3. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
A Képviselő-testület
2010. február 11-i ülésére

Tárgy:   Gyomaendrőd Város Önkormányzatának 2010. évre szóló közfoglalkoztatási terv elfogadása
Készítette:   Keresztesné Jáksó Éva
Előterjesztő:   Várfi András polgármester
Véleményező bizottság:   Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottság, Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság, Pénzügyi és Gazdasági Bizottság, Humánpolitikai Bizottság

 

Tisztelt Képviselő-testület!
 
A 2009-es évhez hasonlóan az Önkormányzatnak el kell készítenie a 2010. évre vonatkozó közfoglalkoztatási tervét. A tervet 2010. február 15-ig kell elfogadnia a testületnek a törvényben foglalt előzetes véleményezési eljárás lefolytatását követően. A közfoglalkoztatási terv tervezetét a polgármester előzetes véleményezésre megküldi az állami foglalkoztatási szervnek, az érintett települési kisebbségi önkormányzatoknak, illetve a 2000 fő feletti települések esetében a helyi szociálpolitikai kerekasztalnak. Az állami foglalkoztatási szerv, a települési kisebbségi önkormányzat és a szociálpolitikai kerekasztal a közfoglalkoztatási terv tervezetével kapcsolatos véleményéről annak kézhezvételétől számított tíz munkanapon belül tájékoztatja a települési önkormányzatot. Amennyiben az állami foglalkoztatási szerv, a települési kisebbségi önkormányzat és a szociálpolitikai kerekasztal határidőben nem nyilvánít véleményt, úgy kell tekinteni, hogy a közfoglalkoztatási terv tervezetében foglaltakkal egyetért.
Az előzetes vélemények beszerzése folyamatban van:
  • Az állami foglalkoztatási szerv és a Gyomaendrődi Szociális Kerekasztal véleményezte és elfogadta a tervet, a vélemények az előterjesztés mellékletében találhatók.
  • A Cigány és Német Kisebbségi Önkormányzat véleménye az előterjesztés postázásáig nem érkezett meg Hivatalunkhoz, a véleményekről szóban tájékoztatjuk a Tisztelt Képviselő-testületet.
 
A 2010. évre vonatkozó terv elkészítésekor célszerű igen körültekintően és alaposan végiggondolni azokat a közfeladatokat, amelyeket a közfoglalkoztatás keretében kíván ellátni, illetve elláttatni az önkormányzat, valamint az ehhez szükséges létszámot. Megtörtént az intézményekkel illetve a Zöldpark Kft.-vel az egyeztetés, mely során minden intézmény megadta azokat a feladatokat, melyeket a közcélú foglalkoztatással kíván ellátni.
 
A tervezésnél kiemelt fontosságúak a 2009. évben szerzett tapasztalatok, vagyis a közfoglalkoztatás, valamint a közfoglalkoztatási tervben foglaltak megvalósításának értékelése.
 
Az alábbi táblázatban bemutatjuk az aktív korúak ellátására jogosult személyek számának alakulását 2009. évben valamint a közfoglalkoztatásba bevont személyek számát, illetve egymáshoz viszonyított arányukat:
 
 
megnevezés
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
1
Aktív korú nem foglalkoztatottak rendszeres szociális segélye (régi szabályozás)
345
315
24
6
6
4
2
1
0
0
0
0
2
Támogatott álláskeresők (régi szabályozás)
22
17
8
0
0
0
0
0
0
0
0
0
3
Rendelkezésre állási támogatás (új szabályozás)
52
101
421
360
357
352
376
379
387
389
502
398
4
Rendszeres szociális segély
- Egészségkárosodottak
- 55 év felettiek
(új szabályozás)
 
