2. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
A Német Kisebbségi Önkormányzat
2010. november 22-i ülésére
2010. november 22-i ülésére
Tárgy: | Gyomaendrőd Város Önkormányzatának 2011. évi költségvetési koncepciója | |
Készítette: | Szilágyiné Bácsi Gabriella, Tóthné Gál Julianna | |
Előterjesztő: | Várfi András polgármester | |
Véleményező bizottság: | Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottság, Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság, Pénzügyi, Gazdasági, Turisztikai, Ellenőrző és Közbeszerzési Bizottság |
Tisztelt Képviselő-testület!
A város 2011. évi költségvetési koncepciójának készítési időszaka az előző évhez képest jóval később kezdődött. Múlt évben már szeptember hónapban folytak a költségvetési egyeztetések az intézményekkel. 2009-ben már szeptember 11-én olvashattuk a költségvetési törvényjavaslatot, idén – a választások évében - viszont csak november 11-én került fel a Pénzügyminisztérium honlapjára a Magyar Köztársaság 2011. évi költségvetéséről szóló T/1498. számú törvényjavaslat.
A Kormány gazdaságpolitikája címszavakban:
- Munkahelyteremtés elősegítése, a foglalkoztatás élénkítése (Új Széchenyi terv)
- Családtámogatási rendszer erősítése (családi kedvezmény, adókedvezmény helyett adóalap kedvezmény)
- A személyi jövedelemadó egykulcsossá alakítása (16%)
- A közfoglalkoztatást a Nemzeti Közfoglalkoztatási Program váltja fel. Ennek keretében megszűnik az önkormányzati közcélú foglalkoztatás, a munkaügyi központok által szervezett közhasznú foglalkoztatás és a hagyományos központi önkormányzati közmunkaprogram. A program egyik lényegi eleme, hogy közfoglalkoztatási támogatás automatikusan nem jár.
Mit vár a Kormány az intézkedések hatásaként?:
- 10 éven belül egymillió új munkahely jöjjön létre az országban
- a gazdaság már 2011-ben dinamikusabbá váljon, a GDP növekedése érje el a 3%-ot
- az államháztartás hiánya a GDP 3%-a alatt maradjon
- a háztartások fogyasztásában 2011-ben 2,6%-os növekedést
- a lakosság jövedelmi helyzetének érdemi javulását
- az infláció üteme 2011-ben 3,5%-ra csökkenjen.
A normatív állami támogatási rendszer is kis mértékű szerkezeti átalakításon ment keresztül. Több területen csökken a normatív hozzájárulások száma, a szociális alapszolgáltatások jogcímrendszere egyszerűsödik, a közoktatás területén az alapfokú művészetoktatáshoz, a kollégiumok működtetéséhez kapcsolódó összes hozzájárulás az ágazat alapnormatívájában jelenik meg. A korábbiakban egyedi pályázati típusú igénylés helyett a jövőben normatív módon jutnak el egyes források az önkormányzatokhoz. Ilyenek pl. az informatikai támogatás, az érettségi és szakmai vizsgák lebonyolításának támogatása, az óvodáztatási támogatás.
A települési önkormányzatok jövedelemkülönbség mérséklési számításának alapjává a két évvel előbbi tény adóerő képesség válik. Ugyanúgy, ahogyan a jövedelemkülönbség mérséklés másik tényezője, a helyben maradó személyi jövedelemadó is mindig a két évvel korábban bevallott és településre kimutatott összeggel szerepel a számításban.
A törvényjavaslat adatait figyelembe véve 2011-ben az önkormányzatunkat megillető személyi jövedelemadó összege az előző évhez képest jelentősen lecsökken. A közel 53.000 E Ft-os bevételkiesés több tényező együttes hatásával magyarázható:
- egyrészt az önkormányzatot megillető településünkre kimutatott SZJA 8%-a a múlt évhez képest 10.000 E Ft-tal csökkent
- másrészt a jövedelem differenciálódás mérséklése címen kapott átengedett központi adó összege is lecsökkent több mint 43.000 E Ft-tal. Ennek elemei az alábbiak:
- a 2010. június 30-án közölt, 2009. évre vonatkozó iparűzési adóerő-képesség összege 16.000 E Ft-tal nőtt a tavalyi adathoz képest (ezen a jogcímen kapott bevételre csökkentőleg hat)
- a településnagyság szerint figyelembe veendő lakosonkénti értékhatár a 10.000 fő feletti városoknál 1.273 Ft-tal csökkent 2010.-hez képest
- városunk lakosainak száma előző évhez képest tovább csökkent (152 fővel)
- a térségi feladatot is ellátó önkormányzatok esetén az intézményekben ellátottak után járó fajlagos összeg (23.800 Ft/fő) emelkedett, ugyanakkor a korábbi kétszeres szorzó helyett 2011. évben csak másfélszeres szorzó vehető figyelembe, így összességében 5.810 Ft-os ellátottankénti csökkenést eredményez.
