2. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
A Képviselő-testület
2011. június 30-i ülésére

Tárgy:   A közterületek használatának rendjéről és köztisztaságról szóló 37/2007.(XI.30.) önkormányzati rendelet módosítása
Készítette:   Csényi István
Előterjesztő:   Várfi András polgármester
Véleményező bizottság:   Pénzügyi, Gazdasági, Turisztikai, Ellenőrző és Közbeszerzési Bizottság, Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottság, Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság

 Tisztelt Képviselő - testület!

Gyomaendrőd Város Képviselő – testülete a 2011. májusi ülésén elfogadta a közterület használatról szóló tájékoztatást. A Képviselő – testületi ülésen javaslatként vetődött fel a 37/2007.(XI.30.) önkormányzati rendeletet felülvizsgálata. Az előterjesztés a rendelet módosítás első fordulójaként megvitatásra került. A felülvizsgálattal az alábbiakban leírt javaslatok, észrevételek hangzottak el.
 
A Képviselő – testületei ülésen elhangzott észrevételek és javaslatok összefoglalása:
 
1. A Városfenntartó Bizottság ülésén felvetésre került, hogy a Gyomaendrődön üzlettel rendelkező vállalkozások az üzletük előtti közterületen ingyenesen, vagy kedvezményesen használhassák az üzletben engedélyezett termékek forgalmazását. A Városfenntartó Bizottság javasolta, hogy át kell dolgozni a rendeletet, amely ne csak a vállalkozásokra, hanem a lakosságra is vonatkozzon, hogy bejelentési kötelezettség alapján, meghatározott például maximum 3 hónapra az építési anyagot, illetve egyebet meghatározva lehetne a közterület használni. Le kell szabályozni, hogy milyen típusú anyagcsoportokat lehet és mennyi időre, a vállalkozásoknál, pedig támogatja, hogy idényjellegű vendéglátó ipari üzlet vagy egy fagylaltos, leszabályozva normális utcaképet kapva használhassa a közterületet kedvezményesen vagy ingyenesen. Legyen egy bejelentési kötelezettség.
 
2. Az ülésen megállapításra került, hogy mindenképpen módosító javaslatról van szó, amivel egyet lehet érteni, hiszen igazságtalan lenne, ha a magánszemélytől kér az Önkormányzat közterület foglalási engedélyt a vállalkozóktól, pedig nem, közben a közterületek jó részét a magánszemélyek tartják rendben, például az áteresz a csatornák az út és járda közötti terület alapvetően a magánszemélyek karbantartási kötelezettsége a hatályos rendelet értelmében. A rendeletmódosításnak szektor semlegesnek kell lenni, felvállalva, hogy ezáltal az Önkormányzati bevétel csökken. Az időtartamot is le kell szabályozni, mert ez nem adhat visszaélésre okot, nemcsak magánszemélyeknél, hanem a vállalkozóknál is.
 
A közterület-foglalásból befolyó bevétel nem egy meghatározott nagyságrendű az önkormányzat költségvetésében, 2009. évben nettó 1.294 eFt, 2010. évben 954 eFt bevétel keletkezett. Ezen bevételek ¾-de az április – szeptember hónapok között keletkezik.
 
A rendelet módosítása, a díjtételek szezonális csökkentése, vagy elengedése során nem lehet diszkriminálni.
 
Az Európai Unió tagországaiban a kereskedelem igazgatására vonatkozó szabályozás nemzeti hatáskörbe tartozik, de ezen előírásoknak minden korlátozás nélkül ki kell elégíteniük az Európai Közösséget létrehozó szerződésben rögzített - így a közös kereskedelempolitikára (IX. cím) vonatkozó - alapelveket, amely szerint „a tagállamok és a Közösség a szabad versenyen alapuló nyitott piacgazdaság elvével összhangban tevékenykednek”. A nemzeti szabályozásoknak tiszteletben kell tartaniuk az áruk, szolgáltatások, személyek és tőke szabad mozgásának közösségi jogi alapelveit is. Ezen túl az e területet érintő előírások az EU országaiban, sőt esetenként még azok régióiban is eltérőek. A diszkrimináció tiltott.
 
