7. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
A Képviselő-testület
2011. február 24-i ülésére

Tárgy:   Települési szilárd hulladékkal kapcsolatos hulladékkezellési helyi közszolgáltatásokról szóló 44/2007 (XII.27.) Gye.Kt.rendelet módosítása
Készítette:   Varjú Róbert
Előterjesztő:   Dr. Csorba Csaba jegyző
Véleményező bizottság:   Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság, Pénzügyi, Gazdasági, Turisztikai, Ellenőrző és Közbeszerzési Bizottság, Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottság

 Tisztelt Képviselő-testület!

 A hulladékszállítási díjak 2011. évi megállapításáról szóló előterjesztést a Képviselő-testület 2010. novemberében tárgyalta. A decemberi testületi ülésen a 527/2010.(XII.23.) Gye. Kt. határozattal a II. fordulós tárgyalását levette napirendről.
A Gyomaköszolg. Kft. feladata a lakossági és vállalkozási szilárd hulladékkezelési közszolgáltatási díj számítása. A közszolgáltatási díj a 64/2008. (III. 28.) Korm. rendelet alapján került meghatározásra.
Az önkormányzat költségvetési helyzetét, a hulladékgazdálkodási törvény alapelveit figyelembe véve a hulladékszállítási díjtételeket, a Szolgáltató költségeit felül kellett vizsgálni. A hulladékgazdálkodásról szóló 2000. évi XLIII. törvényben, a települési szilárd és folyékony hulladékkal kapcsolatos közegészségügyi követelményekről szóló 16/2002. (IV. 10.) EüM rendelet 5. § (2) bekezdése értelmében a bomló szerves anyagot tartalmazó hulladékot az országos településrendezési és építési követelményekről szóló 253/1997. (XII. 20.) Korm. rendelet 10. §-a (2) bekezdésének 1. és 2. pontja szerinti nagyvárosias és kisvárosias lakóterületen hetente legalább kétszer, egyéb lakóterületen hetente legalább egyszer, illetőleg szükség szerint nagyobb gyakorisággal el kell szállítani, ennek megfelelően szabályozták az önkormányzatok a helyi rendeletükben a hulladékszállítást. A gyomaendrődi lakossági hulladékszállításban változást jelent a heti egyszeri kötelező ürítés bevezetése, amely 2011. 04. 01.-től esedékes. Társasházak esetén továbbra is a lakásonkénti  min. 80 l-es igénybevétel a kötelező. Üdülők esetében május-szeptember (5 hó) időszakban heti egy ürítés a kötelező. Földutak esetén a heti egy ürítést az ügyfél részére hulladékgyűjtő zsák átadásával biztosítja a Kft. 2011. 03. 31.-ig a 2010. évi díjak maradnak érvényben, tehát díjváltozás 2011. 04. 01-jel történik. A kalkuláció a fent leírtak figyelembevételével készült.
A Gyomaközszolg Kft. a 2011. évi várható szolgáltatás mennyiséget a 2010 .év szállítási adatai alapján kalkulálta. 2011. első negyedéve 2010 .év első negyedéve alapján lett figyelembe véve. A II.-IV. negyedévek esetén a jelenlegi szerződéses állományt figyelembe véve számolták a heti köztelező ürítést. A lomtalanítás esetében a 2009. és a 2010. évi mennyiség jelentős eltérése miatt 2011-es évre a két év átlagát vették figyelembe.
 
A költségek számításánál kalkulálták a bérek és járulékok, valamint a szolgáltatások díjának változását. A szelektív hulladékszigetek kezelése és további közfeladatok ellátása a közületek érdekét is szolgálja, így a kapcsolódó költségek a közületeket is terhelik a szállított tömeg arányában.
 
A csatolt táblázatokon látható a mennyiségek űrtartalom és tömeg szerinti bontása, valamint a költségtervezet.
 
A fizetendő díj képlete:
 
            (A/B)*C*D=E, ahol
            A= felmerülő költség díjkompenzációval csökkentve (Ft)
            B= várható hulladékmennyiség (liter)
            A/B= 1 liter hulladékgyűjtési, szállítási, ártalmatlanítási díja(Ft/liter)
            C= hulladékedény térfogata (liter)
            D= edény kezelésének súlyszáma
            E= edényürítési, szállítási, ártalmatlanítási díja (Ft)
 
A szolgáltató az alábbi űrtartalmú edényekre köt szerződést: 80, 120, 240, 660, 770, 1100, 5000 liter. A jelzett szokványos űrtartalomtól eltérő edénytérfogat esetén a következő megadott űrtartalom kategória alapján végeznek szolgáltatást.
A lakossági hulladékzsák értékesítési díja a 120 literes lakossági hulladékedények szolgáltatási díjával megegyezik.
 
