23. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
A Pénzügyi és Gazdasági Bizottság
2009. december 8-i ülésére

Tárgy:   Tájékoztató a Polgármesteri Hivatal és az Önkormányzat intézményei 1-11 havi finanszírozási helyzetéről
Készítette:   Szilágyiné Bácsi Gabriella
Előterjesztő:   Várfi András polgármester
Véleményező bizottság:   Pénzügyi és Gazdasági Bizottság

Tisztelt Képviselő – testület!
                                                                                 
Az önkormányzati intézmények és a polgármesteri hivatal gazdálkodásáról 2009. november 30. napjáig terjedő időszak vonatkozásában az alábbi tájékoztatást nyújtjuk.
 
A Polgármesteri Hivatal  gazdálkodásának áttekintése:
                                                                                                
Személyi juttatások és járulékok alakulása:
  • 2009. évben bérfejlesztés nem történt az önkormányzatnál. 
  • A kiadásokat elemezve megállapítható hogy a személyi juttatások közel 90 %-ban, az időarányos alatt teljesültek, melyet a következők befolyásolnak:
  • Megtakarítást eredményeztek: a hivatalon belüli belső átcsoportosítások, továbbá nyugdíjazás miatt két köztisztviselő távozott a hivatalból és a helyükre felvett fiatal kollégák bére jóval alacsonyabb a távozó kollégák bérénél, az építéshatóságról közös megegyezéssel 2009. május hónapban távozó kolléga helyére a munkaügyi központ által 100 %-ban támogatott pályakezdő került.
  • A költségvetési rendelet II. számú módosításával került beépítésre a közszférában dolgozók részére jogszabály által megállapított kereset-kiegészítés egész évre járó összege. 2009. július 1. napjától a kormányrendelet ismételt módosítására került sor, melynek értelmében a havi kereset-kiegészítés ettől az időponttól nem jár minden dolgozó részére. Torzítja a %-os teljesítést, hogy az előirányzatok között szerepel minden közszférában dolgozóra vonatkozóan a kereset-kiegészítés egész évi összege, ugyanakkor a teljesítéseknél csak 6 teljes hó és 4 olyan hónap kifizetési adata jelenik meg, ahol már a közszférában dolgozók csekély száma részesült ezen juttatásban. Rendezésére év végén a tényleges adatok ismeretében kerül sor.
  • A közcélú foglalkoztatás szintén torzítja a teljesítési adatokat, hiszen 2009. április 1. napjától indult a tényleges foglalkoztatás, így a vizsgált időszakban csak 7 havi bér és járulék kifizetés jelentkezett a teljesítési adatok között.
  • A szakfeladatokon működő intézményeknél a személyi juttatások és járulékok tekintetében év végéig túllépés nem várható, a rendelkezésre álló előirányzat fedezetet biztosít a ténylegesen jelentkező kifizetésekre.
 Dologi kiadások alakulása:
  • A dologi kiadásoknál a teljesítés 88,4 % a módosított előirányzathoz viszonyítva, melynek teljesítése összességében az időarányos alatt alakult. Ezen teljesítést jelentősen befolyásolja a kamatköltségek alakulása, itt a 46.000 E Ft előirányzattal szemben a teljesítés 32.150 E Ft, mely a kötvény után fizetendő alacsony  kamatláb mértékével magyarázható.
  • A dologi kiadásokat részletesen elemezve megállapítható, hogy egyes szakfeladatoknál a teljesítés magasabb az előirányzattól. Ilyen terület például a városgazdálkodás szakfeladat, ahol a dologi kiadásokon belül a szolgáltatások teljesítésének összege haladja meg a módosított előirányzat összegét. A Polgármesteri Hivatalnál a készletbeszerzések között jelentkező kis értékű tárgyi eszköz beszerzés, egyéb anyag- és készletbeszerzés teljesítése, valamint a festék és festékpatron beszerzés szintén meghaladja a tervezett szintet. A hivatal épületének festésével kapcsolatosan közel 500 E Ft összegű anyag vásárlása történt. A kisegítő szakfeladaton a gépkocsik javítására, karbantartására 934 E Ft-ot fordítottunk. A Polgármesteri Hivatal épületében a fűtésrendszer váratlan meghibásodása jelentős összegű ( közel 2.500 E Ft) többletkiadást eredményez. A munkálatok elvégzéséhez 1.000 E Ft előleg formájában kifizetésre került, a fennmaradó összeg átutalására december elején kerül sor. Egyéb területen nem jelentkezik túllépés, hiszen az év során a költségvetési rendelet módosítása alkalmával az előre nem tervezett (egyszeri jellegű, ill. Képviselő-testületi döntés alapján jelentkezett) kiadások előirányzatai megemelésre kerültek.
  • A dologi kiadásokon belül megtakarítás jelentkezik a vízkár szakfeladaton, 10.000 E Ft, továbbá a szúnyoggyérítésnél közel 4.000 E-Ft összegben. A Polgármesteri hivatalnál a telefonköltségek a megtervezett előirányzatok alatt teljesültek, mely ugyancsak megtakarítást eredményezett.
 Támogatásértékű működési kiadások alakulása:
 
