1. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
A Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottság
2023. január 23-i ülésére
2023. január 23-i ülésére
Tárgy: | Gyomaendrőd Város Önkormányzatának 2023. évi költségvetési rendeletének tárgyalása I. forduló | |
Készítette: | Szilágyiné Bácsi Gabriella osztályvezető | |
Előterjesztő: | Toldi Balázs polgármester | |
Véleményező bizottság: |
Tisztelt Képviselő-testület!
Az önkormányzat 2023. évi költségvetési rendelet-tervezetének kidolgozása során a Magyarország 2023. évi központi költségvetéséről szóló 2022. évi XXC. törvény volt az irányadó, melyet az Országgyűlés 2022. július 19-i ülésnapján fogadott el.
Az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 24. § (3) bekezdése előírja, hogy a város jegyzője által előkészített költségvetési rendelet-tervezetet a polgármester február 15-éig nyújtja be a Képviselő-testületnek, mivel a Költségvetési törvényt az Országgyűlés a naptári év kezdetéig elfogadta.
Az előző évek gyakorlatának megfelelően a 2023. évi költségvetés előkészítése is a költségvetési koncepció összeállításával indult. Gyomaendrőd Város Képviselő-testülete a 454/2022. (XII. 22.) Gye. Kt. határozatával fogadta el az Önkormányzat 2023. évi költségvetési koncepcióját és abban meghatározta azokat a célokat, illetve feladatokat, amelyeket a költségvetés készítés további szakaszaiban meg kíván valósítani. A koncepció tárgyalása során a Képviselő-testület 10 olyan döntést hozott, melyek nagyrészt a költségvetési hiány csökkentését szolgálják. Ezen döntéseket a 2023. évi költségvetési rendelet tervezet összeállításánál figyelembe vettük.
A költségvetési rendelet-tervezetet a Képviselő-testület két fordulóban tárgyalja. Az első fordulós tárgyalást megelőzően 2023. január 16-án és 17-én megtörtént az önkormányzati intézmények vezetőivel és gazdasági társaságaink ügyvezetőivel a 2023. évi költségvetés egyeztetése. Az egyeztetésekről készített jegyzőkönyvek az előterjesztés mellékletét képezik.
A most beterjesztésre került anyagba a 2022. december 12-13-14. napján tartott Bizottsági üléseken elhangzott kiadáscsökkentő intézkedések mellett a 2022. december 22-ei testületi ülésen hozott döntések is figyelembe vételre és a rendelet tervezetbe beépítésre kerültek.
Ezen bizottsági és testületi döntések az alábbiak:
- "Oktatási vagyon működtetése”: - 4.000.000 Ft
- Hulladékgazdálkodási kormányzati funkció: - 1.000.000 Ft
- Közutak fenntartása kormányzati funkció: - (3.000.000 Ft + 2.000.000 Ft) = - 5.000.000 Ft
- Zöldterület kezelés kormányzati funkció: - 2.500.000 Ft
- Városgazdálkodás kormányzati funkció: - (9.000.000 Ft + 5.000.000 Ft) = -14.000.000 Ft
- Polgárvédelmi Bázis működtetése: - 2.000.000 Ft
- Ár-és belvíz védekezés kormányzati funkció: - (2.000.000 Ft + 2.000.000 Ft) = - 4.000.000 Ft
- Szúnyoggyérítés kormányzati funkció: - (2.000.000 Ft + 3.000.000 Ft) = -5.000.000 Ft
- Közfoglalkozatottak által programokon kívül ellátott feladatok: - (2.000.000 Ft + 1.000.000 Ft) = - 3.000.000 Ft
- Integrált Közösségi Szolgáltató Tér működtetése: - 4.929.000 Ft
- Rendezvények: - 27.150.000 Ft
- Támogatási alapok: - 15.850.000 Ft (ebből 2.500.000 Ft a fejlesztési oldalon jelenik meg)
- Hivatal dologi kiadásai: - 5.000.000 Ft
- Könyvtár újság kiadás (megjelenés nem papír alapon): - 3.500.000 Ft
- Könyvtár rendezvényekre biztosított többletforrás csökkentése: - 774.000 Ft
- Kállai rendezvényekre biztosított többletforrás csökkentése: - 685.000 Ft
- Kállai 1 fő tourinform irodai dolgozó csökkentése: - 3.716.000 Ft
- Kállai nyitva tartásának felülvizsgálata: - 10.000.000 Ft
- Továbbszámlázott energiadíjakból származó bevétel: + 13.000.000 Ft
- Kistérségi Óvoda és Bölcsőde intézménynél 1 fő határozott idejű (2023. március 1. – 2024. február 28.) gyermekfelügyelő bér és járulékköltsége 2023. március 1. napjától kikerült az intézmény költségvetéséből, mely 9 havi bér és járulék megtakarítást eredményez, ugyanakkor az intézmény által fizetendő rehabilitációs hozzájárulás összege emelkedik, így összességében az így keletkezett megtakarítás összege 945.000 Ft
- Köztemető fenntartása kormányzati funkció: - 3.000.000 Ft
- Közvilágítás kormányzati funkció: - 5.000.000 Ft
- Képviselői tiszteletdíjak csökkentése: - 2.000.000 Ft
- Liget Fürdő működési támogatásának emelése: + 11.000.000 Ft
A költségvetési koncepció 2022. decemberi tárgyalását követően az alábbi központi döntések születtek, melyek a rendelet-tervezet összeállításánál figyelembe vételre kerültek:
- A miniszterek meghozták döntésüket a bölcsődei üzemeltetési támogatás összegéről: 12.038.000 Ft. Ezen összeg 2.936.000 Ft-tal magasabb, mint a koncepcióban kalkulált üzemeltetési támogatási összeg.
