1. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
A Képviselő-testület
2011. június 30-i ülésére

Tárgy:   A 2011. évi költségvetési rendelet módosítása
Készítette:   Tóthné Gál Julianna
Előterjesztő:   Várfi András polgármester
Véleményező bizottság:   Pénzügyi, Gazdasági, Turisztikai, Ellenőrző és Közbeszerzési Bizottság

 Tisztelt Képviselő-testület!

Gyomaendrőd Város Képviselő-testülete 2011. II. 15.-i ülésén elfogadta a város 2011. évi költségvetését a 4/2011. (II. 17.) önkormányzati rendeletével, melyet a mellékelt rendelet-tervezet a következőkben módosít.
 
A költségvetés módosítását szükségessé tette:
  • A Képviselő-testület által hozott döntések,
  • Az intézmények saját hatáskörben módosított előirányzatai,
  • Főhatóságoktól, pénzalapoktól meghatározott feladatra juttatott pénzeszközök költségvetési változásai.
 
A költségvetési főösszeg  193.373.- E Ft összeggel nőtt.
 
Főbb előirányzat változások a következők:
  • A költségvetési rendeletbe beépítésre került a kötött felhasználású normatív támogatások közé a 2011. első félévében megigényelt időskorúak járadéka, ápolási díj, rendelkezésre állási támogatás, adósságcsökkentési támogatás, normatív lakásfenntartási támogatás és a közcélú foglalkoztatás támogatás összege, .133.046- E Ft értékben. Mivel az eredeti költségvetésben meg kell tervezni a támogatási célú működési pénzeszközátvételnél az év során megigényelendő állami normatíva összegét, így jelen módosítás során csökkentésre került a rendszeres segélyre átvett pénzeszközök, és a közcélú munkavégzésre átvett pénz összege.
  • A központosított támogatások között a 15 %-os közmű hozzájárulás április hónapban leigényelt 1.831.-E Ft összege és az 5/2011. (II.15.) KIM rendelet alapján elnyert támogatás szerepel, mely az esélyegyenlőséget szolgáló intézkedések támogatására (3.864.-E Ft), és a pedagógusok anyagi támogatására használható fel (3.240.-E Ft). Ezen összegek a bevételi oldalon a központosított támogatások előirányzatánál, a kiadási oldalon pedig az intézmények személyi juttatásánál és a hozzá kapcsolódó járulékok előirányzatánál jelentkezik.
  • Az egyéb központi támogatásoknál jelentkezik a költségvetési szerveknél foglalkoztatottak 2011. évi kompenzációjára biztosított április hónapig leutalt 7.231.- E Ft összege.
  • A 2011. május 17-én meghozott miniszteri döntésnek megfelelően önkormányzatunk vis maior támogatási kérelmére 6.325 E Ft támogatás került jóváhagyásra és átutalásra, melynek előirányzata beépítésre került a belvíz védekezési költségek közé.
  • Az önkormányzat és az intézmények költségvetésébe beépítésre került a 2010. évi zárszámadási rendeletben elfogadott pénzmaradvány teljes összege.
  • Megtörtént a sport- civil- és ifjúsági alap felosztása, így a tartalékból kivezetésre került a megfelelő kiadás nemekre a felosztott támogatás összege.
  • A tartalékból kivezetésre került az állati hulla ártalmatlanítás kiadási összege a megfelelő kiadás nemre.
  • Az 58/2011. KT határozat alapján a tartalékból kivezetésre került Nagyné Perjési Anikó tiszteletdíjának összege, mely felosztásra került a Körösmenti Néptánc, a Komédiás Kör és a Körös Kajak SE részére.
  • Előirányzatosításra került az időközi képviselőválasztás és a kisebbségi választás bevételeinek és kiadásainak összege.
  • A felújításból a fejlesztésre átvezetésre került a Vásártéri ltp. 34. tömb előtti parkoló építés 450 E Ft-os értéke.
  • Az általános tartalékból 3.750 E Ft átcsoportosításra került a fejlesztések közé a Belvíz III. kiviteli tervére a holtágak kotrásával kapcsolatban.
  • A Közművelődési, Közgyűjteményi és Turisztikai Szolgáltató Intézmény elszámolása alapján beépítésre került a Sajt és Túrófesztivál 2011. évi költségeinek és kiadásainak előirányzata, mellyel egyidejűleg a rendezvényalapból kivezetésre került 3.000 E Ft, továbbá az ÁFA befizetés és visszaigénylés várható 485 E Ft-os összege a tartalékok közé került, mely részbeni forrásául szolgál a 2011. évi Halászléfőző verseny kiadásainak.  
  • Az intézményeknél a saját bevétel növekedések, továbbá a pályázatokon elnyert támogatási összegek kerültek beépítésre.
Kockázati tényezők:
 