A támogatásértékű működési kiadások között teljesült többek között a hulladéklerakó üzemeltetéséből származó bérleti díj bevétel önkormányzatok részére történő átadásának összege, valamint a Körös-szögi Kistérségi Társulás részére biztosított működési hozzájárulás (1.871 E Ft/negyedév) összege.
 
Működési célú pénzeszköz átadás alakulása:
A működési célú pénzeszköz átadások között a vizsgált időszakban az alábbi tételek jelentek meg: A Liget Fürdő Kft. részére biztosított támogatás 37.620 E Ft összegben, az orvosi ügyeletre, helyi buszközlekedésre, a Déryné Közösségi Ház működésére átadott támogatás, a Katona József Művelődési Központ részére az átszervezésig biztosított támogatási összeg, a bölcsődei- és óvodai feladatellátásra, valamint a Civil, a Sport és Ifjúsági alapból az egyéb non-profit szervezeteknek megítélt pénzösszegek időarányos része. Az Idegenforgalmi Alap terhére a vizsgált időszakban 2.630 E Ft került kifizetésre.
 
Felújítási, felhalmozási kiadások, pénzeszköz átadások teljesítése:
 
Az első 11 hónapban felújítási munkákra a hivatal 100.331 E Ft összeget fordított, azaz a módosított előirányzat 86 %-át. A felújítások között teljesült:
  • A Kirendeltség épületének felújítása 28.143 E Ft összegben,
  • a Lévai és Kálvin út felújítása (12.599 E Ft),
  • Fűzfás-zugi lejáró útalap felújítása (575 E Ft),
  • Kiss Lajos üdülőtelepi út felújítása (1.439 E Ft),
  • Belterületi utak kátyúzása, javítása (2.500 E Ft),
  • Dobó úti járda felújítása (795 E Ft),
  • megtörtént pályázati pénzből a Blaha úti Idősek Klubjának rendbetétele (9.900 E Ft),
  • megvalósult a Katona József Művelődési Központ fűtéskorszerűsítése (3.544 E Ft),
  • a Déryné Művelődési Ház nagytermének pályázati pénzből történő átalakítása (7.850 E Ft),
  • Déryné Művelődési Ház homlokzat felújítása (7.721 E Ft),
  • szivattyú és keverő felújítás történt a szennyvíztisztító telepen 1.300 E Ft értékben,
  • csatorna-fedlap és tolózár cserére, valamint az üzemeltetett közművagyonon végrehajtott rekonstrukciós munkák több mint 11.000 E Ft összegben,
  • Zeneiskola nyílászárók cseréje (1.000 E Ft),
  • elkészült a Varjasi és Tüköri bekötőút burkolat megerősítési terve (2.650 E Ft),
  • a 14 utca felújításának terve több mint 4.800 E Ft összegben,
  • sor került továbbá járda, játszótér és óvoda felújításra.
 A Polgármesteri Hivatalnál a beruházások a vizsgált időszakban 150.491 E Ft értékben, azaz 43,77 %-ban teljesültek. A nagyobb beruházásaink, úgy mint a belvíz V. ütem, a Magtárlaposi beruházás, 4+1 utca építése, felújítása, Hősök útja felújítása folyamatban vannak, de a projektekhez kapcsolódó tényleges kifizetések december hónapban fognak jelentkezni. A vizsgált időszakban szakfeladatonként az alábbi fejlesztési tételek jelentkeztek:
Kisegítő mg-i szolg. szakfeladat:
  • Köztéri szobrok, emlékművek tervezési díja 180 E Ft + áfa
  • Kolmann közpark engedélyezési terve 480 E Ft + áfa
  • Tudás kútja szivattyú csere 92 E Ft + áfa
Útépítés szakfeladat:
