8. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
A Képviselő-testület
2010. január 28-i ülésére

Tárgy:   A szociálisan hátrányos helyzetben lévők adósságterhének enyhítéséről és lakhatási körülményeinek javításáról szóló rendelet módosítása
Készítette:   Keresztesné Jáksó Éva
Előterjesztő:   Dr. Csorba Csaba jegyző
Véleményező bizottság:   Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság, Humánpolitikai Bizottság

Tisztelt Képviselő-testület!

A rendelet felülvizsgálatát a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény (továbbiakban: Sztv.) 2010. január 01. napján hatályba lépő módosítása tette szükségessé.
A törvénymódosítás érintette az adósságkezelési szolgáltatás szabályait:
·         Adósságnak ismeri el a nemcsak a hitelintézettel kötött, de az abból átváltott szabad felhasználású kölcsönszerződésből fennálló hátralékot. A helyi rendelet nem vonta be ezen adósságfajtát az adósságkezelési szolgáltatásba. Nem javaslom a helyi rendeletet bővíteni a jövőben sem, tekintettel az önkormányzat forráshiányos költségvetési helyzetére, valamint arra a tényre, hogy 2008. évről (105 fő) 2009 évre (150 fő) 30 %-kal nőtt az adósságcsökkentési támogatásban részesülők száma. 2009-ben 7 személynek a maximum 200.000.-Ft összegű támogatás lett megállapítva. 3 személy volt, aki vállalta az egyösszegű visszafizetést, és 7 főnek meg kellett szüntetni a támogatást és a felvett támogatás visszafizetésére kellett kötelezni. 2010-ben már három személynek jött jogos javaslat a megszüntetéshez. Jellemző adósság a villanyszámla tartozás. Általában 12 hónapig tart egy-egy személy támogatása, a szolgáltatás időtartama maximum 18 hónap. A legtöbb ügyfélnek 70.000.-150.000.-Ft között van a tartozása, de előfordult a tavalyi évben 562.000.- Ft-os illetve 450.000.-Ft-os tartozás is.
·         A Sztv. törvény módosítása emelte az adósságcsökkentési támogatás maximálisan megállapítható mértékét 200.000.-Ft-ról 300.000.-Ft-ra. A támogatás összege nem haladhatja meg az adósságkezelésbe bevont adósság 75 %-át, maximum a 300.000.-Ft-ot. A helyi rendelet módosításával az adósság 50 %-ában határoznánk meg a támogatás mértékét, így egy-egy személy részére kevesebb támogatás állapítható meg, ugyanakkor több személyt tudunk bevonni a szolgáltatásba, melyre sajnos szükség van, hiszen láthatjuk, hogy egyik évről a másikra 30 %-kal nőtt az igénylők száma. Az önkormányzatnak meg kell határozni az éves keretet, mellyel tudja segíteni a rászorultakat, melynek összegét a forráshiányos költségvetési helyzetre tekintettel nem emelhetjük meg 30 %-kal, ezért is szükséges az egyes személyeknél adható támogatás összegének csökkentése.
·         A Sztv. törvény módosítása csökkentette azt az időtartamot, melynek lejárta után újból bevonható a kérelmező a szolgáltatásba 12 hónapról 6 hónapra. Több olyan kérelmező van, aki már harmadjára és még több, aki másodjára is részt vesz az adósságkezelésben. A várakozási idő csökkentésével várhatóan még többen jönnek vissza. Sok ügyfél eleve számít az újra igényelhetőségre és ehhez képest nem fizeti a számláit. A várakozási idő csökkentése is növeli a szolgáltatásban résztvevő személyek számát.
 
A törvénymódosításból adódó felülvizsgálat mellett áttekintésre került a rendelet egésze és a legutolsó felülvizsgálat óta eltelt időszak gyakorlati tapasztalatainak megfelelően is módosításra került a rendelet, mely módosításokat részletesen a rendelettervezet tartalmazza.
 