 
Alábbi táblázatok a képlet szerinti díjszámítást mutatják:
 
  Lakossági díjak (nettó Ft)
 
Űrtartalom
A
B
A/B
C
D
E
60 l
43466659
 
     (4 millió Ft
 
kompenzációval)
 
 
26650930
1,631
60
1,1000
108
80 l
80
1,1000
144
120 l
120
0,9950
195
240 l
240
0,7400
290
660 l
660
0,6640
715
770 l
770
0,6280
789
1100 l
1100
0,5495
986

 

Lakossági árcsökkenés
(nettó Ft)
                   2010.      2011.04.01-től Csökkenés
60 l
n a.
108
 
80 l
146
144
1,37%
120 l
198
195
1,52%
240 l
294
290
1,36%
660 l
725
715
1,38%
770 l
800
789
1,38%
1100 l
1000
986
1,40%
 
Díj összetétele
Gyűjtés-szállítás           37%
Ártalmatlanítás 27%
Egyéb költségek          36%
 
Közületi díjak (nettó Ft)
 
Űrtartalom
A
B
A/B
C
D
E
 
80 l
 
 
 
17837091
 
 
 
 
 
 
5013580
 
 
 
3,5578
80
1,6749
477
120l
120
1,515
647
240 l
240
1,288
1100
660 l
660
0,9969
2341
1100 l
1100
0,825
3229
5000 l
5000
0,5029
8945
  

 

Közületi áremelés (nettó Ft)
2010.            2011.04.01-től Növekedés
80 l
429
477
11,19%
120 l
647
647
0,00%
240 l
1100
1100
0,00%
660 l
n.a.
2341
 
1100 l
3229
3229
0,00%
5000 l
8945
8945
0,00%
 
Díj összetétele
Gyűjtés-szállítás           31%
Ártalmatlanítás 23%
Egyéb költségek          46%
 
A GYOMASZOLG Kft egyedi igényének esetén az ügyféllel egyedi áron köt megállapodást többletköltségeinek figyelembe vételével.
 
 Kockázatelemzés:
 
 Előnyök
 

Hátrányok

A díjak elfogadása esetén további önkormányzati díjkompenzáció nem szükséges.

A díjak elfogadása esetén a közületi szolgáltatásnál a 80 l-es űrtartalom esetében több mint 11%-os emelkedés várható 2010-es évhez képest.

A díjak elfogadása esetén a lakosság részére az ürítésenkénti díjak minden egyes űrtartalom esetén csökkenek 2010-es évhez képest.

Az éves szolgáltatási díj a heti egyszeri ürítés bevezetése miatt mind a közületi, mind a lakossági szolgáltatás esetében duplájára emelkedik.

 
 
 Tisztelt Képviselő-testület! A 44/2007. (XII.27.) önkormányzati rendelet átfogó felülvizsgálata a márciusi testületi ülésre kerül beterjesztésre. A 2011. évi költségvetés elfogadása megtörtént, a díjkompenzáció csak az első negyedévre került beépítésre, ezért fontos a közszolgáltatási díjak rendezése.
 
 

 


Döntéshozói vélemények

Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottság  

A Bizottság 2 igen, 2 tartózkodás, 1 nem szavazattal nem fogadta el a rendelet módosítás tervezetét.

 
Pénzügyi, Gazdasági, Turisztikai, Ellenőrző és Közbeszerzési Bizottság  

A Bizottság 1 igen, 1 tartózkodás, 2 nem szavazattal nem fogadta el a rendelet módosítás tervezetét.

 
Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság  

A Bizottság nem fogadta el a rendelet módosítás tervezetét. Javasolja, hogy a márciusi testületi ülésre kerüljön beterjesztésre a rendelet átfogó felülvizsgálatával a 2011. évi díjak meghatározása.

