4. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
A Képviselő-testület
2010. május 27-i ülésére

Tárgy:   A közterületek használatának rendjéről és köztisztaságról szóló rendelet módosítása II. forduló
Készítette:   Csényi István
Előterjesztő:   Dr. Csorba Csaba jegyző
Véleményező bizottság:   Humánpolitikai Bizottság, Pénzügyi és Gazdasági Bizottság, Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság, Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottság

Tisztelt Képviselő - testület!

 Gyomaendrőd Város képviselő-testület döntött ( 451/2009.(XI.26.) Gye. Kt. rendelet ) arról, hogy a közterületek használatának rendjéről és a köztisztaságról szóló rendeletet célszerű felülvizsgálni, majd lakossággal véleményeztetni, megvitatni, és azt követően elfogadni.
 
A rendeletmódosítás szükségessége, a lakossági fórumon elhangzott vélemények, javaslatok illetve a környező települések rendeletei tanulmányozásának tapasztalatai részletesen kifejtésre kerültek az első fordulós vitára bocsátott előterjesztésben.
 
Gyomaendrőd Város Önkormányzata Képviselő-testülete a 2010. április 29-i Képviselő-testületi ülésen első fordulóban tárgyalta a közterületek használatának rendjéről és a köztisztaságról szóló rendeletet, és második  fordulós tárgyalásra alkalmasnak ítélte.
 
Az SZMSZ szerint: „A Képviselő-testület általában két fordulóban vitatja meg a rendelet tervezeteket. Az első fordulóban felmerült valamennyi módosító indítványt, továbbá az előkészítés során felmerült eltérő szakértői javaslatokat és kisebbségi bizottsági, valamint lakossági véleményt is tartalmazó tervezetet kell döntésre a második fordulóban beterjeszteni.”
 
Indoklás
A rendelet tervezet 1- 17. §-ok módosítása a jelenleg érvényben lévő hatósági eljárást felváltó szerződéses ( polgárjogi ) kapcsolati rendszer miatt történt, melyet az előkészítés során a véleményező bizottságok és a T. Képviselő – testület is az I. fordulós vita során javasolt. Ennek megfelelően a határozattal záruló közterület-használati engedély helyébe a bérleti szerződés lép. Az 51.§ részletesen meghatározza a szerződés tartalmát, amely alapján biztosítottak azok a szankciók, amivel a közterület eredeti állapotának helyreállítása garantálható. A szerződés formában történő közterület használat engedélyezése a rendelettervezet elfogadását követően bérleti jogviszony keretében történik, amely tágabb lehetőséget ad a tulajdonosi érdekek érvényesítésére.
 
A rendelet tervezet az előkészítés és a lakossági fórumon megfogalmazott javaslat alapján A és B alternatívát tartalmaz a 41.§ módosítására. Az A alternatíva a bérleti jogviszonyhoz kapcsolódóan meghatározza, hogy a közterület-használatra bérleti szerződést kell kötni. A B alternatíva azt a javaslatot szabályozza, mely szerint mindkét településrész rendelkezik megfelelő piactérrel, így az alkalmi és mozgó árusítás, mozgó bolt, idény jellegű zöldség, gyümölcsárusítás, kiállítás alkalmi vásár tevékenységek a piacterekre lenne korlátozva. Ennek megfelelően az előzőekben felsorolt tevékenységeket nem lehet végezni közterületen csak a kijelölt piactereken.
 
Kockázat elemzés
A jelenleg érvényben lévő hatósági eljárást felváltó szerződéses ( polgárjogi ) kapcsolati rendszer keretében a közterület – használat bérleti jogviszonnyal jön létre szerződés formájában. A szerződésben részletesebben meghatározhatók a közterület – használat feltételei, szabályozhatóbbá válnak a tulajdonos és a bérlő érdekei. Az előterjesztésben felsorolt tevékenységek gyomai és endrődi piacterekre való korlátozásának előnye, hogy azzal csökken az adminisztráció, a piac üzemeltetőjének bevétele keletkezik. Hátránya, hogy a lakosság nem a korábban elérhető árusító helyeken tud vásárolni. Az árusítók részéről esetlegesen forgalomcsökkenés következhet be. 
 
