3. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
A Humánpolitikai Bizottság
2010. április 19-i ülésére

Tárgy:   Összefoglaló jelentés a 2009. évben végzett belső ellenőrzésekről
Készítette:   Szilágyiné Bácsi Gabriella
Előterjesztő:   Várfi András polgármester
Véleményező bizottság:   Humánpolitikai Bizottság, Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottság, Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság, Pénzügyi és Gazdasági Bizottság

 Tisztelt Képviselő-testület! 

Gyomaendrőd Város Önkormányzata 2009. évben a Körös-szögi Kistérség Többcélú Társulás Kistérségi Irodája útján gondoskodott  a helyi önkormányzatokról szóló többször módosított 1990. évi LXV. Törvény előírásainak megfelelően az önkormányzat felügyelete alá tartozó költségvetési szerveinek és polgármesteri hivatalának belső ellenőrzéséről.
 
Az ellenőrzési tevékenységet az államháztartásról szóló 1992. évi XXXVIII. törvény, a költségvetési szervek belső ellenőrzéséről szóló 193/2003. (XI.26.) Kormányrendelet, valamint a testület által elfogadott Belső Ellenőrzési Kézikönyv előírásai szabályozzák.
 
Gyomaendrőd Város Képviselő-testülete a 461/2008. (XI.27.) Gye. Kt. határozatával fogadta el az Önkormányzat 2009. évre vonatkozó ellenőrzési tervét. Az összeállított ellenőrzési terv átfogó, téma, cél és szabályszerűségi vizsgálatokat írt elő a revizori kapacitás majd teljes lekötésével.
 
Jelen előterjesztés összefoglalva tartalmazza a 2009. évben végzett valamennyi ellenőrzést, az ellenőrzések legfontosabb megállapításait, valamint az összeállított intézkedési terveket, reagálásokat.
2009. évre 13 ellenőrzési feladatot fogadott el a Képviselő-testület, melyből 1 ellenőrzés – a Liget Fürdő Kft. gazdálkodásának vizsgálata – nem valósult meg, ugyanis a Kft.-nél 2009. május hónapban vezetőváltás történt. Az ütemezett ellenőrzések mellett a belső ellenőr 3 rendkívüli ellenőrzést hajtott végre.
 
1.) Gyomaendrőd Város Önkormányzat intézményeinél a 2008. évi normatív állami hozzájárulások elszámolásának ellenőrzése
 
Az ellenőrzés kezdő és befejező időpontja: 2009. január 5.-2009. február 13.
Az ellenőrzés célja: szolgáljon alapul a 2009. évi zárszámadásban a normatív támogatás (alap normatíva és kötött felhasználású támogatások) elszámolására.
 
Ellenőrzött intézmények:
  • Kis Bálint Általános Iskola és Óvoda
  • Rózsahegyi Kálmán Kistérségi Általános Iskola
  • Kner Imre Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégium
  • Térségi Szociális Gondozási Központ
  • Városi Alapfokú Művészetoktatási Intézmény
  • Térségi Humánsegítő Szolgálat
A helyi önkormányzat költségvetéséből finanszírozza és látja el a helyi önkormányzatokról szóló és más törvényben meghatározott feladatait. Az önkormányzat költségvetési bevételeinek részét képezi az állami normatív támogatás, melyet az önkormányzat előzetes igénylés alapján a központi költségvetésből kapja. A helyi önkormányzatokat megillető normatív hozzájárulások és támogatások – ezen belül külön a feladatmutatók alapján járó hozzájárulások és támogatások – jogcímeit és igénybevételük feltételeit a költségvetési törvény határozza meg.
A helyi önkormányzat a költségvetési év végét követően a tényleges mutatók alapján, az igénybe vett normatív hozzájárulásokkal és támogatásokkal elszámol. Az 1992. évi XXXVIII. törvány 64 A.§. bekezdéseiben előirtaknak megfelelően a jogtalanul igényelt normatív állami támogatás után kamatot kell fizetni. Az évvégi elszámolás szabályszerűségét, pontosságát biztosítja, illetve támasztja alá minden évben a belső ellenőrzés.
A helyszíni ellenőrzés kiterjed a normatív támogatás igénylésének az alapdokumentumaira, az igénylés valódiságára, megalapozottságára.
 