- A miniszterek meghozták döntésüket a szakosított ellátás üzemeltetési támogatás összegéről: 80.648.284 Ft. Ezen összeg 63.698.000 Ft-tal alacsonyabb, mint a koncepcióban kalkulált üzemeltetési támogatási összeg.
- A miniszterek meghozták döntésüket az intézményi gyermekétkeztetés üzemeltetési támogatás összegéről: 54.793.438 Ft. Ezen összeg 24.468.000 Ft-tal alacsonyabb, mint a koncepcióban kalkulált üzemeltetési támogatási összeg.
- Ismertté vált a települési önkormányzatok szociális és gyermekjóléti feladatainak egyéb támogatási összege: 51.316.000 Ft. Ezen összeg 21.617.000 Ft-tal alacsonyabb, mint a koncepcióban kalkulált támogatási összeg.
- 2023. január 2-án döntés (Gulyás Gergely miniszter részéről) született a 10.000 lakos feletti önkormányzatokat megillető energiaáremelkedés miatti támogatás összegéről. Magyarország 2023. évi központi költségvetéséről szóló 2022. évi XXV. törvény 3. mellékletébe új jogcímként kerül beépítésre ezen támogatási jogcím. Gyomaendrődöt ezen a jogcímen megillető támogatás összege: 194.884.155 Ft. Jelen pillanatban még nem áll rendelkezésre arra vonatkozó konkrét információ, hogy ez a támogatás mely feladatoknál használható fel.
- Települési önkormányzatok kulturális feladatainak bérjellegű támogatása jogcímen 10.981.024 Ft összegű támogatás lett közölve.
- Az óvodapedagógusokat megillető ágazati szakmai pótlék mértéke 20%-ról 32%-ra emelkedett.
A költségvetési koncepció összeállításakor még nem volt ismert a 2023. évi minimálbér és garantált bérminimum összege. A koncepcióban 15%-os emelkedéssel számoltunk, jelen rendelet tervezetben már a pontos összegek kerültek figyelembe vételre, azaz a minimálbér 232.000 Ft-os összege, illetve a garantált bérminimum 296.400 Ft-os összege.
Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 111. § (4) bekezdése kimondja, hogy a költségvetési rendeletben működési hiány nem tervezhető, így ezen jogszabálynak való megfelelés érdekében, a költségvetés egyensúlyának biztosítása céljából felülvizsgáltuk a bevételi forrásokat, illetve rangsoroltuk a kiadásokat. Jelen ülésre beterjesztett anyagban a rendelkezésre álló bevételek és a költségcsökkentő intézkedések figyelembe vételét követően 7.258.000 Ft működési hiány állt fenn, melynek finanszírozására 2022. évi maradvány került beépítésre, ezáltal biztosítva a költségvetési egyensúlyt.
Bevételek számbavétele
Működési célú bevételek:
Adatok E Ft-ban
Megnevezés
|
2022. évi eredeti előirányzat
|
2023. évi terv
|
Állami támogatás
|
1343722
|
1336204
|
Közhatalmi bevételek
|
355000
|
405800
|
Saját működési bevétel
|
135464
|
160037
|
Működési célú pénzeszköz átvétel
|
665326
|
886363
|
Működési célú maradvány
|
86543
|
65464
|
Működési bevétel összesen
|
2586055
|
2853868
|
1. A települési önkormányzatok működésének támogatása
A támogatás lényege, hogy a települési önkormányzatok az új önkormányzati törvényben meghatározott, célzott támogatással nem támogatott feladataihoz kapcsolódó elismerhető kiadásai csökkennek a helyi bevételek meghatározott mértékével és az ezt követően fennmaradó különbözethez biztosít a központi költségvetés támogatást.
Ezen támogatási kategórián belül külön jogcímenként jelennek meg az alábbiak:
- Önkormányzati hivatal működésének támogatása (5.537.000 Ft/fő)
Kapott támogatás összege: 212.953 E Ft. A törvény alapján a közös hivatal elismert hivatali létszáma – amire támogatás számítható – 38,46 fő (Gyomaendrőd elismert hivatali létszáma 35,7 fő, Hunya elismert hivatali létszáma 1,64 fő, Csárdaszállásé pedig 1,12 fő), mely a tavalyi évben 38,66 fő volt. A csökkenés abból adódik, hogy a közös hivatalhoz tartozó 3 település lakosságszáma csökkent. A tervezetben Gyomaendrőd vonatkozásában a köztisztviselői létszám 46 fő, a kisegítői állományi létszám 1 fő, Csárdaszállás és Hunya esetében 3-3 fő köztisztviselővel számoltunk.
