1. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
A Humánpolitikai Bizottság
2010. június 14-i ülésére
2010. június 14-i ülésére
Tárgy: | Az egyes pénzbeli és természetbeni szociális ellátások nyújtásának módjáról és feltételeiről szóló 3/2009. (I. 30.) Gye. Kt. rendelet felülvizsgálata | |
Készítette: | Keresztesné Jáksó Éva | |
Előterjesztő: | Dr. Csorba Csaba jegyző | |
Véleményező bizottság: | Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság, Humánpolitikai Bizottság |
Tisztelt Képviselő-testület!
Az egyes pénzbeli és természetbeni szociális ellátások nyújtásának módjáról és feltételeiről szóló 3/2009. (I. 30.) Gye. Kt. rendelet felülvizsgálatára
- a köztemetés és a temetési segély szabályainak egymáshoz való igazítása
- a helyi lakásfenntartási támogatás feltételeinek áttekintése
- a jogszabályszerkesztésről szóló 61/2009. (XII. 14.) IRM rendeletnek való megfeleltetés kisebb
- apróbb módosítások – az elmúlt időszakban bekövetkezett változások - miatt kerül sor.
Gyomaendrőd Város Önkormányzatának Képviselő-testülete 2010. áprilisában egészítette ki az egyes pénzbeli és természetbeni szociális ellátások nyújtásának módjáról és feltételeiről szóló 3/2009. (I. 30.) Gye. Kt. rendeletét (továbbiakban: rendelet) a köztemetéssel kapcsolatos szabályozással. A rendeletmódosítással párhuzamosan a köztemetés eljárásrendjének felülvizsgálata is megtörtént. Kialakításra és a Gyomaszolg Ipari park Kft. temetkezési ügyintézőjével egyeztetésre került a köztemetés elrendelésének ügymenet-modellje. Erre az intézkedésre azért került sor, mert a köztemetés elvesztette a törvényben rögzített funkcióját, mely szerint az Önkormányzat végső helyzetben lép be a folyamatba, mint eltemettető, akkor amikor nem lelhető fel, vagy nincs az eltemettetésre kötelezhető személy. A kialakult gyakorlat alapján a köztemetés szolgáltatás jellegűvé vált, és ezek az intézkedések azt hivatottak elérni, hogy ezt a folyamatot visszafordítsák. Ez természetesen azzal jár, hogy szigorúbban járunk el egy-egy köztemetést kérelmező személlyel szemben. Ez azt jelenti, hogy nem a kérelmező személy dönti el, hogy milyen tartalmú temetkezési szolgáltatást vehet igénybe, hanem a kb. bruttó 120.000.-Ft összegű legegyszerűbb földben történő temetést – szertartás nélkül – biztosítja az Önkormányzat. A szigorúbb és részvétlenebb megközelítést a temetési segélyezés feltételeinek megváltoztatásával és a segély összegének megemelésével kívánjuk ellensúlyozni.
A rendeletmódosításra elsősorban a temetési segélyezés szabályainak áttekintése miatt kerül sor, emellett a rendelet egész normaszövegének felülvizsgálata megtörtént, mely vizsgálatot ki kell egészítenünk a jogszabályszerkesztésről szóló 61/2009. (XII. 14.) IRM rendelet (továbbiakban: IRM rendelet) való megfeleltetéssel. A rendelet tartalmazza a jogszabályalkotás új és 2010. március 1. napjától hatályos tartalmi és formai elemeit. A felülvizsgálat ezen része a rendelet II. fordulóban történő tárgyalásakor lesz kézzelfogható, a normaszöveg fogja azokat a változtatásokat tartalmazni, melyek a rendelet szövegét koherenssé teszik az említett IRM rendelet szabályaival.
Az előterjesztés a továbbiakban tartalmazza a rendelet anyagi szabályainak a felülvizsgálatát:
- A rendelet 6. §-a felsorolásszerűen tartalmazza azokat a pénzbeli szociális ellátásokat, melyeket a Képviselő-testület az arra rászoruló személyeknek biztosítja. A felsorolás az ápolási díjat is tartalmazza, azonban a Képviselő-testület 2009. szeptemberétől nem biztosítja a méltányossági ápolási díjat, mely nem tartozik a kötelezően ellátandó önkormányzati feladatok közé. A rendelet az ápolási díj ellenőrzésének szabályait tartalmazza, ezért a felsorolásból az ápolási díjat törölni kell.