Az elkészült ellenőrzési jelentések az alábbi megállapításokat tartalmazzák:
  • A  Kis Bálint Általános Iskola és Óvodánál, a Rózsahegyi Kálmán Kistérségi Általános Iskolánál és a Kner Imre Gimnáziumnál a normatív állami hozzájárulások és a kötött felhasználású normatív támogatások 2008. évi elszámolásának dokumentáltsága, valódisága, megalapozottsága a jogszabályi előírásoknak megfelelően biztosított volt.
    A belső ellenőr javaslatának megfelelően a Rózsahegyi Kálmán Kistérségi Általános Iskolánál a 2010. évi költségvetési rendelet létszámadatokat tartalmazó mellékletében Csárdaszállás vonatkozásában külön feltüntetésre került az engedélyezett pedagógus álláshelyek és a technikai álláshelyek száma.
  • A Térségi Szociális Gondozási Központnál a belső ellenőr megállapítása értelmében a 2008. évi normatív támogatás elszámolásához szükséges adatok dokumentálása a jogszabályi előírásokban foglaltaknak megfelelően történt. Az intézmény 2008. évben valamennyi tevékenységére vonatkozóan rendelkezett működési engedéllyel.
  •  A Térségi Humánsegítő Szolgálatnál a kötött felhasználású normatív támogatások 2008. évi elszámolásának dokumentáltsága, valódisága, megalapozottsága a belső ellenőrzési jelentés értelmében a jogszabályi előírásoknak megfelelően biztosított volt.
  • A Városi Alapfokú Művészetoktatási Intézménynél a belső ellenőr jelentésére tett intézményi reagálást egy olyan tárgyalás követett, melyen részt vett Dr. Csorba Csaba jegyző, mint belső ellenőrzési vezető, a belső ellenőr, az intézmény vezetője és iskolatitkára, a pénzügyi osztály vezetője és a belső ellenőrzéseket összefogó hivatali felelős személy. Ezen egyeztető tárgyalásról jegyzőkönyv készült, mely az alábbiakat tartalmazza:

    A belső ellenőr jelentés tervezetét 2009. január 12.-én átadta az ellenőrzött költségvetési szerv vezetője részére, aki 2009. január 30-án észrevételt tett az ellenőrzés megállapításához.

    A belső ellenőr a képző- ipar-, tánc-, színművészeti ágon a tanulói létszám számbavételénél a helyszíni ellenőrzés időszakában átadott dokumentumok alapján 541 fő tanulóra állapította meg a normatíva jogosultságot 2008. utolsó négy hónapjára vonatkozóan.

    Az Intézményvezető észrevételezte, hogy az átadott dokumentumok nem kerültek teljes körűen átadásra, ugyanis a térítési díjak befizetése 2009. január 31.-ig történik a helyi szabályozás alapján, így erre vonatkozóan tényleges adat még nem állhatott rendelkezésre. Az állami hozzájárulás igénybevételének egyik feltétele, hogy a tanuló akkor vehető figyelembe, ha az iskola a térítési díjat előírta, és beszedte azt. Az észrevételben az intézmény vezetője megállapította, hogy 2009. január 30.-ig a képzőművészeti oktatásban részt vett tanulók közül 4 tanuló nem fizette meg a térítési díjat, ezért őket a normatív állami hozzájárulás 2008. évi elszámolásánál nem lehet figyelembe venni. Az intézmény vezetője észrevételéhez tanúsítványt csatolt az előírt és a befizetett térítési díjak tagozatonkénti alakulásáról és az érintett tanulói létszámról.
    Az észrevételben foglaltak és a csatolt tanúsítvány alapján a megbeszélésen jelenlévők megállapították, hogy az intézmény észrevételét elfogadják, így az 541 fő megállapított tanulói létszámot 4 fővel csökkentve 537 fővel fogadták el a képző- ipar-, tánc-, színművészeti ágon 2008. utolsó négy hónapjára vonatkozóan.
    A megbeszélésen a belső ellenőr javasolta, hogy a következő időszakra vonatkozóan a Képviselő-testület a rendeletében határozza meg az éves térítési díjak beszedésének határidejét úgy, hogy az a normatíva elszámolásánál a tanulói létszám egyértelműen megállapítható legyen. Mivel a közoktatásról szóló 1993. évi LXXIX. törvény 1. számú melléklet 2. rész 4. pontja nem határozza meg az éves térítési díj beszedésének határidejét, ezért célszerű azt a tárgyév október 31. napjában, de legkésőbb a tárgyév utolsó napjában meghatározni.
    A belső ellenőr javaslatának megfelelően módosításra került az önkormányzati rendelet az éves térítési díjak beszedésének határideje tárgyában. 
 2.) A 2007. évi CLXIX. költségvetési törvény 8. számú mellékletének IV. pontja alapján a 2008. évi normatív állami hozzájárulás elszámolásának ellenőrzése (rendkívüli ellenőrzés)
 
Az ellenőrzés kezdő és befejező időpontja: 2009. február 16.-2009. február 23.
Az ellenőrzés célja: annak megállapítása, hogy intézményeinknél 2008. évben a 8. számú melléklet alapján igényelt normatív állami hozzájárulások a jogszabályi előírásoknak megfelelően, dokumentumokkal alátámasztva kerültek-e lehívásra.
 
