5. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
A Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottság
2023. február 13-i ülésére
2023. február 13-i ülésére
Tárgy: | Gyomaendrőd Város Önkormányzata 2023. évi költségvetési rendeletének tárgyalása II. forduló | |
Készítette: | Szilágyiné Bácsi Gabriella osztályvezető | |
Előterjesztő: | Toldi Balázs polgármester | |
Véleményező bizottság: |
Tisztelt Képviselő-testület!
Az önkormányzat 2023. évi költségvetési rendelet-tervezetének kidolgozása során a Magyarország 2023. évi központi költségvetéséről szóló 2022. évi XXC. törvény volt az irányadó, melyet az Országgyűlés 2022. július 19-i ülésnapján fogadott el.
Az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 24. § (3) bekezdése előírja, hogy a város jegyzője által előkészített költségvetési rendelet-tervezetet a polgármester február 15-éig nyújtja be a Képviselő-testületnek, mivel a Költségvetési törvényt az Országgyűlés a naptári év kezdetéig elfogadta.
Az előző évek gyakorlatának megfelelően a 2023. évi költségvetés előkészítése is a költségvetési koncepció összeállításával indult. Gyomaendrőd Város Képviselő-testülete a 454/2022. (XII. 22.) Gye. Kt. határozatával fogadta el az Önkormányzat 2023. évi költségvetési koncepcióját és abban meghatározta azokat a célokat, illetve feladatokat, amelyeket a költségvetés készítés további szakaszaiban meg kíván valósítani. A koncepció tárgyalása során a Képviselő-testület 10 olyan döntést hozott, melyek nagyrészt a költségvetési hiány csökkentését szolgálják. Ezen döntéseket a 2023. évi költségvetési rendelet tervezet I. fordulóra beterjesztett anyagának összeállításánál figyelembe vettük.
A költségvetési rendelet-tervezetet a Képviselő-testület két fordulóban tárgyalja. Az első fordulós tárgyalást megelőzően 2023. január 16-án és 17-én megtörtént az önkormányzati intézmények vezetőivel és gazdasági társaságaink ügyvezetőivel a 2023. évi költségvetés egyeztetése. Az egyeztetésekről készített jegyzőkönyvek az előterjesztés mellékletét képezik.
Az I. fordulóra beterjesztett anyagot a Képviselő-testület alkalmasnak ítélte arra, hogy a II. fordulós tárgyalás alapját képezze. A Képviselő-testület 2023. január 31-i ülésén 21 olyan döntést hozott, melyek jelen ülésre beterjesztett anyag összeállításánál figyelembe vételre és a rendelet-tervezetbe beépítésre kerültek.
A költségvetési koncepció 2022. decemberi tárgyalását követően az alábbi központi döntések születtek, melyek a rendelet-tervezet összeállításánál figyelembe vételre kerültek:
1. A miniszterek meghozták döntésüket a bölcsődei üzemeltetési támogatás összegéről: 12.038.000 Ft. Ezen összeg 2.936.000 Ft-tal magasabb, mint a koncepcióban kalkulált üzemeltetési támogatási összeg.
2. A miniszterek meghozták döntésüket a szakosított ellátás üzemeltetési támogatás összegéről: 80.648.284 Ft. Ezen összeg 63.698.000 Ft-tal alacsonyabb, mint a koncepcióban kalkulált üzemeltetési támogatási összeg.
3. A miniszterek meghozták döntésüket az intézményi gyermekétkeztetés üzemeltetési támogatás összegéről: 54.793.438 Ft. Ezen összeg 24.468.000 Ft-tal alacsonyabb, mint a koncepcióban kalkulált üzemeltetési támogatási összeg.
4. Ismertté vált a települési önkormányzatok szociális és gyermekjóléti feladatainak egyéb támogatási összege: 51.316.000 Ft. Ezen összeg 21.617.000 Ft-tal alacsonyabb, mint a koncepcióban kalkulált támogatási összeg.
5. 2023. január 2-án döntés (Gulyás Gergely miniszter részéről) született a 10.000 lakos feletti önkormányzatokat megillető energiaáremelkedés miatti támogatás összegéről. Magyarország 2023. évi központi költségvetéséről szóló 2022. évi XXV. törvény 3. mellékletébe új jogcímként kerül beépítésre ezen támogatási jogcím. Gyomaendrődöt ezen a jogcímen megillető támogatás összege: 194.884.155 Ft. Jelen pillanatban még nem áll rendelkezésre arra vonatkozó konkrét információ, hogy ez a támogatás mely feladatoknál használható fel.
6. Települési önkormányzatok kulturális feladatainak bérjellegű támogatása jogcímen 10.981.024 Ft összegű támogatás lett közölve.
7. Az óvodapedagógusokat megillető ágazati szakmai pótlék mértéke 20%-ról 32%-ra emelkedett.
A költségvetési rendelet tervezet összeállításánál a 232.000 Ft összegű minimálbérrel és a 296.400 Ft összegű garantált bérminimummal számoltunk.
Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 111. § (4) bekezdése kimondja, hogy a költségvetési rendeletben működési hiány nem tervezhető, így ezen jogszabálynak való megfelelés érdekében, a költségvetés egyensúlyának biztosítása céljából felülvizsgáltuk a bevételi forrásokat, illetve rangsoroltuk és csökkentettük a kiadásokat.
Bevételek számbavétele
Működési célú bevételek:
Adatok E Ft-ban
Megnevezés
|
2022. évi eredeti előirányzat
|
2023. évi terv
|
Állami támogatás
|
1343722
|
1336204
|
Közhatalmi bevételek
|
355000
|
535800
|
Saját működési bevétel
|
135464
|
215459
|
Működési célú pénzeszköz átvétel
|
665326
|
757142
|
Működési célú maradvány
|
86543
|
60404
|
Működési bevétel összesen
|
2586055
|
2905009
|
1. A települési önkormányzatok működésének támogatása
A támogatás lényege, hogy a települési önkormányzatok az új önkormányzati törvényben meghatározott, célzott támogatással nem támogatott feladataihoz kapcsolódó elismerhető kiadásai csökkennek a helyi bevételek meghatározott mértékével és az ezt követően fennmaradó különbözethez biztosít a központi költségvetés támogatást.
Ezen támogatási kategórián belül külön jogcímenként jelennek meg az alábbiak:
- Önkormányzati hivatal működésének támogatása (5.537.000 Ft/fő)
Kapott támogatás összege: 212.953 E Ft. A törvény alapján a közös hivatal elismert hivatali létszáma – amire támogatás számítható – 38,46 fő (Gyomaendrőd elismert hivatali létszáma 35,7 fő, Hunya elismert hivatali létszáma 1,64 fő, Csárdaszállásé pedig 1,12 fő), mely a tavalyi évben 38,66 fő volt. A csökkenés abból adódik, hogy a közös hivatalhoz tartozó 3 település lakosságszáma csökkent. A tervezetben Gyomaendrőd vonatkozásában a köztisztviselői létszám 46 fő, a kisegítői állományi létszám 1 fő, Csárdaszállás és Hunya esetében 3-3 fő köztisztviselővel számoltunk.
A 2023. évi költségvetési rendelet tervezet bérkiadásainak tervezésénél kizárólag a soros lépéseket és a 16%-os mértékű minimálbér és a 14%-os mértékű garantált bérminimum emelést vettük figyelembe. A minimálbér összege 2023. évben bruttó 232.000 Ft, a garantált bérminimum összege pedig bruttó 296.400 Ft.
A képviselő-testület döntése értelmében a köztisztviselői illetményalap összege 2023. január 1. napjától 65.550 Ft.
