6. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
Az Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság
2010. január 18-i ülésére

Tárgy:   Zaj-és rezgésvédelem helyi szabályairól szóló rendelet módosítása I. forduló
Készítette:   Dr. Mihalcsik Sára
Előterjesztő:   Dr. Csorba Csaba jegyző
Véleményező bizottság:   Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság, Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottság

Tisztelt Képviselő-testület!

A Testület a november hónapban tartott Képviselő-testületi ülésen a 450/2009. (XI. 26.) Gye. Kt. határozatával döntött a Zaj-és rezgésvédelem helyi szabályozásának újragondolásáról, és arról, hogy a Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottság tegyen javaslatot az Önkormányzat hatáskörébe tartozó feladatok újraszabályozására.

Ennek az oka a következő volt: Október 1-én hatályba lépett a kereskedelmi tevékenységek végzésének feltételeiről szóló 210/2009. (IX. 29.) Kormányrendelet, a kereskedelmeről szóló 2005. évi CLXIV. törvény felhatalmazása alapján. Emiatt felülvizsgáltuk a zaj-és rezgésvédelem helyi szabályozásáról szóló 16/1997. (VI. 27.) KT rendeletet, figyelembe véve zaj-és rezgésvédelemmel kapcsolatos, a zaj-és rezgés elleni védelem egyes szabályairól szóló 284/2007. (X. 29.) Kormányrendelet, a zajkibocsátási határértékek megállapításának, valamint a zaj-és rezgéskibocsátás ellenőrzésének módjáról szóló 93/2007. (XII. 18.) KvVM rendelet, valamint a környezeti zaj-és rezgésterhelési határértékek megállapításáról szóló 27/2008. (XII.3.) KvVm-EüM együttes rendelet rendelkezéseit.

