1. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
A Pénzügyi és Gazdasági Bizottság
2010. február 9-i ülésére
2010. február 9-i ülésére
Tárgy: | Gyomaendrőd Város Önkormányzatának 2010. évi költségvetési rendelettervezete | |
Készítette: | Szilágyiné Bácsi Gabriella, Tóthné Gál Julianna | |
Előterjesztő: | Várfi András polgármester | |
Véleményező bizottság: | Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottság, Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság, Pénzügyi és Gazdasági Bizottság, Humánpolitikai Bizottság |
Tisztelt Képviselő-testület!
Az államháztartásról szóló többször módosított 1992. évi. XXXVIII. törvény 71.§-a előírja, hogy a város jegyzője által elkészített költségvetési rendelettervezetet a polgármesternek február 15.-ig be kell terjeszteni a Képviselő-testület elé.
A 2010. évi költségvetés előkészítése a jogszabályi előírásoknak megfelelően a költségvetési koncepció összeállításával indult, majd a bizottsági ülésen elhangzott vélemények valamint a Képviselő-testületi javaslatok figyelembe vételével folytatódott.
Gyomaendrőd Város Önkormányzatának Képviselő-testülete 2009. november 26-án tartott ülésén a 448/2009. (XI. 26.) Gye. Kt. határozatával elfogadta az Önkormányzat 2010. évi költségvetési koncepcióját és abban meghatározta azokat a célokat, illetve feladatokat, amelyeket a költségvetés készítés további szakaszaiban meg kell valósítani. Az elfogadott koncepció azt mutatta, hogy úgy működési, mint fejlesztési oldalon a 2010. évben képződő forrásokhoz viszonyítva a kiadások meghaladják a számításba vehető források összegét. A költségvetés összeállítása során a költségvetés egyensúlyának biztosítása céljából megtörtént a bevételi források további feltárása, illetve a kiadások rangsorolása.
Az önkormányzat költségvetésének részletes bemutatása előtt röviden szeretném ismertetni a rendelettervezet összeállításának előzményeit.
A város 2010. évi költségvetési koncepciójának készítési időszaka az előző évekhez képest jóval korábban, már 2009. szeptemberében elkezdődött. A Pénzügyminiszter 2009. szeptember 11-én bemutatta az Országgyűlés előtt T/10554. törvényjavaslatát a Magyar Köztársaság 2010. évi költségvetéséről, melyet az Országgyűlés 2009. december 11-én fogadott el. Az elfogadott költségvetési törvény értelmében a normatív bevételek között megszűnt a közösségi közlekedés normatívája, a sport feladatokhoz biztosított 500 Ft-os lakosonkénti támogatás, a közművelődési feladatokhoz 2009-ben nyújtott támogatás (1061 Ft/lakos), a pedagógus szakvizsgához és továbbképzéshez nyújtott támogatás, nem számolhatunk 2010. évben a 430 Ft összegű tanulónkénti diáksport támogatással sem. Az üdülőhelyi feladatokra 2009. évben még 2 Ft-ot kapott az önkormányzat idegenforgalmi adóforintonként, melyet 2010-ben 1 Ft-ra csökkentettek. Az önkormányzatnak 2010. évben 130.000 E Ft-tal kevesebb normatív bevételből kell gazdálkodnia, mint 2009-ben. Az elvonás közel 65.000 E Ft-tal sújtja az oktatási ágazatot, 35.000 E Ft-tal a szociális ágazatot és további 30.000 E Ft-tal a közművelődési, sport, és egyéb általános feladatokat.
A számok ismeretében 2009. szeptember 16-án, majd november 4-én és végül december hónapban a város intézményeinek vezetőivel és gazdasági vezetőivel egyeztető megbeszéléseket, tárgyalásokat folytattunk. A megbeszélések célja közös gondolkodás, javaslattétel volt arra vonatkozóan, hogy hogyan lehetne a 130.000 E Ft-os bevételi oldalon jelentkező elvonást a kiadási oldalon megtakarítani.
Az önkormányzat 2010. évi költségvetési rendelettervezeténekkidolgozása során az Országgyűlés által 2009. december 11-én elfogadott 2009. évi CXXX. törvény a Magyar Köztársaság 2010. évi költségvetéséről volt az irányadó.
A 2010. évi költségvetés egyik legfontosabb irányelve az önkormányzati kötelező feladatok ellátása. Ezen kötelező feladatok ellátását a költségek csökkentése mellett szükséges biztosítani. A költségcsökkentés egyik eszköze a dolgozói létszám csökkentése. A polgármesteri hivatalnál 2 fő létszámleépítésére került sor 2010. január 1. napjától, a Rózsahegyi Kálmán Kistérségi Általános Iskolánál 1 fő létszámleépítése történt meg január közepén és további 3 fő leépítése folyamatban van, a Térségi Szociális Gondozási Központban 2 fő leépítését és 1 fő feladatnövekedésből adódó felvételét követően az engedélyezett létszám 2009. évhez képest 1 fővel csökkent.
Intézményeink a 2010. évi költségvetési tervezet összeállításánál az alábbi intézkedéseket eszközölték:
- személyi juttatásoknál: amennyiben a munkakör engedi közcélú foglalkoztatottak alkalmazása
- munkaadót terhelő járulékoknál: jogszabályi változások érvényesítése (2010. január 1.-től a munkaadót terhelő járulékok mértéke 32%-ról 27%-ra módosul, EHO megszűnik)
- dologi kiadásoknál: a kiadások felülvizsgálata, a dologi kiadások minimális szintre csökkentése.
A köztisztviselőkre vonatkozó illetményalap 2010. évben maradt 38.650 Ft, a közalkalmazottak garantált illetménye is változatlan, a közalkalmazottak illetménypótlék számítási alapja 20.000 Ft, a vezetői illetményalap 120.000 Ft. Összességében a közszféra bérrendszereiben kizárólag a soros előmenetelek érvényesülhetnek következő évben is. 2010-ben a nyugdíjminimum összege marad a 2009. évi szinten, azaz 28.500 Ft, a legkisebb minimálbér összege pedig 73.500 Ft.
Az elkészített költségvetési tervezetben a személyi juttatások közé az egyes intézmények nem egységesen, de beépítették a dolgozók részére biztosítható melegétkeztetést (a Térségi Szociális Gondozási Központ költségvetésében nem jelenik meg a dolgozók részére adható melegétkeztetés), illetve az ezt terhelő 25%-os kifizetői adót.
A dologi kiadások között megjelenik az ÁFA kulcs változásából, - 20%-ról 25%-ra módosult - valamint a rehabilitációs hozzájárulás mértékének növekedéséből adódó többletigény. Nem számolt a dologi kiadások tervezésénél egyetlen intézmény se a 4,1%-os infláció mértékű növekedéssel. A közös gázbeszerzés értelmében 2010-ben kb. 20%-os gázenergia megtakarítással kalkulálhatunk. A nyersanyag norma az elfogadott rendeletnek megfelelően került beépítésre a dologi kiadás élelmiszer kiadásaiba. Egyéb dologi kiadás növelésére csak a saját bevétel további növelésével van lehetősége a hivatalnak és az intézményeknek egyaránt.
Felülvizsgálatra kerültek az Önkormányzat pénzeszköz átadásai. A megállapodás keretében ellátott önkormányzati feladatot ellátók részére biztosított a feladat ellátás finanszírozása.
Egyes feladatok ellátását (családsegítés, gyermekjóléti szolgálat, szociális alapszolgáltatási feladatok) kistérségi feladat ellátásban, illetve mikrotérségi társulás formájában kell továbbra is biztosítani, törekedve ezzel a minél több normatív támogatási összeg megszerzésére.
A fejlesztési célú kiadások között megtervezésre kerültek a gazdasági programban szereplő 2010. évi elképzelések, a 2009. évről áthúzódó beruházások, továbbá az intézmények (Rózsahegyi: 6.737 E Ft, Kis Bálint Ált.Isk.: 2.100 E Ft, Kner Imre Gimnázium: 2.200 E Ft – pályázathoz kapcsolódó, Határ Győző Városi Könyvtár: 7.865 E Ft – pályázathoz kötődő) felújítási, fejlesztési igényei. A fejlesztésekhez kapcsolódóan a pályázati lehetőségek számbavétele is megtörtént.
Valamennyi intézménynél megtörtént az esetleges feladat csökkenés miatti költségvetés változás átvezetése, illetve a feladat növekedésből adódó többlet kiadás 2010. évi szintrehozása.