Gyomaendrőd Város Képviselő-testületének a közös hivatal működésének finanszírozásához előreláthatólag 109 millió Ft-tal, Csárdaszállás önkormányzatának 13,7 millió Ft-tal, Hunya önkormányzatának pedig 7,5 millió Ft-tal szükséges hozzájárulni 2023. évben. A köztisztviselői éves cafetéria keret 332.750 Ft.
A Közös Hivatal működését szabályozó megállapodás értelmében a hivatal vezetőinek bér-és járulékköltségét, a kiküldetés költségét, a közösen használt szoftverek üzemeltetésének, a biztonsági rendszerek fenntartásának költségét lakosságarányosan viselik a települések.
- Település-üzemeltetéshez kapcsolódó feladatellátás támogatása
- Zöldterület-gazdálkodással kapcsolatos feladatok támogatása a belterület nagysága alapján illeti meg az önkormányzatot. Kapott támogatás összege: 29.734 E Ft.
- Közvilágítás fenntartásának támogatása település kategóriánként számított átlagos, egy kilométerre jutó nettó működési kiadások figyelembevételével került megállapításra. A 10.000 fő feletti városok esetében a támogatás fajlagos összege 411.000 Ft/km. Kapott támogatás összege: 67.445 E Ft. Tervezett közvilágítási kiadás 101 millió Ft.
- Köztemető fenntartással kapcsolatos feladatok támogatása: a 2021. évi országosan összesített önkormányzati beszámolók ezen feladathoz kapcsolódó kormányzati funkcióján megjelenő kiadás alapján számított, egy négyzetméterre eső nettó működési kiadás figyelembevételével történik a támogatás összegének meghatározása. A 10.000 fő feletti lakosságszámú települések esetében a támogatás fajlagos összege 115 Ft/m2. A településen lévő köztemető nagyságát az OSAP-jelentés adatai alapján veszik figyelembe. Kapott támogatás összege: 16.683 E Ft.
- Közutak fenntartásának támogatása: a 2021. évi országosan összesített önkormányzati beszámolók ezen feladathoz kapcsolódó kormányzati funkciói alapján, település-kategóriánként számított nettó működési kiadás figyelembevételével történik a támogatás összegének meghatározása. A 10.000 fő feletti városok esetében a támogatás fajlagos összege 311.000 Ft/km. Kapott támogatás összege: 33.665 E Ft.
- Egyéb önkormányzati feladatok támogatása - a központi költségvetés támogatást biztosít a települési önkormányzatok számára a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. §-ában meghatározott egyes kötelező feladatok ellátásához és a polgármesteri illetmény kifizetéséhez. Kapott támogatás összege: 37.091 E Ft. Az alaptámogatás fajlagos összege 2.800 Ft/fő.
- Lakott külterülettel kapcsolatos feladatok támogatás– kapott támogatás összege: 2.407 E Ft. Fajlagos összege 2.550 Ft/külterületi lakos.
- Önkormányzati szolidaritási hozzájárulás
A 22.000 forint feletti egy lakosra jutó iparűzési adóerő-képességgel rendelkező önkormányzat az egy lakosra jutó iparűzési adóerő-képességétől függő mértékű szolidaritási hozzájárulást köteles teljesíteni a központi költségvetésnek. Önkormányzatunk 1 főre eső adóerő-képessége 27.108 Ft, így a fizetendő szolidaritási hozzájárulás összege: 5.889 E Ft.
2. Települési önkormányzatok egyes köznevelési feladatainak támogatása
Az önkormányzatok fő feladata az óvodai ellátás biztosítása. A nevelő munkához szükséges támogatást a központi költségvetés úgy bocsátja az önkormányzatok rendelkezésére, hogy a pedagógus és a nevelő munkát segítő kötelező létszám bérét biztosítja, az óvodák szakmai és dologi kiadásaihoz, valamint a nem a közvetlen szakmai feladatellátásban dolgozók béréhez a központi költségvetés célzott támogatást biztosít, összege 130.000 Ft/fő/év. A pedagógusok és a nevelőmunkát közvetlenül segítők bértámogatásának fajlagos összege 5.262.900 Ft, illetve 3.878.000 Ft/létszám/év. Az ágazati szakmai pótlék mértéke 20%-ról 32%-ra emelkedett, mely 10,7 millió Ft összegű költségnövekedést jelent.
Az intézmény által ellátott feladatok köre 2021. július 15-ével bővült a bölcsődei feladatellátással. A 2 csoporthoz tartozó alkalmazotti létszám: 4 kisgyermeknevelő, 2 bölcsődei dajka és 1 fő karbantartó. A bölcsődei dolgozók kalkulált bér és járulékköltsége 37 millió Ft, a bérekre kapott állami támogatás összege 31 millió Ft. A dologi költségek finanszírozására kapott támogatás összege 12 millió Ft. Az önkormányzati kiegészítés összege 1,3 millió Ft lesz abban az esetben, ha az energiaár emelkedés kompenzálására kapott önkormányzati támogatásból a bölcsődénél figyelembe vesszük azt a 2 millió Ft-ot, ami ezen feladatnál jelentkező energia többletköltség összege.
A Kistérségi Óvoda 2023. évi működtetése a jelenlegi gyereklétszám mellett 25.371 E Ft összegű önkormányzati kiegészítő támogatást igényel Gyomaendrőd részéről és 2.802 E Ft kiegészítést Csárdaszállás részéről. Az intézmény 2023. március 1. napjától alkalmazhat +1 fő gyermekfelügyelőt. Az engedélyezett létszámkeretbe a plusz fő belefér, viszont állami támogatás nem jár utána. Az energiaár emelkedés kompenzálására kapott önkormányzati támogatásból az óvodai feladatellátásnál veszünk figyelembe 18,8 millió Ft-ot. Ezen összeg az óvodai feladatnál jelentkező energia többletköltség összege. A nem önkormányzati fenntartású óvodák részére biztosítandó éves támogatás összege az előzetes kalkuláció alapján 17.090 E Ft (122.070 Ft/fő).
Az intézményvezető részéről az intézményi egyeztetésen elhangzott fejlesztési kérésként a Blaha úti telephelyén lévő ingatlan felújítása, melynek kalkulált összege 1.000 ezer Ft.
Az intézmény egészénél a garantált bérminimum változás kalkulált hatása 11 millió Ft-os költségnövekedést jelent, az ágazati szakmai pótlék emelkedésének hatása 10,7 millió Ft, az energiaár változás hatása pedig 21 millió Ft többletkiadást generál.
Amennyiben a kötelező béremelésekre az állam 2023. év folyamán biztosít kiegészítő támogatást, úgy az csökkenteni fogja az intézmény részére biztosítandó önkormányzati kiegészítés összegét.
3. A települési önkormányzatok egyes szociális és gyermekjóléti és gyermekétkeztetési feladatainak támogatása
Ebben a kategóriában jelenik meg az önkormányzati segélyezés, a család-és gyermekjóléti szolgálat, valamint központ támogatása, továbbá a Térségi Szociális Gondozási Központ által ellátott feladatok után igényelhető támogatások köre, finanszírozásának módja és a bölcsődei feladatok támogatása. A települési önkormányzatok szociális és gyermekjóléti feladatainak egyéb támogatása jogcímen az önkormányzatot megillető támogatás 2023. évi összege 22 millió Ft-tal alacsonyabb, mint 2022. évben. Ennek elsődleges oka a település adóerő-képességének növekedése.
