10. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
A Képviselő-testület
2010. január 28-i ülésére
Tárgy:
|
|
Zaj-és rezgésvédelem helyi szabályairól szóló rendelet módosítása I. forduló
|
Készítette:
|
|
Dr. Mihalcsik Sára
|
Előterjesztő:
|
|
Dr. Csorba Csaba jegyző
|
Véleményező bizottság:
|
|
Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság, Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottság
|
Tisztelt Képviselő-testület!
A Testület a november hónapban tartott Képviselő-testületi ülésen a 450/2009. (XI. 26.) Gye. Kt. határozatával döntött a Zaj-és rezgésvédelem helyi szabályozásának újragondolásáról, és arról, hogy a Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottság tegyen javaslatot az Önkormányzat hatáskörébe tartozó feladatok újraszabályozására.
Ennek az oka a következő volt: Október 1-én hatályba lépett a kereskedelmi tevékenységek végzésének feltételeiről szóló 210/2009. (IX. 29.) Kormányrendelet, a kereskedelmeről szóló 2005. évi CLXIV. törvény felhatalmazása alapján. Emiatt felülvizsgáltuk a zaj-és rezgésvédelem helyi szabályozásáról szóló 16/1997. (VI. 27.) KT rendeletet, figyelembe véve zaj-és rezgésvédelemmel kapcsolatos, a zaj-és rezgés elleni védelem egyes szabályairól szóló 284/2007. (X. 29.) Kormányrendelet, a zajkibocsátási határértékek megállapításának, valamint a zaj-és rezgéskibocsátás ellenőrzésének módjáról szóló 93/2007. (XII. 18.) KvVM rendelet, valamint a környezeti zaj-és rezgésterhelési határértékek megállapításáról szóló 27/2008. (XII.3.) KvVm-EüM együttes rendelet rendelkezéseit.
A felülvizsgálat során megállapításra került, hogy ezen rendeletek nem adnak felhatalmazást az Önkormányzat számára arra, hogy a rendeletben szabályozott bármely kérdéskörön belül az Önkormányzat helyi rendeletet alkosson.
Az akkor hatályban lévő helyi rendelet felülvizsgálata során megállapítást nyert, hogy e rendeleten belül jogszabály alkotásra az Önkormányzatanak mindösszesen a mozgó hangos hirdetés és mozgó árusítás során hangerősítő berendezéssel kapcsolatos tevékenységgel kapcsolatosan volt szabályozási jogköre azzal, hogy az egész rendeletet felül kell vizsgálni és érdemes egy új rendeletet alkotni.
Ennek a felülvizsgálatnak köszönhetően született meg az új rendelet tervezete.
A Ötv. 16.§ (1) bekezdése szerint a képviselő-testület a törvény által nem szabályozott helyi társadalmi viszonyok rendezésére, továbbá törvény felhatalmazása alapján, annak végrehajtására önkormányzati rendeletet alkot.
Az Alkotmánybíróság több határozatában rámutatott arra, hogy az önkormányzati rendeletekben a kötelező erejű jogszabályi rendelkezések megismétlése szükségtelen. Kimondta viszont azt, hogy amennyiben önkormányzati rendelet a szabályozásába jogszabályban foglalt taxációt vesz át, abban az esetben annak a jogbiztonság érdekében teljes körűnek kell lennie. (9/1996. (II. 23.) AB) Ezt szintén alátámasztja a jogszabályszerkesztésről szóló 61/2009. (XIII. 14.) IRM rendelet 16. § (2) bekezdése, mely szerint: A jogszabály tervezetében olyan jogszabály szövegét, amellyel az Alkotmány alapján nem lehet ellentétes, sem szó szerint, sem tartalmilag nem lehet idézni, ehelyett hivatkozást kell alkalmazni. A zaj-és rezgésvédelemmel kapcsolatos rendeletek szabályozása szűk teret ad az Önkormányzatoknak.
Az 1991. évi XX. törvény szerint:
85. § (1) A települési önkormányzat képviselőtestületének feladat- és hatáskörébe tartozik:
e) helyi zaj- és rezgésvédelmi szabályok megállapítása;
A környezeti zaj-és rezgés elleni védelem egyes szabályairól szóló 284/2007. (X. 29.) Kormányrendelet kimondja, hogy hatálya nem terjed ki:
a) sem a közterületi rendezvényekre
b) sem a magánszemélyek háztartási igényeit kielégítő tevékenységekre.
Erre más, a jogszabályi hierarchiában feljebb álló jogszabály sem tartalmaz szabályozást, ezért az Önkormányzatnak kell rendeletet alkotni rá.
A 7/1991. (IX. 19.) KT rendelet (SZMSZ) 7. § (1) bekezdése szerint A Képviselő-testület az Ügyrendi és Jogi Bizottság javaslata alapján egyes hatásköreinek gyakorlását bizottságaira, illetve a polgármesterre ruházhatja, és vissza is vonhatja, e hatáskör gyakorlásához utasítást adhat.