Fent leírtak figyelembevételével készült el a módosító rendelettervezet, melyet kérem, szíveskedjenek megvitatni, és elfogadásáról dönteni.

Döntéshozói vélemények

Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottság  

Gyomaendrőd Város Önkormányzatának Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottsága javasolja a Tisztelt Képviselő-testület számára a rendelet módosítását.

Gyomaendrőd Város Önkormányzatának Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottsága a rendelet 41. § módosítására az  "A" alternatívát javasolja.

 
Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság  

Gyomaendrőd Város Önkormányzatának Ügyrendi, Oktatási, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Mezőgazdasági Bizottsága javasolja a Tisztelt Képviselő-testület számára a rendelet módosítását.

Gyomaendrőd Város Önkormányzatának Ügyrendi, Oktatási, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi  Bizottsága a rendelet 41. § módosítására nem tett javaslatot az "A" illetve "B" alternatíva elfogadására.

 
Pénzügyi és Gazdasági Bizottság  

Gyomaendrőd Város Önkormányzatának Pénzügyi és Gazdasági Bizottsága javasolja a Tisztelt Képviselő-testület számára a rendelet módosítását.

Gyomaendrőd Város Önkormányzatának Pénzügyi és Gazdasági Bizottsága a rendelet 41. § módosítására az "A" alternatívát javasolja.

 
Humánpolitikai Bizottság  

Gyomaendrőd Város Önkormányzatának Humánpolitikai Bizottsága javasolja a Tisztelt Képviselő-testület számára a rendelet módosítását.

Gyomaendrőd Város Önkormányzatának Humánpolitikai Bizottsága a rendelet 41. § módosítására az "A" alternatívát javasolja.

 
Döntési javaslat

"A közterületek használatának rendjéről és köztisztaságról szóló rendelet módosítása II. forduló "

Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: Rendelet alkotás, szabályozás
A Képviselő-testület a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.

TERVEZET
 
Gyomaendrőd Város Önkormányzat Képviselő-testületének …/2010. (….) önkormányzati rendelete
a közterületek használatának rendjéről és köztisztaságról szóló 37/2007. (XI. 30.) önkormányzati rendelet módosításáról
 
Gyomaendrőd Város Önkormányzat Képviselő-testülete az Alkotmány 44/A. § (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, a helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. törvény 8. § (1) bekezdésében kapott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el.
 
1. § A közterületek használatának rendjéről és köztisztaságról szóló 37/2007. (XI. 30.) önkormányzati rendelet (a továbbiakban: R.) 1. § c) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
„c) megállapítja a közterület-használat rendjének szabályait, a közterület-használati díj mértékét és fizetésének módját.”
 
2. § A R. 9. § (1), (4) a 23. §, és a 28. § (1) bekezdésnek „közterület-használati engedély” szövegrész helyébe a „bérleti szerződés” szövegrész lép
 
3. § A R. 40. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„40. §(1) A közterületek rendeltetéstől eltérő használatához bérleti szerződés szükséges.”
 
A alternatíva
 
4. § A R. 41. § első mondata helyébe a következő lép:
„41. §Közterület-használatra bérleti szerződést kell kötni.”
 