Ellenőrzött intézmények:
  1. Rózsahegyi Kálmán Kistérségi Általános Iskola
  2. Térségi Szociális Gondozási Központ
  3. Térségi Humánsegítő Szolgálat
  • A Rózsahegyi Kálmán Kistérségi Általános Iskola és a belső ellenőr álláspontja, jogszabályi értelmezése eltér a bejáró tanulók támogatása vonatkozásában. Az intézmény álláspontja és az általa kért állásfoglalás értelmében a Csárdaszállásról bejáró tanulók után jár a „bejáró gyermekek támogatása”, hiszen ezek a tanulók a lakóhelyüktől eltérő településen veszik igénybe az általános iskolai ellátást. Az intézmény a jelentésre tett reagálásában az előbbiekben ismertetett álláspontját fejti ki, azaz véleményük szerint az intézményükbe bejáró csárdaszállási és hunyai tanulók után jogosultak igénybe venni a „Bejáró gyermekek, tanulók alapján járó támogatás”-t. Az önkormányzat az intézmény álláspontját elfogadta.
  • A Térségi Szociális Gondozási Központnál és a Térségi Humánsegítő Szolgálatnál végzett ellenőrzés a 2008. évi társulási normatíva elszámolásának dokumentumait megalapozottnak, valósnak ítélte meg. 
3.) A 2008. évben elszámolásra kiadott pénzeszközök nyilvántartásának, elszámolásának ellenőrzése a Polgármesteri Hivatalnál
 
Az ellenőrzés kezdő és befejező időpontja: 2009. február 24.-2009. március 2.
Az ellenőrzés célja: annak megállapítása, hogy az elszámolásra kiadott pénzeszközök nyilvántartása és elszámolása a jogszabályi előírásoknak megfelelően történt-e.
 
A belső ellenőr megállapítása értelmében 2008. évben 191 esetben fizetett ki elszámolásra előleget (üzemanyag előleg, vásárlási előleg) a hivatal pénztárosa. Az előleg kifizetése minden esetben 30 napos elszámolási kötelezettség mellett történt. A felvett összegek elszámolása 12 esetben 30 napos elszámolási kötelezettségen túl történt meg, az elszámolási túllépés 1-3 napos volt.
 
A hivatal részéről kiszámításra kerültek az előleget felvevőket terhelő fizetési kötelezettségek összegei. Az 1-3 napos határidő túllépésekből adódó fizetési kötelezettségek összege egyetlen esetben sem érte el a 100 Ft-ot.
A jövőben még nagyobb figyelmet fordítunk a határidők, a jogszabályi előírások betartására. Ehhez viszont szükséges az előleget felvevő partnersége, hiszen a hivatal a jogszabályok betartására, a határidő lejártára, a határidőn túli elszámolás következményeire (SZJA fizetési kötelezettség) a figyelmet fel tudja hívni, de az előleggel az előleget felvevő köteles elszámolni.
 
4.) Követeléskezelés vizsgálata 2008. évben a helyi adó kintlévőségek vonatkozásában
 
Az ellenőrzés kezdő és befejező időpontja: 2009. március 3.-2009. március 19.
 
A belső ellenőri jelentés megállapította, hogy
  • az önkormányzati adóhatóság a helyi adókat a jogszabályi előírásokban és a saját rendeletében foglaltak szerint vezette be és alkalmazta,
  • a helyi adók meg nem fizetéséből eredő kintlévőségek 2008. évben jelentősen nőttek,
  • a fizetési határidőre meg nem fizetett helyi adóhátralékok behajtására az ésszerű, szükségek intézkedéseket megtették,
  • a végrehajtási eljárásokat a jogszabályi előírásoknak megfelelően hajtották végre.
A belső ellenőr javaslatának megfelelően a jogszabályi hivatkozások pontosítását az adóosztály elvégezte.
 
5.) 2008. évben Gyomaendrőd Város Önkormányzatának költségvetéséből cél jelleggel nyújtott támogatások rendeltetés szerinti felhasználásának ellenőrzése
 
Az ellenőrzés kezdő és befejező időpontja: 2009. március 20.-2009. április 7.
Az ellenőrzés célja: az önkormányzati támogatás felhasználása hatékonyan, gazdaságosan és szabályszerűen történjen.
 