Gyomaendrőd Város Önkormányzatának Képviselő-testülete 2007. évben döntött 1 milliárd Ft összegű kötvény kibocsátásáról, melynek lejegyzésére 2008. február 27. napjával került sor. A kötvény összege elsősorban pályázati saját erőként használható fel, illetve olyan fejlesztések finanszírozására, melyek az önkormányzatot többlet bevételhez juttatják, illetve működési kiadásait csökkentik. 2008. és 2009. évben az önkormányzat részéről fejlesztési és felújítási elképzeléseinek finanszírozása során nem volt szükség a kötvényből származó forrás bevonására. 2009. december 31-én a devizaszámlán lévő CHF összege 54.385 CHF (9.917 E Ft), az EUR betét állomány összege 1.678.359 EUR (454.567 E Ft), a számlán lévő összeg 2.176,67 EUR (589 E Ft), a Ft-ban lévő betétállomány összege 640.154.690 Ft, illetve a Ft számlán maradt összeg 5.432 Ft. A kibocsátás óta az Önkormányzat a kötvényforrásból 2008. évben 35.586 E Ft-ot használt fel, elsősorban kamatfizetésre (21.586 E Ft), másrészt a pénzügyi tanácsadó részére fizetett sikerdíjra (4.758 E Ft), illetve egyéb felhalmozási célra (9.000 E Ft), 2009. évben kizárólag kamatfizetésre (34.500 E Ft) történt felhasználás a kötvényből. A költségvetési rendelet tervezet 6/a. melléklete részletesen bemutatja azokat a fejlesztési elképzeléseket, melyeket az önkormányzat a kötvény összegéből kíván finanszírozni. A kötvény összegének azon részét, melyet az önkormányzat 2010. évben nem jelölt ki felújítási és fejlesztési feladatokra tartalékba helyeztük.
Összességében kimondható, hogy az elkészült rendelettervezet egy szoros, számításokkal megalapozott költségvetést tartalmaz. Az intézmények működése úgy biztosított, hogy minden területen érvényesítik a megfontolt, takarékos gazdálkodást.
A fenti szempontok érvényesülésével kerülhetett sor az intézményekkel a jogszabály által előírt kötelező egyeztető tárgyalásokra, melyekről jegyzőkönyv készült. Az egyeztetés folyamán minden intézményvezető és gazdasági vezető tudomásul vette és elfogadta a 2010. évi költségvetés keretszámait.
Bevételek alakulása:
Működési célú bevételek:
Adatok E Ft-ban
Megnevezés
|
2009.évi eredeti ei
|
2010. évi terv
|
Változás az előző évhez %
|
Normatív álllami támogatás
|
844376
|
713473
|
84,49 %
|
TEKI támogatás
|
0
|
0
|
|
Személyi jöv.adó
|
512572
|
464314
|
90,58 %
|
Átengedett központi adók
|
71912
|
81912
|
113,91 %
|
Helyi adók (műk.célra)
|
246960
|
306960
|
124,29 %
|
Talajterhelési díj
|
200
|
950
|
475,00 %
|
Pótlék bírság bevétel
|
4250
|
5000
|
117,65 %
|
Kölcsönök visszatér. műk.c.
|
|
12500
|
|
Saját működési bevétel
|
372659
|
379468
|
101,83 %
|
Működési célú pénzeszk.átvét.
|
425425
|
601184
|
141,31 %
|
Működési célú pénzmaradvány
|
6703
|
73943
|
1103,13%
|
összesen
|
2485057
|
2639704
|
106,22 %
|
A normatív állami támogatás összege az előző évhez viszonyítva több mint 15%-os csökkenést mutat, melynek indoka egyrészt a normatívák fajlagos összegének csökkenése, másrészt az oktatási intézmények tanulói és a szociális ágazat ellátotti létszámcsökkenése.
A helyi önkormányzatokat együttesen az állandó lakhely szerint az adózók által 2008. évre bevallott, az APEH által településenként kimutatott személyi jövedelemadó 40%-a illeti meg.
A jövedelemkülönbség mérséklésénél a településnagyság szerinti lakosonkénti értékhatár forintban kifejezett összege a múlt évhez képest 42.000 Ft-ról 42.753 Ft-ra emelkedett. Ennek ellenére a jövedelemkülönbség mérséklése címen beépített bevétel összege az előző évhez képest csökkenést (13%-os) mutat, melynek indoka a bevétel összegének meghatározásánál figyelembe veendő adóerőképesség növekedése.
A helyi adóbevételek összességében 63.500 E Ft növekedést mutatnak az előző évhez viszonyítva. A növekedésből 60.000 E Ft az iparűzési adóhoz kapcsolódik, a város adóerőképességének növekedéséből adódóan, 3.500 E Ft pedig a magánszemélyek kommunális adójához kötődik (a kommunális beruházásokhoz való hozzájárulás adómentességének kifutása miatt).
2010. évben az alapadó 357.900 E Ft, de ezt az összeget az adómérséklések, -elengedések, illetve iparűzési adó vonatkozásában a válság negatív hatása módosítják, így a költségvetésben tervezett helyi adó bevétel összesen 342.950 E Ft. A közvetett támogatásokat a helyi adórendeletben szabályozott kedvezmények, mentességek jelentik, illetve ide tartozik még a méltányosságból nyújtott adómérséklés, adóelengedés.
- Építményadó vonatkozásában a közvetett támogatás szinte alig várható, mert megszűnt az iparűzési adóalanyokat megillető építményadó kedvezmény. Az itt tervezett közvetett támogatás összege 200 E Ft.
- Telekadó mentesség azon adóalanyokat illeti meg, akik építési telek tulajdonosai és jogerős építési engedéllyel rendelkeznek. A várható közvetett támogatás összege 450 E Ft.
- Magánszemélyek kommunális adója vonatkozásában igen jelentős az az adómennyiség, amit a lakosságnak a kommunális beruházáshoz való hozzájárulás miatt nem kell megfizetnie. Ez az összeg várhatóan 13.500 E Ft, mely az előző évhez képest csökkenést mutat a kommunális beruházásokhoz való hozzájárulás adómentességének kifutása miatt.
- Végül az iparűzési adó az az adónem, amelyben számolhatunk közvetett támogatással. Ebben az adónemben azonban csak a kisvállalkozásokat (2,5 M Ft-ot meg nem haladó vállalkozási szintű adóalap) illeti meg kedvezmény. A várható közvetett támogatás összege 800 E Ft.
A saját bevételek az előző évhez képest összességében kis mértékű növekedést mutatnak. A növekedés indoka, hogy a Közművelődési, Közgyűjteményi és Turisztikai Szolgáltató Intézmény (Katona József Művelődési Központ, Endrődi Tájház és Helytörténeti Gyűjtemény jogutódja 2010. március 1-től) önállóan működő intézmény bevételeinél az adatok egész évre vonatkoznak, illetve az intézmény feladatai között megjelenő lapkiadáshoz kapcsolódó bevételek is beépítésre kerültek. A polgármesteri hivatalnál megtervezett kamatbevétel összege előző évhez képest csökkenést mutat, mely azzal magyarázható, hogy csökken egyrészt a leköthető források állománya, illetve a kamatláb mértéke is.
Előző évhez képest jelentős növekedést mutat a működési célra átvett pénzeszközök összege, mely azzal magyarázható, hogy 2009. évben a közcélú foglalkoztatáshoz kapcsolódó támogatási összeg az eredeti költségvetésben nem került megtervezésre, 2010. évben viszont már több mint 147.000 E Ft az az összeg, mely ezen a címen beépítésre került az átvett pénzeszközök közé.
A működési célú pénzmaradvány kizárólag feladattal terhelt pénzeszközt tartalmaz.
Felhalmozási célú bevételek:
Az előző évhez hasonlóan 2010. évben is a fejlesztési célú bevételek között csak azok a pályázati pénzösszegek kerültek megtervezésre, amelyek valamilyen kötelezettség vállaláshoz kapcsolódnak, illetve itt jelennek meg azok a 2009. évben megvalósult fejlesztésekhez kapcsolódó pályázati pénzek (Hősök útja felújítása, Magtárlaposi beruházás, Településrendezési terv elkészítése), melyek a megvalósulás és a pénzügyi teljesítés évében nem folytak be az önkormányzat számlájára.
A felhalmozási célú pénzmaradvány összegét növeli a kibocsájtott kötvény összegének fel nem használt része, azaz 1.000.000.000 Ft.
Adatok E Ft-ban
Megnevezés
|
2009.évi eredeti ei.
|
2010.évi terv
|
Előző évhez viszonyítva %
|
Felhalmozási bevétel
|
191667
|
299987
|
156,51 %
|
Helyi adóbevétel (felh.célra)
|
32490
|
35990
|
110,77 %
|
Felh.és tőke jellegű bev.
|
794996
|
0
|
0,00 %
|
Felhalmozási pénzmaradvány
|
553523
|
1362366
|
246,13 %
|
Kölcsönök visszatérülése
|
9718
|
8968
|
92,28 %
|
Felhalmozási bev. összesen
|
1582394
|
1707311
|
107,89 %
|
Kiadások alakulása:
Működési kiadások: Adatok E Ft-ban
Megnevezés
|
2009.évi eredeti ei.
|
2010 .évi terv
|
Előző évhez viszonyítva %
|
Működési kiadás
|
2392975
|
2478849
|
103,59 %
|
személyi juttatás
|
971575
|
1085011
|
111,67 %
|
járulékok
|
303335
|
282380
|
93,09 %
|
dologi kiadás
|
707707
|
715783
|
101,14 %
|
pénzeszköz átadás
|
404388
|
389897
|
96,42 %
|
ellátottak juttatása
|
5970
|
5778
|
96,78 %
|
A működési kiadásokon belül:
A személyi juttatások az előző évhez képest azért mutatnak növekedést, mert 2010. évben beépítésre került több mint 136.000 E Ft összegben a közcélú foglalkoztatottak bérköltsége. Ezen tétellel korrigálva 2009. évhez képest 22.000 E Ft-tal kevesebb bérkiadás került megtervezésre a költségek csökkentése érdekében eszközölt intézkedések eredményeképpen.
