősegítő információs táblákat helyezni.
(4) A köztemető részletes térképét a temető minden nagyobb, a gépkocsik számára is nyitva álló bejáratánál, illetve a temető központi helyén ki kell függeszteni, valamint a Közszolgáltató internetes honlapján közzé kell tenni, azt évente aktualizálni kell.
(5) A Közszolgáltatónak minden sírhelytábla számát jelzőoszlopon, könnyen észrevehető helyen fel kell tüntetnie.
(6) A köztemetőben működő ravatalozó igénybevételének részletes szabályai:
a) Az előkészületi munkák során, beleértve a beszállított elhunyt, illetve a hamvakat tartalmazó urna azonosítását és a temetési kellékek vizsgálatát is, a jogszabályokban és a Közszolgáltató belső szabályzatában foglaltak alapján kell eljárni.
b) A Közszolgáltató gondoskodik a hangosító berendezés, valamint a teremvilágítás hibátlan működéséről, valamint biztosítja várakozó zenemű lejátszásának lehetőségét.
c) A ravatalozóhelyiség használatát a Közszolgáltató harminc perccel a szertartás időpontját megelőzően köteles biztosítani a megrendelő részére.
d) A temetés adatait a Közszolgáltató, a temetést megrendelő eltérő utasítása hiányában, köteles feltüntetni a „temetések rendje” táblán.
27. § A kegyeleti jog gyakorlásának elősegítése érdekében a Közszolgáltató tájékoztatást köteles nyújtani a temetőlátogatók részére akár egyedi, akár közérdekű ügyben. Ennek érdekében a Közszolgáltató ügyfélszolgálati irodát működtet az 1. mellékletben meghatározottak szerint.
28. § (1) A temetőlátogatás célja lehet kegyeleti joggyakorlás vagy a temetési hely gondozása.
(2) A köztemetőket 14 éven aluli gyermekek, illetőleg cselekvőképtelen személyek kizárólag cselekvőképes, nagykorú személyek kísérete mellett látogathatják.
(3) Azokban a köztemetőkben, ahova gépjárművel be lehet hajtani, ott közlekedni kizárólag az erre a célra kijelölt utakon lehet a közúti közlekedésre vonatkozó szabályok szerint, a temetőkben elhelyezett közlekedési tábláknak megfelelően. A gépjárművel történő közlekedés során a keletkezett hang vagy egyéb hatás nem zavarhatja a temetőlátogatókat, illetőleg a búcsúztatási szertartásokat.
(4) Köztemetőbe állatot bevinni csak a Közszolgáltató engedélyével lehet. Mentes a bejelentési kötelezettség alól a vakvezető- és a segítő kutya.
(5) Köztemetőben kerékpárral közlekedni csak a közúti közlekedés szabályainak betartásával lehet. A kerékpárral történő közlekedés nem zavarhatja a temetőlátogatókat, illetőleg a búcsúztatási szertartásokat.
(6) Köztemetőn belüli halottszállítás céljából a köztemetőbe a Közszolgáltató előzetes engedélye alapján lehet behajtani. A tevékenység során a Közszolgáltató különleges előírásait be kell tartani.
29. § (1) A temetőlátogatók kötelesek a köztemetői terület, az ingó és ingatlan létesítmények, tárgyak rendeltetésszerű használatára, továbbá kötelesek tartózkodni bármiféle károkozástól, rongálástól.
(2) Tilos a növényzet és a zöldterületek, zöldfelület egyéb elemeinek, tartozékainak, felszerelési tárgyainak bármilyen módon történő megrongálása, pusztítása, károsítása, vagy olyan szakszerűtlen kezelése, amely értékük csökkenésével jár.
(3) A köztemető területén nem végezhető olyan tevékenység, amely egészségre ártalmas, szennyeződést, bűzt, egyéb káros környezeti kárt, balesetveszélyt okoz, mások kegyeleti joggyakorlását akadályozza, korlátozza.
(4) A temetőlátogatóknak tartózkodniuk kell minden olyan tevékenységtől, amely mások kegyeleti érzéseit zavarhatja, így különösen a hangoskodástól, zenehallgatástól.
(5) A köztemetőben biztosított közüzemi szolgáltatások kizárólag a kegyeleti jogok gyakorlása körében vehetők igénybe.
30. § (1) Köztemetőbe a temetőlátogatók a szokásos, rendszeresen maguknál tartott személyes használati tárgyaikon túlmenően kizárólag a temetési helyek díszítésére, gondozására szolgáló tárgyakat és a kegyeleti jog gyakorlásának kellékeit vihetik be.