- A rendelet a 7-8-9. §-ban szabályozza a helyi lakásfenntartási támogatás feltételeit. A Sztv. a normatív lakásfenntartási támogatás szabályozása mellett a helyi lakásfenntartási támogatás szabályaira keretfeltételeket határoz meg az önkormányzatok számára. A helyi lakásfenntartási támogatás biztosítása az önkormányzatok kötelező feladataként jelentkezik, a Sztv. nem lehetőségként ajánlja fel az önkormányzatok számára, hanem ezt az ellátást az önkormányzatoknak kötelező jelleggel biztosítani kell. Városunkban a helyi lakásfenntartási támogatás szennyvíz és ívóvíz bekötéséhez nyújtott egyszeri támogatás. A Sztv. alapján a helyi lakásfenntartási támogatás kiegészítő vagy önálló támogatásként nyújtható. Az Sztv. az önállóan nyújtott támogatás keretfeltételeként meghatározta a jövedelemhatárokat, a lakásfenntartás havi költségének arányát, a támogatásként adható legkisebb összeget, valamint azt, hogy úgy kell meghatározni, hogy évente legalább két alkalommal benyújtható legyen. A helyi rendeletben szabályozott önállóan nyújtott helyi lakásfenntartási támogatás nem felel meg a keretszabályozásnak.
A felülvizsgálat során három dél-alföldi önkormányzat helyi lakásfenntartási támogatásra vonatkozó szabályozását tekintettük át. Az önkormányzatok szabályozásában közös elem, hogy:
· meghatározták a támogatás igénybevételére jogosító lakásnagyságot és minőséget,
· a Sztv.-ben foglaltak szerint határozták meg a jövedelemhatárt, a lakásfenntartási kiadások havi költségét, a fenntartási költségek körét,
· a támogatás összegét 2.500.-Ft/hó összegben, 12 hónapra állapították meg.
Eltérő szabályozásként jelenik meg a kérelem benyújtási határidejének meghatározása, van ahol csak meghatározott időtartamban, van ahol a normatív lakásfenntartási támogatáshoz hasonlóan egész évben benyújtható a kérelem. Az utóbbi megoldást kedvezőbbnek tartom, mert így egész évre oszlik el a kérelmek feldolgozása és az nem dömping munkaként jelentkezik. Az egyik helyi rendeletben rögzítésre került, hogy csak az részesülhet helyi lakásfenntartási támogatásban, aki nem jogosult normatív lakásfenntartási támogatásra. Logikusnak tűnik a feltétel rögzítése, hiszen a helyi lakásfenntartási támogatás jövedelemhatára és a lakásfenntartásra fordítható kiadások aránya bővebb körben kedvezőbb elbírást tesz lehetővé.
Fenti szabályozás megfelel a Sztv.-ben foglalt keretszabályoknak.
Az alábbi táblázatban foglaltuk össze, hogy várhatóan milyen összegű önkormányzati forrást igényel a támogatás feltételeinek megváltoztatása:
Jelenlegi szabályzás mellett:
|
Összesen tervezett kiadás 2010-re
|
Állami rész – 90 %
|
Saját rész
|
Helyi lakásfenntartási támogatás
|
100.000
|
0
|
100.000
|
Normatív lakásfenntartási támogatás
|
28.491.580
|
25.642.422
|
2.849.158
|
A helyi lakásfenntartási támogatás feltételeinek megváltoztatása esetén, a Sztv. törvényben írt feltételekkel:
|
Összesen tervezett kiadás 2010-re
|
Állami rész – 90 %
|
Saját rész
|
Helyi lakásfenntartási támogatás
Kiegészítő támogatás*
|
5.292.000
|
0
|
5.292.000
|
Önálló támogatás**
|
13.230.000
|
0
|
13.230.000
|
Normatív lakásfenntartási támogatás
|
28.491.580
|
25.642.422
|
2.849.158
|
* havonta 1.000.-Ft kiegészítéssel, 2010. első negyedévében a normatív lakásfenntartási támogatást kérők átlaglétszámával -441 fő - számolva
**12 hónapra megállapított 2.500.-Ft-os fix támogatási összeggel, 2010. első negyedévében a normatív lakásfenntartási támogatást kérők átlaglétszámával -441 fő - számolva
A helyi lakásfenntartási támogatás feltételeinek a Sztv.-ben foglaltakhoz igazítása, és végrehajtása jelentős önkormányzati kiadással járna, melynek fedezetére 2010. évben nincs önkormányzati forrás.