 
27
0
 
 
28
1
 
 
18
14
 
 
18
16
 
 
18
18
 
 
18
22
 
 
17
23
 
 
18
24
 
 
17
25
 
 
19
27
 
 
18
28
 
 
17
30
5
Közfoglalkoztatásba bevont személyek
1
4
11
113
142
172
182
192
213
216
87
84
6
Összesen RÁT és közcélú foglalkoztatásban részesülők száma 1+2+3+5
429
437
464
479
505
528
560
572
600
605
589
482
7
Közfoglalkoztatásban részesülők/RÁT.osok száma      %
0.23
0.92
2
31
39
48
48
51
55
56
17
21
 
A 2009. évi közfoglalkoztatási tervben a rendelkezésünkre álló, illetve a Dél-alföldi Regionális Munkaügyi Központ Gyomaendrődi Kirendeltsége adatai alapján 403 fő rendelkezésre állási támogatásban (RÁT) részesülő személlyel terveztünk. A táblázat adataiból látható, hogy a tervezettnél nagyobb létszámban váltak jogosulttá a rendelkezésre állási támogatásra. Ez a növekedés egyrészt a gazdasági válsággal összefüggő okokkal, illetve azzal magyarázható, hogy 2009. januártól már nem családi segély a RÁT, ami azt jelenti, hogy egy családban mindkét fél kérheti.
Az 55. életévüket betöltött személyek választhatnak, hogy RÁT-ban vagy RSZS-ben részesülnek. Ha a RÁT-ot választják, akkor együtt kell működniük a Munkaügyi Központtal, illetve az Önkormányzattal és vállalniuk kell a közfoglalkoztatást. Ezen személyek kb. 20 %-a vállalja az együttműködést és a közfoglalkoztatásban való részvételt.
 
200 fő RÁT-ra jogosult személy teljesítette a törvény által előírt évi legalább 90 munkanap teljesítését, mely az ellátottak 67 %-a. Az 55. életévüket betöltött rendszeres szociális segélyben részesülő személyek közül 34 fő vállalta a megállapodás megkötését, így a közfoglalkoztatásban való részvételt.
Az Önkormányzat nem tudott felajánlani minden ellátásra jogosultnak munkát, melynek oka, az volt, hogy jóval kevesebb volt a munkalehetőség, mint az ellátottak száma, illetve előfordult az is, hogy a jogosult iskolai végzettségének és szakképzettségének megfelelő illetve eggyel alacsonyabb szintű munkát nem tudtak biztosítani.
 
Megvizsgáltuk azt is, hogy milyen státuszba kerültek a közfoglalkoztatott személyek, az alábbi táblázat azt mutatja meg, hogy a közfoglalkoztatás megszűnése után milyen ellátásba kerültek át az érintett személyek:
 
Zöldpark Kft.
intézményeknél
Foglalkoztatás megszűnése után álláskeresési támogatás vagy segély került megállapításra
94
47
Foglalkoztatás megszűnése után rendelkezésre állási támogatás továbbfolyósítására került sor
18
0
Közös megegyezéssel szűnt meg a foglalkoztatás
elköltözött
1
0
Keresőtevékeny-ség miatt
1
3
Egyéb ok
5
2
Rendkívüli felmondás
5
2
Kiesett a rendszerből
2
0
Összesen:
126
54
 
Jelenleg közfoglalkoztatásban részesül az intézményeknél 55 fő, a Zöldpark Kft.-nél 31 fő. Látható, hogy a hosszabb időtartam annak kedvez, hogy a foglalkoztatás megszűnése után először a Munkaügyi Központnál jelentkeznek a személyek és annak az ellátásnak a kimerítése után kerülnek vissza az önkormányzati rendszerbe. Sajnos az is látszik, hogy a közfoglalkoztatottak csak 1,7 %-a került vissza a munka világába. Ennek oka az lehet, hogy az elmúlt egy évben sem csökkent a munkanélküliség az országban, így a térségünkben sem, nem jöttek létre új munkahelyek, illetve az, hogy ezeknek az embereknek a nagy része nem rendelkezik semmilyen szakképzettséggel, továbbá az intézmények nem érdekeltek abban, hogy a közfoglalkoztatás után tovább alkalmazza a munkavállalót, hiszen számítanak a következő rendelkezésre állási támogatott személyre, akinek a foglalkoztatásának költsége nem az intézmény költségvetésében jelentkezik.
 
