1. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
Az Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság
2020. augusztus 18-i ülésére

Tárgy:   A köztemetőket és a temetkezés rendjét szabályozó önkormányzati rendelet felülvizsgálata (2. forduló)
Készítette:   Megyeri László aljegyző
Előterjesztő:   Toldi Balázs polgármester
Véleményező bizottság:  

Tisztelt Képviselő-testület!
 
A jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény (a továbbiakban: Jat) a jegyző feladatává és kötelezettségévé teszi az önkormányzati rendeletek tartalmi felülvizsgálatának elvégzését azzal, hogy a jogalkalmazás és az utólagos hatásvizsgálat tapasztalatait is figyelembe véve a tárgykört érintő új jogi szabályozás vagy módosítás megalkotás kezdeményezésével az elavult, szükségtelenné vált, a jogrendszer egységébe nem illeszkedő, a szabályozási cél sérelme nélkül egyszerűsíthető, a jogszabály címzettjei számára gyorsabb, kevésbé költséges eljárásokat eredményező szabályozással felváltható, a normatív tartalom nélküli, tartalmilag kiüresedett vagy egyébként alkalmazhatatlan, vagy az indokolatlanul párhuzamos vagy többszintű szabályozást megvalósító, a feladatkörébe tartozó jogszabályi rendelkezések hatályon kívül helyezésére, illetve megfelelő módosítására kerüljön sor.
 
Gyomaendrőd Város Önkormányzatának Képviselő-testülete (a továbbiakban: Önkormányzat) 20 évvel ezelőtt alkotta meg a köztemetőkről és a temetkezés rendjéről szóló 6/2000. (XI. 2.) önkormányzati rendeletét (a továbbiakban: Ör.).
A rendeleten nemcsak az idő múlása hagyott nyomot, hanem az több olyan jogalkotási, jogszabály szerkesztési fogyatékosságban is szenved, amely a jelenleg hatályos magasabb szintű jogszabályokkal ellentétes, vagy azokon túlmutatva feloldhatatlan jogellenes helyzetet teremt.

A temetőkről és a temetkezésről szóló 1999. évi XLIII. törvény (a továbbiakban: Ttv.) 41. § (3) bekezdése ad felhatalmazást – és egyben jogalkotási kötelezettséget – a települési önkormányzatnak, hogy rendeletben szabályozza:
a) a temető rendeltetésszerű használatához szükséges a törvényben nem szabályozott egyéb helyi, tárgyi és infrastrukturális feltételeket;
b) a temető, ravatalozó használatának és igénybevételének szabályait;
c) a temetési hely gazdálkodási szabályait;
d) a sírhely méretezését, sírjelek alkalmazását, a kegyeleti tárgyak, növényzet elhelyezését, a sírgondozás szabályait;
e) temetőben a kegyeleti közszolgáltatások feltételeit, a temetési hely megváltásának és újraváltásának díját, a temető-fenntartási hozzájárulás díját, illetve a létesítmények és az üzemeltető által biztosított szolgáltatások igénybevételének díját;
f) a temetési szolgáltatás, illetőleg a temetőben végzett egyéb vállalkozói tevékenységek ellátásának temetői rendjét.
 
A Jat. szabályozási elvéből és tételes rendelkezéseiből az következik, hogy az önkormányzati rendelet kizárólag csak a felhatalmazásban adott körben tartalmazhat szabályokat és azokat viszont feltétlenül tartalmaznia kell. Ellenkező esetben vagy túlterjeszkedik a felhatalmazás tárgykörén, vagy mulasztásos törvénysértés állapotába fog kerülni.
 
A tárgyi hatályos rendeletünkről sajnos elmondható, hogy a bevezetőben elmondottaknak sok szempontból nem felel meg, azzal ellentétes, így annak felülvizsgálata, és egy új, korszerű rendelet (a továbbiakban: ÚjÖr.) alkotása időszerű, figyelemmel arra, hogy a több mint öt évtizede kialakított köztemetők kapacitásuk végéhez közelednek. Fontos, hogy a temető üzemeltetése, a sírhely gazdálkodás és megváltás szabályai, a temetőgazdálkodással és fejlesztéssel kapcsolatos üzemeltetői feladatok és az általános magatartási szabályok átgondoltak és betarthatóan legyenek rendezettek.
 
Az ÚjÖr. 1. fordulós vitájára 2020. június 25-én került sor. A Képviselő-testület előzetesen állást foglalt arról, hogy a benyújtott ÚjÖr. tervezetet alkalmasnak találja újabb vita fordulóra, azzal, hogy előtte az üzemeltetést érintő kérdéseket tisztázni, illetve a jogszabályi kötelező egyeztetéseket le kell folytatni.
 
Az üzemeltetői egyeztetést 2020. július 7-én a közszolgáltatóval folytattuk le, ahol a normaszöveg pontosítása mellett több fontos alapkérdés is tisztázódott. Ezek az alapvetések a következők voltak:
 
1. A Ttv. 40. § (1) bekezdése szerint, az önkormányzat rendeletével kötelezővé tehető egyes - az üzemeltető szakszemélyzetének és berendezésének igénybevételével történő – feladatok körét az ÚjÖr.-ben nem lehet bővíteni, mivel annak infrastrukturális és humán feltételei jelenleg nem adottak, illetve az a jelenlegi gyakorlat szerint jól megoldott.
2. A rendelet hatályba lépésével egyidejűleg el kell készíteni a köztemetők infrastrukturális fejlesztési koncepcióját és sírhely gazdálkodási tervét. Ehhez fel kell tölteni a nyilvántartó szoftvert a sírhelykönyvek adataival és következetesen élni kell a finanszírozás alapját biztosító bevételek maximalizálásával. Pontos nyilvántartással el kell érni a sírhely újraváltási díjak beszedését, illetve a már lezárható parcellák esetén a 25 éves nyugvási idő kezdetének lehetővé tételét.
3. A köztemetők középtávú fejlesztése keretében:
a) gondoskodni kell a temetők körbekerítéséről,
b) korszerűsíteni kell a nyilvános illemhelyeket,
c) javítani kell a közlekedési és egyéb kommunális feltételeket (hulladékgyűjtés, vízellátás stb.)
d) új, korszerű hűtőberendezések beszerzése lesz indokolt
4. Rövidtávon el kell látni a temetőket gépjármű behajtást szabályozó műszaki berendezésekkel és élni kell a temetési szertatások idején a gépjármű forgalomnak a ravatalozó környezetében, valamint a ravatalozó és a temetési hely közötti útvonalon történő kitiltásával.
 
A kegyeleti közszolgáltató (továbbiakban: Közszolgáltató) által felvetett észrevételek rendezése a benyújtott normaszöveg-javaslatban:
 
a) A Közszolgáltató kérte, hogy az értelmező rendelkezések között található (korábbi):
2. pontot, az elhunyt vagy hamvak temetőn belüli szállításának díjait,
4. pontot, a gépjármű-behajtási díjat,
7. pontból a visszahantolás díját és a,
9. pont szóróparcella, illetve a
10. pont szóróparcella berendezéseinek igénybevételi díja fogalmakat ne szabályozza az ÚjÖr.
Ennek indoka, hogy ezeknek a feladatoknak az üzemeltető szakszemélyzetének és berendezésének kötelező igénybevétele útján történő ellátására a Közszolgáltató nincs felkészülve, arra jelenleg nincs kapacitása. Ezen feladatokat a temetkezési szolgáltatók maguk is képesek jó színvonalon ellátni.
A szóróparcella esetében egy későbbi hatálybalépést tartunk indokoltnak, figyelemmel arra, hogy ennek feltételeit középtávon meg kell oldani a már korábban jelzett egyéb infrastrukturális fejlesztésekkel együtt.
 
b) A Kegyeleti közszolgáltató felvetésére kivettük a normaszövegből „A köztemetők területén belül a személygépkocsik részére a Közszolgáltató várakozóhelyet köteles biztosítani.” szövegjavaslatot azzal, hogy ezt a kérdést középtávon napirenden kell tartani. Az igaz, hogy alapesetben jelenleg, és a jövőben is, tilos lesz a gépjárművel behajtás, de mivel vannak kivételek, így a gépjárműforgalom – még sorompós beléptetés esetén is – megmarad. Ez pedig felvetheti a parkolási kérdést is, amely egybecseng a magán temetkezési szolgáltató által felvetett negatív tapasztalatokkal is.
 
c) A 8. § (3) bekezdésében pontosításra kerültek a sírhelyek méret adatai.
 
d) A Közszolgáltató felvetette, hogy a 11. § (11) bekezdése rendelkezései (…a közvetlen veszélyt a hozzátartozó költségére Közszolgáltató szünteti meg) végrehajtására, vagyis a sírhely helyreállítás költségének behajtására a Közszolgáltatónak nincs eszköze, ezért az Önkormányzat térítse meg a költséget, és ez alapján hajtsa be a hozzátartozótól. Ugyanezt a felvetést megismétli a 16. § (5) bekezdése kapcsán, ahol pedig adott esetben temetési hely feletti rendelkezési jog jogosultjának költségére gondoskodik a felszólítás ellenére el nem szállított törmelék elszállításáról.
Véleményünk szerint a megközelítés téves, a Közszolgáltatónak minden eszköze megvan a követelések behajtására, az önkormányzat nem léphet be harmadik félként, mert az teljesen kusza jogi helyzetet teremtene. Szintén jogos elvárás, hogy hathatósan járjon el a temetők rendjének fenntartása érdekében, és ha az eredménytelen, akkor akár a költségek megelőlegezésével is gondoskodjon a rend fenntartásáról.
Az esetleges anyagi hátrányát – be nem hajtható követeléseket – az éves ellentételezési tervben kell rendezni.
 
e) A 11. § (12) bekezdése c) pontja kapcsán felvetette, hogy a Közszolgáltatónak nincs adata az adományozási eljárásról ezért ne legyen feladata annak nyilvántartása.
A rendelkezés nem hagyható el, mert az önkormányzati hivatal minden díszsírhely adományozásról tájékoztatást küld, amely alapján naprakész nyilvántartás vezethető az új térinformatikai temető nyilvántartó rendszerben.
 