A Gyomaendrődi Család-és Gyermekjóléti Központnál a kalkulált garantált bérminimum növekedés éves szinten 4,8 millió Ft többlet bér-és járulék terhet jelent, melynek egy része nem igényel önkormányzati kiegészítést, ugyanis ez az elem az ágazati pótlékok között jelenik meg, amire biztosított a külön finanszírozás. Az energiaár változás hatása 7,4 millió Ft többletkiadást generál. Az intézménynél felmerülő villamosenergia kiadás nem teljes egészében az intézményt terheli, részesül belőle a védőnői feladatellátás és a tűzoltóság is. Az Önkormányzati Tűzoltóság rendelkezik almérővel. Az energetikus kalkulációja alapján a felmerülő áramköltség 70%-a tovább számlázásra fog kerülni, ennek becsült összege 2,5 millió Ft. Az intézmény 2023. évi működésének önkormányzati kiegészítő támogatás igénye 15,2 millió Ft.
Az intézményvezető részéről az intézményi egyeztetésen elhangzott fejlesztési kérésként egy klíma beszerzése, melynek kalkulált összege 600 ezer Ft.
A Térségi Szociális Gondozási Központ működése számításaink alapján 178,8 millió Ft összegű önkormányzati kiegészítő támogatást igényel 2023. évben. Ez a támogatási igény a koncepcióban szerepelt igényhez képest 87 millió Ft-tal emelkedett. Ennek oka, hogy a szakosított ellátás és a gyermekétkeztetés megállapított üzemeltetési támogatása jelentősen alacsonyabb az általunk számolt összegnél. Mindez véleményünk szerint részben azzal indokolható, hogy a település adóerő-képességének javulásából adódóan önkormányzatunk sávot váltott, mely kategóriához meglátásunk szerint egy alacsonyabb támogatási intenzitás tartozik. A szükséges kiegészítő támogatást ebben az évben már részben sem tudja az Önkormányzat a szociális feladatok egyéb támogatása jogcímen kapott állami támogatásból finanszírozni, hiszen a kapott 51,3 millió Ft összegű állami forrással szemben 53,3 millió Ft-ot tervez a település segélyezési feladatokra felhasználni. A szociális alapellátás kiegészítő támogatás igénye 34,8 millió Ft, a diákétkeztetés kiegészítés igénye 41,7 millió Ft, melyből 1 millió Ft finanszírozása a külsős étkeztetésből származó bevételből történik. A rászoruló gyermekek szünidei étkeztetése a számítások alapján 1,2 millió Ft kiegészítést fog igényelni az önkormányzattól. A szakosított ellátás 102,1 millió Ft kiegészítést igényel.
Az önkormányzati kiegészítő támogatás összegének azon része, amely a kötelező feladatoknál jelentkező energia-áremelkedéshez kapcsolódnak, finanszírozható az energia-áremelkedése miatt kapott állami támogatásból. Az energia árak növekedésének kalkulált többletköltsége 132 millió Ft, melyből 102 millió Ft a szakosított ellátáshoz, 13 millió Ft a gyermekétkeztetéshez és 17 millió Ft az alapellátáshoz kapcsolódik.
Az intézmény az előző év 141 fő dolgozója helyett 137 fővel tervezett. A betervezett létszámhoz kapcsolódó kötelező béremelés hatása járulékkal együtt 58 millió Ft. A bérek között tervezésre került 2 fő végkielégítése és 4 fő jubileumi jutalma. A 2%-os kereset kiegészítés összege a 2023. évi költségvetési rendelet tervezetbe nem került betervezésre.
Az intézmény 15 millió Ft fejlesztési támogatást igényelt, részben villamos hálózat fejlesztésre, részben tárgyi eszköz beszerzésre.
Amennyiben a kötelező béremelésekre az állam 2023. év folyamán biztosít kiegészítő támogatást, úgy az csökkenteni fogja az intézmény részére biztosítandó önkormányzati kiegészítés összegét. Az önköltség számításon alapuló, 2023. március 1. napjától alkalmazandó térítési díjak összegét a fenntartó 2023. február elején fogja tárgyalni.
Itt szeretnénk kitérni a Városi Egészségügyi Intézmény 2023. évi finanszírozására. A kalkulált adatok alapján a bérminimum változás 1,4 millió Ft többletkiadást jelent az intézmény számára, az energia-áremelkedése pedig közel 13 millió Ft többletkiadást fog generálni. A rendelet tervezetben az intézménynél számoltunk két adható juttatás (cafetéria és kereset kiegészítés) biztosításával. Az önkormányzat által biztosítandó támogatás összege 19,307 millió Ft, melyből 500 ezer Ft-tal az önkormányzati tulajdonú épületek karbantartásához járulnánk hozzá, 6 millió Ft a labor működtetését szolgálná, 12,605 millió Ft az a keret, ami az energiaár-emelkedés miatti költségnövekedés finanszírozását szolgálja és 202 ezer Ft támogatás kapcsolódik az intézmény EFOP projektjéhez, mint 2023. évre áthúzódó és a projekt terhére nem elszámolható tétel. Az intézmény az előző évi maradványából a költségvetési egyensúly biztosítása érdekében 4,41 millió Ft-ot használna fel.
4. A települési önkormányzatok kulturális feladatainak támogatása
Ezen a jogcímen a várost megillető támogatás összege 29,3 millió Ft. Ezt az összeget a muzeális intézményekre, a nyilvános könyvtári ellátás biztosítására, valamint a közművelődés támogatására kell felhasználni. Ezen támogatási összeg 10%-át könyvtári információhordozó beszerzésére köteles a település, illetve az intézmény fordítani.
2023. január 1. napjától a testület döntése értelmében a Szent Antal Népház és Művelődési Ház beolvad a Kállai Ferenc Művelődési Központba, az új intézmény neve: Kállai Ferenc Integrált Kulturális Intézmény és Művelődési Ház. Az intézménynél 10,5 fő munkavállalóval számoltunk. A garantált bérminimum változás hatása 2 millió Ft, az energiaár növekedés hatása mintegy 21,7 millió Ft, mely többletköltséget a 2022. december 22-ei döntés értelmében 10 millió Ft-tal csökkenteni szükséges. A kapott állami támogatásból 14 millió Ft-ot vettünk figyelembe az intézménynél, 10 millió Ft összegű saját bevétellel kalkuláltunk, illetve a kulturális feladatok bérjellegű támogatásának összege, amely a bérek finanszírozását szolgálja 7.795 ezer Ft. A működéshez szükséges önkormányzati kiegészítő támogatás összege 46,4 millió Ft.
Az intézményvezető részéről az intézményi egyeztetésen elhangzott fejlesztési kérésként egy klíma beszerzése, melynek kalkulált összege 600 ezer Ft.
A Határ Győző Városi Könyvtárnál a garantált bérminimum növekedés hatása 373 ezer Ft, az energiaár emelkedés 7,8 millió Ft többletköltséget eredményezhet. A kapott állami támogatásból 15,2 millió Ft-ot vettünk figyelembe az intézménynél, 100 ezer Ft összegű saját bevétellel kalkuláltunk, illetve a kulturális feladatok bérjellegű támogatásának összege, amely a bérek finanszírozását szolgálja 3.186 ezer Ft. Az intézmény önkormányzati működési támogatás igénye 24,9 millió Ft.
Az állami támogatás összege az előző évhez viszonyítva összességében csökkent, amit elsősorban a segélyezési feladatok finanszírozásához biztosított támogatás csökkenésével indokolhatunk.
Az állami támogatások mellett számba vettük az önkormányzati és intézményi saját bevételeket, a működési célú támogatásokat, a közhatalmi bevételeket, továbbá a felhalmozási célú támogatási bevételeket és átvett pénzeszközöket.
A közhatalmi bevételek összességében 181 millió Ft összegű növekedést mutatnak az előző évhez viszonyítva. Terveink szerint az iparűzési adóbevétel összege növekedni fog 50 millió Ft-tal, illetve 2023. január 1. napjától megszűnik az iparűzési adóbevétel kompenzálásához kapcsolódó állami támogatás. Ezen időponttól megszűnt a mikro-, kis- és középvállalkozások 1%-os iparűzési adómérték-kedvezménye, ismét 1,9 % lett az adómérték. Az állami támogatás korábban tervezett 130 millió Ft összege beépítésre került az iparűzési adó bevételébe.
