3. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
A Képviselő-testület
2009. december 21-i ülésére

Tárgy:   Települési szilárd hulladékkal kapcsolatos 44/2007. (XII. 27.) Gye. Kt. rendelet módosítása
Készítette:   Bóczér Tibor
Előterjesztő:   Várfi András polgármester
Véleményező bizottság:   Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottság, Pénzügyi és Gazdasági Bizottság, Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság

Tisztelt Képviselő-testület!

A települési szilárd hulladékkal kapcsolatos közszolgáltatásról szóló 44/2007 (XII.27.) Gye.Kt. rendelet 4 sz. mellékelte tartalmazza a közszolgáltatási díjakat.
A Gyomaközszolg Kft. rendelkezésünkre bocsátotta a 2010 évre kalkulált szolgáltatási díjakat, és kéri a T. Képviselő-testületet, hogy azokat fogadja el. Rendelkezésünkre bocsátotta továbbá a lakótelepi hulladékszállítással kapcsolatos anomáliák felszámolására kidolgozott, a közös képviselőkkel egyeztetett javaslatát, és kéri, hogy azt a helyi hulladékszállítási rendelet módosításával a T. Képviselő-testület fogadja el.
 
A Gyomaközszolg Kft ügyvezetője előterjesztésben, valamint a bizottsági ülésen kifejtette, hogy a szilárd hulladékszállítás rendszere sokat javult, a  2007-2008. évi állapotokhoz képest. Ezt elsősorban azzal indokolta, hogy pl. a  2009. évi III. negyedévében 1 millió forinttal kevesebb támogatást igényel a Kft az önkormányzattól. (A díjkompenzáció negyedévente 6.200.000 Ft) Problémát elsősorban a lakossági kintlévőség okoz ( A Gyomaközszolg Kft. negyedévente számlázza  a lakosságivonalkód   hulladékszállítás díját) Pozitívumként értékelte, hogy a IV. negyedévi díjkompenzációt  nem hívják le az önkormányzattól.
A Bizottság a vonalkód alapján nyilvántartott hulladékszállítási rendszer bevezetése óta pozitívan értékelte, hogy a 60 millió Ft/év támogatás helyett ma már 24 millió Ft-tal fenntartható a rendszer, ez éves szinten 36 millió Ft-os megtakarítást jelent az Önkormányzatnak.
A további támogatás csökkentést a Bizottság is abban látja, hogy a lakótelepi társasházak tulajdonosai, használói valamennyien kell, hogy rendelkezzenek hulladékszállítási szerződéssel, (vonalkóddal) mert az még pillanatnyilag nem  megoldott. A rendszer felemás, mert a közös képviselők rendelkeznek szerződéssel, de abban csak az általában évek óta használt, hulladékgyűjtésére alkalmazott edényzetszám szerepel, ami általában kevesebb, mint a társasházakban lévő lakások száma.
A Bizottság egyetértett abban, hogy minden egyes lakótelepi lakott társasház rendelkezzen hulladékszállítási szerződéssel, mert a rendeletben meghatározott kötelező ürítések csak így kerülhetnek kiszámlázásra. A Gyomaközszolg Kft ügyvezetője 3 variációt is kidolgozott a lakótelepi hulladékszállítás megnyugtató módon történő rendezésére.
Az egyik variáció szerint a lakótelepeken 80 l-es térfogat kontingenst kellene megállapítani, azonban a Bizottság aggályát fejezte ki, hogy  ez a variáció ismét megkülönböztetné a lakótelepi lakásokat a kertes házaktól, hiszen ott több méretű edényre lehet szerződést kötni.A variáció szerint itt nem történne vonalkód leolvasás, a fogyasztó havi fix díjat fizetne.
A második variáció szintén  a 80 l/lakás térfogat kontingensből indul ki, a ténylegesen társasházanként használt 120 l-es gyűjtőedényzetre átszámolva.
A harmadik variáció szerint minden lakás tulajdonosa, bérlője köteles a szolgáltatóval szerződést kötni a megrendelő által kiválasztott hulladékszállító edény szolgáltatói szállítására, így a szolgáltató az igényelt vonalkódok alapján a kötelező ürítést minden egyes lakás tulajdonosának, bérlőjének számlázni tudja, a tényleges ürítés vonalkód alapján történne,az egy lakásra jutó térítési díjat a közös képviselőnek kellene felosztani a lakók között.