A belső ellenőr a 2008. évben az Ifjúsági-, Sport-és Civil alapból nyújtott támogatások szabályszerű felhasználását vizsgálta. Az ellenőrzés során az ellenőr több apró hiányosságot tárt fel, több észrevételt, megállapítást és javaslatot tett. Az oktatási előadó az ellenőrzést követően a pályázókkal egyeztette a felvetődött problémákat, hiányosságokat, felhívta a pályázók figyelmét a pontosabb, pályázati előírásnak, célnak megfelelő elszámolásra, továbbá a szabályszerű dokumentumok kitöltésére. Ahol megjelölésre kerültek a hiányosságok ott pótoltattuk azokat a pályázókkal.
 
6.) A Kis Bálint Általános Iskola átfogó pénzügyi-gazdasági ellenőrzése a 2007.-2008. költségvetési évekre vonatkozóan
 
Az ellenőrzés kezdő és befejező időpontja: 2009. április 23.-2009. május 20. 
  • Az ellenőrzés megállapításaelsősorban az intézmény Alapító okiratára vonatkozóan tartalmazott néhány pontosító javaslatot (TEÁOR szám módosítása, a használatba vett ingatlanok felsorolásának kiegészítése), illetve az immateriális javak és tárgyi eszközök nyilvántartására és az értékcsökkenési leírás számításának módjára tett javaslatot.
  • Az intézmény vezetője reagálásában jelezte, hogy a belső ellenőr által a nagy értékű tárgyi eszközök állományi értéke és értékcsökkenési leírása esetében feltárt hibákat javították, illetve az analitikus nyilvántartásra javasolt számítógépes szoftver bevezetésére ténylegesen 2010. január 1-től nyílt meg a lehetősége az intézménynek.
7.) A Cigány és Német Kisebbségi Önkormányzat átfogó pénzügyi ellenőrzése a 2007.-2008. költségvetési évekre vonatkozóan
 
Az ellenőrzés kezdő és befejező időpontja: 2009. május 21.-2009. június 10.
Az ellenőrzés célja: a Kisebbségi Önkormányzatok működésének, gazdálkodásának áttekintése, az Uniós források szabályszerű felhasználásának vizsgálata
 
A Német Kisebbségi Önkormányzat átfogó ellenőrzése során összefoglalóan a belső ellenőr azt a megállapítást tette, hogy a bizonylati-és okmányfegyelmet az önkormányzat minden esetben betartotta, a vagyon nyilvántartása és leltározása a jogszabályi előírásoknak és a belső szabályoknak megfelelően történt. Uniós forrásokat a vizsgált két évben az önkormányzat nem használt fel.
 
A belső ellenőr a Cigány Kisebbségi Önkormányzat ellenőrzése során az alábbi megállapításokat rögzítette:
  • A Cigány Kisebbségi Önkormányzatnál a legutóbbi leltározás 2008. január 24-én volt. A leltározás kiértékelése során eltérést nem állapítottak meg.
  • A nagy értékű tárgyi eszközök nyilvántartásában nem jelentek meg a 2007. 11. 22-én árverésen értékesített szántó ingatlanok. A szántó földterületek értékesítésére az adásvételi szerződést 2008. 02. 01. napján kötötték meg, a vételárat a vevő 2008. 02. 05. napján fizette ki.
  • A Cigány Kisebbségi Önkormányzat kiadásai és bevételei 2007. és 2008. években a módosított előirányzat alatt teljesültek. Mind a kiadások, mind a bevételek eredeti előirányzatai jelentősen módosultak mindkét vizsgált évben.
  • A kötelezettségvállalás, utalványozás, ellenjegyzés és érvényesítés szabályait külön szabályzatban rögzítették, mely szabályokat a gyakorlatban is érvényesítettek.
  •  A napi pénzkeretet (50 000 Ft) az ellenőrzött időszakban egy alkalommal sem lépték túl.
  • A Cigány Kisebbségi Önkormányzat 2008. évben visszafizette a Mikrohitel Gazdaságfejlesztő Pénzügyi Rt részére a 3 000 000.-Ft hiteltartozását.
  • A vizsgált két évben három Uniós forrással finanszírozott projekt munkájának megvalósításában vett részt a Cigány Kisebbségi Önkormányzat. A 2007. és 2008. években elszámolt bevételek és kiadások pénzügyi eredménye 2008. 12. 31-én mindhárom projekt vonatkozásában negatív.
  • A HEFOP 2.2.1. projekt előfinanszírozásával összefüggésben Gyomaendrőd Város Önkormányzata felé 2008. 12. 31-én 2 949 593 Ft visszatérítendő támogatási kötelezettsége volt a vizsgált önkormányzatnak.
  • A foglalkoztatottak munkabérének meghatározása a jogszabályi előírásoknak megfelelően történt. Béren kívüli juttatás kifizetése a vizsgált időszakban a foglalkoztatottak részére nem történt.
  • Gyomaendrőd Fő u. 80. alatt lévő ingatlannál felmerülő közüzemi költségek megosztásával kapcsolatban - a korábbi belső ellenőrzési vizsgálat alkalmával tett javasat ellenére - a használók (Cigány Kisebbségi Önkormányzat, Művelt Cigányifjúságért Alapítvány, Cigány Szervezetek Országos Szövetsége) között a vizsgált időszakban megállapodás nem történt a ténylegesen felmerülő közüzemi költségek viselése érdekében.  
A Kisebbségi Önkormányzat reagálása az alábbi:
A Kisebbségi Önkormányzat az ellenőrzés lezárását követő napra (2009. június 11.) rendkívüli ülést hívott össze, mely ülés tárgya a belső ellenőrzési jelentéstervezet megtárgyalása volt. Gyomaendrőd Város Cigány Kisebbségi Önkormányzata 19/2009. (VI.11.) CK. Sz. határozata az alábbiakat tartalmazza: Gyomaendrőd Város Cigány Kisebbségi Önkormányzata kijelenti, hogy tévesen került a Cigány Kisebbségi Önkormányzat könyvelésébe bele a „Művelt Cigányifjúságért” Alapítvány közüzemi számlára vonatkozó bizonylata.
 