Az önkormányzati saját bevétel tervezett összege 197,5 millió Ft, 78 millió Ft-tal (befizetendő áfa bevétel, továbbszámlázott szolgáltatások bevételei, önkormányzati forrás lekötéséből származó kamatbevétel) magasabb, mint az előző évben.
A működési célú pénzeszköz átvételek között jelennek meg a közfoglalkoztatási programokhoz kapcsolódó támogatások összegei, a mezőőri szolgálat támogatása, a földalapú támogatás összege, a Közös Hivatal működéséhez átvett hozzájárulások összegei, az óvoda működéséhez átvett támogatás, az ágazati pótlék finanszírozásához, a kulturális ágazatot érintő bértámogatás összege, továbbá az energiaár emelkedéséhez biztosított támogatás összege.
A működési célú maradvány közel 60,4 millió Ft összegéből 53 millió Ft feladattal terhelt pénzeszközt tartalmaz. A beépített maradványból 15,6 millió Ft a 2022. évi közfoglalkoztatási programokhoz leutalt előleg összege, 5 millió Ft a folyamatban lévő projektek működési kiadást finanszírozó maradványa, 7 millió Ft a bérlakás számla maradványa, 7 millió Ft a Kállai adomány maradványának összege, 7,2 millió Ft a működési hiány finanszírozását szolgálja, 8,8 millió Ft állami támogatás visszafizetésére elkülönített keret, 9,3 millió Ft pedig az intézményi (Városi Egészségügyi Intézmény és Közös Hivatal) működési maradvány összege.
Felhalmozási célú bevételek:
Adatok E Ft-ban
Megnevezés
|
2022. évi eredeti előirányzat
|
2023. évi terv
|
Felhalmozási bevétel
|
154962
|
115124
|
Felhalmozási célú finanszírozási bevétel
|
1220139
|
1359359
|
Felhalmozási bevétel összesen
|
1375101
|
1474483
|
A felhalmozási bevételek között jelenik meg többek között a Kállai Ferenc Múzeum és Aranka Babamúzeum korszerűsítési projekt áfa visszatérülésének 63 millió Ft összege, továbbá az Ipari Park területértékesítéséből származó 50 millió Ft-ból 49 millió Ft.
A felhalmozási célú finanszírozási bevétel összege tartalmazza a feladattal terhelt, lekötött betét formájában rendelkezésre álló önkormányzati forrás 400 millió Ft összegét, a 4 folyamatban lévő projektünkre (Belvíz X., Kállai Ferenc Múzeum és Aranka Babamúzeum fejlesztése, óvoda fejlesztése és a Kállai energetikai fejlesztése) kapott és még fel nem használt támogatás 552 millió Ft összegét, a napelemek telepítésére és a közvilágítás korszerűsítésére elkülönített 372 millió Ft-ot, továbbá az áthúzódó egyéb kötelezettségek összegeit.
Kiadások számbavétele
A bérjellegű kiadásoknál a kötelező soros lépések, jubileumi jutalmak mellett a minimálbér és a garantált bérminimum kötelező emelése jelenik meg. Egyik önkormányzati finanszírozású intézménynél sem számoltunk a 2%-os kereset kiegészítés és az év végi plusz és egyéb adható juttatások biztosításával. A köztisztviselői illetményalap bruttó összege: 66.550 Ft, a cafetéria keret: 332.750 Ft, azaz a jogszabályban rögzített minimum, ami az illetményalap ötszöröse.
A munkaadót terhelő járulék mértéke 2023. évben is 13%.
A dologi kiadások közé kizárólag az energiaár emelkedésének hatása és a Térségi Szociális Gondozási Központnál a nyersanyagár növekedés hatása került beépítésre. Nem számoltunk se az inflációval, se az egyéb szolgáltatási kiadások emelkedésével sem. Az egyes feladatokra és intézményekre megállapított dologi költség keretből szükséges az emelések hatását kezelni.
Az önkormányzat önként vállalt feladatainak finanszírozására fordítható keret jelentős részét csökkentettük (pl. rendezvények, támogatási alapok stb.).
A fejlesztési célú kiadások között elsősorban a 2022. évről áthúzódó beruházások és a 2022. évben vállalt fejlesztési kötelezettségek kerültek megtervezésre.
Működési kiadások:
Adatok E Ft-ban
Megnevezés
|
2022. évi eredeti előirányzat
|
2023. évi terv
|
Működési kiadás
|
2586055
|
2905009
|
személyi juttatás
|
746015
|
782695
|
munkaadókat terhelő járulék
|
95911
|
96437
|
dologi kiadás
|
599094
|
684364
|
működési célú kiadás, pénzeszköz átadás, ellátottak pénzbeli juttatása
|
1041589
|
1270454
|
működési céltartalék
|
103446
|
71059
|
A működési kiadásokon belül:
A személyi juttatások a 2022-es évhez képest összességében 36 millió forintos növekedést mutatnak. A növekedés mértéke nem tükrözi a kötelező béremelések hatását, hiszen a meghozott bérintézkedések jelentős mértékű megtakarítást eredményeztek.
A munkaadókat terhelő járulék mértéke 13 %, a járulék összege a bérköltséghez igazodva módosul.
A dologi kiadások növekedése önkormányzati szintre összesítve 85 millió Ft, ami az energiaár emelkedésének és a meghozott költségcsökkentő intézkedéseknek az egyenlegét mutatja.
A működési célú pénzeszköz átadás összege 228 millió Ft-tal nőtt az előző évhez képest. A Társulás részére átadott állami támogatás és önkormányzati kiegészítő támogatás összege 223 millió Ft-tal haladja meg az előző év összegét. Itt jelenik meg továbbá a szolidaritási hozzájárulás összege, a közszolgáltatási feladatokhoz, fürdő működtetéséhez, óvodai feladatellátáshoz biztosított önkormányzati támogatás tervezett összege is. A szociális juttatásokra megtervezett keret összege: 53.250 ezer Ft.
A működési céltartalék összege 2023. évben 71 millió Ft. Itt jelenik meg a Sport Alap (11.600 E Ft), a Közösségi, Művelődési és Rendezvény Alap (5.610 E Ft), a Közalapítvány támogatására elkülönített keret (2.240 E Ft), a Holtág-fejlesztési Alap (750 E Ft), a Környezetvédelmi Alap (2.000 E Ft) és a Kitüntetési és Kegyeleti Alap (650 E Ft) csökkentett kerete. A városi rendezvényekre 2023. évben 15.100 E Ft forrás került elkülönítésre. A működési céltartalékok között terveztük meg többek között a Kállai adomány összegét, a költségalapú bérlakások karbantartására fordítható, elkülönített számlán rendelkezésre álló tartalék keretét.
Felhalmozási kiadások:
A felhalmozási kiadások között jelennek meg a felújítások 44,5 millió Ft összegben, a beruházások 1.114 millió Ft értékben, valamint az egyéb felhalmozási kiadások 316,1 millió Ft összegben. A konkrét felhalmozási elképzelések a 8. mellékletben olvashatók.
A rendelet előzetes hatásvizsgálata
A költségvetési rendelet tervezet társadalmi, gazdasági, költségvetési hatásai:
A tervezet elfogadása esetén a költségvetés lehetővé teszi a folyamatban lévő beruházások befejezését és a további működtetését. Biztosítja a további pályázatok megvalósításához és benyújtásához szükséges saját erő szükségletet. Ezek a fejlesztések lehetővé teszik, hogy a település térségi szerepe megmaradjon és fékezze azokat a negatív folyamatokat (elvándorlás, romló szociális körülmények, születések számának csökkenése), melyek térségünkre jellemzőek.