Az előterjesztésében a Kft ügyvezetője a lakossági hulladékszállítás  vonatkozásában átlagosan 10 %-os áremelést javasolt. Az ilyen mértékű áremelést sem a Bizottság, sem az ülésen jelen lévő közös képviselők sem támogatták, mint ahogy az ügyvezető által kidolgozott, a lakótelepekre vonatkozó 3 hulladékszállítási variációt, valamint a kötelező ürítések gyakoriságának emelését sem.

A hulladékszállítási rendelet módosításának 2. fordulójára a Kft új variációt dolgozott ki, melyet egyeztetett a lakótelepi társasházak közös képviselőivel, ugyanakkor benyújtotta jóváhagyásra a szolgáltatási díjak minimális, mintegy 3,8 %-os az infláció mértékénél alacsonyabb emelésté  tartalmazó díjemelési javaslatát. Egyúttal javasolja  vállalkozó részére nyújtandó szolgáltatás díjtételeink minimális emelését is.
A lakótelepi hulladékszállítás átalakítása, ill. a fennálló anomáliák kiküszöbölésére benyújtott javaslata találkozott a közös képviselők egyetértésével, hiszen ők támogatják azt a megoldást, hogy a lakótelepek vonatkozásában a szolgáltatási szerződést a közös képviselők útján lehessen megkötni. A javaslat szerint a közös képviselőknek kötelező leadni a társasház lakott  ingatlanjainak jegyzékét, így elhárul az akadály a kötelező ürítés realizálása vonatkozásában.
Mind az előbbiekben felvázoltak, mind a szolgáltatási díj emeléséhez a hulladékszállításról szóló rendelet módosítása szükséges. E rendelet-tervezetet  a T. Képviselő-testület elő jóváhagyásra előterjesztjük.
 
A Gyomaközszolg Kft ügyvezető igazgatója kéri az Önkormányzatot, hogy a Kft. likviditási problémáinak megoldása céljából nyújtson 4,9 millió Ft összeget  jegyezett tőkeemlés formájában.
A kérését az előterjesztéshez mellékelt független könyvvizsgálói jelentés támasztja alá.
 
Az SZMSZ szerint: „A Képviselő-testület általában két fordulóban vitatja meg a rendelet tervezeteket. Az első fordulóban felmerült valamennyi módosító indítványt, továbbá az előkészítés során felmerült eltérő szakértői javaslatokat és kisebbségi bizottsági, valamint lakossági véleményt is tartalmazó tervezetet kell döntésre a második fordulóban beterjeszteni.”

A Gyomaközszolg Kft. ügyvezető igazgatója a Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottság ülésén a vállalkozók részére végzett hulladékszállítási díjak emeléséről szóló javaslatát visszavonta. A vállalkozók részére nem kíván díjtételt emelni, megítélése szerint a vállalkozói díjtétel fedezeti a hulladékszállítás költségeit, viszont a melléklet azzal módosul, hogy 240 l-es ürtartalmú hulladékgyűjtő edény szállítási díját is beépítette a táblázatba. 


Döntéshozói vélemények

Pénzügyi és Gazdasági Bizottság  

A Bizottság a rendelet-tervezet elfogadását javasolja.

 
Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottság  

A Biziottság a ügyvezető igazgató bejelentését figyelembe véve a rendelet-tervezet elfogadását javasolja.

 
Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság  

A Bizottság a rendelet-tervezet elfogadását javasolja.

 
Döntési javaslat

"Települési szilárd hulladékkal kapcsolatos 44/2007. (XII. 27.) Gye. Kt. rendelet módosítása"

Tervezett döntéstípus: rendelet
Tervezett ágazati besorolás: Rendelet alkotás, szabályozás
A Képviselő-testület a javaslatról minősített többséggel, nyílt szavazással dönt.

