6. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
A Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottság
2023. február 13-i ülésére

Tárgy:   Gyomaendrőd, Csárdaszállás, Hunya, Települési Önkormányzati Társulás 2023. évi költségvetésének tárgyalása
Készítette:   Szilágyiné Bácsi Gabriella osztályvezető
Előterjesztő:   Toldi Balázs polgármester
Véleményező bizottság:  

Tisztelt Társulási Tanács!
 
Az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 26. §-a előírja, hogy az előkészített költségvetési határozat-tervezetet a Társulási Tanács elnöke február 15-éig nyújtja be a Társulási Tanácsnak, mivel a Költségvetési törvényt az Országgyűlés a naptári év kezdetéig elfogadta.
 
Az Önkormányzati Társulás 2023. évi költségvetési határozat-tervezetének kidolgozása során Magyarország 2023. évi központi költségvetéséről szóló 2022. évi XXV. törvény volt az irányadó.
 
Az Önkormányzati Társulás 2023. évi költségvetésének várható bevételei és kiadásai: 
 
                                                                                                                                                                                                                                  Adatok E Ft-ban
Bevételek
1.415.552
Működési bevételek
1.391.500
Felhalmozási bevételek
24.052
Finanszírozási bevételek
0
Forrás hiány
0
Kiadások
1.415.552
Működési kiadások
1.391.500
Felhalmozási kiadások
24.052
Finanszírozási kiadások
0
 
A fenti táblázatban szereplő számadatok a Gyomaendrőd, Csárdaszállás, Hunya, Települési Önkormányzati Társulás és a felügyelete alatt működő intézmények – Gyomaendrőd-Csárdaszállás-Hunya Kistérségi Óvoda és Bölcsőde és a Térségi Szociális Gondozási Központ -költségvetési fő számait mutatják.
 
Intézményenkénti bontásban a költségvetés tervezete a mellékletben olvasható.
 
A társulás 1.042.624 E Ft működési célú támogatási bevétele tartalmazza a székhely települési önkormányzat által igényelt 833.449 E Ft összegű állami támogatást, a Térségi Szociális Gondozási Központ 178.819 E Ft összegű önkormányzati kiegészítő támogatását, a Kistérségi Óvoda és Bölcsőde részére az óvodai feladatellátáshoz Gyomaendrőd Város Önkormányzata részéről biztosított 25.371 E Ft támogatást, a bölcsődei feladathoz nyújtott 1.311 E Ft összegű támogatást, továbbá 2.802 E Ft kiegészítő támogatást, melyet a Csárdaszállás Községi Önkormányzat biztosít a Kistérségi Óvoda csárdaszállási telephelyének működtetéséhez. A csárdaszállási kiegészítésből 1.215 E Ft az óvodai étkeztetéshez nyújtott támogatás, 1.587 E Ft pedig a csárdaszállási telephelyen munkát végző dajka és egy óvodapedagógus bérköltségéhez kapcsolódik.
A felhalmozási célú támogatás összege 24.052 E Ft, amelyet Gyomaendrőd Város Önkormányzata biztosít a társulásnak és intézményeinek felhalmozási kiadásaik finanszírozásához. 1.000 E Ft-ot a Kistérségi Óvoda és Bölcsőde részére, 15.000 E Ft-ot a Térségi Szociális Gondozási Központ részére és 8.052 E Ft-ot a Társulás részére gépjármű beszerzéshez.
 
Az önkormányzatoknak a kiegészítő támogatást biztosítaniuk szükséges annak érdekében, hogy a Társulás és intézményei biztonságosan tudjanak 2023. évben is működni.
 
Gyomaendrőd-Csárdaszállás-Hunya Kistérségi Óvoda és Bölcsőde 2023. évi költségvetési tervezete
 
Megnevezés
Összeg (ezer Ft)
Személyi juttatás
204.862
Munkaadót terhelő járulék
28.861
Dologi kiadás
52.856
Felhalmozási kiadás
1.000
Kiadás összesen
287.579
Átvett pénzeszköz
872
Állami támogatás
235.397
Energiaár emelkedés finanszírozására kapott önkormányzati támogatás
20.826
Bevétel összesen
257.095
Önkormányzati kiegészítő támogatás összege
30.484
 
