2. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
A Pénzügyi és Gazdasági Bizottság
2009. december 8-i ülésére

Tárgy:   Települési szilárd hulladékkal kapcsolatos 44/2007. (XII. 27.) Gye. Kt. rendelet módosítása
Készítette:   Bóczér Tibor
Előterjesztő:   Várfi András polgármester
Véleményező bizottság:   Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottság, Pénzügyi és Gazdasági Bizottság, Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság

Tisztelt Képviselő-testület!

A települési szilárd hulladékkal kapcsolatos közszolgáltatásról szóló 44/2007 (XII.27.) Gye.Kt. rendelet 4 sz. mellékelte tartalmazza a közszolgáltatási díjakat.
A Gyomaközszolg Kft. rendelkezésünkre bocsátotta a 2010 évre kalkulált szolgáltatási díjakat, és kéri a T. Képviselő-testületet, hogy azokat fogadja el. Rendelkezésünkre bocsátotta továbbá a lakótelepi hulladékszállítással kapcsolatos anomáliák felszámolására kidolgozott, a közös képviselőkkel egyeztetett javaslatát, és kéri, hogy azt a helyi hulladékszállítási rendelet módosításával a T. Képviselő-testület fogadja el.
 
A Gyomaközszolg Kft ügyvezetője előterjesztésben, valamint a bizottsági ülésen kifejtette, hogy a szilárd hulladékszállítás rendszere sokat javult, a  2007-2008. évi állapotokhoz képest. Ezt elsősorban azzal indokolta, hogy pl. a  2009. évi III. negyedévében 1 millió forinttal kevesebb támogatást igényel a Kft az önkormányzattól. (A díjkompenzáció negyedévente 6.200.000 Ft) Problémát elsősorban a lakossági kintlévőség okoz ( A Gyomaközszolg Kft. negyedévente számlázza  a lakosságivonalkód   hulladékszállítás díját) Pozitívumként értékelte, hogy a IV. negyedévi díjkompenzációt  nem hívják le az önkormányzattól.
A Bizottság a vonalkód alapján nyilvántartott hulladékszállítási rendszer bevezetése óta pozitívan értékelte, hogy a 60 millió Ft/év támogatás helyett ma már 24 millió Ft-tal fenntartható a rendszer, ez éves szinten 36 millió Ft-os megtakarítást jelent az Önkormányzatnak.
A további támogatás csökkentést a Bizottság is abban látja, hogy a lakótelepi társasházak tulajdonosai, használói valamennyien kell, hogy rendelkezzenek hulladékszállítási szerződéssel, (vonalkóddal) mert az még pillanatnyilag nem  megoldott. A rendszer felemás, mert a közös képviselők rendelkeznek szerződéssel, de abban csak az általában évek óta használt, hulladékgyűjtésére alkalmazott edényzetszám szerepel, ami általában kevesebb, mint a társasházakban lévő lakások száma.
A Bizottság egyetértett abban, hogy minden egyes lakótelepi lakott társasház rendelkezzen hulladékszállítási szerződéssel, mert a rendeletben meghatározott kötelező ürítések csak így kerülhetnek kiszámlázásra. A Gyomaközszolg Kft ügyvezetője 3 variációt is kidolgozott a lakótelepi hulladékszállítás megnyugtató módon történő rendezésére.
Az egyik variáció szerint a lakótelepeken 80 l-es térfogat kontingenst kellene megállapítani, azonban a Bizottság aggályát fejezte ki, hogy  ez a variáció ismét megkülönböztetné a lakótelepi lakásokat a kertes házaktól, hiszen ott több méretű edényre lehet szerződést kötni.A variáció szerint itt nem történne vonalkód leolvasás, a fogyasztó havi fix díjat fizetne.
A második variáció szintén  a 80 l/lakás térfogat kontingensből indul ki, a ténylegesen társasházanként használt 120 l-es gyűjtőedényzetre átszámolva.
A harmadik variáció szerint minden lakás tulajdonosa, bérlője köteles a szolgáltatóval szerződést kötni a megrendelő által kiválasztott hulladékszállító edény szolgáltatói szállítására, így a szolgáltató az igényelt vonalkódok alapján a kötelező ürítést minden egyes lakás tulajdonosának, bérlőjének számlázni tudja, a tényleges ürítés vonalkód alapján történne,az egy lakásra jutó térítési díjat a közös képviselőnek kellene felosztani a lakók között.

Az előterjesztésében a Kft ügyvezetője a lakossági hulladékszállítás  vonatkozásában átlagosan 10 %-os áremelést javasolt. Az ilyen mértékű áremelést sem a Bizottság, sem az ülésen jelen lévő közös képviselők sem támogatták, mint ahogy az ügyvezető által kidolgozott, a lakótelepekre vonatkozó 3 hulladékszállítási variációt, valamint a kötelező ürítések gyakoriságának emelését sem.

