2. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
Az Intézményi Társulás
2011. február 15-i ülésére

Tárgy:   A Rózsahegyi Kálmán Kistérségi Általános Iskola, a Térségi Szociális Gondozási Központ valamint a Térségi Humánsegítő Szolgálat 2011. évi költségvetési tervezete
Készítette:   Szilágyiné Bácsi Gabriella
Előterjesztő:   Várfi András polgármester

 

Tisztelt Intézményi Társulás!
 
A Társulási megállapodás értelmében a közösen fenntartott intézmények költségvetése Gyomaendrőd Város Önkormányzat Képviselő-testülete éves költségvetésének részét képezik, melynek elkészítéséhez a tagönkormányzatok adatokat szolgáltatnak. Az intézményeknek az adott önkormányzatot érintő költségvetésének elfogadásához a tagönkormányzatok Képviselő-testületeinek jóváhagyása szükséges.
 
Gyomaendrőd-Csárdaszállás-Hunya Intézményi Társulás 2010. december 15-én tartott ülésén elfogadta a térségi feladatot ellátó intézmények 2011. évi költségvetési koncepcióját, meghatározta azokat a célokat, feladatokat, melyek a költségvetés készítés további szakaszaiban megvalósításra várnak.
 
A 2011. évi költségvetés előkészítése a jogszabályi előírásoknak megfelelően, a költségvetési koncepció összeállításával, a bizottsági ülésen elhangzott vélemények, valamint a Képviselő-testületi javaslatok figyelembe vételével történt.
A társulás által fenntartott intézmények költségvetésének részletes bemutatása előtt röviden szeretném ismertetni a tervezet összeállításának előzményeit.
A város 2011. évi költségvetési koncepciójának készítési időszaka az előző évhez képest jóval később kezdődött. Múlt évben már szeptember hónapban folytak a költségvetési egyeztetések az intézményekkel, 2010-ben - a választások évében - viszont csak november 11-én került fel a Pénzügyminisztérium honlapjára a Magyar Köztársaság 2011. évi költségvetéséről szóló T/1498. számú törvényjavaslat, melyet az Országgyűlés 2010. december 23-án fogadott el.
A normatív állami támogatási rendszer kis mértékű szerkezeti átalakításon ment keresztül. Több területen csökken a normatív hozzájárulások száma, a szociális alapszolgáltatások jogcímrendszere egyszerűsödik, a közoktatás területén az alapfokú művészetoktatáshoz, a kollégiumok működtetéséhez kapcsolódó összes hozzájárulás az ágazat alapnormatívájában jelenik meg. A korábbiakban egyedi pályázati típusú igénylés helyett a jövőben normatív módon jutnak el egyes források az önkormányzatokhoz. Ilyenek pl. az informatikai támogatás, az érettségi és szakmai vizsgák lebonyolításának támogatása, az óvodáztatási támogatás.
 
A települési önkormányzatok jövedelemkülönbség mérséklési számításának alapjává a két évvel előbbi tény adóerő képesség válik. Ugyanúgy, ahogyan a jövedelemkülönbség mérséklés másik tényezője, a helyben maradó személyi jövedelemadó is mindig a két évvel korábban bevallott és településre kimutatott összeggel szerepel a számításban.
2011-ben az önkormányzatunkat megillető személyi jövedelemadó összege az előző évhez képest jelentősen lecsökken, mely több tényező együttes hatásával magyarázható:
  • egyrészt az önkormányzatot megillető településünkre kimutatott SZJA 8%-a a múlt évhez képest közel 10.000 E Ft-tal csökkent
  • másrészt a jövedelem differenciálódás mérséklése címen kapott átengedett központi adó összege is lecsökkent több mint 38.000 E Ft-tal. Ennek elemei az alábbiak:
    • a 2010. június 30-án közölt, 2009. évre vonatkozó iparűzési adóerő-képesség összege 16.000 E Ft-tal nőtt a tavalyi adathoz képest (a jövedelem differenciálódás mérséklése jogcímen kapott bevételre csökkentőleg hat)
    • a településnagyság szerint figyelembe veendő lakosonkénti értékhatár a 10.000 fő feletti városoknál 1.273 Ft-tal csökkent 2010.-hez képest
    • városunk lakosainak száma előző évhez képest tovább csökkent (152 fővel)
    • a térségi feladatot is ellátó önkormányzatok esetén az intézményekben ellátottak után járó fajlagos összeg 40.000 Ft-ra változott, mely az előző évhez viszonyítva 1.510 Ft-os ellátottankénti csökkenést jelent.  
 