A tavalyi évben az alábbi közhasznú és közmunka programok valósultak meg városunkban:
 
Téli közmunkaprogram                           2008.december 15. – 2009. március 31.                         20 fő
Közhasznú munkaprogram                    2009. január 01. – 2009. március 31.                              10 fő
                                                                     2009. szeptember 01. – 2009. november 30.                 20 fő
Téli-tavaszi közmunkaprogram             2010. január 15. – 2010. június 15.                                  15 fő
 
Amennyiben lehetőség van rá, az Önkormányzatnak részt kell vennie ezen programokban, hiszen a rendelkezésre állási támogatásban részesülők e munkák keretében is eleget tehetnek törvényi kötelezettségüknek, a legalább 90 napos közfoglalkoztatásban való részvételnek.
 
A munkaszervezése során 2009. évben szerzett tapasztalatok alapján az alábbi változtatásokat szerepeltetjük a közfoglalkoztatási tervben illetve a köfoglalkoztatás szervezésében:
 
- Foglalkoztatás időtartama
Rövidebb időtartamot határoznánk meg a közterületi, szakmunkát nem igénylő munkakörök esetében: 5 hónap. Ezeknek a személyeknek a motiváltsága alacsony, a segély megtartásához elegendő időtartamú munkát tartják elfogadhatónak, ez a hozzáállás a munka minőségének rovására megy. Rövidebb időtartamú foglalkoztatás esetén több RÁT-ban részesülő személyt tudunk bevonni a közfoglalkoztatásba. Ugyanakkor hosszabb időtartamot határoznánk meg az intézményeknél: 1 év.
 
- Brigádvezetők alkalmazása, brigádok kialakítása. 2009. évben két fő közfoglalkoztatás szervező foglalkoztatását nyertük el pályázaton, a tavalyi tapasztalatok alapján a különböző közterületi feladatok elvégzéséhez szükséges brigádok kialakítása és egy-egy brigád vezetésére brigádvezető alkalmazása, hogy a tavalyi évnél jobban koordinálhassuk a munkavégzést. A tervben szereplő létszámoknál, már számoltunk a brigádvezetők alkalmazásánál.
 
- foglalkoztatás szervezése során a Zöldpark Kft. esetében
  • Brigádvezetők körültekintő kiválasztása, előzetes megbeszélés
  • a Zöldpark Kft. esetében a brigádok indulásánál minden esetben programnyitó ülést kell tartani a polgármester úr vezetésével, melyen megtörténik a koordinátorok, és a brigádvezetők bemutatkozása, az elvárt munkateljesítmény ismertetése. Felelős: Gurin László és Balázs Róbert koordinátor
  • év közben egyéni értékelő kérdőívek kitöltése a közfoglalkoztatottakról
  • november hónapban évzáró ülés tapasztalatok ismertetése, teljesítményértékelés kérdőívek kitöltése – elégedettségi vizsgálat a programról,
 
-          5 % saját erő áthárítása a Gyomaendrődi Liget Fürdő Kft terhére.
 
Kérem a Tisztelt Képviselő-testületet sziveskedjen a közfoglalkoztatási tervet megtárgyalni és a határozati javaslat szerint elfogadni.

 


Döntési javaslat

"Gyomaendrőd Város Önkormányzatának 2010. évre szóló közfoglalkoztatási terv elfogadása"

Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: Szociális ügyek
A Képviselő-testület a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.

Gyomaendrőd Város Önkormányzatának Képviselő-testülete elfogadja a 2010. évre szóló közfoglalkoztatási tervét.


Határidők, felelősök:

Határidő: azonnal
Felelős: - AZONNALI VÉGREHAJTÁS -

« Vissza
Vissza a főmenübe