Megvizsgáltuk a közterület – foglalással kapcsolatos az Alkotmány Bírósági határozatokat. Több esetben az Alkotmánybíróság a használati díj megállapításokat kifogásolta, amellyel egyes tevékenységek díjtételei indokolatlanul magasabbak voltak. Például több esetben az alkalmi és mozgóárusítás esetén tízszeres volt a díjkülönbség, a többi engedélyhez kötött tevékenységekhez képest. Az Alkotmánybíróság határozatai szerint semmi nem indokolja a vállalkozások, magánszemélyek, őstermelők és tevékenységek között különbségtételt.
 
Mikor aránytalan a közterület-használati díj?
 
A díj mértékének jelentős és indokolatlan különbsége sérti a belső piaci szolgáltatásokról szóló irányelv rendelkezéseit. A díjak aránytalansága tekintetében az Alkotmánybíróság számos határozatában az alábbi elvi iránymutatást fejtette ki:
 
„A közterület-használati díj a közterület használatának ellenértéke. Ennek megfelelően a közterület-használat díjának alapvetően a közterület-használat értékét befolyásoló tényezőkhöz (a terület nagysága, a településen belüli elhelyezkedése, a használat módja, időtartama stb.) kell igazodnia. A közterület-használók között a közterület-használati díj mértéke tekintetében e tényezők alapján tett megkülönböztetés nem tekinthető alkotmányellenesnek. A közterület-használat díjának olyan szabályozása, amely a közterület-használat értékét meghatározó tényez6k azonossága esetén, a szolgáltatástól független, annak értékét nem befolyásoló szempontok alapján kirívóan magas díjfizetési kötelezettséget ír elő egyes vállalkozókra és ezzel megkülönböztetést tesz a közterületet használó vállalkozók között, önkényes, ezért alkotmányellenes.”
 
(120/2009.(XI. 20.) AB határozat, ABH 2009, 1275, 1278., 49/2009.(IV.24.)AB határozat, 50/2009.(IV.29)AB határozat)
 
Alkotmánybíróság a határozataiban megerősítette, hogy alkotmányosan nem indokolható az a szabályozás, amikor a közterület-használati díjat olyan szempontokra alapítják, amelyek a közterület használatával nincsenek összefüggésben, s ezzel a díj mértéke tekintetében nem releváns szempont alapján, önkényesen, ésszerű indok nélkül tesznek megkülönböztetést, a közterületet azonos feltételek mellett használó kereskedelmi, vendéglátó-ipari közterület-használók között.
 
A 37/2007.(XI.30.) önkormányzati rendelet 41.§-ban meghatározott engedélyhez kötött tevékenységek esetén a fentiek alapján a közterület használat díjainak kedvezményes módosítása vagy ingyenessé tétele nem lehet diszkriminatív.
 
A 37/2007.(XI.30.) önkormányzati rendelet 3. számú mellékletében meghatározott hatályos közterület használati díjak az alábbiak
 
 1.
 Közterületbe 10 cm-en túl benyúló üzlethomlokzat, kirakatszekrény, üzlet, védőtető, ernyőszerkezet [41. § a) pont]
 200 Ft/m2/hó+Áfa
 2.
 Árusító és egyéb fülke, újság, könyvárusítás, üzlet előtti árubemutató [41. § c) pont]
 660 Ft/m2/hó+Áfa
 3.
 Teher és különleges járművek, valamint vontatványok elhelyezése gépjárművenként és vontatványonként [14. § (1) bek.]
 nem engedélyezhető
 4.
 Önálló hirdető berendezés hirdetési felületre [41. § b) pont]
 560 Ft/m2/hó+Áfa
 5.
 Építési munkával kapcsolatos állvány, építőanyag tárolása
6. hónapig terjedő időszakra
6 hónapon túli közterület-foglalás esetén
[41. § d) pont]
 