f) A Közszolgáltató késérére pontosításra került a 14. § normaszövege.
 
g) A közszolgáltató álláspontja szerint a 3. § 2. pontjának és a 32. § (9) bekezdésének normaszövegét a „tényleges kialakult gyakorlathoz kellene igazítani” mivel egyrészt „a Közszolgáltatónak nincsenek adatai az Önkormányzat pénzügyi erőforrásairól, ezért úgy kellene megfogalmazni, hogy a tervezetet az Önkormányzat készíti el, (mint minden koncepciót) a Közszolgáltató által készített fejlesztési javaslat alapján.”, másrészt a „Közszolgáltatóval az Önkormányzat egyeztet a következő évi közszolgáltatási szerződésről, és szerződés kötés után annak ismeretében, az Önkormányzat meghatározza a kegyeleti közszolgáltatási díjakat.”
Álláspontunk szerint az eddigi gyakorlat volt rossz és a folyamatot a talpára kell állítani. Az éves sírhely-gazdálkodási terv alapvetően nem pénzügyi, hanem terület és erőforrás gazdálkodási terv, amelyet csak az tud átlátni, aki a temetőt üzemelteti, a kegyeleti közszolgáltatást ellátja. Ugyanez a helyzet a kegyeleti közszolgáltatási díjak meghatározásának előkészítése kapcsán is, hisz ezek ismeretében lehet olyan bevételi és költségszámításokat elvégezni, amely alapja lesz az éves költségvetésben meghatározandó ellentételezés összegének. Szerződésmódosításra kizárólag ennek ismeretében kerülhet sor.
 
h) További pontosításra a rendelet-tervezet 1. melléklet c) pontjában és az 1. függelékében került sor.
 
A Ttv. 40. § (5) bekezdése alapján megkerestük a Fogyasztóvédők Magyarországi Egyesületét, hogy a törvényben biztosított véleményezési jogkörükben véleményezzék az ÚjÖr.-t.
Az egyesület véleményében úgy fogalmazott, hogy „amennyiben a tervezett díjak a hasonló méretű régiós településeken alkalmazott díjakkal összhangban vannak (tekintettel a benne foglalt szolgáltatások körére is), azokat elfogadhatónak tartjuk.”
 
Megvizsgáltuk Gyomaendrőd környezetében lévő városok díjait. Sajnos az eltérő szabályozások miatt nagyon nehéz az összehasonlítás, azonban a legfontosabb díjak szempontjából az állapítható meg, hogy azok vagy azonos szinten állnak vagy attól mérsékeltebb mértékben kerültek megállapításra Gyomaendrődön.
 
Temetkezési és szolgáltatási díjak összehasonlítása (nettó forintban)
 
Szolgáltatás
Dévaványa
Kondoros
Orosháza
Túrkeve
Mezőtúr
Átlag
Gyoma-
endrőd
Arány
Egyes sírhely
7 415
15 176
22 750
17 500
34 290
19 426
14 500
74,6%
Kettős sírhely
12 360
30 328
NA
35 000
34 290
27 995
29 000
103,6%
Urnafülke
23 594
46 081
NA
8 750
NA
26 142
16 500
63,1%
Urnasírhely
4 943
NA
14 250
17 500
25 400
15 523
10 000
64,4%
Gyermeksírhely
4 943
NA
14 250
10 500
NA
9 898
10 000
101,0%
Ravatalozói díj
3 090
11 961
38 100
22 500
20 500
19 230
20 000
104,0%
Halotthűtő (naponta)
1 236
2 185
NA
1 750
2 000
1 793
2 500
139,5%
 
Szintén megkértük a magánvállalkozásban működő helyi temetkezési szolgáltató, a Sacramentum Kft. véleményét is.
 
A normaszöveggel kapcsolatban érdemi észrevétele nem volt, azonban a napi működéssel kapcsolatban tett néhány, már az előkészítők által is jelzett problémát:
 
1) Amíg korszerű, a mai viszonyok közötti színvonalú WC el nem készül, addig temetés kezdete előtt fél órától a temetés végéig, lehessen használni a ravatalozóban lévő felújított WC-t.
2) A temetés ideje alatt ne lehessen behajtani gépjárművel a temető területére, illetve ne lehessen olyan helyen parkolni, amely a temetési menet útvonalában található.
3) A fentiek miatt célszerű lenne a temetőn belüli parkolók kialakítása, hogy a behajtó járművek se véletlenszerűen parkoljanak, hanem a kijelölt parkolóhelyen (különösen a ravatalozó környezetében)
4) Belvíz idejére elrendelt koporsós temetés tilalmának rendeleti megerősítése.
Ez utóbbi felvetés nem kivitelezhető, mivel ez a Jat. 3. §-ába ütköző lenne („A szabályozás nem lehet indokolatlanul párhuzamos vagy többszintű.”)
A temetőkről és a temetkezésről szóló 1999. évi XLIII. törvény végrehajtásáról szóló 145/1999. (X. 1.) Korm. rendelet 11. § (8) bekezdése rögzíti, hogy „Nem végezhető koporsós temetés azon a temetési helyen, ahol a talajvíz a talajszint alatti 2 métert eléri. A temetési tilalmat a nyilvántartó könyvbe be kell jegyezni.” A tilalmat a jogszabály írja elő. Ez alapján a szolgáltató köteles folyamatosan ellenőrizni a talajvíz szintet, amelyet a kormányhivatal népegészségügyi szakigazgatási szerve ellenőriz. Amennyiben a talajvíz szint meghaladja megengedett mértéket, akkor a jogszabály erejénél fogva beáll a temetési tilalom.
Ez ügyben a temetési tilalom beálltának hatékonyabb közhírré tétele lehet a megoldás, hogy a polgárok időben és hitelesen értesüljenek az alapjogukat érintő korlátozásokról.
5) A ravatalozó helyiség bérleti díj tartalmának pontosítása: melyek azok a helyiségek, eszközök, amiket a bérleti díjért igénybe lehet venni.
Ez nem jogalkotási tárgykör, ezt az üzemeltető belső szabályzatában, díjjegyzékében kell közhírré tenni. A kegyeleti közszolgáltatási szerződés keretében kell pontosítani, hogy melyek azok a berendezési tárgyak, eszközök és tartozékok, amelyek egy ravatalozó elengedhetetlen kellékei, melyek szükségesek a tisztességes kegyelet megadásához.
 
Tisztelt Képviselő-testület!
 
A jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény (a továbbiakban: Jat.) alapján a jogszabály előkészítője köteles – a jogszabály feltételezett hatásaihoz igazodó részletességű- előzetes hatásvizsgálatot végezni, és felmérni a szabályozás várható következményeit. Konkrétan a Jat. 17. §-a (1) bekezdése a következőkről rendelkezik:
„17. § (1) A jogszabály előkészítője – a jogszabály feltételezett hatásaihoz igazodó részletességű– előzetes hatásvizsgálat elvégzésével felméri a szabályozás várható következményeit. Az előzetes hatásvizsgálat eredményéről önkormányzati rendelet esetén a helyi önkormányzat képviselő-testületét tájékoztatni kell.
(2) A hatásvizsgálat során vizsgálni kell
a) a tervezett jogszabály valamennyi jelentősnek ítélt hatását, különösen
aa) társadalmi, gazdasági, költségvetési hatásait,
ab) környezeti és egészségi következményeit,
ac) adminisztratív terheket befolyásoló hatásait, valamint
b) a jogszabály megalkotásának szükségességét, a jogalkotás elmaradásának várható következményeit, és
c) a jogszabály alkalmazásához szükséges személyi, szervezeti, tárgyi és pénzügyi feltételeket”.
 
Előzetes hatásvizsgálat
 
1. A rendelet társadalmi, gazdasági, költségvetési hatása:
A rendeletnek a felhatalmazást adó törvénnyel és egyéb kapcsolódó jogszabályokkal konzisztens és koherens szabályai szilárd alapot adnak az önkormányzat Mötv.-ben megfogalmazott kötelező feladata szakszerű és a polgárok igényei szerinti magas szintű megvalósítására. Az egyértelmű szabályok mentén, átlátható felelősségi viszonyokkal történő feladatellátás, világos követelmény rendszerek alapot adnak a gazdasági folyamatok prognosztizálására, azok költség igényének pontosabb meghatározására, amely egy felelős költségvetési gazdálkodást alapozhat meg.
2. A rendelet környezeti és egészségügyi hatása:
A jogszabályi előírásoknak megfelelő feladat ellátás megfelelő alapot nyújt a közegészségügyi követelmények érvényesülésének. A sírhely-gazdálkodás és infrastruktúra-üzemeltetés csökkenti a környezeti hatásokat, minimális mértékben von el termőföldet.
3. A rendelet adminisztratív terheket befolyásoló hatása:
Az adminisztratív tevékenységek automatizálással és informatikai eszközökkel történő támogatása a jelenlegi szinten tarthatja azok terheit.
4. A rendelet megalkotásának szükségessége, a jogalkotás elmaradásának várható következményei:
A jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény (a továbbiakban: Jat) a jegyző feladatává és kötelezettségévé teszi az önkormányzati rendeletek tartalmi felülvizsgálatának elvégzését azzal, hogy a jogalkalmazás és az utólagos hatásvizsgálat tapasztalatait is figyelembe véve a tárgykört érintő új jogi szabályozás vagy módosítás megalkotás kezdeményezésével az elavult, szükségtelenné vált, a jogrendszer egységébe nem illeszkedő, a szabályozási cél sérelme nélkül egyszerűsíthető, a jogszabály címzettjei számára gyorsabb, kevésbé költséges eljárásokat eredményező szabályozással felváltható, a normatív tartalom nélküli, tartalmilag kiüresedett vagy egyébként alkalmazhatatlan, vagy az indokolatlanul párhuzamos vagy többszintű szabályozást megvalósító, a feladatkörébe tartozó jogszabályi rendelkezések hatályon kívül helyezésére, illetve megfelelő módosítására kerüljön sor.
A két évtizeddel ezelőtt megalkotott hatályos rendeleten nemcsak az idő múlása hagyott nyomot, hanem az több olyan jogalkotási, jogszabály szerkesztési fogyatékosságban is szenved, amely a jelenleg hatályos magasabb szintű jogszabályokkal ellentétes, vagy azokon túlmutatva feloldhatatlan jogellenes helyzetet teremt.
Az új szabályozás elmaradása ezt a helyzetet konzerválná.
5. A rendelet alkalmazásának objektív és szubjektív feltételei: Rendelkezésre állnak.
 