A tervezet biztosítja az önkormányzat által fenntartott közszolgáltatások működtetéséhez szükséges forrásokat a gazdasági évben. Az intézményi közszolgáltatások esetében biztosított csekély mértékű felújítás és karbantartás megakadályozza a színvonal-romlást.
A közfoglalkoztatáshoz szükséges saját erő megteremti annak a lehetőségét, hogy folytatódjon a programokhoz kapcsolódó értékteremtés, eredményesen kapcsolódjon be a településüzemeltetési feladatokba és javuljon a hatékonysága, figyelemmel a megtett szervezeti változtatásokra is.
A szociális ellátórendszer működéséhez a szükséges források megtervezésre kerültek.
A rendelet tervezet költségvetési egyensúllyal számol, mely csak következetes, takarékos gazdálkodással tartható fenn.
Az önkormányzat kötelező és vállalt feladatainak teljesítéséhez a tervezet a szükséges forrásokat biztosítja.
Környezeti és egészségi következményei:
A rendelet elfogadásának a környezetre és az egészségre negatív hatásai nincsenek. Az elmúlt gazdasági években befejeződött a szennyvíztisztító telep korszerűsítése, a Lélekkel a Körösök mentén megnevezésű projekt, az ivóvíz minőség javító beruházás, a hulladékgyűjtéssel és szállítással kapcsolatos pályázat, belvíz-rendezési projektek, melyek környezetünk védelmét szolgálják, biztosítják a fenntartható fejlődést. Az energetikai korszerűsítésekhez szükséges forrásokat a Területfejlesztési Operatív Programok biztosították és reményeink szerint a jövőben is biztosítani fogják.
Adminisztrációs terhek:
A rendelet tervezet adminisztrációs többlet igénnyel nem számol, a megváltozott szabályzórendszer miatt csökkenéssel sem. A működéshez szükséges informatikai rendszer szinten tartását és csekély mértékű fejlesztését biztosítja a költségvetés.
A jogszabály megalkotásának szükségessége, a jogalkotás elmaradásának várható következményei:
A rendelet megalkotására a költségvetési törvény és az államháztartási törvény kötelezi a Képviselő-testületet, elfogadásának hiányában átmeneti gazdálkodásról szóló rendeletet kell alkotni. Ez esetben e rendelet szerint végezheti az önkormányzat a feladatainak ellátását, mely megakadályozza a település gazdasági és társadalmi fejlődése érdekében szükséges fejlesztések elindítását. Amennyiben az önkormányzat nem alkotja meg határidőben a rendeletet, az állami támogatás folyósításának felfüggesztésére kerül sor és az adatszolgáltatási kötelezettség nem teljesítése pedig bírságot ró az önkormányzatokra.
A jogszabály alkalmazásához szükséges személyi, szervezeti, tárgyi és pénzügyi feltételek:
A rendelet alkalmazásához szükséges személyi, szervezeti, tárgyi és pénzügyi feltételek biztosítottak.
A helyi önkormányzat képviselő-testülete költségvetési rendelettervezetében együttesen hagyja jóvá az önkormányzati hivatal, valamint a felügyelete alá tartozó egyéb költségvetési szervek költségvetését.
Szöveges indoklás az önálló gazdasági szervezettel rendelkező költségvetési szervek 2023. évi költségvetéséhez
I. Gyomaendrődi Közös Önkormányzati Hivatal 2023. évi költségvetése
Az Önkormányzat fenntartásában működő intézmények közül a Gyomaendrődi Közös Önkormányzati Hivatal rendelkezik önálló gazdasági szervezettel. A Közös Hivatal látja el az önálló gazdasági szervezettel nem rendelkező valamennyi önkormányzati és társulási intézmény (Határ Győző Városi Könyvtár, Kállai Ferenc Integrált Kulturális Intézmény és Művelődési Ház, Városi Egészségügyi Intézmény, Gyomaendrődi Család-és Gyermekjóléti Központ, Gyomaendrőd-Csárdaszállás-Hunya Kistérségi Óvoda és Bölcsőde), továbbá Gyomaendrőd Város Önkormányzat, Csárdaszállás Községi Önkormányzat, Hunya Község Önkormányzata, a Roma Nemzetiségi Önkormányzat, a Német Nemzetiségi Önkormányzat és a Gyomaendrőd, Csárdaszállás, Hunya Települési Önkormányzati Társulás gazdálkodási feladatait.
1. Pénzügyi-költségvetési feltételek
A 2023. évi költségvetési tervezet Magyarország 2023. évi központi költségvetéséről szóló 2022. évi XXC. törvény alapján készült, a kiemelt előirányzatokat ezen rendelet tervezet megfelelő mellékletei tartalmazzák.
2. Személyi és tárgyi feltételek
A Gyomaendrődi Közös Önkormányzati Hivatal 2013. január 1-jétől Gyomaendrőd, Csárdaszállás és Hunya önkormányzatok vonatkozásában látja el feladatait. A tervezett hivatali létszám 2023. évben az alábbiak szerint alakul:
Gyomaendrőd: 47 fő (ebből a létszámból 1 fő kisegítő személyzet)
Csárdaszállás: 3 fő
Hunya: 3 fő
A Közös Hivatal elismert hivatali létszáma 2023. évre számolva 38,46 fő. Ebből a létszámból 35,7 főre nyújt az állam támogatást Gyomaendrőd vonatkozásában, 1,12 főt finanszíroz Csárdaszállás esetében és 1,64 főt Hunya Községben. Gyomaendrődön 43 főre terveztünk bérjellegű kiadást. A két kistelepülés önkormányzata vállalta a fent említett létszám foglalkoztatásából eredő kiegészítés biztosítását, melynek összege Csárdaszállás részéről 13,7 millió Ft, Hunya Község Önkormányzata részéről pedig 7,5 millió Ft. A Közös Hivatal működését szabályozó megállapodás értelmében a hivatal vezetőinek bér-és járulékköltségét, a kiküldetés költségét, a közösen használt szoftverek üzemeltetésének, a biztonsági rendszerek fenntartásának költségét lakosságarányosan viselik a települések.
A Közös Hivatal általános működésére biztosított támogatás összege 213 millió Ft, a saját bevétel összege 3,53 millió Ft, előző évi feladattal terhelt maradvány összege 4,9 millió Ft, mellyel szemben a tervezett működési kiadások összege 352 millió Ft. Gyomaendrőd Város Képviselő-testülete által biztosítandó kiegészítő támogatás összege 109 millió Ft.
A Közös Hivatal dolgozói közül 20 főt érint a garantált bérminimum összegének változása, melynek járulékkal növelt többletköltsége 8,2 millió Ft. 2023. január 1. napjától a köztisztviselői illetményalap ebben az évben is 66.550 Ft.
A Gyomaendrődi Közös Önkormányzati Hivatal székhelye 2013. január 1. napjától a Selyem út 124. szám alatt található. Az új helyen a megfelelő feltételek kialakítására már több millió Ft-ot költött az önkormányzat. Az épület külső hőszigetelésére, nyílászáró cserére, napelemmel történő felszerelésére, akadálymentesítésre, fűtés és világítás korszerűsítésére Önkormányzatunk 184 millió Ft összegű támogatásban részesült. A TOP-os forrásból megvalósuló beruházásnak köszönhetően elmondható, hogy Gyomaendrőd lakosainak közigazgatási kiszolgálása a mai kor követelményeinek megfelelő környezetben történik.