  • Gye-Hunya összekötő út engedélyezés, tervezés, kivonási mterv bruttó 10.810 E Ft
  • Sebes Gy. burkolatmegerősítés és 46-os főút teherment. terv kész. 1.065 E Ft + áfa
  • Selyem utca buszmegálló pár építése és útép. közzétételi díja 416 E Ft + áfa
  • Fő úti és Bajcsy úti kerékpárút tervének átdolg. bruttó 428 E Ft
  • Népliget úti útszélesítés, parkolóép. 657 E Ft + áfa
  • Nagylaposi új buszváró 150 E Ft + áfa
  • Hősök úti parkoló ép. tervezése, ép.engedély 293 E Ft + áfa
Önkormányzati int. Ellátó kisegítő szolg. szakfeladat:
  • Gépjármű vásárlások előleg: 640 E Ft + áfa
Igazgatás szakfeladat:
  • Hivatal, Sportcsarnok, Fürdő fűtéskorszerűsítés megval. 900 E Ft + áfa
  • Számítógép vásárlás (anyakönyvvezető), vírusvédelem 515 E Ft + áfa
  • Digitális térkép 803 E Ft + áfa
  • AROP szervezetfejlesztési tanulmány 729 E Ft + áfa
  • POLISZ licence díja 1.680 E Ft + áfa
  • Szoftverfejlesztés – hivatali adattár 160 E Ft + áfa
  • Elektronikus döntéstámogató rendszer 500 E Ft + áfa
  • Hivatal akadálymentesítési terve 260 E Ft + áfa
  • Okmányirodai ügyfélhívó rendszer 1.030 E Ft + áfa
Vízkárelhárítás szakfeladat:
  • Belvíz V. ütem (ajánlattevői műszaki dok., közbeszerzési elj. díja, mérnöki tev., művezetés) 2.958 E Ft + áfa
  • Belvíz V. ütem kivitelezés részszámla 51.062 E Ft + áfa
  • Belvíz II. ütem tervezői művezetés, vízjogi eng. 740 E Ft + áfa
  • Ár-és belvíz védekezési tervek felülvizsg. 450 E Ft + áfa
  • Hullámtéri bekötőcsatorna 3.341 E Ft + áfa
  • Külterületi holtág rehab. tervezési munkák 11.850 E Ft + áfa
  • Belvíz VII. ütem megval. Tanulmány 1.200 E Ft + áfa
  • Belvíz VII. ütem vízjogi lét. Eng.terv 1.820 E Ft + áfa
Városgazdálkodás szakfeladat:
  • Ingatlan vásárlások 1.200 E Ft
Nappali szociális ellátás szakfeladat:
  • Magtárlaposi beruházás kivitelezés részszla, egyéb engedély 13.841 E Ft + áfa
  • Bútorvásárlás 1.822 E Ft + áfa
Szennyvízelvezetés és kezelés szakfeladat:
  • Szennyvízcsatorna hálózat bővítése (Áchim és Endrődi utcák) 259 E Ft + áfa
Temetkezés szakfeladat:
  • Temető bővítés 1.230 E Ft + áfa
Fürdő szakfeladat:
  • Orvosi tanulmány elkészítésének díja (pályázat) 2.500 E Ft
  • Uszoda hőcserélő rendszer végszámlája 732 E Ft + áfa
  • Erzsébet Liget parkoló építés és pótmunka 3.584 E Ft + áfa
Cigány Kisebbségi Önkormányzat:
  • Nyomtató, notebook, projektor, videokamera 642 E Ft + áfa
Térségi Humánsegítő Szolgálat:
  • Informatikai pályázat tesztkészlet, számítógép, notebook és szoftver: 941 E Ft + áfa
 
A felhalmozási célú pénzeszköz átadásoknál lakossági közmű visszatérítések jelentkeznek (közel 3.000 E Ft összegben), továbbá beköltözési hozzájárulás visszafizetés (1.151 E Ft), első lakáshoz jutók támogatása 1.160 E Ft összegben, belvízkár támogatás 200 E Ft, a Holtág egyesületek részére nyújtott támogatás 4.688 E Ft összegben, itt jelenik meg az otthonteremtési támogatás címén átadott 1.710 E Ft, továbbá a Zöldpark Kft. részére tárgyi eszköz beszerzésre biztosított 1.305 E Ft összeg.
 
