1. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
A Humánpolitikai Bizottság
2010. június 14-i ülésére

Tárgy:   Az egyes pénzbeli és természetbeni szociális ellátások nyújtásának módjáról és feltételeiről szóló 3/2009. (I. 30.) Gye. Kt. rendelet felülvizsgálata
Készítette:   Keresztesné Jáksó Éva
Előterjesztő:   Dr. Csorba Csaba jegyző
Véleményező bizottság:   Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság, Humánpolitikai Bizottság

Tisztelt Képviselő-testület!

 Az egyes pénzbeli és természetbeni szociális ellátások nyújtásának módjáról és feltételeiről szóló 3/2009. (I. 30.) Gye. Kt. rendelet felülvizsgálatára
  • a köztemetés és a temetési segély szabályainak egymáshoz való igazítása
  •  a helyi lakásfenntartási támogatás feltételeinek áttekintése
  • a jogszabályszerkesztésről szóló 61/2009. (XII. 14.) IRM rendeletnek való megfeleltetés kisebb
  • apróbb módosítások – az elmúlt időszakban bekövetkezett változások - miatt kerül sor.
 
Gyomaendrőd Város Önkormányzatának Képviselő-testülete 2010. áprilisában egészítette ki az egyes pénzbeli és természetbeni szociális ellátások nyújtásának módjáról és feltételeiről szóló 3/2009. (I. 30.) Gye. Kt. rendeletét (továbbiakban: rendelet) a köztemetéssel kapcsolatos szabályozással. A rendeletmódosítással párhuzamosan a köztemetés eljárásrendjének felülvizsgálata is megtörtént. Kialakításra és a Gyomaszolg Ipari park Kft. temetkezési ügyintézőjével egyeztetésre került a köztemetés elrendelésének ügymenet-modellje. Erre az intézkedésre azért került sor, mert a köztemetés elvesztette a törvényben rögzített funkcióját, mely szerint az Önkormányzat végső helyzetben lép be a folyamatba, mint eltemettető, akkor amikor nem lelhető fel, vagy nincs az eltemettetésre kötelezhető személy. A kialakult gyakorlat alapján a köztemetés szolgáltatás jellegűvé vált, és ezek az intézkedések azt hivatottak elérni, hogy ezt a folyamatot visszafordítsák. Ez természetesen azzal jár, hogy szigorúbban járunk el egy-egy köztemetést kérelmező személlyel szemben. Ez azt jelenti, hogy nem a kérelmező személy dönti el, hogy milyen tartalmú temetkezési szolgáltatást vehet igénybe, hanem a kb. bruttó 120.000.-Ft összegű legegyszerűbb földben történő temetést – szertartás nélkül – biztosítja az Önkormányzat. A szigorúbb és részvétlenebb megközelítést a temetési segélyezés feltételeinek megváltoztatásával és a segély összegének megemelésével kívánjuk ellensúlyozni.
A rendeletmódosításra elsősorban a temetési segélyezés szabályainak áttekintése miatt kerül sor, emellett a rendelet egész normaszövegének felülvizsgálata megtörtént, mely vizsgálatot ki kell egészítenünk a jogszabályszerkesztésről szóló 61/2009. (XII. 14.) IRM rendelet (továbbiakban: IRM rendelet) való megfeleltetéssel. A rendelet tartalmazza a jogszabályalkotás új és 2010. március 1. napjától hatályos tartalmi és formai elemeit. A felülvizsgálat ezen része a rendelet II. fordulóban történő tárgyalásakor lesz kézzelfogható, a normaszöveg fogja azokat a változtatásokat tartalmazni, melyek a rendelet szövegét koherenssé teszik az említett IRM rendelet szabályaival.
Az előterjesztés a továbbiakban tartalmazza a rendelet anyagi szabályainak a felülvizsgálatát:
  • A rendelet 6. §-a felsorolásszerűen tartalmazza azokat a pénzbeli szociális ellátásokat, melyeket a Képviselő-testület az arra rászoruló személyeknek biztosítja. A felsorolás az ápolási díjat is tartalmazza, azonban a Képviselő-testület 2009. szeptemberétől nem biztosítja a méltányossági ápolási díjat, mely nem tartozik a kötelezően ellátandó önkormányzati feladatok közé. A rendelet az ápolási díj ellenőrzésének szabályait tartalmazza, ezért a felsorolásból az ápolási díjat törölni kell.
  • A rendelet a 7-8-9. §-ban szabályozza a helyi lakásfenntartási támogatás feltételeit. A Sztv. a normatív lakásfenntartási támogatás szabályozása mellett a helyi lakásfenntartási támogatás szabályaira keretfeltételeket határoz meg az önkormányzatok számára. A helyi lakásfenntartási támogatás biztosítása az önkormányzatok kötelező feladataként jelentkezik, a Sztv. nem lehetőségként ajánlja fel az önkormányzatok számára, hanem ezt az ellátást az önkormányzatoknak kötelező jelleggel biztosítani kell. Városunkban a helyi lakásfenntartási támogatás szennyvíz és ívóvíz bekötéséhez nyújtott egyszeri támogatás. A Sztv. alapján a helyi lakásfenntartási támogatás kiegészítő vagy önálló támogatásként nyújtható. Az Sztv. az önállóan nyújtott támogatás keretfeltételeként meghatározta a jövedelemhatárokat, a lakásfenntartás havi költségének arányát, a támogatásként adható legkisebb összeget, valamint azt, hogy úgy kell meghatározni, hogy évente legalább két alkalommal benyújtható legyen. A helyi rendeletben szabályozott önállóan nyújtott helyi lakásfenntartási támogatás nem felel meg a keretszabályozásnak. 
A felülvizsgálat során három dél-alföldi önkormányzat helyi lakásfenntartási támogatásra vonatkozó szabályozását tekintettük át. Az önkormányzatok szabályozásában közös elem, hogy:
·         meghatározták a támogatás igénybevételére jogosító lakásnagyságot és minőséget,
·         a Sztv.-ben foglaltak szerint határozták meg a jövedelemhatárt, a lakásfenntartási kiadások havi költségét, a fenntartási költségek körét,
·         a támogatás összegét 2.500.-Ft/hó összegben, 12 hónapra állapították meg.
Eltérő szabályozásként jelenik meg a kérelem benyújtási határidejének meghatározása, van ahol csak meghatározott időtartamban, van ahol a normatív lakásfenntartási támogatáshoz hasonlóan egész évben benyújtható a kérelem. Az utóbbi megoldást kedvezőbbnek tartom, mert így egész évre oszlik el a kérelmek feldolgozása és az nem dömping munkaként jelentkezik. Az egyik helyi rendeletben rögzítésre került, hogy csak az részesülhet helyi lakásfenntartási támogatásban, aki nem jogosult normatív lakásfenntartási támogatásra. Logikusnak tűnik a feltétel rögzítése, hiszen a helyi lakásfenntartási támogatás jövedelemhatára és a lakásfenntartásra fordítható kiadások aránya bővebb körben kedvezőbb elbírást tesz lehetővé.
Fenti szabályozás megfelel a Sztv.-ben foglalt keretszabályoknak.
 
Az alábbi táblázatban foglaltuk össze, hogy várhatóan milyen összegű önkormányzati forrást igényel a támogatás feltételeinek megváltoztatása:
 
Jelenlegi szabályzás mellett:
 
Összesen tervezett kiadás 2010-re
Állami rész – 90 %
Saját rész
Helyi lakásfenntartási támogatás
100.000
0
100.000
Normatív lakásfenntartási támogatás
28.491.580
25.642.422
2.849.158
 
A helyi lakásfenntartási támogatás feltételeinek megváltoztatása esetén, a Sztv. törvényben írt feltételekkel:
 
Összesen tervezett kiadás 2010-re
Állami rész – 90 %
Saját rész
Helyi lakásfenntartási támogatás
Kiegészítő támogatás*
 