Javaslom a kiegészítő támogatás bevezetését, mert az kevesebb önkormányzati forrást igényel. Ebben az esetben a normatív lakásfenntartási támogatásban részesülő személyek további 1.000.-Ft/hó támogatásban részesülnének, azt gondolom, hogy ez további érdemi segítségnyújtás, hiszen a kiegészítő támogatás biztosításával évi 12.000.-Ft plusz támogatást nyújtunk az arra rászoruló személyeknek.
A támogatás bevezetésére megoldás lehet, hogy a Képviselő-testület a rendelet helyi lakásfenntartási támogatásra vonatkozó szabályait 2010. október 01. napjával lépteti hatályba, így az év utolsó három hónapjára eső önkormányzati kiadás 1.323.000.-Ft, mely a szociális ellátások előirányzatai közötti átcsoportosítással biztosítható.
- A rendelet 14. §-a az önkormányzat által elismert többletkiadások felmerülése esetén adható átmeneti segélyezés feltételeit határozza meg. Elismert többletkiadás egyrészt az 5 napot meghaladó kórházi kezelés, másrészt a közeli hozzátartozó halála esetén viselt temetési kiadások. A temetési segélyezés átalakításával, -mely során a segély összegét a kérelmező jövedelméhez igazítjuk, kevesebb jövedelem esetén, magasabb összegű temetési segély megállapítására nyílik lehetőség-, a temetési költségek viselése kimaradna az elismert többletkiadások köréből. Ezáltal az itt felszabadult önkormányzati forrás a temetési segélyezés átalakításához szükséges önkormányzati többletkiadás egy részének fedezetéül szolgálna.
- A rendelet 26. §-a szabályozza a temetési segélyezés feltételeit, mely szerint temetési segély adható az elhunyt hozzátartozójának vagy a temettetésről gondoskodó más személynek, ha a temetési költségek viselése saját, illetve családja létfenntartását veszélyezteti és a családjában az egy főre jutó havi jövedelem az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 300%-át nem haladja meg és a hadigondozásról szóló 1994. évi XLV. törvény alapján temetési hozzájárulásban nem részesül. A temetési segély összege a mindenkori helyben szokásos legegyszerűbb földbe temetés költségeinek 10%-ánál kevesebb és 15%-ánál több nem lehet.
Az előterjesztés bevezetőjében ismertetett okok miatt kerül sor a temetési segélyezés feltételeinek áttekintésére és javasoljuk a segély összegének a kérelmező jövedelméhez való igazítását, a kevesebb jövedelemmel rendelkező személyek nagyobb összegű temetési segélyben részesülnének. A Sztv. szerint a temetési segély biztosítása nem kötelezően ellátandó feladata a települési önkormányzatoknak.
A felülvizsgálat során három dél-alföldi önkormányzat temetési segélyre vonatkozó szabályozását tekintettük át:
· Mezőberény Város Önkormányzata átmeneti segély keretében szociális kölcsön formájában nyújt segítséget temetési kiadások esetére. A jövedelemhatár a nyugdíjminimum másfélszerese ( 42.750.-), a kölcsön legmagasabb összege 60.000.-Ft.
· Szentes Város Önkormányzata temetési segélyt nyújt annak a személynek, akinek családjában az egy főre eső jövedelem nem éri el a nyugdíjminimum kétszeresét (57.000.-), a temetési segély összege a mindenkori nyugdíjminimum.
· Szarvas Város Önkormányzata temetési segélyt nyújt annak a személynek, akinek családjában az egy főre eső jövedelem nem éri el a nyugdíjminimum másfélszeresét, egyedül élő személy esetében a kétszeresét (57.000.-), a temetési segély összege jelenleg 10.000.-Ft.