Önkormányzatunk az év hátralevő részében is arra törekszik és próbál úgy gazdálkodni, hogy a beruházásokhoz szükséges saját erő biztosításához ne legyen szükség 2009. évben a kötvényforrás igénybe vételére. Ezt a célkitűzést nagy mértékben befolyásolja és veszélyezteti az a tény, hogy a fejlesztésekhez kapcsolódóan az önerő biztosításán túl a pályázati támogatások összegét is több hónapra meg kell az önkormányzatnak előlegeznie. A kirendeltség épületének felújításához elnyert 19.000 E Ft összegű támogatást a hatóság a mai napig nem utalta, az önkormányzat a beruházás költségét június elején kifizette a kivitelezőnek. A vizsgált időszak végéig több mint 40.000 E Ft azon elnyert pályázati támogatás összege, melyet az önkormányzatnak meg kell előlegeznie, és amely forrás majd csak 2010. évben fog a város rendelkezésére állni.  
 
Kölcsönök nyújtása:
A kölcsönök között jelenik meg a Gyomaszolg Ipari Park Kft. részére az Ipari Park beruházáshoz és az Ipari park infrastruktúra fejlesztéshez biztosított összesen 14.907 E Ft összegű tulajdonosi kölcsön,  a Tulipános Óvoda részére biztosított 400 E Ft, itt jelenik meg 2.320 E Ft összegben nyújtott fiatal házasok lakáskölcsöne, 396 E Ft összegben a Bánomkerti útépítéshez biztosított kölcsön, illetve a közköltséges temetés címén nyújtott kölcsön. A Vállalkozásfejlesztési Alap terhére 6.000 E Ft összegben nyújtott az önkormányzat visszatérítendő támogatást a Leontex Kft. részére munkahelyteremtés (12 fő) céljából.
 
Rövid lejáratú hitelfelvétel:
A rövid lejáratú hitelfelvétel előirányzata nem csökkent a költségvetési rendeletmódosítások során, azonban a vizsgált időszakban hitelfelvételre ténylegesen nem került sor.
 