Részletes indokolás:
 
1. alcímhez
Az általános rendelkezések között rendelkezik a személyi és tárgyi hatályról, az üzemeltetés formájáról, az üzemeltető kiválasztásának szabályrendszeréről, a tevékenység ellátásnak ellentételezéséről.
 
2. alcímhez
Az értelmező rendelkezések a rendeletben alkalmazott és magasabb szintű jogforrásban nem szabályozott fogalmakat pontosítja.
 
3. alcímhez
A k köztemetők infrastruktúrája alcímben meghatározza a közszolgáltató ezekhez kapcsolódó feladatait.
 
4. alcímhez
A temetési helyek és a temetési szabályok alcímben meghatározza temetési helyek fajtáit, azok méreteit, az elhunytak átvételére és temetésre előkészítésének szabályait.
 
5. alcímhez
A díszsírhelyekre vonatkozó különös szabályok alcím a díszsírhelyhez kapcsolódó jogokat és kötelezettségeket, a sírhely gondozásának és a költségek viselésének szabályait foglalja össze.
 
6. alcímhez
A temetési helyek, sírjelek fenntartására vonatkozó szabályok alcím a temetési helyek fenntartásával, azokról való rendelkezéssel, és a hozzájuk kapcsolódó tevékenységekkel összefüggő szabályokat tartalmazza.
 
7. alcímhez
A sírhelygazdálkodás alcím a nevéből adódóan a közszolgáltató azon feladatait foglalja össze, amelyek a temetők hatékony terület gazdálkodásával kapcsolatosak.
 
8. alcímhez
A köztemetői nyilvántartások alcím meghatározza a közszolgáltató által vezetendő nyilvántartásokat.
 
9. alcímhez
A temetkezési szolgáltatások, valamint az egyéb temetői szolgáltatások ellátásának rendje, összhangja alcím azokat a szabályokat foglalja össze, amely a temetkezéssel kapcsolatos munkák szabályszerűségének üzemeltető általi ellenőrizhetőségét, azok összehangoltságát garantálják.
 
10. alcímhez
A köztemetők használati rendje alcím a köztemetőket látogatókra irányadó szabályokat foglalja össze.
 
11. alcímhez
A kegyeleti közszolgáltatáshoz kapcsolódó díjak alcímben meghatározásra kerülnek a kegyeleti közszolgáltatási tevékenységekhez kapcsolódó díjak fajtái, mértékei, megfizetésének módjai és egyéb kapcsolódó szabályok.
 
12. alcím
A záró rendelkezések alcím rendelkezik a hatálybalépésről, amely a kellő felkészülési idő miatt jövő év január elseje. Egyes rendelkezések esetében ez további négy évvel későbbi időpont lesz, mivel az azokra való felkészülés hosszabb időt igényel. Rendelkezik továbbá a felkészüléssel kapcsolatban a közszolgáltatóra vonatkozó kötelezettségekről, illetve deklarálja a versenysemlegességet az EU-s normáknak való megfelelőség kimondásával. Végül hatályon kívül helyezi a jelenleg hatályos, azonos tárgyú önkormányzati rendeletet. 

A fenti indokok alapján indítványozom a tárgyi rendelet megalkotását.

Döntéshozói vélemények

Pénzügyi, Gazdasági, Turisztikai, Ellenőrző és Közbeszerzési Bizottság  
A városfenntartó és ügyrendi bizottságok által megfogalmazottakra figyelemmel támogatja a rendelet megalkotását.
 
 
Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság  
A bizottság támogatja a tervezet 3. fordulós vitáját a következő szempontok figyelembe vételével.
A kegyeleti közszolgáltató kérésére pontosításra kerüljön a 9. § (1) bekezdése:
"9. § (1) A sírboltokban a megváltott számú, de legfeljebb 16 felnőttkoporsó helyezhető el úgy, hogy egy felnőttkoporsó helyén két gyermekkoporsó is elhelyezhető."
 
A bizottság támogatja, hogy a temetési szertartás kezdete előtt 1 órától a szertartás végéig ne lehessen behajtani gépjárművel a temetőbe. 
Ezt a szabályt egy későbbi időpontban, az ehhez kapcsolódó infrastrukturális fejlesztések megvalósítását követően történő hatályba léptetésével javasolja beiktatni.
 
Egyetért, hogy Zöldpark készítsen költség és időkalkulációt a köztemetők körbekerítésével, a behajtással kapcsolatos műszaki megoldásra és az ehhez, illetve a temetők megvilágítását célzó elektromos ellátás fejlesztését szolgáló beruházásra. A kalkuláció alapján pontosított normaszöveg javaslatot az októberi képviselő-testületi ülésre kell benyújtani.
 
 
Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottság  
A rendelet tervezetet alkalmasnak találja 3. fordulós vitára a következő kiegészítésekkel:
1) A 16. § rendelkezéseinél az 1 hónap időtartam 24 óra legyen. Ennek megfelelően a normaszöveg módosító javaslat a következő lesz:
"16. § (1) A köztemetők tisztasága és rendje érdekében a sír áthelyezése, új síremlék állítása miatt, vagy más módon feleslegessé vált sírjel, sírkőmaradvány elszállításáról a temetési hely feletti rendelkezési jog jogosultja köteles gondoskodni.
(2) A sírjelbontás, vagy amennyiben a sír felett síremlék található, a síremlékbontás megkezdése előtt annak tényét a temetési hely feletti rendelkezési jog jogosultja vagy a megbízásából eljáró sírköves vállalkozó köteles az ügyfélszolgálati irodán bejelenteni, és az áthelyezést, elszállítást, illetve bontást követően 24 órán belül a bontási törmelék, sírkőmaradvány elszállításáról köteles gondoskodni.
(3) Amennyiben a temetési hely feletti rendelkezési jog jogosultja vagy a megbízásából eljáró sírköves vállalkozó a síremlék elbontása mellett új síremléket is kíván állítani, úgy azt is köteles az ügyfélszolgálati irodán bejelenteni, és az új síremlék felállításakor, de legfeljebb az (2) bekezdésben foglalt időtartamon belül köteles intézkedni a bontási törmelék, sírkőmaradvány elszállításáról."
 
A bizottság nem támogatja a temetőbe történő behajtás korlátozását.
 
Döntési javaslat

"A köztemetőket és a temetkezés rendjét szabályozó önkormányzati rendelet megalkotása"

Tervezett döntéstípus: rendelet
Tervezett ágazati besorolás: Rendelet alkotás, szabályozás
Az Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.

Gyomaendrőd Város Önkormányzat Képviselő-testületének
…../2020. (….) önkormányzati rendelete
a kegyeleti közszolgáltatásról és a köztemetők rendjéről
 
Gyomaendrőd Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a temetőkről és a temetkezésekről szóló 1999. évi XLIII. törvény 41. § (3) bekezdésében kapott felhatalmazása alapján, a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 23. § (4) bekezdés 9. pontjában és a temetőkről és a temetkezésekről szóló 1999. évi XLIII. törvény 16. §-ában meghatározott feladatkörében eljárva, a temetőkről és a temetkezésekről szóló 1999. évi XLIII. törvény 40. § (5) bekezdésében biztosított véleményezési jogkörében eljáró fogyasztók területileg illetékes érdekképviseleti szervei véleményének kikérésével a következőket rendeli el:
 
1.      Általános rendelkezések
 
1. § A Rendelet hatálya a Gyomaendrőd közigazgatási területén lévő működő köztemetőkben (a továbbiakban: köztemető):
a) a kegyeleti közszolgáltatást (a továbbiakban: közszolgáltatás) végző gazdasági társaságra (a továbbiakban: Közszolgáltató);
b) a közszolgáltatást igénybe vevő természetes és jogi személyekre;
c) a köztemetőben vállalkozásszerűen munkát végző természetes és jogi személyekre;
d) a köztemető látogatóra terjed ki.
2. § (1) Gyomaendrőd Város Önkormányzata (a továbbiakban: Önkormányzat) a köztemetők fenntartásával, tárgyi és infrastrukturális létesítményei rendeltetésre alkalmas, és a jogszabályi előírásoknak megfelelő állapotban tartásáról, továbbá üzemeltetéséről a Közszolgáltatóval kötött kegyeleti közszolgáltatási szerződés útján gondoskodik. A közszolgáltatás végzésére kizárólag a Közszolgáltató jogosult.
(2) Az Önkormányzat a köztemetők fenntartására és üzemeltetésére a közbeszerzéseket szabályozó törvény alapján olyan gazdálkodó szervezettel köt szerződést, amelynek egyedüli tagja, és amely felett, a közfeladat, illetve a közszolgáltatás ellátásával vagy ellátásának megszervezésével összefüggő feladatára tekintettel, az ügyvezetési jellegű feladatok ellátását illetően teljes körű ellenőrzési jogokkal rendelkezik és képes a gazdálkodó szervezet stratégiai céljainak és fontos döntéseinek alapvető befolyásolására. Az üzemeltetést végző Közszolgáltató megnevezését és azonosító adatait az 1. függelék tartalmazza.
(3) A közszolgáltatás a temetőkről és a temetkezésekről szóló 1999. évi XLIII. törvényben (a továbbiakban: Ttv.), a temetőkről és a temetkezésről szóló 1999. évi XLIII. törvény végrehajtásáról szóló 145/1999. (X. 1.) Korm. rendeletben (a továbbiakban: Korm. rend.) meghatározott, az Önkormányzat Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 23. § (4) bekezdés 9. pontjában rögzített feladatkörébe tartozó kegyeleti feladatok ellátását, a köztemetők és létesítményeik fenntartásával, üzemeltetésével összefüggő temetkezési szolgáltatásokat foglalja magában és tartalmazza a Közszolgáltató által ellátott feladatok finanszírozásának kereteit is.
(4) A (3) bekezdés alapján a Közszolgáltató részére nyújtott ellentételezés az Európai Unió működéséről szóló szerződés 106. cikke (2) bekezdésének az általános gazdasági érdekű szolgáltatások nyújtásával megbízott egyes vállalkozások javára közszolgáltatás ellentételezése formájában nyújtott állami támogatásra való alkalmazásáról szóló, 2011. december 20-i 2012/21/EU bizottsági határozat (a továbbiakban: 2012/21/EU bizottsági határozat) szabályai szerint adható.
(5) A köztemetők felsorolását, azok nyitvatartási idejét, valamint az ügyfélszolgálati iroda nyitvatartási idejét a Rendelet 1. melléklete tartalmazza.
 