Leszögezhetjük, hogy a jelenleg hatályos szabályozás szerint is Önkormányzatunk szélesebb személyi körben biztosítja a temetési segély igénybevételét.
2010. évre 1.500.000.-Ft kiadást terveztünk a temetési segélyezésre. Az alábbi táblázatokban foglaltuk össze, hogy várhatóan milyen összegű önkormányzati forrást igényel a támogatás feltételeinek megváltoztatása, a számítások során a létszámok meghatározása a 2008, 2009 és 2010 évben temetési segélyt kérelmező személyek létszámának, jövedelmi viszonyainak ismeretében történt:
1. Temetési segély összege: 40.000-25.000-12.450.-Ft, a családban illetve az egyedül élő személyek esetében a jövedelemhatárok/sávok megegyeznek.
|
jövedelemsávok
|
|||
28.500.-Ft-ig
|
28.501.-57.000.- között
|
57.000.-85.500.- között
|
Összes költség
|
|
Segély összege
|
40.000
|
25.000
|
12.450
|
|
Kérelmezők létszáma
|
19
|
45
|
56
|
|
Önkormányzat ktg
|
760.000
|
1.125.000
|
697.200
|
2.582.200
|
A jelenlegi szabályozás mellett 120 főre számolva az önkormányzati kiadás 1.494.000.-Ft-ra kalkulálható. Az új szabályozás + 1.088.200.-Ft önkormányzati forrást igényelne.
2. Temetési segély összege: 40.000-25.000-12.450.-Ft, a családban illetve az egyedül élő személyek esetében a jövedelemhatárok/sávok eltérőek, a Sztv.-hez hasonlóan kedvezőbb feltételeket biztosítva az egyedül élő személyeknek.
|
jövedelemsávok
|
|||
Család esetében
|
||||
|
28.500.-Ft-ig
|
28.501.-57.000.- között
|
57.000.-85.500.- között
|
Összes költség
|
Segély összege
|
40.000
|
25.000
|
12.450
|
|
Kérelmezők létszáma
|
6
|
17
|
24
|
|
Önkormányzat ktg
|
240.000
|
425.000
|
298.800
|
963.800
|
|
Egyedül élő személy esetében
|
|||
|
42.500.-Ft-ig
|
42.751-71.250.-között
|
71.251.-85.500.- között
|
Összes költség
|
Segély összege
|
40.000
|
25.000
|
12.450
|
|
Kérelmezők létszáma
|
25
|
37
|
11
|
|
Önkormányzat ktg
|
1.000.000
|
925.000
|
136.950
|
2.061.950
|
Összes költség
|
|
|
|
3.025.750
|
A jelenlegi szabályozás mellett 120 főre számolva az önkormányzati kiadás 1.494.000.-Ft-ra kalkulálható. Az új szabályozás + 1.531.750.-Ft önkormányzati forrást igényelne.
3. Temetési segély összege: 50.000-30.000-12.450.-Ft, a családban illetve az egyedül élő személyek esetében a jövedelemhatárok/sávok megegyeznek.
|
jövedelemsávok
|
|||
28.500.-Ft-ig
|
28.501.-57.000.- között
|
57.000.-85.500.- között
|
Összes költség
|
|
Segély összege
|
50.000
|
30.000
|
12.450
|
|
Kérelmezők létszáma
|
19
|
45
|
56
|
|
Önkormányzat ktg
|
950.000
|
1.350.000
|
697.200
|
2.997.200
|
A jelenlegi szabályozás mellett 120 főre számolva az önkormányzati kiadás 1.494.000.-Ft-ra kalkulálható. Az új szabályozás + 1.503.200.-Ft önkormányzati forrást igényelne.
