9. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
A Képviselő-testület
2009. november 26-i ülésére
Tárgy:
|
|
Gyomaszolg Ipari Park Kft és a Gyomaközszolg Kft. 2010 évre javasolt szolgáltatási ár- és díjtételei
|
Készítette:
|
|
Bóczér Tibor, Liszkainé Nagy Mária
|
Előterjesztő:
|
|
Várfi András polgármester
|
Véleményező bizottság:
|
|
Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottság, Pénzügyi és Gazdasági Bizottság
|
GYOMASZOLG IPARI PARK KFT GYOMAKÖZSZOLG KFT
Gyomaendrőd, Ipartelep út 2. Gyomaendrőd, Ipartelep út
T/fax: 66/386-269
Tárgy:Előterjesztések (2010) Ikt.: 302/2009
Tisztelt Képviselő Testület!
Jelen előterjesztés az alábbi tárgykörben jelzett ár – és szervezési módosításokhoz kapcsolódik.
1. Temető üzemeltetés
2. Temetkezési szolgáltatás
3. Közútfenntartás
4. Folyékony kommunális hulladék szállítása
5. Szociális bérlakások, szolgálati lakások bérleti díja
6. Települési szilárdhulladék szállítás
7. Gyepmesteri tevékenység
1. Temető üzemeltetés
A mellékelt 1sz. táblázat tartalmazza a 2010 évre javasolt –temető üzemeltetéssel kapcsolatos – árakat. Az árak képzésénél az alábbi szempontokat vettem figyelembe:
- 2009 évi 8 havi eredményszámítás (-1.364.233 Ft/8hó; ~ - 2.100.000 Ft/év),
- más településeknél alkalmazott összehasonlító árak mértéke,
- a gyomaendrődi temetők állapota, az elvárható színvonal elérésének és
megtartásának igénye,
- az elvárt színvonal biztosításához szükséges többletforrások kalkulációja.
A jelenlegi (2009 évi) árak alapján a gazdálkodási egyensúly tartásához legalább 36% -os díjemelés szükséges. A jelenlegi árak rendkívül alacsony mértékét összehasonlító vizsgálatok is markánsan alátámasztják. Referenciák: négy
- megyénkben lévő - más városban alkalmazott díjak. A jelenlegi árak további alkalmazásával, vagy csupán mérsékelt emelésével Gyomaendrőd város temetőinek állaga, karbantartottsága tovább romlik, illetve az elvárt színvonal nem érhető el, a minimum feltételek teljesítéséhez szükséges fejlesztéseket nem lehet elvégezni.
A legalapvetőbb tervezett fejlesztések tartalma:
Aktuális ráfordítások [Ft]
|
|
|
|
|
1. Ravatalozók karbantartása
|
|
|
500 000
|
(nettó)
|
2. WC helyiségek építése, zárt szennyvíz tározóval
|
850 000
|
|
3. A személyzeti helyiség felújítása
|
|
400 000
|
|
4. Fagytalanító fűtés kialakítása a vizvez. helyiségekben
|
100 000
|
|
|
|
|
|
|
1.850.000
|
[Ft/temető]
|
Az 1 sz. táblázatban jelzett árakkal kapcsolatban eldöntendő kérdés, hogy alkalmazzuk-e a sírhelyek osztályba sorolását és az ezzel összefüggő árdifferenciálást (más városok temetőfenntartói szinte mindenhol alkalmazzák). Lehetséges a szilárd utak (főutak) mentén lévő sírhelyekre 10-20 % -os, a füves keresztutak mentén lévő parcellákra 5-10% -os felár képzése.
Az 1999 évi XLIII. tv. a temetőkről és a temetkezésről 40.§ (1) bekezdés értelmében az önkormányzat rendeletekötelezővé teheti, hogy a köztemetőn belüli sírhelynyitással és visszahantolással kapcsolatos feladatokatkizárólag az üzemeltető szakszemélyzetének és berendezésének igénybevétele útján lássák el.