A Rendeletben foglaltak a Képviselő-testület hatáskörébe tartoznak, azonban a Testület azt a polgármesterre ruházhatja, érdemes azt megtennie a szükséges intézkedések megkönnyítése végett.
A Rendelet betartatása érdekében szankciót is érdemes alkalmazni. A Rendelet betartásával kapcsolatos feladat-és hatáskör az ártuházást követően a Polgármestert illeti, aki ennek érdekében közterület felügyelői közreműködést vesz igénybe mivel a Közterület-felügyeletről szóló törvény szerint a közterület-felügyelő feladatai közé tartozik: Közreműködni az épített és természetes környezet védelmében.
A Szabáylsértési törvény szerint :
1. § (1) Szabálysértés az a jogellenes, tevékenységben vagy mulasztásban megnyilvánuló cselekmény, melyet törvény, kormányrendelet vagy önkormányzati rendelet szabálysértésnek nyilvánít, s amelynek elkövetőit az e törvényben meghatározott joghátrány fenyeget. Aki a közterület használatára vonatkozó rendelkezéseket megszegi vagy megkerüli, és a cselekmény súlyosabb jogszabályi elbírálás alá nem esik, szabálysértést követ el, és pénzbírsággal sújtható.
Az SZMSZ szerint: " A Képviselő-testület általában két fordulóban vitatja meg a rendelet tervezeteket. Az első fordulóban felmerült valamennyi módosító indítványt, továbbá az előkészítés során felmerült eltérő szakértői javaslatot és kisebbségi bizottsági, valamint lakossági véleményt is tartalmazó tervezetet kell döntésre a második fordulóban beterjeszteni."
Ez a rendelet első fordulós vitája. A jelen előterjesztésben már figyelembe vettük a Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottság javaslatát, mely szerint a kertépítéssel és zöldfelület fenntartással kapcsolatos és egyéb, magánszemélyek háztartási igényeinek kielégítését szolgáló zajt keltő tevékenység végzésének időbeni felső határa egységesen 20.00. óra legyen, mely a helyi sajátosságoknak megfelel.
Döntéshozói vélemények
Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottság
|
|
A Bizottság javasolja a T. Képviselő-testületnek, hogy a rendelettervezetet ítélje második fordulóra alkalmasnak, azzal hogy a Kertépítéssel és zöldfelület fenntartással kapcsolatos és egyéb, magánszemélyek háztartási igényeinek kielégítését szolgáló zajt keltő tevékenység időbeli határát 20.00 órára maximalizálják.
|
|
Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság
|
|
A Bizottság javasolja a T. Képviselő-testületnek, hogy a rendelettervezetet ítélje második fordulóra alkalmasnak, azzal hogy a második fordulóra még alaposabban át kell gondolni a rendeletet.
|
|
Döntési javaslat
"A zaj-és rezgésvédelem helyi szabályairól szóló rendelet elfogadása I. forduló"
Tervezett döntéstípus:
határozat
Tervezett ágazati besorolás:
ÁLTALÁNOS ÜGYEK
A Képviselő-testület a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.
Gyomaendrőd Város Önkormányzata Képviselő-testület a rendelettervezetet jelen határozatával II. fordulós vitára alkalmasnak ítéli.
TERVEZET
Gyomaendrőd Város Önkormányzat Képviselő-testületének /2010. (....) önkormányzati rendelete
a zaj- és rezgésvédelem helyi szabályozásáról
Gyomaendrőd Város Önkormányzat Képviselő-testülete az Alkotmány 44/A. § (1) bekezdésében, az 1991. évi XX. tv. 85. § (1) bekezdése e) pontjában meghatározott feladatkörében és a szabálysértésekről szóló 1999. évi LXIX. Törvény 1. §-ban kapott felhatalmazás alapján a következőket rendeli el.
A rendelet hatálya
1. § E rendelet Gyomaendrőd Város közigazgatási területére terjed ki.
2. § E rendelet Gyomaendrőd Város közigazgatási területén tartózkodó természetes, ill. jogi személyekre, valamint jogi személyiséggel nem rendelkező gazdálkodó szervezetre terjed ki.
3. § Az e rendeletben nem szabályozott kérdésekre a 284/2007. (X. 28.) Kormányrendelet rendelkezéseit kell alkalmazni. E Rendelet hatálya kiterjed továbbá a közterületen végzett rendezvények, illetve magánszemélyek háztartási igényeit kielégítő tevékenységek zajforrásaira.