Indoklás
 
1. § (1) A R. 2. § (1) c) pontja kimondta, hogy az a személy támogatható, akinek hat havi tartozása a kérelem benyújtását megelőző 18 hónap alatt keletkezett. A Sztv. nem rendelkezik ilyen feltételről, az Önkormányzat nem állapíthat meg több feltételt a törvényben meghatározott jogosultsági feltételeknél, ezért a rendelet szövegéből törölni kell a tartozás keletkezésének időbeli behatárolását.
(2) A R. 2. § (1) d) pontja meghatározza a jövedelemhatárokat, itt szükséges utalni arra, hogy a jogosultság megállapításához a jövedelmek igazolásánál a Sztv. 10. §-a szerint kell eljárni.
(3) A R. 2. § (1) f) pontja tartalmazza a kérelmező vagyoni helyzetére vonatkozó rendelkezést, mely szabályozás szigorúbb feltételt ír elő, mint a Sztv. vagyonra vonatkozó rendelkezése. Az önkormányzat szigorúbb előírást nem tartalmazhat, ezért szükséges a rendelkezés módosítása a Sztv. előírásainak megfelelően.
(4) A R. 2. § (1) g) pontja az adósság egyösszegben vagy részletekben történő megfizetésének feltételeire vonatkozott, szigorúbb feltételt írt elő, mint a Sztv., ezért  azt hatályon kívül kell helyezni.
2. § A R. 5. § (1) bekezdése szabályozza a támogatás mértékét, melyet a törvénymódosításnak megfelelően határoztunk meg.
3.§ A R. 11. §-ában található eljárási határidőket a Ket. módosításához kell igazítani és célszerű munkanapokban megállapítani.
4. § A R.12. §-ában található eljárási határidőket a Ket. módosításához kell igazítani és célszerű munkanapokban megállapítani.
5. § A R.13. § (1) bekezdésének c) pontja a Sztv. rendelkezésétől eltérő feltételt ír elő, melyet a Sztv.-ben található szabályozáshoz kell igazítani.
6. § A R.15. §-ában található eljárási határidőket a Ket. módosításához kell igazítani és célszerű munkanapokban megállapítani, valamint a gyakorlati tapasztalatoknak megfelelően kell rendezni az eljárási szabályokat – tanácsadó feladatát pontosan kel körülhatárolni.
7. § Rendelkezni kell arról, hogy a rendelet megfelel az Európai Unió jogának.
8. § A rendelet mellékletében található kérelemnyomtatványon apróbb pontosításokat kell elvégezni, így a mellékletek csatolásánál célszerű a jövedelemigazolások tartalmára részletes tájékoztatást nyújtani.
 
Kockázatelemzés:
 
A Sztv. módosítása illetve igénybevevők számának folyamatos emelkedése kockázatot jelent az Önkormányzat számára a szűkülő költségvetési források mellett. E kockázat csökkentesét szolgálja a rendelet módosítása oly módon, hogy az adósság 50 %-ában határoznánk meg a támogatás mértékét, így egy-egy személy részére kevesebb támogatás állapítható meg, ugyanakkor több személyt tudunk bevonni a szolgáltatásba. Az önkormányzat így egy-egy adósság megfizetésében kevesebb részt vállal, ezzel is erősíti az ügyfél személyes felelősségét.
 
Fent leírtak figyelembevételével készült el a módosító rendelettervezet, melyet kérem, szíveskedjenek megvitatni, és elfogadásáról dönteni.

Döntéshozói vélemények

Humánpolitikai Bizottság  

A Bizottság javasolja a Tisztelt Képviselő-testület számára a rendelettervezet elfogadását.

 
Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság  

A Bizottság javasolja a Tisztelt Képviselő-testület számára a rendelettervezet elfogadását.

 
Döntési javaslat

"A szociálisan hátrányos helyzetben lévők adósságterhének enyhítéséről és lakhatási körülményeinek javításáról szóló rendelet módosítása"

Tervezett döntéstípus: rendelet
Tervezett ágazati besorolás: Szociális ügyek
A Képviselő-testület a javaslatról minősített többséggel, nyílt szavazással dönt.