Javasoljuk, hogy a Képviselő Testület rendeletben szabályozza, hogy a jelzett feladatokat kizárólag a temetők üzemeltetője végezhesse.
Javaslatunkat azzal indokoljuk, hogy az üzemeltető a sírásás és hantolás szabályszerű végzését, a rendtartást, minőségbiztosítást csak saját személyzete igénybevételével és az általuk végzett munkával látja megfelelően biztosítottnak, pl.: előírt sírgödör mélység biztosítása, személyzeti alkalmasság, orvosi vizsgálat, közvetlen utasítási jogkör, folyamatos ellenőrizhetőség biztosítása, számonkérés lehetősége stb.
2. Temetkezési szolgáltatás
A temetkezési vállalkozással kapcsolatos árakat a 2 sz. táblázat tartalmazza. Az emelt árak mértéke elmarad más településen működő szolgáltatók átlagáraitól.
3. Közutak kezelése
A szolgáltatás tartalma Nettó díj [Ft]
Közműépítés terveinek ellenőrzés, az út - járda bontásokkal és
helyre állításokkal kapcsolatos engedélyokmányok szolgáltatása,
megvalósítás ellenőrzése 12.000
A jelzett összeget a tervező fizeti az útfenntartást végző szolgáltatónak, aki a tárgyi feladatot ténylegesen ellátja. (Szolgáltató: GYOMASZOLG KFT)
4. Folyékony kommunális hulladék szállítása
|
|
|
|
|
A nettó díj mértéke [Ft/m³]
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Szolgáltatás (szivattyúzás, szállítás, ártalmatlanítás)
|
2009 év
|
2010 év
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1. Lakossági 5 km-en belül 1-3 [m³]
|
1.921
|
2.100
|
2. Lakossági 5 km-en belül 3-8 [m³]
|
1.841
|
1.900
|
3. Lakossági 5-10 km-en belül 1-3 [m³]
|
2.021
|
2.200
|
4. Lakossági 5-10 km-en belül 3-8 [m³]
|
1.941
|
2.150
|
5.Vállalkozás, intézmény részére 5 km-en belül 1-3 [m³]
|
-
|
2.100
|
6.Vállalkozás, intézmény részére 5 km-en belül 3-8 [m³]
|
1.971
|
2.200
|
7.Vállalkozás, intézmény részére 5-10 km-en belül 1-3 [m³]
|
-
|
2.300
|
8.Vállalkozás, intézmény részére 5-10 km-en belül 3-8 [m³]
|
-
|
2.250
|
9. WC gödrök ürítése 1 [m³] mennyiségig
|
6.671
|
7.150
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Szolgáltatás társtelepülések részére
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1. Lakossági 1-3 [m³]
|
2.271
|
2.400
|
2. Lakossági 3-8 [m³]
|
2.121
|
2.300
|
3.Vállalkozás, intézmény (közület) részére 1-3 [m³]
|
-
|
2.480
|
5. WC gödrök ürítése 1 [m³] mennyiségig
|
6.671
|
7.400
|
A fenti egységárak tartalmazzák a környezetterhelési díj nettó értékét [Ft/m³].
Az áremelést az alábbiak indokolják: - minimálbér emelkedése,
- ártalmatlanítási díj emelkedése,
- üzemanyagár várható emelkedése,
- biztosítási díj várható emelkedése,
- karbantartási költségek emelkedése.
5. Szociális bérlakások, szolgálati lakások bérleményi díja
Javasolt lakbéremelés: 5%.
Tudott, hogy a közös költségek mértéke (lépcsőházi világítás, takarítás, kéményseprői díj, gondnoki minimálbér-hányad) az elmúlt két év során emelkedett (Pl.: e-on minimum 15%). A közös költségek egy hányadát egyrészt az eladott ingatlanok tulajdonosai fizetik, másrészt a szociális bérlakásokban lakók közös-költség térítése elvileg a bérleti díjban foglaltatik.
A megvásárolt ingatlanok esetében a közös költségek térítésének mértéke 6 év óta változatlan: 600 [Ft/hó/lakás] (nettó).
