2010. június 15-i ülésére
Tárgy: | A mezőőri járulék mértékéről és megfizetésének módjáról szóló 21/1998. (VIII. 7.) KT rendelet módosításának szabályozási javaslata | |
Készítette: | Megyeri László aljegyző | |
Előterjesztő: | Dr. Csorba Csaba jegyző | |
Véleményező bizottság: | Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottság, Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság |
Tisztelt Képviselő-testület!
A mezőőri járulék mértékéről és megfizetésének módjáról szóló 21/1998. (VIII. 7.) önkormányzati rendelet szabályozza a mezőőri hozzájárulás mértékének és megfizetési módja részletes helyi szabályait. Ennek keretében - a vadásztársaságok igényeit és érdekeit is figyelembe véve - került szabályozásra az, hogy milyen módon lehet az éves mezőőri hozzájárulás összegébe beszámítani a vadászati haszonbér összegét és azt a vadászati haszonbér fizetésére kötelezett mikor, milyen szabályok megtartásával teljesítheti az önkormányzat felé.
A rendelet módosítást ma az teszi szükségesség, hogy a rendeletünk megalkotása óta megváltozott a vadászati haszonbért érintő jogi szabályozás, így a helyi rendeletünk nem lehet ellentétes magasabb szintű jogforrással.
Miben változott a vadászati törvény?
A vad védelméről, a vadgazdálkodásról, valamint a vadászatról szóló 1996. évi LV. törvény módosítása új jogintézményként vezette be a társult vadászati jog fogalmát amelynek fennállása esetén a földtulajdonosok vadászati közössége dönt olyan fontos kérdésekben mint a tulajdonosi képviselt formája, a képviselő személye, döntés a vadászati jog gyakorlásának, illetőleg hasznosításának módjáról, feltételeiről stb.
Ezen új elem tette szükségessé elsősorban a rendeletünk felülvizsgálatát és módosítását, mivel a jelenlegi szabályozás a vadászati haszonbér fizetésére kötelezettként a a vadászatra jogosultat (vadásztársaságot) jelöli meg.
Ezzel szemben a törvény módosítása és annak végrehajtására kiadott FVM rendelet úgy rendelkezik, hogy a vadászatra jogosult (vadásztársaság) a vadászati haszonbér éves összegét a földtulajdonosi közös képviselő által nyitott számlára utalja át. Így a hatályos vadászati törvény értelmében ennek az összegnek a felhasználásáról a földtulajdonosi közös képviselő jogosult dönteni a földtulajdonosok által történt felhatalmazás alapján.
A jelenleg elfogadott vadászati haszonbér mértékét alapul véve Gyomaendrődön éves szinten mintegy 2,5 millió forint folyik be a földtulajdonosi közös képviselők által kezelt számlára. Ezt az összeget az öt vadásztársaság természetesen nagyon sok tulajdonos részére fizetik meg.
Meglátásunk szerint a jövőben a társult vadászati jog közösségének és azok képviselőjének is érdekében állna az, hogy a mezőőri hozzájárulást részben ebből az öszegből egy pénzügyi tranzakcióval egyenlítsék ki és ne kelljen a vadászati haszonbér jogosultjainak egyenként átutalgatni fölösleges adminisztrációs terhet felvállalva.
Az új szabályozással továbbra is lehetővé kell tenni azt, hogy a földtulajdonosok közössége által adott felhatalmazás alapján a közös képviselő minden év április elsejéig – a jogosultak adatait és a rájuk eső vadászati haszonbér összegét tartalmazó analitikus nyilvántartás megküldésével együtt - a vadászati haszonbér összegét a mezőőri járulék beszedési számlára utalhassa át, mely esetben a mezőőri járulék adott évben ezzel az összeggel csökkentett mértékben kerül kivetésre és esetleges meg nem fizetése esetén behajtásra.
Ez a szabályozás meglátásunk szerint mindenkinek kedvező lesz. A földtulajdonsok - és közös a képviselők - mentesülnek egy sor pénzügyi adminisztrációtól. Az önkormányzat tervezhetően és garantáltan hozzájut a mezőőri járulék éves összegének egy jelentős részérhez (cca. 2.500.000.- forint) minden év április elsejéig.
Ennek érdekében a módosításnak tartalmaznia kell, hogy a vadászati haszonbér megfizetését az adott vadásztársaság által képviselt földtulajdonosi közös képviselőnek az önkormányzattal erre megállapodást kell kötnie. E megállapodás hiányában a mezőőri járulék teljes öszege kerül kivetésre.
