7. napirendi pont
TÁJÉKOZTATÓ
A Humánpolitikai Bizottság
2010. május 17-i ülésére

Tárgy:   Tájékoztató a város közbiztonsági helyzetéről, rendőrség beszámolója
Készítette:   Paraizs Tamás r. őrnagy őrsparancsnok
Előterjesztő:   Paraizs Tamás r. őrnagy őrsparancsnok
Véleményező bizottság:   Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság, Humánpolitikai Bizottság

 


T Á J É K O Z T A T Ó

 

 

Gyomaendrőd város közbiztonsági helyzetéről,
a Városi Önkormányzat Képviselőtestületének
2010. május 27-én tartandó ülésére
 
                                                                                   Készítette:
 
 
                                                                                                          Paraizs Tamás r. őrnagy
                                                                                                                  Őrsparancsnok
T i s z t e l t    K é p v i s e l ő t e s t ü l e t !
 
  A Szarvasi Rendőrkapitányság Gyomaendrődi Rendőrőrsének 2009. évi munkáját az alábbiak szerint értékelem.
 
 A rendőrőrs tevékenységét a vonatkozó jogszabályok (Rendőrségi törvény, Szolgálati szabályzat, Büntetőeljárásról szóló törvény, Büntető törvénykönyv, Szabálysértési törvény, stb.) illetve az országos és megyei rendőri vezetés által meghatározottak szerint végzi, amellyel alapvető és legfontosabb célunk az, hogy a lakosság objektív és szubjektív biztonságérzete megfelelő legyen.
 
Gyomaendrőd város bűnügyi helyzetét, a bűncselekmények számának, illetve azok jellegének alakulását alapvetően meghatározzák a város területi jellemzői, valamint a lakosság egzisztenciális helyzete.
 
A várost keresztülszeli a 46-os számú közúti főútvonal, valamint a 120-as számú vasúti fővonal, amely magában foglalja a nagy átmenő forgalmat, illetve ez által potenciális baleseti tényezőket, valamint az úgynevezett „utazó bűnözők” jelenlétét is.
 
A fentiek miatt a település több irányból nyitott és vonzásközpontot jelent a környékbeli települések tekintetében. A település külterülete magában foglal több mint 30.000 hektár mezőgazdasági területet, 14 holtágat, amelyeken közel 2.000 víkendtelek, 1.300 víkendház található, amelyek az év meghatározó részében lakatlanul, őrizetlenül állnak. Meg kell említeni azt is, hogy az őrs illetékességi területe rendkívül nagy kiterjedésű, a Dan-zugtól a megyehatáron lévő Peresi holtágig terjed, amelyek között mintegy 30 kilométeres távolság van.
 
A város területén több olyan objektum van, amely elsősorban bűnügyi veszélyeztetettsége miatt folyamatos rendőri ellenőrzést igényel, főként a bűncselekmények megelőzése céljából.  
Ezek közé tartoznak a pénzintézetek és ATM automaták, az üzemanyagtöltő-állomások, valamint a jelentős személyforgalmat bonyolító üzletek (Penny Market, Lidl áruház), valamint a piacok területe és azok környéke.
 
Az őrs illetékességi területéhez tartozik továbbá Hunya község is.
 
Személyi-technikai feltételek
 
A Gyomaendrődi Rendőrőrs rendszeresített létszáma a hivatásos állomány tekintetében 21 fő, megoszlás szerint 1 fő őrsparancsnok, 7 fő bűnügyi beosztott, valamint 13 fő közrendvédelmi beosztott. Az állománytáblában a bűnügyi és a közrendvédelmi csoporton belül 1-1 fő csoportvezetői beosztás szerepel.
 
A közalkalmazotti állomány létszáma 4 fő. (3 fő ügykezelő, 1 fő takarító)
  
A bűnügyi csoport a 2009-es évet 1 fő hiánnyal kezdte meg, a 2008-ban jelentkező 3 fős hiány így konszolidálódott. (2008. márciusában 1 fő, decemberben újabb 1 fő, 2009. januártól újabb 1 fő  érkezett)
  
A bűnügyi szolgálat jelenleg tehát 6 fővel működik, ami az elmúlt évekhez képest jelentős pozitív változásként értékelhető. Emellett a bűnügyek időszerű, folyamatos feldolgozása érdekében a meglévő 4 fő körzeti megbízottat is nagyobb arányban vontuk be a bűnügyi iratfeldolgozó tevékenységbe.
      