Az általunk javasolt térítés mértéke: 1.000 [Ft/hó/lakás] (nettó).
A 2010 évre vonatkozó árak 2010 év 01 hó 01 – el érvényesek.
6. Települési szilárdhulladék szállítás
A hulladékszállítás reál - és gazdaságfolyamati rendszere sokat javult a 2007-2008 évi állapotokhoz képest.
A múlt év végén történt tervezés sarokszámait figyelembe véve számottevő megtakarítást értünk el. A 2009 III. negyedévi díjkompenzációs keretből 1 [mFt] –al kevesebbet igényeltünk az önkormányzattól. A negyedik negyedévi díjkompenzációs kerettel (6.200.000 Ft) az alábbi racionális és mellőzhetetlen pénzügyi műveletek valamelyikét kell elvégezni:
- a lakosságnál lévő 5-7 [mFt] –osállandó kintlévőség miatt szükséges likviditást biztosító hitel (4,7 [mFt]) megmarad és nem „hívjuk le” a IV. negyedéves díjkompenzációt, (A megoldás szépséghibája: megmarad a „hitel” szó, amivel a laikusok állandóan „szórakozhatnak”, másrészt sokáig nem működhet hitelezés állapota, mert előbb- utóbb támogatástartalmat kreál neki a PM Támogatásokat Vizsgáló Irodája.)
- az Önkormányzat átutal a GYOMAKÖZSZOLG részére ~ 4,9 [mFt] összeget „jegyzett tőke” emelése céljából, majd a GT kvázi azonnal (2 banki nap után) visszautalja a 4,7 [mFt] likviditási hitel összegét az önkormányzat részére.
Bármely variáció esetén a választott megoldás ugyanazt a megtakarítást eredményezi az Önkormányzat számára, azaz a költségvetési előirányzathoz viszonyítva:
- a III. n. évi előirányzatból 1,00 [mFt],
- a IV. n. évi előirányzatból 6,15 [mFt],
összesen: ~ 7,15 [mFt/ év].
Fontos, hogy a fenti esetek egyikénél sem nő a GT eredménye !
A lakótelepi hulladékszállítás anomáliáinak felszámolására vonatkozó javaslati alternatívák.
A/ Az Önkormányzat rendeletben határozza meg, hogy a lakótelepeken élő lakosok esetében a hulladékszállítási rendszerben ingatlanonként minimálisan
75-80 [l/ingatlan]ürítési térfogatot kell a térítés meghatározásánál figyelembe venni.
Tekintettel a 8 [ürítés/hó] ürítési gyakoriság biztosítására minden ingatlan esetében
– szezontó függetlenül – kerüljön számlázásra.
Például (2009 évi árszinten számítva):
a/ havi díj 75 [l/hó] térfogatkontingensre D= 75l/hét * 1,76[Ft/l] * 4[hét/hó]=528 [Ft/hó],
b/ havi díj 80 [l/hó] térfogatkontingensre D= 80l/hét * 1,76[Ft/l] * 4[hét/hó]=563 [Ft/hó].
(Az előzőek nettó árak!)
Természetesen a jelzett esetben vonalkód-leolvasás nem történik, a fogyasztó havi fix díjat fizet a 4 [ürítés/hó] és 8 [menet/hó] szolgáltatói menetszám alapján.
Összehasonlítás
A TAPPE által alkalmazott árak (lakótelepen) (Békéscsaba, Mezőberény stb.)
(120 [l/hét] kötelező ürítési kontingens; szolgáltatói szállítási menetszám 2 [menet/hét] )
TAPPE díj D= 341 Ft/ürítés * 4ürítés/hó=1364 [Ft/hó],
Árarány 2009 évi árszinten számítva (Bcsaba/Gyomaendrőd): Áa=1364/563=~2,4 !
A TAPPE tehát ezt a szolgáltatást ~ 2,4 –szer magasabb áron végzi!