A 2023. évi költségvetési rendelet tervezet bérkiadásainak tervezésénél kizárólag a soros lépéseket és a 16%-os mértékű minimálbér és a 14%-os mértékű garantált bérminimum emelést vettük figyelembe. A minimálbér összege 2023. évben bruttó 232.000 Ft, a garantált bérminimum összege pedig bruttó 296.400 Ft.
A képviselő-testület döntése értelmében a köztisztviselői illetményalap összege 2023. január 1. napjától 65.550 Ft.
Gyomaendrőd Város Képviselő-testületének a közös hivatal működésének finanszírozásához előreláthatólag 108 millió Ft-tal, Csárdaszállás önkormányzatának 13,6 millió Ft-tal, Hunya önkormányzatának pedig 7,1 millió Ft-tal szükséges hozzájárulni 2023. évben. A köztisztviselői éves cafetéria keret 332.750 Ft.
A Közös Hivatal működését szabályozó megállapodás értelmében a hivatal vezetőinek bér-és járulékköltségét, a kiküldetés költségét, a közösen használt szoftverek üzemeltetésének, a biztonsági rendszerek fenntartásának költségét lakosságarányosan viselik a települések.
- Település-üzemeltetéshez kapcsolódó feladatellátás támogatása
- Zöldterület-gazdálkodással kapcsolatos feladatok támogatása a belterület nagysága alapján illeti meg az önkormányzatot. Kapott támogatás összege: 29.734 E Ft.
- Közvilágítás fenntartásának támogatása település kategóriánként számított átlagos, egy kilométerre jutó nettó működési kiadások figyelembevételével került megállapításra. A 10.000 fő feletti városok esetében a támogatás fajlagos összege 411.000 Ft/km. Kapott támogatás összege: 67.445 E Ft. Tervezett közvilágítási kiadás 101 millió Ft.
- Köztemető fenntartással kapcsolatos feladatok támogatása: a 2021. évi országosan összesített önkormányzati beszámolók ezen feladathoz kapcsolódó kormányzati funkcióján megjelenő kiadás alapján számított, egy négyzetméterre eső nettó működési kiadás figyelembevételével történik a támogatás összegének meghatározása. A 10.000 fő feletti lakosságszámú települések esetében a támogatás fajlagos összege 115 Ft/m2. A településen lévő köztemető nagyságát az OSAP-jelentés adatai alapján veszik figyelembe. Kapott támogatás összege: 16.683 E Ft.
- Közutak fenntartásának támogatása: a 2021. évi országosan összesített önkormányzati beszámolók ezen feladathoz kapcsolódó kormányzati funkciói alapján, település-kategóriánként számított nettó működési kiadás figyelembevételével történik a támogatás összegének meghatározása. A 10.000 fő feletti városok esetében a támogatás fajlagos összege 311.000 Ft/km. Kapott támogatás összege: 33.665 E Ft.
- Egyéb önkormányzati feladatok támogatása - a központi költségvetés támogatást biztosít a települési önkormányzatok számára a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. §-ában meghatározott egyes kötelező feladatok ellátásához és a polgármesteri illetmény kifizetéséhez. Kapott támogatás összege: 37.091 E Ft. Az alaptámogatás fajlagos összege 2.800 Ft/fő.
- Lakott külterülettel kapcsolatos feladatok támogatás– kapott támogatás összege: 2.407 E Ft. Fajlagos összege 2.550 Ft/külterületi lakos.
- Önkormányzati szolidaritási hozzájárulás
A 22.000 forint feletti egy lakosra jutó iparűzési adóerő-képességgel rendelkező önkormányzat az egy lakosra jutó iparűzési adóerő-képességétől függő mértékű szolidaritási hozzájárulást köteles teljesíteni a központi költségvetésnek. Önkormányzatunk 1 főre eső adóerő-képessége 27.108 Ft így a fizetendő szolidaritási hozzájárulás összege: 5.889 E Ft.
2. Települési önkormányzatok egyes köznevelési feladatainak támogatása
Az önkormányzatok fő feladata az óvodai ellátás biztosítása. A nevelő munkához szükséges támogatást a központi költségvetés úgy bocsátja az önkormányzatok rendelkezésére, hogy a pedagógus és a nevelő munkát segítő kötelező létszám bérét biztosítja, az óvodák szakmai és dologi kiadásaihoz, valamint a nem a közvetlen szakmai feladatellátásban dolgozók béréhez a központi költségvetés célzott támogatást biztosít, összege 130.000 Ft/fő/év. A pedagógusok és a nevelőmunkát közvetlenül segítők bértámogatásának fajlagos összege 5.262.900 Ft, illetve 3.878.000 Ft/létszám/év. Az ágazati szakmai pótlék mértéke 20%-ról 32%-ra emelkedett, mely 10,7 millió Ft összegű költségnövekedést jelent.