A munkaadót terhelő járulékok előző évhez viszonyított csökkenése elsősorban a jogszabályi változásokból adódik, másrészt a csökkenő bérkiadásokkal magyarázható.
A dologi kiadások kis mértékű növekedését az áfa kulcs változás és a rehabilitációs hozzájárulás mértékének növekedése indokolja. Ezen tételek költségvetésbe történő beépítése jóval nagyobb mértékű dologi kiadás növekedést gerjesztett volna, ha ezzel párhuzamosan nem születnek olyan intézkedések, melyek megtakarítást eredményeznek.
A működési célú pénzeszköz átadás összege csökkenést mutat, részben a Liget Fürdő Kft. részére biztosítandó csökkenő (előző évi eredeti előirányzathoz képest 23.000 E Ft-tal) működési támogatásból adódóan, másrészt csökken az óvodáknak és bölcsődéknek biztosított önkormányzati kiegészítő támogatás összege is. Meg kell azonban említeni, hogy az itt megtervezett rendszeres és eseti pénzbeli ellátások (segélyek) összege jelentős növekedést mutat. 2009-ben az előző évhez képest több, mint 30.000 E Ft-tal, 2010. évben pedig a 2009. évi állapothoz képest további 25.000 E Ft-tal kellett többet beterveznünk ezen a jogcímen.
Oktatási ágazat működési kiadásai:
Adatok: E Ft-ban
Megnevezés
|
2009. évi eredeti ei.
|
2010. évi terv
|
Előző évhez viszonyítva %
|
Kis Bálint Ált. Isk. és Óvoda
|
277922
|
266956
|
96,05 %
|
Rózsahegyi K. Kistérs. Isk.
|
235536
|
223465
|
94,87 %
|
Rózsahegyi K.-Csárdaszállás
|
13490
|
12920
|
95,77 %
|
Kner Imre Gimnázium
|
174065
|
166003
|
95,37 %
|
Városi Alapf.Műv. Intézmény
|
57851
|
52995
|
91,61%
|
összesen
|
758864
|
722339
|
95,18 %
|
Az oktatási intézményeknél a működési kiadások összességében az előző évhez képest csökkentek. A személyi juttatások csökkenése a költségcsökkentés érdekében tett intézkedéseknek köszönhető, a hozzá kapcsolódó munkaadói járulékok csökkenése pedig elsősorban a jogszabályi változással magyarázható. A dologi kiadásokat valamennyi intézmény a 2009. évi szinten tervezte be.
Szociális és egészségügyi ágazat működési kiadásai:
Adatok: E Ft-ban
Megnevezés
|
2009. évi eredeti ei.
|
2010.évi terv
|
Előző évhez viszonyítva %
|
Városi Egészségügyi Intézm.
|
143596
|
137557
|
95,79 %
|
Térségi Szociális Gond.Közp.
|
428322
|
410512
|
95,84 %
|
Térségi Humánsegítő Szolg.
|
38437
|
44946
|
116,93 %
|
Összesen
|
610355
|
593015
|
97,16 %
|
A szociális és egészségügyi ágazatba tartozó intézmények is igyekeztek olyan intézkedéseket hozni, melyek a kiadások csökkentését eredményezték. A Térségi Humánsegítő Szolgálatnál a működési kiadások növekedése egy folyamatban lévő TÁMOP-os pályázattal indokolható, azaz nem jelent tényleges kiadás növekedést, hiszen bevételi oldalon is megjelenik a több mint 8.000 E Ft összegű támogatás.
Fejlesztési célú kiadások:
A fejlesztési kiadások között azok a beruházások kerültek megtervezésre, melyekhez kötelezettség vállalás kapcsolódik, valamint olyan fejlesztési elképzelések, melyekhez nem kapcsolódik pályázati forrás.
Tartalékok:
A tartalékok tekintetében a működési tartalékok összege 160.855 E Ft.
Ezen összeg tartalmazza a felosztandó alapok összegeit (Ifjúsági alap: 1.300 E Ft, Sport alap: 17.000 E Ft, Civil alap: 8.000 E Ft), a városi rendezvények szervezésére biztosított alapot, az SZJA kiegészítés csökkenéséből adódó esetleges visszafizetésekre megtervezett összeget, az óvodai és iskolai úszásoktatásra elkülönített összeget, a hulladéklerakó telep működtetéséhez kapcsolódó bérleti díjból származó bevétel önkormányzatok között szétosztandó összegét, a Kompetencia alapú pályázat elkülönített számláján lévő összegét, illetve a normatíva visszafizetések forrásait. Környezetvédelmi alapba került az előző években beszedett környezetvédelmi bírság és a 2009. évre tervezett talajterhelési díj beszedett összege.
Felhalmozással kapcsolatos tartalékok összege 1.111.987 E Ft.
Itt került megtervezésre a kibocsátott kötvény 2010. évben fel nem használandó része (417.216 E Ft), továbbá a szennyvíz beruházáshoz kapcsolódóan beszedett érdekeltségi hozzájárulás 223.500 E Ft összege, mely megegyezik a 2011-ben esedékes hitelvisszafizetés összegével. A szociális bérlakások előző évi lakbér bevételeit tartalékként kell kezelni, mely szintén a felhalmozással kapcsolatos tartalék összegét növeli.
A fejlesztésekhez kapcsolódó saját erő (ami szorosan kapcsolódik a pályázati pénzekhez) beruházásonként a fejlesztési tartalék kiadás részeként került meghatározásra. A Regionális Hulladéklerakóval kapcsolatos per költségeként 54.000 E Ft-ot állítottunk be a tartalékok közé.
Turisztikai alap összege: 2.000 E Ft, a vállalkozási alap összege: 16.000 E Ft. Általános tartalék összege 5.000 E Ft.
A gördülő tervezésénél az államháztartásról szóló többször módosított 1992. évi XXXVIII. törvény 71.§ (3) bekezdése szerint az adott évi költségvetési rendelettervezetben be kell mutatni a költségvetési évet követő 2 év várható előirányzatait, amelyeket a költségvetési év folyamatai és áthúzódó hatásai, valamint a gazdasági előrejelzések szerint kell megállapítani. Ennek a törvényi kötelezettségnek a 11. mellékletben foglaltak szerint teszünk eleget az előre jelzett főbb makrogazdasági mutatók alapján.
A helyi önkormányzat Képviselő –testülete részére mellékelni kell az Áht. 118 §-a (1) bekezdésének 2. c pontja és (2) bekezdésének 2. e pontja szerinti közvetett támogatásokat, mely a rendelettervezet részeként kerül bemutatásra (10. melléklet).
A helyi önkormányzat képviselő-testülete költségvetési rendelettervezetében együttesen hagyja jóvá az önkormányzati hivatal, valamint a felügyelete alá tartozó egyéb költségvetési szervek költségvetését, valamint változatlan formában beépíti a helyi kisebbségi önkormányzat költségvetési határozatát.
Az önállóan működő és gazdálkodó költségvetési szervek a költségvetési szervek jogállásáról és gazdálkodásáról szóló 2008. évi CV. törvény értelmében szöveges mellékletként (1-6.) mutatják be az adott intézményre vonatkozó személyi és tárgyi feltételeket, az ellátandó tevékenységek szakmai, minőségi és mennyiségi jellemzőit, megvalósítási tervüket, továbbá az esetlegesen hozzájuk sorolt önállóan működő költségvetési szervek költségvetési kereteit.
1. szöveges melléklet
Polgármesteri Hivatal és a hozzá sorolt önállóan működő költségvetési szervek
1. Pénzügyi-költségvetési feltételek
A 2010. évi költségvetési tervezet a Magyar Köztársaság 2010. évi költségvetéséről szóló 2009. évi CXXX. Törvény alapján készült, a kiemelt előirányzatokat mind a polgármesteri hivatal, mind a hozzá tartozó önállóan működő intézmények vonatkozásában ezen rendelet tervezet megfelelő mellékletei tartalmazzák.
2. Személyi és tárgyi feltételek
A polgármesteri hivatalban és a hozzá tartozó feladatok tekintetében engedélyezett létszám 2010. évben az alábbiak szerint alakul:
- Igazgatás – 50 fő
- Okmányiroda – 4 fő
- Gyámhivatal – 2 fő
- Kisegítő személyzet – 4 fő
- Mezőőrök – 6 fő
A polgármesteri hivatalhoz tartozó önállóan működő intézmények létszáma:
- Határ Győző Városi Könyvtár – 7 fő
- Városi Alapfokú Művészetoktatási Intézmény – 18 fő
- Térségi Humánsegítő Szolgálat – 14 fő
- Közművelődési, Közgyűjteményi és Turisztikai Szolg.Int. – 8 fő.
A hivatal két telephelyen működik. A tárgyi feltételeket képező ingatlanokon nagyobb felújításokat, fejlesztéseket abban az esetben tud az önkormányzat eszközölni, ha a benyújtott pályázatok kedvező elbírálásban részesülnek. Az elmúlt években megtörtént a Kirendeltség épületének akadálymentesítése és felújítása, idén pedig szintén pályázati pénzből sor kerül a Polgármesteri Hivatal épületének akadálymentesítésére (adóosztály, pénzügyi osztály), illetve nyertes pályázat esetén a Városi örökség pályázat keretében megtörténhet a hivatal épületének külső felújítása is. A hivatal költségvetésébe betervezett összeg kisebb javítások, karbantartások elvégzésére elegendő. A közvetlen, napi munkát segítő eszközállomány és az alkalmazott programok (EDtR, új iktató program) jól használhatók. Nyertes pályázatok esetén lesz lehetőség az eszközállomány további bővítésére, fejlesztésére.