Bevételek alakulása:                                                                                          
  •  Az intézményi működési bevételek teljesülése már a vizsgált időszakban meghaladja a módosított előirányzat összegét. A saját bevételeken belül kedvezően alakult a bérleti díjak bevételének összege, továbbá a kamatbevételeknél is jelentős többletbevételre tettünk szert A csatorna érdekeltségi hozzájárulás lekötéséből származó kamatbevétel 16.346 E Ft, a Belvíz V. ütemhez kapcsolódó támogatás lekötéséből 3.621 E Ft, a költségvetési főszámlán lévő pénzforgalom után 12.000 E Ft a jóváírt kamat összege. A kötvény lekötéséből származó kamatbevétel és árfolyamnyereség meghaladja a 100.000 E Ft-ot.
  • A helyi adóbevételeknél az iparűzési adóbevételek 124,41 %- ra teljesültek, azaz több mint 261.000 E Ft folyt be az önkormányzat számlájára 2009. november 31. napjáig. 2008. évtől kezdve a vállalkozók nem csak az iparűzési adót kell, hogy megfizessék, hanem az építményadót is, ami jelentős tehernövekedést jelentett számukra. Ennek hatására ebben az adónemben növekedett a kintlévőség, a bevétel teljesülése 80 % alatti. A befizetett telekadó összege november végéig 4.801 E Ft, a módosított előirányzat 88 %-a teljesült. Az idegenforgalmi adóbevételünk 300 E Ft-tal meghaladja az éves tervet, az itt elért többletbevétel minden forintjához plusz 2 forint összegű normatív állami támogatást igényelhetünk az év végi elszámolás során. A magánszemélyek kommunális adójánál és a gépjármű adónál a teljesítés kis mértékben alacsonyabb az időarányos előirányzattól, így ezen adónemeknél a behajtási cselekmények eredményességének függvényében érheti el az önkormányzat az év elején tervezett összegeket. Az év utolsó hónapjában még jelentős összegű adóbevétellel számolhatunk, hiszen a behajtási cselekmények folyamatban vannak, november hónapban megtörtént az adóosztály részéről a tömeges azonnali beszedési megbízások kiadása, illetve az iparűzési adóalanyok december hónapban tesznek eleget feltöltési kötelezettségüknek.  
  • A támogatás értékű működési bevételek a vizsgált időszakban több mint 116.000 E Ft összegben teljesültek. Itt jelenik meg a mezőőri szolgálat működéséhez igényelt agrártámogatás, az Európai Parlamenti választásokra leutalt támogatás összege, a térségi közmunkaprogramra megítélt támogatás összege, a támogató szolgálat működésére leutalt összeg, a mammográfiai vizsgálatra kapott támogatás összege, a megelőlegezett gyermektartásdíj bevétel, a mozgáskorlátozottak közlekedési támogatása, a közhasznú foglalkoztatottak után megigényelt támogatások és a társulási normatív bevételek összege. Itt jelenik meg az uniós forrásból megvalósuló Kompetencia alapú oktatáshoz leutalt előleg összege, továbbá a CKÖ és a Térségi Humánsegítő Szolgálat HEFOP-os és TÁMOP-os pályázatára leutalt támogatás összege.
  • A felhalmozási célú bevételek teljesülése 71,45 %. Itt kerültek megtervezésre a nyertes beruházásainkhoz kapcsolódó pályázati támogatások összegei. A vizsgált időszakban megérkezett a Kirendeltség akadálymentesítéséhez kapcsolódó támogatási összeg (8.426 E Ft+375 E Ft), az AROP program előlege 4.933 E Ft összegben, a Selyem út III. ütemének pályázati támogatása (34.276 E Ft) és a 4+1 utca építéséhez kapcsolódó 11.678 E Ft összegű előleg, valamint a CKÖ uniós forrásból megvalósuló pályázatához kapcsolódóan 770 E Ft. Központi költségvetési szervtől érkező támogatásként jelent meg 6.953 E Ft összegben a VIVARO gépjármű beszerzésre nyert támogatás, a Blaha úti épület felújítására leutalt támogatás összege (9.900 E Ft), illetve a konferenciaközpont kialakítására nyert 8.000 E Ft összegű pályázati pénz. Megérkezett 4.243 E Ft összegben a gyógyvíz tanulmányterv támogatása, valamint a Fogyatékkal élők nappali központjának kialakításához elnyert támogatásból 13.260 E Ft összegű előleg. Központosított támogatásként érkezett a belvíz V. ütemhez kapcsolódó támogatás 76.120 E Ft összegben, valamint a Lévai és Kálvin út felújításához nyert 6.299 E Ft. Megérkezett számlánkra a Tájház raktárhelyiség kialakítására elnyert 1.800 E Ft összegű támogatása is.
  • A beköltözési hozzájárulás és a közérdekű kötelezettségvállalás címen befolyt összeg 4.063 E Ft, mellyel szemben 1.151 E Ft beköltözési hozzájárulás került visszautalásra.
  • A lakossági útépítésekkel kapcsolatban 11.500 E Ft tervezett összegből 4.050 E Ft érdekeltségi hozzájárulás, a csatorna érdekeltségi hozzájárulás esetében a 17.177 E Ft összegű tervvel szemben 13.160 E Ft a befolyt összeg. Az útépítésekkel kapcsolatos érdekeltségi hozzájárulás alacsony teljesítésének oka, hogy ezen összeg csak az előző évekről áthúzódó törlesztéseket tartalmazza. A 2009. évre ütemezett új utak építéséhez kötődő lakossági hozzájárulás tervezett összege 5.500 E Ft, melynek pénzügyi realizálása ebben az évben nem várható.
 A Polgármesteri Hivatalhoz tartozó önállóan működő intézmények költségvetésének alakulása 1 – 11. hóban
adatok: E Ft-ban
Megnevezés
Személyi juttatás
Járulékok
Dologi kiadások
 