Az intézmény által ellátott feladatok köre 2021. július 15-ével bővült a bölcsődei feladatellátással. A 2 csoporthoz tartozó alkalmazotti létszám: 4 kisgyermeknevelő, 2 bölcsődei dajka és 1 fő karbantartó. A bölcsődei dolgozók kalkulált bér és járulékköltsége 37 millió Ft, a bérekre kapott állami támogatás összege 31 millió Ft. A dologi költségek finanszírozására kapott támogatás összege 12 millió Ft. Az önkormányzati kiegészítés összege 1,3 millió Ft lesz abban az esetben, ha az energiaár emelkedés kompenzálására kapott önkormányzati támogatásból a bölcsődénél figyelembe vesszük azt a 2 millió Ft-ot, ami ezen feladatnál jelentkező energia többletköltség összege.
A Kistérségi Óvoda 2023. évi működtetése a jelenlegi gyereklétszám mellett 24.536 E Ft összegű önkormányzati kiegészítő támogatást igényel Gyomaendrőd részéről és 2.582 E Ft kiegészítést Csárdaszállás részéről. Az intézmény 2023. március 1. napjától nem alkalmazhatja a +1 fő gyermekfelügyelőt. Az engedélyezett létszámkeretbe a plusz 1 fő beleférne, viszont állami támogatás nem jár utána. Az energiaár emelkedés kompenzálására kapott önkormányzati támogatásból az óvodai feladatellátásnál veszünk figyelembe 18,8 millió Ft-ot. Ezen összeg az óvodai feladatnál jelentkező energia többletköltség összege. A nem önkormányzati fenntartású óvodák részére biztosítandó éves támogatás összege az előzetes kalkuláció alapján 17.090 E Ft (122.070 Ft/fő).
Az intézményvezető részéről az intézményi egyeztetésen elhangzott fejlesztési kérésként a Blaha úti telephelyén lévő ingatlan felújítása, melynek kalkulált összege 1.000 ezer Ft.
Az intézmény egészénél a garantált bérminimum változás kalkulált hatása 11 millió Ft-os költségnövekedést jelent, az ágazati szakmai pótlék emelkedésének hatása 10,7 millió Ft, az energiaár változás hatása pedig 21 millió Ft többletkiadást generál.
Amennyiben a kötelező béremelésekre az állam 2023. év folyamán biztosít kiegészítő támogatást, úgy az csökkenteni fogja az intézmény részére biztosítandó önkormányzati kiegészítés összegét.
3. A települési önkormányzatok egyes szociális és gyermekjóléti és gyermekétkeztetési feladatainak támogatása
Ebben a kategóriában jelenik meg az önkormányzati segélyezés, a család-és gyermekjóléti szolgálat, valamint központ támogatása, továbbá a Térségi Szociális Gondozási Központ által ellátott feladatok után igényelhető támogatások köre, finanszírozásának módja és a bölcsődei feladatok támogatása. A települési önkormányzatok szociális és gyermekjóléti feladatainak egyéb támogatása jogcímen az önkormányzatot megillető támogatás 2023. évi összege 22 millió Ft-tal alacsonyabb, mint 2022. évben. Ennek elsődleges oka a település adóerőképességének növekedése.
A Gyomaendrődi Család-és Gyermekjóléti Központnál a kalkulált garantált bérminimum növekedés éves szinten 4,8 millió Ft többlet bér-és járulék terhet jelent, melynek egy része nem igényel önkormányzati kiegészítést, ugyanis ez az elem az ágazati pótlékok között jelenik meg, amire biztosított a külön finanszírozás. Az energiaár változás hatása 7,4 millió Ft többletkiadást generál. Az intézménynél felmerülő villamosenergia kiadás nem teljes egészében az intézményt terheli, részesül belőle a védőnői feladatellátás és a tűzoltóság is. Az Önkormányzati Tűzoltóság rendelkezik almérővel. Az energetikus kalkulációja alapján a felmerülő áramköltség 70%-a tovább számlázásra fog kerülni, ennek becsült összege 2,5 millió Ft. Az intézmény 2023. évi működésének önkormányzati kiegészítő támogatás igénye 15,4 millió Ft.
Az intézményvezető részéről az intézményi egyeztetésen elhangzott fejlesztési kérésként egy klíma beszerzése, melynek kalkulált összege 600 ezer Ft.