3. Az ellátandó tevékenységek szakmai, minőségi és mennyiségi jellemzői
A hivatal ellátandó feladatait az alapító okirat, illetve a Hivatal SZMSZ-ének 18. melléklete részletezi. Az ellátandó feladatok szakmai és minőségi követelményeinek való megfelelést szolgálja, hogy az alkalmazott dolgozók megfelelő végzettséggel, gyakorlattal rendelkeznek, rendszeres továbbképzéseken vesznek részt. Felsőfokú végzettséggel rendelkezik 39 dolgozó, középfokú végzettséggel rendelkeznek 27-en. A folyamatba épített előzetes, utólagos és vezetői ellenőrzés ugyancsak a minőségi munkát segíti, az elvégzett ellenőrzések a minél pontosabb és precízebb munkavégzést szolgálják. A FEUVE gyakorlati alkalmazását biztosítja 2009. évtől az osztályvezetők által minden év elején összeállított ellenőrzési munkaterv, mely alapján az osztályok dolgozóinak munkáját van lehetőség vizsgálni, ellenőrizni.
4. Megvalósítási terv
A hivatal és a hozzá tartozó önállóan működő intézmények költségvetésének összeállítása során az alkalmazott alap jogszabály a Magyar Köztársaság 2010. évi költségvetéséről szóló 2009. évi CXXX. Törvény volt. A törvényi előírásoknak megfelelően történt a bevételek tervezése, illetve a működési kiadások meghatározása. A személyi juttatások bérfejlesztést nem tartalmaznak, egyedül a soros lépések érvényesültek. 2010. évtől a hivatal dolgozóinak éves nettó cafetéria kerete a köztisztviselői illetményalap ötszöröse. A hivatalhoz tartozó önállóan működő intézményekben melegétkezési utalványban részesülnek a dolgozók, melynek összege intézményenként változó (nettó 8.000 és 12.000 Ft/fő/hó). A dologi kiadásoknál a többlet feladatok költségei épültek be, valmint a rehabilitációs hozzájárulás mértékének növekedéséből adódó plusz költség. A költségvetésbe beépített fejlesztési és felújítási elképzelések megvalósítása nagy mértékben függ a pályázati lehetőségektől, illetve a benyújtott pályázatok kedvező, avagy számunkra kedvezőtlen elbírálásától.
A működési bevételek és kiadások egyensúlya a költségvetési rendelettervezetben biztosított, ugyanakkor az egyensúly fenntartását nagy mértékben befolyásolják az esetleges jogszabályváltozások, az eneriaárak emelkedése, a pénzügyi válság hatása, az elvégzett ellenőrzések megállapításai, illetve előre nem tervezhető, váratlan események. Az intézmények működésében rejlő kockázat negatív hatását mérsékelni és kezelni próbáljuk a kiskincstári rendszer működtetésével, a FEUVE rendszerének következetes alkalmazásával.
Jelentős mértékű kockázati elemként jelenik meg a 100 %-ban önkormányzati tulajdonú kft.-k működésének stabilitása, a válság adófizetési morálra, illetve az adóerőképesség változásának jövedelemkülönbség mérséklése összegére gyakorolt hatása, továbbá a saját bevételek között megtervezett kamatbevétel realizálása, illetve a benyújtott pályázatok kedvezőtlen elbírálása.
Ezen kockázati tényezőket megszűntetni nem lehet, de negatív hatásukat egy átgondolt és szoros gazdálkodással remélhetőleg mérsékelni tudjuk.
2. szöveges melléklet
Kis Bálint Általános Iskola és Óvoda
1. Pénzügyi – költségvetési feltételek
A 2010. január 15-én leadott 2009. évi költségvetési tervezet a Magyar Köztársaság 2010. évi költségvetésről szóló 2009. évi CXXX. törvény alapján készült, melyben részletesen kifejtésre kerültek a kiemelt előirányzatok.
2. Személyi és tárgyi feltételek
2.1 Személyi feltételek meghatározása
A személyi feltételek és a hozzá kapcsolódó kötelező juttatások meghatározása a Közoktatásról szóló 1993. évi LXXIX. törvény vonatkozó jogszabályi rendelkezései (1.sz. melléklet 15.§ (3), 16.§ (4), 39.§, 83.§) és a 118.§ (3)), valamint az intézménnyel óvodai és tanulói jogviszonyban álló, beíratott gyermek és tanulói létszámnak megfelelően kialakított csoportok alapján került meghatározásra a vezetői, a pedagógus és a nevelő-oktató munkát segítő alkalmazotti létszám, az alapító okiratban meghatározott alap-és kiegészítő tevékenységeket, valamint az órakeretet alapul véve.
A 2009/2010-es nevelési-oktatási év a 247/2009.(VI.25.) Gye.Kt sz. határozatával jóváhagyott és engedélyezett csoportlétszám, valamint a 2010.évi intézményi költségvetésben meghatározott alkalmazotti létszámnak megfelelően, a 2010/2011-es nevelési-oktatási év tervezetét az intézményi Munkaerő-gazdálkodási ütemterv tartalmazza.
2.2 Tárgyi feltételek meghatározása
Az intézmény működési feltételeként szolgáló ingatlanokat a fenntartó bocsátja rendelkezésre, a feladatellátáshoz szükséges vagyontárgyak leltárban szerepelnek. A működtetéshez szükséges dologi kiadások ennek megfelelően kerültek meghatározásra.
A nevelő-oktató munkához szükséges kötelező eszközök és felszerelések a 11/1994.(VI.8.) MKM rendelet 7. mellékletében szereplő jogszabályi rendelkezéseknek megfelelően lettek meghatározva. A 2008-2013-ig terjedő időszakban beszerzendő kötelező eszközök és felszerelések jegyzékét az intézmény által az ellátott feladatoknak megfelelően összeállított Kötelező eszközjegyzéke és beszerzési ütemterve tartalmazza.
A tárgyi feltételeket képező ingatlanok, ingóságok, valamint a nevelő-oktató munkát közvetlenül segítő eszközök és felszerelések működtetését, illetve beszerzését az éves költségvetési törvényben, illetve a jóváhagyott intézményi költségvetésben szereplő normatív támogatás, valamint egyéb pályázati források pénzeszközei biztosítják.
3. Az ellátandó tevékenységek szakmai, minőségi és mennyiségi jellemzői
3.1 Nevelés, oktatás
Az ellátott tevékenységek szakmai és mennyiségi jellemzői a következők:
Óvodai nevelés
- iskolás kor előtti oktatás, az óvodai nevelés és iskola-előkészítés,
- hátrányos helyzetű tanulók, valamint halmozottan hátrányos helyzetű gyermekek integrált nevelése,
- különleges gondozás keretében, gyógypedagógiai ellátás – a sajátos nevelési igényű tanulók integrált ellátása:
- enyhe fokú testi-, érzékszervi-, beszéd és értelmi fogyatékos gyermekek,
- megismerő funkciók vagy a viselkedés fejlődésének organikus okra visszavezethető vagy vissza nem vezethető tartós és súlyos rendellenessége,
- beilleszkedési, tanulási és magatartási nehézségekkel küzdő tanulók nevelése,
Iskolai oktatás
- alapfokú oktatás 8 évfolyammal,
- felzárkóztató oktatás – fejlesztő felzárkóztatásban résztvevő tanulók ellátása,
- hátrányos helyzetű tanulók, valamint halmozottan hátrányos helyzetű gyermekek integrált nevelése,
- különleges gondozás keretében, gyógypedagógiai ellátás – a sajátos nevelési igényű tanulók integrált ellátása:
- enyhe fokú testi-, érzékszervi-, beszéd és értelmi fogyatékos gyermekek,
- a megismerő funkciók vagy a viselkedés fejlődésének organikus okra visszavezethető vagy vissza nem vezethető tartós és súlyos rendellenessége,
- beilleszkedési, tanulási és magatartási nehézségekkel küzdő tanulók nevelése,
- hagyományos nyelvoktató kisebbségi oktatás német nyelven,
- általános iskolai napközis foglalkozás,
- általános iskolába bejáró tanulók ellátása.