TERVEZET
Gyomaendrőd Város Önkormányzat Képviselő-testületének …/2010. (…..) önkormányzati rendelete
 a szociálisan hátrányos helyzetben lévők adósságterhének enyhítéséről és lakhatási körülményeinek javításáról szóló 20/2003. (VIII. 12.) önkormányzati  rendelet módosításáról
 

Gyomaendrőd Város Önkormányzat Képviselő-testülete az Alkotmány 44/A. § (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, a helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. törvény 8. § (1) bekezdésében  meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el.

 
1. § (1) A szociálisan hátrányos helyzetben lévők adósságterhének enyhítéséről és lakhatási körülményeinek javításáról szóló 20/2003. (VIII. 12.) önkormányzati rendelet 2. § (1) c) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
„c) akiknek a (3) bekezdésben meghatározott adósságai egyikénél legalább 6 havi tartozás, és összességükben meghaladják az 50.000.- forintot,”
(2) A  szociálisan hátrányos helyzetben lévők adósságterhének enyhítéséről és lakhatási körülményeinek javításáról szóló 20/2003. (VIII. 12.) önkormányzati rendelet 2. § (1) d) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
„d) akiknek a háztartásában az egy főre jutó havi jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 150%-át, egyedül élő esetén a 200%-át – a jövedelemigazolások tartalmára a Sztv. 10. §-ában foglaltak az irányadók –,”
(3) A szociálisan hátrányos helyzetben lévők adósságterhének enyhítéséről és lakhatási körülményeinek javításáról szóló 20/2003. (VIII. 12.) önkormányzati rendelet 2. § (1) f) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
„f) akik nem rendelkeznek a Sztv. 4. § (1) bekezdés b) pontjában meghatározott vagyonnal,”
(4) A R. 2. § (1) g) pontja hatályát veszti.
2. § A szociálisan hátrányos helyzetben lévők adósságterhének enyhítéséről és lakhatási körülményeinek javításáról szóló 20/2003. (VIII. 12.) önkormányzati rendelet 5. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(1) Az adósságkezelési szolgáltatás nyújtásánál a kezelendő adósságok összegének felső határa 600.000.- Ft. Az adósságcsökkentési támogatás mértéke a kezelésbe vont adósság 50 %-a, maximum 300.000.-Ft.”
3. § A  szociálisan hátrányos helyzetben lévők adósságterhének enyhítéséről és lakhatási körülményeinek javításáról szóló 20/2003. (VIII. 12.) önkormányzati rendelet 11. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
„(1) Az adósságkezelési szolgáltatási kérelmek ügyében a döntési jogkört átruházott hatáskörben a Polgármester gyakorolja.
(2) A döntést az adósságkezelési tanácsadó javaslatának figyelembevételével határozatba kell foglalni. A határozatban rendelkezni kell:
a) az adósságkezelési szolgáltatásba vont adósságok összességéről,
b) az adósságcsökkentési támogatás összegéről és a folyósítás módjáról, adósságtípusonként felosztva,
c) az adósságkezelés időtartamáról,
d) tájékoztatást a támogatott mulasztásának jogkövetkezményeiről.
(3) A határozatban kötelezni kell a támogatott személyt, hogy
a)  10 munkanapon belül kössön megállapodást az adósságkezelési tanácsadóval,
b)  22 munkanapon belül igazolja, hogy az adósság önrészének befizetése megtörtént, vagy a támogatott a hitelezővel a részletfizetésről megállapodott,
(4) Az előző bekezdés a), b), pontjában foglalt határidőknek a támogatott részéről történő elmulasztásával a határozat érvényét veszti.”