A Térségi Szociális Gondozási Központ működése számításaink alapján 176,4 millió Ft összegű önkormányzati kiegészítő támogatást igényel 2023. évben. Ez a támogatási igény a koncepcióban szerepelt igényhez képest 85 millió Ft-tal emelkedett. Ennek oka, hogy a szakosított ellátás és a gyermekétkeztetés megállapított üzemeltetési támogatása jelentősen alacsonyabb az általunk számolt összegnél. Mindez véleményünk szerint részben azzal indokolható, hogy a település adóerőképességének javulásából adódóan önkormányzatunk sávot váltott, mely kategóriához meglátásunk szerint egy alacsonyabb támogatási intenzitás tartozik. A szükséges kiegészítő támogatásból ebben az évben már nem tud az Önkormányzat a szociális feladatok egyéb támogatása jogcímen kapott állami támogatásból finanszírozni, hiszen a kapott 51,3 millió Ft összegű állami forrással szemben 53,3 millió Ft-ot tervez a település segélyezési feladatokra felhasználni. A szociális alapellátás kiegészítő támogatás igénye 34,8 millió Ft, a diákétkeztetés kiegészítés igénye 41,7 millió Ft, melyből 1,2 millió Ft finanszírozása a külsős étkeztetésből származó bevételből történik. A rászoruló gyermekek szünidei étkeztetése a számítások alapján 1 millió Ft kiegészítést fog igényelni az önkormányzattól. A szakosított ellátás 99,8 millió Ft kiegészítést igényel.
Az önkormányzati kiegészítő támogatás összegének egy része számításaink alapján finanszírozható lesz az energiaár emelkedése miatt kapott állami támogatásból, bár a felhasználásra vonatkozó jogszabály jelen pillanatban még nem áll rendelkezésünkre. Az energiaárak növekedésének kalkulált többletköltsége 132 millió Ft, melyből 102 millió Ft a szakosított ellátáshoz, 13 millió Ft a gyermekétkeztetéshez és 17 millió Ft az alapellátáshoz kapcsolódik.
Az intézmény az előző év 141 fő dolgozója helyett 137 fővel tervezett. A betervezett létszámhoz kapcsolódó kötelező béremelés hatása járulékkal együtt 67 millió Ft. A bérek között tervezésre került 2 fő végkielégítése és 4 fő jubileumi jutalma. A 2%-os kereset kiegészítés összege a 2023. évi költségvetési rendelet tervezetbe nem került betervezésre.
Az intézmény 15 millió Ft fejlesztési támogatást igényelt, részben villamos hálózat fejlesztésre, részben tárgyi eszköz beszerzésre.
Amennyiben a kötelező béremelésekre az állam 2023. év folyamán biztosít kiegészítő támogatást, úgy az csökkenteni fogja az intézmény részére biztosítandó önkormányzati kiegészítés összegét. Az önköltség számításon alapuló, 2023. március 1. napjától alkalmazandó térítési díjak összegét a fenntartó 2023. február elején fogja tárgyalni. Amennyiben a térítési díjak emelkednek, a térítési díjból származó intézményi bevétel is magasabb lesz, ami tovább csökkenti az önkormányzati kiegészítő támogatás összegét.
Itt szeretnénk kitérni a Városi Egészségügyi Intézmény 2023. évi finanszírozására. A kalkulált adatok alapján a bérminimum változás 1,4 millió Ft többletkiadást jelent az intézmény számára, az energiaár emelkedése pedig közel 13 millió Ft többletkiadást fog generálni. A rendelet tervezetben az intézménynél számoltunk két adható juttatás (cafetéria és kereset kiegészítés) biztosításával. Az önkormányzat által biztosítandó támogatás összege 6,5 millió Ft, melyből 500 ezer Ft-tal az önkormányzati tulajdonú épületek karbantartásához járulnánk hozzá, 6 millió Ft pedig a labor működtetését szolgálná. Az intézmény az előző évi maradványából a költségvetési egyensúly biztosítása érdekében 18,2 millió Ft-ot használna fel. Amennyiben ismertté válik a kapott 194 millió Ft összegű önkormányzati támogatás felhasználási területe, úgy a hiány finanszírozására beállított maradvány összege is csökkenthető.
4. A települési önkormányzatok kulturális feladatainak támogatása
Ezen a jogcímen a várost megillető támogatás becsült összege 29,3 millió Ft. Ezt az összeget a muzeális intézményekre, a nyilvános könyvtári ellátás biztosítására, valamint a közművelődés támogatására kell felhasználni. Ezen támogatási összeg 10%-át könyvtári információhordozó beszerzésére köteles a település, illetve az intézmény fordítani.
2023. január 1. napjától a testület döntése értelmében a Szent Antal Népház és Művelődési Ház beolvad a Kállai Ferenc Művelődési Központba, az új intézmény neve: Kállai Ferenc Integrált Kulturális Intézmény és Művelődési Ház. Az intézménynél 10,5 fő munkavállalóval számoltunk. A garantált bérminimum változás hatása 2 millió Ft, az energiaár növekedés hatása mintegy 21,7 millió Ft, mely többletköltséget a 2022. december 22-ei döntés értelmében 10 millió Ft-tal csökkenteni szükséges. A kapott állami támogatásból 14 millió Ft-ot vettünk figyelembe az intézménynél, 10 millió Ft összegű saját bevétellel kalkuláltunk, illetve a kulturális feladatok bérjellegű támogatásának összege, amely a bérek finanszírozását szolgálja 7.795 ezer Ft. A működéshez szükséges önkormányzati kiegészítő támogatás összege 44,51 millió Ft.
