2010. április 29-i ülésére
Tárgy: | Vásári és piaci helyfoglalási díjak jóváhagyása | |
Készítette: | Megyeri László aljegyző | |
Előterjesztő: | Dr. Csorba Csaba jegyző | |
Véleményező bizottság: | Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság, Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottság |
Tisztelt Képviselő-testület!
Gyomaendrőd Város Önkormányzata az általa végzett vásári és piaci tevékenységet 1997-ig intézményesített formában majd ezt követően üzemeltetési szerződéssel vállalkozási formában működteti. A tanácsi időktől 2008-ig ’hagyományosan’ tanácsi, illetve önkormányzati rendeletben szabályozhatta a helyi hatalom az ehhez a szolgáltatáshoz kapcsolódó szabályokat, továbbá ár- és díjtételeket.
Az elmúlt ülésen ismét a testület elé került a piac üzemeltető vállalkozó díjtételt módosító javaslata a tárgyban érintett rendelet módosító tervezetének első fordulós normaszövegével. Dr. Csorba Csaba jegyző ezen az ülésen szóban fejtette ki, hogy meglátása szerint e tárgyban már nem áll fenn az önkormányzat rendeletalkotási hatásköre, így kötelezettsége sem.
Az Alkotmánybíróság 842/E/2006. AB határozata (mulasztásban megnyilvánuló alkotmányellenesség vizsgálatáról, mert Szeged Megyei Jogú Város Közgyűlése nem szabályozta rendeletben a vásár- és piactartás szabályait) is már rámutatott arra, hogy „… A piac- és vásártartás rendelettel történő szabályozására nincsen törvényi kötelezettség. A piacfenntartás és vásárrendezés nem közhatalmi feladat, ennek megfelelően piacfenntartó és vásárrendező lehet magánfél is. A kereskedelemről szóló 2005. évi CLXIV. törvény (a továbbiakban: Kertv.) 2. §-ának m) és s) pontjai szerinti piac és vásár tartásának alapvető szabályait tartalmazza, és e körben nem tartalmaz rendeletalkotási hatáskört a települési önkormányzatok számára, a Kertv. 12. § h) pontjába foglalt felhatalmazás szerint megalkotott Korm.r. 5. § (1) bekezdésének első mondata csak azt rögzíti, hogy a vásár, illetve piac rendjét a vásár rendezője, illetve a piac fenntartója határozza meg, és - általános szerződési feltételként - arról jól látható helyen közzétett hirdetményben tájékoztatja az árusokat és a vásárlókat. Mivel a helyi önkormányzatoknak nincsen törvényi kötelezettségük a piac- és vásártartás rendeletben történő szabályozására, ezért az Alkotmánybíróság az Alkotmány 44/A. § (1) bekezdése a) pontjának sérelmét állító, mulasztásban megnyilvánuló alkotmányellenesség megállapítására irányuló indítványt elutasította.”
Időközben az a kormányrendelet - amely felhatalmazást adott a vásár, illetve piac rendjének rendeleti szintű szabályozására – maga a kormány által került deregulálásra: „..Az Alkotmánybíróság eljárása során észlelte, hogy a jogalkotó hatályon kívül helyezte a Korm.r. hivatkozott szabályát. Az egyes kormány- és miniszteri rendeleti szintű jogszabályok és jogszabályi rendelkezések technikai deregulációjáról szóló 118/2008. (V. 8.) Korm. rendelet 1. §-ának 1419. pontja 2008. május 16-ai hatállyal helyezte hatályon kívül azt a rendelkezést, amely alapján az indítványozó mulasztásban megnyilvánuló alkotmányellenesség megállapítását indítványozta.”
A vásárokról, a piacokról, és a bevásárlóközpontokról szóló jelenleg hatályos 55/2009. (III. 13.) Korm. rendelet e tevékenységre úgy tekint és akként szabályozza, amely a megfelelő feltételek esetén bárki által szabadon folytatható üzleti tevékenység, amelyre fenntartóra tekintet nélkül az általános hatósági engedélyezési és felügyeleti szabályok érvényesek.