2. Értelmező rendelkezések
 
3. § E Rendelet alkalmazása szempontjából:
1. díszsírhely: a köztemetők központi temetőrészében elhelyezkedő - akár koporsós, akár hamvasztásos eltemetést biztosító - temetési hely, melyet az Önkormányzat a kegyeleti kérdéseit szabályozó rendelet szerinti személyiségek számára biztosít;
2. éves sírhely-gazdálkodási terv: a köztemetők egészét átfogó sírhely-gazdálkodási terv, amelyet a Közszolgáltató a temetőfejlesztési koncepcióval összhangban készít elő és az Önkormányzat hagy jóvá, amely éves szinten bemutatja a temetési helyszükségletet;
3. halotthűtők naponkénti igénybevételi díja: az elhunyt beszállításától eltemetéséig tartó időszakra halotthűtőben történő elhelyezéséért fizetendő díj;
4. ravatalozótermek igénybevételi díja: az elhunyt ravatalozásáért, a ravatalozó használatáért fizetendő díj;
5. sírhelynyitás és visszahantolás díja: az első temetést megelőző, valamint a sírhelynyitáshoz kapcsolódó sírásásért és a visszahantolásáért fizetendő díj;
6. sírjel: a temetési hely megjelölésére használt különféle eszközök, építmények, tárgyak;
7. szóróparcella: a hamvak szétszórására, bemosására szolgáló temetési hely;
8. szóróparcella berendezéseinek igénybevételi díja: az elhunyt hamvainak szóróparcellában történő szórásáért fizetendő díj;
9. temetési hely feletti rendelkezési jog: a temetési hely használatára irányuló jogosultság, amelyet a jogosult a temetési hely megváltási és újraváltási díja ellenében szerez meg, vagy amely a jogosultat egyébként a Rendelet szabályai szerint megilleti, és amely felöleli a jogosultnak a temetési helyre temethető személyek körének meghatározására, ideértve a rátemetésre, exhumálásra, urnakivételre, továbbá a sírjel állítására és a temetési hely, sírjel gondozására vonatkozó jogosítványait, továbbá ezzel összefüggésben a Rendeletben meghatározott kötelezettségek teljesítését;
10. temetési hely megváltási díja: a temetési hely köztemetőn belüli fekvésére és a temetés módjára figyelemmel differenciáltan meghatározott mértékű díj;
11. temetési hely újraváltási díja: a temetési hely újraváltásáért, a temetési hely köztemetőn belüli fekvésére és a temetés módjára figyelemmel differenciáltan meghatározott mértékű díj;
12. temetkezéssel kapcsolatos egyes szolgáltatások:
12.1. a Ttv. szerinti temetkezési szolgáltatások;
12.2. egyéb temetői szolgáltatások: a köztemetőben vállalkozásszerűen nyújtott, a 12.1 pont körébe nem tartozó szolgáltatások, így különösen a síremlékállítás, bontás, síremlék elemeinek cseréje, kiegészítőkkel való ellátása, a vésés, betűfestés, tisztítás, temetési hely körbeterítése kőzúzalékkal (a továbbiakban együtt: síremlékekkel kapcsolatos szolgáltatások); valamint a sírfelület beültetésével, gondozásával kapcsolatos kertészeti tevékenységek összessége;
13. temetőfejlesztési koncepció: a köztemetők egészét átfogó sírhely-gazdálkodási terv, amelyet a Közszolgáltató készít elő és az Önkormányzat hagy jóvá, és amely 10 éves időszakra bemutatja a temetési helyszükségletet, a temetőbővítés lehetséges irányait, megvalósításának becsült költségeit és tervezett finanszírozását, vázolja továbbá a lezárt és lezárásra tervezett köztemetők kiürítésének, újranyitásának, bővítésének, újabb kegyeleti célt szolgáló területek megvásárlásának feltételeire, finanszírozásának módjára, ütemezésére vonatkozó elképzeléseket;
14. temető-fenntartási hozzájárulás díja: köztemetőben vállalkozásszerűen munkát végzőktől megrendelt munkák elvégzésének lehetővé tételéért fizetendő díj;
15. üzemeltetést végző Közszolgáltató által biztosított szolgáltatások: azon temetkezési szolgáltatások, melyek esetében a Közszolgáltató szakszemélyzetének, berendezésének és létesítményének igénybevétele, a Rendelet 25. § (2) bekezdése szerint kötelező.
 
3. A köztemetők infrastruktúrája
 
4. § (1) A köztemetőkben az utak rendszeres karbantartása, tisztán tartása, síkosságmentesítése és a hó eltakarítása a Közszolgáltató feladata.
(2) Az utaknak alkalmasnak kell lenniük a sírhelytáblák (továbbiakban: parcellák) megközelítésére.
(3) A köztemetőkbe gépjárművel történő be- és kihajtás rendjét, valamint a gépjárműforgalmat a köztemetők rendje, a temetési szertartások zavartalan bonyolítása és a temetőlátogatók nyugalma érdekében a Közszolgáltató, az általános közúti közlekedési szabályokkal összhangban, önállóan szabályozhatja.
5. § (1) A ravatalozók esztétikai megjelenésének, berendezési tárgyainak biztosítaniuk kell a méltó kegyeletgyakorlást.
(2) A halotthűtők üzemi hőmérsékletét a Közszolgáltató technológiai utasítása szabályozza.
(3) A hűtőket hetente egyszer meg kell tisztítani és el kell végezni azoknak, a Közszolgáltató technológiai utasításában meghatározottak szerinti, fertőtlenítését.
6. § Köztemetőkben a hulladék és a nem közművel összegyűjtött háztartási szennyvíz gyűjtéséről, elszállításáról és kezeléséről a Közszolgáltató gondoskodik.
 
4. A temetési helyek és a temetési szabályok
 
7. § Temetési helyek a köztemetőkben, Ttv.-ben meghatározottakon túl, a következők lehetnek:
a) koporsós temetésnél díszsírhely;
b) hamvasztásos temetésnél:
ba)[1] szóróparcella; vagy
bb) díszsírhely.
8. § (1) Koporsós temetésnél az egyes sírhely méretezése szerint lehet felnőttsírhely vagy gyermeksírhely.
(2) Gyermeksírhelybe 10 éves vagy ennél fiatalabb korban elhunytak betemetése lehetséges. Meglévő gyermeksírhelybe urna is betemethető.
(3) A köztemetőben levő sírhelyek méretei:
a) egyes felnőttsírhely: 2,60 m hosszú, 1,40 m széles, 2,00 m mély, a mélyített 2,20 m;
b) kettős sírhely: 2,60 m hosszú, 2,20 m széles, 2,00 m mély, a mélyített 2,20 m;
c) gyermeksírhely: 2,20 m hosszú, 1,50 m széles, 1,60 m mély;
d) urnasírhely: 2,20 m hosszú, 1,50 m széles, 1,0 m mély.
e) urnafülke: 30*30*30 cm
(4) A sírok egymástól való oldaltávolsága legalább 60 cm, a gyermeksíroknál pedig 50 cm. A sorok között 0,60 m - 1 m távolságot kell hagyni, kivéve az új kiképzésű fej-fej alatti sírhelytáblák sorait, ahol a sírok fejrészei között a távolság 50 cm, a sorok között pedig 2,50 m.
9. § (1) A sírboltokban 1-16 felnőttkoporsó helyezhető el, illetve egy felnőttkoporsó helyén két gyermekkoporsó is elhelyezhető.
(2) Sírbolt temetőn belüli elhelyezését a Közszolgáltató jelöli ki, amennyiben az építtető a sírbolt helyét megváltotta, vagy az építkezéshez a temetési hely feletti rendelkezési jog jogosultja egyébként hozzájárult.
(3) Urnasírba, urnasírboltba, a temetési hely feletti rendelkezési jog jogosultjának döntése szerint, legfeljebb 4 urna helyezhető el, és az ikresíthető.
(4) A koporsós temetésre szolgáló temetési helyre, a temető fekvése szerint illetékes népegészségügyi feladatkörében eljáró járási hivatal által kiadott, sírnyitási engedéllyel további legfeljebb egy elhalt, és két 25 évnél régebbi holttestmaradvány temethető rá.
10. § (1) Az elhunyt átvétele a köztemetők halottasházaiban csak a Ttv. által előírt szállítási okmányok alapján lehetséges. Az átvétel során az azonosítócédulákon szereplő adatoknak a megrendelés és a halottvizsgálati okmányok adataival egyezniük kell. Az átvétel tényét és időpontját az elhunytat a Közszolgáltató részére átadó által kiállított kísérőiratokon igazolni kell.
(2) A halott átvevőjének a tételes átvételt követően a halottátvételi naplóban kell rögzítenie az átvétel időpontját, a halott teljes nevét, azt, hogy honnan szállították be az elhunytat, és a beszállítást végző vállalkozó nevét.
(3) Amennyiben az átvételnél megállapítást nyer, hogy a halotton ékszer, nemesfémből vagy drágakőből készült tárgy van, azokat a testről el kell távolítani, és ennek tényét jegyzőkönyvben kell rögzíteni. A halotton levő nemesfém ékszereket az eltemettető vagy meghatalmazottja számára elismervény ellenében kell kiszolgáltatni. Az elhunytat ékszerrel eltemetni nem szabad.
(4) A köztemetők halotthűtőibe az elhunytak csak az azonosítást és a szabályszerű átadás-átvételt követően kerülhetnek. A hűtés során gondoskodni kell arról, hogy a ravatalozásig, hamvasztásig, illetve az eltemetésig az elhunyt megfelelő azonosítása minden kétséget kizáróan biztosítható legyen. A holttest hűtéséről a halotthűtő berendezésben az eltemetésig folyamatosan gondoskodni kell.
 