A közüzemi költségek viselésével kapcsolatban megállapodás a 3 szervezet (Cigány Kisebbségi Önkormányzat, Művelt Cigányifjúságért Alapítvány, Gyomaendrőd Város Önkormányzata) között 2009. február hónapjában jött létre és rögzítésre került, hogy a költségek viselője a Cigány Kisebbségi Önkormányzat.
 
8.) A Rózsahegyi Kálmán Kistérségi Általános Iskola átfogó pénzügyi-gazdasági ellenőrzése a 2007.-2008. költségvetési évekre vonatkozóan
 
Az ellenőrzés kezdő és befejező időpontja: 2009. június 11.-2009. július 7.
 
A belső ellenőr megállapítása értelmében az intézményben körültekintő, felelősségteljes gazdálkodás folyik.
 
9.) A fogyatékosok nappali ellátása feladathoz kapcsolódóan a bevételek és a kiadások alakulásásnak, valamint az ellátáshoz kapcsolódó normatív állami támogatás felhasználásának ellenőrzése 2008. január 1. napjától 2009. május 31-ig a Térségi Szociális Gondozási Központnál (rendkívüli ellenőrzés)
 
Az ellenőrzés kezdő és befejező időpontja: 2009. július 8.-2009. július 10.
Az ellenőrzés célja: annak megállapítása, hogy a feladatellátáshoz kapcsolódó normatív támogatás felhasználása a jogszabályi előírásnak megfelelően történt-e, a rendelkezésre álló bevételek fedezetet nyújtottak-e a feladat ellátása kapcsán felmerülő kiadásokra. 
  • Az ellenőrzés megállapította, hogy az intézményben az állami támogatás felhasználása a jogszabályi előírások betartása mellett történt, a feladat ellátásával összefüggésben felmerült kiadások és bevételek könyvviteli elszámolása szabályszerűen valósult meg.
 10.) Az önkormányzati kölcsönök nyújtásának, nyilvántartásának, beszedésének, pénzügyi szabályszerűségének ellenőrzése
 
Az ellenőrzés kezdő és befejező időpontja: 2009. szeptember 1.-2009. szeptember 16.
Az ellenőrzés célja: annak vizsgálata, hogy a 2008. január 1. és 2009. június 30. közötti időszakban a lakosság részére nyújtott kölcsönök megállapítása, nyilvántartása a jogszabályi előírásoknak megfelelően történt-e. A lakossági kölcsön 2009. június 30.-ai állományának elemzése, a kintlévőségek, illetve a hátralékos állomány csökkentése érdekében tett intézkedések vizsgálata. A vizsgálat tárgyát képezte az önkormányzati tulajdonban lévő kft-k részére a fenti időszakban nyújtott, illetve meglévő kölcsönök szabályszerűségének vizsgálata.
 