A közrendvédelmi csoport állományában 2008. augusztusa óta nem történt létszámváltozás, így a 2009. évben is 9 fővel végezte feladatát, a hiány tehát 4 fős.
 
A 2008. évben mind a három rendszeresített körzeti megbízotti beosztás betöltésre került, amelyen kívül további 1 fő került kmb. beosztásba, más szervezeti egység terhére.
 
A létszámhelyzetet értékelve összességében megállapítható, hogy a bűnügyi állomány feltöltöttsége az állománytáblához viszonyítva megfelelő, a közrendvédelmi szolgálat 4 fős hiánya azonban rendkívüli mértékben megnehezíti a napi szolgálat, illetve a folyamatos egyéb szolgálati feladatok (akciók, csapatszolgálati tevékenységek, oktatások, iskola rendőre, stb.) tervezését, szervezését. A meglévő 30 %-os hiány azért is sarkalatos pontja a személyi feltételeknek, hiszen pont az egyenruhás, közterületi szolgálatot ellátó állományból hiányzik, amely a legalkalmasabb a lakosok szubjektív biztonságérzetének javítására.
 
A jövőre nézve némi bizakodásra adhat okot az, hogy jelenleg több gyomaendrődi fiatal folytat rendőr szakközépiskolai tanulmányokat, akik a későbbiekben a feltöltés bázisául szolgálhatnak majd.        
 
Az elhelyezési és technikai feltételeink jónak mondhatók, a gépjárműpark fejlett, korszerű gépkocsikból áll, amelyek számukban is elegendőek a feladatok teljesítéséhez.
A számítógépekről ez már nem mondható el, meglehetősen elavultak, ezáltal lassítják az ügyirat feldolgozó tevékenységet, amelyet esetenként az ügyfelek szóvá is tesznek.
 
Az ügyfelek fogadása, beleértve az akadály-mentesítést is, szintén kultúráltabb környezetben történik az épület felújításának köszönhetően.  
 
A bűnügyi helyzet alakulása
 
A Gyomaendrődi Rendőrőrs illetékességi területén tudomásunkra jutott bűncselekmények száma az elmúlt öt évben változó képet mutat, összességében azonban megállapítható, hogy évente 300-600 között alakul. 
 
A crimestat.hu honlap adatai szerint 2005. és 2009. között a tavalyi évben jutott tudomásunkra a legtöbb bűncselekmény (581), amely az elmúlt öt év átlagát is meghaladja. (457)
 
Az abszolútértékben jelentős bűncselekményszám-emelkedés oka két sorozat jellegű bűncselekmény volt, amelyben összesen 235 darab bűncselekményt regisztráltunk. ( 534/2007. bü., 46/2007. bü.) Ebből az egyik egy több megyére kiterjedő betörés-sorozat volt, a másik pedig egy szerzői jogok megsértésével kapcsolatos delictum.
A két ügyet felderítettük, és vádemelési javaslattal megküldtük az illetékes ügyészségnek. 
 
A bűncselekmények számát illetékességi területünkön alapvetően a vagyon elleni cselekmények alakítják, amelyek a 2009. évben ismertté vált összes bűncselekmény 74%-át adták.
 
Az összes ismertté vált bűncselekmények 25%-a lopás volt, amely áttételesen jelzi a térség lakóinak egzisztenciális viszonyait, vagyoni helyzetét.
 
Az elmúlt öt év adatait tekintve megállapítható, hogy a vagyon elleni bűncselekmények száma hullámzó képet mutat, a 2008-ig jellemző minimális csökkenő tendencia 2009-re jelentős emelkedésbe fordult. Figyelembe véve azt, hogy ezek a bűncselekmények a legirritálóbbak a lakosság számára, valamint azt, hogy arányuk az összes bűnözést tekintve meghatározó, ezek lehetőség szerinti megelőzése, visszaszorítása mindenképpen kiemelt feladat a jövőre nézve.
 