B alternatíva
 
41. § Közterület-használati engedélyt kell beszerezni:
a) közterületbe 10 cm-en túl benyúló üzlethomlokzat, kirakatszekrény, védőtető, ernyőszerkezet, átfeszítő kötél, cég- és címtábla elhelyezéséhez, fennmaradásához;
b) hirdető-berendezés és reklámhordozó elhelyezéséhez, fennmaradásához, ideértve a választási kampányt szolgáló önálló hirdető-berendezés elhelyezését is, továbbá a közterületre jogszerű engedély alapján kihelyezett építményre vagy tárgyra felszerelt reklám elhelyezéséhez;
c) árusító és árusítással kapcsolatos fülke, pavilon létesítéséhez, üzlet előtti árubemutatóhoz;
d) építési munkával kapcsolatos létesítményekhez különösen állványzat, konténerek és ezek tartozékainak elhelyezéséhez, munkaterület körülhatárolásához, építőanyag tároláshoz;
e) film és televíziós felvételhez, ha az a közterület rendeltetésszerű használatát huzamosan akadályozza, vagy elzárt területet igényel;
f) vendéglátó-ipari előkerthez;
g) szórakoztató, mutatványos tevékenységhez;
h) üzleti szállítás, rakodás alkalmával hordók, ládák, göngyölegek elhelyezéséhez;
i) közterület-használatra még át nem adott közterület ideiglenes hasznosításához;
j) köztárgy elhelyezéséhez, fennmaradásához;
k) hangos hirdető berendezések elhelyezéséhez, üzemeltetéséhez.”
 
5. § A R. 43. § első mondata helyébe a következő lép:
„43. §A bérleti szerződés megkötése csak akkor tagadható meg, ha a kért közterület-használat.”
 
6. § A R. 44. § (1) és (2) bekezdésnek helyébe a következő rendelkezés lép:
„44.§(1) Nem köthető bérleti szerződés, ha a használat
(2) Nem köthető bérleti szerződés abban az esetben sem, ha.”
 
7. § A R. V. Fejezet „Közterület-használati engedély iránti kérelem” alcím helyébe a „Közterület-használat iránti kérelem” alcím lép:
 
8. § A R. 45. § (1), (2) és (4) bekezdésnek helyébe a következő rendelkezés lép:
„45. §(1) Közterület-használati iránti kérelem (továbbiakban: Kérelem) formanyomtatványon benyújtható be.
(2) A kérelemhez a 41. § b), c), i) pontjának esetében helyszínrajzot kell csatolni, melyen kérelmező feltünteti az elfoglalni kívánt terület pontos helyét;
(4) A Kérelemhez csatolni kell továbbá mindazt, melyet a bérbeadó a bérleti szerződés megkötéséhez elengedhetetlenül szükségesnek tart.”
 
9. § A R. 47. § (1), (2), (3) és (4) bekezdésnek helyébe a következő rendelkezés lép:
„47. §(1) A közterület-használatot annak kell kérelmeznie, aki a közterületet használni kívánja. (2) Építési engedélyhez kötött építmény esetében az építtetőnek, az építési munkákkal összefüggő ideiglenes közterület-használat esetében a kivitelezőnek vagy az építtetőnek kell a bérleti szerződést megkötnie.
(3) Az Önkormányzati és intézményeinek beruházásaihoz a kivitelezőnek kell a kérelmet benyújtani és a bérleti szerződést megkötni, de a közterület-használati díj fizetése alól mentesül.
(4) A szerződés a kérelmezőt nem mentesíti a jogszabályokban előírt szakhatósági engedélyek és hozzájárulások beszerzése alól.”
 
10. § A R. V. Fejezet „A Közterület-használati engedély” alcím helyébe a „A bérleti szerződés” alcím lép.
 
11. § A R. 47. § (1), (2) és (3) bekezdésnek helyébe a következő rendelkezés lép:
„48.§(1) A szerződés megkötése polgármesteri hatáskörbe tartozik.
(2) A jelen rendeletben meg nem nevezett közterület-használati formák esetében az engedélyezést a polgármester egyedileg bírálja el.
(3) A (1)-(2) bekezdésekben meghatározott engedélyeztetéshez szükséges döntés-előkészítő feladatokat a Polgármesteri Hivatal Városüzemeltetési Osztálya látja el.”
 
