2. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
Az Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság
2020. szeptember 15-i ülésére

Tárgy:   Rövid távú szálláshelykiadással összefüggő felhatalmazás helyi rendelet megalkotására
Készítette:   Keresztesné Jáksó Éva aljegyző
Előterjesztő:   Toldi Balázs polgármester
Véleményező bizottság:  

Tisztelt Képviselő-testület!

Az elmúlt hetekben számos hír jelent meg a rövid távú szálláshelykiadás feltételeinek szigorításáról. A szigorítás tekintetében az Országgyűlés úgy döntött, hogy a helyi önkormányzatokat hatalmazza fel a szabályozás megalkotására, figyelemmel arra, hogy így jobban érvényesülnek a helyi igények, a helyi sajátosságok.

2020. július 21-én megjelenő Magyar Közlönyben kihirdetésre került a rövid távú szálláshelykiadással összefüggő egyes törvények módosításáról szóló 2020. évi XCVI. törvény, amely a rövid távú, jellemzően turisztikai célból történő lakás-, üdülő-, és egyéb nem kizárólag szálláshelyszolgáltatás folytatása céljából létesített épületben lévő épületrész bérletével, kiadásával kapcsolatos egyes kérdések szabályozását célozza.
A módosító törvény a magánszálláshely és az egyéb szálláshely fogalmát változatlan tartalommal a hatályos kormányrendeletből átemeli a kereskedelemről szóló 2005. évi CLXIV. törvénybe.
Ennek megfelelően magánszálláshelynek minősül az a nem kizárólag szálláshely-szolgáltatás folytatása céljából, magánszemély vagy egyéni vállalkozó által hasznosított lakás vagy üdülő, illetve azok egy lehatárolt részének és hozzátartozó területének hasznosítása, ahol a szobák száma legfeljebb nyolc, és az ágyak száma legfeljebb tizenhat.
Egyéb szálláshelynek azokat a szálláshelyeket kell tekinteni, amelyek nem kizárólag szálláshely-szolgáltatás céljából létesített épületben, de szálláshely-szolgáltatási céllal és nem magánszemély vagy nem egyéni vállalkozó által hasznosított, önálló rendeltetési egységet képező épületrészek, ahol az egy szobában található ágyak külön-külön is hasznosításra kerülhetnek, illetve a szobák száma legfeljebb huszonöt, az ágyak száma legfeljebb száz.
A kereskedelemről szóló törvény hatályos szabályozása értelmében a szálláshely-szolgáltatási tevékenység folytatásának részletes feltételeit kormányrendeletben kell megállapítani. A módosító törvény kiegészíti a kereskedelmi törvénybe foglalt felhatalmazást azzal, hogy nem tartozik a kormányrendelet szabályozási körébe a magánszálláshelyen és egyéb szálláshelyen az egy naptári éven belül szálláshely-szolgáltatás céljára felhasználható napok számának meghatározása. A törvény e feladatot önkormányzati hatáskörbe utalja.
Ennek megfelelően a települési önkormányzat képviselő-testülete állapíthatja meg a magánszálláshelyen és az egyéb szálláshelyen az egy naptári éven belül szálláshely-szolgáltatás céljára felhasználható napok számát. Ha az önkormányzat a felhasználható napok számát nem határozza meg, abban az esetben e tevékenység időbeli korlátozás nélkül folytatható. Az önkormányzatok felhatalmazást kaptak továbbá arra, hogy a rendeletben foglaltak megsértése esetére közigazgatási bírságot és tevékenység végzésétől történő eltiltást állapítson meg. A szabályozás rugalmasságát így két tényező biztosítja: egyrészt, hogy a tevékenység korlátozására nem országosan egységesen, hanem helyben kerül sor, továbbá, hogy az önkormányzat nem köteles korlátozó rendeletet alktoni, hanem csak mérlegelése szerint abban az esetben és ezen belül is olyan mértékben, amely a helyi viszonyok alapján indokolt.
Annak érdekében, hogy a korlátozásokról országos kép legyen kialakítható, a törvény előírja, hogy az önkormányzatoknak a rendeletükben foglalt korlátozásról tájékoztatást kell adniuk a Nemzeti Turisztikai Adatszolgáltató Központ üzemeltetője részére.
 
Az elfogadott javaslat indoklásában kifejtették, a rövid távú lakáskiadás nagyarányú elterjedése az ingatlan- és albérletárakat is megnövelte a fővárosban, emellett a társasházi együttélésben is konfliktusokat okozott.
 
Településünkön a bejelentett és nyilvántartásba vett 58 db egyéb szálláshely közül 27 db, a 36 db magánszálláshely közül 18 db belterületen helyezkedik el, jellemzően önálló családi házakban.
 
Az önkormányzati szabályozást elsősorban a fővárosban látjuk indokoltnak. Településünkön a külterületi egyéb és magánszálláshelyek a horgászturizmushoz kapcsolódnak, jellemzően nem egész évben üzemelnek. Az elmúlt évek során birtokvédelmi eljárás illetve egyéb bejelentés keretében nem került sor a turisták és az itt élők közötti konfliktus miatti lakossági panasz kivizsgálására.
 
Fentiek miatt nem javaslom a Képviselő-testület számára a magán- és egyéb szálláshelyeken az egy naptári éven belül szálláshely-szolgáltatás céljára felhasználható napok számának meghatározását, a rövid távú szálláshely-szolgáltatási tevékenység időbeli korlátozását.
 
Kérem a Képviselő-testületet az előterjesztés megtárgyalására, döntésének meghozatalára.

Döntéshozói vélemények

Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság   A Bizottság megtárgyalta az előterjesztést, annak a határozati javaslat szerinti elfogadását javasolja a Képviselő-testület számára. 
 
Döntési javaslat

"Rövid távú szálláshelykiadással összefüggő önkormányzati felhatalmazás "

Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: ÁLTALÁNOS ÜGYEK
Az Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.

Gyomaendrőd Város Önkormányzatának Képviselő-testülete nem kíván élni a kereskedelemről szóló 2005. évi CLXIV. törvény 12. § (5a) bekezdésben kapott felhatalmazással, nem alkot rendeletet a rövid távú szálláshely-szolgáltatási tevékenységet időbeli korlátozásáról, nem határozza meg az egy naptári éven belül szálláshely-szolgáltatás céljára felhasználható napok számát. 

Határidők, felelősök:

Határidő: azonnal

« Vissza
Vissza a főmenübe