Hunya és Csárdaszállás községekben a közös hivatalnak önálló telephelyei működnek. Ezeken a telephelyeken a hivatal dolgozói ugyanazon programokat alkalmazzák napi munkavégzésük során, mint a Gyomaendrődön dolgozók. Ezen rendszer kialakítása a könnyebb koordinálás és áttekintés érdekében, illetve az egységes hivatali feladatellátás szellemében történt.
A közvetlen, napi munkát segítő eszközállomány és az alkalmazott programok jól használhatók. A 2019-es költségvetési évtől bevezetésre kerültek az ASP szakrendszerek, melyek rendszerszintű használatának elsajátítása folyamatos feladatot ró a hivatal valamennyi dolgozójára. Az elektronikus ügyintézés szabályainak megismerése és alkalmazásának kiterjesztése tovább folytatódik a 2023-as gazdálkodási évben is.
3. Az ellátandó tevékenységek szakmai, minőségi és mennyiségi jellemzői
A hivatal ellátandó feladatait az alapító okirat, illetve a Hivatal SZMSZ-e részletezi. Az ellátandó feladatok szakmai és minőségi követelményeinek való megfelelést szolgálja, hogy az alkalmazott dolgozók megfelelő végzettséggel, gyakorlattal rendelkeznek, rendszeres továbbképzéseken vesznek részt. A köztisztviselők munkájának minősítése a teljesítményértékelés alapján minden évben megtörténik. A folyamatba épített előzetes, utólagos és vezetői ellenőrzés ugyancsak a minőségi munkát segíti, az elvégzett ellenőrzések a minél pontosabb és precízebb munkavégzést szolgálják.
4. Megvalósítási terv
A hivatal és a hozzá tartozó feladatok költségvetésének összeállítása során az alkalmazott alapjogszabály a Magyarország 2023. évi központi költségvetéséről szóló 2022. évi XXC. törvény, valamint az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény. A törvényi előírásoknak megfelelően történt a bevételek tervezése, illetve a működési kiadások meghatározása. A hivatal dolgozói részére beépített éves cafetéria keret 332.750 Ft/fő.
A működési bevételek és kiadások egyensúlya a költségvetési rendelettervezetben biztosított, ugyanakkor az egyensúly fenntartását nagymértékben befolyásolják az esetleges jogszabály változások, az elvégzett ellenőrzések megállapításai, az előre nem tervezhető, váratlan események is. Az intézmények működésében rejlő kockázat negatív hatását mérsékelni és kezelni próbáljuk a FEUVE rendszerének következetes alkalmazásával.
II. Szöveges indoklás a Térségi Szociális Gondozási Központ
2023. évi költségvetéséhez (Készítette: Véháné Jánosik Zsuzsanna intézményvezető és Takács Gabriella gazdasági vezető)
adatok e Ft-ban
|
Összesen 2022.
|
Szociális alapellátás 2023.
|
Szakosított
ellátás 2023.
|
Diákétkez-
tetés 2023. |
Rászoruló gyermekek szünidei étkeztetése 2023.
|
Külsős étkeztetésből származó bevétel 2023.
|
Összesen 2023.
|
Személyi juttatások összesen
|
466 886
|
131 257
|
329 598
|
43 384
|
470
|
13 700
|
518 409
|
Munkaadókat terhelő járulékok
|
69 245
|
19 985
|
50 151
|
6 709
|
72
|
2 078
|
78 995
|
Dologi kiadások
|
319 878
|
66 762
|
263 303
|
119 010
|
2 119
|
56 323
|
507 517
|
Kiadások összesen
|
856 009
|
218 004
|
643 052
|
169 103
|
2 661
|
72 101
|
1 104 921
|
Intézményi térítési bevételek
|
283 716
|
38 914
|
210 000
|
26 816
|
0
|
73 146
|
348 876
|
Állami támogatás alapellátás
|
126 328
|
144 283
|
0
|
0
|
1446
|
0
|
145 729
|
Állami támogatás idős otthon szakmai dolgozók bére
|
246 389
|
0
|
250 235
|
46 823
|
0
|
0
|
297 058
|
Állami támogatás idős otthon üzemeltetés
|
111 276
|
0
|
80 648
|
53 791
|
0
|
0
|
134 439
|
Kiegészítő állami támogatás bérkompenzáció
|
71 030
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
Bevételek összesen
|
838 739
|
183 197
|
540 883
|
127 430
|
1 446
|
73 146
|
926 102
|
Költségvetési létszámkeret
|
141
|
46
|
80
|
11
|
0
|
0
|
137
|
F.hiány/többlet
|
-17 270
|
-34 807
|
-102 169
|
-41 673
|
-1 215
|
1 045
|
-178 819
|
Fejlesztési kiadás
|
5 000
|
|
|
|
|
|
15 000
|
2022. novemberében az állami támogatás igénylése megtörtént. Az alábbi táblázat mutatja be az intézményt megillető állami támogatások összegét:
Az állami támogatások fajlagos összegeinek alakulása az előző évhez képest:
Állami támogatás jogcím megnevezése
|
2022.
|
2023.
|
Változás %
|
szociális étkeztetés - társulás által történő feladatellátás
|
74 590 Ft/fő
|
81 190 Ft/fő
|
109
|
házi segítségnyújtás- személyi gondozás - társulás által történő feladatellátás
|
495 480 Ft/fő
|
602 080 Ft/fő
|
122
|
falugondnoki vagy tanyagondnoki szolgáltatás összesen
|
4 590 600 Ft.
|
5 142 300 Ft.
|
112
|
időskorúak nappali intézményben ellátottak száma - társulás által történő feladatellátás
|
338 440 Ft/fő
|
423 940 Ft/fő
|
125
|
fogyatékos személyek nappali intézményi ellátása - társulás által történő feladatellátás
|
836 720 Ft/fő
|
963 220 Ft/fő
|
115
|
támogató szolgáltatás – alaptámogatás és teljesítmény támogatás összesen
|
13 036 590 Ft
|
14 761 090 Ft
|
113
|
Szakosított ellátás: a finanszírozás szempontjából elismert szakmai dolgozók bértámogatása
|
4 500 000 Ft/fő
|
5 439 900 Ft/fő
|
121
|
Szakosított ellátás: intézmény-üzemeltetési támogatás
|
60 852 000 Ft
|
80 648 284 Ft
|
133
|
SZAKOSÍTOTT ELLÁTÁS
Az idős otthoni ellátás állami támogatása feladatalapú finanszírozású, mely két részből áll. Egyik a finanszírozás szempontjából elismert szakmai dolgozók bértámogatása, másik az intézmény-üzemeltetési támogatása.
A finanszírozás szempontjából elismert szakmai dolgozók bértámogatása az alábbiak szerint került meghatározásra:
időskorúak ápoló-gondozó otthoni ellátása nem demens személyek: 83 fő
időskorúak ápoló-gondozó otthoni ellátása demens személyek száma: 84 fő
Fenti létszám alapján a finanszírozás szempontjából 46 fő szakmai dolgozó került elismerésre, egy fő állami bértámogatása 5 439 900 Ft/fő/év. Így a teljes bértámogatás összege: 250 235 400 Ft.
A költségvetésbe a feladat ellátására a szakmai jogszabályok betartása mellett, a minimális szakdolgozói létszám bére került betervezésre, mely összesen 46 fő. A tervezett bér a garantált bérminimum összegét, a kötelezően kifizetendő ágy melletti pótlék összegét, valamint a változó bérek összegét - a munkaszüneti napra járó bérpótlék és délutáni, éjszakai pótlék – foglalja magába.
4 fő részére jubileumi jutalom, 2 fő részére pedig végkielégítés került megtervezésre a jogcímen.
