12. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
A Képviselő-testület
2010. április 29-i ülésére
2010. április 29-i ülésére
Tárgy: | Gyomaendrőd, Dózsa Gy. u. 1 szám alatti gyógyszertár bérletének a felmondása a bérlő részéről | |
Készítette: | Csényi István | |
Előterjesztő: | Várfi András polgármester | |
Véleményező bizottság: | Pénzügyi és Gazdasági Bizottság, Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottság |
Tisztelt Képviselő - testület!
Gyomaendrőd Város Képviselő - testülete a 2002. március 1. napjától határozatlan időtartamban bérbe adta a Gyomaendrőd, Dózsa Gy. u. 1. szám alatti gyógyszertárat a benne folytatott gyógyszertár működtetése céljára az Endrőd Patika Bt. részére.
Az Endrőd Patika Bt. képviselője Ugrin Frigyesné írásban 2011. április 1-jei hatállyal felmondta a bérleti szerződést. Felmondását azzal indokolja, hogy az ingatlan több ponton nem felel meg a hatályos előírásoknak, az akadálymentesítés célszerűen nem oldható meg.
A hatályos bérleti szerződés értelmében a jogviszonyt bármelyik fél 1 éves felmondási idő biztosításával jogosult felmondani. A gyógyszertár ingatlan bérletének felmondásával egyidejűleg a szolgálati lakásra kötött bérleti szerződés is felmondásra került. A betéti társaság Gyomaendrőd, Hősök tere 12. szám alatt akarja folytatni a lakosság gyógyszerellátását.
A gyógyszertár hasznos alapterülete
Megnevezés
|
Alapterület ( m2 )
|
Officina
|
44,10
|
Labor, vényező
|
17,20
|
Raktárak, mosogató, közlekedők
|
13,60
|
Iroda, öltöző, szociális helyiség
|
27,40
|
Pince
|
50,00
|
Szolgálati lakás
|
I. 59,90
II. 21,10
|
Melléképület
|
21,00
|
Összesen:
|
254,30
|
A társaság 2009. évben 3.609 eFt, 2010. első negyedévében, pedig 926 ezer forint bérleti díjat fizetett meg.
A gyógyszertárak létesítéséről és működésükkel kapcsolatos alkalmazandó hatályos jogszabályok egy része az alábbiak:
- A biztonságos és gazdaságos gyógyszer-és gyógyászatisegédeszköz-ellátás, valamint a gyógyszerforgalmazás általános szabályairól szóló 2006. évi XCVIII. törvény.
- Az Állami Népegészségügyi és Tisztiorvosi Szolgálatról és a gyógyszerészeti államigazgatási szerv kijelöléséről szóló 362/2006.(XII.28.) Korm. rendelet.
A 2006. évi XCVIII. törvény bevezetőjében a jogalkotó az alábbiakat írja le:
„Az újraszabályozásban az adminisztratív jellegű megoldások helyett a piaci jellegű ösztönzők kapnak nagyobb súlyt adni. Az újraszabályozás során hangsúlyt helyeztünk arra, hogy az ágazat nehéz helyzetben lévő, ellátási szempontból nélkülözhetetlen mikrovállalkozásainak a helyzete stabilizálódjon.
A törvény fokozatosan megszünteti a lakosságszámra (5000 fő) vonatkozó, továbbá a létesítési minimum távolságra (250-300 méter) vonatkozó eddigi korlátokat. Abban az esetben, ha a létesítendő gyógyszertár olyan településen létesül, ahol 5000 főt meghaladó népességű településen a létesítés 1 km-es körzetében, egyéb településen a megjelölt helyszín 15 km-es körzetében nem működik közforgalmú gyógyszertár, valamint, ha a létesítés ügyeleti feladatokat ellátó egészségügyi szolgáltató telephelyén vagy annak 250 méteres körzetében működne. E feltételektől függetlenül azok az újonnan létesítendő gyógyszertárak, akik legalább 3 éves időtartamra bizonyos többletszolgáltatások nyújtását szerződésben vállalják, már a törvény hatályba lépését követően megnyílhassanak. (Ezzel egyidejűleg teljesül azon alkotmányossági követelmény is, amely szerint a korlátok azonnali mérséklése is megengedhető, ha az enyhébb szabályok alapján tevékenységet kezdő gyógyszertár olyan többlet-követelmények teljesítését vállalja, melyek a közérdek szempontjából kiemelkedő jelentőséggel bírnak.)
A személyi jog a gyógyszertár szakmai vezetésére jogosító általános engedéllyé válik, mely a szakmai kompetencia igazolását hivatott szolgálni a jövőben. Tehát csak az lehetne felelős szakmai vezetője egy gyógyszertárnak, akinek van ilyen engedélye, de ez személyhez és nem adott gyógyszertárhoz kötött lenne, azaz átvihetővé válna más gyógyszertárba is.