A számok ismeretében 2011. január hónapjában a Képviselő-testületi tagokkal, valamint a város intézményeinek vezetőivel és gazdasági vezetőivel egyeztető megbeszéléseket, tárgyalásokat folytattunk. A megbeszélések célja közös gondolkodás, javaslattétel volt arra vonatkozóan, hogy milyen intézkedésekre van szükség annak érdekében, hogy a koncepcióban működési oldalon jelentkező hiányt megszűntessük.
 
Az intézmények 2011. évi költségvetési rendelettervezeténekkidolgozása során az Országgyűlés által 2010. december 23-án elfogadott 2010. évi CLXIX. törvény a Magyar Köztársaság 2011. évi költségvetéséről volt az irányadó.
 
Intézményeink a 2011. évi költségvetési tervezet összeállításánál az alábbi intézkedéseket eszközölték:
  • személyi juttatásoknál: amennyiben a munkakör engedi közcélú foglalkoztatottak alkalmazása
  • dologi kiadásoknál: a kiadások felülvizsgálata, a dologi kiadások minimális szintre csökkentése
  • egyéb, intézményvezetői hatáskörben eszközölt, költséget csökkentő intézkedés
 
A köztisztviselőkre vonatkozó illetményalap 2011. évben maradt 38.650 Ft,  a közalkalmazottak garantált illetménye is változatlan,  a közalkalmazottak illetménypótlék számítási alapja 20.000 Ft, a vezetői illetményalap 120.000 Ft. Összességében a közszféra bérrendszereiben kizárólag a soros előmenetelek érvényesülhetnek 2011. évben is. Az elkészített költségvetési tervezetben a személyi juttatások között valamennyi intézménynél a jogszabály által előírt kötelezően adandó juttatások jelennek meg.
2011-ben a nyugdíjminimum összege marad a 2009. évi szinten, azaz 28.500 Ft, a legkisebb minimálbér összege pedig 78.000 Ft.
A 2011. évi költségvetés egyik legfontosabb irányelve a 2010. évben ellátott feladatok megtartása, megőrzése volt. Ezen feladatok ellátását a költségek csökkentése mellett szükséges biztosítani. A költségcsökkentés egyik eszköze a dolgozói létszám csökkentése.
A Rózsahegyi Kálmán Kistérségi Általános Iskolában 2011. május 1-től kezdődően 5 fő létszámcsökkenés jelentkezik a konyha átszervezése miatt, továbbá a Csárdaszállási telephelyen nyugdíjazás miatt 2011. március 1-től megszűntetésre kerül 1 fő gazdasági dolgozói álláshely. A költségcsökkentés további lehetséges eszköze az intézményi szerkezet átalakítása. Az egyeztetések során a szerkezet átalakítás több lehetséges alternatívája (Művészetoktatási Intézmény valamely alapfokú oktatási intézményhez csatolása, Művészetoktatási Intézmény és valamennyi alapfokú oktatási intézmény összevonása, Kis Bálint Általános Iskola és Kner Imre Gimnázium integrálása, a diákétkeztetés alapfeladatként történő ellátása a Térségi Szociális Gondozási Központban, kollégiumi kapacitás összevonása stb.) merült fel, melyhez kapcsolódó fenntartói döntés meghozatalának határideje 2011. március 31. Az intézmények összevonása esetén új szerkezetben az intézmények 2011. szeptember 1.-től kezdhetnék meg működésüket.
A Térségi Szociális Gondozási Központnál 2011. május 1-től kezdődően a diákétkeztetés átszervezése miatt beállításra került 6 fő munkavállaló a konyhai többletfeladatok ellátására.
 