Az ellenőr megállapításait az alábbiak szerint összegezte:
  • A lakosság felé a kölcsönök nyújtása a Képviselő-testület rendeletei, a Kft-k felé a tulajdonosi kölcsönök nyújtása a testület határozatai alapján történt.
  • Valamennyi kölcsön nyújtása szerződés megkötésével történt, de a Liget Fürdő Kft-vel megkötött Kölcsönszerződés hiányos, így annak alapjául a Képviselő-testület döntése, határozata szolgált.
  • A kölcsön- és a hátralékos állomány adósonkénti egyedi nyilvántartása a pénzügyi követelményeknek megfelelő tartalommal biztosított volt.
  • Az összes lakossági kölcsönállományt 90 %-át az adósok rendszeresen törlesztik.
  • A Gyomaközszolg Kft. a tulajdonosi kölcsönt határidőre visszafizette, a Liget Fürdő Kft. a belső ellenőrzés befejezésének napjáig nem.
  • A hátralékos állomány csökkentése érdekében a Pénzügyi osztály a vizsgált időszakban a szükséges intézkedéseket megtette.
 A Liget Fürdő Kft. tartozása a mai napig fennáll, a Kft. 2010. évben vállalta azt visszafizetni az úszásoktatáshoz kapcsolódó bevételéből.
 
11.) Az Endrődi Tájház és Helytörténeti Gyűjtemény intézmény pénzügyi gazdálkodásának, hatékony működésének átfogó ellenőrzése 2008. január 1-től december 31-ig, valamint a Tájház pályázataihoz kapcsolódó pénzeszközök felhasználásának vizsgálata
 
Az ellenőrzés kezdő és befejező időpontja: 2009. szeptember 17.-2009. október 6.
Az ellenőrzés célja: a gazdálkodás hatékonyságának ellenőrzése, valamint a pályázaton nyert források felhasználásnak szabályszerűségi vizsgálata.
 
Az ellenőr megállapításai az alábbiakat tartalmazza:
  • A Pénzkezelési Szabályzatban foglaltak betartására - az intézménynél jelentkező, készpénzben teljesített bevételeket naponta be kell fizetni a Polgármesteri Hivatal számlájára – még nagyobb figyelmet kell fordítani, ugyanis a bevételek befizetése a hivatal számlájára nem minden esetben a szabályozásnak megfelelően történt.
  • Pályázaton nyert források eredményeképpen az intézmény jelentős fejlesztéseket hajtott végre.
  • Az intézmény hatékony gazdálkodását támasztja alá a fenntartói támogatás összegének előző időszakhoz viszonyított csökkenés. 
 12.) A Városi Alapfokú Művészetoktatási Intézmény pedagógus állománya összetételének vizsgálata, a jelentkező túlórák, költségtérítések, egyéb nem rendszeres személyi juttatások elszámolásának ellenőrzése a 2009. január 1. és a 2009. augusztus 31. közötti időszakra vonatkozóan
 
Az ellenőrzés kezdő és befejező időpontja: 2009. október 7.-2009. október 22.
Az ellenőrzés célja: annak megállapítása, hogy a vizsgált időszakban a szeményi juttatások elszámolása a jogszabályi előírások betartásával történt-e, az engedélyezett létszámkereten belül alakult-e az intézmény tényleges létszáma.
 
Az ellenőr megállapításai az alábbiakat tartalmazza:
  • Az intézménynél a vizsgált időszakban a ténylegesen foglalkoztatott pedagógus átlaglétszám a fenntartó által jóváhagyott létszámkeretet nem haladta meg.
  • Javasolja a belső ellenőr szakmai vizsgálat lefolytatását a túlórák magas száma miatt, továbbá a hatékony működés elérése érdekében szakmailag célszerű felülvizsgálni a csoportlétszámokat, valamint a csoportok összetételét.
  • A kiküldetési rendelvényeken a jogszabályi előírásoknak megfelelően történt a hivatali célú saját tulajdonú gépjármű használat költségtérítésének elszámolása, ugyanakkor az erre a célra fordított kiadás meghaldja a tervezett összeget.
 13.) 2009. január 1. és szeptember 30. közötti időszak vonatkozásában a Városi Egészségügyi Intézményben működő szakellátások TB finanszírozásának vizsgálata, az egyes szakellátásokhoz kapcsolódó bevételek és kiadások (bérjellegű és dologi) összevetése, valamint a 2010. évi támogatás igény vizsgálata
 
Az ellenőrzés kezdő és befejező időpontja: 2009. november 9.-2009. november 13.
Az ellenőrzés célja: annak megállapítása, hogy az egyes szakellátásokhoz kapcsolódó TB finanszírozás fedezi-e a szakellátás kiadásait, az egyes szakellátások között a forrás tekintetében történt-e átcsoportosítás. Az intézményben a személyi és dologi kiadások teljesítési adatainak elemzése, összevetése az eredeti és a módosított előirányzatokkal. Azon tényezők bemutatása, melyek a módosítást szükségessé tették. A 2010. évi támogatási igényt meghatározó bevételi és kiadási tényezők vizsgálata, az intézmény által eszközölt önkormányzati támogatást csökkentő intézkedések bemutatása.
 