Az intézményvezető részéről az intézményi egyeztetésen elhangzott fejlesztési kérésként egy klíma beszerzése, melynek kalkulált összege 600 ezer Ft.
A Határ Győző Városi Könyvtárnál a garantált bérminimum növekedés hatása 373 ezer Ft, az energiaár emelkedés 7,8 millió Ft többletköltséget eredményezhet. A kapott állami támogatásból 15,2 millió Ft-ot vettünk figyelembe az intézménynél, 100 ezer Ft összegű saját bevétellel kalkuláltunk, illetve a kulturális feladatok bérjellegű támogatásának összege, amely a bérek finanszírozását szolgálja 3.186 ezer Ft. Az intézmény önkormányzati működési támogatás igénye 24 millió Ft.
Az állami támogatás összege az előző évhez viszonyítva összességében csökkent, amit elsősorban a segélyezési feladatok finanszírozásához biztosított támogatás csökkenésével indokolhatunk.
Az állami támogatások mellett számba vettük az önkormányzati és intézményi saját bevételeket, a működési célú támogatásokat, a közhatalmi bevételeket, továbbá a felhalmozási célú támogatási bevételeket és átvett pénzeszközöket.
A közhatalmi bevételek összességében 50 millió Ft összegű növekedést mutatnak az előző évhez viszonyítva, terveink szerint az iparűzési adóbevétel összege fog növekedni ilyen mértékben. Az iparűzési adóbevétel kompenzálásához kapcsolódó állami támogatás várható összegét 130 millió Ft-ban terveztük, amennyiben a finanszírozási rendszer nem változik.
Az önkormányzati saját bevétel tervezett összege 142 millió Ft, 23 millió Ft-tal (befizetendő áfa bevétel és továbbszámlázott szolgáltatások bevételei) magasabb, mint az előző évben.
A működési célú pénzeszköz átvételek között jelennek meg a közfoglalkoztatási programokhoz kapcsolódó támogatások összegei, a mezőőri szolgálat támogatása, a földalapú támogatás összege, a Közös Hivatal működéséhez átvett hozzájárulások összegei, az óvoda működéséhez átvett támogatás, az ágazati pótlék finanszírozásához, a kulturális ágazatot érintő bértámogatás, a kieső iparűzési adóbevétel kompenzálásához kapcsolódó támogatás összege, továbbá az energiaár emelkedéséhez biztosított támogatás összege.
A működési célú maradvány közel 65 millió Ft összegéből 58 millió Ft feladattal terhelt pénzeszközt tartalmaz. A beépített maradványból 15,6 millió Ft a 2022. évi közfoglalkoztatási programokhoz leutalt előleg összege, 5 millió Ft a folyamatban lévő projektek működési kiadást finanszírozó maradványa, 7 millió Ft a bérlakás számla maradványa, 7 millió Ft a Kállai adomány maradványának összege, 7,2 millió Ft a működési hiány finanszírozását szolgálja, 23,1 millió Ft pedig az intézményi (Városi Egészségügyi Intézmény és Közös Hivatal) működési maradvány összege.
Felhalmozási célú bevételek:
Adatok E Ft-ban
Megnevezés
|
2022. évi eredeti előirányzat
|
2023. évi terv
|
Felhalmozási bevétel
|
154962
|
169972
|
Felhalmozási célú finanszírozási bevétel
|
1220139
|
1359359
|
Felhalmozási bevétel összesen
|
1375101
|
1529331
|
A felhalmozási bevételek között jelenik meg többek között a Kállai Ferenc Múzeum és Aranka Babamúzeum korszerűsítési projekt áfa visszatérülésének 63 millió Ft összege, továbbá az Ipari Park területértékesítéséből származó 50 millió Ft és a betétlekötés 54 millió Ft összegű kamatbevétele.
A felhalmozási célú finanszírozási bevétel összege tartalmazza a feladattal terhelt, lekötött betét formájában rendelkezésre álló önkormányzati forrás 400 millió Ft összegét, a 4 folyamatban lévő projektünkre (belvíz X., Kállai Ferenc Múzeum és Aranka Babamúzeum fejlesztése, óvoda fejlesztése és a Kállai energetikai fejlesztése) kapott és még fel nem használt támogatás 552 millió Ft összegét, a napelemek telepítésére és a közvilágítás korszerűsítésére elkülönített 372 millió Ft-ot, továbbá az áthúzódó egyéb kötelezettségek összegeit.
Kiadások számbavétele
A bérjellegű kiadásoknál a kötelező soros lépések, jubileumi jutalmak mellett a minimálbér és a garantált bérminimum kötelező emelése jelenik meg. Egyik önkormányzati finanszírozású intézménynél sem számoltunk a 2%-os kereset kiegészítés és az év végi plusz és egyéb adható juttatások biztosításával. A köztisztviselői illetményalap bruttó összege: 66.550 Ft, a cafetéria keret: 332.750 Ft, azaz a jogszabályban rögzített minimum, ami az illetményalap ötszöröse.