Tervezet
 
…./2009 (…) Gye. Kt. rendelet
 
a települési szilárd hulladékkal kapcsolatos hulladékkezelési helyi közszolgáltatásról szóló 44/2007. (XII. 27.) Gye. Kt. rendelet módosításáról
 
Gyomaendrőd Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. törvény 16. § (1) bekezdésében, valamint a hulladékgazdálkodásról szóló 2000. évi XLIII. törvény (továbbiakban: Hgt.) 21. § (1) bekezdésében, 23. §, és a 24. § (1) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, a települési hulladékkezelési közszolgáltatási díj megállapításának részletes szakmai szabályairól szóló 242/2000. (XII. 23.) Korm. rendelet (továbbiakban: Rendelet) rendelkezéseire figyelemmel a települési szilárd hulladékkal kapcsolatos hulladékkezelési helyi közszolgáltatásokról szóló rendelet módosításának tárgyában az alábbi rendeletet (továbbiakban: rendelet) alkotja:
 
1. §  A Rendelet 2. §-a a következő 12. ponttal egészül ki:
"2. § 12. Lakótelep: Vásártéri ltp, Kollman ltp. (Fő út 173-179 sz), Ifjúsági ltp, Október 6. ltp."
2. § A Rendelet 2.§-a az alábbi, 13. ponttal egészül ki:
2. § 13. Közös Képviselő: a lakótelepi társasház közgyűlése által a társasházakról szóló 2003. évi CXXIII tv. szabályainak megfelelően  megválasztott közös képviselő, vagy intéző bizottság, akit a közgyűlés megbízhat a szolgáltató és lakótelepi társasházak közötti, e rendelet 7.§ (2) bekezdésében meghatározott hulladékkezelési helyi közszolgáltatás igénybevételéről szóló szerződés megkötésére.
3.§A Rendelet 7. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"7. § (2) A települési szilárd hulladékkal kapcsolatos hulladékkezelési helyi közszolgáltatás igénybevételéről szóló szerződésben meg kell határozni a szerződéskötő feleket: a Szolgáltatót, a megrendelő ingatlantulajdonos (lakótelepi társasházak esetén a közös képviselő) nevét, lakcímét, születési helyét és idejét, anyja nevét. A személyes adatok kezelése tekintetében egyebekben Szolgáltató a személyes adatok védelméről és a közérdekű adatok nyilvánosságáról szóló 1992. évi LXIII. törvény rendelkezései szerint köteles eljárni."
4. §.  A Rendelet 7. § (3) bekezdés c) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
"7. § (3) c) az ingatlantulajdonos (lakótelepi társasházak esetén a közös képviselő) rendelkezésére bocsátott gyűjtőedényt űrtartalom és darabszám szerint;"
5. §  A Rendelet 7.§ (3) bekezdés e) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
"7. § (3) e) az ingatlantulajdonos (lakótelepi társasházak esetén a közös képviselő) által meghatározott, az ingatlanon előreláthatólag keletkező hulladék mennyiségét, amelyre a közszolgáltatást igénybe veszi."
6. §  A Rendelet 7.§ (3) bekezdés következő f. ponttal egészül ki:
"7. § (3) f) Lakótelepi társasházak esetén a társasházban lévő lakóingatlanok számát."
7. §. A Rendelet 3 sz. melléklete helyébe e rendelet 1. sz. melléklete lép.
8. §  A Rendelet 4 számú melléklete helyébe e rendelt 2. sz. melléklete lép.
9. § A Rendelet 5 számú melléklete helyébe e rendelt 3. sz. melléklete lép.
 
 Záró rendelkezések
 
10. § E Rendelet 2010. január 1-én lép hatályba, egyidejűleg a 36/2009. (VI. 29.) Gye. Kt. rendelet hatályát veszti.
 