Az ellenőr megállapításai az alábbiakat tartalmazza:
  • Az ellenőrzés azon célja, mely azt hivatott volna bemutatni, hogy az egyes szakellátásokhoz kapcsolódó Tb bevétel fedezi-e a szakellátás kiadásait nem tudott megvalósulni, ugyanis a tervezés a korábbi évek gyakorlatának megfelelően történt, amely nem követte azt az irányt, miszerint az egyes szakfeladatokon csak az adott szakellátáshoz kapcsolódó bevételek és kiadások jelenjenek meg. Az intézmény reagálásában leírta, hogy ezen a gyakorlaton 2010. évtől változtatni fog. Ennek eredményeképpen már tervezéskor látni lehet, hogy mely feladatok, esetlegesen mely szakellátások igényelnek a TB támogatás mellett kiegészítő támogatást, illetve a teljesítési adatok a pontos előirányzatok tükrében az egyes beszámolók során a tényleges felhasználást fogják mutatni.  
  • Az ellenőrzés második része a 2010. évi költségvetés tervezésére, az önkormányzati támogatási igény csökkentési lehetőségeire irányult. A belső ellenőr megállapítása értelmében az intézmény működési bevételei a koncepciókészítés időpontjában rendelkezésre álló információknak megfelelően reális összegekben került megtervezésre. Javaslata szerint az önkormányzati támogatás csökkenthető, ha az intézmény 2009. évi pénzmaradványának bizonyos része a működésre kerül felhasználásra, illetve a dologi kiadások további csökkentési lehetőségeit lenne szükséges feltárni. További tartalékot az intézménynél alkalmazott adható juttatások (pl. munkáltatói döntésen alapuló illetmények) csökkentése jelenthet. Az intézmény reagálásában jelezte, hogy 2010. évre fejlesztési támogatást nem kért a Képviselő-testülettől, ugyanakkor a 2009. évi pénzmaradványát a több mint 80 %-ban elhasználódóott géppark fejlesztésére kíván fordítani, illetve ez egy biztonsági tartalékot jelent az intézménynek az esetlegesen javíthatatlan gépek, eszközök pótlására.  
 14.) A hulladékgazdálkodási rendszer szabályszerűségi vizsgálata az Önkormányzat és a Gyomaközszolg Kft. viszonylatában
 
Az ellenőrzés kezdő és befejező időpontja: 2009. november 17.-2009. december 3.
Az ellenőrzés célja: annak vizsgálata, hogy az ellenőrizendő időszakban a Gyomaközszolg Kft. könyvelése alapján a tényleges közvetlen és közvetett költségek hogyan alakultak, továbbá a költségek összetételének bemutatása. Az ellenőrzés kiterjedt a szolgáltatást igénybe vevők által befizetett szemétszállítási díj alakulására, illetve az önkormányzat által átutalt díjkompenzáció szükségességére. Céja volt a vizsgálatnak a hátralékos állomány, továbbá a kft. által a kintlévőség csökkentése érdekében eszközölt intézkedések bemutatása.
 
Az ellenőr megállapításai az alábbi legfontosabb észrevételeket tartalmazza:
  • A díjkompenzáció pénzügyi teljesítése a Megállapodásban foglaltaknak megfelelően történt a vizsgált időszakban.
  • A Gyomaközszolg Kft. elkészítette a Képviselő-testületi ülésekre a negyedéves elszámolásokat, viszont ezek az elszámolások nem a lezárt negyedév tényleges bevételei és kiadásai könyvelt adatai alapján kerültek összeállításra
  • Mindenképpen megfontolás tárgyát kell, hogy képezze az alábbi belső ellenőri megállapítás és javaslat. A Gyomaközszolg Kft. Önköltségszámítási Szabályzat készítésére nem kötelezett és Számviteli politikájában sem szabályozta le az általános költségek tevékenységekre történő felosztásának elveit, illetve vetítési alapjait. Ezáltal a lakossági és a közületi szemétszállítás tevékenységekre elszámolható (felosztható) költségek kimutatása és így a díjkompenzációs összeg tényadatokkal történő alátámasztása a számviteli rendszerben nem biztosított.
  • Javasolja a belső ellenőr továbbá a számlázás rendjének leszabályozását, amelynek keretében célszerű rögzíteni, hogy a havi tényleges naturális teljesítéseket melyik hónap hányadik napjáig köteles a kft. kiszámlázni az igénybevevők felé.
  • A hónap utolsó napján fennálló, fizetési határidőre nem teljesített hátralékos állomány összege tendenciájában növekedést mutat. A Kft. a hátralékos állományának csökkentése céljából a vizsgált időszakban fizetési felszólításokat küldött, valamint kezdeményezteaz adók módjára történő behajtást.
 A Gyomaközszolg Kft. reagálásában rögzítette, hogy 2009. december 10-én megtörtént a számlázás rendjének, az alkalmazott számlázási folyamatoknak a szabályozása. Az általános költségek tevékenységekre történő felosztása során az alábbi elv érvényesül. A Kft. tevékenysége két részből, hulladékszállításból és gyepmesteri telep üzemeltetéséből áll. A Gyepmesteri telep üzemeltetésénél az általános költségek a közvetlen költségek arányában kerülnek felosztásra, a hulladékszállításra jutó költség így az összes költség és a Gyepmesteri telepre jutó költség különbözete.
 