A megoldás előnye egyrészt, hogy a vázolt díjképzés a szolgáltató ráfordításait, a 8 [menet/hó] szállítási gyakoriság okozta költségeket - az egyéb variánsokkal összehasonlítva - a ráfordítás mértékéhez viszonyítva arányosabban ellentételezi, másrészt a szolgáltatás költségvetése a korábbinál lényegesen pontosabbra tervezhető.
B/ Az Önkormányzat rendeletben határozza meg, hogy a lakótelepeken lakó ingatlantulajdonosok/bérlők esetében a hulladékszállítás díjképzéséhez alapadataként minimálisan 80 [l/ingatlan] térfogatkontingenst kell figyelembe venni. Ezt az egységet kell megszorozni a lépcsőházban lévő lakott ingatlanok számával. Az így kapott térfogatot vonalkódos kukaedényekkel kell a hulladéktároláshoz és az ürítéshez ténylegesen rendelkezésre állítani (80l; 120l; 240l; 700l; stb.). Ezek szállítási megbízására a lakók meghatalmazása alapján a közös képviselő szerződik az ingatlantulajdonosok/bérlők névjegyzékének szolgáltatóhoz történő leadásának kötelezvényével.
A fogyasztás mérése – szokásos módon a kötelező ürítéseket is figyelembe véve – az aktuálisan kihelyezett vonalkódos edények ürítése alapján történik.
Pl.: Összes (lépcsőházi) térfogat (Vö) :
Vö=I (ingatlanok száma [lingatlan/lépcsőház]) * Vk (kötelező térfogatkontingens [l/ingatlan]).
A kötelező térfogatkontingens javasolt mértéke: 80 [l/ingatlan]
Számpéldával (pl.: 10 [lakott ingatlan/lépcsőház]
Vö=10 [lingatlan/lépcsőház] * 80[l/ ingatlan]=800 [l/lépcsőház.]
Vonalkódos etikettek számának megállapítása:
E= Vö/v ahol: E vonalkódos etikettek száma [db];
Vö összes térfogat a lépcsőházra [l/lépcsőház]
v az alkalmazott edény térfogata [l/edény]
E= 800[l/lépcsőház]/120 [l/etikett]=6,66…azaz 7 [etikett(120 l)/lépcsőház]
(Tört szám esetén csak felfele lehet kerekíteni az etikett szám megállapításánál!)
A közös képviselő (10 ingatlan esetén) a számpélda szerint 7db. etikettre (120 l) szerződik, azaz 7 db. vonalkódot vált meg. A kötelező ürítést 7 db. edényre (vonalkódra) számítja a szolgáltató, a tényleges ürítéseket a vonalkód leolvasás alapján a szokásos módon mérik a ténylegesen meglévő, vonalkóddal ellátott és az ürítésre kihelyezett edényszám alapján.
A vonalkódok száma és a ténylegesen rendelkezésre álló hulladékszállító edények száma nyilvánvalóan eltér egymástól. (etikettek egy része a szekrényben!) Az egy lakóra jutó díjat a közös képviselőnek kell számítani, elosztani a lakók megbízása alapján.
A rendszer hátránya, hogy a szolgáltató 8 [menet /hét] gyakoriságú kiszállása nem térül meg. (Közegészségügyi követelmények miatt indokolt 2 [menet/hét] gyakoriságú szállítás !)
C/ A KT rendelet értelmében minden lakóingatlan tulajdonos/bérlő köteles a szolgáltatóval szerződést kötni, a megrendelő által kiválasztott hulladékszállító edény szolgáltatói szállítására.
A kötelező ürítést az igényelt vonalkódok alapján a szolgáltató számlázza a lakosok részére. A kötelezőn felüli tényleges ürítést a kihelyezett, vonalkóddal ellátott edények (1db vonalkód/1db edény) ürítési gyakorisága alapján veszi figyelembe. Ez esetben annyi vonalkódos etikett kerül kiadásra, ahány lakott ingatlan található a lakóegységben (lépcsőházban). A vonalkóddal ellátott edények száma és a vonalkódos etikettek száma eltér egymástól. (Etikett a szekrényben) Az egy lakóra jutó díjat a közös képviselőnek kell számítani, elosztani a lakók megbízása alapján.