 
Bevételek és kiadások számbavétele
 
Települési önkormányzatok egyes köznevelési feladatainak támogatása 
 
Az önkormányzatok fő feladata az óvodai ellátás biztosítása. A nevelő munkához szükséges támogatást a központi költségvetés úgy bocsátja az önkormányzatok rendelkezésére, hogy a pedagógus és a nevelő munkát segítő kötelező létszám bérét biztosítja, az óvodák szakmai és dologi kiadásaihoz, valamint a nem a közvetlen szakmai feladatellátásban dolgozók béréhez a központi költségvetés célzott támogatást biztosít, összege 130.000 Ft/fő/év. A pedagógusok és a nevelőmunkát közvetlenül segítők bértámogatásának fajlagos összege 5.262.900 Ft, illetve 3.878.000 Ft/létszám/év. Az ágazati szakmai pótlék mértéke 20%-ról 32%-ra emelkedett, mely 10,7 millió Ft összegű költségnövekedést jelent.
 
Az intézmény által ellátott feladatok köre 2021. július 15-ével bővült a bölcsődei feladatellátással. A 2 csoporthoz tartozó alkalmazotti létszám: 4 kisgyermeknevelő, 2 bölcsődei dajka és 1 fő karbantartó. A bölcsődei dolgozók kalkulált bér és járulékköltsége 37 millió Ft, a bérekre kapott állami támogatás összege 31 millió Ft. A dologi költségek finanszírozására kapott támogatás összege 12 millió Ft. Az önkormányzati kiegészítés összege 1,3 millió Ft lesz abban az esetben, ha az energiaár emelkedés kompenzálására kapott önkormányzati támogatásból a bölcsődénél figyelembe vesszük azt a 2 millió Ft-ot, ami ezen feladatnál jelentkező energia többletköltség összege.
 
A Kistérségi Óvoda 2023. évi működtetése a jelenlegi gyereklétszám mellett 25.371 E Ft összegű önkormányzati kiegészítő támogatást igényel Gyomaendrőd részéről és 2.802 E Ft kiegészítést Csárdaszállás részéről. Az intézmény 2023. március 1. napjától alkalmazhat +1 fő gyermekfelügyelőt. Az engedélyezett létszámkeretbe a plusz 1 fő belefér, viszont állami támogatás nem jár utána. Az energiaár emelkedés kompenzálására kapott önkormányzati támogatásból az óvodai feladatellátásnál veszünk figyelembe 18,8 millió Ft-ot. Ezen összeg az óvodai feladatnál jelentkező energia többletköltség összege. A nem önkormányzati fenntartású óvodák részére biztosítandó éves támogatás összege az előzetes kalkuláció alapján 17.090 E Ft (122.070 Ft/fő).
 
 
Az intézmény egészénél a garantált bérminimum változás kalkulált hatása 11 millió Ft-os költségnövekedést jelent, az ágazati szakmai pótlék emelkedésének hatása 10,7 millió Ft, az energiaár változás hatása pedig 21 millió Ft többletkiadást generál.
 
Amennyiben a kötelező béremelésekre az állam 2023. év folyamán biztosít kiegészítő támogatást, úgy az csökkenteni fogja az intézmény részére biztosítandó önkormányzati kiegészítés összegét.
 
2023. január 1-jétől ismételten változott a minimálbér és a garantált bérminimum összege (232.000 Ft-ra és 296.400 Ft-ra emelkedett), az ágazati szakmai pótlék mértéke 20%-ról 32%-ra nőtt, a munkáltatót terhelő járulék mértéke 13%.
 
Az intézmény engedélyezett létszáma 43 fő, ebből az óvodapedagógusok létszáma 20 fő, dajkák létszáma 11 fő, óvodatitkár 1 fő, pedagógiai asszisztens 3 fő, kisgyermeknevelő 4 fő, bölcsődei dajka 2 fő és karbantartó 2 fő. Ezen létszámhoz kapcsolódó bér és járulék kiadás összege közel 234 millió Ft.
A 2023. évre tervezett 53 millió Ft összegű dologi kiadásból 3,648 millió Ft a csárdaszállási telephely működéséhez kapcsolódik, 40,1 millió Ft a gyomaendrődi telephelyek működtetését szolgálja. A bölcsődei feladatellátásra tervezett dologi költség összege 9,1 millió Ft.
 
Az intézményvezető részéről az intézményi egyeztetésen elhangzott fejlesztési kérésként a Blaha úti telephelyén lévő ingatlan felújítása, melynek kalkulált összege 1.000 ezer Ft.
 