4. Temetési segély összege: 50.000-30.000-12.450,-Ft, a családban illetve az egyedül élő személyek esetében a jövedelemhatárok/sávok eltérőek, a Sztv.-hez hasonlóan kedvezőbb feltételeket biztosítva az egyedül élő személyeknek.
|
jövedelemsávok
|
|||
Család esetében
|
||||
|
28.500.-Ft-ig
|
28.501.-57.000.- között
|
57.000.-85.500.- között
|
Összes költség
|
Segély összege
|
50.000
|
30.000
|
12.450
|
|
Kérelmezők létszáma
|
6
|
17
|
24
|
|
Önkormányzat ktg
|
300.000
|
510.000
|
298.800
|
1.108.800
|
|
Egyedül élő személy esetében
|
|||
|
42.500.-Ft-ig
|
42.751-71.250.-között
|
71.251.-85.500.- között
|
Összes költség
|
Segély összege
|
50.000
|
30.000
|
12.450
|
|
Kérelmezők létszáma
|
25
|
37
|
11
|
|
Önkormányzat ktg
|
1.250.000
|
1.110.000
|
136.950
|
2.496.950
|
Összes költség
|
|
|
|
3.605.750
|
A jelenlegi szabályozás mellett 120 főre számolva az önkormányzati kiadás 1.494.000.-Ft-ra kalkulálható. Az új szabályozás + 2.111.750.-Ft önkormányzati forrást igényelne.
A táblázatokban kimutatott plusz önkormányzati kiadások mintegy fele jelentkezne ebben a költségvetési évben. A fedezet részben az átmeneti segélyezés feltételeinek változásából (megszűnik a temetési költségek viselése esetén adható átmeneti segély), részben a várhatóan csökkenő köztemetési kiadásokból biztosítható. 2010. évre köztemetésre 4.100.000.-Ft került betervezésre, az első négy hónapban felhasználásra került 1.340.000.-Ft. Véleményem szerint a köztemetés iránti igény csökkenése a magasabb összegű temetési segély bevezetése után valószínűbb, hiszen egy 50.000.-Ft összegű temetési segély –melyet a köztemetéssel ellentétben nem kell visszafizetniük - kedvezőbb választási lehetőséget jelent az ügyfelek számára, hiszen saját erőből a temetés költségének kb 60 %-át kellene előteremteniük. Áttekintve a szociális kiadások alakulását az év első négy hónapjában nem tartom valószínűnek, hogy a fedezet teljes egészében az önkormányzat rendelkezésére áll. Megoldás lehet, hogy a Képviselő-testület a rendelet temetési segélyezésre vonatkozó szabályait 2011. évben lépteti hatályba, tekintettel arra, hogy 2010. évben nem áll rendelkezésre önkormányzati forrás.
Kockázatelemzés:
Az Önkormányzat számára a helyi rendelet felülvizsgálata pénzügyi kockázatot jelent, hiszen a kedvezőbb feltételek biztosítására meg kell találni az önkormányzati forrást, ugyanakkor a módosítást követően a helyi rendelet megfelel mind a Sztv.-ben mind az IRM rendeletben foglaltaknak.
Az ügyfelek számára a rendeletmódosítás kedvezőbb feltételekkel biztosítja a temetési segélyt, illetve a helyi lakásfenntartási támogatás szabályozásának átalakításával az arra rászoruló személyeknek további támogatást biztosít a lakásfenntartási kiadások csökkentéséhez.
Kérem a tisztelt Képviselő-testületet szíveskedjen az előterjesztést megtárgyalni és a helyi rendelet módosítására javaslatot tenni.
Döntéshozói vélemények
Humánpolitikai Bizottság |
Gyomaendrőd Város Önkormányzatának Humánpolitikai Bizottsága javasolja az előterjesztésben foglaltak alapján a 3/2009. (I. 30.) Gye. Kt. rendelet módosítását azzal, hogy a Képviselő-testület
|
|
Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság |
Gyomaendrőd Város Önkormányzatának Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottsága javasolja az előterjesztésben foglaltak alapján a 3/2009. (I. 30.) Gye. Kt. rendelet módosítását azzal, hogy a Képviselő-testület
|
|
"Az egyes pénzbeli és természetbeni szociális ellátások nyújtásának módjáról és feltételeiről szóló 3/2009. (I. 30.) Gye. Kt. rendelet felülvizsgálata"
Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: Szociális ügyek
A Humánpolitikai Bizottság a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.