A munkaadót terhelő járulék mértéke 2023. évben is 13%.
A dologi kiadások közé kizárólag az energiaár emelkedésének hatása és a Térségi Szociális Gondozási Központnál a nyersanyagár növekedés hatása került beépítésre. Nem számoltunk se az inflációval, se az egyéb szolgáltatási kiadások emelkedésével sem. Az egyes feladatokra és intézményekre megállapított dologi költség keretből szükséges az emelések hatását kezelni.
Az önkormányzat önként vállalt feladatainak jelentős részét a 2022. december 22-ei testületi ülésen hozott döntések értelmében csökkentettük (pl. rendezvények, támogatási alapok stb.).
A fejlesztési célú kiadások között elsősorban a 2022. évről áthúzódó beruházások és a 2022. évben vállalt fejlesztési kötelezettségek kerültek megtervezésre.
Működési kiadások:
Adatok E Ft-ban
Megnevezés
|
2022. évi eredeti előirányzat
|
2023. évi terv
|
Működési kiadás
|
2586055
|
2853868
|
személyi juttatás
|
746015
|
779804
|
munkaadókat terhelő járulék
|
95911
|
96554
|
dologi kiadás
|
599094
|
669486
|
működési célú kiadás, pénzeszköz átadás, ellátottak pénzbeli juttatása
|
1041589
|
1270627
|
működési céltartalék
|
103446
|
37397
|
A működési kiadásokon belül:
A személyi juttatások a 2022-es évhez képest összességében 34 millió forintos növekedést mutatnak. A növekedés mértéke nem tükrözi a kötelező béremelések hatását, hiszen a meghozott bérintézkedések jelentős mértékű megtakarítást eredményeztek.
A munkaadókat terhelő járulék mértéke 13 %, a járulék összege a bérköltséghez igazodva módosul.
A dologi kiadások növekedése önkormányzati szintre összesítve 70 millió Ft, ami az energiaár emelkedésének és a meghozott költségcsökkentő intézkedéseknek az egyenlegét mutatja.
A működési célú pénzeszköz átadás összege 228 millió Ft-tal nőtt az előző évhez képest. A Társulás részére átadott állami támogatás és önkormányzati kiegészítő támogatás összege 223 millió Ft-tal haladja meg az előző év összegét. Itt jelenik meg továbbá a szolidaritási hozzájárulás összege, a közszolgáltatási feladatokhoz, fürdő működtetéséhez, óvodai feladatellátáshoz biztosított önkormányzati támogatás tervezett összege is. A szociális juttatásokra megtervezett keret összege: 53.250 ezer Ft.
A működési céltartalékösszege 2023. évben 37 millió Ft. Itt jelenik meg a Sport Alap, a Közösségi, Művelődési és Rendezvény Alap, a Közalapítvány támogatására elkülönített keret, a Holtág-fejlesztési Alap, a Környezetvédelmi Alap, a Polgármesteri alap és a Kitüntetési és Kegyeleti Alap csökkentett kerete. A városi rendezvényekre 2023. évre nem került forrás elkülönítésre, kizárólag a nemzeti ünnepekre terveztünk be 800 ezer Ft-ot. A működési céltartalékok között terveztük meg többek között a Kállai adomány összegét, a költségalapú bérlakások karbantartására fordítható, elkülönített számlán rendelkezésre álló keretét.
Felhalmozási kiadások:
A felhalmozási kiadások között jelennek meg a felújítások 44,5 millió Ft összegben, a beruházások 1.209 millió Ft értékben, valamint az egyéb felhalmozási kiadások 275,4 millió Ft összegben. A konkrét felhalmozási elképzelések a 8. mellékletben olvashatók.
Kérem a Tisztelt Képviselő-testülettől az előterjesztés megvitatását.
Döntéshozói vélemények
Pénzügyi, Gazdasági, Turisztikai, Ellenőrző és Közbeszerzési Bizottság |
A Bizottság a 2023. évi költségvetésről szóló rendelet-tervezet I. fordulóra beterjesztett anyagát alkalmasnak ítéli II. fordulós tárgyalásra és javasolja a Képviselő-testületnek, hogy az alábbi tételek kerüljenek még beépítésre a 2023. évi költségvetési rendelet II. fordulóra beterjesztett anyagába:
Továbbá a Bizottság egyetért a Gyomaendrődi Család-és Gyermekjóléti Központ (1 db klíma), a Kállai Ferenc Integrált Kulturális Intézmény és Művelődési Ház (1 db klíma), a Kistérségi Óvoda és Bölcsőde (Blaha úti telephely ingatlan felújítása) és a Köztemetők fejlesztését szolgáló beruházások, illetve felújítások 2023. évi költségvetési rendeletbe történő beépítésével.