 
5.292.000
 
 
0
 
 
5.292.000
Önálló támogatás**
 
13.230.000
 
0
 
13.230.000
Normatív lakásfenntartási támogatás
 
28.491.580
 
25.642.422
 
2.849.158
 
* havonta 1.000.-Ft kiegészítéssel, 2010. első negyedévében a normatív lakásfenntartási támogatást kérők átlaglétszámával -441 fő - számolva
**12 hónapra megállapított 2.500.-Ft-os fix támogatási összeggel, 2010. első negyedévében a normatív lakásfenntartási támogatást kérők átlaglétszámával -441 fő - számolva
 
A helyi lakásfenntartási támogatás feltételeinek a Sztv.-ben foglaltakhoz igazítása, és végrehajtása jelentős önkormányzati kiadással járna, melynek fedezetére 2010. évben nincs önkormányzati forrás.
Javaslom a kiegészítő támogatás bevezetését, mert az kevesebb önkormányzati forrást igényel. Ebben az esetben a normatív lakásfenntartási támogatásban részesülő személyek további 1.000.-Ft/hó támogatásban részesülnének, azt gondolom, hogy ez további érdemi segítségnyújtás, hiszen a kiegészítő támogatás biztosításával évi 12.000.-Ft plusz támogatást nyújtunk az arra rászoruló személyeknek.
A támogatás bevezetésére megoldás lehet, hogy a Képviselő-testület a rendelet helyi lakásfenntartási támogatásra vonatkozó szabályait 2010. október 01. napjával lépteti hatályba, így az év utolsó három hónapjára eső önkormányzati kiadás 1.323.000.-Ft, mely a szociális ellátások előirányzatai közötti átcsoportosítással biztosítható. 
  • A rendelet 14. §-a az önkormányzat által elismert többletkiadások felmerülése esetén adható átmeneti segélyezés feltételeit határozza meg. Elismert többletkiadás egyrészt az 5 napot meghaladó kórházi kezelés, másrészt a közeli hozzátartozó halála esetén viselt temetési kiadások. A temetési segélyezés átalakításával, -mely során a segély összegét a kérelmező jövedelméhez igazítjuk, kevesebb jövedelem esetén, magasabb összegű temetési segély megállapítására nyílik lehetőség-, a temetési költségek viselése kimaradna az elismert többletkiadások köréből. Ezáltal az itt felszabadult önkormányzati forrás a temetési segélyezés átalakításához szükséges önkormányzati többletkiadás egy részének fedezetéül szolgálna. 
  • A rendelet 26. §-a szabályozza a temetési segélyezés feltételeit, mely szerint temetési segély adható az elhunyt hozzátartozójának vagy a temettetésről gondoskodó más személynek, ha a temetési költségek viselése saját, illetve családja létfenntartását veszélyezteti és a családjában az egy főre jutó havi jövedelem az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 300%-át nem haladja meg és a hadigondozásról szóló 1994. évi XLV. törvény alapján temetési hozzájárulásban nem részesül. A temetési segély összege a mindenkori helyben szokásos legegyszerűbb földbe temetés költségeinek 10%-ánál kevesebb és 15%-ánál több nem lehet.
Az előterjesztés bevezetőjében ismertetett okok miatt kerül sor a temetési segélyezés feltételeinek áttekintésére és javasoljuk a segély összegének a kérelmező jövedelméhez való igazítását, a kevesebb jövedelemmel rendelkező személyek nagyobb összegű temetési segélyben részesülnének. A Sztv. szerint a temetési segély biztosítása nem kötelezően ellátandó feladata a települési önkormányzatoknak.
 
A felülvizsgálat során három dél-alföldi önkormányzat temetési segélyre vonatkozó szabályozását tekintettük át:
·         Mezőberény Város Önkormányzata átmeneti segély keretében szociális kölcsön formájában nyújt segítséget temetési kiadások esetére. A jövedelemhatár a nyugdíjminimum másfélszerese ( 42.750.-), a kölcsön legmagasabb összege 60.000.-Ft.
·         Szentes Város Önkormányzata temetési segélyt nyújt annak a személynek, akinek családjában az egy főre eső jövedelem nem éri el a nyugdíjminimum kétszeresét (57.000.-), a temetési segély összege a mindenkori nyugdíjminimum.
·         Szarvas Város Önkormányzata temetési segélyt nyújt annak a személynek, akinek családjában az egy főre eső jövedelem nem éri el a nyugdíjminimum másfélszeresét, egyedül élő személy esetében a kétszeresét (57.000.-), a temetési segély összege jelenleg 10.000.-Ft.
Leszögezhetjük, hogy a jelenleg hatályos szabályozás szerint is Önkormányzatunk szélesebb személyi körben biztosítja a temetési segély igénybevételét.
 