A betöréses lopások nagy részét az elmúlt 5 évben főként tanya-, lakás, valamint kocsmabetörések adták. Ezt a bűncselekmény típust kiemelten kezeljük, tekintettel arra, hogy a lakosság intim szféráját érintő, rendkívül irritáló esetekről van szó. Az elmúlt öt év adatait figyelembe véve– bár egyes évek között jelentős eltérés mutatkozhat- stagnáló tendencia állapítható meg, bár a 2009. év ebben a tekintetben is emelkedést hozott.   
 
A betöréses lopások mellett besurranásos lopások is gyakran előfordulnak az illetékességi területen, amelyek felderítését nehezíti a sértettek idős kora, valamint az ebből adódó gyengébb megfigyelési képességük.
 
A vagyon elleni bűncselekmények kiemelten fontos tényezője a rablások számának alakulása.
 
Az őrs tekintetében általánosságban elmondható, hogy a rablások száma viszonylag alacsony szinten stagnál, azonban az esetenként elkövetett sorozat- jellegű cselekmények nagymértékben megemelhetik azok számát. Az elmúlt öt évben nem volt sorozat-jellegű rablás a területünkön, a statisztikai adatok szerint ezen cselekmények száma viszonylag kiegyenlített tendenciát mutat.
 
A vagyon elleni bűncselekmények mellett meghatározó a személy elleni- elsősorban testi sértések-, a közlekedési, valamint a közrend elleni bűncselekmények alakulása.
 
A statisztikai adatokat tanulmányozva megállapítható, hogy ezekben a bűncselekményi kategóriákban nem történt drasztikus változás.
 
Mindenképpen fontos megemlíteni, hogy az egyenruhás állomány közterületi megjelenése kiemelkedő szerephez juthat a bűncselekmények megelőzésében és megakadályozásában, azonban a jelenlegi létszámhelyzetet figyelembe véve (1 fő járőr napszakonként) irreális elvárás a folyamatos, hatékony közterületi jelenlét.
 
A kábítószerrel visszaélés bűncselekmény tekintetében megállapítható, hogy fokozott figyelmet fordítottunk a városban is jelen lévő kábítószer fogyasztók kiszűrésére, amelynek érdekében akciókat szerveztünk, valamint a tudatosabb gépjármű- és ruházat-átvizsgálásra helyeztük a hangsúlyt.
A statisztika az elmúlt öt évben egyértelműen csökkenő tendenciát mutat ezen cselekmények tekintetében, bár ehhez hozzá kell tenni, hogy a latencia ebben a kategóriában meglehetősen magas arányú is lehet.
 
A bűnügyi helyzetet értékelve összességében megállapítható, hogy a 2009. év nem tér el lényegesen az elmúlt évektől, de kétségtelenül emelkedett –főként a vagyon elleni- bűncselekmények száma.  
 
A közlekedésrendészeti helyzet alakulása
 
Az elmúlt öt évben az illetékességi területünkön bekövetkezett összes közlekedési balesetek száma alapvetően stagnáló képet mutat. Ez alól kivétel a 2005. év, amikor magasabb volt a balesetek száma a többi évhez képest. (ez alapvetően a sérülés nélküli baleseteknek „köszönhető”)
 
A személyi sérüléses baleseteken belül a halálos balesetek száma évek óta 1 és 5 eset között mozog (átlag: 2.4), míg a súlyos, valamint a könnyű sérüléses balesetek számai enyhén emelkedtek az utóbbi években, 2009-ben azonban minden kategóriában csökkent a balesetek száma.
 
Érdemes megemlíteni azt a pozitív változást, hogy az elmúlt 3 évben 1-1 halálos baleset történt, a korábbi 4-5 esethez képest.  
 
2009. évben a fő baleseti okok a haladás az úton, valamint az elsőbbségi szabályok be nem tartása, a követési távolság helytelen megválasztása, valamint a kátyúba hajtás voltak, a bekövetkezésük helye szerint 50-50% arányban oszlottak meg a belterület, illetve a külterületi utak tekintetében.
 
Mindenképpen figyelmet érdemel, hogy a sebességtúllépés, illetve a sebesség helytelen megválasztása miatt nem következett be baleset, ami részben betudható a sebességmérő területre vezénylésének. 
Megállapítható, hogy csökkent a kerékpárosok által okozott balesetek száma, ami nagyban köszönhető a szabálysértő kerékpárosok következetes intézkedés alá vonásának, amelyet alátámaszt a velük szemben ittas járművezetés, illetve kivilágítatlan kerékpározás miatt alkalmazott intézkedések száma is. (666 intézkedés)
 
A kerékpárosok fokozott ellenőrzésének pozitív eredménye lakossági visszajelzésekből is érzékelhető.
 