 
A Térségi Szociális Gondozási Központ 2023. évi költségvetési tervezete (Készítette: Véháné Jánosik Zsuzsanna intézményvezető és Takács Gabriella gazdasági vezető)
 
 
adatok e Ft-ban
Összesen 2022.
Szociális alapellátás 2023.
Szakosított
ellátás 2023.
Diákétkez-
tetés 2023.
Rászoruló gyermekek szünidei étkeztetése 2023.
Külsős étkeztetésből származó bevétel 2023.
Összesen 2023.
Személyi juttatások összesen
466 886
131 257
329 598
43 384
470
13 700
518 409
Munkaadókat terhelő járulékok
69 245
19 985
50 151
6 709
72
2 078
78 995
Dologi kiadások
319 878
66 762
263 303
119 010
2 119
56 323
507 517
Kiadások összesen
856 009
218 004
643 052
169 103
2 661
72 101
1 104 921
Intézményi térítési bevételek
283 716
38 914
210 000
26 816
0
73 146
348 876
Állami támogatás alapellátás
126 328
144 283
0
0
1446
0
145 729
Állami támogatás idős otthon szakmai dolgozók bére
246 389
0
250 235
46 823
0
0
297 058
Állami támogatás idős otthon üzemeltetés
111 276
0
80 648
53 791
0
0
134 439
Kiegészítő állami támogatás bérkompenzáció
71 030
0
0
0
0
0
0
Bevételek összesen
838 739
183 197
540 883
127 430
1 446
73 146
926 102
Költségvetési létszámkeret
141
46
80
11
0
0
137
F.hiány/többlet
-17 270
-34 807
-102 169
-41 673
-1 215
1 045
-178 819
Fejlesztési kiadás
5 000
 
 
 
 
 
15 000
 
 
2022. novemberében az állami támogatás igénylése megtörtént. Az alábbi táblázat mutatja be az intézményt megillető állami támogatások összegét:
 
 
Az állami támogatások fajlagos összegeinek alakulása az előző évhez képest:
 
Állami támogatás jogcím megnevezése
2022.
2023.
Változás %
szociális étkeztetés - társulás által történő feladatellátás
74 590 Ft/fő
81 190 Ft/fő
109
házi segítségnyújtás- személyi gondozás - társulás által történő feladatellátás
495 480 Ft/fő
602 080 Ft/fő
122
falugondnoki vagy tanyagondnoki szolgáltatás összesen
4 590 600 Ft.
5 142 300 Ft.
112
időskorúak nappali intézményben ellátottak száma - társulás által történő feladatellátás
338 440 Ft/fő
423 940 Ft/fő
125
fogyatékos személyek nappali intézményi ellátása - társulás által történő feladatellátás
836 720 Ft/fő
963 220 Ft/fő
115
támogató szolgáltatás – alaptámogatás és teljesítmény támogatás összesen
13 036 590 Ft
14 761 090 Ft
113
Szakosított ellátás: a finanszírozás szempontjából elismert szakmai dolgozók bértámogatása
4 500 000 Ft/fő
5 439 900 Ft/fő
121
Szakosított ellátás: intézmény-üzemeltetési támogatás
60 852 000 Ft
80 648 284 Ft
133
 
SZAKOSÍTOTT ELLÁTÁS
 
Az idős otthoni ellátás állami támogatása feladatalapú finanszírozású, mely két részből áll. Egyik a finanszírozás szempontjából elismert szakmai dolgozók bértámogatása, másik az intézmény-üzemeltetési támogatása.
 
A finanszírozás szempontjából elismert szakmai dolgozók bértámogatása az alábbiak szerint került meghatározásra:
időskorúak ápoló-gondozó otthoni ellátása nem demens személyek: 83 fő
időskorúak ápoló-gondozó otthoni ellátása demens személyek száma: 84 fő
 
Fenti létszám alapján a finanszírozás szempontjából 46 fő szakmai dolgozó került elismerésre, egy fő állami bértámogatása 5 439 900 Ft/fő/év. Így a teljes bértámogatás összege: 250 235 400 Ft.
 
A költségvetésbe a feladat ellátására a szakmai jogszabályok betartása mellett, a minimális szakdolgozói létszám bére került betervezésre, mely összesen 46 fő. A tervezett bér a garantált bérminimum összegét, a kötelezően kifizetendő ágy melletti pótlék összegét, valamint a változó bérek összegét - a munkaszüneti napra járó bérpótlék és délutáni, éjszakai pótlék – foglalja magába.
4 fő részére jubileumi jutalom, 2 fő részére pedig végkielégítés került megtervezésre a jogcímen.
 