A személyi jog - amely a gyógyszerész szakmai kompetenciáját és felügyeleti jogosítványait lesz hivatott megtestesíteni - engedélyezése a Magyar Gyógyszerész Kamarától ismét az ÁNTSZ/OTH országos tisztifőgyógyszerészéhez kerül, a gyógyszertárak létesítése tekintetében pedig a Kamara jelenlegi egyetértési joga megszűnik, valamint megszűnne a közforgalmú gyógyszertárak működtetéséhez szükséges személyi jog engedélyezéshez eddig előírt országos pályázati rendszer. Ezzel a megoldással harmonizálnak a Magyar Gyógyszerész Kamaráról szóló 1994. évi LI. törvény módosításáról szóló koncepció változatai is.
A jelenlegi szabályozás szerint a közforgalmú gyógyszertárak csak betéti társaság vagy egyéni vállalkozás formában működhetnek. Bt. esetében a beltagok csak gyógyszerészek lehetnek és minimum 51% tulajdoni részaránnyal kell rendelkezniük. E törvényi rendelkezés gátja annak, hogy egyéb gazdasági társaságok is megjelenjenek a piacon, ezért a gyógyszer-kereskedelemben lehetséges vállalkozási formákra és tulajdoni részarányra vonatkozó szabályokat szükséges felszabadítani. Ezért a törvényben a közforgalmú gyógyszertárak működési formájára vonatkozó eddigi korlátok megszűntek. A jövőben bármilyen gazdasági formában lehet majd közforgalmú gyógyszertárat működtetni azzal, hogy amennyiben a közforgalmú gyógyszertárat gazdasági társaság működteti, a személyi jog jogosultjának továbbra is tagként (vagy részvényesként) tulajdoni részaránnyal kell rendelkeznie”.
A törvény a közforgalmú gyógyszertár létesítését az alábbiak szerint szabályozza, amely 2010.XII.31-ig hatályos
A közforgalmú gyógyszertár létesítése
49. § (1) Azon a településen, ahol közforgalmú gyógyszertár nem működik az egészségügyi államigazgatási szerv - az e törvényben, valamint a külön jogszabályokban meghatározott feltételek teljesítése esetén - az új közforgalmú gyógyszertár működtetését engedélyezi.
(2) Azon a településen, ahol már működik közforgalmú gyógyszertár, új közforgalmú gyógyszertár létesítését az egészségügyi államigazgatási szerv akkor engedélyezi, ha
a) az új gyógyszertárral együtt számított valamennyi közforgalmú gyógyszertárra átlagosan legalább ötezer lakos jut és a meglévő közforgalmú gyógyszertárak bejárata és az új közforgalmú gyógyszertár bejárata között százezer lélekszámot meghaladó városokban 250 méter, egyéb településeken legalább 300 méter távolság van, vagy
b) a kérelemben megjelölt 5000 főnél népesebb településen a tervezett létesítés 1 km-es körzetében, egyéb településen, illetve lakott területen kívül a megjelölt helyszín 5 km-es körzetében nincsen másik működő közforgalmú gyógyszertár, vagy
c) a kérelem ügyeleti feladatok ellátására kijelölt egészségügyi szolgáltató székhelyén, telephelyén vagy annak 250 méteres körzetében működtetendő új közforgalmú gyógyszertár létesítésére irányul feltéve, hogy a megjelölt egészségügyi szolgáltató székhelyén, illetve telephelyén, valamint annak 250 méteres körzetében nem működik közforgalmú gyógyszertár és a működtető vállalja, hogy az új gyógyszertár ügyeleti és szolgálati ideje - a működtetés során - az egészségügyi szolgáltató ügyeleti és szolgálati idejéhez igazodik.
A meglévő és az újonnan létesített közforgalmú gyógyszertárak közötti legkisebb távolságon, a közúton történő megközelítéshez szükséges legrövidebb utat kell érteni.
(3) A (2) bekezdés a)-c) pontjában meghatározott feltételek fennállásától függetlenül engedélyezhető az új gyógyszertár létesítése a (2) bekezdés szerinti településen, ha a kérelmező vállalja, hogy az új közforgalmú gyógyszertár a működésének megkezdésétől számított legalább 3 évig
a) napi 24 órában nyitva tart, vagy
b) legalább heti
ba) 60 órában nyitva tart, vagy
bb) 40 órában tart nyitva és folyamatos készenlétet biztosít,
c) és a ba) és a bb) esetben a külön jogszabályban meghatározottak szerinti fekvőbetegek részére - a betegek kérésére - a gyógyszert a működés helyszínétől számított legalább 2 km-es körzetben külön díj felszámítása nélkül kiszállítja vagy gyógyszerek interneten történő rendeléséhez szükséges honlapot működtet, melynek keretében a gyógyszerek házhozszállítását biztosítja.
(4) A gyógyszertárnak helyet adó épületen belül csak egy közforgalmú gyógyszertár létesítése engedélyezhető.