Egyes feladatok ellátását (családsegítés, gyermekjóléti szolgálat, szociális alapszolgáltatási feladatok) kistérségi feladat ellátásban, illetve mikrotérségi társulás formájában kell továbbra is biztosítani, törekedve ezzel a minél több normatív támogatási összeg megszerzésére.
 
A fejlesztési célú kiadások között megtervezésre kerültek a 2011. évi elképzelések, a 2010. évről áthúzódó beruházások. Az intézmények számára 700 E Ft felújítási keret lett betervezve (a Térségi Szociális Gondozási Központban a konyha fejlesztésére 4.200 E Ft a javaslat). A fejlesztésekhez kapcsolódóan a pályázati lehetőségek számbavétele is megtörtént.
 
Valamennyi intézménynél megtörtént az esetleges feladat csökkenés miatti költségvetés változás átvezetése, illetve a feladat növekedésből adódó többlet kiadás 2011. évi szintrehozása.
                     
Működési kiadások alakulása:
 
                                                                                                                                                                         Adatok E Ft-ban
Megnevezés
2010. évi eredeti ei.
2011. évi terv
Előző évhez viszonyítva %
Rózsahegyi K. Kistérs. Isk.
223465
205507
91,96
Rózsahegyi K.-Csárdaszállás
12920
10573
81,83
Térségi Szociális Gond.Közp.
410512
457356
111,41
Térségi Humánsegítő Szolg.
44946
39010
86,79
 
Az intézményeknél a működési kiadások összességében az előző évhez képest csökkentek. A személyi juttatások csökkenése a költségcsökkentés érdekében tett intézkedéseknek (diákétkeztetést alapfeladatként a Térségi Szociális Gondozási Központban biztosítják, az oktatási intézményekben –így a Rózsahegyi Kálmán Kistérségi Általános Iskolában is - tálalókonyhák kerülnének kialakításra, mely bérkiadás csökkenést jelent ezen intézményeknél – a konyhákon felszabaduló dolgozók 2 fő kivételével átkerülnének a TSZGK konyhájára -, illetve a személyi juttatások között csak a jogszabály által előírt kötelező juttatások maradtak meg) köszönhető.
A Térségi Szociális Gondozási Központban a működési kiadás növekedéséből közel 43.000 E Ft a konyhák átszervezéséhez kapcsolódó feladatnövekedéssel magyarázható (6 fő létszámnövekedés, élelmiszer beszerzés költsége stb.). A Térségi Humánsegítő Szolgálatnál a működési kiadások csökkenése a TÁMOP-os pályázat lezárásával magyarázható, illetve a személyi juttatások közé adható juttatás nem került beépítésre.
A dologi kiadásokat valamennyi intézmény az előző évi szinten vagy az alatt tervezte be.
  
Működési bevételek alakulása:
                                                                                     Adatok E Ft-ban
Megnevezés
2010. évi eredeti ei.
2011. évi terv
Előző évhez viszonyítva %
Rózsahegyi K. Kist. Isk.-Gye.
131040
110316
84,18
Rózsahegyi K.-Csárdaszállás
7210
7629
105,81
Térségi Szociális Gond.Kp.
370788
408968
110,29
Térségi Humánsegítő Szolg.
36746
31686
86,23
 
A Rózsahegyi Kálmán Kistérségi Általános Iskolában a működési bevételek összege jelentősen csökkent, melynek oka, hogy a konyhák átszervezéséből adódóan a térítési díj bevétel és az étkezéshez kapcsolódó normatív támogatás nem az intézménynél, hanem a TSZGK költségvetésében jelenik meg. A Térségi Szociális Gondozási Központban a bevételek növekedése az előbb említett átszervezéssel magyarázható. A Térségi Humánsegítő Szolgálat bevételeinek csökkenését a TÁMOP-os pályázat befejeződése indokolja.
 
Összességében elmondható, hogy az elkészült rendelettervezet egy szoros költségvetést tartalmaz. Az intézmények működése úgy biztosított, hogy minden területen érvényesítik a megfontolt, takarékos gazdálkodást.
A fenti szempontok érvényesülésével kerülhetett sor az intézményekkel az egyeztető tárgyalásra, melyről jegyzőkönyv készült. Az egyeztetés folyamán minden intézményvezető és gazdasági vezető tudomásul vette a 2011. évi költségvetés keretszámait.
  