(2) A köztemetőkből koszorúkat, virágokat, növénymaradványokat, kertészeti hulladékokat, egyéb hulladékot a Közszolgáltató hozzájárulása nélkül kivinni nem lehet, azokat a kijelölt helyeken kell elhelyezni.
31. § (1) A köztemetőben munka úgy végezhető, hogy az ne sértse a hozzátartozók és a temetőlátogatók kegyeleti érzéseit, ne akadályozza az elhunytak búcsúztatását. A munkavégzés során a szomszédos temetési hely nem sérülhet, gondoskodni kell arról, hogy eredeti állapota ne változzon. A munka ideje alatt a temetési helyek látogatását nem lehet akadályozni.
(2) Búcsúztatás alatt a munkavégzéssel keletkezett hang vagy egyéb hatás nem zavarhatja a szertartást.
11. A kegyeleti közszolgáltatáshoz kapcsolódó díjak
32. § (1) A kegyeleti közszolgáltatási díjak az alábbiak:
a) temetési hely megváltási díja,
b) temetési hely újraváltási díja,
c) halotthűtők naponkénti igénybevételi díja,
d) sírhelynyitás és visszahantolás díja,
e) exhumálás, és exhumáláshoz sír nyitás,
f) temetési hely felépítményének temetésre való előkészítése (fedlap leemelés),
g) ravatalozótermek igénybevételi díja,
h) temető-fenntartási hozzájárulás díja.
(2) A Közszolgáltató által biztosított szolgáltatásokhoz kapcsolódó díjak az alábbiak:
a) elhunyt vagy hamvak temetőn belüli szállításának díja,
b) szóróparcella berendezéseinek igénybevételi díja,
c) gépjármű-behajtási díj.
(3) A kegyeleti közszolgáltatás díjait a Rendelet 2. melléklete tartalmazza. A mellékletben megjelölt díjak nettó összegét az általános forgalmi adóról szóló törvény szabályai szerinti előírásoknak megfelelő mértékű általános forgalmi adóval kell növelni.
(4) Az egyes kegyeleti közszolgáltatással összefüggő díjakat a kötelezetteknek minden esetben a temetés, illetve az egyes tevékenységek megrendelésekor kell megfizetniük.
(5) A kegyeleti közszolgáltatás díjait a kötelezettek az alábbiak szerint fizetik meg:
a) A temetési hely megváltási díját a temetési hely megváltója a temetési hely megváltásakor köteles egy összegben megfizetni a Közszolgáltató által, az Önkormányzat nevében kiállított számla alapján.
b) A temetési hely újraváltási díját a temetési hely feletti rendelkezési jog jogosultja a temetési hely újraváltásakor köteles a választása szerinti használati időre egy összegben vagy részletekben megfizetni a Közszolgáltató által, az Önkormányzat nevében kiállított számlának megfelelően. A Közszolgáltató köteles a részletfizetés szabályait az ügyfélszolgálati irodákban kifüggeszteni, köteles továbbá azt az internetes honlapján is közzétenni.
c) A temető fenntartási hozzájárulás díját a köztemetőben vállalkozásszerűen munkát végzők a Közszolgáltató által, az Önkormányzat nevében a vállalkozás részére kiállított számla alapján kötelesek megfizetni. A Közszolgáltató a számlát a munkakezdés napján állítja ki.
d) A halotthűtők naponkénti igénybevételi díját a temetés megrendelője vagy meghatalmazottja köteles megfizetni az elhunyt halotthűtőben történő elhelyezéséért a beszállításától az eltemetéséig tartó időszakra vonatkozóan a Közszolgáltató által, az Önkormányzat nevében kiállított számla alapján.
e) A ravatalozótermek igénybevételi díját a temetés megrendelője vagy meghatalmazottja köteles megfizetni az elhunyt ravatalozásáért, a ravatalozó használatáért a Közszolgáltató által, az Önkormányzat nevében kiállított számla alapján.
f) A sírhelynyitás és visszahantolás díját annak megrendelője vagy meghatalmazottja köteles megfizetni az első temetést megelőző, valamint a sírhelynyitáshoz kapcsolódó sírásásért és a visszahantolásáért a Közszolgáltató által, az Önkormányzat nevében kiállított számla alapján.