2011.I.1-től az alábbiak szerint változik
49. § (1) Közforgalmú gyógyszertár működtetését az e törvényben, valamint a külön jogszabályokban meghatározott feltételek teljesítése esetén az egészségügyi államigazgatási szerv engedélyezi.
(2) A gyógyszertárnak helyet adó épületen belül csak egy közforgalmú gyógyszertár létesítése engedélyezhető.
A fentiek alapján kettő lehetőség van:
1. Gyomaendrőd Város Önkormányzata tudomásul veszi az Endrőd Patika Bt. felmondását, és pályázatot hirdet a gyógyszertár üzemeltetésére.
2. Gyomaendrőd Város Önkormányzata tudomásul veszi az Endrőd Patika Bt. felmondását, és megpróbálja más módon hasznosítani az ingatlant.
A gyógyszertári ingatlan más módon történő hasznosítása nehéz, hiszen speciálisan kialakított épületről van szó, ha lehetséges az átalakítás jelentős anyagi ráfordítással oldható meg. Az értékesítés jelen helyzetben szintén nehéz, vagy nem lehetséges.
A gyógyszertárként való további üzemeltetés is ráfordítást igényel.
A végleges döntés meghozatalához szükséges gazdaságossági számításokat végeztetni. Mennyibe kerül az épület megfeleltetése az EüM rendeletnek. A várható bérleti díjból mennyi idő alatt térül meg. Továbbá szükséges tisztázni a gyógyszertár további üzemeltetésének jogszabályi hátterét.
A gyógyszertári ingatlan bérlő általi felmondásának hatásai figyelemmel a további hasznosításra ( kockázat elemzés )
Előnyök
|
Hátrányok
|
Amennyiben sikerül a gyógyszertárat tovább üzemeltetni, az új bérlő által növekedhet a befizetett bérleti díj.
|
Az önkormányzat költségvetési bevételtele csökken, amennyiben nem sikerül a gyógyszertárat tovább üzemeltetni.
|
Sikeres értékesítés esetén bevételhez juthat az önkormányzat.
|
A gyógyszertár további üzemeltetéséhez szükséges a felújítás, átalakítás, amely költségvetési kiadást jelent.
|
|
A más célú hasznosítás, bérbeadás befektetést igényel.
|
|
Az ingatlan értékesítése nehéz.
|
A Véleményező Bizottságok megtárgyalták az előterjesztést és az alábbi határozati javaslatot terjesztik be a T. Képviselő - testület elé.
Döntéshozói vélemények
Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottság |
A Bizottság az "A" alternatívát javasolja elfogadásra. |
|
Pénzügyi és Gazdasági Bizottság |
A Bizottság az "A" alternatívát javasolja elfogadásra. |
|
"Gyomaendrőd, Dózsa Gy. u. 1 szám alatti gyógyszertár bérletének a felmondása a bérlő részéről "
Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: Önkormányzati vagyoni ügyek
A Képviselő-testület a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.
Megszavazandó alternatívák:
A) alternatíva
1./ Gyomaendrőd Város Képviselő - testülete az Endrőd Patika Bt. felmondását tudomásul veszi, mely szerint a 2002. március 1. napjától határozatlan időtartamban bérbe vett Gyomaendrőd, Dózsa Gy. u. 1. szám alatti gyógyszertárat a benne folytatott gyógyszertár tevékenységet 2011. április 1-jei hatállyal felmondja.
2./ Gyomaendrőd Város Képviselő - testülete az önkormányzat tulajdonában lévő Gyomaendrőd, Dózsa Gy. u. 1. szám alatti gyógyszertárat a benne folytatott gyógyszertár tevékenység céljából a továbbiakban is gyógyszertárként kívánja üzemeltetni.
3./ Gyomaendrőd Város Képviselő - testülete a végleges döntés meghozatalához gazdaságossági számításokat, és a gyógyszertár további üzemeltetése jogszabályi hátterének, azok kihatásainak vizsgálatát kéri.
Határidők, felelősök:
Határidő: azonnal
B) alternatíva
1./ Gyomaendrőd Város Képviselő - testülete az Endrőd Patika Bt. felmondását tudomásul veszi, mely szerint a 2002. március 1. napjától határozatlan időtartamban bérbe vett Gyomaendrőd, Dózsa Gy. u. 1. szám alatti gyógyszertárat a benne folytatott gyógyszertár tevékenységet 2011. április 1-jei hatállyal felmondja.
2./ Gyomaendrőd Város Képviselő - testülete az önkormányzat tulajdonában lévő Gyomaendrőd, Dózsa Gy. u. 1. szám alatti gyógyszertárat a továbbiakban más céllal kívánja hasznosítani.
3./ Gyomaendrőd Város Képviselő - testülete a végleges döntés meghozatalához javaslatok kidolgozását kéri az ingatlan további hasznosításra vonatkozóan.
Határidők, felelősök:
Határidő: azonnal