A hulladékszállítási rendelet módosításának 2. fordulójára a Kft új variációt dolgozott ki, melyet egyeztetett a lakótelepi társasházak közös képviselőivel, ugyanakkor benyújtotta jóváhagyásra a szolgáltatási díjak minimális, mintegy 3,8 %-os az infláció mértékénél alacsonyabb emelésté  tartalmazó díjemelési javaslatát. Egyúttal javasolja  vállalkozó részére nyújtandó szolgáltatás díjtételeink minimális emelését is.
A lakótelepi hulladékszállítás átalakítása, ill. a fennálló anomáliák kiküszöbölésére benyújtott javaslata találkozott a közös képviselők egyetértésével, hiszen ők támogatják azt a megoldást, hogy a lakótelepek vonatkozásában a szolgáltatási szerződést a közös képviselők útján lehessen megkötni. A javaslat szerint a közös képviselőknek kötelező leadni a társasház lakott  ingatlanjainak jegyzékét, így elhárul az akadály a kötelező ürítés realizálása vonatkozásában.
Mind az előbbiekben felvázoltak, mind a szolgáltatási díj emeléséhez a hulladékszállításról szóló rendelet módosítása szükséges. E rendelet-tervezetet  a T. Képviselő-testület elő jóváhagyásra előterjesztjük.
 
A Gyomaközszolg Kft ügyvezető igazgatója kéri az Önkormányzatot, hogy a Kft. likviditási problémáinak megoldása céljából nyújtson 4,9 millió Ft összeget  jegyezett tőkeemlés formájában.
A kérését az előterjesztéshez mellékelt független könyvvizsgálói jelentés támasztja alá.
 
Az SZMSZ szerint: „A Képviselő-testület általában két fordulóban vitatja meg a rendelet tervezeteket. Az első fordulóban felmerült valamennyi módosító indítványt, továbbá az előkészítés során felmerült eltérő szakértői javaslatokat és kisebbségi bizottsági, valamint lakossági véleményt is tartalmazó tervezetet kell döntésre a második fordulóban beterjeszteni.”

A Gyomaközszolg Kft. ügyvezető igazgatója a Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottság ülésén a vállalkozók részére végzett hulladékszállítási díjak emeléséről szóló javaslatát visszavonta. A vállalkozók részére nem kíván díjtételt emelni, megítélése szerint a vállalkozói díjtétel fedezeti a hulladékszállítás költségeit, viszont a melléklet azzal módosul, hogy 240 l-es ürtartalmú hulladékgyűjtő edény szállítási díját is beépítette a táblázatba. 


Döntéshozói vélemények

Pénzügyi és Gazdasági Bizottság  

A Bizottság a rendelet-tervezet elfogadását javasolja.

 
Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottság  

A Biziottság a ügyvezető igazgató bejelentését figyelembe véve a rendelet-tervezet elfogadását javasolja.

 
Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság  

A Bizottság a rendelet-tervezet elfogadását javasolja.

 
1. döntési javaslat

"Települési szilárd hulladékkal kapcsolatos 44/2007. (XII. 27.) Gye. Kt. rendelet módosítása"

Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: Testületi ügyek
A Pénzügyi és Gazdasági Bizottság a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.

A Pénzügyi és Gazdasági Bizottság a Települési szilárd hulladékkal kapcsolatos 44/2007. (XII. 27.) Gye. Kt. rendelet-tervezet előterjesztés szerinti elfogadását javasolja a Képviselő-testületnek.


Határidők, felelősök:

Határidő: folyamatos
Felelős: - AZONNALI VÉGREHAJTÁS -
Hivatali felelős: - NINCS FELELŐS KIJELÖLVE-

2. döntési javaslat

"Települési szilárd hulladékkal kapcsolatos 44/2007. (XII. 27.) Gye. Kt. rendelet módosítása"

Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: Testületi ügyek
A Pénzügyi és Gazdasági Bizottság a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.

A Pénzügyi és Gazdasági   Bizottság javasolja a Képviselő-testületnek, hogy a Gyomaközszolg Kft. részére jegyzett tőkeemelés formájában 4,9 millió Ft összeget bocsásson rendelkezésre likviditási problémák megoldása céljából.
A Bizottság javasolja a Képviselő-testületnek, utasítsa a Gyomaközszolg Kft. ügyvezető igazgatóját, hogy az önkormányzat felé fennálló 4.641.000 Ft összegű, a Képvisel-testület 438/2008 (X.30.) Gye.Kt. határozata alapján nyújtott tartozását a kölcsönszerződésben vállaltak szerint rendezze.


Határidők, felelősök:

Határidő: azonnal
Felelős: - AZONNALI VÉGREHAJTÁS -
Hivatali felelős: - NINCS FELELŐS KIJELÖLVE-

« Vissza
Vissza a főmenübe