(6) A Közszolgáltató által biztosított szolgáltatásokhoz kapcsolódó díjakat a kötelezettek az alábbiak szerint fizetik meg:
a) Az elhunyt vagy hamvak temetőn belüli szállításának díját a temetés megrendelője vagy meghatalmazottja köteles megfizetni az elhunyt, a hamvak és az exhumák temetőn belüli, speciális halottszállító járművel történő szállításáért a Közszolgáltató által kiállított számla alapján.
b) A szóróparcella berendezéseinek igénybevételi díját a temetés megrendelője vagy meghatalmazottja köteles megfizetni az elhunyt hamvainak szóróparcellában történő szórásáért a Közszolgáltató által kiállított számla alapján.
c) A gépjármű-behajtási díjat a köztemetőbe gépjárművel behajtók kötelesek megfizetni alkalmanként a Közszolgáltatónak.
(7) A üzemeltető által biztosított szolgáltatások díját a temetésre kötelezett a részére vagy meghatalmazottja nevére kiállított számla alapján köteles megfizetni.
(8) A Rendeletben meghatározott díjakat a Közszolgáltató a köztemetőkben hirdetőtáblákon, valamint az ügyfélszolgálati irodákban köteles kifüggeszteni, valamint az internetes honlapján is közzéteszi azt.
(9) A Közszolgáltató minden év október 10-ig kedvezményezheti az Önkormányzatnál a kegyeleti közszolgáltatás díjak felülvizsgálatát a közszolgáltatással kapcsolatos költségeinek, az önköltségelemzéssel alátámasztott, az Önkormányzat által elismert és műszakilag indokolt fejlesztéseket is tartalmazó, változása mértékének függvényében. A díjak mértékét a közszolgáltatással kapcsolatban felmerült szükséges és indokolt költségek alapján kell megállapítani, és évente felül kell vizsgálni. A köztemetőben vállalkozásszerűen munkát végzők által fizetendő temetőfenntartási hozzájárulási díj mértéke az adott évben az egyes sírhelyekre megállapított megváltási díjtételek egyszerű számtani átlagának 5%-át nem haladhatja meg.
(10) Rátemetés esetén a temetési hely feletti rendelkezési jog jogosultja köteles a temetési hely megváltási díjának a rátemetéssel meghosszabbodó időtartamhoz igazodó arányos részének megfizetésére. Rátemetés esetén a meghosszabbított sírhelyhasználati időre vonatkozó arányos sírhelyhasználati díjat kell megfizetni.
(11) A temetési hely feletti rendelkezési jog tekintetében meghosszabbított használati idő esetén a temetési hely feletti rendelkezési jog jogosultjának meg kell fizetnie a meghosszabbítással arányos sírhelyhasználati díjat.
33. § Nem kell gépjármű-behajtási díjat fizetni:
a) halottak napján és mindenszentek napja alkalmával;
b) karácsonykor, húsvétkor, pünkösdkor és anyák napján.
12. Záró rendelkezések
34. § (1) Ez a rendelet 2021. január 1-én lép hatályba.
(2) A Rendelet rendelkezéseit a hatálybalépést követően megrendelt temetkezési szolgáltatások esetében, illetve a hatálybalépést követően induló ügyekben kell alkalmazni.
(3) A Rendelet hatálybalépése előtt megváltott temetési helyekre a megváltáskor érvényes jogszabályokat kell alkalmazni a temetési helyek megváltási és újraváltási díjaira vonatkozó rendelkezések kivételével.
(4) A Közszolgáltató a Rendelet hatálybalépését követő 6 hónapon belül üzletszabályzatot készít, melyet az ügyfelek számára az ügyfélszolgálati irodákban hozzáférhetővé tesz, a honlapjára feltölt.
(5) Az 2. § (4) bekezdése az Európai Unió működéséről szóló szerződés 106. cikke (2) bekezdésének az általános gazdasági érdekű szolgáltatások nyújtásával megbízott egyes vállalkozások javára közszolgáltatás ellentételezése formájában nyújtott állami támogatásra való alkalmazásáról szóló, 2012/21/EU bizottsági határozat hatálya alá tartozó támogatást tartalmaz.
(6) A Rendelet a belső piaci szolgáltatásokról szóló 2006/123/EK irányelvnek való megfelelést szolgálja.
(7) Hatályát veszti Gyomaendrőd Város Önkormányzat Képviselő-testületének a köztemetőkről és a temetkezés rendjéről szóló 26/2000. (XI. 2.) önkormányzati rendelete.
1. melléklet a … önkormányzati rendelethez
A köztemetők megnevezése és nyitvatartási rendje
1. A köztemetők felsorolása:
a) Gyomai köztemető (Katona József utca, 3750 hrsz.)
b) Endrődi köztemető (Sztrenda dűlő, 5168/7 hrsz.)