5. A díszsírhelyekre vonatkozó különös szabályok
 
11. § (1) Az Önkormányzat által adományozott díszsírhely feletti rendelkezési jog gyakorlására és a díszsírhellyel kapcsolatos rendelkezések végrehajtásának ellenőrzésére a polgármester (a továbbiakban: adományozó) jogosult.
(2) Díszsírhely adományozása az elhunyt betemetését megelőzően lehetséges. Temetési hely utólagosan nem minősíthető díszsírhellyé.
(3) Díszsírhelybe a sírhelynyitás és rátemetés szabályainak megtartása mellett, az elhunyt özvegye, közvetlen egyenesági hozzátartozója, továbbá bejegyzett élettársa is eltemethető a következő feltételek együttes teljesülése esetén:
a) a kezdeményező írásbeli nyilatkozatával hozzájárul személyes adatainak a Közszolgáltató által történő kezeléséhez;
b) a kezdeményező írásbeli nyilatkozatával vállalja, hogy a díszsírhely gondozására vonatkozó kötelezettségének rendszeresen, saját költségén eleget tesz.
(4) A díszsírhely mentes a sírhelyre vonatkozó megváltási és újraváltási díj megfizetésének kötelezettsége alól. A díszsírhelyek a köztemető fennállásáig fenntartandók, azokat megszüntetni, újraértékesíteni nem lehet.
(5) A díszsírhely gondozásáról elsősorban az elhunytak (3) bekezdés szerinti hozzátartozói kötelesek gondoskodni. Hozzátartozók hiányában az Önkormányzat a Közszolgáltatóval kötött közszolgáltatási szerződés keretein belül köteles gondoskodni a díszsírhelyek gondozásáról.
(6) A sírhelynyitás és rátemetés költségeit annak kezdeményezője viseli, azonban ez a körülmény a sírhely minősítését és a státuszát nem érinti.
(7) A Közszolgáltató a sírhelyek nyilvántartó könyvében és a díszsírhely nyilvántartásban, valamint azok elektronikus adathordozóján köteles feltüntetni a díszsírhellyé nyilvánítás tényét, valamint azon személyek nevét, lakcímét, akik a (3) bekezdés szerinti díszsírhely gondozására kötelesek.
(8) Amennyiben a (3) bekezdés szerinti hozzátartozó a személyes adatainak a Közszolgáltató által történő kezeléséhez nem járul hozzá, akkor a hozzátartozó a díszsírhelyre nem temethető. Erre a Közszolgáltató a hozzátartozó figyelmét köteles felhívni az adatigényléssel egyidejűleg.
(9) A díszsírhelyek megnyitásához, rátemetés során történő újranyitásához, áthelyezéséhez, az azokból történő exhumáláshoz, a sírokon síremlékek létesítéséhez, a sírokon emelt síremlékek felújításához, átépítéséhez és elbontásához az adományozó hozzájárulása szükséges. A temető átrendezése vagy megszüntetése esetén a díszsírhely áthelyezéséről az adományozó köteles gondoskodni.
(10) A Közszolgáltató a (3) bekezdés szerinti hozzátartozót a biztonságos használatot veszélyeztető, a díszsírhelyhez tartozó, sírjel vagy a sírbolt helyreállítására írásban köteles felhívni. A felhívást a temetési hely megjelölésével a temető hirdetőtábláján és a parcella sarkán 90 napra ki kell függeszteni.
(11) Ha a (3) bekezdés szerinti hozzátartozó a felhívás ellenére a sírjelet nem állítja helyre és az életet is fenyegető közvetlen veszély áll fenn, akkor a közvetlen veszélyt a hozzátartozó költségére Közszolgáltató szünteti meg.
(12) Az adományozó a díszsírhellyel kapcsolatos rendelkezések végrehajtását az Önkormányzat hivatal útján ellenőrzi, amelynek során:
a) felméri és folyamatosan figyelemmel kíséri a díszsírhelyek állapotát, továbbá indokolt esetben kezdeményezi azok fenntartásához, gondozásához szükséges intézkedések megtételét;
b) a temetői nyilvántartásokba a díszsírhelyen eltemetett személyekkel összefüggő adatok megismerésére betekinthet, a díszsírhelyekkel kapcsolatban a Közszolgáltatótól adatokat kérhet;
c) a díszsírhely adományozási eljárásokról ügyiratszám szerinti nyilvántartást vezet.
(13) A Közszolgáltató köteles biztosítani a díszsírhelyek ellenőrzését és az adataikhoz való hozzáférést.
 
6. A temetési helyek, sírjelek fenntartására vonatkozó szabályok
 
12. § (1) A sírhely fölé épített szegélykő, síremlék, sírbolt, sírjel, illetve a temetési helyre ültetett növényzet nem terjedhet túl a temetési hely feletti rendelkezési jog jogosultja által megváltott temetési hely területén.
(2) Az (1) bekezdés szerinti kötelezettség megsértése esetén a Közszolgáltató megfelelő határidő tűzésével köteles a temetési hely feletti rendelkezési jog jogosultját a jogszerű állapot helyreállítására felszólítani.
13. § (1) A temetési helyen, annak közvetlen környezetében, valamint a köztemető területén csak a Közszolgáltató előzetes írásbeli hozzájárulásával ültethetőek egy méternél magasabbra növő növények.
(2) Az (1) bekezdés szerinti kötelezettség megsértése esetén a Közszolgáltató megfelelő határidő tűzésével köteles a temetési hely feletti rendelkezési jog jogosultját a növények eltávolítására felszólítani.
14. § A temetési helyeknél pad, a temetési hely feletti rendelkezési jog jogosultjának előzetes írásbeli kérelme alapján, a Közszolgáltató engedélyével állítható továbbá a síremlék a sírhely határáig körbe burkolható.
15. § A temetési helyek gondozása, valamint a temetési helyek fölé emelt síremlékek, sírjelek, a sírbolt karbantartása, helyreállítása, felújítása a temetési hely feletti rendelkezési jog jogosultját terhelő kötelezettség.
16. § (1) A köztemetők tisztasága és rendje érdekében a sír áthelyezése, új síremlék állítása miatt, vagy más módon feleslegessé vált sírjel, sírkőmaradvány elszállításáról a temetési hely feletti rendelkezési jog jogosultja 1 hónapon belül köteles gondoskodni.
(2) A sírjelbontás, vagy amennyiben a sír felett síremlék található, a síremlékbontás megkezdése előtt annak tényét a temetési hely feletti rendelkezési jog jogosultja vagy a megbízásából eljáró sírköves vállalkozó köteles az ügyfélszolgálati irodán bejelenteni, és az áthelyezést, elszállítást, illetve bontást követően az (1) bekezdésben foglalt időtartamon belül a bontási törmelék, sírkőmaradvány elszállításáról köteles gondoskodni.
(3) Amennyiben a temetési hely feletti rendelkezési jog jogosultja vagy a megbízásából eljáró sírköves vállalkozó a síremlék elbontása mellett új síremléket is kíván állítani, úgy azt is köteles az ügyfélszolgálati irodán bejelenteni, és az új síremlék felállításakor, de legfeljebb az (1) bekezdésben foglalt időtartamon belül köteles intézkedni a bontási törmelék, sírkőmaradvány elszállításáról.
(4) A (2)-(3) bekezdésekben meghatározott határidő eredménytelen elteltét követően a Közszolgáltató a temetési hely feletti rendelkezési jog jogosultját köteles felszólítani kötelezettsége teljesítésére. A felszólítást, a temetési hely megjelölésével, a temető hirdetőtábláján és a parcella sarkán 30 napra ki kell függeszteni, és a felszólítás közlését a temetési hely feletti rendelkezési jog jogosultjának is meg kell küldeni.
(5) A (4) bekezdés szerinti felszólítás eredménytelensége esetén a Közszolgáltató a bontási törmelék, sírkőmaradvány elszállításáról a temetési hely feletti rendelkezési jog jogosultjának költségére gondoskodik.
17. § Rátemetéskor a lebontott síremlék a parcellákban, a temetői utak szélén nem tárolható. Elszállításáról a lebontás alkalmával a temetési hely feletti rendelkezési jog jogosultja köteles gondoskodni.
18. § (1) A lejárt használati idejű temetési helyen lévő síremlékkel kapcsolatos bontási és elszállítási kötelezettségére a Közszolgáltató az újraváltásra meghirdetett határidő leteltét követően köteles a temetési hely feletti rendelkezési jog korábbi jogosultját, vagy a nyilvántartásban fellelhető utolsó betemetés megrendelőjét, írásban figyelmeztetni. Ha a Közszolgáltató figyelmeztetése ellenére a kötelezett a használati idő lejártát követő 6 hónapon belül kötelezettségét nem teljesíti, a síremlék lebontható és értékesíthető.
(2) A síremlék bontásáról, tárolásáról, értékesítéséről és annak eredménytelensége esetén megsemmisítéséről a Közszolgáltató köteles nyilvántartást vezetni és azokat öt évig megőrizni. Az értékesítésből származó bevételnek a bontási és a tárolási díj összegén felüli részét ezen időtartamon belül a kötelezett részére vissza kell fizetni.
(3) Az exhumáláskor lebontott és feleslegessé vált síremléket, törmeléket, a temetési hely feletti rendelkezési jog jogosultja vagy meghatalmazottja legkésőbb az exhumálással egy időben köteles elszállíttatni, ennek hiányában a Közszolgáltató gondoskodik a bontási törmelék, sírkőmaradvány elszállításáról a temetési hely feletti rendelkezési jog jogosultjának költségére.
 