4. § E Rendelet szempontjából zajforrásnak minősül a környezeti zaj-és rezgés elleni védelem egyes szabályairól szóló 284/2007. (X. 29.) Korm rendeletben foglaltakon túl:
a) bármilyen hangszóró, műsorforrás, beleértve az élőzene, vagy élőműsor szolgáltatását is
(hangerősítő eszközökkel illetve azok nélkül);
b) a szabadidő eltöltésére szolgáló tevékenységek (sport, kultúra, zene);
c) a mozgó (járműre szerelt) hangos hirdetéssel és mozgó árusítás során hangerősítő berendezéssel kapcsolatos tevékenységek.
Korlátozó rendelkezések
5. § (1) Mozgó (járműre szerelt) hangos hirdetés és mozgó árusítás során hangerősítő berendezéssel történő termékkínálat, reklámozás munkaszüneti napokon 9 és 12 óra, munkanapokon 7 és 17 óra között folytatható. Az önkormányzati és állami hivatalok, oktatási, bentlakásos szociális, valamint gyermekek napközbeni elhelyezését biztosító intézmények 200m-es körzetén belül csak munkaszüneti napokon 08-16 óra között. Hitéleti intézmények (templom, stb.), temetők 200 m-es körzetén belül munkaszüneti napokon tilos, munkanapokon 08-16 óráig lehetséges.
6. § Kertépítéssel és zöldfelület fenntartással kapcsolatos és egyéb, magánszemélyek háztartási igényeinek kielégítését szolgáló zajt keltő tevékenység csak a következő időpontokban végezhető:
a) munkanapokon 06-20.00 között
b) szombaton: 9.00 óra- 20.00 között.
c) vasárnap és ünnepnapokon pedig 9.00-20.00. óráig.
7. § Az 5.§-ban és a 6.§ (a-c) pontjaiban meghatározott tevékenység végzésénél be kell azonban tartani a a környezeti zaj-és rezgésterhelési határértékek megállapításáról szóló 27/2008. (XII. 3.) KvVM-EüM együttes rendelet rendelkezéseit.
8. § (1) Helyhez kötött hangerősítő berendezést alkalmazó, szabadtéri műsorszórás 10.00 és 22.00 óra között folytatható.
(2) Szabadtéri koncert – az állami, valamint az önkormányzat által szervezett ünnepségek
programjához kapcsolódó koncertek és engedélyezett rendezvények kivételével – 10.00 és
22.00 óra között tartható.
9. § (1) Különleges zajokozást előidéző alkalmi rendezvények csak 10.00 és 22.00 óra között engedélyezhetők.
(2) E rendelet alkalmazásában: különleges zajokozás: minden olyan tevékenység, amely szabadtéren valósul meg, hallható hangtartományba eső hanghullámokat eredményez és ez a hangkibocsátás mások nyugalmát zavarhatja, de nem minősül hangosító berendezésnek. Különleges zajokozásnak minősülnek különösen a szabadtéri sport-, kulturális, szórakoztató, élőzenei rendezvények, bemutatók, térzenék, ünnepségek, riasztóberendezések.
Eljárás rendje
10. § A Rendelet5-6-7-8.§ -ban foglalt előírások betartásával és engedélyezéssel kapcsolatos feladat-és hatáskörének gyakorlását a Képviselő-testület a jelen rendelettel a mindenkori polgármesterre telepíti.
11. § A Rendelet5-6-7-8.§ -ban foglalt előírások betartatásával kapcsolatos feladat-és hatáskörének gyakorlásához a polgármester a Gyomaendrőd Város Önkormányzata Polgármesteri Hivatalához tartozó közterület felügyeletet veszi igénybe.
12. § A közterület felügyelete a közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló 2004. évi CXL. Törvényben (Ket.) foglaltaknak megfelelően jár el.
Szabálysértési rendelkezések
13. § Aki a R. 5-8.§ -ban foglaltakat megszegi szabálysértést követ el és 30.000.Ft-ig terjedő bírsággal sújtható.
Záró rendelkezések
14. § (1) Ez a rendelet kihirdetését követő hónap első napján lép hatályba,.
(2) Hatályát veszti a zaj-és rezgésvédelem helyi szabályozásáról szóló 16/1997 (VI. 27.) önkormányzati rendelet , a zaj-és rezgésvédelem helyi szabályozásáról szóló 16/1997 (VI. 27.) önkormányzati rendeletet módosító 24/2007. (VI. 28.) önkormányzati rendelet és a 34/2009. (V. 29.) önkormányzati rendelet.
15. § E rendelet a belső piaci szolgáltatásokról szóló, az Európai Parlament és a Tanács 2006/123/EK irányelvnek és a környezeti zaj értékeléséről és kezeléséről szóló 2002/49/EK irányelvnek megfelel.
Határidők, felelősök:
Határidő:
azonnal
Felelős:
- AZONNALI VÉGREHAJTÁS -
Hivatali felelős:
- NINCS FELELŐS KIJELÖLVE-