Közlekedésrendészeti szakmai szempontból mindenképpen fontos megemlíteni azt, hogy a várost keresztülszelő 46-os számú főútvonal, illetve az ezzel párhuzamosan kiépített kerékpárút nagy forgalma miatt potenciális baleseti veszélyforrás. Az útvonalon több veszélyes kereszteződés is található (pl.: Fő út- Pásztor út, Fő út-Bajcsy út), ezért a továbbiakban is kiemelt figyelmet fordítunk a közlekedők ellenőrzésére.
 
Szintén befolyásolja a közlekedési helyzetet a Hármas-Körös felújítás alatt álló közúti hídja, amely időnként jelentősen lassítja a forgalmat, így a vasúti átjáró mellett a másik közlekedési gócpontnak tekinthető.
 A közrendvédelmi helyzet értékelése
 
A közrendvédelmi tevékenység mutatói alapvetően illeszkednek az elmúlt 5 év tendenciáihoz, jelentősebb változás mindössze a szabálysértési feljelentések (-22%), illetve a pozitív alkoholszondák (+23%) tekintetében mutatkozik.
 
A szabálysértési feljelentések csökkenése okaként értékelhető a helyszíni bírságok minimális emelkedése (+7%), illetve a közigazgatási bírságok (241 eset) alkalmazása is.
 
A 2009. évben is törekedtünk a bűnügyi szemléletű közterületi szolgálat előtérbe helyezésére, illetve a célirányos bírságolási tevékenységre; az állomány 2009-ban elsősorban az ittas kerékpározás elkövetőt szankcionálta helyszíni bírsággal. (597 fő)
 
A személyes szabadságot korlátozó intézkedések, a büntető feljelentések alapvetően stagnálnak, jelentős ingadozás nem tapasztalható ezekben a mérőszámokban.
A közterületre vezénylés mértéke 13%-kal emelkedett, a saját kezdeményezésű intézkedések pedig mintegy 16%-os emelkedést mutatnak.
 
Az állomány intézkedési aktivitását tekintve általánosságban véve megállapítható, hogy az utóbbi 5 évben egyenletes tendenciát mutat, a 2006. év intézkedési mutatói magasan kiemelkednek az átlagból.  
 
A statisztikai adatok közül érdemes kiemelni a pozitív alkoholszondák számának folyamatos emelkedését, ezen belül pedig az ittas kerékpárosokkal szemben tett intézkedések szignifikáns emelkedését.
 
A napi szolgálatellátás mellett jelentős többletterhet rótt az állományra a 2009. év során jelentkező meccsbiztosítások, egyéb csapaterős tevékenységek miatti vezénylések teljesítése is.
A csapatszolgálati feladatokat ellátó állomány távollétében csak túlórában –berendeléssel- tudtuk megoldani a működéshez minimálisan szükséges közterületi szolgálat vezénylését.
 
A minden évben jelentkező -szezonális jellegű- feladatok (nemzeti ünnepek, idegenforgalmi idény, halottak napja, karácsonyi bevásárló időszak) végrehajtása szintén nagy többletterhet jelentett az állománynak, az esetek túlnyomó részében berendeléssel lehetett megoldani a feladatokat.
 
Az országos szintű események biztosítása mellett a helyi rendezvények biztosítását is végrehajtottuk (Sajt- és Túrófesztivál, VW Bogártalálkozó, Motoros találkozó, Halfőző verseny, stb.), amelyek közül kiemelkedett a Tour De Hongrie elnevezésű kerékpáros körverseny.
 
A belvárosi közterületi jelenlét mellett tovább folytatódott a tanya program is, amelynek keretében a 8 veszélyeztetett tanya lakóit legalább havonta 1 alkalommal ellenőriztük, a helyi polgárőr egyesület hathatós közreműködése mellett.
Az értékelt időszakokban a tanyákon lakók sérelmére nem követtek el bűncselekményt.
 
A közrendvédelmi állomány tagjaival szemben megalapozott rendőri intézkedés elleni panasz az elmúlt években nem érkezett, emellett pozitívum az is, hogy 2005-tól, 2009-ig mindössze 2 alkalommal érkezett megalapozott ügyészi óvás helyszínbírságolás miatt.
 
