2010. június 14-i ülésére
Tárgy: | Az egyes pénzbeli és természetbeni szociális ellátások nyújtásának módjáról és feltételeiről szóló 3/2009. (I. 30.) Gye. Kt. rendelet felülvizsgálata | |
Készítette: | Keresztesné Jáksó Éva | |
Előterjesztő: | Dr. Csorba Csaba jegyző | |
Véleményező bizottság: | Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság, Humánpolitikai Bizottság |
Tisztelt Képviselő-testület!
- a köztemetés és a temetési segély szabályainak egymáshoz való igazítása
- a helyi lakásfenntartási támogatás feltételeinek áttekintése
- a jogszabályszerkesztésről szóló 61/2009. (XII. 14.) IRM rendeletnek való megfeleltetés kisebb
- apróbb módosítások – az elmúlt időszakban bekövetkezett változások - miatt kerül sor.
- A rendelet 6. §-a felsorolásszerűen tartalmazza azokat a pénzbeli szociális ellátásokat, melyeket a Képviselő-testület az arra rászoruló személyeknek biztosítja. A felsorolás az ápolási díjat is tartalmazza, azonban a Képviselő-testület 2009. szeptemberétől nem biztosítja a méltányossági ápolási díjat, mely nem tartozik a kötelezően ellátandó önkormányzati feladatok közé. A rendelet az ápolási díj ellenőrzésének szabályait tartalmazza, ezért a felsorolásból az ápolási díjat törölni kell.
- A rendelet a 7-8-9. §-ban szabályozza a helyi lakásfenntartási támogatás feltételeit. A Sztv. a normatív lakásfenntartási támogatás szabályozása mellett a helyi lakásfenntartási támogatás szabályaira keretfeltételeket határoz meg az önkormányzatok számára. A helyi lakásfenntartási támogatás biztosítása az önkormányzatok kötelező feladataként jelentkezik, a Sztv. nem lehetőségként ajánlja fel az önkormányzatok számára, hanem ezt az ellátást az önkormányzatoknak kötelező jelleggel biztosítani kell. Városunkban a helyi lakásfenntartási támogatás szennyvíz és ívóvíz bekötéséhez nyújtott egyszeri támogatás. A Sztv. alapján a helyi lakásfenntartási támogatás kiegészítő vagy önálló támogatásként nyújtható. Az Sztv. az önállóan nyújtott támogatás keretfeltételeként meghatározta a jövedelemhatárokat, a lakásfenntartás havi költségének arányát, a támogatásként adható legkisebb összeget, valamint azt, hogy úgy kell meghatározni, hogy évente legalább két alkalommal benyújtható legyen. A helyi rendeletben szabályozott önállóan nyújtott helyi lakásfenntartási támogatás nem felel meg a keretszabályozásnak.
|
Összesen tervezett kiadás 2010-re
|
Állami rész – 90 %
|
Saját rész
|
Helyi lakásfenntartási támogatás
|
100.000
|
0
|
100.000
|
Normatív lakásfenntartási támogatás
|
28.491.580
|
25.642.422
|
2.849.158
|
|
Összesen tervezett kiadás 2010-re
|
Állami rész – 90 %
|
Saját rész
|
Helyi lakásfenntartási támogatás
Kiegészítő támogatás*
|
5.292.000
|
0
|
5.292.000
|
Önálló támogatás**
|
13.230.000
|
0
|
13.230.000
|
Normatív lakásfenntartási támogatás
|
28.491.580
|
25.642.422
|
2.849.158
|
- A rendelet 14. §-a az önkormányzat által elismert többletkiadások felmerülése esetén adható átmeneti segélyezés feltételeit határozza meg. Elismert többletkiadás egyrészt az 5 napot meghaladó kórházi kezelés, másrészt a közeli hozzátartozó halála esetén viselt temetési kiadások. A temetési segélyezés átalakításával, -mely során a segély összegét a kérelmező jövedelméhez igazítjuk, kevesebb jövedelem esetén, magasabb összegű temetési segély megállapítására nyílik lehetőség-, a temetési költségek viselése kimaradna az elismert többletkiadások köréből. Ezáltal az itt felszabadult önkormányzati forrás a temetési segélyezés átalakításához szükséges önkormányzati többletkiadás egy részének fedezetéül szolgálna.
- A rendelet 26. §-a szabályozza a temetési segélyezés feltételeit, mely szerint temetési segély adható az elhunyt hozzátartozójának vagy a temettetésről gondoskodó más személynek, ha a temetési költségek viselése saját, illetve családja létfenntartását veszélyezteti és a családjában az egy főre jutó havi jövedelem az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 300%-át nem haladja meg és a hadigondozásról szóló 1994. évi XLV. törvény alapján temetési hozzájárulásban nem részesül. A temetési segély összege a mindenkori helyben szokásos legegyszerűbb földbe temetés költségeinek 10%-ánál kevesebb és 15%-ánál több nem lehet.