A következő táblázat szemlélteti az ellátott feladat mennyiségi jellemzőit:
Mutatók | Beíratott tanuló | Osztálylétsz. figyelembe vehető össz. létszám | |||
|
608 | 719 | |||
pedagógus létszám 54 fő | |||||
|
|||||
|
11,26 | 13,31 | |||
|
21,71 | 25,68 | |||
|
7,41 | 8,77 | |||
|
176702 | 149423 | |||
|
439072 | 371288 | |||
1 gyermekre eső szem.jell.jut.+munkaadói jár (Ft/fő/év) | 338520 | 286259 | |||
1 gyermekre eső dologi kiadás (Ft/fő/év) | 96572 | 81663 | |||
1 gyermekre eső ellátottak pénzbeli juttatása (Ft/fő/év) | 3980 | 3366 | |||
Megjegyzés: az osztálylétstzámba figyelembe vehető létszám= beíratott tanuló + SNI+BTM a költségvetés tervezet 3.sz melléklete alapján. |
Az alapító okiratban felsorolt alaptevékenységeken túl, az intézmény tartalomfejlesztő gyakorlatokat is bevezetve szakmai feladat-kiterjesztést végez a következőkkel:
- nem szakrendszerű oktatás 5-6. évfolyamon,
- kompetencia alapú oktatás 1-8.évfolyamon,
- integrációs pedagógiai rendszer kiterjesztése óvodai feladatellátásra,
- gyógytestnevelés keretében a könnyített testnevelés biztosítása,
- saját fejlesztésű programok (suliNova jó gyakorlatok) alkalmazása,
mindezek által az ellátandó tevékenységek keretében minőségi fejlesztéseket is eredményeznek ezek a feladatellátások.
Az ellátott tevékenységek szakmai, minőségi, mennyiségi mutatóit javítják az Európai Uniós és a hazai pályázati forrásokból elnyert széleskörű támogatások.
E tevékenységet ellátó létszám:
- 45 fő pedagógus
- 9 fő óvodapedagógus.
3.2 Nevelő és oktató munkát segítő feladatok
A nevelési-oktatási feladatokat közvetlenül segítő tevékenységeket az intézmény keretében biztosított étkeztetést szolgáló Napközi konyha, az önálló gazdálkodást biztosító gazdasági iroda működtetése, az óvodai nevelést segítő dajkák, valamint az ingatlanok karbantartását, fűtését, és tisztántartását ellátó személyzet adja.
E tevékenységet ellátó létszám:
- 3 fő karbantartó,
- 6,5 fő takarító,
- 7,5 fő konyhai dolgozó,
- 1 fő iskolatitkár,
- 1 fő ped. asszisztens,
- 4 fő gazdasági dolgozó,
- 1 fő rendszergazda,
- 4 fő dajka.
A nevelési-oktatási feladatokat közvetlenül segítő tevékenységek minőségét az éves költségvetés felhasználása, a nagyfokú fejlesztések, saját rezsis beruházások, a vizsgálatok eredményeiről beszámoló jegyzőkönyvekben foglaltak egyértelműen alátámasztják.
4. Megvalósítási terv
Az intézmény közfeladatellátás előfeltételeinek – szakmai, személyi, tárgyi, pénzügyi – biztosítása az 1. és 2. pontokban feltüntetett törvények, rendeletek, utasítások, valamint az ezeknek megfelelően elkészített intézményi szabályzatok alapján történik a mindenkori szakmai, bérpolitikai, költségvetési, finanszírozási rendelkezések betartása mellett.
A szakmai megvalósítás folyamata –az intézmény működtetésének valamennyi részterületére kiterjedően– belső szabályzatban rögzített és annak megfelelően történik.
A részletes folyamatleírásokat az SZMSZ és 1. és 2. melléklete, valamint az IMIP és 1. melléklete tartalmazza.
5. Kockázatelemzés
A 2009. évi CXXX. törvény, valamint a fenntartó iránymutatásai alapján összeállított és mellékszámításokkal alátámasztott éves intézményi költségvetésben szereplő forrás alapján szervezett intézményműködtetés az alábbi kockázati elemeket hordozza magában:
bérjellegű kiadásokban eszközölt csökkentés következtében:
- a nagyobb időtartamú távolmaradások nem szakszerű helyettesítése a tanulók körében az ismeretelsajátítás terén elmaradást eredményezhet,
- tömeges lebetegedés esetén jelentkező - 2 havi tanítási időkeret kihasználása mellett – helyettesítés, túlóra az előirányzat túllépését eredményezheti, melyre forrás nem biztosított,
- a helyettesítés mértéke túllépheti a Közalkalmazottak jogállásáról szóló törvény vonatkozó pontjában meghatározott mértékét,
dologi kiadásokban eszközölt csökkentés következtében:
- a napi nevelő-oktató munkát segítő és azt kiteljesítő szolgáltatások (fénymásolás,telefon, kis értékű tárgyi eszközök beszerzése) csökkentése, illetve megvonása nehezíti a napi feladatszervezést, ronthatja a minőségi színvonalat,
- az épületrész (tornaterem, könyvtár) időszakos lezárása miatt előfordulhat (fűtési, világítási költségek csökkentése érdekében), hogy a tanulók számára biztosított feltételek romlása következik be, mely kihat a nevelő-oktató munka, ismeretközvetítés, ismeretelsajátítás színvonalára is,
- a dologi kiadások tervezete nem számol jelentősebb karbantartási munkálatok elvégeztetésével, s törekszik az intézmény a vállalkozói részvétel kiküszöbölésére a technikai dolgozók által is elvégezhető feladatok kijelölésével; ugyanakkor a nem célépületnek épített épületek egyre több felújítási munkát igényelnének jelentős költségtöbbletet okozva (pl.: a Napközi konyha épületének utca felőli repedése, süllyedése…stb.)
- a Napközi konyha eszközeinek nagy része 20 éven felüli, így a kapacitás kihasználása miatti eszközterhelés meghibásodásokat eredményezhet és a régi berendezések alkatrész hiányában eredményesen nem javíthatók,
saját bevételekben rejlő kockázat:
- a 2010. évi költségvetésben az eddiginél is nagyobb hangsúly került a saját bevételek növelésére, melynek kockázata az esetleges nem teljesülés,
- a bérbeadás feltételeinek teljesítése pl. téli időszakban a fűtés biztosítása,
- a marketing elemeinek kihasználásával a Napközi konyha kapacitás-kihasználásának további növelése még több külsős étkező bevonásával, mely a konkurencia és az elhasználódott eszközpark miatt nehézkes és a nem teljesülés a dologi kiadások fedezetét veszélyezteti.
Valamennyi intézkedés racionális és átgondolt megszorításokat tartalmaz a likviditási gondok elkerülése érdekében.
Gyomaendrőd, 2009. január 18.
Ágostonné Farkas Mária Kondor Ildikó
intézményvezető gazdasági ih.
3. szöveges melléklet
Rózsahegyi Kálmán Kistérségi Általános Iskola
1. Pénzügyi-költségvetési feltételek
Az intézmény 2010. évre vonatkozó költségvetési tervezete, amely a Magyar Köztársaság 2010. évi költségvetéséről szóló 2009. évi CXXX. törvény alapján készült, részletesen tartalmazza a feladatellátáshoz szükséges valamennyi kiemelt előirányzatot.
2. Személyi és tárgyi feltételek
2.1. Személyi feltételek
Intézményünk személyi feltételei és a hozzá kapcsolódó rendszeres, ill. nem rendszeres juttatások a törvényi előírásoknak megfelelően kerültek megtervezésre.
Az intézmény engedélyezett álláshelye 73,25 fő, amely megoszlik 45 fő teljes munkaidős pedagógusra, 4 fő teljes munkaidős oktatást segítő alkalmazottra, 23 fő teljes munkaidős technikai dolgozóra, valamint 1,25 fő részmunkaidős dolgozóra. 1,75 fő tartósan távollévő technikai dolgozó álláshelyét közcélú munkavállalók foglalkoztatásával tölti be az intézmény.
A 2009/2010-es tanévben intézményünk 408 fő nappali rendszerű, valamint 22 fő kollégiumban elhelyezett tanuló oktatását, nevelését kell, hogy biztosítsa 45 fő pedagógussal.
A közoktatási törvény által biztosított kiadható órák száma 1054, a ténylegesen kiadott órák száma viszont 991.
A technikai dolgozók létszáma alapszinten biztosított az ellátandó feladatokhoz.
2.2. Tárgyi feltételek
Intézményünk három gyomaendrődi és egy csárdaszállási telephelyen működik.
Az épületeink infrastruktúrája megfelelő.
A fenntartó több éves ütemezésben biztosította a nyílászárók cseréjét, azonban további cserére lenne szükség az alsó tagozatos épületrész nyílászárói esetében gazdaságossági és biztonsági okokból egyaránt.
Minden egységben biztosított a nevelő-oktató munkához szükséges 11/1994. MKM rendelet által előírt kötelező eszköz- és felszerelés.
Az oktatás tárgyi feltételeit igyekszik az intézmény folyamatosan, évről-évre különböző pályázati források pénzeszközeiből biztosítani, fejleszteni.
3. Az ellátandó tevékenységek szakmai minőségi és mennyiségi jellemzői
Ellátandó feladataink az intézmény alapító okirata szerint:
- alapfokú oktatás általános iskola 1-8.- évfolyam;
- alapfokú oktatás általános iskola 1-4. évfolyam (Csárdaszállási telephely);
- magyar nyelvű kisebbségi oktatás;
- különleges gondozás keretében gyógypedagógiai ellátás;
- beillesztési, tanulási, magatartási nehézségekkel küzdő tanulók nevelése, oktatása;
- hátrányos helyzetű tanulók integrációs nevelése, oktatása;
- gyógytestnevelés;
- általános iskolai napközis- és tanulószobai foglalkoztatás;
- gyermek-, és felnőtt étkeztetés;
- diákotthoni ellátás
Minőségi jellemzők:
Az intézmény minőségirányítási programot működtet, amely összhangban van az önkormányzati minőségirányítási programmal.