Az üzemeltetési feladatok ellátására kapott támogatás összege és a tervezett személyi térítési díjbevétel nem lesz elegendő a 2023. évi kiadások fedezetére. Az üzemeltetési kiadások magába foglalják az intézményvezető, és 25 fő technikai feladatot ellátó közalkalmazott bérét és járulékait. Az előző évekhez hasonlóan a szakosított ellátás esetében kevesebb üzemeltetési támogatást kaptunk az igényelt összeghez képest. Így a szakosított ellátás kiegészítő támogatási igénye 2023. évben várhatóan 102.169 E Ft lenne. A költségvetés készítésekor még nem volt információ sem az esetleges minimálbér-, garantált bérminimum emelésből adódó kompenzációról, sem pedig az esetleges rezsi áremelésből adódó plusz kiadások kompenzálásáról.
A szakosított ellátás esetében 15.000 E Ft fejlesztési kiadást terveztünk. Ebből az összegből az Őszikék Idősek Otthona villamos hálózatának fejlesztését és az Őszi Napsugár Idősek Otthonában mángorló beszerzésére kerülne sor.
SZOCIÁLIS ALAPELLÁTÁS
A szociális alapellátás állami támogatásának fajlagos összegei az előző évhez képest, minden esetben emelkedtek. A dologi kiadások és bevételek bázis szinten kerültek meghatározásra, figyelembe véve a 2023. évi kiadásokat és a fizetőképességet.
Az alapellátás esetében az állami támogatás és a térítési díj nem fedezi a feladat ellátásához szükséges forrást, még a szakmai követelmények betartása melletti, minimálisan - a működéshez elengedhetetlen - kiadások mellett sem. Az alapellátás esetében 34.807 E Ft működési hiánnyal számoltunk.
DIÁKÉTKEZTETÉS
A diákétkeztetés állami támogatása – a szakosított ellátáshoz hasonlóan – szintén két tételből tevődik össze. Egyrészt a bértámogatás, és ezt egészíti ki az üzemeltetési támogatás.
A feladaton összesen 17,34 fő dolgozó bére kerül támogatásra a feladatellátási helyek és az igénybe vevők száma alapján. Ez a 2023. évi megalapozó felmérés alapján 2.700.300 Ft/fő/év állami támogatást jelent intézményünknek.
A finanszírozási hiány oka, hogy az üzemeltetési támogatás jogcímen a megigényelt és megállapított állami támogatás eltér egymástól. Tényleges magyarázatot, vagy az összeg kiszámítására vonatkozó képletet, módszert az állam nem közölt, így a csökkentett támogatás megítélésének az okát nem tudjuk hivatalos magyarázattal alátámasztani.
A gyermekétkeztetés szakfeladaton 41.673 E Ft forráshiánnyal számoltunk.
RÁSZORULÓ GYEREKEK SZÜNIDEI ÉTKEZTETÉSE
A feladathoz tartozó állami támogatás összege 456 Ft/adag. A szünidei étkezők számának meghatározása az önkormányzat által nyújtott adatszolgáltatáson alapszik.
A feladat ellátásához a támogatásként nyújtott 456 Ft/adag nem biztosít elegendő fedezetet a költségekre, így itt is forráshiánnyal számoltunk, ami 1.215 E Ft.
KÜLSŐS ÉTKEZÉSBŐL SZÁRMAZÓ BEVÉTELEK
Intézményünk főzőkonyhája az önkormányzat saját, és a Tankerület által fenntartott intézményein túl szabad kapacitása terhére külsős étkezőket is kiszolgál.
Fenti feladatok ellátásából 2023. évben, amellett, hogy a konyhai, a gépjármű és központi irányítás arányos része is figyelembevételre kerül a nyersanyag felhasználáson túl a fenti feladatok kiadásainak meghatározásánál; összességében, várhatóan 1.045 E Ft összegű olyan saját bevétele keletkezik az intézmények, mely az egyéb feladatok finanszírozási hiányát csökkenti intézményi szinten.
ÖSSZEGZÉS
A 2023. évi költségvetés készítésekor sok bizonytalansági tényezővel találkoztunk. A 2023. évre kiírt élelmiszer közbeszerzési eljárás alapján mintegy 30 %-os élelmiszerár emelkedés tapasztalható az előző évhez képest. Ez intézményi szinten közel 40 millió forintos emelkedést jelent.
A minimálbér és garantált bérminimum emelkedésből adódó plusz költségnövekedésünk járulékokkal együtt 58 millió forintra tehető. Az energiaárak ugrásszerű növekedése pedig mintegy 132 milliós többletforrást igényel intézményi szinten.
Az állami támogatások fajlagos értékeinek növekedése, a március hónapban tervezett térítési díj emelés, valamint az egész intézményre vonatkozó megszorító intézkedések hatása sem elegendő ezen költségnövekedések teljes körű finanszírozására, ami miatt önkormányzati támogatási igény merül fel.
Indoklás az Önkormányzat 2023. évi költségvetési rendelet-tervezetéhez
A költségvetési rendelet-tervezet 1.§-ában meghatározott 4.379.492 ezer Ft bevételi és kiadási főösszeg meghatározásában Magyarország 2023. évi központi költségvetéséről szóló 2022. évi XXC. törvény az irányadó. Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 111. § (4) bekezdése kimondja, hogy a költségvetési rendeletben működési hiány nem tervezhető. A rendelet-tervezetben a költségvetési egyensúly biztosított.
A rendelet-tervezet 2.§-ában meghatározott működési bevételek az ellátandó feladatokhoz szükséges bevételeket tartalmazzák, a fejlesztési bevételek pedig a megvalósítandó beruházások, felújítások, pályázati elképzelések forrását képezik.
A rendelet-tervezet 3.§-ban meghatározott jogcímenkénti bevételek feladatonként, a finanszírozási bevételek működési és felhalmozási bontásban, intézményenként lettek kidolgozva.
A rendelet-tervezet 4.§-ában meghatározott önkormányzati működési kiadások összesen 2.905.009 ezer Ft összegben az önkormányzat működéséhez kapcsolódó feladatok személyi és tárgyi feltételeinek költségeit tartalmazzák.
A rendelet-tervezet 5.§-ában a működési kiadások részletezése kormányzati funkciók szerint lett kialakítva.
A rendelet 6.§-ában a 71.059 ezer Ft összegű működési céltartalékból a kitüntetési és kegyeleti, a sport, a közösségi, művelődési és rendezvény, valamint a holtág-fejlesztési alap keretösszegei kerültek bemutatásra.
A rendelet-tervezet 7.§-ában a felhalmozási kiadásokra tervezett 1.474.483 ezer Ft egyrészt az önkormányzat 2023. évi felújítási és beruházási elképzeléseit foglalja magába, másrészt az egyéb felhalmozási kiadások összegét.
A rendelet-tervezet 8.§-ában a fejlesztési célok megvalósítására rendelkezésre álló forrás felhasználása került bemutatásra.
A rendelet-tervezet 9.§-ában az önkormányzat és intézményei feladatai elvégzéséhez meghatározott létszámkeret került bemutatásra.
A rendelet-tervezet 10.§-a intézményenként mutatja be az önkormányzati kiegészítő támogatás és az állami támogatás összegeit.
A rendelet-tervezet 11.§-ában a működési kiadások és bevételek kerülnek bemutatásra kötelező és önként vállalt feladat bontásban.
A rendelet-tervezet 12.§-ában látható az önkormányzat és az önálló gazdasági szervezettel rendelkező intézmények várható bevételeinek és kiadásainak bemutatása havi bontásban.
A rendelet-tervezet 13.§-ában költségvetési tervszámokat láthatunk a 2023-2026. évekre.
A rendelet-tervezet 14.§-ában az adóbevételekhez kapcsolódó közvetett támogatás jelenik meg.