7. Sírhelygazdálkodás
 
19. § (1) Az éves sírhelygazdálkodás a Közszolgáltató feladata, amelynek keretében a jóváhagyott temetőfejlesztési koncepció, valamint az éves sírhelygazdálkodási terv szerint kijelöli a temetésre előkészített és használható temetési helyeket.
(2) A Közszolgáltató az éves sírhelygazdálkodási tervet a tárgyévet megelőző év október 10. napjáig megküldi az Önkormányzat hivatala részére. Az éves sírhelygazdálkodási tervet az Önkormányzat hagyja jóvá.
20. § (1) A Közszolgáltató a megváltott, de igénybe nem vett vagy a lejárat előtt kiürített temetési helyeket felajánlás esetén, ha a temetési hely még értékesíthető, köteles visszaváltani azzal, hogy az értékesítés időpontjában érvényes díjat az újraértékesítést követő 30 napon belül, az újraértékesítéshez kapcsolódóan felmerült 10% kezelési költség és a ténylegesen igénybe vett időre eső díjak levonása után, köteles visszatéríteni.
(2) Ha a sírhelyek használati időtartama alatt nem történik újabb koporsós betemetés, a sírhely további használati jogát csak újraváltással lehet biztosítani.
21. § (1) Az áthelyezett temetési hely használati ideje az eredetileg megváltott temetési hely fennmaradó használati idejéhez képest nem változik. Ha az áthelyezés a temetési hely feletti rendelkezési jog jogosultjának kérésére történik, úgy annak költségét viselnie kell. A Közszolgáltató általi áthelyezésre kizárólag indokolt esetben, a Közszolgáltató költségére kerülhet sor.
(2) Ha a rátemetést, újraváltást megrendelő nem azonos a temetési hely feletti rendelkezési jog jogosultjával, akkor a temetési hely feletti rendelkezési jog jogosultjának teljes bizonyító erejű magánokiratba foglalt hozzájárulását át kell adnia a Közszolgáltatónak.
(3) A temetési hely feletti rendelkezési jog lejártának tárgyévében a Közszolgáltató köteles írásban tájékoztatni a temetési hely feletti rendelkezési jog jogosultját a lejárat időpontjáról, az újraváltás lehetőségéről, vagy annak hiányában az elutasítás indokáról és díjáról.
(4) A lejárt és újra nem váltott temetési hely újbóli értékesítésére csak az értesítő levél kiküldését követő 6 hónap elteltével kerülhet sor.
 
8. A köztemetői nyilvántartások
 
22. § (1) A Közszolgáltató a Ttv.-ben foglaltakon túl az alábbi nyilvántartásokat köteles vezetni:
a) betűrendes névmutató;
b) sírhelyújraváltó könyv;
c) parcellakönyv;
d) áthelyezési főkönyv;
e) áthelyezési mutató;
f) sírkőkönyv;
g) urnaátadó könyv;
h) halottátvételi napló;
i) halotthűtők üzemeltetési és fertőtlenítési naplója;
j) díszsírhely-nyilvántartás.
(2) Az (1) bekezdés szerinti nyilvántartások arra alkalmas célszoftver alkalmazásával elektronikus úton is vezethetők.
(3) Urnakiadáskor a nyilvántartásnak tartalmaznia kell az urnakiadás időpontját, az átvevő nevét és adatait, a hamvasztóüzemet, a hamvasztás sorszámát.
(4) Az urnakiadás a kiadást kérő kérelmére nemcsak személyes átadással, hanem tértivevényes postai küldemény útján is történhet.
(5) A nyilvántartásokba történő bejegyzést időrendi sorrendben kell teljesíteni.
(6) A temetkezéssel kapcsolatos feladatok során készített nyilvántartásokat a köztemető lezárásáig a Közszolgáltató köteles megőrizni, míg lezárás után a Békés Megyei Levéltár részére kell átadnia megőrzésre. A nyilvántartások esetleges megsemmisülése esetére a nyilvántartó könyvből és a sírboltkönyvből másolat készítése kötelező, melyeket elkülönítetten kell tárolni az eredeti példányoktól.
23. § (1) Közszolgáltató köteles jegyzéket készíteni
a) a Nemzeti Sírkert részeként számon tartott temetési helyekről;
b) a műemléki védelem alatt álló temetési helyről, sírjelről.
(2) A honvédelemért felelős miniszter által a hősi temetési hely kezelésének ellenőrzésére kijelölt szerv által vezetett nyilvántartás alapján a Közszolgáltató köteles jegyzéket készíteni a hősi temetési helyekről és a hősi halottakról. A nyilvántartás a hősi halott személyére és temetési helyére vonatkozóan tartalmazza a hősi halott maradványait őrző hősi temetési hely címét, valamint a sírhelytábla, sírhelysor, sírhelyszám adatait.
 
9. A temetkezési szolgáltatások, valamint az egyéb temetői szolgáltatások ellátásának rendje, összhangja
 
24. § (1) Köztemetőben temetkezéssel kapcsolatos egyes szolgáltatás kizárólag a Közszolgáltatóhoz történő előzetes bejelentés alapján végezhető.
(2) A bejelentést a munkálatok megkezdését megelőzően legalább négy munkanappal, rátemetés miatti síremlékbontás esetén két munkanappal kell a Közszolgáltatónál megtenni.
(3) A temetkezéssel kapcsolatos egyes szolgáltatásokat végző vállalkozók (2) bekezdés szerinti előzetes bejelentésének az alábbiakra kell kiterjedni:
a) a tevékenység gyakorlására jogosító engedélyek megléte, másolati példányának csatolása;
b) a munkavégzéssel érintett köztemető megnevezése;
c) a munkavégzéssel érintett temetési hely megjelölése;
d) a temetési hely feletti rendelkezési jog jogosultja és a megbízó vagy megrendelő megnevezése, a megbízást vagy megrendelést igazoló dokumentum másolati példányának csatolása;
e) a tervezett munka leírása;
f) a vállalkozási tevékenységre jogosító okirat másolati példányának csatolása;
g) annak tudomásulvétele, hogy a köztemető területén kizárólag az erre a célra kijelölt helyen helyezhető el a saját szolgáltatására utaló reklám- és hirdetőtábla.
(4) A temetkezési szolgáltató előzetes bejelentésének a (3) bekezdésben foglaltakon kívül az alábbiakat is tartalmazni kell:
a) a teljes körű temetkezési szolgáltatás köréből ellátni szándékozott tevékenységek megjelölése;
b) temetkezési szolgáltatás ellátásához megjelölt telephely létesítésével kapcsolatos temetkezési szolgáltatást engedélyező hatóság engedély másolatának csatolása;
c) annak tudomásulvétele, hogy a temetkezési szolgáltató a tevékenység ellátása során köteles az eltemettetőnek a temetési szertartásra vonatkozó rendelkezését - az egyházi temetés esetén az egyházi szertartás rendjének megfelelően - tiszteletben tartani;
d) holttest szállítása esetén a közegészségügyi és járványügyi szabályokat és az alapvető kegyeleti feltételeket kielégítő, erre a célra kialakított járművel való rendelkezésről szóló nyilatkozat.
(5) Amennyiben a (3) bekezdés d) pontja szerinti megbízást igazoló dokumentum szerinti megbízó különbözik a temetési hely feletti rendelkezési jog jogosultjától, akkor a temetkezéssel kapcsolatos egyes szolgáltatásokat végző vállalkozó köteles a megbízó, a megbízást igazoló dokumentumon szereplő személyes adatainak a Közszolgáltató által történő kezeléséhez hozzájáruló, írásbeli nyilatkozatát is csatolni.
(6) A temetkezéssel kapcsolatos egyes szolgáltatásokat végző vállalkozó előzetes bejelentés szerinti munkavégzését a Közszolgáltató munkavállalója vagy megbízottja útján ellenőrizheti.
(7) A Közszolgáltató a hatáskörrel rendelkező szerv megfelelő intézkedését, így különösen a temetkezési szolgáltatást engedélyező hatóság ellenőrzését kezdeményezheti:
a) ha a temetkezéssel kapcsolatos egyes szolgáltatásokat végző vállalkozó a Közszolgáltatónál tett teljes körű, előzetes bejelentés nélkül vagy attól eltérő tartalommal végzi a munkát,
b) ha a temetkezéssel kapcsolatos egyes szolgáltatásokat végző vállalkozó bizonyítható módon ismétlődően és súlyosan megsérti a köztemető használati rendjére vonatkozó előírásokat, sértve ezzel a látogatók, az eltemettetők és a szertartásokon részt vevők kegyeleti érzését, vagy egyébként a Közszolgáltató technológiai utasításait megsértve veszélyezteti a köztemetői létesítmények biztonságos működtetését.
(8) A temetkezéssel kapcsolatos egyes szolgáltatásokat végző vállalkozónak biztosítania vagy igazolnia kell a Közszolgáltató részére az elhunyt személy azonosítását, továbbá a megrendelő és a temetési hely feletti rendelkezési jog jogosultjának kilétét. Ezen adatokat köteles a Közszolgáltató rendelkezésére bocsátani a (3) bekezdés szerinti előzetes bejelentéssel egyidejűleg.
(9) A Közszolgáltató a temetkezéssel kapcsolatos egyes szolgáltatásokat végző vállalkozókkal együttműködési megállapodást köthet a temető szabályszerű, a kegyeleti jogok érvényesülését szolgáló működésének elősegítése érdekében.
(10) Amennyiben a temetkezéssel kapcsolatos egyes szolgáltatásokat végző vállalkozó bejelentési kötelezettségének határidőn belül és maradéktalanul eleget tesz, a temetkezéssel kapcsolatos egyes szolgáltatások végzése nem tagadható meg.
25. § (1) A temetkezéssel kapcsolatos egyes szolgáltatásokat végző vállalkozók munkavégzésének összhangját a Közszolgáltatónak biztosítania kell oly módon, hogy
a) a vállalkozók az általuk végzett egyes szolgáltatások jellegéhez is igazodóan azonos feltételekkel, lehetőség szerint az erre irányuló igénybejelentés sorrendjének megfelelően vehessék igénybe a köztemető infrastruktúráját;
b) olyan nyilvántartásokat kell vezetnie, továbbá ügyfélszolgálati irodáinak működtetését úgy kell megszerveznie, hogy az a) pont alatti szolgáltatói igények nyomon követése biztosított legyen;
c) a Rendeletben meghatározott esetekben, valamint a Közszolgáltató által meghatározott technológiai utasítások szerinti tartalommal és terjedelemben a temetkezési szolgáltatók kötelesek a Közszolgáltató szakszemélyzetét a létesítmények igénybevétele során igénybe venni, míg a Közszolgáltatónak úgy kell a munkavégzését megszerveznie, hogy biztosítsa és segítse a vállalkozók munkavégzését.
(2) A temetkezési szolgáltatások közül kötelező a Közszolgáltató szakszemélyzetének, berendezésének és létesítményének igénybevétele az alábbi feladatokkal összefüggésben:
a) a köztemetőn belül az elhunyt hűtése;
b) sírásás, sírhelynyitás ideértve az első temetést megelőző sírásást, továbbá az urnafülke (kolumbárium) zárólapjának eltávolítását, az újratemetés és az exhumálás.
(3) Az egyéb temetői szolgáltatások végzése feltételeinek biztosítására az (1) bekezdésben foglaltak megfelelően irányadók, az alábbi eltérésekkel:
a) a vállalkozók az ügyfélszolgálati irodák nyitvatartási idejében, munkanapokon végezhetnek munkálatokat;
b) a vállalkozók a munkavégzés érdekében indokolt esetben gépjárművel is behajthatnak a temetőbe, kötelesek azonban a Közszolgáltató előírásait és a temető használatára vonatkozó rendelkezéseket betartani;
c) a vállalkozók a munkálatok befejezését követően, többnapos folyamatos munkavégzés esetén pedig az utolsó napon kötelesek a törmelékeket, hulladékot, lomot stb. elszállítani vagy elszállíttatni, és a temetési hely környezetét rendezetten, tisztán hagyni;
d) a vállalkozók a köztemető területén csak az egyéb temetői szolgáltatások végzése céljából tartózkodhatnak, üzletszerzésre irányuló tevékenységet nem folytathatnak.
 