 
Döntési javaslat

"Települési szilárd hulladékkal kapcsolatos hulladékkezellési helyi közszolgáltatásokról szóló 44/2007 (XII.27.) Gye.Kt.rendelet módosítása"

Tervezett döntéstípus: rendelet
Tervezett ágazati besorolás: Rendelet alkotás, szabályozás
A Képviselő-testület a javaslatról minősített többséggel, nyílt szavazással dönt.

Megszavazandó alternatívák:

A) alternatíva

 

T E R V E Z E T
 
 
Gyomaendrőd Város Önkormányzat Képviselő-testületének
……./2011. (……..) önkormányzati rendelete
a települési szilárd hulladékkal kapcsolatos hulladékkezelési helyi közszolgáltatásról szóló 44/2007. (XII. 27.) önkormányzati rendelet
 módosításáról
 
Gyomaendrőd Város Önkormányzat Képviselő-testülete a hulladékgazdálkodásról szóló 2000. évi XLIII. törvény 23. §-ában kapott felhatalmazás alapján, a helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. törvény 8. § (1) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
1. § A települési szilárd hulladékkal kapcsolatos hulladékkezelési helyi közszolgáltatásról szóló 44/2007. (XII. 27.) önkormányzati rendelet 5. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
 
5. §(1) Az ingatlantulajdonos köteles, illetve jogosult az ingatlanán keletkező települési szilárd hulladékot az e rendeletben meghatározott módon és helyen gyűjteni, a Szolgáltatónak átadni. E körben kötelessége továbbá, hogy:
a) Az ingatlanán keletkező települési szilárd hulladék kezelésére az Önkormányzat által szervezett és a Szolgáltató által nyújtott közszolgáltatást heti egy alkalommal igénybevegye;
b) a közszolgáltatási díjat kiegyenlítse;
c) a hulladék gyűjtése és tárolása során megfelelő gondossággal járjon el annak érdekében, hogy a hulladék mások életét, testi épségét, egészségét és jó közérzetét ne veszélyeztesse, a település természetes és épített környezetét ne szennyezze, a növény - és állatvilágot ne károsítsa, a közrendet és a közbiztonságot ne zavarja;
d) az ingatlanán keletkező hulladék mennyiségét alacsony szinten tartsa;
e) a komposztálható zöldhulladékot elkülönítve tárolja;
(2) Az ingatlantulajdonos köteles a Szolgáltatónak bejelenteni, ha tulajdonosváltozás vagy egyéb ok folytán a közszolgáltatás igénybevételére kötelezetté válik; meg kell jelölnie egyben az ingatlanon keletkező rendszeres háztartási szilárd hulladék esetében az ingatlanon lakók számát, nem rendszeres szilárd hulladék esetében pedig a várhatóan keletkező hulladék mennyiségét.
(3) Az ingatlantulajdonost nem terheli az (1) bekezdésben foglalt kötelezettség a beépítetlen, vagy nem lakott ingatlana tekintetében, ahol nem tartózkodik és hulladék sem keletkezik.
(4) Az az ingatlantulajdonos, akinek ingatlanán települési szilárd hulladék keletkezik, de az ingatlana egyidejűleg gazdálkodó szervezet cégnyilvántartásban bejegyzett székhelyéül, telephelyéül vagy fióktelepéül is szolgál, köteles a települési szilárd hulladékát a gazdálkodó szervezetnek az ingatlanon folytatott gazdasági tevékenysége során keletkezett települési szilárd hulladéktól elkülönítetten gyűjteni és arra a közszolgáltatást igénybe venni, feltéve, hogy az ingatlanon keletkezett összes települési szilárd hulladékra nem a helyben szervezett kötelező közszolgáltatást veszi igénybe.
(5) Az ingatlantulajdonos a település szilárd hulladékot fajtánként szelektálva térítésmentesen helyezheti el az erre a célra kijelölt hulladékszigeten. A hulladékszigetek listáját a 1. sz melléklet tartalmazza.
 
