Tájékoztató a vasút beruházásról és az endrődi híd rekonstrukciójáról
Készítette:
Liszkainé Nagy Mária
Előterjesztő:
Várfi András polgármester
Véleményező bizottság:
Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottság, Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság, Pénzügyi és Gazdasági Bizottság, Humánpolitikai Bizottság
Tisztelt Képviselő-testület!
Településünkön két nagy beruházás a befejezéséhez közeledik.
1. Vasúti pályaszakasz felújítása
Mezőtúr – Gyoma vonalszakasz vasúti felújításra 2007. évben kötött szerződést a beruházó.
A beruházást 2008. januárjában kezdték el ténylegesen.
A kivitelezés tervezett befejezésének napja 2009. szeptember 30. volt, de a kivitelező nem tudta tartani. 2009.november 30-val jelentette készre a Mezőtúr-Gyoma vágányszakasz átépítését.
A műszaki átadás átvételi eljárást 2009. december 15 -én megkezdték.
A korszerűsítés főbb jellemzői : Tervezett kiépítési sebesség 160 km/ó, de az átépítés után a 480+00 és az 500+00 számú szelvények között ( a Hármas-Körös híd után – Katona J. utcai keresztezés) a megengedett közlekedési sebesség a 46. számú főközlekedési út és a 120. számú vasút szintbeli keresztezés fennállásáig 120 km/ó marad.
Megtörtént a nyíltpályán a vasúti pálya cseréje, a kapcsolódó műtárgyak építése, a Hármas-Körös híd szerkezetének felújítása. A munkálatok során átépítésre kerültek az állomási átmenő és mellékvágányok. Új széles peron, a X. vágány mellett oldalperon épült. A széles peronra gyalogos aluljárót építettek, a mozgásukban korlátozott személyek számára liftek épültek. Esőbeállók, perontetők készültek. A vágányhálózat mellett új korszerű biztosító berendezés, utas tájékoztató berendezések készült.
A lakott területek közelében zajvédőfal készült és zajmérések alapján egyes ingatlanoknál ablakcserével oldották meg, hogy a zajszint megfelelő legyen.
A 2009. decemberi eljárás keretén belül a Mezőtúr állomás gyalogos és utas aluljáró átvételre került.
A műszaki átadás-átvételi eljárást januárjában folytatták, de a hiányosságok miatt az eljárást megszüntették.
(Az eljárásban az alábbi észrevétellel éltünk: Vásártéri ltp. CS 2-0-0 csatorna szelvényében vezetékek átépítése nem történt meg, Nagylaposi megálló fedett várakozóhely hiánya, Vitéz dűlői csatorna helyreállítása, Nagylapos vasúti átjáró útja helyreállítása, 46-os főút és a vasút közötti belvízcsatorna vízelvezetése nem megfelelő, liftek működése, az aluljáró biztonsága, zajvédőfal a vasútállomásnál, C D épületek, 7,8, 9 épületek, hangosbemondó, Katona J. utcai átjáró útburkolatának, illetve járdáinak helyreállítása, Pásztor János – Ságvári utcai kanyarban útburkolat helyreállítása, Önkormányzati tulajdonú területek, illetve vasúti területek tereprendezése, hulladékok elszállítása)
A beruházó tájékoztatása szerint a kivitelező május 25-re készre jelenti a munkát és folytatódik a műszaki átadás-átvételi eljárás.
A Gyoma – Murony (Békéscsaba) vonalszakasz munkálatai várhatóan 2011. év nyarán kezdődnek, jelenleg a közbeszrzeési eljárás előkészítő munkái folynak. A beruházás keretében készül a 46-os főút és a Mezőtúr – Gyoma vonalszakasz kereszteződésében az aluljáró. Az építés ideje alatt a munkaterület mellett kerül megépítésre az ideiglenes út a forgalom biztosítására.
2. Az Endrődi Hármas-Körös híd felújítása
A beruházás megnevezése: 46. sz. főút 41+235 km szelvényében lévő Endrődi Hármas-Körös-híd felújítása a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. beruházásában.
A munkaterület átadás időpontja: 2008. december. 17.
A tényleges munkakezdés időpontja: 2009. május 18.
A beruházás befejezési határideje: 2010.06.01.
A beruházás nettó összege: 1.143.107,- eFt
A tervezett és megvalósult műszaki megoldás és az elvégzett munkák rövid ismertetése:
A tervezési szakasz hossza: 350 m, ebből a híd hossza 215 m (112,5 +50,0 +52,5)
Ártéri hidak: folytatólagos, többtámaszú, kétfőtartós monolit vasbeton lemezhíd (112,5 és 52,5 m)
Az új felszerkezethez felhasználták a meglévő beton hídfőket, pilléreket és ezek alaptesteit. Ezek az alépítmények, részleges visszabontásuk után, új, vasbeton szerkezeti gerendákat kaptak.
A híd felszerkezetét teljesen lecserélték.
A jelenleg folyó és hátralévő építési munkák rövid felsorolása:
-dilatációk elhelyezése a mederhídnál, aszfaltdilatációk készítése a hídfőknél
-közvilágítás és hajózási jelzőtáblák megvilágítása elektromos munkái
-mederhíd festése befolyási oldal
-humuszterítés, padkaépítés, füvesítés
-korlátépítés befejező munkái
-terelőút elbontása, felvonulási terület rendezése
A beruházó és a műszaki ellenőr tájékoztatása alapján: a kivitelező tartja a határidőt, ebben a hónapban a híd mindkét forgalmi sávban megnyílik a forgalom számára.
Döntéshozói vélemények
Humánpolitikai Bizottság
A Bizottság az alőterjesztés elfogadását javasolja.
Pénzügyi és Gazdasági Bizottság
A Bizottság javasolja az előterjesztés elfogadását, valamint a vasút beruházás esetében a beruházó, és a MÁV Zrt megkeresését a kivitelezési problémák, hiányosságok megszüntetése érdekében.
Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság
A Bizottság javasolja a tájékoztató elfogadását.
Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottság
A Bizottság javasolja a tájékoztató elfogadását, valamint a vasút beruházás esetében a beruházó, és a MÁV Zrt megkeresését a kivitelezési problémák, hiányosságok megszüntetése érdekében.
Döntési javaslat
"Tájékoztató a vasút beruházásról és az Endrődi híd rekonstrukciójáról"
Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: Építési, beruházási ügyek
A Képviselő-testület a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.
Gyomaendrőd Város Képviselő-testülete a Mezőtúr-Gyoma vasúti pályaszakasz és az Endrődi Hármas-Körös híd felújításáról szóló tájékoztatót elfogadja.
Gyomaendrőd Város Képviselő-testülete utasítja a polgármestert, hogy a helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. tv. 2. § (3) bekezdése alapján keresse meg a beruházót és a MÁV Zrt-t a pályafelújítási munkákkal, úthelyreállításokkal, az állomás területének, építményeinek használatával kapcsolatos problémákkal.