120 Ft/m2/hó+Áfa
240 Ft/m2/hó+Áfa
 6.
 Idény jellegű zöldség, gyümölcs árusítás [41. § g) pont]
 140 Ft/m2/nap+Áfa
 7.
 Alkalmi és mozgó árusítás [41. § e) pont]
 200 Ft/m2/nap+Áfa
 8.
 Film és televíziós felvétel [41. § f) pont]
 220 Ft/m2/nap+Áfa
 9.
 Vendéglátó-ipari előkert [41. § i) pont]
 800 Ft/m2/hó+Áfa
 10.
 Szórakoztató, mutatványos (cirkuszi) tevékenység [41. § j) pont
 100 Ft/m2/nap+Áfa
 11.
 Kiállítás alkalmi vásár [41. § h) pont]
 140 Ft/m2/nap+Áfa
 12.
 
 
 13.
 Üzleti szállítás, rakodás alkalmával hordók ládák, göngyölegek elhelyezése [41. § k) pont]
 200 Ft/m2/nap+Áfa
 14.
 Közterület használatra még át nem adott közterület ideiglenes hasznosítása [ 41. § l) pont]
 66 Ftm2/hó+Áfa
 15.
 Hangos hirdető berendezések elhelyezése, üzemeltetése [41. § n) pont]
 560 Ft/m2/hó+Áfa
 16.
 Meg nem nevezett közterület-használati formák [48. § (2) bek.]
 66- 1540 Ft/m2/+Áfa
(jellegtől függően nap/hó/év)
 17.
 A külterületi közterület használati díjak mértéke a fenti - belterületre vonatkozó - díjak 50 %-a.
 
 
Amennyiben megvizsgáljuk a rendelet 3. számú mellékletében meghatározott közterület használati díjak mértékét, akkor látható, hogy a vendéglátó-ipari előkert díja az egyik legmagasabb 800 Ft/m2/hónap + ÁFA összeggel. Az egyéb kereskedelemi és árusító tevékenységek díjai 140 Ft/m2/nap +ÁFA illetve 660 Ft/m2/hónap+ÁFA összeghatárok között változnak.
 
A Véleményező Bizottságok az üléseken kialakított közös álláspont alapján az alábbi Rendelet módosítást javasolják:
  1. A 37/2007.(XI.30.) önkormányzati rendelet 41.§ c) pontjában meghatározott árusító és árusítással kapcsolatos fülke, pavilon létesítése, üzlet előtti árubemutató, e) alkalmi és mozgó árusítás, mozgó bolt, g) idény jellegű zöldség, gyümölcsárusítás, és i)  pontjaiban meghatározott vendéglátó-ipari előkert tevékenységek folytatásához április 1.-től október 1-ig terjedő időszakban a közterület használatért díjat nem kell fizetni. A használó köteles a terület használatára haszonkölcsön szerződést kötni az önkormányzattal. A haszonkölcsönszerződés megkötését a polgármester, csak a közrend, közbiztonsági, és közegészségügyi szabályokra, illetve a város helyi építési szabályzatára hivatkozva tagadhatja meg.   A szerződéskötés megtagadása esetén a szerződés megkötését az érdekelt a Képviselő-testülettől kérheti, melyet a soronkövetkező ülésén köteles elbírálni. Az október 1. és április 1. közötti időszakban az érdekeltek rendelet 3. sz. mellékletében meghatározott díjat kötelesek megfizetni.
  2. Az ingatlanok tulajdonosai a Rendelet 41.§ d) pontjában meghatározhott építési munkával kapcsolatos létesítményekhez különösen állványzat, konténerek és ezek tartozékainak elhelyezése, munkaterület körülhatárolása, építőanyag tárolása céljára az ingatlanuk előtt a tevékenység bejelentését követő naptól számított 15 napig a közterületet ingyenesen használhatják, mellyel nem veszélyeztethetik a közúti és gyalogos forgalmat. A közterület használat bejelentés alapján legfeljebb 45 napig használható, és az egyes bejelentések között legalább 5 napnak el kell telni. Az ingatlan használója a lakás céljára szolgáló ingatlan előtt háztartási tüzelőanyag tárolása céljából a közterületet bejelentés alapján 5 napig ingyenesen használhatja, mely nem zavarhatja a közúti és gyalogos forgalmat. A bejelentést írásban a közterületfelügyelőnél a helyszínen, vagy a Polgármesteri Hivatal Városüzemeltetési Osztályán ügyfélfogadási időben lehet megtenni. A bejelentés elmulasztása esetén a rendelet szerinti közterületfoglalási díjat kell megfizetni.