1. sz. melléklet a .../2009. (...) Gye. Kt. rendelethez
 
Közszolgáltatási szerződés
települési szilárd hulladék szállítására

mely létre jött egyrészt Gyomaközszolg Kft (Székhely: ……………………………….. Adószám: ……………………, számlaszám: ……………………………… képviseli: ……………………………………
mint Szolgáltató
másrészt Név: ……………………………………… Lakcím:………………………………………………. Születés helye és ideje: ………………………………………Anyja neve.:……………………………………….
mint ingatlantulajdonos között az alábbi feltételekkel:
Az ingatlan tulajdonosa (lakótelepi társasházak esetén a közös képviselő) igénybe veszi a …/2007. (…/…) Gye. Kt. rendelet (továbbiakban: Rendelet) alapján igénybe veszi a Szolgáltató által nyújtott települési szilárd hulladék szállításának szolgáltatását. A tulajdonos (lakótelepi társasházak esetén a közös képviselő) kijelenti, hogy ingatlanán települési szilárd hulladék keletkezik, és ezen keletkezett hulladékelszállítására kívánja igénybe venni a közszolgáltatást.
A szolgáltatás helye: Gyomaendrőd ……………………………………………………………
A gyűjőedényről a felek a következők szerint rendelkeznek:
A Szolgáltató tulajdonos használatába adja szabványos ………..db ……….. típusú …....…..űrtartalmú gyűjtőedényét.
A tulajdonos kijelenti, hogy rendelkezik ……….. db ……….. űrtartalmú szabványos gyűjtőedénnyel.
A Szolgáltató tulajdonos elad/bérbe ad ……….. db ……….. űrtartalmú szabványos gyűjtőedényt.
A szolgáltató a szolgáltatás díját
a kötelező közszolgáltatás esetén a Rendeletnek megfelelően …………Ft/ürítés;
a kötelező közszolgáltatás alá nem eső szolgáltatás esetén …………Ft/ürítés árban határozza meg.
A szolgáltató kijelenti, hogy a szolgáltatáson felül külön meghatározott többletszolgáltatást is elvégez, melynek díját a szolgáltató üzletszabályzatában határozza meg.
Az ingatlantulajdonos (lakótelepi társasházak esetén a közös képviselő) a szolgáltatás díját szolgáltatást követő hónap 15. napjáig készpénzben/csekken/átutalással teljesíti. A tulajdonos (lakótelepi társasházak esetén a közös képviselő) tudomásul veszi, kötelező közszolgáltatás esetén a közszolgáltatási díj adók módja behajtandó összegnek minősül.
Jelen szerződés módosítását bármelyik fél írásban kezdeményezheti. A módosítás a szerződés azon részeire terjedhet ki, melyek a Rendlettel összhangban vannak. Ennek megfelelően kötelező közszolgáltatás esetén nem módosítható különösen a közszolgálati díjra, ürítési napokra, ürítési helyre vonatkozó rendelkezések.
Az ingatlan tulajdonos (lakótelepi társasházak esetén a közös képviselő)a szerződést 15 napos felmondási idővel akkor mondhatja fel, ha felhagy az ingatlan használatával, és ingatlana nem lakottnak minősül; vagy ha tulajdonosi minősége (lakótelepi társasházak esetében a közös képviselő képviselői megbizatása) megszűnik.
Jelen szerződésben nem szabályozott kérdésre a Hulladék gazdálkodásról szóló 2000. évi XLIII törvény, a települési hulladékkezelési közszolgáltatási díj megállapításának részletes szakmai szabályairól szóló 242/2000. (XII.23.) Korm. Rendelet és a települési szilárd hulladékkal kapcsolatos hulladékkezelési helyi közszolgáltatásról szóló 44/2007. (XII/27) Gye. Kt. rendelet rendelkezéseit alkalmazzák.
200… . …………… hónap ….. .
Gyomaközszolg ……………………………….
mint Szolgáltató Tulajdonos
 
 2 sz. melléklet a .../2009. (...) Gye. Kt. rendelethez
 
Közszolgáltatási díj 2010. január 1-től
 
 Edényzet típusa
 Közszolgáltatási díj (Ft/ürítés)
 80 literes
 146
 110 - 120 literes
 198
240 literes
294
660 literes
725
770 literes
800
1.100 literes
1.000
 
Az árak az ÁFA-t nem tartalmazzák.
 
3. sz. melléklet a .../2009. (.....) Gye. Kt. rendelethez
 
Vállalkozók részére végzett hulladékszállítás díjai: 2010. július 01-től
 
Ürtartalom (liter)
Ürítési díj (Ft/ürítés)
80
 429
110 - 120
 647
240
1100
1100
3229
5000
 8945
 
                             Az árak az ÁFA-t nem tartalmazzák

 


Határidők, felelősök:

Határidő: 2010. 01. 01.
Felelős: Várfi András
Hivatali felelős: Liszkainé Nagy Mária

« Vissza
Vissza a főmenübe