10. A köztemetők használati rendje
 
26. § (1) A Közszolgáltató a köztemetők nyitásáról és zárásáról az 1. mellékletben foglaltaknak megfelelően köteles gondoskodni.
(2) A nyitvatartási idő meghosszabbításáról a Közszolgáltató dönthet az Önkormányzat tájékoztatása mellett. A Közszolgáltató a meghosszabbított nyitvatartási időről a temetőlátogatók részére az Önkormányzat internetes honlapján köteles a meghosszabbított nyitvatartási időpontot megelőző 10. munkanapig tájékoztatást nyújtani.
(3) A Közszolgáltató a temető bejáratánál, jól látható módon elhelyezett táblán köteles a nyitvatartásról, valamint a köztemető használati rendjére vonatkozó szabályokról a temetőlátogatókat tájékoztatni, a temető forgalmasabb részeire pedig tájékoztató és a tájékozódást elősegítő információs táblákat helyezni.
(4) A köztemető részletes térképét a temető minden nagyobb, a gépkocsik számára is nyitva álló bejáratánál, illetve a temető központi helyén ki kell függeszteni, valamint a Közszolgáltató internetes honlapján közzé kell tenni, azt évente aktualizálni kell.
(5) A Közszolgáltatónak minden sírhelytábla számát jelzőoszlopon, könnyen észrevehető helyen fel kell tüntetnie.
(6) A köztemetőben működő ravatalozó igénybevételének részletes szabályai:
a) Az előkészületi munkák során, beleértve a beszállított elhunyt, illetve a hamvakat tartalmazó urna azonosítását és a temetési kellékek vizsgálatát is, a jogszabályokban és a Közszolgáltató belső szabályzatában foglaltak alapján kell eljárni.
b) A Közszolgáltató gondoskodik a hangosító berendezés, valamint a teremvilágítás hibátlan működéséről, valamint biztosítja várakozó zenemű lejátszásának lehetőségét.
c) A ravatalozóhelyiség használatát a Közszolgáltató harminc perccel a szertartás időpontját megelőzően köteles biztosítani a megrendelő részére.
d) A temetés adatait a Közszolgáltató, a temetést megrendelő eltérő utasítása hiányában, köteles feltüntetni a „temetések rendje” táblán.
27. § A kegyeleti jog gyakorlásának elősegítése érdekében a Közszolgáltató tájékoztatást köteles nyújtani a temetőlátogatók részére akár egyedi, akár közérdekű ügyben. Ennek érdekében a Közszolgáltató ügyfélszolgálati irodát működtet az 1. mellékletben meghatározottak szerint.
28. § (1) A temetőlátogatás célja lehet kegyeleti joggyakorlás vagy a temetési hely gondozása.
(2) A köztemetőket 14 éven aluli gyermekek, illetőleg cselekvőképtelen személyek kizárólag cselekvőképes, nagykorú személyek kísérete mellett látogathatják.
(3) Azokban a köztemetőkben, ahova gépjárművel be lehet hajtani, ott közlekedni kizárólag az erre a célra kijelölt utakon lehet a közúti közlekedésre vonatkozó szabályok szerint, a temetőkben elhelyezett közlekedési tábláknak megfelelően. A gépjárművel történő közlekedés során a keletkezett hang vagy egyéb hatás nem zavarhatja a temetőlátogatókat, illetőleg a búcsúztatási szertartásokat.
(4) Köztemetőbe állatot bevinni csak a Közszolgáltató engedélyével lehet. Mentes a bejelentési kötelezettség alól a vakvezető- és a segítő kutya.
(5) Köztemetőben kerékpárral közlekedni csak a közúti közlekedés szabályainak betartásával lehet. A kerékpárral történő közlekedés nem zavarhatja a temetőlátogatókat, illetőleg a búcsúztatási szertartásokat.
(6) Köztemetőn belüli halottszállítás céljából a köztemetőbe a Közszolgáltató előzetes engedélye alapján lehet behajtani. A tevékenység során a Közszolgáltató különleges előírásait be kell tartani.
29. § (1) A temetőlátogatók kötelesek a köztemetői terület, az ingó és ingatlan létesítmények, tárgyak rendeltetésszerű használatára, továbbá kötelesek tartózkodni bármiféle károkozástól, rongálástól.
(2) Tilos a növényzet és a zöldterületek, zöldfelület egyéb elemeinek, tartozékainak, felszerelési tárgyainak bármilyen módon történő megrongálása, pusztítása, károsítása, vagy olyan szakszerűtlen kezelése, amely értékük csökkenésével jár.
(3) A köztemető területén nem végezhető olyan tevékenység, amely egészségre ártalmas, szennyeződést, bűzt, egyéb káros környezeti kárt, balesetveszélyt okoz, mások kegyeleti joggyakorlását akadályozza, korlátozza.
(4) A temetőlátogatóknak tartózkodniuk kell minden olyan tevékenységtől, amely mások kegyeleti érzéseit zavarhatja, így különösen a hangoskodástól, zenehallgatástól.
(5) A köztemetőben biztosított közüzemi szolgáltatások kizárólag a kegyeleti jogok gyakorlása körében vehetők igénybe.
30. § (1) Köztemetőbe a temetőlátogatók a szokásos, rendszeresen maguknál tartott személyes használati tárgyaikon túlmenően kizárólag a temetési helyek díszítésére, gondozására szolgáló tárgyakat és a kegyeleti jog gyakorlásának kellékeit vihetik be.
(2) A köztemetőkből koszorúkat, virágokat, növénymaradványokat, kertészeti hulladékokat, egyéb hulladékot a Közszolgáltató hozzájárulása nélkül kivinni nem lehet, azokat a kijelölt helyeken kell elhelyezni.
31. § (1) A köztemetőben munka úgy végezhető, hogy az ne sértse a hozzátartozók és a temetőlátogatók kegyeleti érzéseit, ne akadályozza az elhunytak búcsúztatását. A munkavégzés során a szomszédos temetési hely nem sérülhet, gondoskodni kell arról, hogy eredeti állapota ne változzon. A munka ideje alatt a temetési helyek látogatását nem lehet akadályozni.
(2) Búcsúztatás alatt a munkavégzéssel keletkezett hang vagy egyéb hatás nem zavarhatja a szertartást.
 
