4. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
A Humánpolitikai Bizottság
2009. október 19-i ülésére

Tárgy:   Gyomaendrőd Város Önkormányzatának háromnegyedéves pénzügyi beszámolója
Készítette:   Szilágyiné Bácsi Gabriella, Tóthné Gál Julianna
Előterjesztő:   Várfi András polgármester
Véleményező bizottság:   Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottság, Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság, Humánpolitikai Bizottság, Pénzügyi és Gazdasági Bizottság

 

Tisztelt Képviselő- Testület!
Gyomaendrőd Város Önkormányzata az 1992. évi XXXVIII. Tv. 79. § /1/ bekezdése szerint a helyi önkormányzat gazdálkodásának háromnegyed éves helyzetéről tájékoztatja a Képviselő-testületet.
A Képviselő-testület 7/2009. (III. 5.) Gye. Kt. rendeletével elfogadta a város 2009. évi költségvetését, melyet az elmúlt időszakban 3 alkalommal módosított.
 
 Gyomaendrőd Város Önkormányzata háromnegyedéves mérlegtételeinek a teljesítése a következők szerint alakult:
 
                                                                                                                                   Adatok E Ft-ban
Megnevezés
Eredeti előirányzat
Módosított előirányzat
Teljesítés I-III. negyedév
 
Bevétel mindösszesen
 
4121451
 
4569664
 
3353313
   Működési kiadás össz.
2392975
2744074
1989781
   Felújítás összesen
107290
142852
100464
   Fejlesztés összesen
293036
362468
180216
   Tartalék
1328150
1320270
0
   Egyéb finanszírozási
.kiadások
0
0
-1659
 
Kiadás mindösszesen
 
4121451
 
4569664
 
2268802
 
Önkormányzati szinten a bevételek teljesítésének alakulása a módosított előirányzathoz viszonyítva 78,38 %-os. A bevételek részletesebb elemzése az intézményenkénti beszámolóban jelenik meg.
 
Önkormányzati szinten a kiadások teljesítése 49,65 %-os.
 
A működési kiadások összességében 72,51 %-ra teljesültek. A működési célú kiadásokon belül a személyi juttatások teljesítése 70,71 %, a járulékok teljesítése 67,66 %. Ez a %-os teljesítés kissé az időarányos teljesítés alatt marad, mely megtakarítás magyarázható a jogszabályi változás miatti kereset-kiegészítés 2009. július 1.-től történő megvonásával, másrészt a járulékok csökkentésével, továbbá a betöltetlen álláshelyekre tervezett bérek összegével, továbbá az intézményeknél a munkaügyi központ által támogatott dolgozók alkalmazásával.
 
A dologi kiadások önkormányzati szinten 79,97 %-ban teljesültek. Ezt a teljesítést kedvezően befolyásolta a kommunikációs szolgáltatások alacsonyabb teljesítése, a kedvező időjárási viszonyokból adódó kevesebb energiafelhasználás, és az élelmiszer beszerzés alakulása a konyhák szezonális üzemeltetése miatt. A teljesítésre kedvezőtlenül hatott a készletbeszerzések alakulása, ezen belül a szakmai anyagok és kisértékű tárgyi eszközök beszerzése, magasabb az egyéb üzemeltetési és fenntartási szolgáltatások teljesítése, továbbá a kiküldetés, reprezentáció, és a reklámkiadások.
 
 Gyomaendrőd Város Polgármesteri Hivatalának pénzügyi beszámolója

Gyomaendrőd Város Polgármesteri Hivatala három-negyedéves bevételeinek teljesülése a módosított előirányzathoz viszonyítva 72,62 %-ot mutat . Az egyes bevételek alakulását az alábbiak jellemzik:
Polgármesteri Hivatal bevételeinek részletezése
                                                                                                                                    Adatok E Ft-ban
 
Megnevezés
 
Módosított ei.
 
Teljesítés
 
Telj./ mód. ei. %
Működési bev Áfa nélkül
83576
84185
100,73
Áfa bevételek
12402
39159
315,75
Kamat bevétel
77840
128846
165,53
Személyi jövedelemadó
512572
389435
75,98
Költ.vet támogatás
1051017
1035762
98,55
Gépjárműadó
65000
54597
83,99
Helyi adóbevételek
279450
297908
106,61
       -Építményadó
32000
23971
74,91
       -Telekadó
5450
4161
76,35
       -Kommunális adó
25000
20367
81,47
      -Idegenforgalmi adó
7000
6329
90,41
      -Iparűzési adó
210000
243080
115,75
Talajterhelési díj, termőf.bérbea.sz.jöv.
200
958
479,00
Helyi adókhoz kapcs. bírság
11162
15097
135,25
Előző évi költségvetési kiegészítések, visszatér.
0
 
10781
 
Támogatásért.műk.bev
310638
112327
36,16
Műk.célú pe.átvét.
államházt-n kívülről
0
1413
 
Felhalmozási bevételek
233885
85954
36,75
Kölcsönök visszatérülése
26835
9385
34,97
Koncessziós díjak,
 pü.-i befekt.bevételei
0
4
 
Pénzmaradvány igényb.
621302
28612
4,61
Finanszírozás egyéb bev, függő átfutó
848996
708313
83,43
 
Összesen
 
4134875
 
3002736
 
72,62
 
A Polgármesteri Hivatal bevételeit elemezve megállapítható, hogy a tervezett főbb bevételek az időarányost meghaladva teljesültek.
 