|
|
Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság |
A Bizottság a 2023. évi költségvetésről szóló rendelet-tervezet I. fordulóra beterjesztett anyagát alkalmasnak ítéli II. fordulós tárgyalásra és javasolja a Képviselő-testületnek, hogy az alábbi tételek kerüljenek még beépítésre a 2023. évi költségvetési rendelet II. fordulóra beterjesztett anyagába:
Továbbá a Bizottság egyetért a Gyomaendrődi Család-és Gyermekjóléti Központ (1 db klíma), a Kállai Ferenc Integrált Kulturális Intézmény és Művelődési Ház (1 db klíma), a Kistérségi Óvoda és Bölcsőde (Blaha úti telephely ingatlan felújítása) és a Köztemetők fejlesztését szolgáló beruházások, illetve felújítások 2023. évi költségvetési rendeletbe történő beépítésével.
|
|
Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottság |
A Bizottság a 2023. évi költségvetésről szóló rendelet-tervezet I. fordulóra beterjesztett anyagát alkalmasnak ítéli II. fordulós tárgyalásra és javasolja a Képviselő-testületnek, hogy az alábbi tételek kerüljenek még beépítésre a 2023. évi költségvetési rendelet II. fordulóra beterjesztett anyagába:
Továbbá a Bizottság egyetért a Gyomaendrődi Család-és Gyermekjóléti Központ (1 db klíma), a Kállai Ferenc Integrált Kulturális Intézmény és Művelődési Ház (1 db klíma), a Kistérségi Óvoda és Bölcsőde (Blaha úti telephely ingatlan felújítása) és a Köztemetők fejlesztését szolgáló beruházások, illetve felújítások 2023. évi költségvetési rendeletbe történő beépítésével.
|
|
"Beterjesztett 2023. évi költségvetési rendelet tervezet alkalmas II. fordulós tárgyalásra"
Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: Költségvetés, zárszámadás
A Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottság a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.
Gyomaendrőd Város Képviselő-testülete Gyomaendrőd Város Önkormányzata 2023. évi költségvetéséről szóló rendelet-tervezet I. fordulós tárgyalására beterjesztett anyagát alkalmasnak ítéli II. fordulós tárgyalásra.
Határidők, felelősök:
Határidő: azonnal
2. döntési javaslat
"Gyomaendrődi Család-és Gyermekjóléti Központ részére fejlesztési forrás biztosítása"
Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: Költségvetés, zárszámadás
A Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottság a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.
Gyomaendrőd Város Képviselő-testülete dönt arról, hogy Gyomaendrőd Város Önkormányzata 2023. évi költségvetéséről szóló rendelet-tervezet II. fordulós tárgyalásra beterjesztett anyagába kerüljön betervezésre a Gyomaendrődi Család-és Gyermekjóléti Központ költségvetésébe 1 db klíma beszerzése, a biztosított forrás összege 600.000 Ft.
Határidők, felelősök:
Határidő: azonnal
3. döntési javaslat
"Kállai Ferenc Integrált Kulturális Intézmény és Művelődési Ház részére fejlesztési forrás biztosítása"
Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: Költségvetés, zárszámadás
A Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottság a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.
Gyomaendrőd Város Képviselő-testülete dönt arról, hogy Gyomaendrőd Város Önkormányzata 2023. évi költségvetéséről szóló rendelet-tervezet II. fordulós tárgyalásra beterjesztett anyagába kerüljön betervezésre a Kállai Ferenc Integrált Kulturális Intézmény és Művelődési Ház költségvetésébe 1 db klíma beszerzése, a biztosított forrás összege 600.000 Ft.
Határidők, felelősök:
Határidő: azonnal
4. döntési javaslat
"Gyomaendrőd, Csárdaszállás, Hunya Kistérségi Óvoda és Bölcsőde részére felújítási forrás biztosítása "
Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: Költségvetés, zárszámadás
A Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottság a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.
Gyomaendrőd Város Képviselő-testülete dönt arról, hogy Gyomaendrőd Város Önkormányzata 2023. évi költségvetéséről szóló rendelet-tervezet II. fordulós tárgyalásra beterjesztett anyagába kerüljön betervezésre a Gyomaendrőd, Csárdaszállás, Hunya Kistérségi Óvoda és Bölcsőde költségvetésébe 1.000.000 Ft az intézmény Blaha úti telephelyén található ingatlan felújítására.
Határidők, felelősök:
Határidő: azonnal
5. döntési javaslat
"Köztemetők fejlesztésére forrás biztosítása"
Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: Költségvetés, zárszámadás
A Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottság a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.
Gyomaendrőd Város Képviselő-testülete dönt arról, hogy Gyomaendrőd Város Önkormányzata 2023. évi költségvetéséről szóló rendelet-tervezet II. fordulós tárgyalásra beterjesztett anyagába kerüljön betervezésre a Gyomai Köztemető csapadékvíz elvezetésének megoldására, valamint a Gyomai és az Endrődi Köztemetőben urnafal (mindösszesen 54 férőhely) építésére 3.198.000 Ft összegű forrás.
Határidők, felelősök:
Határidő: azonnal