4. § A A szociálisan hátrányos helyzetben lévők adósságterhének enyhítéséről és lakhatási körülményeinek javításáról szóló 20/2003. (VIII. 12.) önkormányzati rendelet 12. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
„Az adósságcsökkentési támogatás folyósítása a határozatban foglalt kötelezettségek teljesítésének igazolását követő 10 munkanapon belül egy összegben vagy havi részletekben történik az adós vállalásától függően.”
5. § A A szociálisan hátrányos helyzetben lévők adósságterhének enyhítéséről és lakhatási körülményeinek javításáról szóló 20/2003. (VIII. 12.) önkormányzati rendelet 13. § (1) bekezdés c) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
„illetőleg az adósságkezelési szolgáltatás igénybevétele alatt a lakásfenntartási kiadásokkal kapcsolatos fizetési kötelezettségének 3 hónapig nem tesz eleget.”
6. § (1) A A szociálisan hátrányos helyzetben lévők adósságterhének enyhítéséről és lakhatási körülményeinek javításáról szóló 20/2003. (VIII. 12.) önkormányzati rendelet 15. § (1) bekezdés a) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
„ döntés előkészítése, javaslattétel, mellékletek beszerzése és a hiánytalan, a mellékletekkel felszerelt kérelem 5 munkanapon belüli továbbítása a Polgármesteri Hivatal Kirendeltsége felé,”
(2) A A szociálisan hátrányos helyzetben lévők adósságterhének enyhítéséről és lakhatási körülményeinek javításáról szóló 20/2003. (VIII. 12.) önkormányzati rendelet 15. § (1) bekezdés a) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
„adósságkezelési megállapodás az adóssal a támogatási határozat jogerőre emelkedését követő 10 munkanapon belül,”
(3) A A szociálisan hátrányos helyzetben lévők adósságterhének enyhítéséről és lakhatási körülményeinek javításáról szóló 20/2003. (VIII. 12.) önkormányzati rendelet 15. § (1) bekezdés b) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
„folyamatos kapcsolattartás az adóssal legalább az adósságkezelési szolgáltatás időtartama alatt.”
(4) A A szociálisan hátrányos helyzetben lévők adósságterhének enyhítéséről és lakhatási körülményeinek javításáról szóló 20/2003. (VIII. 12.) önkormányzati rendelet 15. § (3) bekezdés b) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
„az adós törlesztési kapacitásának kiszámítása az önrész teljesítéséhez,”
7. § A R. további 18. §-sal egészül ki:
„Az Európai Unió jogának való megfelelés
18. § Ez a rendelet a következő uniós jogi aktusoknak való részleges megfelelést szolgálja:
a) a Tanács 2003/109/EK tanácsi irányelve (2003. november 25.) a harmadik országok huzamos tartózkodási engedéllyel rendelkező állampolgárainak jogállásáról, 11. cikk (1) bekezdés d) pont és 21. cikk,
b) az Európai Parlament és a Tanács 2004/38/EK irányelve (2004. április 29.) az Unió polgárainak és családtagjaiknak a tagállamok területén történő szabad mozgáshoz és tartózkodáshoz való jogáról, valamint az 1612/68/EGK rendelet módosításáról, továbbá a 64/221/EGK, a 68/360/EGK, a 72/194/EGK, a 73/148/EGK, a 75/34/EGK, a 75/35/EGK, a 90/364/EGK, a 90/365/EGK és a 93/96/EGK irányelv hatályon kívül helyezéséről, 24. cikk.”
8. § A A szociálisan hátrányos helyzetben lévők adósságterhének enyhítéséről és lakhatási körülményeinek javításáról szóló 20/2003. (VIII. 12.) önkormányzati rendelet 1. melléklete helyébe e rendelet 1. melléklete lép.
 