A rendszer hátránya, hogy a szolgáltató 2 [menet /hét] gyakoriságú kiszállása nem térül meg. (Közegészségügyi követelmények miatt indokolt 2 [menet/hét] gyakoriságú szállítás !)
I. Javaslat a lakosság részére végzett települési szilárdhulladék szállítás szolgáltatási díjainak 2010 évi mértékére (Az árak nettó értéken szerepelnek!)
Edény térfogata [l] 2009 évi ár [Ft/ürítés] 2010 évi ár [Ft/ürítés]
80 141 155 (bruttó:194)
120 191 210 (bruttó:262,5)
240 283 310 (bruttó:387,5)
Javasolt kötelező ürítési gyakoriság: - nyári szezonban 3 [ürítés/hó],
- téli szezonban 2 [ürítés/hó].
II. Javaslat a vállalkozók és intézmények részére végzett hulladékszállítás szolgáltatási díjainak 2010 évi mértékére. (Az árak nettó értéken szerepelnek!)
Térfogat 80 [l] 120 [l] 240 [l] 1,1[m³] 5 [m³]
Egységár [Ft] 2010 év 429 646 1100 3300 9100
(2009 év) (429) (646) - (3229) (8945)
7. Gyepmesteri tevékenység
A szolgáltatás tartalma Nettó díj [Ft/kg]
2009 2010
Állati tetem átvétele átmeneti tárolásra és megsemmisítésre 70 75
A 2010 évre vonatkozó árak 2010 év 01 hó 01 – el érvényesek.
Gyomaendrőd, 2009. 11. 09.
Tisztelettel:
Egeresi András
Ügyvezető igazgató
A köztemetőkről és a temetkezés rendjéről szóló 26/2000. (XI. 2.) KT rendelet, a települési szilárd hulladékkal kapcsolatos hulladékkezelési helyi közszolgáltatásról szóló 44/2007. (XII. 27.) Gye. Kt. rendelet, a települési folyékony hulladékkal kapcsolatos közszolgáltatás kötelező igénybevételéről szóló 18/2003. (VIII. 12. ) KT rendelet és a lakások és helyiségek bérletéről és elidegenítéséről szóló 12/2001. (IV. 27.) KT rendelet a www.gyomaendrod.hu honlapról tölthető le.
Az SZMSZ szerint: " A Képviselő-testület általában két fordulóban vitatja meg a rendelet tervezeteket. Az első fordulóban felmerült valamennyi módosító indítványt, továbbá az előkészítés során felmerült eltérő szakértői javaslatot és kisebbségi bizottsági, valamint lakossági véleményt is tartalmazó tervezetet kell döntésre a második fordulóban beterjeszteni."
Döntéshozói vélemények
Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottság
|
|
A Bizottság a következő döntéseket hozta:
1./ A temető üzemeltetés és temetkezési szolgáltatások beterjesztett díját nem fogadta el, hanem javasolta a Gyomaszolg Ipari Park Kft-nek és a Gyomaközszolg Kft-nek, hogy a javasolt díjtételeket indoklással terjessze elő a következő bizottsági ülésre.
2./ A Közút fenntartásának díját indokolatlanul soknak tartotta, ezért nem fogadta el, hanem kérte az átdolgozott díjtétel indoklásos előterjesztését a következő Bizottsági ülésre.
3./ A folyékony kommunális hulladék szállításának díját az infláció mértékével, azaz 4.1 %-kal javasolja emelni.
4./ A Szociális bérlakások bérleti díját szintén 4.1 %-kal javasolja emelni.
5./ A települési szilárd hulladék szállítási díját mindaddig nem javasolja emelni, amég a lakótelepen kialakult helyzet nem rendeződik, figyelemmel arra, hogy a rendeződés után kalkulálható az onnan befolyó díjbevétel.
