2. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
Az Intézményi Társulás
2011. február 15-i ülésére
2011. február 15-i ülésére
Tárgy: | A Rózsahegyi Kálmán Kistérségi Általános Iskola, a Térségi Szociális Gondozási Központ valamint a Térségi Humánsegítő Szolgálat 2011. évi költségvetési tervezete | |
Készítette: | Szilágyiné Bácsi Gabriella | |
Előterjesztő: | Várfi András polgármester |
Tisztelt Intézményi Társulás!
A Társulási megállapodás értelmében a közösen fenntartott intézmények költségvetése Gyomaendrőd Város Önkormányzat Képviselő-testülete éves költségvetésének részét képezik, melynek elkészítéséhez a tagönkormányzatok adatokat szolgáltatnak. Az intézményeknek az adott önkormányzatot érintő költségvetésének elfogadásához a tagönkormányzatok Képviselő-testületeinek jóváhagyása szükséges.
Gyomaendrőd-Csárdaszállás-Hunya Intézményi Társulás 2010. december 15-én tartott ülésén elfogadta a térségi feladatot ellátó intézmények 2011. évi költségvetési koncepcióját, meghatározta azokat a célokat, feladatokat, melyek a költségvetés készítés további szakaszaiban megvalósításra várnak.
A 2011. évi költségvetés előkészítése a jogszabályi előírásoknak megfelelően, a költségvetési koncepció összeállításával, a bizottsági ülésen elhangzott vélemények, valamint a Képviselő-testületi javaslatok figyelembe vételével történt.
A társulás által fenntartott intézmények költségvetésének részletes bemutatása előtt röviden szeretném ismertetni a tervezet összeállításának előzményeit.
A város 2011. évi költségvetési koncepciójának készítési időszaka az előző évhez képest jóval később kezdődött. Múlt évben már szeptember hónapban folytak a költségvetési egyeztetések az intézményekkel, 2010-ben - a választások évében - viszont csak november 11-én került fel a Pénzügyminisztérium honlapjára a Magyar Köztársaság 2011. évi költségvetéséről szóló T/1498. számú törvényjavaslat, melyet az Országgyűlés 2010. december 23-án fogadott el.
A normatív állami támogatási rendszer kis mértékű szerkezeti átalakításon ment keresztül. Több területen csökken a normatív hozzájárulások száma, a szociális alapszolgáltatások jogcímrendszere egyszerűsödik, a közoktatás területén az alapfokú művészetoktatáshoz, a kollégiumok működtetéséhez kapcsolódó összes hozzájárulás az ágazat alapnormatívájában jelenik meg. A korábbiakban egyedi pályázati típusú igénylés helyett a jövőben normatív módon jutnak el egyes források az önkormányzatokhoz. Ilyenek pl. az informatikai támogatás, az érettségi és szakmai vizsgák lebonyolításának támogatása, az óvodáztatási támogatás.
A települési önkormányzatok jövedelemkülönbség mérséklési számításának alapjává a két évvel előbbi tény adóerő képesség válik. Ugyanúgy, ahogyan a jövedelemkülönbség mérséklés másik tényezője, a helyben maradó személyi jövedelemadó is mindig a két évvel korábban bevallott és településre kimutatott összeggel szerepel a számításban.
2011-ben az önkormányzatunkat megillető személyi jövedelemadó összege az előző évhez képest jelentősen lecsökken, mely több tényező együttes hatásával magyarázható:
- egyrészt az önkormányzatot megillető településünkre kimutatott SZJA 8%-a a múlt évhez képest közel 10.000 E Ft-tal csökkent
- másrészt a jövedelem differenciálódás mérséklése címen kapott átengedett központi adó összege is lecsökkent több mint 38.000 E Ft-tal. Ennek elemei az alábbiak:
- a 2010. június 30-án közölt, 2009. évre vonatkozó iparűzési adóerő-képesség összege 16.000 E Ft-tal nőtt a tavalyi adathoz képest (a jövedelem differenciálódás mérséklése jogcímen kapott bevételre csökkentőleg hat)
- a településnagyság szerint figyelembe veendő lakosonkénti értékhatár a 10.000 fő feletti városoknál 1.273 Ft-tal csökkent 2010.-hez képest
- városunk lakosainak száma előző évhez képest tovább csökkent (152 fővel)
- a térségi feladatot is ellátó önkormányzatok esetén az intézményekben ellátottak után járó fajlagos összeg 40.000 Ft-ra változott, mely az előző évhez viszonyítva 1.510 Ft-os ellátottankénti csökkenést jelent.