15.) Gyomaendrőd Város Polgármesteri Hivatalánál a folyamatba épített előzetes és utólagos vezetői ellenőrzés (FEUVE) lebonyolítása, szabályszerűségének ellenőrzése 2009. január 1. és szeptember 30. közötti időszakban
 
Az ellenőrzés kezdő és befejező időpontja: 2009. december 4.-2009. december 15.
A belső ellenőrzés célja annak vizsgálata volt, hogy a gyakorlatban hogyan valósult meg a folyamatba épített ellenőrzés.
 
A belső ellenőr az ellenőrzés tárgya vonatkozásában az alábbi megállapításokat tette:
  • A FEUVE szabályzatban 2009. január 12-én kijavításra kerültek a 2008. december 11-én belső ellenőrzés keretében feltárt elírások, beépítésre kerültek a feltárt hiányosságok, amelynek eredményeképpen a FEUVE szabályzat alkalmazhatósága egyértelművé vált.
  • A Hivatalnál a FEUVE gyakorlati alkalmazása során valamennyi szervezeti egység vezetője elkészítette éves ellenőrzési munkatervét, amelyekben leírásra kerültek ügyfajtánként, ügytípusonként az érintett ügyintézők felsorolásával az ellenőrzés megjelölt időpontjai, témái, módszerei.
  • A folyamatba épített ellenőrzés osztályonkénti végrehajtásáról – a Városüzemeltetési és vagyongazdálkodási Osztály kivételével – valamennyi osztály vezetője írásos jelentés formájában számolt be a költségvetési szerv vezetője részére az ellenőrzések elvégzését követően.
 A FEUVE gyakorlati alkalmazásának jelenősége kettős, egyrészt feltárta azokat az eseményeket, amelyek az ügymenet során nem megfelelően valósultak meg, és kijavítást vagy további intézkedést igényeltek, másrészt a szabályosan megvalósult ügyintézésekről is folyamatosan információt nyújtott a költségvetési szerv vezetője részére.
 
Az alapvető célja az elvégzett ellenőrzéseknek, az ellenőrzések javaslatára végrehajtott intézkedéseknek a gazdálkodás színvonalának javítása, illetve a pénzügyi-gazdálkodási tevékenység szabályszerűségének növelése.

Döntéshozói vélemények

Pénzügyi és Gazdasági Bizottság  

 

A Pénzügyi és Gazdasági Bizottság a 2009. évi belső ellenőrzésekről szóló összefoglaló jelentés elfogadását javasolta a T. Képviselő-testületnek.
 

 

 
Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság  

 

Az Ügyrendi, Oktatási, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság a 2009. évi belső ellenőrzésekről szóló összefoglaló jelentés elfogadását javasolta a T. Képviselő-testületnek.

 

 
Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottság  

 

A Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottság a 2009. évi belső ellenőrzésekről szóló összefoglaló jelentés elfogadását javasolta a T. Képviselő-testületnek.

 

 
Humánpolitikai Bizottság  

 

A Humánpolitikai Bizottság a 2009. évi belső ellenőrzésekről szóló összefoglaló jelentés elfogadását javasolta a T. Képviselő-testületnek.

 

 
Döntési javaslat

"Összefoglaló jelentés a 2009. évben végzett belső ellenőrzésekről"

Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: ÁLTALÁNOS ÜGYEK
A Humánpolitikai Bizottság a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.

Gyomaendrőd Város Képviselő-testülete Humánpolitikai Bizottsága javasolja a Képviselő- testületnek a 2009. évi belső ellenőrzésekről szóló összefoglaló jelentés elfogadását.


Határidők, felelősök:

Határidő: azonnal

« Vissza
Vissza a főmenübe