Az üzemeltetési feladatok ellátására kapott támogatás összege és a tervezett személyi térítési díjbevétel nem lesz elegendő a 2023. évi kiadások fedezetére. Az üzemeltetési kiadások magába foglalják az intézményvezető, és 25 fő technikai feladatot ellátó közalkalmazott bérét és járulékait. Az előző évekhez hasonlóan a szakosított ellátás esetében kevesebb üzemeltetési támogatást kaptunk az igényelt összeghez képest. Így a szakosított ellátás kiegészítő támogatási igénye 2023. évben várhatóan 102.169 E Ft lenne. A költségvetés készítésekor még nem volt információ sem az esetleges minimálbér-, garantált bérminimum emelésből adódó kompenzációról, sem pedig az esetleges rezsi áremelésből adódó plusz kiadások kompenzálásáról. 
 
A szakosított ellátás esetében 15.000 E Ft fejlesztési kiadást terveztünk. Ebből az összegből az Őszikék Idősek Otthona villamos hálózatának fejlesztését és az Őszi Napsugár Idősek Otthonában mángorló beszerzésére kerülne sor.  
                                              
SZOCIÁLIS ALAPELLÁTÁS
 
A szociális alapellátás állami támogatásának fajlagos összegei az előző évhez képest, minden esetben emelkedtek. A dologi kiadások és bevételek bázis szinten kerültek meghatározásra, figyelembe véve a 2023. évi kiadásokat és a fizetőképességet.
Az alapellátás esetében az állami támogatás és a térítési díj nem fedezi a feladat ellátásához szükséges forrást, még a szakmai követelmények betartása melletti, minimálisan - a működéshez elengedhetetlen - kiadások mellett sem. Az alapellátás esetében 34.807 E Ft működési hiánnyal számoltunk. 
 
 
DIÁKÉTKEZTETÉS
 
A diákétkeztetés állami támogatása – a szakosított ellátáshoz hasonlóan – szintén két tételből tevődik össze. Egyrészt a bértámogatás, és ezt egészíti ki az üzemeltetési támogatás.
 
A feladaton összesen 17,34 fő dolgozó bére kerül támogatásra a feladatellátási helyek és az igénybe vevők száma alapján. Ez a 2023. évi megalapozó felmérés alapján 2.700.300 Ft/fő/év állami támogatást jelent intézményünknek.
 
A finanszírozási hiány oka, hogy az üzemeltetési támogatás jogcímen a megigényelt és megállapított állami támogatás eltér egymástól. Tényleges magyarázatot, vagy az összeg kiszámítására vonatkozó képletet, módszert az állam nem közölt, így a csökkentett támogatás megítélésének az okát nem tudjuk hivatalos magyarázattal alátámasztani.
A gyermekétkeztetés szakfeladaton 41.673 E Ft forráshiánnyal számoltunk. 
 
RÁSZORULÓ GYEREKEK SZÜNIDEI ÉTKEZTETÉSE
 
A feladathoz tartozó állami támogatás összege 456 Ft/adag. A szünidei étkezők számának meghatározása az önkormányzat által nyújtott adatszolgáltatáson alapszik.
A feladat ellátásához a támogatásként nyújtott 456 Ft/adag nem biztosít elegendő fedezetet a költségekre, így itt is forráshiánnyal számoltunk, ami 1.215 E Ft.
 
KÜLSŐS ÉTKEZÉSBŐL SZÁRMAZÓ BEVÉTELEK
 
Intézményünk főzőkonyhája az önkormányzat saját, és a Tankerület által fenntartott intézményein túl szabad kapacitása terhére külsős étkezőket is kiszolgál.
Fenti feladatok ellátásából 2023. évben, amellett, hogy a konyhai, a gépjármű és központi irányítás arányos része is figyelembevételre kerül a nyersanyag felhasználáson túl a fenti feladatok kiadásainak meghatározásánál; összességében, várhatóan 1.045 E Ft összegű olyan saját bevétele keletkezik az intézmények, mely az egyéb feladatok finanszírozási hiányát csökkenti intézményi szinten.
 