Kapcsolataink, együttműködés a város szervezeteivel
 
Az értékelt időszakban a települési önkormányzat és a helyi rendőrőrs közötti kapcsolat jónak mondható, kölcsönösen segítettük egymás eredményes működését.
 
Az őrsparancsnok részt vesz az önkormányzat havonta megtartandó testületi ülésén és napi kapcsolatot tart a tisztségviselőkkel, valamint az intézményvezetőkkel. (jegyző, gyámhivatal, családsegítő központ, munkaügyi központ)
 
Településünkön 2 fő közterület-felügyelő, valamint 6 fővel mezőőri szolgálat található, illetve a közelmúltban megkezdte tevékenységét a településőrség is, amely jelenleg 4 fővel működik.      
Rendszeresen együttműködünk velük a piac és egyéb nagy forgalmú helyek ellenőrzése, valamint a tanya- és külterületi ellenőrzések során.
Folyamatos a munkakapcsolatunk a városi polgárőr szövetséggel, amelynek tagjai az elmúlt években végrehajtott portya-, illetve figyelőszolgálatokban is aktívan részt vettek, a közös közlekedés-rendészeti, közrendvédelmi akciókban is segítették munkánkat.
 
Szintén együttműködünk a területen lévő horgászszövetségekkel, közös ellenőrzéseink hatékonyak, amelyet többek között alátámaszt a 2009. augusztusában végrehajtott nagy volumenű vízirendészeti akció is, amelybe a halőrökön kívül a Körös-Maros Nemzeti Park természetvédemi őrei, illetve a Tiszai Vízirendészeti Kapitányság beosztottjai és vízi járművei is részt vettek.
 
Együttműködés keretében oktatási, óraadói feladatokat is ellátunk, mind a középiskolákban, mind az általános iskolákban.
A bűnügyi csoportból 1 fő nyomozó heti 6 órában tart előadást a Kner Imre Szakközépiskola rendészeti szakos osztályának, ahonnan évente átlagban 5-10 fő adja be jelentkezését rendőri szakirányú oktatási intézménybe.
 
Általános iskolai tevékenységünk keretében az „Iskola rendőre”, illetve a „Zebra Akadémia” nevű programokat végezzük, de esetenként egyéb bűnmegelőző előadásokat is tartunk az oktatási intézményekben. (pl.: Bethlen G. Szakközépiskola)
 
Tisztelt Képviselőtestület!
 
A fentiek alapján megállapítható, hogy a rendőrőrs a számára kitűzött feladatokat elvégezte, a vele szemben támasztott követelményeknek alapvetően eleget tett.
 
A továbbiakban is célunk, hogy feladatainkat Gyomaendrőd lakosságának megelégedésére végezzük.
 
Kérem Tisztelt Képviselőtestületet a tájékoztatómban foglaltak megvitatására és annak elfogadására.
 
Gyomaendrőd, 2010. május 6.
 
                                                                                  Tisztelettel:
                              
                                                                                                     Paraizs Tamás r. őrnagy sk.
                                                                                                                 Őrsparancsnok
A tájékoztatót előterjesztésre alkalmasnak tartom:
             
                                                                                                          Oltyán Sándor r. alezredes
                                                                                                              Rendőrségi főtanácsos
                                                                                                                  Kapitányságvezető

 

 


Döntéshozói vélemények

Humánpolitikai Bizottság  

A bizottság a Rendőrség beszámolóját elfogadásra javasolja a T. Képviselő-testületnek.

 
Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság  

A bizottság a Rendőrség beszámolóját elfogadásra javasolja a T. Képviselő-testületnek.

 
Döntési javaslat

"Rendőrségi beszámoló elfogadása "

Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: ÁLTALÁNOS ÜGYEK
A Humánpolitikai Bizottság a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.

Humánpolitikai Bizottság javasolja a Képviselő-testületnek, hogy fogadja el a Szarvasi Rendőrkapitányság Gyomaendrődi Rendőrőrs beszámolóját a város közbiztonsági helyzetéről.


Határidők, felelősök:

Határidő: azonnal
Felelős: - AZONNALI VÉGREHAJTÁS -

« Vissza
Vissza a főmenübe