|
jövedelemsávok
|
|||
28.500.-Ft-ig
|
28.501.-57.000.- között
|
57.000.-85.500.- között
|
Összes költség
|
|
Segély összege
|
40.000
|
25.000
|
12.450
|
|
Kérelmezők létszáma
|
19
|
45
|
56
|
|
Önkormányzat ktg
|
760.000
|
1.125.000
|
697.200
|
2.582.200
|
|
jövedelemsávok
|
|||
Család esetében
|
||||
|
28.500.-Ft-ig
|
28.501.-57.000.- között
|
57.000.-85.500.- között
|
Összes költség
|
Segély összege
|
40.000
|
25.000
|
12.450
|
|
Kérelmezők létszáma
|
6
|
17
|
24
|
|
Önkormányzat ktg
|
240.000
|
425.000
|
298.800
|
963.800
|
|
Egyedül élő személy esetében
|
|||
|
42.500.-Ft-ig
|
42.751-71.250.-között
|
71.251.-85.500.- között
|
Összes költség
|
Segély összege
|
40.000
|
25.000
|
12.450
|
|
Kérelmezők létszáma
|
25
|
37
|
11
|
|
Önkormányzat ktg
|
1.000.000
|
925.000
|
136.950
|
2.061.950
|
Összes költség
|
|
|
|
3.025.750
|
A jelenlegi szabályozás mellett 120 főre számolva az önkormányzati kiadás 1.494.000.-Ft-ra kalkulálható. Az új szabályozás + 1.531.750.-Ft önkormányzati forrást igényelne.
|
jövedelemsávok
|
|||
28.500.-Ft-ig
|
28.501.-57.000.- között
|
57.000.-85.500.- között
|
Összes költség
|
|
Segély összege
|
50.000
|
30.000
|
12.450
|
|
Kérelmezők létszáma
|
19
|
45
|
56
|
|
Önkormányzat ktg
|
950.000
|
1.350.000
|
697.200
|
2.997.200
|
|
jövedelemsávok
|
|||
Család esetében
|
||||
|
28.500.-Ft-ig
|
28.501.-57.000.- között
|
57.000.-85.500.- között
|
Összes költség
|
Segély összege
|
50.000
|
30.000
|
12.450
|
|
Kérelmezők létszáma
|
6
|
17
|
24
|
|
Önkormányzat ktg
|
300.000
|
510.000
|
298.800
|
1.108.800
|
|
Egyedül élő személy esetében
|
|||
|
42.500.-Ft-ig
|
42.751-71.250.-között
|
71.251.-85.500.- között
|
Összes költség
|
Segély összege
|
50.000
|
30.000
|
12.450
|
|
Kérelmezők létszáma
|
25
|
37
|
11
|
|
Önkormányzat ktg
|
1.250.000
|
1.110.000
|
136.950
|
2.496.950
|
Összes költség
|
|
|
|
3.605.750
|
A jelenlegi szabályozás mellett 120 főre számolva az önkormányzati kiadás 1.494.000.-Ft-ra kalkulálható. Az új szabályozás + 2.111.750.-Ft önkormányzati forrást igényelne.
Döntéshozói vélemények
Humánpolitikai Bizottság |
Gyomaendrőd Város Önkormányzatának Humánpolitikai Bizottsága javasolja az előterjesztésben foglaltak alapján a 3/2009. (I. 30.) Gye. Kt. rendelet módosítását azzal, hogy a Képviselő-testület
|
|
Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság |
Gyomaendrőd Város Önkormányzatának Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottsága javasolja az előterjesztésben foglaltak alapján a 3/2009. (I. 30.) Gye. Kt. rendelet módosítását azzal, hogy a Képviselő-testület
|
|
"Az egyes pénzbeli és természetbeni szociális ellátások nyújtásának módjáról és feltételeiről szóló 3/2009. (I. 30.) Gye. Kt. rendelet felülvizsgálata"
Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: Szociális ügyek
Az Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.
Gyomaendrőd Város Önkormányzatának Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottsága javasolja az előterjesztésben foglaltak alapján a 3/2009. (I. 30.) Gye. Kt. rendelet módosítását azzal, hogy a Képviselő-testület a helyi lakásfenntartási támogatást kiegészítő támogatásként 2010. október 01. napjától biztosítsa.
Határidők, felelősök:
Határidő: 2010. 08. 26.
Felelős: Dr. Csorba Csaba
Hivatali felelős: Keresztesné Jáksó Éva
2. döntési javaslat
"Az egyes pénzbeli és természetbeni szociális ellátások nyújtásának módjáról és feltételeiről szóló 3/2009. (I. 30.) Gye. Kt. rendelet felülvizsgálata"
Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: Szociális ügyek
Az Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.
Megszavazandó alternatívák:
Felelős: Dr. Csorba Csaba
Hivatali felelős: Keresztesné Jáksó Éva
Felelős: Dr. Csorba Csaba
Hivatali felelős: Keresztesné Jáksó Éva
Felelős: Dr. Csorba Csaba
Hivatali felelős: Keresztesné Jáksó Éva
Felelős: Dr. Csorba Csaba
Hivatali felelős: Keresztesné Jáksó Éva
Felelős: Dr. Csorba Csaba
Hivatali felelős: Keresztesné Jáksó Éva