A Képviselő - testületi és Véleményező Bizottsági üléseken elhangzottalon túl a 37/2007.(XI.30.) önkormányzati rendeletet felülvizsgálata során megállapítottuk, hogy ismételten átnézve az előterjesztéshez mellékelt BM útmutatóban és az Alkotmánybírósági határozatokban szereplőket, véleményünk szerint nem egyértelmű a hatályos rendeletünk. Nem szabályoztuk egyértelműen, hogy mikor kell és ki adja ki pl. a közterület bontásával, vagy a közterületen építéssel járó tevékenységhez kapcsolódó engedélyt, és milyen eljárási rendben. Ez ténylegesen hatósági tevékenység, melyhez eljárási illetékfizetési díjnak és alakszerű határozatnak kellene kapcsolódni. A zöldterületek használatát szintén újra kell szabályozni. A rendelet köztisztaságról szóló rendelkezéseit felül kell viszgálni. Az engedélyeztetési hatósági eljárás illetve a Ptk. szerinti szerződéses jogviszonyban szabályozott közterület használat fogalmait és a hatásköröket egyértelműen el kell határolni. 

A fent leírtak alapján a rendelet teljes mértékű felülvizsgálatát és a későbbiekben egy új rendelet megalkotását javasoljuk. Az új rendelet tervezet első fordulós vitára bocsájtását a 2011. október hónapban megtartandó Képviselő - testületi ülésre javasoljuk.

A rendelet módosítás hatásainak vizsgálata.
  1. Az idényjellegű ingyenes használat esetén becsülten mintegy 700 ezer forint körüli összegben csökken a költségvetési bevétel.
  2. Az ingyenes használat lehetősége esetén számítani lehet vitákra. Ismételten előtérbe kerülhet az azonos terméket, szolgáltatást nyújtó őstermelők, egyéb vállalkozások kereskedelmi és vendéglátó-ipari egységek előtt vagy közelében történő közterület használata.
  3. A kedvezmény megadásával illetve az ingyenesség biztosításával a közterület használók terhei csökkennek, a bevételeik növekedhetnek, amely ösztönözhet a magasabb színvonalú árusításra, szolgáltatás nyújtásra. Közvetett módon hatással lehet az idegenforgalom alakulására.
A Véleményező Bizottságok az alábbi rendelet tervezetet terjesztik a T. Képviselő - testület elé.
 
 

 


Döntéshozói vélemények

Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság  

A Bizottság a kijelölt Véleményező Bizottságokkal közösen kilakított  álláspont alapján javasolja a rendelet tervezetet elfogadását.

 
Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottság  

A Bizottság a kijelölt Véleményező Bizottságokkal közösen kilakított  álláspont alapján javasolja a rendelet tervezetet elfogadását.

 
Pénzügyi, Gazdasági, Turisztikai, Ellenőrző és Közbeszerzési Bizottság  

A Bizottság a kijelölt Véleményező Bizottságokkal közösen kilakított  álláspont alapján javasolja a rendelet tervezetet elfogadását.