A számok ismeretében mind a hivatal, mind az önkormányzat intézményei elkészítették költségvetési koncepciójukat. Az önállóan működő és gazdálkodó intézményeinknél 2010. évhez képest jelentősen emelkedett az összes kiadás összege, a rendelkezésre álló normatív támogatás összege csökkent vagy maradt a tavalyi év szintjén. Ezek együttes hatásaként 2010. évhez viszonyítva 65.000 E Ft-tal több önkormányzati támogatás igényt jeleztek intézményeink.
A köztisztviselőkre vonatkozó illetményalap 2011. évben maradt a 38.650 Ft, a közalkalmazottak garantált illetménye is változatlan, a közalkalmazottak illetménypótlék számítási alapja 20.000 Ft, a vezetői illetményalap 120.000 Ft. Összességében a közszféra bérrendszereiben kizárólag a soros előmenetelek érvényesülhetnek következő évben is.
A jövő évi költségvetés egyik legfontosabb irányelve az önkormányzati kötelező feladatok ellátása. Ezen kötelező feladatok ellátását előreláthatólag létszámleépítés mellett kell 2011. évben megoldanunk.
A fejlesztési célú kiadások között megtervezésre kerültek a 2011. évi fejlesztési elképzelések, a 2010. évről áthúzódó beruházások, továbbá az intézmények felújítási, fejlesztési igényei. A fejlesztésekhez kapcsolódóan a pályázati lehetőségek számbavétele is megtörtént.
Az állami támogatások csökkenéséből adódóan, továbbá a fejlesztési elképzelések megvalósítása érdekében számítani kell rá, hogy a 2011. évi költségvetést jelentős hiánnyal tudjuk megtervezni.
A 2011. évi költségvetési koncepció várható bevételeinek és kiadásainak alakulása:
Adatok E Ft-ban
Bevételek
|
3.908.467
|
Forrás hiány
|
619.172
|
Kiadások
|
4.527.639
|
Működési kiadások
|
2.545.749
|
Felújítás
|
145.645
|
Fejlesztés
|
631.142
|
Tartalékok
|
1.205.103
|
A 2011. évi költségvetési rendelet elfogadásáig megfontolt intézkedések meghozatalával törekedni kell a jelenleg kimutatott 161.463 E Ft összegű működési és a 457.709 E Ft összegű fejlesztési hiány csökkentésére. A 2011. évi költségvetési rendelettervezet készítésének szakaszában elemzések, vizsgálatok szükségesek annak érdekében, hogy a megtakarítási lehetőségek feltárásra kerüljenek. A Képviselő-testületnek a 2011. évi költségvetési rendelet elfogadásáig felülvizsgálni szükséges a fejlesztési elképzeléseket, dönteni kell a kibocsátott kötvényből megvalósuló beruházások köréről. A kötvény terhére megvalósuló fejlesztések csökkentőleg hatnak a fejlesztési hiány alakulására.
Az Államháztartásról szóló 1992. évi XXXVIII. törvény, valamint az Államháztartás működési rendjéről szóló 292/2009. (XII. 19.) Kormányrendeletben rögzített kötelezettségének Gyomaendrőd Város Polgármestere eleget tett, 2011. évre vonatkozó költségvetési koncepcióját további egyeztetetés és elemzés lefolytatása céljából a Képviselő-testület elé beterjesztette.
Döntési javaslat
"Gyomaendrőd Város Önkormányzatának 2011. évi költségvetési koncepciója"
Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: Költségvetés, zárszámadás
A Német Kisebbségi Önkormányzat a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.
Gyomaendrőd Város Német Kisebbségi Önkormányzata Gyomaendrőd Város Önkormányzatának 2011. évi költségvetési koncepcióját tudomásul veszi.
A költségvetési rendelet tervezet során a következő alapelvek érvényesülését javasolja biztosítani:
- A végleges tervezet kidolgozása során tovább szükséges vizsgálni a bevételek növelésének és a kiadások csökkentésének a lehetőségeit,
- működési hiány nélküli költségvetés összeállítására kell törekedni,
- biztosítani kell a folyamatban lévő beruházások és felújítások befejezését,
- az intézmények költségvetési előirányzatait az intézményvezetőkkel történő egyeztetés útján kell kialakítani.
Határidők, felelősök:
Határidő: azonnal
Felelős: - AZONNALI VÉGREHAJTÁS -