2010. évre 1.500.000.-Ft kiadást terveztünk a temetési segélyezésre. Az alábbi táblázatokban foglaltuk össze, hogy várhatóan milyen összegű önkormányzati forrást igényel a támogatás feltételeinek megváltoztatása, a számítások során a létszámok meghatározása a 2008, 2009 és 2010 évben temetési segélyt kérelmező személyek létszámának, jövedelmi viszonyainak ismeretében történt:
 
1. Temetési segély összege: 40.000-25.000-12.450.-Ft, a családban illetve az egyedül élő személyek esetében a jövedelemhatárok/sávok megegyeznek.
 
jövedelemsávok
28.500.-Ft-ig
28.501.-57.000.- között
57.000.-85.500.- között
 
Összes költség
Segély összege
40.000
25.000
12.450
 
Kérelmezők létszáma
19
45
56
 
Önkormányzat ktg
760.000
1.125.000
697.200
2.582.200
 
A jelenlegi szabályozás mellett 120 főre számolva az önkormányzati kiadás 1.494.000.-Ft-ra kalkulálható. Az új szabályozás + 1.088.200.-Ft önkormányzati forrást igényelne.
     
2. Temetési segély összege: 40.000-25.000-12.450.-Ft, a családban illetve az egyedül élő személyek esetében a jövedelemhatárok/sávok eltérőek, a Sztv.-hez hasonlóan kedvezőbb feltételeket biztosítva az egyedül élő személyeknek.   
 
jövedelemsávok
Család esetében
 
28.500.-Ft-ig
28.501.-57.000.- között
57.000.-85.500.- között
 
Összes költség
Segély összege
40.000
25.000
12.450
 
Kérelmezők létszáma
6
17
24
 
Önkormányzat ktg
240.000
425.000
298.800
963.800
 
Egyedül élő személy esetében
 
42.500.-Ft-ig
42.751-71.250.-között
71.251.-85.500.- között
 
Összes költség
Segély összege
40.000
25.000
12.450
 
Kérelmezők létszáma
25
37
11
 
Önkormányzat ktg
1.000.000
925.000
136.950
2.061.950
Összes költség
 
 
 
3.025.750
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 A jelenlegi szabályozás mellett 120 főre számolva az önkormányzati kiadás 1.494.000.-Ft-ra kalkulálható. Az új szabályozás + 1.531.750.-Ft önkormányzati forrást igényelne

3. Temetési segély összege: 50.000-30.000-12.450.-Ft, a családban illetve az egyedül élő személyek esetében a jövedelemhatárok/sávok megegyeznek.  
 
jövedelemsávok
28.500.-Ft-ig
28.501.-57.000.- között
57.000.-85.500.- között
 
Összes költség
Segély összege
50.000
30.000
12.450
 
Kérelmezők létszáma
19
45
56
 
Önkormányzat ktg
950.000
1.350.000
697.200
2.997.200
 
A jelenlegi szabályozás mellett 120 főre számolva az önkormányzati kiadás 1.494.000.-Ft-ra kalkulálható. Az új szabályozás + 1.503.200.-Ft önkormányzati forrást igényelne.
     