Jelen előterjesztésben a tagönkormányzatok Képviselő-testületei elé terjesztjük elfogadásra Gyomaendrőd Város 2011. évi költségvetési tervezetéből a társulás által fenntartott intézmények - Rózsahegyi Kálmán Kistérségi Általános Iskola, a Térségi Szociális Gondozási Központ valamint a Térségi Humánsegítő Szolgálat - 2011. évre vonatkozó költségvetési keretszámait.
 
Kérem a Tisztelt Intézményi Társulást, hogy a fenntartása alá tartozó intézmények 2011. évi költségvetési tervezetét szíveskedjen jóváhagyni.

 


Döntési javaslat

"A Rózsahegyi Kálmán Kistérségi Általános Iskola, a Térségi Szociális Gondozási Központ valamint a Térségi Humánsegítő Szolgálat 2011. évi költségvetési tervezete"

Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: Költségvetés, zárszámadás
Az Intézményi Társulás a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.

Gyomaendrőd-Csárdaszállás-Hunya Intézményi Társulás - Csárdaszállás Község, Hunya Község, valamint Gyomaendrőd Város Önkormányzatának Képviselő-testülete - a térségi feladatot ellátó intézmények 2011. évi költségvetési tervezetének fő számait az alábbiak szerint fogadja el.

 
Rózsahegyi Kálmán Kistérségi Általános Iskola
 
 
Adatok E Ft-ban
Megnevezés
Mindösszesen
Működési bevételek összesen
216080
Saját bevétel
3969
Átvett pénzeszköz
6663
Állami normatíva
107313
    Önkormányzati kiegészítés
98135
Működési kiadások összesen
216080
Személyi juttatás
136967
Munkaadót terhelő járulékok
37198
Dologi kiadás
38615
Ellátottak juttatása
3300
 
 
Felújítás
 
Felújítási keret
700
    Felújítás összesen
700
 
 
 
 
 
 
   Engedélyezett létszám 2011. évre átszervezést követően
 
   Intézmény összesen
67
Ebből Rózsahegyi Kálmán Kist.Ált I. - Gyomaendrőd
65
Pedagógus
43
Oktatást segítő
4
Technikai (23-5 fő)
18
Ebből Rózsahegyi K.Kist.Ált.I. - Csárdaszállás
2
Pedagógus
2
Technikai (1- 1 fő)
0
 
 
Térségi Szociális Gondozási Központ
 
 
Adatok E Ft-ban
Megnevezés
Mindösszesen
Működési bevételek összesen
457356
Saját bevétel
206218
Átvett pénzeszköz 
17416
Állami normatíva
185334
    Önkormányzati kiegészítés
48388
Működési kiadások összesen
457356
Személyi juttatás
207863
Munkaadót terhelő járulékok
55772
Dologi kiadás
193721
Fejlesztési kiadás
 
Konyha fejlesztése
4200
Fejlesztési kiadás összesen
4200
Engedélyezett létszám 2011. évre átszervezést követően
 
Intézmény összesen (136+6 fő)
142
 
Térségi Humánsegítő Szolgálat
 
 
 
 
Megnevezés
Adatok E Ft-ban
 
Működési bevételek összesen
39010
 
Saját bevétel
0
 
Átvett pénzeszköz
12674
 
Állami normatíva
19012
 
Önkormányzati kiegészítés
7324
 
Működési kiadások összesen
39010
 
Személyi juttatás
26145
 
Munkaadót terhelő járulékok
6983
 
Dologi kiadás
5882
 
 
 
 
   Engedélyezett létszám 2011. évre
 
 
   Intézmény összesen
14
 
Családsegítés
7
 
Pedagógiai szakszolgálat
7
 

 

 


Határidők, felelősök:

Határidő: azonnal
Felelős: - AZONNALI VÉGREHAJTÁS -

« Vissza
Vissza a főmenübe