A felülvizsgálat során megállapításra került, hogy ezen rendeletek nem adnak felhatalmazást az Önkormányzat számára arra, hogy a rendeletben szabályozott bármely kérdéskörön belül az Önkormányzat helyi rendeletet alkosson.
Az akkor  hatályban lévő helyi rendelet felülvizsgálata során megállapítást nyert, hogy e rendeleten belül jogszabály alkotásra az Önkormányzatanak mindösszesen a mozgó hangos hirdetés és mozgó árusítás során hangerősítő berendezéssel kapcsolatos tevékenységgel kapcsolatosan volt szabályozási jogköre azzal, hogy az egész rendeletet felül kell vizsgálni és érdemes egy új rendeletet alkotni.
Ennek a felülvizsgálatnak köszönhetően született meg az új rendelet tervezete.
A Ötv. 16.§ (1) bekezdése szerint a képviselő-testület a törvény által nem szabályozott helyi társadalmi viszonyok rendezésére, továbbá törvény felhatalmazása alapján, annak végrehajtására önkormányzati rendeletet alkot.
Az Alkotmánybíróság több határozatában rámutatott arra, hogy az önkormányzati rendeletekben a kötelező erejű jogszabályi rendelkezések megismétlése szükségtelen. Kimondta viszont azt, hogy amennyiben önkormányzati rendelet a szabályozásába jogszabályban foglalt taxációt vesz át, abban az esetben annak a jogbiztonság érdekében teljes körűnek kell lennie. (9/1996. (II. 23.) AB) Ezt szintén alátámasztja a jogszabályszerkesztésről szóló 61/2009. (XIII. 14.) IRM rendelet 16. § (2) bekezdése, mely szerint: A jogszabály tervezetében olyan jogszabály szövegét, amellyel az Alkotmány alapján nem lehet ellentétes, sem szó szerint, sem tartalmilag nem lehet idézni, ehelyett hivatkozást kell alkalmazni. A zaj-és rezgésvédelemmel kapcsolatos rendeletek szabályozása szűk teret ad az Önkormányzatoknak.
Az 1991. évi XX. törvény szerint:
85. § (1) A települési önkormányzat képviselőtestületének feladat- és hatáskörébe tartozik:
e) helyi zaj- és rezgésvédelmi szabályok megállapítása;
A környezeti zaj-és rezgés elleni védelem egyes szabályairól szóló 284/2007. (X. 29.) Kormányrendelet kimondja, hogy hatálya nem terjed ki:
a) sem a közterületi rendezvényekre
b) sem a magánszemélyek háztartási igényeit kielégítő tevékenységekre.
Erre más, a jogszabályi hierarchiában feljebb álló jogszabály sem tartalmaz szabályozást, ezért az Önkormányzatnak kell rendeletet alkotni rá.
A 7/1991. (IX. 19.) KT rendelet (SZMSZ) 7. § (1) bekezdése szerint  A Képviselő-testület az Ügyrendi és Jogi Bizottság javaslata alapján egyes hatásköreinek gyakorlását bizottságaira, illetve a polgármesterre ruházhatja, és vissza is vonhatja, e hatáskör gyakorlásához utasítást adhat.
A Rendeletben foglaltak a Képviselő-testület hatáskörébe tartoznak, azonban a Testület azt a polgármesterre ruházhatja, érdemes azt megtennie a szükséges intézkedések megkönnyítése végett.
A Rendelet betartatása érdekében szankciót is érdemes alkalmazni. A Rendelet betartásával kapcsolatos feladat-és hatáskör az ártuházást követően a Polgármestert illeti, aki ennek érdekében közterület felügyelői közreműködést vesz igénybe mivel a Közterület-felügyeletről szóló törvény szerint a közterület-felügyelő feladatai közé tartozik: Közreműködni az épített és természetes környezet védelmében.
A Szabáylsértési törvény szerint :
1. § (1) Szabálysértés az a jogellenes, tevékenységben vagy mulasztásban megnyilvánuló cselekmény, melyet törvény, kormányrendelet vagy önkormányzati rendelet szabálysértésnek nyilvánít, s amelynek elkövetőit az e törvényben meghatározott joghátrány fenyeget. Aki a közterület használatára vonatkozó rendelkezéseket megszegi vagy megkerüli, és a cselekmény súlyosabb jogszabályi elbírálás alá nem esik, szabálysértést követ el, és pénzbírsággal sújtható.
Az SZMSZ szerint:  " A Képviselő-testület általában két fordulóban vitatja meg a rendelet tervezeteket. Az első fordulóban felmerült valamennyi módosító indítványt, továbbá az előkészítés során felmerült eltérő szakértői javaslatot és kisebbségi bizottsági, valamint lakossági véleményt is tartalmazó tervezetet kell döntésre a második fordulóban beterjeszteni."

Ez a rendelet első fordulós vitája. A jelen előterjesztésben már figyelembe vettük a Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottság javaslatát, mely szerint a kertépítéssel és zöldfelület fenntartással kapcsolatos és egyéb, magánszemélyek háztartási igényeinek kielégítését szolgáló zajt keltő tevékenység végzésének időbeni felső határa egységesen 20.00. óra legyen, mely a helyi sajátosságoknak megfelel.


Döntéshozói vélemények

Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottság  

A Bizottság javasolja a T. Képviselő-testületnek, hogy a rendelettervezetet ítélje második fordulóra alkalmasnak, azzal hogy a Kertépítéssel és zöldfelület fenntartással kapcsolatos és egyéb, magánszemélyek háztartási igényeinek kielégítését szolgáló zajt keltő tevékenység időbeli határát 20.00 órára maximalizálják.
 

 
Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság  

 A Bizottság javasolja a T. Képviselő-testületnek, hogy a rendelettervezetet ítélje második fordulóra alkalmasnak, azzal hogy a második fordulóra még alaposabban át kell gondolni a rendeletet.
 

 
Döntési javaslat

"Zaj-és rezgésvédelem helyi szabályairól szóló rendelet módosítása I. forduló"

Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: ÁLTALÁNOS ÜGYEK
Az Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.

A Bizottság első fordulós vitára javasolja a rendelettervezetet a T. Képviselő-testületnek az előterjesztésben foglaltak szerint.


Határidők, felelősök:

Határidő: azonnal
Felelős: - AZONNALI VÉGREHAJTÁS -
Hivatali felelős: - NINCS FELELŐS KIJELÖLVE-

« Vissza
Vissza a főmenübe