2. § A települési szilárd hulladékkal kapcsolatos hulladékkezelési helyi közszolgáltatásról szóló 44/2007. (XII. 27.) önkormányzati rendelet 16. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
 
16. §(1) A hulladékkezelési közszolgáltatás egységnyi díját a lakosság számára a 4. melléklet, a vállalkozói közületek számára az 1. függelék határozza meg.
(2) Ha a közszolgáltatási díjat az Önkormányzat a Rendelet 6. § (1)-(5) bekezdése alapján számított díjnál alacsonyabb mértékben állapítja meg, a különbséget díjkompenzáció formájában köteles a Szolgáltatónak megtéríteni. Az Önkormányzat - az általa megállapított díjkedvezmény esetén - a felmerülő költségeket - más forrásból - a Szolgáltató számára köteles megtéríteni.
(3) A közszolgáltatási díj megfizetésére az az ingatlantulajdonos köteles, aki a jelen rendeletben foglaltak szerint a hulladékkezelési közszolgáltatás igénybevételére kötelezett.
(4) Az ingatlantulajdonos a közszolgáltatási díjat a Szolgáltató részére - a teljesített közszolgáltatás alapján, számla ellenében - negyedévente, utólag köteles megfizetni.
(5) A közszolgáltatás díjának kiegyenlítése a számla benyújtásakor esedékes.
(6) Nem tagadhatja meg a közszolgáltatási díj megfizetését az, aki a települési szilárd hulladékkal kapcsolatos kötelezettségeit nem teljesíti, feltéve, hogy a Szolgáltató számára a közszolgáltatást felajánlja, illetve a közszolgáltatás teljesítésére vonatkozó rendelkezésre állását igazolja.
 
 
3. §A települési szilárd hulladékkal kapcsolatos hulladékkezelési helyi közszolgáltatásról szóló 44/2007. (XII. 27.) önkormányzati rendelet 4. melléklete helyébe e rendelet 1. melléklete lép.
 
4. § A települési szilárd hulladékkal kapcsolatos hulladékkezelési helyi közszolgáltatásról szóló 44/2007. (XII. 27.) önkormányzati rendelet 5. melléklete helyébe e rendelet 1. függeléke lép.
 
Záró rendelkezések
 
3. § (1) Ez rendelet 2011. április 1-én lép hatályba, és a hatályba lépését követő napon hatályát veszti.
(2) Hatályát veszti az 54/2009. (XII. 29.) önkormányzati rendelet 8. § és 9. §-a.
 
  
 
1. melléklet a …./2011. (………..) önkormányzati rendelethez:
 
Közszolgáltatási díj 2011. április 1-től
 
     Lakossági
 
A
B
C
Edényzet típusa
Közszolgáltatási díj (Ft/ürítés)
 Éves díj  (nettó)
60 literes
108
5.616,-
80 literes
144
7.488,-
110 – 120 literes
195
10.140,-
240 literes
290
15.080,-
660 literes
715
37.180,-
770 literes
789
41.028,-
1100 literes
986
51.272,-
zsák
195
10.140,-
  Az árak az ÁFÁ-t nem tartalmazzák.
 
 
 
  1. függelék a ………./2011 ( ) önkormányzati rendelethez
 
 
Vállalkozói, közületi díjak  2011. április 1-től
 
 
Edényzet típusa
Közszolgáltatási díj Ft /ürítés (nettó)
 80 literes
477
 120 literes
647
240 literes
1100
660 literes
2341
1100 literes
3229
5000 literes
8945
 Az árak az ÁFÁ-t nem tartalmazzák.
 
Gyomaendrőd, 2011.
 
 
            Várfi András sk.                                                          Dr. Csorba Csaba sk.
             polgármester                                                                         jegyző
 
 
 

 


Határidők, felelősök:

Határidő: értelem szerint
Felelős: Dr. Csorba Csaba
Hivatali felelős: Liszkainé Nagy Mária

Határidő: 2011. 04. 01.
Felelős: Dr. Csorba Csaba
Hivatali felelős: Liszkainé Nagy Mária

B) alternatíva

Gyomaendrőd Város Képviselő-testülete a települési szilárd hulladékkal kapcsolatos hulladékkezelési helyi közszolgáltatásról szóló 44/2007.(XII.27.) önkormányzati rendelet beterjesztés szerinti módosítását nem fogadja el. Utasítja a jegyzőt, hogy a márciusi testületi ülésre terjessze be a rendelet átfogó felülvizsgálatát, módosítását.


Határidők, felelősök:

Határidő: 2011. 03. 31.
Felelős: Dr. Csorba Csaba
Hivatali felelős: Liszkainé Nagy Mária

« Vissza
Vissza a főmenübe