2. köztemetők nyitvatartási ideje egységesen a hét minden napján:
a) nyári időszámítás esetén 06.00-20.00 óráig
b) téli időszámítás esetén 07.00-17.00 óráig
3. Az ügyfélfogadás helyszíne és időtartama:
Zöldpark Gyomaendrőd Nonprofit Korlátolt Felelősségű Társaság
5500 Gyomaendrőd, Ipartelep u. 2.
Elérhetőségek:
Telefon: +36 (66) 386-233
Fax: +36 (66) 386-269
Gsm: +36 (20) 9-552-1818
E-mail: zoldparkkft@upcmail.hu
2. melléklet a … önkormányzati rendelethez
Köztemető fenntartási, üzemeltetési és szolgáltatási díjtételek
|
A
|
B
|
1
|
Díjtétel megnevezése
|
Forint
|
2
|
Temető fenntartási hozzájárulás
|
2.500
|
3
|
Temető-üzemeltetési szolgáltatási díjak
|
|
4
|
Ravatalozó bérlet
|
20.000
|
5
|
Hűtőszekrény használata (naponta)
|
2.500
|
6
|
Sírásás (egyszemélyes normál)
|
14.000
|
7
|
Sírásás (egyszemélyes mélyített)
|
20.000
|
8
|
Sírásás (gyermek sírhely)
|
6.000
|
9
|
Sírásás (urna sírhely)
|
6.000
|
10
|
Temetési hely felépítményének temetésre való előkészítése (fedlap leemelés)
|
4.000
|
11
|
Exhumálás során normál sír nyitása
|
17.000
|
12
|
Exhumálás során mélyített sír nyitása
|
20.000
|
13
|
Exhumálás
|
12.000
|
14
|
Sírhely megváltási díjak
|
|
15
|
Egyszemélyes normál sírhely 25 évre
|
14.500
|
16
|
Kétszemélyes normál sírhely 25 évre
|
29.000
|
17
|
Egyszemélyes mélyített 25 évre
|
19.000
|
18
|
Kétszemélyes mélyített sírhely 25 évre
|
38.000
|
19
|
Gyermeksírhely 25 évre
|
10.000
|
20
|
Urnasírhely 25 évre
|
10.000
|
21
|
Urnafülke 15 évre
|
16.500
|
22
|
Egyszemélyes sírbolt 60 évre
|
72.000
|
23
|
Kétszemélyes sírbolt 60 évre
|
104.000
|
24
|
Háromszemélyes sírbolt 60 évre
|
144.000
|
Az árak az ÁFÁ-t nem tartalmazzák.
1. függelék a … önkormányzati rendelethez
A köztemető üzemeltetőjének azonosító adatai
Név: Zöldpark Gyomaendrőd Nonprofit Korlátolt Felelősségű Társaság
Székhely: 5500 Gyomaendrőd, Ipartelep u. 2.
Elérhetőségek:
Telefon: +36 (66) 386-233
Fax: +36 (66) 386-269
Gsm: +36 (20) 9-552-1818
Működési cím / Levelezési cím: 5500, Gyomaendrőd Ipartelep út 2.
E-mail: zoldparkkft@upcmail.hu
Cégjegyzékszám: 04-09-008715
Adószám: 14596421-2-04
Ügyvezető neve: Dinya József
2. függelék a … önkormányzati rendelethez
A köztemetők sírhelytábla (parcella) felosztása
1. Gyomai köztemető
2. Endrődi köztemető
Döntéshozói vélemények
Pénzügyi, Gazdasági, Turisztikai, Ellenőrző és Közbeszerzési Bizottság | A bizottság támogatja a tervezet 1. fordulós vitáját. | |
Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság | A bizottság támogatja a tervezet 1. fordulós vitáját. | |
Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottság | A bizottság támogatja a tervezet 1. fordulós vitáját. | |
"A köztemetőket és a temetkezés rendjét szabályozó önkormányzati rendelet felülvizsgálata (1. forduló)"
Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: Rendelet alkotás, szabályozás
Az Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.
Gyomaendrőd Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a kegyeleti közszolgáltatásról és a köztemetők rendjéről szóló rendelet-tervezetet a jelenlegi szabályozási tartalma alapján alkalmasnak találja a második fordulós megvitatásra azzal, hogy előzetesen le kell folytatni a közszolgáltatóval és az érintett temetkezési szolgáltatókkal történő egyeztetést, meg kell határozni az új szabályok szerinti ellentételezés várható mértékét, ki kell kérni a fogyasztók területileg illetékes érdekképviseleti szervei véleményét és legalább 30 napra a helyben szokásos módon nyilvánosságra kell hozni.
Határidők, felelősök:
Határidő: 2020. 07. 31.
Felelős: Pap-Szabó Katalin
Hivatali felelős: Megyeri László