A működési bevételeknél a továbbszámlázott szolgáltatások torzítják a bevételek teljesítés százalékát, azonban a kiadások is tartalmazzák ezeket az összegeket, év végén a módosított előirányzat korrigálásával kerül rendezésre ezen bevételek és kiadások összege. Az Áfa bevétel teljesítése szintén kapcsolódik az előző bevételi forráshoz. Az időarányost meghaladó teljesítést befolyásolja, hogy a működési engedélyekre, telepengedélyre, használatbavételi- és építési engedélyre befizetett igazgatási szolgáltatási díjbevételek a vizsgált időszakban 97%-on teljesültek.
 
A kamat bevétel egyrészt a folyószámlán lévő pénzösszegek hó végi kamat elszámolásaiból képződött, másrészt kamatozó betételhelyezésből, továbbá az 1.000.000 E Ft összegű kötvény lekötéséből származik. A szennyvízberuházáshoz kapcsolódó lakossági érdekeltségi hozzájárulás befizetéseiből keletkezett bevétel kamatozó betétként van elhelyezve. Jelenleg a lekötött betét összege 223.500 E Ft, ezen pénzösszeg a szennyvízberuházáshoz kapcsolódó társulási hitel forrásául szolgál. A belvíz V. beruházáshoz elnyert támogatás két részletben (49.896 E Ft még 2008. év decemberében, 76.120 E Ft 2009. szeptember 24-én) érkezett meg az önkormányzat számlájára, a támogatás összege a felhasználásig kamatozó betétként került elhelyezésre. A csatorna érdekeltségi hozzájárulás lekötéséből származó kamatbevétel 2009. 09.25.-ig 16.346 E Ft, a Belvíz V. ütemhez kapcsolódó támogatás lekötéséből 2.488 E Ft, a költségvetési főszámlán lévő pénzforgalom után 9.965 E Ft a jóváírt kamat összege. A kötvény lekötéséből származó kamatbevétel és árfolyamnyereség eléri a 100.000 E Ft-ot szeptember 30.-ig.
 
A normatív állami támogatások és a személyi jövedelemadó teljesítése a tervhez képest időarányosan történik. Az államháztartásról szóló 92. évi XXXVIII. tv. 64. § (5) bekezdése értelmében az Önkormányzat az előirányzat lemondást és a pótlólagos igénylést a jogszabálynak megfelelően hajtotta végre év közben.
A helyi adóbevételek alakulása:
Az adóbevételek a tervezetthez viszonyítva az alábbiak szerint alakultak:
 
 
Adónem
 
Előirányzat, EFt
 
Teljesítés, EFt
 
Teljesítés, %
Építményadó
32.000
23.971
74,91
Telekadó
5.450
4.161
76,35
Magánszemélyek kommunális adója
25.000
20.367
81,47
Idegenforgalmi adó
7.000
6.329
90,41
Iparűzési adó
210.000
243.080
115,75
Talajterhelési díj, földbérbeadás
200
958
479,00
Pótlék és bírság, egyéb bevételek
4.250
3.863
90,89
 
Összesen:
 
283.900
 
302.729
 
106,63
Gépjárműadó (átengedett)
65.000
54.597
84,00
 
Mindösszesen:
 
348.900
 
357.326
 
102,42
 
A tervezett bevételi előirányzat, az előző év hasonló időszakában elért 91,32 %-ával szemben, 102,42 %-ra teljesült szeptember 30-ig. Jelentősebb elmaradást mutat az építményadó, a telekadó, a magánszemélyek kommunális adója, és a gépjárműadó. Mind a négy adónem bevétele év végéig még jelentős mértékben nőhet, tekintettel arra, hogy a behajtási cselekmények folyamatban vannak. Október közepéig kiküldésre kerülnek a felszólító levelek, november elején tömeges azonnali beszedési megbízás kiadására kerül sor, mellyel a pótlékbeszedés is várhatóan megugrik, bár a beszedett összegekből - ha azok nem fedezik az összes hátralékot - elsősorban a tőketartozásokat rendezzük. Jelentősebb túlteljesítés várható az iparűzési adó bevételben, ami fedezete lehet a más adónemben keletkező bevételkiesésnek, illetve az iparűzési adó-erőképesség növekedéséből származó SZJA lemondásnak.
A hátralékok alakulása 2009. szeptember 30-án:
 
 
 