Gyomaendrőd Város Önkormányzatának Humánpolitikai Bizottsága javasolja az előterjesztésben foglaltak alapján a 3/2009. (I. 30.) Gye. Kt. rendelet módosítását azzal, hogy a Képviselő-testület a helyi lakásfenntartási támogatást kiegészítő támogatásként 2010. október 01. napjától biztosítsa.
Határidők, felelősök:
Határidő: 2010. 08. 26.
Felelős: Dr. Csorba Csaba
Hivatali felelős: Keresztesné Jáksó Éva
2. döntési javaslat
"Az egyes pénzbeli és természetbeni szociális ellátások nyújtásának módjáról és feltételeiről szóló 3/2009. (I. 30.) Gye. Kt. rendelet felülvizsgálata"
Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: Szociális ügyek
A Humánpolitikai Bizottság a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.
Megszavazandó alternatívák:
A) alternatíva
Gyomaendrőd Város Önkormányzatának Humánpolitikai Bizottsága javasolja az előterjesztésben foglaltak alapján a 3/2009. (I. 30.) Gye. Kt. rendelet módosítását azzal, hogy a Képviselő-testület a temetési segélyt az előterjesztés 1. pontja szerint 2011. január 01. napjától biztosítsa.
Határidők, felelősök:
Határidő: 2010. 08. 26.
Felelős: Dr. Csorba Csaba
Hivatali felelős: Keresztesné Jáksó Éva
Felelős: Dr. Csorba Csaba
Hivatali felelős: Keresztesné Jáksó Éva
B) alternatíva
Gyomaendrőd Város Önkormányzatának Humánpolitikai Bizottsága javasolja az előterjesztésben foglaltak alapján a 3/2009. (I. 30.) Gye. Kt. rendelet módosítását azzal, hogy a Képviselő-testület a temetési segélyt az előterjesztés 2. pontja szerint 2011. január 01. napjától biztosítsa.
Határidők, felelősök:
Határidő: 2010. 08. 26.
Felelős: Dr. Csorba Csaba
Hivatali felelős: Keresztesné Jáksó Éva
Felelős: Dr. Csorba Csaba
Hivatali felelős: Keresztesné Jáksó Éva
C) alternatíva
Gyomaendrőd Város Önkormányzatának Humánpolitikai Bizottsága javasolja az előterjesztésben foglaltak alapján a 3/2009. (I. 30.) Gye. Kt. rendelet módosítását azzal, hogy a Képviselő-testület a temetési segélyt az előterjesztés 3. pontja szerint 2011. január 01. napjától biztosítsa.
Határidők, felelősök:
Határidő: 2010. 08. 26.
Felelős: Dr. Csorba Csaba
Hivatali felelős: Keresztesné Jáksó Éva
Felelős: Dr. Csorba Csaba
Hivatali felelős: Keresztesné Jáksó Éva
D) alternatíva
Gyomaendrőd Város Önkormányzatának Humánpolitikai Bizottsága javasolja az előterjesztésben foglaltak alapján a 3/2009. (I. 30.) Gye. Kt. rendelet módosítását azzal, hogy a Képviselő-testület a temetési segélyt az előterjesztés 4. pontja szerint 2011. január 01. napjától biztosítsa.
Határidők, felelősök:
Határidő: 2010. 08. 26.
Felelős: Dr. Csorba Csaba
Hivatali felelős: Keresztesné Jáksó Éva
Felelős: Dr. Csorba Csaba
Hivatali felelős: Keresztesné Jáksó Éva
E) alternatíva
Gyomaendrőd Város Önkormányzatának Humánpolitikai Bizottsága javasolja a Képviselő-testületnek az előterjesztésben foglaltak alapján a 3/2009. (I. 30.) Gye. Kt. rendelet módosítását, azzal, hogy a temetési segély hatályban lévő szabályozását ne változtassa meg, tekintettel arra, hogy a temetési segély biztosítása nem kötelezően ellátandó önkormányzati feladat.
Határidők, felelősök:
Határidő: 2010. 08. 26.
Felelős: Dr. Csorba Csaba
Hivatali felelős: Keresztesné Jáksó Éva
Felelős: Dr. Csorba Csaba
Hivatali felelős: Keresztesné Jáksó Éva