4. Temetési segély összege: 50.000-30.000-12.450,-Ft, a családban illetve az egyedül élő személyek esetében a jövedelemhatárok/sávok eltérőek, a Sztv.-hez hasonlóan kedvezőbb feltételeket biztosítva az egyedül élő személyeknek.  
 
jövedelemsávok
Család esetében
 
28.500.-Ft-ig
28.501.-57.000.- között
57.000.-85.500.- között
 
Összes költség
Segély összege
50.000
30.000
12.450
 
Kérelmezők létszáma
6
17
24
 
Önkormányzat ktg
300.000
510.000
298.800
1.108.800
 
Egyedül élő személy esetében
 
42.500.-Ft-ig
42.751-71.250.-között
71.251.-85.500.- között
 
Összes költség
Segély összege
50.000
30.000
12.450
 
Kérelmezők létszáma
25
37
11
 
Önkormányzat ktg
1.250.000
1.110.000
136.950
2.496.950
Összes költség
 
 
 
3.605.750
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 A jelenlegi szabályozás mellett 120 főre számolva az önkormányzati kiadás 1.494.000.-Ft-ra kalkulálható. Az új szabályozás + 2.111.750.-Ft önkormányzati forrást igényelne

A táblázatokban kimutatott plusz önkormányzati kiadások mintegy fele jelentkezne ebben a költségvetési évben. A fedezet részben az átmeneti segélyezés feltételeinek változásából (megszűnik a temetési költségek viselése esetén adható átmeneti segély), részben a várhatóan csökkenő köztemetési kiadásokból biztosítható. 2010. évre köztemetésre 4.100.000.-Ft került betervezésre, az első négy hónapban felhasználásra került 1.340.000.-Ft. Véleményem szerint a köztemetés iránti igény csökkenése a magasabb összegű temetési segély bevezetése után valószínűbb, hiszen egy 50.000.-Ft összegű temetési segély –melyet a köztemetéssel ellentétben nem kell visszafizetniük - kedvezőbb választási lehetőséget jelent az ügyfelek számára, hiszen saját erőből a temetés költségének kb 60 %-át kellene előteremteniük. Áttekintve a szociális kiadások alakulását az év első négy hónapjában nem tartom valószínűnek, hogy a fedezet teljes egészében az önkormányzat rendelkezésére áll. Megoldás lehet, hogy a Képviselő-testület a rendelet temetési segélyezésre vonatkozó szabályait 2011. évben lépteti hatályba, tekintettel arra, hogy 2010. évben nem áll rendelkezésre önkormányzati forrás.
 
Kockázatelemzés:
 
Az Önkormányzat számára a helyi rendelet felülvizsgálata pénzügyi kockázatot jelent, hiszen a kedvezőbb feltételek biztosítására meg kell találni az önkormányzati forrást, ugyanakkor a módosítást követően a helyi rendelet megfelel mind a Sztv.-ben mind az IRM rendeletben foglaltaknak.
Az ügyfelek számára a rendeletmódosítás kedvezőbb feltételekkel biztosítja a temetési segélyt, illetve a helyi lakásfenntartási támogatás szabályozásának átalakításával az arra rászoruló személyeknek további támogatást biztosít a lakásfenntartási kiadások csökkentéséhez.
 
Kérem a tisztelt Képviselő-testületet szíveskedjen az előterjesztést megtárgyalni és a helyi rendelet módosítására javaslatot tenni. 

Döntéshozói vélemények

Humánpolitikai Bizottság  

 

Gyomaendrőd Város Önkormányzatának Humánpolitikai Bizottsága javasolja az előterjesztésben foglaltak alapján a 3/2009. (I. 30.) Gye. Kt. rendelet módosítását azzal, hogy a Képviselő-testület

  • a helyi lakásfenntartási támogatást kiegészítő támogatásként 2010. október 01. napjától biztosítsa valamint
  • a temetési segélyt az előterjesztés 3. pontja szerint 2011. január 01. napjától biztosítsa.
 

 

 
Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság  

 

Gyomaendrőd Város Önkormányzatának Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottsága javasolja az előterjesztésben foglaltak alapján a 3/2009. (I. 30.) Gye. Kt. rendelet módosítását azzal, hogy a Képviselő-testület
  • a helyi lakásfenntartási támogatást kiegészítő támogatásként 2010. október 01. napjától biztosítsa valamint
  • a temetési segélyt az előterjesztés 3. pontja szerint 2011. január 01. napjától biztosítsa.