11. A kegyeleti közszolgáltatáshoz kapcsolódó díjak
 
32. § (1) A kegyeleti közszolgáltatási díjak az alábbiak:
a) temetési hely megváltási díja,
b) temetési hely újraváltási díja,
c) halotthűtők naponkénti igénybevételi díja,
d) sírhelynyitás és visszahantolás díja,
e) exhumálás, és exhumáláshoz sír nyitás,
f) temetési hely felépítményének temetésre való előkészítése (fedlap leemelés),
g) ravatalozótermek igénybevételi díja,
h) temető-fenntartási hozzájárulás díja.
(2)[2] A Közszolgáltató által biztosított szolgáltatásokhoz kapcsolódó díjak az alábbiak:
a) szóróparcella berendezéseinek igénybevételi díja,
(3) A kegyeleti közszolgáltatás díjait a Rendelet 2. melléklete tartalmazza. A mellékletben megjelölt díjak nettó összegét az általános forgalmi adóról szóló törvény szabályai szerinti előírásoknak megfelelő mértékű általános forgalmi adóval kell növelni.
(4) Az egyes kegyeleti közszolgáltatással összefüggő díjakat a kötelezetteknek minden esetben a temetés, illetve az egyes tevékenységek megrendelésekor kell megfizetniük.
(5) A kegyeleti közszolgáltatás díjait a kötelezettek az alábbiak szerint fizetik meg:
a) A temetési hely megváltási díját a temetési hely megváltója a temetési hely megváltásakor köteles egy összegben megfizetni a Közszolgáltató által, az Önkormányzat nevében kiállított számla alapján.
b) A temetési hely újraváltási díját a temetési hely feletti rendelkezési jog jogosultja a temetési hely újraváltásakor köteles a választása szerinti használati időre egy összegben vagy részletekben megfizetni a Közszolgáltató által, az Önkormányzat nevében kiállított számlának megfelelően. A Közszolgáltató köteles a részletfizetés szabályait az ügyfélszolgálati irodákban kifüggeszteni, köteles továbbá azt az internetes honlapján is közzétenni.
c) A temető fenntartási hozzájárulás díját a köztemetőben vállalkozásszerűen munkát végzők a Közszolgáltató által, az Önkormányzat nevében a vállalkozás részére kiállított számla alapján kötelesek megfizetni. A Közszolgáltató a számlát a munkakezdés napján állítja ki.
d) A halotthűtők naponkénti igénybevételi díját a temetés megrendelője vagy meghatalmazottja köteles megfizetni az elhunyt halotthűtőben történő elhelyezéséért a beszállításától az eltemetéséig tartó időszakra vonatkozóan a Közszolgáltató által, az Önkormányzat nevében kiállított számla alapján.
e) A ravatalozótermek igénybevételi díját a temetés megrendelője vagy meghatalmazottja köteles megfizetni az elhunyt ravatalozásáért, a ravatalozó használatáért a Közszolgáltató által, az Önkormányzat nevében kiállított számla alapján.
f) A sírhelynyitás és visszahantolás díját annak megrendelője vagy meghatalmazottja köteles megfizetni az első temetést megelőző, valamint a sírhelynyitáshoz kapcsolódó sírásásért és a visszahantolásáért a Közszolgáltató által, az Önkormányzat nevében kiállított számla alapján.
(6)[3] A Közszolgáltató által biztosított szolgáltatásokhoz kapcsolódó díjakat a kötelezettek az alábbiak szerint fizetik meg:
a) A szóróparcella berendezéseinek igénybevételi díját a temetés megrendelője vagy meghatalmazottja köteles megfizetni az elhunyt hamvainak szóróparcellában történő szórásáért a Közszolgáltató által kiállított számla alapján.
(7) A üzemeltető által biztosított szolgáltatások díját a temetésre kötelezett a részére vagy meghatalmazottja nevére kiállított számla alapján köteles megfizetni.
(8) A Rendeletben meghatározott díjakat a Közszolgáltató a köztemetőkben hirdetőtáblákon, valamint az ügyfélszolgálati irodákban köteles kifüggeszteni, valamint az internetes honlapján is közzéteszi azt.
(9) A Közszolgáltató minden év október 10-ig kedvezményezheti az Önkormányzatnál a kegyeleti közszolgáltatás díjak felülvizsgálatát a közszolgáltatással kapcsolatos költségeinek, az önköltségelemzéssel alátámasztott, az Önkormányzat által elismert és műszakilag indokolt fejlesztéseket is tartalmazó, változása mértékének függvényében. A díjak mértékét a közszolgáltatással kapcsolatban felmerült szükséges és indokolt költségek alapján kell megállapítani, és évente felül kell vizsgálni. A köztemetőben vállalkozásszerűen munkát végzők által fizetendő temető-fenntartási hozzájárulási díj mértéke az adott évben az egyes sírhelyekre megállapított megváltási díjtételek egyszerű számtani átlagának 5%-át nem haladhatja meg.
(10) Rátemetés esetén a temetési hely feletti rendelkezési jog jogosultja köteles a temetési hely megváltási díjának a rátemetéssel meghosszabbodó időtartamhoz igazodó arányos részének megfizetésére. Rátemetés esetén a meghosszabbított sírhelyhasználati időre vonatkozó arányos sírhelyhasználati díjat kell megfizetni.
(11) A temetési hely feletti rendelkezési jog tekintetében meghosszabbított használati idő esetén a temetési hely feletti rendelkezési jog jogosultjának meg kell fizetnie a meghosszabbítással arányos sírhelyhasználati díjat.
 
12. Záró rendelkezések
 
34. § (1) Ez a rendelet a (2) bekezdésben foglalt kivételével 2021. január 1-én lép hatályba.
(2) A 7. § ba) alpontja, 32. § (2) és (6) bekezdése 2025. január 1-én lép hatályba.
(3) A Rendelet rendelkezéseit a hatálybalépést követően megrendelt temetkezési szolgáltatások esetében, illetve a hatálybalépést követően induló ügyekben kell alkalmazni.
(4) A Rendelet hatálybalépése előtt megváltott temetési helyekre a megváltáskor érvényes jogszabályokat kell alkalmazni a temetési helyek megváltási és újraváltási díjaira vonatkozó rendelkezések kivételével.
(5) A Közszolgáltató a Rendelet hatálybalépését követő 6 hónapon belül üzletszabályzatot készít, melyet az ügyfelek számára az ügyfélszolgálati irodákban hozzáférhetővé tesz, a honlapjára feltölt.
(6) Az 2. § (4) bekezdése az Európai Unió működéséről szóló szerződés 106. cikke (2) bekezdésének az általános gazdasági érdekű szolgáltatások nyújtásával megbízott egyes vállalkozások javára közszolgáltatás ellentételezése formájában nyújtott állami támogatásra való alkalmazásáról szóló, 2012/21/EU bizottsági határozat hatálya alá tartozó támogatást tartalmaz.
(7) A Rendelet a belső piaci szolgáltatásokról szóló 2006/123/EK irányelvnek való megfelelést szolgálja.
(8) Hatályát veszti Gyomaendrőd Város Önkormányzat Képviselő-testületének a köztemetőkről és a temetkezés rendjéről szóló 26/2000. (XI. 2.) önkormányzati rendelete.
 
 
1. melléklet a … önkormányzati rendelethez
 
A köztemetők megnevezése és nyitvatartási rendje
 
1. A köztemetők felsorolása:
 
a) Gyomai köztemető (Katona József utca, 3750 hrsz.)
b) Endrődi köztemető (Sztrenda dűlő, 5168/7 hrsz.)
 
2. köztemetők nyitvatartási ideje egységesen a hét minden napján:
 
a) nyári időszámítás esetén 06.00-20.00 óráig
b) téli időszámítás esetén 07.00-17.00 óráig
 
3. Az ügyfélfogadás helyszíne és időtartama:
 
Zöldpark Gyomaendrőd Nonprofit Korlátolt Felelősségű Társaság
5500 Gyomaendrőd, Ipartelep u. 2. – Portai épület
Nyitvatartás: H-Cs: 7:30-15:30, P: 7:30-12:00
Elérhetőségek:
Telefon: +36 (66) 386-233
Mobil: +36 (70) 413-6478
E-mail: banlakia@gyomaszolgiparipark.hu
 
 
2. melléklet a … önkormányzati rendelethez
 
Köztemető fenntartási, üzemeltetési és szolgáltatási díjtételek
 
 
A
B
1
Díjtétel megnevezése
Forint
2
Temető fenntartási hozzájárulás
2.500
3
Temető-üzemeltetési szolgáltatási díjak
 
4
Ravatalozó bérlet
20.000
5
Hűtőszekrény használata (naponta)
2.500
6
Sírásás (egyszemélyes normál)
14.000
7
Sírásás (egyszemélyes mélyített)
20.000
8
Sírásás (gyermek sírhely)
6.000
9
Sírásás (urna sírhely)
6.000
10
Temetési hely felépítményének temetésre való előkészítése (fedlap leemelés)
4.000
11
Exhumálás során normál sír nyitása​​
17.000
12​
​Exhumálás során mélyített sír nyitása​
20.000​
​13
​Exhumálás​
12.000​
14
Sírhely megváltási díjak
 
15
Egyszemélyes normál sírhely 25 évre
14.500
16
Kétszemélyes normál sírhely 25 évre
29.000
17
Egyszemélyes mélyített 25 évre
19.000
18
Kétszemélyes mélyített sírhely 25 évre
38.000
19
Gyermeksírhely 25 évre
10.000
20
Urnasírhely 25 évre
10.000
21
Urnafülke 15 évre
16.500
22
Egyszemélyes sírbolt 60 évre
72.000
23
Kétszemélyes sírbolt 60 évre
104.000
24
Háromszemélyes sírbolt 60 évre
144.000
Az árak az ÁFÁ-t nem tartalmazzák.
 
1. függelék a … önkormányzati rendelethez
 
A köztemető üzemeltetőjének azonosító adatai
 
Név: Zöldpark Gyomaendrőd Nonprofit Korlátolt Felelősségű Társaság
Székhely: 5500 Gyomaendrőd, Ipartelep u. 2.
Elérhetőségek:
Telefon: +36 (66) 386-233
Mobil: +36 (20) 383-6077
Működési cím / Levelezési cím: 5500, Gyomaendrőd Ipartelep út 2.
E-mail: zoldparkkft@gyomaszolgiparipark.hu
Cégjegyzékszám: 04-09-008715
Adószám: 14596421-2-04
Ügyvezető neve: Dinya József
 
2. függelék a … önkormányzati rendelethez
 
A köztemetők sírhelytábla (parcella) felosztása
 
1. Gyomai köztemető
 
 
2. Endrődi köztemető
 
 
 


[1] 2025. január 1-én lép hatályba
[2] 2025. január 1-én lép hatályba
[3] 2025. január 1-én lép hatályba

Határidők, felelősök:

Határidő: azonnal

« Vissza
Vissza a főmenübe