Záró rendelkezések
 
9. § (1) Ez a rendelet kihirdetését követő hónap első napján lép hatályba.
(2) Hatályát veszti a 18/2004. (VI.28.) önkormányzati rendelet 6.és 7. §-a és a 22/2005. (X. 12.) önkormányzati rendelet 12. §-a.
 
Gyomaendrőd, 2010. január
 
Várfi András s. k.                                                               Dr. Csorba Csaba s. k.
    polgármester                                                                              jegyző
 
1. melléklet …/ (... )önkormányzati rendelethez
 
Kérelem minta
 
Kérelem
az adósságkezelési szolgáltatáshoz
Név:………………………………………… Leánykori név: ………………………………….
Születési hely: ……………………………… Születési idő: …………………………………..
Anyja neve: ………………………………… TAJ: …………………………………………...
Foglalkozás: ………………………………… Munkahely: …………………………………...
Havi jövedelem: ………………………………………………………………………………...
Lakcím: …………………………………………………………………………………………
 
Kérem Gyomaendrőd Város Polgármesterét, hogy részemre (családomnak) állapítson meg adósságkezelési szolgáltatást.
 
A velem egy lakásban életvitelszerűen lakó személyek adatai:
Név     Rokoni kapcsolat         Szül. év, hó, nap          Havi jövedelem *
1. …………………   ………………           …………………       ………………………
2. …………………   …………………       ……………………   ………………………
3. …………………   …………………       ……………………   ………………………
4. …………………   …………………       ……………………   ………………………
5. …………………   …………………       ……………………   ………………………
 
Egy főre eső jövedelem: ………………………………………………………..
*A jövedelmet annál a személynél kell feltüntetni, akire tekintettel folyósítják.
 
Egyéb forrásból származó jövedelem, illetve velem egy lakásban lakó személy jövedelme:
haszonbér ………………………………………………………………………………………
állatállományból, földművelésből ………………………………………………………………
telek, üdülő hasznosításából, (hely, nagyság) …………………………………………………
A támogatni kívánt lakáson kívül további ingatlan és ingó vagyon (kérelmező, családtagok):
 
………………………………………………………………………………………………
 
………………………………………………………………………………………………….
 
Lakáshasználatom jogcíme: tulajdonos, főbérlő, albérlő, egyéb: ………………………………
 
A lakás összes alapterülete: …………………… helységei:
Helyiség megnevezése, alapterület:
5.
1.
6.
2.
7.
3.
8.
4.
9.
 
 
 
Az általam lakott lakáson fennálló adósságaim:
vezetékes gázdíj ……………………………Ft ……………………………………időponttól
áramdíj ……….…………………………….Ft ……………………………………időponttól
víz- és csatornadíj ………………………….Ft …………………………………... időponttól
közös költség hátralék
társasházaknál ………………………………Ft …………………………………..időponttól
lakbérhátralék ………………………………Ft …………………………………...időponttól
Összesen: …………………………………...Ft
 
Kijelentem, hogy jövedelmem lakáshasznosításból, illetve a velem egy lakásban élő személynek lakás hasznosításból származó jövedelme
van                  nincs
 
Kijelentem, hogy az általam lakott lakásra tartási, életjáradéki szerződés vagy öröklési szerződés
Van      nincs kötve.
 
Büntetőjogi felelősségem tudatában kijelentem, hogy fentiek a valóságnak megfelelnek.
 
Tudomásul veszem, hogy amennyiben a kérelmet nem töltöttem ki valós adatokkal, vagy hiánytalanul, vagy a szükséges mellékleteket nem csatoltam, kérelmemet érdemi felülvizsgálat nélkül elutasítják.
 
Alulírott hozzájárulok ahhoz, hogy személyes adataimat (a velem egy lakásban élő hozzátartozóim személyes adatait) a jogosultság megállapítása és teljesítése céljából kezeljék.
 
Gyomaendrőd. …………………………………..
 
kérelmező: ………………………………………
személyi ig. száma: ……………………………..
 
A kérelemhez mellékelni kell:
  • az adósságkezelési támogatás körébe vont tartozások összegéről, keletkezésének időszakáról szóló igazolást,
  • a hátralék keletkezésének okáról szóló nyilatkozatot, dokumentumokat,
  • bérleti jogviszonynál a bérleti szerződés másolatát.
  • a lakásban életvitel szerűen együttlakóknak a kérelem benyújtását megelőző havi nettó jövedelmének igazolását,
-         havi rendszerességgel járó – nem vállalkozásból, illetve őstermelői tevékenységből származó – jövedelem esetén a kérelem benyújtását megelőző hónap jövedelmét,
-         nem havi rendszerességgel szerzett, illetve vállalkozásból származó jövedelem esetén a kérelem benyújtásának hónapját megelőző tizenkét hónap alatt szerzett jövedelem egy havi átlagát.
 

 

Gyomaendrőd, 2010. január 11.


Határidők, felelősök:

Határidő: azonnal
Felelős: - AZONNALI VÉGREHAJTÁS -

« Vissza
Vissza a főmenübe