 

 
1. döntési javaslat

"Az egyes pénzbeli és természetbeni szociális ellátások nyújtásának módjáról és feltételeiről szóló 3/2009. (I. 30.) Gye. Kt. rendelet felülvizsgálata"

Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: Szociális ügyek
A Humánpolitikai Bizottság a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.

Gyomaendrőd Város Önkormányzatának Humánpolitikai Bizottsága javasolja az előterjesztésben foglaltak alapján a 3/2009. (I. 30.) Gye. Kt. rendelet módosítását azzal, hogy a Képviselő-testület a helyi lakásfenntartási támogatást kiegészítő támogatásként 2010. október 01. napjától biztosítsa.


Határidők, felelősök:

Határidő: 2010. 08. 26.
Felelős: Dr. Csorba Csaba
Hivatali felelős: Keresztesné Jáksó Éva

2. döntési javaslat

"Az egyes pénzbeli és természetbeni szociális ellátások nyújtásának módjáról és feltételeiről szóló 3/2009. (I. 30.) Gye. Kt. rendelet felülvizsgálata"

Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: Szociális ügyek
A Humánpolitikai Bizottság a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.

Megszavazandó alternatívák:

A) alternatíva

Gyomaendrőd Város Önkormányzatának Humánpolitikai Bizottsága javasolja az előterjesztésben foglaltak alapján a 3/2009. (I. 30.) Gye. Kt. rendelet módosítását azzal, hogy a Képviselő-testület a temetési segélyt az előterjesztés 1. pontja szerint 2011. január 01. napjától biztosítsa.


Határidők, felelősök:

Határidő: 2010. 08. 26.
Felelős: Dr. Csorba Csaba
Hivatali felelős: Keresztesné Jáksó Éva

B) alternatíva

Gyomaendrőd Város Önkormányzatának Humánpolitikai Bizottsága javasolja az előterjesztésben foglaltak alapján a 3/2009. (I. 30.) Gye. Kt. rendelet módosítását azzal, hogy a Képviselő-testület a temetési segélyt az előterjesztés 2. pontja szerint 2011. január 01. napjától biztosítsa.


Határidők, felelősök:

Határidő: 2010. 08. 26.
Felelős: Dr. Csorba Csaba
Hivatali felelős: Keresztesné Jáksó Éva

C) alternatíva

Gyomaendrőd Város Önkormányzatának Humánpolitikai Bizottsága javasolja az előterjesztésben foglaltak alapján a 3/2009. (I. 30.) Gye. Kt. rendelet módosítását azzal, hogy a Képviselő-testület a temetési segélyt az előterjesztés 3. pontja szerint 2011. január 01. napjától biztosítsa.


Határidők, felelősök:

Határidő: 2010. 08. 26.
Felelős: Dr. Csorba Csaba
Hivatali felelős: Keresztesné Jáksó Éva

D) alternatíva

Gyomaendrőd Város Önkormányzatának Humánpolitikai Bizottsága javasolja az előterjesztésben foglaltak alapján a 3/2009. (I. 30.) Gye. Kt. rendelet módosítását azzal, hogy a Képviselő-testület a temetési segélyt az előterjesztés 4. pontja szerint 2011. január 01. napjától biztosítsa.


Határidők, felelősök:

Határidő: 2010. 08. 26.
Felelős: Dr. Csorba Csaba
Hivatali felelős: Keresztesné Jáksó Éva

E) alternatíva

Gyomaendrőd Város Önkormányzatának Humánpolitikai Bizottsága javasolja a Képviselő-testületnek az előterjesztésben foglaltak alapján a 3/2009. (I. 30.) Gye. Kt. rendelet módosítását, azzal, hogy a temetési segély hatályban lévő szabályozását ne változtassa meg, tekintettel arra, hogy a temetési segély biztosítása nem kötelezően ellátandó önkormányzati feladat.
 


Határidők, felelősök:

Határidő: 2010. 08. 26.
Felelős: Dr. Csorba Csaba
Hivatali felelős: Keresztesné Jáksó Éva

« Vissza
Vissza a főmenübe