A rendelet-tervezet 15.§-a az önkormányzat 2023. évi lehetséges adósságvállalásának felső határát 347.709 ezer Ft összegben határozza meg.
A rendelet-tervezet 16.§-ában a közfoglalkoztatási programokhoz kapcsolódó 2024. évre áthúzódó kötelezettség összege jelenik meg.
A rendelet-tervezet 17.§-ában bemutattuk azon Európai Uniós programokat, melyekből önkormányzatunk támogatásban részesült és még folyamatban van.
A rendelet-tervezet 18.§-ában bemutattuk a rendelet hatálybalépésének időpontját.
A rendelet-tervezet 19.§-ában rögzítettük, hogy a 2023. évi átmeneti gazdálkodásról szóló 22/2022. (XII. 23.) önkormányzati rendelet a költségvetési rendelet hatályba lépésekor hatályát veszti.
Kérem a Tisztelt Képviselő-testülettől az előterjesztés megvitatását és a rendelet megalkotását.
Döntéshozói vélemények
Pénzügyi, Gazdasági, Turisztikai, Ellenőrző és Közbeszerzési Bizottság | ||
Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottság | ||
Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság | ||
"2023. évi költségvetési rendelet megalkotása"
Tervezett döntéstípus: rendelet
Tervezett ágazati besorolás: Költségvetés, zárszámadás
A Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottság a javaslatról minősített többséggel, nyílt szavazással dönt.
Gyomaendrőd Város Önkormányzata Képviselő-testületének ../2023. (..) önkormányzati rendelete
Gyomaendrőd Város Önkormányzatának 2023. évi költségvetéséről
Gyomaendrőd Város Képviselő-testülete (a továbbiakban: Képviselő-testület) az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés f) pontjában foglalt feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
1. §
A Képviselő-testület Gyomaendrőd Város Önkormányzata (továbbiakban: Önkormányzat) 2023. évi költségvetésének
a) bevételi fő összegét 4.379.492 ezer forintban,
b) kiadási fő összegét 4.379.492 ezer forintban
állapítja meg az 1. mellékletben részletezettek szerint.
2. §
A Képviselő-testület az 1. § a) pontjában meghatározott bevételi fő összegen belül
a) a működési bevételek előirányzataként 2.844.605 ezer forintot,
b) a felhalmozási bevételek előirányzataként 115.124 ezer forintot,
c) a működési célú finanszírozási bevételek előirányzataként 60.404 ezer forintot,
d) a felhalmozási célú finanszírozási bevételek előirányzataként 1.359.359 ezer forintot
állapít meg a 2. mellékletben részletezettek szerint.
3. §
Az Önkormányzat bevételeinek jogcímenkénti részletezését a 3. melléklet, a finanszírozási bevételek részletezését a 4. melléklet tartalmazza.
4. §
(1) Az 1. § b) pontjában meghatározott kiadási fő összegen belül az Önkormányzat működési kiadásainak előirányzata 2.905.009 ezer forint.
(2) Az (1) bekezdésben meghatározott kiadási előirányzatból:
a) személyi juttatás 782.695 ezer forint,
b) munkaadókat terhelő járulék 96.437 ezer forint,
c) dologi kiadás 684.364 ezer forint,
d) működési célú támogatásértékű kiadás 1.053.352 ezer forint,
e) működési célú pénzeszköz átadás államháztartáson kívülre 163.852 ezer forint,
f) a működési céltartalék 71.059 ezer forint,
g) ellátottak pénzbeli juttatása 53.250 ezer forint
az 5. mellékletben részletezettek szerint.
5. §
Az Önkormányzat működési kiadásainak kormányzati funkciónkénti részletezését a 6. melléklet tartalmazza.
6. §
(1) A működési céltartalék összege 71.059 ezer forint a 7. mellékletben részletezettek szerint.
(2) Az (1) bekezdésben meghatározott működési céltartalékból a Polgármesteri Alap előirányzata 0 ezer forint.
(3) A Képviselő-testület a Polgármesteri Alapból történő juttatás előkészítő eljárás lefolytatását és döntési jogát a polgármesterre ruházza át.
(4) Az (1) bekezdésben meghatározott működési céltartalékból a Közösségi, Művelődési és Rendezvény Alap cél szerinti tevékenységet szolgáló pályázható keretösszegének előirányzata 5.610 ezer forint.
(5) A Kitüntetési és Kegyeleti Alap keretösszege 650 ezer forint.
(6) A Sport Alap előirányzata 11.600 ezer forint.
(7) A (6) bekezdésben foglalt előirányzatból az Erzsébet-ligeti Sporttelep és a Népligeti Sporttelep futball-és futópálya fenntartásának kötött felhasználású támogatási összege 1.000 ezer forint.
(8) A Sport Alap pályázható keretösszege 10.600 ezer forint.
(9) A Holtág-fejlesztési Alap szúnyoggyérítési tevékenységet szolgáló pályázati keretösszege 750 ezer forint.
7. §
(1) Az Önkormányzat felhalmozási kiadásainak előirányzata 1.474.483 ezer forint.
(2) Az (1) bekezdésben meghatározott előirányzatból az Önkormányzat:
a) felújítási kiadása 44.500 ezer forint,
b) beruházási kiadása 1.113.818 ezer forint,
c) az egyéb felhalmozási kiadása a felhalmozási céltartalékkal együtt 316.165 ezer forint.
(3) A (2) bekezdés c) pontjában foglalt egyéb felhalmozási kiadásból a Holtág-fejlesztési Alap fejlesztési pályázható keretösszege 0 ezer forint.
(4) Pályázati úton nyújtható lakossági Ivóvíz-és Szennyvízcsatlakozás Támogatási Alap keretösszege 2.000 ezer forint.
(5) Pályázati úton nyújtható lakossági Járdafelújítás Támogatási Alap keretösszege 2.500 ezer forint.
(6) A (4)–(5) bekezdésben szabályozott támogatási alapokból a pályázati felhívásban szabályozott rendben igényelhető önkormányzati támogatás.
(7) A felhalmozási kiadásokat a 8. melléklet részletezi.
8. §
A fejlesztési célok megvalósítására rendelkezésre álló forrás felhasználásának részletezését a 9. melléklet tartalmazza.
9. §
Az Önkormányzat intézményenkénti jóváhagyott létszámkeretét a 10. melléklet tartalmazza.
10. §
Az Önkormányzat által finanszírozott intézmények állami támogatásának és önkormányzati kiegészítő támogatásának előirányzatait a 11. melléklet részletezi.
11. §
A működési kiadások és bevételek kötelező és önként vállalt feladatok szerinti csoportosítását a 12. melléklet tartalmazza.
12. §
(1) Az Önkormányzat önálló gazdasági szervezettel rendelkező költségvetési szerveinek likviditási tervét a 13. melléklet tartalmazza.
(2) Az Önkormányzat előirányzatának felhasználási ütemtervét és likviditási tervét a 14. melléklet tartalmazza.
13. §
Az Önkormányzat 2023-2026. évek közötti időszak költségvetési tervszámait a 15. melléklet tartalmazza.
14. §
A közvetett támogatások mérlegét a 16. melléklet tartalmazza.
15. §
Az Önkormányzat lehetséges adósságvállalási felső határának meghatározását a 17. melléklet tartalmazza.
16. §
Az Önkormányzat tartós kötelezettség vállalását a 18. melléklet tartalmazza.
17. §
Az Önkormányzat Európai Uniós forrásból megvalósuló programjait a 19. melléklet tartalmazza.
18. §
Ez az önkormányzati rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.
19. §
Hatályát veszti a 2023. évi átmeneti gazdálkodásról szóló 22/2022. (XII. 23.) önkormányzati rendelet.
Határidők, felelősök:
Határidő: azonnal