6./ A gyepmesteri tevékenység díjának kérdését az állattartásról szóló helyi rendeletnél tárgyalták.
|
|
Pénzügyi és Gazdasági Bizottság
|
|
A Bizottság javasolja a T. Képviselő-testületnek, hogy a beterjesztett díjakat ne fogadja el, hanem utasítsa a Gyomaszolg Ipari Park Kft-t és a Gyomaközszolg Kft-t új alternatívák kidolgozására.
|
|
Döntési javaslat
"Gyomaszolg Ipari Park Kft és a Gyomaközszolg Kft. 2010 évre javasolt szolgáltatási ár-és díjtételei"
Tervezett döntéstípus:
határozat
Tervezett ágazati besorolás:
Testületi ügyek
A Képviselő-testület a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.
Megszavazandó alternatívák:
A) alternatíva
1./
Gyomaendrőd Város Képviselő-testülete a Gyomaszolg Ipari Park Kft. ügyvezetője által 2010 évre javasolt temető üzemeltetés és a temetkezési szolgáltatás díjtételek mértékét nem fogadja el. Ezzel egyidejűleg utasítja a Kft-t, hogy a részletes indokolással alátámasztott emelési javaslatát terjessze elő a decemberi ülésre. A javaslat beadásának határideje: 2009. november 30.
2./
Gyomaendrőd Város Képviselő-testülete a Gyomaszolg Ipari Park Kft. ügyvezetője által beterjesztett tervezett közmű-egyeztetési díját ( nettó 12.000 Ft) nem fogadja el, átdolgozásra visszaadja a Kft. részére.
3./
Gyomaendrőd Város Képviselő-testülete a folyékony kommunális hulladékszállításra az infláció mértékének megfelelően 4,1 %-os emelést fogad el.
A képviselő-testület utasítja a Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottságot, hogy a képviselő-testület 2009. decemberi ülésére a települési folyékony hulladékkal kapcsolatos közszolgáltatás kötelező igénybevételéről szóló 18/2003.(VIII.12.) Kt. rendelet módosítását készítse elő.
4./
Gyomaendrőd Város Képviselő-testülete a szociális bérlakások és szolgálati bérlakások bérleti díjának mértékét az infláció mértékének megfelelően 4.1 %-al emeli meg.
A Gyomaszolg Ipari Park Kft., mint a bérlakások kezelője 2009. december 31-ig értesítse ki a bérlőket a tervezett 4,1 %-os emelésről, tekintettel a 90 napos tájékoztatási kötelezettségre.
A képviselő-testület utasítja a Humánpolitikai Bizottságot, hogy a képviselő-testület decemberi ülésre a 12/2001.(IV.27.) Kt rendelet módosítását készítse elő.
5./
Gyomaendrőd Város Képviselő-testülete a települési szilárd hulladékkal kapcsolatos hulladékkezelési helyi közszolgáltatásról szóló 44/2007.(XII.27.) Gye. Kt. rendeletet nem módosítja. A Képviselő-testület a díjételek esetleges változtatására a 2009. évi tapasztalatok és árbevételek ismeretében 2010 első félévében tér vissza.
6./
Gyomaendrőd Város Képviselő-testülete a gyepmesteri tevékenység ellátására javasolt díjtételt jelen ülésen a 24/2003.(XI.13.) Kt. rendelet módosítás első fordulós vitája során tárgyalja.
Határidők, felelősök:
Határidő: 2009. 12. 17.
Felelős: Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottság
Hivatali felelős: Liszkainé Nagy Mária
Határidő: 2009. 12. 17.
Felelős: Humánpolitikai Bizottság
Hivatali felelős: Keresztesné Jáksó Éva
B) alternatíva
Gyomaendrőd Város Képviselő-testülete a Gyomaszolg Ipari Park és a Gyomaközszolg Kft. által beterjesztett 2010 évre javasolt szolgáltatási ár-és díjtételeit nem fogadja el, utasítja a szolgáltatót, hogy a képviselő-testület soron következő ülésére dolgozzon ki új díjtételeket.
Határidők, felelősök:
Határidő: 2009. 12. 17.
Felelős: Várfi András
Hivatali felelős: Liszkainé Nagy Mária