Mód. ei.
Teljesítés
Mód. ei.
Teljesítés
Mód. ei.
Teljesítés
Térségi Humánsegítő Szolgálat
26650
22005
8208
6518
10522
9145
Határ Győző V. Könyvtár
14736
11741
4579
3479
8268
6099
Városi Alapfokú Műv.okt. Int.
39071
33452
12070
9851
12002
10435
Katona József Művelődési Központ és Tájház
9213
7896
2902
2389
12662
9815
 
Térségi Humánsegítő Szolgálat
A Térségi Humánsegítő Szolgálat gazdálkodását nagyban befolyásolja a folyamatban lévő TÁMOP - Vackor pályázat.
A pályázathoz kapcsolódó kiadások teljesültek és a bevételi forrás kiutalása is megtörtént a támogató szervezet részéről.
 
A költségvetési bevételek teljesítése időarányosan 76,49 %-ot mutat.
Ezen belül a támogatások 76,08 %-on teljesültek - melyet befolyásolnak az intézmény gazdálkodásához kapcsolódó társulási normatíva bevételek, melyek 61,26 %-on teljesültek (a kistérség az 1-9. havi normatívát átutalta), s a pályázati pénzeszközök teljesítése, mely 81,91 %-ot mutat.
A saját bevételek teljesítése 95,21 %-kal az időarányosnak megfelelő.      
Az intézménynél a költségvetési kiadások az 1 – 11. havi adatok figyelembevételével 83,01 %-on teljesültek, ami az időarányos alatt teljesült. Ezen belül a személyi juttatások 82,57 %-ot, s a hozzájuk kapcsolódó munkaadói járulékok 79,41 %-ot tesznek ki, míg a dologi kiadások 86,91 %-on realizálódtak.
A takarékos gazdálkodás eredményeképp, továbbá azáltal, hogy a pályázati pénzeszközök felhasználása kiváltotta az eredeti költségvetésben megtervezett működési kiadások egy részét az intézmény összességében jól teljesítette költségvetését
 
Határ Győző Városi Könyvtár
A Határ Győző Városi Könyvtár 2008. szeptember 1. napjától kezdődően két telephellyel működik, a Kossuth u. 50. és a Blaha L. u. 21. sz. alatti könyvtárakkal.
 
Összességében megállapítható, hogy az 1 – 11. havi működési bevételek 63,07 %-kal jelentősen elmaradtak az időarányos teljesítéshez képest (mivel a Képviselő-testület ez év elején megszüntette az intézményben a tagsági díjat), míg a költségvetési kiadások teljesítése 77,29 %-kal az időarányoshoz képest alacsony.
Javítja az intézmény költségvetési pozícióját az ÁFA visszaigénylésből befolyt 2.266 E Ft.
 
A kiadásokon belül a személyi juttatások (79,67 %-os), a hozzájuk kapcsolódó munkaadói járulékok (75,98 %-os) és a dologi kiadások (73,77 %-os) teljesítése az időarányoshoz képest alul maradtak.
A dologi kiadásokon belül a villamosenergia-szolgáltatás, a víz- és csatornadíj vonatkozásában a teljesítés jelentősen elmarad az időarányoshoz képest, ezért az év utolsó hónapjában jelentős kiadás várható még.
 
Központosított támogatás keretében 278 E Ft könyvtári érdekeltség-növelő támogatásban részesült az intézmény, mely összeg könyvvásárlásra fordítható.
 
Városi Alapfokú Művészetoktatási Intézmény
 
Az intézmény 1 – 11. havi költségvetési kiadásainak teljesítése 86,94 % - melyek közül a személyi juttatások 85,62%-ban, a munkaadót terhelő járulékok 81,61 %-ban, a dologi kiadások 86,94 %-ban teljesültek.
 