12. § A R. 50. § (1) és (2) bekezdésnek helyébe a következő rendelkezés lép:
„50.§(1) a szerződés
a) határozott időre, de legfeljebb egy évre;
b) valamely meghatározott feltétel bekövetkeztéig;
c) határozatlan időre köthető.
(2) Az építési munka végzésével kapcsolatos tevékenységre, építőanyag elhelyezésére a szerződés csak az építési munka végzésének tartamára köthető.”
 
13. § A R. 51. § helyébe a következő rendelkezés lép:
„51. § (1) A szerződésnek tartalmaznia kell:
a) a szerződő felek nevét, címét, székhelyét, telephelyét,
b) a közterület igénybevételének célját és időtartamát, vagy azt, hogy a jogviszony milyen feltétel bekövetkezéséig tart,
c) a közterület helyének, használati módjának, mértékének és feltételeinek meghatározását,
d) a fizetendő használati díj mértékét, fizetésének módját, értelemszerűen a 55. §- ban, illetve a 3. számú mellékletben foglaltak szerint,
e) bérleti jogviszony megszűnése esetére az eredeti állapot helyreállítására vonatkozó kötelezettség előírását,
f) az építőanyagok és szerkezetek tárolása esetén, a munka-, baleset- és egészségvédelmi óvórendszabályok betartásának kötelezettségét,
g) közlekedés korlátozásával használt közterületnél a használó költségére kialakított forgalom átterelését, a városképi követelményeket kielégítő palánk, vagy védőtetővel ellátott átjáró létesítését, annak elbontásának, az eredeti állapot helyreállításának kötelezettségét,
h) közterületen folyó munkavégzés esetén a növényzet védelmének, a munkaterületen lévő csapadékvíznyelő rácsok letakarításának, szükség esetén eredeti helyreállításának kötelezettségét,
i) a munkahely és felvonulási terület tisztántartásának előírását, a felesleges föld, törmelék, hulladék, szemét saját költségen történő elszállításának kötelezettségét,
j) a munkálatok elvégzése után – garanciális idő alatt - keletkező süllyedések saját költségen történő azonnali helyreállításának kötelezettségéről,
k) a téli, illetve technológiailag alkalmatlan időben az ideiglenes helyreállítási, - határidő meghatározásával – a végleges helyreállítási kötelezettséget,
l) a kötelezettségek nem teljesítése esetére a 53-54 §-ban foglaltakat,
m) közérdekből megszüntetés esetére való hivatkozást.
(2) A szerződés, ha jellegéből az fakad, csak a használó, bejelentett alkalmazottját, szervezet esetében bejegyzett tagját jogosítja a közterület használatára.”
 
14. § A R. 52. § helyébe a következő rendelkezés lép:
„52. § A szerződés megszűnik
a) a szerződésben meghatározott idő elteltével;
b) a szerződésben meghatározott feltétel bekövetkeztével;
c) a szerződésben foglaltak megsértése miatti;
d) a jogosult bejelenti a közterület használatának felhagyását.”
 
15. § A R. 53. § (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(3) Ha a használó a közterület helyreállításáról nem gondoskodik, a bérbeadó a költségére a helyreállítást elvégeztetheti.”
 
16. § A R. 54. § helyébe a következő rendelkezés lép:
„54. § A szerződéskötésre illetve a bérleti jogviszonyra és az abból fakadó vitás kérdésekre a Polgári Törvénykönyv, különösen annak a bérletre vonatkozó rendelkezései irányadók.”
 
17. § A R. 55. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„55. §(1) A szerződésben meghatározott díjat a használó egy összegben köteles teljesítheti.”
 
18. § Ez a rendelet 2010. év július 1.-én lép hatályba.
E rendelet szabályait 2010. július 1. után indult ügyekben kell alkalmazni.

Határidők, felelősök:

Határidő: azonnal
Felelős: - AZONNALI VÉGREHAJTÁS -

« Vissza
Vissza a főmenübe