 
Döntési javaslat

"Rendlet módosítás tervezet"

Tervezett döntéstípus: rendelet
Tervezett ágazati besorolás: Rendelet alkotás, szabályozás
A Képviselő-testület a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.

TERVEZET
 
Gyomaendrőd Város Önkormányzat Képviselő-testületének
…/2011. (….) önkormányzati rendelete
a közterületek használatának rendjéről és köztisztaságról szóló 37/2007.(XI.30.) önkormányzati rendelet módosításáról
 
Gyomaendrőd Város Önkormányzat Képviselő-testülete az Alkotmány 44/A. § (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, a 1999. évi LXIX. tv. 1. § (1) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján a következőket rendeli el.
 
1. § A Gyomaendrőd Város Önkormányzat Képviselő – testületének a közterületek használatának rendjéről és köztisztaságról szóló 37/2007.(XI.30.) önkormányzati rendelet (a továbbiakban: R) a következő 4. melléklettel egészül ki.
Záró rendelkezések
 
2. § E rendelet 2011. év július 1-én lép hatályba, és az azt követő napon hatályát veszti.
 
1. melléklet a ……./2011. (VI. 30.) önkormányzati rendelethez
 
  1. A Rendelet 41.§ c) pontjában meghatározott árusító és árusítással kapcsolatos fülke, pavilon létesítése, üzlet előtti árubemutató, e) alkalmi és mozgó árusítás, mozgó bolt, g) idény jellegű zöldség, gyümölcsárusítás, és i)  pontjaiban meghatározott vendéglátó-ipari előkert tevékenységek folytatásához április 1.-től október 1-ig terjedő időszakban a közterület használatért díjat nem kell fizetni. A használó köteles a terület használatára haszonkölcsön szerződést kötni az önkormányzattal. A haszonkölcsönszerződés megkötését a polgármester, csak a közrend, közbiztonsági, és közegészségügyi szabályokra, illetve a város helyi építési szabályzatára hivatkozva tagadhatja meg.   A szerződéskötés megtagadása esetén a szerződés megkötését az érdekelt a Képviselő-testülettől kérheti, melyet a soronkövetkező ülésén köteles elbírálni. Az október 1. és április 1. közötti időszakban az érdekeltek rendelet 3. sz. mellékletében meghatározott díjat kötelesek megfizetni.
  2. Az ingatlanok tulajdonosai a Rendelet 41.§ d) pontjában meghatározhott építési munkával kapcsolatos létesítményekhez különösen állványzat, konténerek és ezek tartozékainak elhelyezése, munkaterület körülhatárolása, építőanyag tárolása céljára az ingatlanuk előtt a tevékenység bejelentését követő naptól számított 15 napig a közterületet ingyenesen használhatják, mellyel nem veszélyeztethetik a közúti és gyalogos forgalmat. A közterület használat bejelentés alapján legfeljebb 45 napig használható, és az egyes bejelentések között legalább 5 napnak el kell telni. Az ingatlan használója a lakás céljára szolgáló ingatlan előtt háztartási tüzelőanyag tárolása céljából a közterületet bejelentés alapján 5 napig ingyenesen használhatja, mely nem zavarhatja a közúti és gyalogos forgalmat. A bejelentést írásban a közterületfelügyelőnél a helyszínen, vagy a Polgármesteri Hivatal Városüzemeltetési Osztályán ügyfélfogadási időben lehet megtenni. A bejelentés elmulasztása esetén a rendelet szerinti közterületfoglalási díjat kell megfizetni.
 
Gyomaendrőd, 2011. június ...
 
 
 
 
Várfi András
Polgármester
Dr. Csorba Csaba
jegyző

Határidők, felelősök:

Határidő: értelem szerint
Felelős: Várfi András
Hivatali felelős: Csényi István

« Vissza
Vissza a főmenübe