Amennyiben a fenti előirányzati tételek nem kerülnek beépítésre a költségvetési rendeletbe, úgy a Képviselő-testület által hozott döntések alapján történő fent felsorolt kifizetéseknek nincs meg a kifizetési jogosultsága. Az eredeti költségvetésbe be nem tervezett kiadások, és azok forrása is beépítésre került a költségvetésbe.
Az intézmények esetében az előirányzat-módosítás azért szükséges, mert az intézmények a túlfinanszírozottság állapotát mutatnák az előirányzat változtatások hiányában.Valamennyi előirányzat-módosítás nem jelent többlet kiadást a fenntartó részére, mert a módosítások forrása az intézmény tevékenységéhez köthető.
Előnyök:
  • Az alapok felosztásával a sportszervezeteknek a működtetése stabilabb, mintha csak saját bevételből és szponzori támogatásból működnének, ezáltal szakmailag színvonalasabb, eredményesebb munkát érhetnek el sportolóink, növelve településünk hírnevét.
  • A képviselői tiszteletdíj felajánlásából tovább növelhettük a civil és sportszervezetek támogatását, melynek hatására várhatóan még színvonalasabb munkát tudnak produkálni.
  • Az időközi képviselő választás költségeit állami támogatásból finanszírozta önkormányzatunk.
  • A településünkön élő arra rászoruló állampolgárok a központosított támogatásból biztosított forrásból hozzájutnak a különböző szociális ellátások igénybevételére.
  • A közfoglalkoztatás megszervezésével a munkaerőpiacról kiszorult személyek számára lehetőség nyílik rendszeres munkavégzésre.
  • Jogszabályi előírás alapján a közműfejlesztési hozzájárulást megfizető ügyfelek a befizetett összeg 15 %-át visszakapják az államtól.
  • A belvízvédekezés költségeinek részbeni fedezetét állami támogatásból biztosítottuk.
  • A lakótelepen a parkoló építéssel megoldódnak az ott lakók parkolási gondjai.
  • A belvíz program megvalósításával településünk belvízhelyzete stabilizálódik.
 
Hátrányok:
Likviditási szempontból kedvezőtlen, növekvő tendenciájú a kifizetések összege. A likviditási problémák megoldása állandó odafigyelést, a jelentkező kiadások rangsorolását igényli, esetenként késedelmes teljesítéshez vezethet.
Hátrányként jelentkezhet, hogy
  • A sportszervezetek részére elegendő összegű támogatást tud-e adni az önkormányzat ahhoz, hogy az egyesület, vagy az alapítvány kiemelkedő teljesítményt nyújtó sportolói részére biztosított legyen az országos, esetleg nemzetközi versenyeken történő részvétel.
  • A közmű hozzájárulás 15 %-os visszafizetése esetén a kisebb összegű befizetések utáni visszatérítés kis összege miatt (50-500 Ft közötti tételeknél) a postai feladás gazdaságtalan, az ügyfelek házipénztárból történő kifizetése több esetben a csekély összegből adódóan a lakosság részéről felháborodást vált ki.
  • A közfoglalkoztatás megszervezése rengeteg plusz feladatot jelent az önkormányzat részére.
  • A megvalósuló fejlesztések önerejének forrásaként a kötvény került kijelölésre, mely nem felel meg a kötvényforrás felhasználásánál meghatározott bevételszerző vagy kiadáscsökkentő kritériumnak.
A mellékelt indoklás a költségvetési rendelet módosításáról részletesen tartalmazza a bevételi és kiadási előirányzatok változásait, azt követen a változások beépítésre kerültek a költségvetési rendeletbe II. előirányzat változás címén.
 
Kérem a T. Képviselő-testületet, hogy a költségvetési rendelet módosítását elfogadni szíveskedjen.

Döntéshozói vélemények

Pénzügyi, Gazdasági, Turisztikai, Ellenőrző és Közbeszerzési Bizottság  

A Bizottság javasolja a T. Képviselő-testületnek a költségvetési rendelet tervezet elfogadását.

 
Döntési javaslat

"A 2011. évi költségvetési rendelet módosítása "

Tervezett döntéstípus: rendelet
Tervezett ágazati besorolás: Költségvetés, zárszámadás
A Képviselő-testület a javaslatról minősített többséggel, nyílt szavazással dönt.

  TERVEZET

Gyomaendrőd Város Önkormányzat Képviselő-testületének
..…/2011. (………..) önkormányzati rendelete
a 2011. évi költségvetésről szóló 4/2011. (II.  17.) önkormányzati rendelet módosításáról
 
Gyomaendrőd Város Képviselő-testülete az államháztartásról szóló 1992. évi XXXVIII. Törvény 65. § (1) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján az Alkotmány 44/A. § (1) bekezdés b) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
 1. § A 2011. évi költségvetésről szóló 4/2011. (II. 17.) önkormányzati rendelet (továbbiakban: ÖR.) 2. §-ában szereplő bevételek főösszege  4.229.159.-E Ft-ra módosul, részletezve a 2. melléklet szerint.
2. § Az ÖR.  3. §-ában meghatározott működési kiadások előirányzata 2.482.853.-E Ft-ra változik, részletezve a 3. mellékletben.
3. § Az ÖR. 4. §-ában előirányzott önkormányzati felújítási kiadások főösszege 75.439.-E Ft-ra módosul, részletezve a 4. melléklet szerint.
4. § Az ÖR. 5. §-ában előirányzott önkormányzati fejlesztési és egyéb kiadások főösszege 813.253.- E Ft-ra, ezen belül az Önkormányzat által kijelölt felhalmozási kiadás 394.831.- E Ft-ra, a felhalmozási célú pénzeszköz átadás 14.759.-E Ft-ra módosul. A módosításokat feladatonként az 5. melléklet részletezi
5. § Az ÖR. 6. §-a szerint az önkormányzati tartalék összege 857.614.-E Ft-ra változik, a tartalék részletezését a 6. melléklet tartalmazza.

   
Záró rendelkezések
 
7. § Ez a rendelet a kihirdetés napját követő napon lép hatályba.

Határidők, felelősök:

Határidő: azonnal
Felelős: - AZONNALI VÉGREHAJTÁS -

« Vissza
Vissza a főmenübe