A minőségirányítási csoport éves munkaterv alapján működik, tanévenként készít beszámolót a munkájáról.
A szolgáltatás színvonala kiemelten fontos az intézmény jövője szempontjából tekintettel az oktatási intézmények között lévő versenyhelyzetre.
Mennyiségi jellemzők:
Intézményünk tanulóinak összlétszáma: 408 fő
Gyomaendrőd székhely intézmény:
- 18 délelőtti tanulócsoport
- 12 napközis csoport
Speciális tagozat:
- 2 összevont tanulócsoport
- 1 napközis csoport
Kollégium
- 1 diákotthoni csoport
Csárdaszállási telephely:
- 1 összevont 1-4 osztályos tanulócsoport
Megnevezés
|
Gyomaendrőd
(fő)
|
Csárdaszállás
(fő)
|
Összesen
(fő)
|
Beíratott tanulók 2009/2010 tanévre
|
394
|
14
|
408
|
Osztálylétszámnál figyelembe vehető összes létszám
|
SNI 70
BTM 61
|
BTM 4
|
SNI 70
BTM 65
|
Összes létszám (átszámított)
|
525
|
18
|
543
|
Osztálylétszám átlaga speciális tagozaton
|
22
|
0
|
22
|
Osztálylétszám átlaga normál tagozaton
|
27,94
|
18
|
|
Pedagógus álláshely
|
43
|
2
|
45
|
Technikai dolgozók álláshelye
|
23,25
|
1
|
24,25
|
Egy fő pedagógusra jutó tanuló létszám (beíratott )
|
9,16
|
7
|
|
Egy fő pedagógusra jutó tanuló létszám (átszámított)
|
12,21
|
9
|
|
Egy fő technikai dolgozóra jutó tanuló létszám (beíratott )
|
16,95
|
14
|
|
Egy fő technikai dolgozóra jutó tanuló létszám (átszámított)
|
22,58
|
18
|
|
Egy intézményi dolgozóra jutó tanuló létszám (beíratott)
|
5,61
|
4,67
|
|
Egy intézményi dolgozóra jutó tanuló létszám (átszámított)
|
7,47
|
6
|
|
Adatok Forintban / fő / év
Megnevezés
|
Gyomaendrőd
|
Csárdaszállás
|
Egy gyermekre eső önkormányzati támogatás
|
249 074
|
427 143
|
Egy gyermekre eső működési kiadás
|
567 170
|
922 857
|
Egy gyermekre eső személyi juttatás + járulék
|
437 589
|
675 643
|
Egy gyermekre eső dologi kiadás
|
121 642
|
230 786
|
Egy gyermekre jutó dologi kiadás élelmiszer nyers-anyag kiadás nélkül
|
77 332
|
130 786
|
Egy gyermekre eső ellátottak pénzbeli juttatása
|
7 939
|
16 429
|
megjegyzés: Az egy egységre számított mutatókat torzítja, hogy az intézmény alaptevékenységi körében kollégiumi és speciális tagozatos feladatot is ellát.
4. Megvalósítási terv
A jogszabályi előírások értelmében az intézmény költségvetésében a gazdasági, hatékonysági és eredményességi követelményeknek kell teljesülnie.
Az intézmény a 2010. költségvetési évben szervezeti és szakmai tevékenységét a jelenlegi formában kívánja folytatni. A költségvetés működési kiadása összességében a jogszabályban előírt feladatok alapszinten való teljesítését teszik lehetővé. A szakmai megvalósítás folyamata belső szabályozásban rögzített, és a szabályoknak megfelelően történik
A megtervezett személyi juttatások bérfejlesztést nem tartalmaznak, a soros lépések biztosítva vannak, a jogszabály által előírt pótlékváltozások a minimális mértékben kerültek beépítésre.
A kiemelt előirányzatok tételes számításokkal vannak alátámasztva.
Az intézmény működésének hosszú távú racionalizálása tekintetében kérdésessé vált a diákotthon és a speciális tagozat működtetése.
A speciális tagozaton olyan tanulók nevelése-oktatása folyik, akiknek a szakértői bizottság eltérő tantervet és külön csoportot javasolt (nem integrálható tanulók).
Az intézményi működés költséghatékonyságát jelentősen befolyásolja a speciális tagozat önálló épületben való működtetése. Jelenleg 24 tanuló oktatása folyik 2 tanuló csoportban. Az épület működési engedélye 60 főre szól, de az utóbbi évek oktatáspolitikájának következtében a speciális tagozatos tanulók száma folyamatosan csökkent.
Hosszú távon körülbelül 20 fővel lehet számolni, akik nem integrálhatók és továbbra is speciális oktatásra lesz szükségük.
Amennyiben az ellátást megszűntetnénk, az érintett tanulóknak Békéscsabára kellene bejárni, és ennek a költségeit a városnak kellene fedezni. Hosszútávon elképzelhető, hogy a központi épületben felszabaduló tantermekben el tudjuk helyezni ezeket a gyerekeket.
A diákotthon funkciója az utóbbi években átalakult, jelenleg elsősorban a gyermekvédelmi feladatok ellátását segíti. A gyerekek döntő többsége veszélyeztetett családi környezet miatt gyámügyi beutalt.
Az épület kihasználtsága ennek függvényében változó. Az épület működési engedélye 30 fő tanulóra szól, jelenleg 22 fő kollégistát lát el az intézmény.
A kollégium szolgáltatásait hasznosnak és szükségesnek látják a családsegítő és a gyámhatóság dolgozói. Működtetését az iskolai feladatok ellátásával összevonva oldja meg az intézmény.
A diákotthon esetleges megszűntetésére két lehetőség van:
A szolgáltatás teljes megszűntetése.
A szolgáltatás átadása a Kner Imre Gimnázium kollégiumának szabad kapacitását figyelembe véve.
Mindkét megoldásnak kihatása van a költségvetésre.
A 2010-es évre nem terveztünk átszervezést, de amennyiben erre sor kerül, a fenntartói határozatot 2010. március 31-ig meg kell hozni.
Az állami normatív támogatás az előző évhez képest 23 477 E Ft - tal csökkent, ami egyrészt a csökkenő gyereklétszámnak (7 fő létszám csökkenés, amely nem eredményez feladat csökkenést), másrész a normatívák fajlagos csökkenésének köszönhető.
Az önkormányzati kiegészítő támogatást az előzetes fenntartóval történt egyeztetés során 10 000 E Ft -al csökkentette az intézmény. Ez egyrészt a tartósan távollévő technikai dolgozók létszámának csökkenésével (helyettük közcélú munkavállalók foglalkoztatása), illetve feladatellátás csökkentéssel (túlóra) oldotta meg az intézmény. Ez összességében 5 591 E Ft munkabér, és ennek függvényében 842 E Ft járulékváltozást jelent az előzetes koncepcióhoz képest.
Az intézményi kiadások radikális csökkentése január hónaptól átszervezés nélkül nehezen megoldható. A túlórák egy része a kötelező tanórák keretében folyik, másik része pedig egyéb programok kötelező eleme.(kisebbségi oktatás, integrációs felkészítés). Mindezek figyelembe vételével a kiadott túlórák számát felére csökkentettük.
A dologi kiadásainkat csökkentettük egyrészt a közös gázbeszerzés kapcsán, valamint a dolgozók étkezési hozzájárulás mértékének csökkentésével (20 adagról 10 adagra, amely egy főre havi 4 650 Ft/fő/9 hó hozzájárulást jelent).
Amennyiben az intézmény 2009. évi zárszámadása további szabad pénzmaradványt eredményez, azt szeretné az intézmény a 2010 évi költségvetésébe felhasználni.
5. Kockázat értékelés
Külső kockázati tényezők:
Mind a bevételi, mind a kiadási oldalon nagy kockázatot jelent az intézmény működését szabályozó jogszabályok folyamatos változása.
Az állami normatíva, valamint a saját működési bevételeink teljesülését befolyásolja az intézmény tanulóinak további létszám csökkenése.
A kiadások tekintetében a dologi kiadások jelentenek nagy kockázatot az intézmény számára, mivel csupán a napi működéshez elengedhetetlenül fontos kiadások kerültek megtervezésre. Folyamatosan gondot jelent számunkra az energia szolgáltatások tervezett előirányzatainak túllépés nélküli teljesítése
Külső kockázati tényezőként számolni kell az esetleges elemi csapásokkal, valamint a műszaki berendezések konyhai felszerelések meghibásodásával.
Pénzügyi kockázati tényezők:
A kívánt tevékenység végrehajtására nem lesz elegendő a pénzügyi forrás.
Személyi kockázati tényezők:
Az intézmény dogozóinak nem tervezett kiesése (betegség stb), a helyettesítések pénzügyi és szakmai kockázatai.
Az eredményességet és hatékonyságot hátrányosan befolyásolja a közoktatás, ezen belül is a pedagógusok társadalmi elismertségének folyamatos zuhanása.