Gyomaendrőd Város Önkormányzata a tulajdonában lévő vásár és piaci tevékenység végzésére alkalmas létesítmények bérbe adásával nem vált várár és piac fenntartóvá. Ezt a jogot a hatályos hatósági engedéllyel rendelkező üzemeltető birtokolja. A helyhasználati díjakat ennek megfelelően az üzemeltető kalkulálja az éves pénzforgalmi adatai, gazdaságossági számításai, rentabilitási tendenciák stb. figyelembevétele alapján. Az önkormányzatnak mint létesítmény tulajdonos bérbe adónak jóváhagyási joga a bérleti szerződésből fakad. Mivel ez nem közhatalmi jogosítvány, hanem egy polgári jogviszony, ezért a díjtételek jóváhagyása határozatban történik.
A határozat mellett szükséges intézkedni a tárgykörben még hatályos rendelet deregulálásáról, vagyis hatályon kvül helyezéséről is.
Döntéshozói vélemények
Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottság |
A bizottság egyetért a határozati javaslatban foglalt díjtételek megállapításával és a tárgykörben alkotott rendeletek hatályon kívül helyezésével. |
|
Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság |
A bizottság egyetért a határozati javaslatban foglalt díjtételek megállapításával és a tárgykörben alkotott rendeletek hatályon kívül helyezésével. |
|
"Vásári és piaci helyhasználati díjak jóváhagyása"
Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: Kereskedelmi ügyek
A Képviselő-testület a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.
1.
|
Ló, szarvasmarha, szamár:
|
330 Ft/db
|
2.
|
Öszvér, borjú, csikó:
|
300 Ft/db
|
3.
|
Sertés, juh, kecske:
|
150 Ft/db
|
4.
|
Malac, bárány, gida:
|
120 Ft/db
|
5.
|
Baromfi-féle:
|
30 Ft/db
|
6.
|
Galamb párja:
|
20 Ft/pár
|
7.
|
Egyéb háziállat, kisállat:
|
50 Ft/db
|
8.
|
Napos, hetes baromfi, egyéb kisállat:
|
180 Ft/m2
|
1.
|
Őstermelői, vállalkozói igazolvánnyal rendelkezők, jogi személy és egyéb nem jogi személy:
|
180 Ft/m2
|
2.
|
Használtcikk árusítók:
|
180 Ft/m2
|
3.
|
Büfékocsi:
|
1200 Ft/db
|
4.
|
Egyéb kereskedelmi tevékenységet folytatók számára elkülönített helyen, amennyiben nem alanyai a helyi iparűzési adónak:
|
300 Ft/m2
|
5.
|
Bérlettel nem rendelkezők napi használati díja:
|
200 Ft/ m2
|
1.
|
Tehergépjármű:
|
180 Ft/db
|
2.
|
Személyautó, utánfutó, egyéb lassú jármű
|
120 Ft/db
|
1.
|
Tehergépjármű 3,3 t felett:
|
900 Ft/db
|
2.
|
Tehergépjármű 3,3 t alatt:
|
800 Ft/db
|
3.
|
Személyautó, utánfutó, egyéb lassú jármű
|
700 Ft/db
|
1.
|
Tehergépjármű:
|
800 Ft/db
|
2.
|
Személyautó, utánfutó, egyéb lassú jármű
|
700 Ft/db
|
1.
|
Elárusító hely bérlete a napi hely megfizetése mellett:
|
320 Ft/m2/hó
|
1.
|
Hangos hirdetés
|
500 Ft/db
|
1.
|
Használati díj:
|
80 Ft/fő
|
2.
|
Pótdíj:
|
1000 Ft
|
Mérlegelési díjak
1.
|
0-50 kg-ig:
|
120 Ft/db
|
2.
|
51-200 kg-ig:
|
160 Ft/db
|
3.
|
201-500 kg-ig:
|
300 Ft/db
|
4.
|
500 kg felett:
|
320 Ft/db
|
5.
|
Egyéb mérlegelés esetén:
|
100 Ft/db
|
Határidők, felelősök:
Határidő: azonnal
2. döntési javaslat
"Vásárokról és fenntartott piacokról szóló rendelet hatályon kívül helyezése"
Tervezett döntéstípus: rendelet
Tervezett ágazati besorolás: Rendelet alkotás, szabályozás
A Képviselő-testület a javaslatról minősített többséggel, nyílt szavazással dönt.
TERVEZET
Határidők, felelősök:
Határidő: azonnal
Felelős: - AZONNALI VÉGREHAJTÁS -