A dologi kiadásokon belül az időarányos teljesítést meghaladta szakmai anyag beszerzés, egyéb készlet beszerzés, amelyeket a pályázatokon nyert pénzeszközök felhasználása eredményezett; a bérleti és lízingdíj; valamint a belföldi és külföldi kiküldetés.
Összességében tekintve az intézmény dologi kiadásait - amely ugyan 86,94 %-on teljesült -, megállapítható hogy a fenti túllépések ellenére százalékos aranyban megfelelő a teljesítése, mivel a közműszolgáltatók elszámoló számláikat még nem készítették el - ezért az év utolsó hónapjaiban jelentős teljesítés várható -, valamint az ingatlanok, gépek, berendezések karbantartási kiadásainak teljesítése alulmaradt a tervezetthez képest.
 
Az intézmény működési bevételei 86,76 %-ban teljesültek, ezen belül viszont a térítési díjak befizetése 109,42 %-ot tesz ki.
 
Katona József Művelődési Központ, Endrődi Tájház és Helytörténeti Gyűjtemény
 
Az Endrődi Tájház és a Katona József Művelődési Központ 2009. március 1-i egyesülésével jött létre önállóan működő költségvetési szervként a Katona József Művelődési Központ, Endrődi Tájház és Helytörténeti Gyűjtemény.
 
Összességében megállapítható, hogy a működési bevételek 137,24 %-kal túlteljesítették az időarányos, sőt az egész évre tervezetteket, míg a költségvetési kiadások teljesítése 82,64 %-kal kissé elmaradt az időarányoshoz képest.
Javítja az intézmény költségvetési pozícióját az ÁFA visszaigénylésből befolyt 1.417 E Ft.
 
A kiadásokon belül a személyi juttatások (85,70 %-kal), a hozzájuk kapcsolódó munkaadói járulékok (82,32 %-kal) és a dologi kiadások (80,48 %-kal) kissé alatta maradtak az időarányos teljesítéshez képest.
A dologi kiadásokon belül a:
  • lapkiadás vonatkozásában: a szakmai tevékenységhez igénybevett szolgáltatás 162,11 %-kal jelentősen meghaladja az időarányos teljesítést. Szükséges megjegyezni, hogy a Gyomaendrődi Hírmondó megjelentetése bruttó 372.550 Ft költséget jelent havonta az intézménynek, mely költséget nem fedezi a tervezett előirányzat, ezért más szakfeladaton elért megtakarításából szükséges előirányzatot biztosítani ezen kiadásra.
  • múzeumi tevékenység vonatkozásában: a szakmai anyag beszerzés 114,67 %-kal; a villamos energia 161,45 %-kal, és a víz- és csatornadíj 126,64 %-kal jelentősen meghaladja az időarányos teljesítést.
  • a Katona József Művelődési Központnál a közüzemi díjak teljesítése alulmaradt az időarányoshoz képest.
Az intézmény működési bevételeit jelentős mértékben javította a vizsgált időszakban teljesült 606 E Ft tájház bevétel, valamint az 2.773 E Ft művelődési központ bevétele (ezen összegből jelentős hányadot képvisel az Alapfokú Művészetoktatási Intézmény által fizetett bérleti díj).
(Az önállóan működő intézmények vonatkozásában a beszámolót készítette Rávainé Szujó Tünde pénzügyi ügyintéző).
 