Farkas Zoltánné Tóth–Vitáris Erika
igazgató gazdasági vezető
4. szöveges melléklet
Kner Imre Gimnázium, Kereskedelmi Szakközépiskola és Kollégium
A 2009. évi CXXX törvény, valamint a tételes mellékszámításokkal alátámasztott éves intézményi költségvetési igénnyel szemben elfogadott éves költségvetésben biztosított forrás alapján az intézmény működtetése az alábbi kockázati elemeket hordozza magában:
Személyi juttatások alkulása:
Az ellátandó órákat fő és részfoglalkozású közalkalmazottak foglalkoztatásával végezzük el, az ezen felüli órákat betervezett túlórában látjuk el. Az elmúlt évtől csökkentettük a túlórában ellátandó órákat, és a differenciált képességfejlesztésre se jut forrás. A megszorítás következtében 1 fő nyugdíjas dolgozó feladatát közhasznú foglalkoztatottak bevonásával látjuk el (amíg ez a lehetőség fennáll).
Dologi kiadások csökkentése:
A dologi kiadások szinte minden tételében csökkentést terveztünk be, ami még takarékosabb működést feltételez, de egyben ronthatja a minőségi színvonalat.
Fejlesztés, felújítás :
KEOP 5-3-0-/B/09-2010-0001 pályázat 2009-12-30-án benyújtásra került. A pályázat előkészítési , tervezési költsége lett betervezve.
Valamennyi intézkedés racionális és átgondolt megszorításokat tartalmaz a likviditási gondok elkerülése érdekében.
Gyomaendrőd. 2010-01-25
Dr. Kovács Béla Csorbáné Balogh Éva
igazgató gazd. igh
5. szöveges melléklet
Térségi Szociális Gondozási Központ
a.) Személyi és tárgyi feltételek meghatározása:
Intézményünk alap és szakosított szociális szolgáltatást nyújtó ellátási formáiban egyaránt rendelkezik az 1/2000.(I.7.) SzCsM rendeletben előírt tárgyi és személyi feltételekkel.
Alapszolgáltatási formáinkban – kivéve a z idősek nappali ellátását- a szakmai tevékenységet végző munkavállalók közül a szakmai képesítéssel rendelkezők aránya 100%. Idősek nappali ellátása és szakosított ellátás esetében a szakmai munkát végzők szakképzettsége 100 %-os.
Minden ellátási formában rendelkezik az intézmény az előzőekben említett személyes gondoskodást nyújtó szociális intézmények szakmai feladatairól és működésük feltételeiről szóló rendeletben meghatározott minimum létszámfeltételekkel és a működéshez előírt tárgyi feltételekkel.
Személyes gondoskodást nyújtó szolgáltatásainak palettáján széles körben megtalálhatók az alap és szakosított ellátási formák, melyek a személyes szociális gondoskodás által kielégíthető szociális szükségletekre reagálva elsődlegesen az időskorú lakosságnak illetve szociálisan rászorulóknak nyújtanak segítséget az intézményi társulás településein.
b.) Az ellátandó tevékenységek szakmai, minőségi és mennyiségi jellemzői:
Alapszolgáltatás keretében nyújtott szolgáltatásaink:
Ellátási forma
|
Ellátásban részesülők átlagos száma
|
||
|
Gyomaendrőd
|
Csárdaszállás
|
Hunya
|
Étkeztetés
|
134 fő + 113 fő
|
0
|
13 fő
|
Házi segítségnyújtás
|
36 fő
|
1 fő
|
14 fő
|
Idősek Nappali ellátása
|
145
|
0
|
30
|
Fogyatékosok nappali ellátása
|
26 fő
|
0
|
0
|
Jelzőrendszeres házi segítségnyújtás
|
10 fő
|
0
|
0
|
Támogató szolgáltatás
|
29 fő
|
0
|
1
|
Tanyagondnoki szolgáltatás
|
400 fő
|
0
|
0
|
Tanyagondnoki szolgáltatás 2. körzet 2010. március 01-től
|
400 fő
|
0
|
0
|
Szakosított ellátás keretében nyújtott szolgáltatásaink:
Ellátási forma
|
Őszikék Id. O.
|
RózsakertId. O.
|
Szent Imre Id.O.
|
Őszi Napsugár Id.O.
|
Átmeneti elhelyezés
|
0
|
10 fő
|
0
|
0
|
Tartós elhelyezés
Átlagos gond.-áp.
|
60 fő
|
50 fő
|
20 fő
|
0
|
Emelt szintű elhelyezés
|
0
|
0
|
0
|
42 fő
|
Tartós elhelyezésnél a férőhely kihasználtságot jelentősen befolyásolja a gondozási szükséglet vizsgálat eredménye, ezért a 100 %-os kihasználtságot nem lehet folyamatosan biztosítani.
Alap és szakosított szolgáltatásaink alapvető tárgyi eszközei biztosítottak, azonban az eszközpark elhasználódott, folyamatos felújításra, illetve cserére szorul.
Személyi feltételek minden ellátási formában az elvárásoknak megfelelők, a szolgáltatásokat igénybe vevők szükségleteiknek megfelelő ellátásban részesülnek. A szolgáltatást igénybe vevők életkora egyre magasabb, fizikális állapotuk ezzel párhuzamosan egyre gyengébb.
A minimális személyi feltételekkel a szakmai tevékenység minőségi fejlődése nehezen biztosítható.
c.) Megvalósítási terv:
Bevételek:
Állami normatíva:
- Intézményünk 2009. évre a 2008. évi ….törvény a Magyar Köztársaság 2009. évi költségvetéséről –szóló törvény 3. és 8. melléklete alapján határozta meg az ellátotti létszámra tekintettel az állami normatíva alakulását, mely az összes bevétel 41,09%-a.
Saját működési bevételek:
- Az 1993. évi /III. törvény 115.§-a szerint megállapított intézményi térítési díjak helyi rendeletbe foglaltak alapján, az ellátottak jövedelmének – fizetőképességének megfelelően kerültek meghatározásra, mely az összes bevétel 46,22%-a.
Egyéb bevételek:
- Munkaügyi Központ által támogatott munkavállalók foglalkoztatásának tervezett bevétele, 0,48%.
- Támogató Szolgálat működtetéséhez nyújtott állami támogatás: 2,53%.
Önkormányzati kiegészítés: 9,68%
Kiadások:
- Személyi juttatások: Rendszeres személyi juttatásuk a 326/2008. (XII. 29.) Korm. rendelet alapján, képesítésüknek és munkakörüknek megfelelően került meghatározásra, figyelembe véve a soros lépéseket. Nem rendszeres személyi juttatások között került meghatározásra a változó bérek 2010. évben várható kifizetésre kerülő összege, valamint a dolgozók egyéb intézményi juttatásainak összege.
- Munkaadókat terhelő járulékok a személyi juttatások szerint kerültek meghatározásra.
- Dologi kiadás, a 2009. évi eredeti előirányzat alapján, valamint a megnövekedett rehabilitációs hozzájárulás 2010. évi összegével, és az ÁFA 5%-os emelkedésévelk került meghatározásra. A dologi kiadások között a szakmai jogszabályok előírásainak megfelelő előirányzatok, valamint a működéshez szükséges kiadási előirányzatok szerepelnek.
Kockázat elemzés:
Bevételek:
- Mind az állami normatíva, mind a saját működési bevételek teljesítését nagyban befolyásolja az intézményi ellátottak alakulása.
- Kockázatot jelent az ellátottak nagyszámú elhalálozása.
- A teljesítés kockázati tényezője továbbá az intézményi és ezáltal a személyi térítési díjak alakulása. Az intézményi térítési díjak az idősotthoni ellátásban 10%-os növekedéssel kerültek meghatározásra 2009. évhez képest. A jegyző által kiállított 2010. évre érvényes jövedelemigazolások alapján a fizetőképesség átlagosan 2,96%-kal 5.573,-eFt-tal alacsonyabb, mint azt intézményünk tervezte. A bevételi oldalon ezen összeg beállításra került, bízva a 100%-os kihasználtságban. Amennyiben ezen bevétel nem folyik be az intézmény számlájára, és az éves gazdálkodás nem teszi lehetővé kigazdálkodását, az intézmény csak plusz önkormányzati kiegészítéssel tudja kiadási előirányzatait teljesíteni.
- Kockázat továbbá a szobaeladásból származó bevétel teljesülése, hisz ezen összeg az emeltszintű idősek otthonának szoba értékesítéséből került beállításra.
Kiadások :
- A személyi juttatások 1 fő leépítéssel, 1 fő feladat növekedés - 2.számú tanyagkörzet 2010. március 01-től történő beindítása – miatti átcsoportosítással, és 3 jelenleg gyeses álláshely közhasznú foglalkoztatott által történő betöltésével került meghatározásra. Kockázati tényező, hogy a közhasznú és közcélú munkavállalók között nincs megfelelő szakmai képesítéssel rendelkező személy.
- A dologi kiadások tekintetében kockázati tényező az energia, üzemanyagárak további emelkedése.
- Kockázati tényező az idős ellátottak állapot romlása miatti gyógyszer-, pelenka beszerzésekre előirányzott összegek esetleges emelkedése, valamint a könnyebb ellátás érdekében saját erőből tárgyi eszközök beszerzése.
Mind a bevételi, mind a kiadási oldalon nagy kockázatot jelent az intézmény működését szabályozó jogszabályok folyamatos változása. Az ellátást igénybevevők egyre rosszabb szociális és egészségi állapota, mely növeli az intézményi kiadásokat alap-, és szakosított ellátásban egyaránt.
Intézményünk a szakmai, és a gazdasági működés tekintetében egyaránt törekszik a színvonal emelésére, mely a működési bevételek növekedését eredményezheti.