A számok ismeretében 2011. január hónapjában a Képviselő-testületi tagokkal, valamint a város intézményeinek vezetőivel és gazdasági vezetőivel egyeztető megbeszéléseket, tárgyalásokat folytattunk. A megbeszélések célja közös gondolkodás, javaslattétel volt arra vonatkozóan, hogy milyen intézkedésekre van szükség annak érdekében, hogy a koncepcióban működési oldalon jelentkező hiányt megszűntessük.
Az intézmények 2011. évi költségvetési rendelettervezeténekkidolgozása során az Országgyűlés által 2010. december 23-án elfogadott 2010. évi CLXIX. törvény a Magyar Köztársaság 2011. évi költségvetéséről volt az irányadó.
Intézményeink a 2011. évi költségvetési tervezet összeállításánál az alábbi intézkedéseket eszközölték:
- személyi juttatásoknál: amennyiben a munkakör engedi közcélú foglalkoztatottak alkalmazása
- dologi kiadásoknál: a kiadások felülvizsgálata, a dologi kiadások minimális szintre csökkentése
- egyéb, intézményvezetői hatáskörben eszközölt, költséget csökkentő intézkedés
A köztisztviselőkre vonatkozó illetményalap 2011. évben maradt 38.650 Ft, a közalkalmazottak garantált illetménye is változatlan, a közalkalmazottak illetménypótlék számítási alapja 20.000 Ft, a vezetői illetményalap 120.000 Ft. Összességében a közszféra bérrendszereiben kizárólag a soros előmenetelek érvényesülhetnek 2011. évben is. Az elkészített költségvetési tervezetben a személyi juttatások között valamennyi intézménynél a jogszabály által előírt kötelezően adandó juttatások jelennek meg.
2011-ben a nyugdíjminimum összege marad a 2009. évi szinten, azaz 28.500 Ft, a legkisebb minimálbér összege pedig 78.000 Ft.
A 2011. évi költségvetés egyik legfontosabb irányelve a 2010. évben ellátott feladatok megtartása, megőrzése volt. Ezen feladatok ellátását a költségek csökkentése mellett szükséges biztosítani. A költségcsökkentés egyik eszköze a dolgozói létszám csökkentése.
A Rózsahegyi Kálmán Kistérségi Általános Iskolában 2011. május 1-től kezdődően 5 fő létszámcsökkenés jelentkezik a konyha átszervezése miatt, továbbá a Csárdaszállási telephelyen nyugdíjazás miatt 2011. március 1-től megszűntetésre kerül 1 fő gazdasági dolgozói álláshely. A költségcsökkentés további lehetséges eszköze az intézményi szerkezet átalakítása. Az egyeztetések során a szerkezet átalakítás több lehetséges alternatívája (Művészetoktatási Intézmény valamely alapfokú oktatási intézményhez csatolása, Művészetoktatási Intézmény és valamennyi alapfokú oktatási intézmény összevonása, Kis Bálint Általános Iskola és Kner Imre Gimnázium integrálása, a diákétkeztetés alapfeladatként történő ellátása a Térségi Szociális Gondozási Központban, kollégiumi kapacitás összevonása stb.) merült fel, melyhez kapcsolódó fenntartói döntés meghozatalának határideje 2011. március 31. Az intézmények összevonása esetén új szerkezetben az intézmények 2011. szeptember 1.-től kezdhetnék meg működésüket.
A Térségi Szociális Gondozási Központnál 2011. május 1-től kezdődően a diákétkeztetés átszervezése miatt beállításra került 6 fő munkavállaló a konyhai többletfeladatok ellátására.
Egyes feladatok ellátását (családsegítés, gyermekjóléti szolgálat, szociális alapszolgáltatási feladatok) kistérségi feladat ellátásban, illetve mikrotérségi társulás formájában kell továbbra is biztosítani, törekedve ezzel a minél több normatív támogatási összeg megszerzésére.
A fejlesztési célú kiadások között megtervezésre kerültek a 2011. évi elképzelések, a 2010. évről áthúzódó beruházások. Az intézmények számára 700 E Ft felújítási keret lett betervezve (a Térségi Szociális Gondozási Központban a konyha fejlesztésére 4.200 E Ft a javaslat). A fejlesztésekhez kapcsolódóan a pályázati lehetőségek számbavétele is megtörtént.
Valamennyi intézménynél megtörtént az esetleges feladat csökkenés miatti költségvetés változás átvezetése, illetve a feladat növekedésből adódó többlet kiadás 2011. évi szintrehozása.
Működési kiadások alakulása:
Adatok E Ft-ban
Megnevezés
|
2010. évi eredeti ei.
|
2011. évi terv
|
Előző évhez viszonyítva %
|
Rózsahegyi K. Kistérs. Isk.
|
223465
|
205507
|
91,96
|
Rózsahegyi K.-Csárdaszállás
|
12920
|
10573
|
81,83
|
Térségi Szociális Gond.Közp.
|
410512
|
457356
|
111,41
|
Térségi Humánsegítő Szolg.
|
44946
|
39010
|
86,79
|
Az intézményeknél a működési kiadások összességében az előző évhez képest csökkentek. A személyi juttatások csökkenése a költségcsökkentés érdekében tett intézkedéseknek (diákétkeztetést alapfeladatként a Térségi Szociális Gondozási Központban biztosítják, az oktatási intézményekben –így a Rózsahegyi Kálmán Kistérségi Általános Iskolában is - tálalókonyhák kerülnének kialakításra, mely bérkiadás csökkenést jelent ezen intézményeknél – a konyhákon felszabaduló dolgozók 2 fő kivételével átkerülnének a TSZGK konyhájára -, illetve a személyi juttatások között csak a jogszabály által előírt kötelező juttatások maradtak meg) köszönhető.
A Térségi Szociális Gondozási Központban a működési kiadás növekedéséből közel 43.000 E Ft a konyhák átszervezéséhez kapcsolódó feladatnövekedéssel magyarázható (6 fő létszámnövekedés, élelmiszer beszerzés költsége stb.). A Térségi Humánsegítő Szolgálatnál a működési kiadások csökkenése a TÁMOP-os pályázat lezárásával magyarázható, illetve a személyi juttatások közé adható juttatás nem került beépítésre.
A dologi kiadásokat valamennyi intézmény az előző évi szinten vagy az alatt tervezte be.
Működési bevételek alakulása:
Adatok E Ft-ban
Megnevezés
|
2010. évi eredeti ei.
|
2011. évi terv
|
Előző évhez viszonyítva %
|
Rózsahegyi K. Kist. Isk.-Gye.
|
131040
|
110316
|
84,18
|
Rózsahegyi K.-Csárdaszállás
|
7210
|
7629
|
105,81
|
Térségi Szociális Gond.Kp.
|
370788
|
408968
|
110,29
|
Térségi Humánsegítő Szolg.
|
36746
|
31686
|
86,23
|
A Rózsahegyi Kálmán Kistérségi Általános Iskolában a működési bevételek összege jelentősen csökkent, melynek oka, hogy a konyhák átszervezéséből adódóan a térítési díj bevétel és az étkezéshez kapcsolódó normatív támogatás nem az intézménynél, hanem a TSZGK költségvetésében jelenik meg. A Térségi Szociális Gondozási Központban a bevételek növekedése az előbb említett átszervezéssel magyarázható. A Térségi Humánsegítő Szolgálat bevételeinek csökkenését a TÁMOP-os pályázat befejeződése indokolja.
Összességében elmondható, hogy az elkészült rendelettervezet egy szoros költségvetést tartalmaz. Az intézmények működése úgy biztosított, hogy minden területen érvényesítik a megfontolt, takarékos gazdálkodást.
A fenti szempontok érvényesülésével kerülhetett sor az intézményekkel az egyeztető tárgyalásra, melyről jegyzőkönyv készült. Az egyeztetés folyamán minden intézményvezető és gazdasági vezető tudomásul vette a 2011. évi költségvetés keretszámait.
Jelen előterjesztésben a tagönkormányzatok Képviselő-testületei elé terjesztjük elfogadásra Gyomaendrőd Város 2011. évi költségvetési tervezetéből a társulás által fenntartott intézmények - Rózsahegyi Kálmán Kistérségi Általános Iskola, a Térségi Szociális Gondozási Központ valamint a Térségi Humánsegítő Szolgálat - 2011. évre vonatkozó költségvetési keretszámait.
Kérem a Tisztelt Intézményi Társulást, hogy a fenntartása alá tartozó intézmények 2011. évi költségvetési tervezetét szíveskedjen jóváhagyni.
Döntési javaslat
"A Rózsahegyi Kálmán Kistérségi Általános Iskola, a Térségi Szociális Gondozási Központ valamint a Térségi Humánsegítő Szolgálat 2011. évi költségvetési tervezete"
Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: Költségvetés, zárszámadás
Az Intézményi Társulás a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.
Gyomaendrőd-Csárdaszállás-Hunya Intézményi Társulás - Csárdaszállás Község, Hunya Község, valamint Gyomaendrőd Város Önkormányzatának Képviselő-testülete - a térségi feladatot ellátó intézmények 2011. évi költségvetési tervezetének fő számait az alábbiak szerint fogadja el.
Rózsahegyi Kálmán Kistérségi Általános Iskola
|
|
|
Adatok E Ft-ban
|
Megnevezés
|
Mindösszesen
|
Működési bevételek összesen
|
216080
|
Saját bevétel
|
3969
|
Átvett pénzeszköz
|
6663
|
Állami normatíva
|
107313
|
Önkormányzati kiegészítés
|
98135
|
Működési kiadások összesen
|
216080
|
Személyi juttatás
|
136967
|
Munkaadót terhelő járulékok
|
37198
|
Dologi kiadás
|
38615
|
Ellátottak juttatása
|
3300
|
|
|
Felújítás
|
|
Felújítási keret
|
700
|
Felújítás összesen
|
700
|
|
|
|
|
|
|
Engedélyezett létszám 2011. évre átszervezést követően
|
|
Intézmény összesen
|
67
|
Ebből Rózsahegyi Kálmán Kist.Ált I. - Gyomaendrőd
|
65
|
Pedagógus
|
43
|
Oktatást segítő
|
4
|
Technikai (23-5 fő)
|
18
|
Ebből Rózsahegyi K.Kist.Ált.I. - Csárdaszállás
|
2
|
Pedagógus
|
2
|
Technikai (1- 1 fő)
|
0
|
Térségi Szociális Gondozási Központ
|
|
|
Adatok E Ft-ban
|
Megnevezés
|
Mindösszesen
|
Működési bevételek összesen
|
457356
|
Saját bevétel
|
206218
|
Átvett pénzeszköz
|
17416
|
Állami normatíva
|
185334
|
Önkormányzati kiegészítés
|
48388
|
Működési kiadások összesen
|
457356
|
Személyi juttatás
|
207863
|
Munkaadót terhelő járulékok
|
55772
|
Dologi kiadás
|
193721
|
Fejlesztési kiadás
|
|
Konyha fejlesztése
|
4200
|
Fejlesztési kiadás összesen
|
4200
|
Engedélyezett létszám 2011. évre átszervezést követően
|
|
Intézmény összesen (136+6 fő)
|
142
|
Térségi Humánsegítő Szolgálat
|
|
|
|
|
|
Megnevezés
|
Adatok E Ft-ban
|
|
Működési bevételek összesen
|
39010
|
|
Saját bevétel
|
0
|
|
Átvett pénzeszköz
|
12674
|
|
Állami normatíva
|
19012
|
|
Önkormányzati kiegészítés
|
7324
|
|
Működési kiadások összesen
|
39010
|
|
Személyi juttatás
|
26145
|
|
Munkaadót terhelő járulékok
|
6983
|
|
Dologi kiadás
|
5882
|
|
|
|
|
Engedélyezett létszám 2011. évre
|
|
|
Intézmény összesen
|
14
|
|
Családsegítés
|
7
|
|
Pedagógiai szakszolgálat
|
7
|
|
Határidők, felelősök:
Határidő: azonnal
Felelős: - AZONNALI VÉGREHAJTÁS -