Gyomaendrőd Város Cigány Kisebbségi Önkormányzata
 
Gyomaendrőd Város Cigány Kisebbségi Önkormányzata 2009. november 30-ig a bevételi előirányzatát 80,4 %-ban   teljesítette, a kiadásai 79,8 %-ban teljesültek.
2009. évre általános működésre az állam éves szinten 571 E Ft támogatást biztosít, valamint pályázat útján feladat alapú támogatásként 256 E Ft illeti meg a Gyomaendrőd Város Cigány Kisebbségi Önkormányzatát.
A Cigány Kisebbségi Önkormányzat 2009. évi gazdálkodásának legnagyobb részét a TÁMOP 5.2.5 projekt megvalósítása képviseli. A program megvalósítása során két alkalommal került sor kifizetési kérelem benyújtására az ESZA kifizetési ügynökség felé. Az első alkalommal leigényelt 1.926 E Ft összegű támogatás 2009. július –augusztus hónapokban kiutalásra került. Második alkalommal 4.112 E Ft leigényelt támogatásból 726 E Ft megérkezett, 2.819 E Ft támogatás jóváhagyásra került, kiutalása folyamatban van.Az ellenőrzés során az ESZA szabálytalansági eljárást indított az önismereti tréninggel kapcsolatos megbízási díj kifizetésével kapcsolatban, ugyanis a tréning tevékenységet a felnőttképzésről szóló törvény szerint akkreditációval rendelkező intézmény végezheti. Az eljárást követően 567 E Ft megbízási díj kifizetésének támogatását az ESZA elutasította. Fenti összeget saját erőből kell biztosítania a kisebbségi önkormányzatnak, azonban erre a költségvetésében jelenleg nincs fedezet.
Problémát jelent továbbra is, hogy a 2008. évben elszámolt pályázatánál szintén szabálytalansági eljárás miatt a programban elszámolt és kifizetett költségek egy része nem került elfogadásra a támogató szervezet részéről, így ezen összeget szintén a kisebbségi önkormányzatnak kellett biztosítania és kigazdálkodnia. A programmal kapcsolatosan szerződés alapján Gyomaendrőd Város Önkormányzata biztosított az előfinanszírozáshoz visszatérítendő támogatást a CKÖ részére, melyből a mai napig se fizetett vissza 629 E Ft-ot. 
 
Gyomaendrőd Város Német Kisebbségi Önkormányzata
 
Gyomaendrőd Város Német Kisebbségi Önkormányzata 2009. november 30-ig bevételi előirányzatát a pénzmaradvány figyelembe vételével 111,6 %-ban, kiadási előirányzatát pedig 44,8 %-ban teljesítette.
Az Önkormányzat az általános működésre biztosított 571 E Ft összeget, valamint a 182 E Ft feladatarányos támogatást egész évre megkapta. 107 E Ft saját bevétele volt a Sváb Bál belépőből, valamint 30 E Ft –tal támogatta a Békés Megyei Önkormányzat a hagyományőrző sváb batyus bál szervezési költségeit. A Békés Megyei Önkormányzat 40 E Ft-tal támogatta a november 7-én megrendezett Békés Megyei Németek Kulturális Napjának költségeit. A Kisebbségi Önkormányzat e rendezvényének megszervezéséhez szükséges költségek finanszírozásához pályázatot nyújtott be a Magyarországi Nemzeti és Etnikai Kisebbségekért Közalapítványhoz, melynek kedvező elbírálása során 100 E Ft támogatást nyert. A rendezvény költségeinek elszámolása folyamatban van. A kisebbségi Önkormányzat legutóbbi ülésén döntött arról, hogy az oktatási intézményeket összesen 200 E Ft értékben nyelvi eszközök vásárlásával támogatja. A Kisebbségi Önkormányzat jelenleg 624 E Ft készpénzzel rendelkezik. (A Kisebbségi Önkormányzatok vonatkozásában a beszámolót készítette  Ugrainé Gróf Éva pénzügyi ügyintéző).
 
Az önállóan működő és gazdálkodó intézmények beszámolóit a melléklet tartalmazza.
                                                                             
Az önálló intézmények beszámolóiból kitűnik, hogy év végéig a gazdálkodásukhoz a költségvetésükben rendelkezésre állnak a források, a folyamatos működést biztosítani tudja. 

Döntéshozói vélemények

Pénzügyi és Gazdasági Bizottság  

A Bizottság javasolja T. Képviselő-testületnek a Polgármesteri Hivatal és az önkormányzat intézményei 1-11. havi finanszírozási helyzetéről készült tájékoztató elfogadását.

 
Döntési javaslat

"Tájékoztató a Polgármesteri Hivatal és az Önkormányzat intézményei 1-11 havi finanszírozási helyzetéről"

Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: ÁLTALÁNOS ÜGYEK
A Pénzügyi és Gazdasági Bizottság a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.

Gyomaendrőd Város Képviselő-testületének Pénzügyi és Gazdasági Bizottsága javasolja a Képviselő-testületnek, hogy a Polgármesteri Hivatal és az önkormányzat intézményei I-XI. havi gazdálkodásáról készített tájékoztatót fogadja el.


Határidők, felelősök:

Határidő: azonnal
Felelős: - AZONNALI VÉGREHAJTÁS -
Hivatali felelős: - NINCS FELELŐS KIJELÖLVE-

« Vissza
Vissza a főmenübe