ÖSSZEGZÉS
 
A 2023. évi költségvetés készítésekor sok bizonytalansági tényezővel találkoztunk.
A 2023. évre kiírt élelmiszer közbeszerzési eljárás alapján mintegy 30 %-os élelmiszerár emelkedés tapasztalható az előző évhez képest. Ez intézményi szinten közel 40 millió forintos emelkedést jelent.
A minimálbér és garantált bérminimum emelkedésből adódó plusz költségnövekedésünk járulékokkal együtt 58 millió forintra tehető. Az energiaárak ugrásszerű növekedése pedig mintegy 132 milliós többletforrást igényel intézményi szinten.
Az állami támogatások fajlagos értékeinek növekedése, a március hónapban tervezett térítési díj emelés, valamint az egész intézményre vonatkozó megszorító intézkedések hatása sem elegendő ezen költségnövekedések teljes körű finanszírozására, ami miatt önkormányzati támogatási igény merül fel.
 
Kérem a Tisztelt Társulási Tanácstól az előterjesztés megvitatását és a döntési javaslat elfogadását.

Döntéshozói vélemények

Pénzügyi, Gazdasági, Turisztikai, Ellenőrző és Közbeszerzési Bizottság    
 
Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottság    
 
Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság    
 
Döntési javaslat

"Az Önkormányzati Társulás 2023. évi költségvetésének elfogadása"

Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: Költségvetés, zárszámadás
A Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottság a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.

Gyomaendrőd, Csárdaszállás, Hunya Települési Önkormányzati Társulás Társulási Tanácsa az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés f) pontjában foglalt feladatkörében eljárva a 2023. évi költségvetését a következőkben határozza meg:
1. Gyomaendrőd, Csárdaszállás, Hunya Települési Önkormányzati Társulás Társulási Tanácsa (a továbbiakban: Önkormányzati Társulás) az Önkormányzati Társulás 2023. évi költségvetésének
a) bevételi fő összegét 1.415.552 ezer forintban,
b) kiadási fő összegét 1.415.552 ezer forintban
állapítja meg az 1. mellékletben részletezettek szerint.
 
2. Az Önkormányzati Társulás a bevételi főösszegen belül
a) a működési bevételek előirányzataként 1.391.500 ezer forintot,
b) a felhalmozási bevételek előirányzataként 24.052 ezer forintot,
c) a működési célú finanszírozási bevételek előirányzataként 0 ezer forintot,
d) a felhalmozási célú finanszírozási bevételek előirányzataként 0 forintot
állapít meg a 2. mellékletben részletezettek szerint.
 
3. A kiadási főösszegen belül az Önkormányzati Társulás működési kiadásainak előirányzata 1.391.500 ezer forint, melyből:
a) személyi juttatás 723.271 ezer forint,
b) munkaadókat terhelő járulék 107.856 ezer forint,
c) dologi kiadás 560.373 ezer forint,
d) működési célú támogatásértékű kiadás 0 forint,
e) működési célú pénzeszköz átadás államháztartáson kívülre 0 forint,
f) a működési célú tartalék 0 forint,
g) ellátottak pénzbeli juttatása 0 forint
a 3. mellékletben részletezettek szerint.
 
4. Az Önkormányzati Társulás felhalmozási kiadásának összege 24.052 ezer forint, a 4. melléklet szerint.
 
5. Az Önkormányzati Társulás intézményenkénti jóváhagyott létszámkeretét az 5. melléklet tartalmazza.
 
6. Az Önkormányzati Társulás által fenntartott intézmények állami támogatásának és önkormányzati működési kiegészítő támogatásának előirányzatait a 6. melléklet részletezi.
 
7. A működési és felhalmozási kiadások kötelező és önként vállalt feladatok szerinti csoportosítását a 7. melléklet tartalmazza.
 
8. Az Önkormányzati Társulás saját gazdálkodó szervezettel rendelkező költségvetési szervének előirányzat felhasználási ütemtervét a 8. melléklet tartalmazza.
 
9. Az Önkormányzati Társulás 2023-2026. évek közötti időszak költségvetési tervszámait a 9. melléklet tartalmazza.
 
10. Az Önkormányzati Társulás kiadásai készpénzben a következő esetekben teljesíthető:
a) lakossági folyószámlával nem rendelkező ügyfelek juttatásának kifizetése,
b) igazgatás-szolgáltatási díjak,
c) vásárlásra, elszámolásra kiadott előlegek,
d) egyéb előre nem látható, működtetéssel, üzemeltetéssel kapcsolatban felmerülő azonnali kifizetések a gazdasági szervezet vezetőjének engedélyével. 

Határidők, felelősök:

Határidő: azonnal

« Vissza
Vissza a főmenübe