A fenti - minkét félnek előnyös - életszerű probléma kezelése mellett foglalkozni kell a mezei őrszolgálat fenntarthatósági és finanszírozási kérdéseivel is. A jelenleg hatályos jogszabály értelmében a mezei őrszolgálat működésének költségeit fele részben vállalja fel. A másik felét az önkormányzatoknak a mezőőri járulékból, s ha ez nem fedezi akkor kiegészítő önkormányzati támogatásból kell finanszíroznia. A következő táblázatból viszont azt látjuk, hogy az elmúlt két évben nem fedezte a mezőőri járulék és az állami támogatás összege a mezei őrszolgálat működési költségeit. A helyzetet nehezíti az is, hogy költségvetési takarékossági okokból a kormány kevesebb állami támogatást nyújt, mint a törvényben meghatározott 50%, ugyanis limitálta a támogatási összeget 50ezer forint/mezőőr/hó mértékben. Az állami támogatás limitált összegét az elmúlt évben alkotmányossági kontrollnak vetették alá, ám ennek ellenére az idén is hasonló költségvetési kondícióval állunk szemben.
Mindezekkel együtt látni kell, hogy az idén sem lesz jobb a költségvetési egyensúlyunk ezen a területen. Még akkor sem javul a helyzet ha az állami támogatást a törvényben meghatározott mértékben kapnánk meg, mivel ebben az évben csökken a mezőőri járulékból befolyó összeg.
Mezőőri őrszolgálat bevételeinek és kiadásainak alakulása
|
||
2009 évi tényadatok
|
adatok ezer Ft-ban
|
|
Bevételek
|
|
|
|
Mezőőri járulék
|
8.114
|
|
Állami támogatás átvett pe.
|
5.611
|
|
Bevételek összesen
|
13.725
|
Kiadások
|
|
|
|
Személyi juttatás
|
10.029
|
|
Munkaadókat terhelő járulék
|
2.772
|
|
Dologi kiadás
|
1.941
|
|
Működési kiadás összesen
|
14.742
|
|
|
|
|
Önkormányzati kiegészítő támogatás
|
1.017
|
2010. évi tervezett adatok
|
||
Bevételek
|
|
|
|
Mezőőri járulék
|
6.912
|
|
Állami támogatás átvett pe.
|
3.600
|
|
Bevételek összesen
|
10.512
|
Kiadások
|
|
|
|
Személyi juttatás
|
9.038
|
|
Munkaadókat terhelő járulék
|
2.463
|
|
Dologi kiadás
|
2.661
|
|
Működési kiadás összesen
|
14.162
|
|
Önkormányzati kiegészítő támogatás
|
3.650
|
A fenti táblázatból is látható, hogy a mezei őrszolgálatra befolyó bevételek (mezőőri járulék és ilyen célú állami támogatás) sem tavaly sem ebben az évben nem fedezik már a kiadásokat, így pótlólagos önkormányzati támogatási igény merül fel. Mindezek indokolják a rendelet felülvizsgálatát a mezőőri járulék mértéke tekintetében is.
A rendelet módosítás hatálybalépését 2011. január 1-ben célszerű meghatározni kellő időt adva arra, hogy a földtulajdonosi közös képviselők a szükséges felhatalmazást meg tudják szerezni a földtulajdonoktól az önkormányzattal kötendő megállapodásra. Ehhez természetesen a földtulajdonosi közös képviselőnek össze kell hívniuk az éves közgyűlést ahol a szükséges döntések és a kapcsolat felvételt megalapozó felhatalmázosok megszülethetnek.
Tisztelt Képviselő-testület!
A fent leírt életszerű kérdésekre figyelemmel adjon felhatalmazást arra, hogy az előterjesztésben leírt megoldási javaslat szerint kerüljön kidolgozásra az új helyi normaszöveg. A normaszöveget az érintettekkel történő véleményeztetést követően kell a szeptemberi testületi ülés elé beterjeszteni első fordulós megvitatásra.
Döntéshozói vélemények
Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság |
Ügyrendi, Oktatási, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság javasolja a szabályozási javaslatban foglaltak szerint a rendelet átfogó felülvizsgálatát. |
|
Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottság |
Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottság javasolja a szabályozási javaslatban foglaltak szerint a rendelet átfogó felülvizsgálatát. |
|
"A mezőőri járulék mértékéről és megfizetésének módjáról szóló 21/1998. (VIII. 7.) KT rendelet módosításának szabályozási javaslata"
Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: Rendelet alkotás, szabályozás
A Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottság a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.
A Városfenntartó, Környzetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottság javasolja Gyomaendrőd Város Önkormányzat Képviselő-testületének, hogy adjon felhatalmazást a mezőőri járulék mértékéről és megfizetésének módjáról szóló 21/1998. (VIII. 7.) KT rendelet átfogó felülvizsgálatára az előterjesztésben foglalt szabályozási javaslat szerint.
Határidők, felelősök:
Határidő: azonnal
Felelős: Izsó Csaba
Hivatali felelős: Koloh László