A munkaerő gazdálkodásban a hatékonyságra és a gazdaságosságra törekedve átirányításokkal, átcsoportosításokkal, munkakörök összevonásával igyekszünk kiadásainkat csökkenteni.
Gyomaendrőd, 2010. január 22.
Mraucsik Lajosné Uhrin Anita
intézményvezető gazdaságvezető
6. szöveges melléklet
Városi Egészségügyi Intézmény
1. Személyi és tárgyi feltételek meghatározása
Intézetünk személyi és tárgyi feltételeit a 60/2003. ESzCsM rendelet, valamint 2010. július elsejétől a 48/2009. EüM rendelet határozza meg, ennek megfelelősségét az Állami Népegészségügyi és Tisztiorvosi Szolgálat ellenőrzi.
Az előírásoknak intézményünk megfelel.
A járóbeteg szakellátást végző kollégák közül a megfelelő szakmai képesítéssel rendelkezők aránya 100 %.
A személyi feltételeket – a szigorú előírások mellett – aszerint is igyekszünk biztosítani, hogy orvos-szakmai szempontból képzettebb kollégákat alkalmazunk, így az ellátandó tevékenységek szakmai és minőségi jellemzői javulnak ( ezáltal természetesen a mennyiségi mutatók is, aminek jelenleg a teljesítmény volumen korlát szab határt ).
Nagyértékű tárgyi eszközeink műszaki állapota kielégítő, de folyamatos karbantartást, fejlesztést, esetleg pótlást igényel.
2. Az ellátandó tevékenységek szakmai, minőségi és mennyiségi jellemzői
Gyomaendrőd város lakosságszáma: 14.777
Dévaványa: 8.381
Ecsegfalva: 1.358
Hunya: 722
Összesen: 25.238 fő ellátásáért felel a szakrendelő.
A következő szakrendelések működnek intézetünkben:
- belgyógyászat: Dr. Mikola Julianna
- belgyógyászat – kardiológia: Dr. Sipos Tas Attila
- sebészet: Dr. Fabó János Dr. Szabó Edgár
- szülészet-nőgyógyászat: Dr. Tóth Attila
- neurológia: Dr. Torma Éva
- pszichiátria: Dr. Felber Magdolna
- tüdőgyógyászat és tüdőgondozás: Dr. Hejazi Redwan
- szemészet: Dr. Csillagh Sándor
- fül-orr-gégészet: Dr. Halmai Zoltán
- reumatológia: Dr. Kis Sándor
- reumatológia: Dr. Kis Sándor a Liget Fürdőben
- ortopédia: Dr. Szilágyi Annamária
- urológia: Dr. Farkasinszki Erzsébet
- bőrgyógyászat: Dr. Miskolczy Zsuzsanna
- röntgen diagnosztika: Dr. Bakócz József
- ultrahang vizsgálat : Dr. Bakócz József
- laboratórium: Megyeri Zoltánné
- fizioterápia: Mészárosné Faragó Ágnes
- allergiavizsgálat: Katona Lászlóné
- gyógytorna: Kugyela Mária
Védőnői szolgálat:
6 fő közalkalmazotti státuszban
- körzeti védőnői tevékenység: ( 5 körzet )
0-6 éves korosztály: 786 fő
várandós anyák: 52
- iskola- és ifjúság egészségügyi tevékenység: ( 2 körzet )
általános iskolások: 1091
középiskolások: 871
3. Megvalósítási terv
Bevételek:
- Egészségbiztosítótól átvett pénzeszköz:
Intézetünk a jelenleg hatályos 43/1999. ( III. 3. ) Korm. rendelet finanszírozási szabályai szerint határozta meg az OEP-től származó bevételeit mely az összes bevétel 82,1 %-a.
- Intézményi saját bevételek:
Alaptevékenységhez kapcsolódóan, az ellátás színvonalának növelése céljából az épületben található egyéb helyiségek bérbe adása történik. Saját bevételeink az összbevétel 2,7 %-a.
- Pályázati forrás
A Városi Egészségügyi Intézmény az Új Magyarország Fejlesztési Terv Társadalmi Megújulás Operatív Program – TÁMOP 6.2.4/A/08/1 „ Foglalkoztatás támogatása A) komponens: „ Foglalkoztatás támogatása egészségügyi intézmények számára” – támogatási rendszeréhez benyújtott „ Ingenium mala saepe movent. „ Ovidiust idézve: Nemritkán a nehéz gond élénkíti fel elménk. ( A belső tartalékok teljeskörű felhasználása mellett szeretnénk külső segítséget címmel pályázatot nyújtott be, melyet az Európai Unió és a Magyar Állam 11.289.873 Ft. összegű támogatásban részesít.
A pályázat keretein belül 100 %-os vissza nem térítendő támogatás jár a gyógytornász és védőnő 24 hónapos foglalkoztatása kapcsán felmerülő bér, járulék, és egyéb személyi jellegű kifizetéseire.
2010. évre eső támogatási összeg: 5.700 eFt. Ez bevételeink 4,1 %-át jelenti.
Kiadások:
- Személyi juttatások
A költségvetési engedélyezett létszámkeretünk 28 fő. A jelenlegi redukált létszámunk 24,15 fő - amely szintén megtakarításként értékelhető. A meglévő üres álláshelyeket 2010. évre is fenntartjuk. A három technikai álláshelyet közcélú munkavállalóval pótoltuk, a védőnőknél jelentkező hiányt, pedig bértakarékosan, helyettesítéssel oldjuk meg.
Munkavállalóink közalkalmazotti besorolása a hatályos törvényeknek megfelelően történt, figyelembe véve a 2010. évben esedékes soros lépéseket is.
Ez az összköltség 43 %-a.
Nagyságát tekintve rendkívül fontos, ezért a figyelmet a munkaerőre kell összpontosítani. Nem mindegy, hogy kivel látom el a feladatokat ( állandó állomány + külső szolgáltatások megvásárlása ).
- A munkaadókat terhelő járulékok a kiadások 12 %-át teszik ki.
- Dologi kiadás
A kiadások tervezésénél törekedtünk az optimális és gazdaságos működés fenntartására. Év közbeni gazdasági intézkedéseinknek köszönhetően nem növeltük tervezett dologi kiadásainkat az infláció mértékével a 2009-es év eredeti előirányzatához képest.
Előfordulhat, hogy a kínálat korlátozásával is szabályoznunk kell a kiadásainkat.
A dologi kiadások 44,9 %-ot jelentenek.
Fejlesztési kiadás:
A koncepcióban fejlesztési kiadást nem terveztünk, mivel a rendelkezésre álló források, ezt nem teszik lehetővé. Műszerparkunk 80,8 %-os elhasználódási fokú, ezért a rendkívül drága orvosi műszerek fejlesztésére tartalékot kell képeznünk. A műszerpark árának minimum 20 %-át ( optimális esetben célszerű lenne 50 % ) el kell különíteni a fenntartásra!
A várható fejlesztési kiadások biztosítására a 2009. évben keletkezett pénzmaradványt jelöljük meg.
4. Kockázat elemzés
Az intézet működésében kockázati tényezőt jelentenek:
- az egészségbiztosító, mint finanszírozó egyoldalú, előre kiszámíthatatlan intézkedéseket hozhat, ( legjelentősebb kockázat ! )
- a humánerőforrás hiánya
- mind bevételi, mind kiadási oldalon nagy kockázatot jelent intézetünknek a működéssel kapcsolatos törvények és rendeletek folyamatos változása
- a lakosság egészségi állapotát alapvetően nem az egészségügy alakítja, hanem nagymértékben befolyásolja a nemzetközi trend és az emberek változó igényei is
- az egészségügy jelenlegi helyzetében a lakosok egy része a modern medicinából kiábrándulhat és inkább fordul a paramedicinális tevékenységhez, vagy a kuruzsláshoz
- nagy elhasználódási fokú az orvosi műszerpark
- intézetünk zökkenőmentes működése érdekében számítunk a fenntartó önkormányzat támogatására
A gazdasági elemzés során, mint befolyásoló tényezőket figyelembe kell vennünk az inflációt és foglalkoztatottságot, a demográfia kapcsán, pedig a szociális hátteret és az egészségi állapotot. Tekintettel kell lennünk a tőlünk független változókra – amelyek nem befolyásolhatók – és a valószínűségi változókra.
Gyomaendrőd, 2010. január 14.
Dr. Torma Éva Kocsisné Takács Gabriella
igazgató főorvos gazdasági vezető
Kérem szíveskedjenek az előterjesztést megvitatni és Gyomaendrőd Város Önkormányzat 2010. évi költségvetési rendeletét megalkotni.
Döntési javaslat
"Gyomaendrőd Város Önkormányzatának 2010. évi költségvetési rendelettervezete"
Tervezett döntéstípus: rendelet
Tervezett ágazati besorolás: Költségvetés, zárszámadás
A Pénzügyi és Gazdasági Bizottság a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.
A Bizottság javasolja a Képviselő-testületnek Gyomaendrőd Város Önkormányzata 2010. évi költségvetéséről szóló rendeletének előterjesztésben foglaltak szerinti megalkotását.
Határidők, felelősök:
Határidő: azonnal
Felelős: - AZONNALI VÉGREHAJTÁS -
Mellékletek: