2. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
A Képviselő-testület
2009. november 26-i ülésére
2009. november 26-i ülésére
Tárgy: | Gyomaendrőd Város Önkormányzatának 2010. évi költségvetési koncepciója | |
Készítette: | Szilágyiné Bácsi Gabriella, Tóthné Gál Julianna | |
Előterjesztő: | Várfi András polgármester | |
Véleményező bizottság: | Humánpolitikai Bizottság, Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottság, Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság, Pénzügyi és Gazdasági Bizottság |
Tisztelt Képviselő-testület!
A város 2010. évi költségvetési koncepciójának készítési időszaka az előző évekhez képest jóval korábban, már 2009. szeptemberében elkezdődött. A Pénzügyminiszter 2009. szeptember 11-én bemutatta az Országgyűlés előtt T/10554. számú törvényjavaslatát a Magyar Köztársaság 2010. évi költségvetéséről. A kormányzati törvényjavaslat értelmében 2010-ben az önkormányzati szférának 120 milliárd Ft-os elvonással kell számolnia. A normatív bevételek között megszűnt a közösségi közlekedés normatívája, a sport feladatokhoz biztosított 500 Ft-os lakosonkénti támogatás, a közművelődési feladatokhoz 2009-ben nyújtott támogatás (1061 Ft/lakos), a pedagógus szakvizsgához és továbbképzéshez nyújtott támogatás, nem számolhatunk 2010. évben a 430 Ft összegű tanulónkénti diáksport támogatással sem. Az üdülőhelyi feladatokra 2009. évben még 2 Ft-ot kapott az önkormányzat idegenforgalmi adóforintonként, melyet 2010-ben 1 Ft-ra csökkentettek. A törvényjavaslat ismeretében elvégzett számítások alapján az önkormányzatnak 2010. évben 135.000 E Ft-tal kevesebb normatív bevételből kell gazdálkodnia, mint 2009-ben. Az elvonás közel 65.000 E Ft-tal sújtja az oktatási ágazatot, 35.000 E Ft-tal a szociális ágazatot és további 35.000 E Ft-tal a közművelődési, sport, és egyéb általános feladatokat.
A számok ismeretében 2009. szeptember 16-án, majd november 4-én a város intézményeinek vezetőivel és gazdasági vezetőivel egyeztető megbeszéléseket, tárgyalásokat folytattunk. A megbeszélések célja közös gondolkodás, javaslattétel volt arra vonatkozóan, hogy hogyan lehetne a 135.000 E Ft-os bevételi oldalon jelentkező elvonást a kiadási oldalon megtakarítani. A feladat rendkívül nehéz, hiszen a rendelkezésre álló forrás nagymértékben lecsökkent, ugyanakkor az ellátandó feladatok köre nem változott vagy inkább bővült, szigorodott.
Intézményeinktől a 2010. évi koncepció összeállításánál az alábbi tényezők figyelembe vételét kértük:
- személyi juttatásoknál: amennyiben a munkakör engedi közcélú foglalkoztatottak alkalmazása
- munkaadót terhelő járulékoknál: jogszabályi változások alkalmazása (2010. január 1.-től a munkaadót terhelő járulékok mértéke 32%-ról 27%-ra módosul, EHO megszűnik)
- dologi kiadásoknál: a kiadások felülvizsgálata, a működtetéshez nem nélkülözhetetlen tételek megszűntetése.
Az elkészített költségvetési koncepcióban a személyi juttatások között az egyes intézmények esetében nem egységesen, de megjelenik a dolgozók részére biztosított melegétkeztetés, az ezt terhelő 25%-os kifizetői adó, a dologi kiadások között az intézmények (a Polgármesteri Hivatal kivételével) beépítették az ÁFA kulcs változásából adódó többletigényt, - 20%-ról 25%-ra módosult - valamint a rehabilitációs hozzájárulás mértékének növekedését. Nem számolt a dologi kiadások tervezésénél egyetlen intézmény se a 4,1%-os infláció mértékű növekedéssel. A közös gázbeszerzés értelmében a következő évtől kb. 20%-os gázenergia megtakarítással kalkulálhatunk, melyet az intézmények többsége érvényesített költségvetési tervszámaiban.
A köztisztviselőkre vonatkozó illetményalap 2010. évben maradt a 38.650 Ft, a közalkalmazottak garantált illetménye is változatlan, a közalkalmazottak illetménypótlék számítási alapja 20.000 Ft, a vezetői illetményalap 120.000 Ft. Összességében a közszféra bérrendszereiben kizárólag a soros előmenetelek érvényesülhetnek következő évben is.
A jövő évi költségvetés egyik legfontosabb irányelve az önkormányzati kötelező feladatok ellátása. Ezen kötelező feladatok ellátását előreláthatólag létszámleépítés mellett kell 2010. évben megoldanunk.
A fejlesztési célú kiadások között megtervezésre kerültek a gazdasági programban szereplő 2010. évi elképzelések, a 2009. évről áthúzódó beruházások, továbbá az intézmények (Rózsahegyi: 8537 E Ft, Kis Bálint: 1200 E Ft) felújítási igényei. A fejlesztésekhez kapcsolódóan a pályázati lehetőségek számbavétele is megtörtént.
Az állami támogatások csökkenéséből adódóan, továbbá a fejlesztési elképzelések megvalósítása érdekében számítani kell rá, hogy a 2010. évi költségvetést jelentős hiánnyal tudjuk megtervezni.
A 2010. évi költségvetési koncepció várható bevételeinek és kiadásainak alakulása:
Adatok E Ft-ban
Bevételek
|
3.074.228
|
Forrás hiány
|
927.845
|
Kiadások
|
4.002.073
|
-Működési kiadások
|
2.471.077
|
-Felújítás
|
144.247
|
-Fejlesztés
|
426.208
|
-Tartalékok
|
960.541
|
A 2010. évi költségvetési rendelet elfogadásáig megfontolt intézkedések meghozatalával törekedni kell a jelenleg kimutatott 60.015 E Ft összegű működési és a 867.830 E Ft összegű fejlesztési hiány csökkentésére. A feladat nehézségét fokozza, hogy a koncepcióba már beépítésre kerültek a működési költségek csökkentése érdekében meghozott - intézmények által feltárt - döntések, intézkedések. A 2010. évi költségvetési rendelettervezet készítésének szakaszában ismételt elemzések, vizsgálatok szükségesek annak érdekében, hogy a további megtakarítási lehetőségek feltárásra kerüljenek. A Képviselő-testületnek a 2010. évi költségvetési rendelet elfogadásáig felülvizsgálni szükséges a fejlesztési elképzeléseket, dönteni kell a kibocsájtott kötvényből megvalósuló beruházások köréről. A kötvény terhére megvalósuló fejlesztések csökkentőleg hatnak a fejlesztési hiány alakulására.
Az Államháztartásról szóló 1992. évi XXXVIII. törvény, valamint az Államháztartás működési rendjéről szóló 217/1998. (XII. 30.) Korm. rendelet 28. paragrafusában rögzített kötelezettségének Gyomaendrőd Város Polgármestere eleget tett, 2010. évre vonatkozó költségvetési koncepcióját további egyeztetetés és elemzés lefolytatása céljából a Képviselő-testület elé beterjesztette.
Gyomaendrőd, 2009. november 11.
Döntéshozói vélemények
Pénzügyi és Gazdasági Bizottság |
Gyomaendrőd Város Önkormányzatának Pénzügyi és Gazdasági Bizottsága javasolja a Képviselő-testületnek a 2010. évi költségvetési koncepció beterjesztésének tudomásul vételét.
A költségvetési rendelet tervezet során a következő alapelvek érvényesülését javasolja biztosítani:
|
|
Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság |
Gyomaendrőd Város Önkormányzatának Ügyrendi, Oktatási, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottsága javasolja a Képviselő-testületnek a 2010. évi költségvetési koncepció beterjesztésének tudomásul vételét.
A költségvetési rendelet tervezet során a következő alapelvek érvényesülését javasolja biztosítani:
|
|
Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottság |
Gyomaendrőd Város Önkormányzatának Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottsága javasolja a Képviselő-testületnek a 2010. évi költségvetési koncepció beterjesztésének tudomásul vételét.
A költségvetési rendelet tervezet során a következő alapelvek érvényesülését javasolja biztosítani:
|
|
Humánpolitikai Bizottság |
Gyomaendrőd Város Önkormányzatának Humánpolitikai Bizottsága javasolja a Képviselő-testületnek a 2010. évi költségvetési koncepció beterjesztésének tudomásul vételét.
A költségvetési rendelet tervezet során a következő alapelvek érvényesülését javasolja biztosítani:
|
|
"Gyomaendrőd Város Önkormányzatának 2010. évi költségvetési koncepciója"
Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: Költségvetés, zárszámadás
A Képviselő-testület a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.
Gyomaendrőd Város Képviselő-testülete tudomásul veszi a város 2010. évi költségvetési koncepció beterjesztését.
A költségvetési rendelet tervezet során a következő alapelvek érvényesülését javasolja biztosítani:
- A végleges tervezet kidolgozása során tovább szükséges vizsgálni a bevételek növelésének és a kiadások csökkentésének a lehetőségeit,
- működési hiány nélküli költségvetés összeállítására kell törekedni,
- biztosítani kell a folyamatban lévő beruházások és felújítások befejezését,
- az intézmények költségvetési előirányzatait az intézményvezetőkkel történő egyeztetés útján kell kialakítani.
Határidők, felelősök:
Határidő: 2010. 02. 15.
Felelős: Várfi András
Hivatali felelős: Szilágyiné Bácsi Gabriella