Adónem
 
Nyitó hátralék 2009. január 1-én EFt
 
Folyó évben keletkezett tartozás összege EFT
 
Nyitó hátralékból még fennálló tartozás EFt
 
Összes hátralék EFt
 
Ebből:
 
nem esedékes tartozás
 
esedékes tartozás
Építményadó
7.497
9.163
4.394
13.557
0
13.557
Telekadó
1.076
1.522
843
2.365
104
2.261
Magánszemélyek kommunális adója
6.219
5.712
4.659
10.371
165
10.206
Idegenforgalmi adó
877
1.226
0
1.226
0
1.226
Iparűzési adó
50.573
65.987
25.656
91.643
9.747
81.896
Gépjármúadó
14.833
22.920
10.756
33.676
669
33.007
Talajterhelési díj
69
138
60
198
0
198
 
Tőketartozás összesen:
 
81.144
 
106.668
 
46.368
 
153.036
 
10.685
 
142.351
 
Az összes hátralék összege magába foglalja az előző évből még fennálló hátralék-, és az évközi előírások pénzügyileg még nem rendezett összegét. Az év eleji nyitó állomány az eddig megvalósult behajtási cselekmények, illetve más pénzügyi műveletek következtében 34,8 millió Ft-tal csökkent. Jelentős viszont az ez évben keletkezett hátralék növekedése, melynek legnagyobb hányadát az iparűzési adó és a gépjárműadó hátralékának növekedése teszi ki. Az utolsó negyedév fontos feladata a jelenleg is folyó behajtási cselekmények eredményeként a hátralék összegének csökkentése.(Elemzést készítette: Enyedi László osztályvezető.)
 
Az előző évi költségvetési kiegészítések, visszatérülések között megjelenő összeg egyrészt a 2008. évi jövedelemkülönbség, másrészt a 2008. évi normatíva elszámolásából származik.
 
A támogatás értékű működési bevételek között jelenik meg a mezőőri szolgálat működéséhez igényelt agrártámogatás (3.285 E Ft) , az Európai Parlamenti választásokra leutalt támogatás 3.287 E Ft összege, a térségi közmunkaprogramra a vizsgált időszakig megkapott támogatás (9.300 E Ft), a támogató szolgálat működésére leutalt összeg (8.850 E Ft), a mammográfiai vizsgálatra kapott támogatás 718 E Ft összege, a Blaha úti épület felújítására leutalt támogatás összege (7.425+2.375 E Ft), a megelőlegezett gyermektartásdíj bevétel (1.626 E Ft), a mozgáskorlátozottak közlekedési támogatása (3.230 E Ft), a közhasznú foglalkoztatottak után megigényelt támogatások (5.820 E Ft) és a társulási normatív bevételek összege (22.090 E Ft). Itt jelenik meg az uniós forrásból megvalósuló Kompetencia alapú oktatáshoz leutalt előleg 28.700 E Ft összege, továbbá a CKÖ HEFOP-os és TÁMOP-os pályázatára leutalt 7.133 E Ft összegű támogatás, illetve a Térségi Humánsegítő Szolgálat szintén uniós támogatása 5.394 E Ft összegben.
 
A felhalmozási célú bevételek teljesülése 36,75 %. Itt kerültek megtervezésre a nyertes beruházásainkhoz kapcsolódó pályázati támogatások összegei. A vizsgált időszakban megérkezett a Kirendeltség akadálymentesítéséhez kapcsolódó támogatási összeg (8.426 E Ft+375 E Ft), az AROP program előlege 4.933 E Ft összegben, a Selyem út III. ütemének pályázati támogatása (34.276 E Ft), valamint a CKÖ uniós forrásból megvalósuló pályázatához kapcsolódóan 770 E Ft. Központi költségvetési szervtől érkező támogatásként jelent meg 6.953 E Ft összegben a VIVARO gépjármű beszerzésre nyert támogatás, illetve a konferenciaközpont kialakítására nyert 8.000 E Ft összegű pályázati pénz. Központosított támogatásként érkezett a belvíz V. ütemhez kapcsolódó támogatás 76.120 E Ft összegben, valamint a Lévai és Kálvin út felújításához nyert 6.299 E Ft.
A Térségi Szociális Gondozási Központnál a beköltözési hozzájárulás és a közérdekű kötelezettségvállalás befolyt összege szeptember 30-ig 4.063 E Ft, mellyel szemben 1.151 E Ft beköltözési hozzájárulás került visszautalásra.
A lakossági útépítésekkel kapcsolatban 11.500 E Ft tervezett összegből 3.128 E Ft érdekeltségi hozzájárulás, a csatorna érdekeltségi hozzájárulás esetében a 17.177 E Ft összegű tervvel szemben 11.130 E Ft a befolyt összeg. Az útépítésekkel kapcsolatos érdekeltségi hozzájárulás alacsony teljesítésének oka, hogy ezen összeg csak az előző évekről áthúzódó részlettörlesztéseket tartalmazza. A 2009. évre ütemezett új utak építéséhez kötődő lakossági hozzájárulás tervezett összege 5.500 E Ft, melynek pénzügyi realizálása év végéig várható.
 
A kölcsönök visszatérülésénél a teljesítés 34,97 %. A teljesítésben szerepel a lakosságnak nyújtott lakáshitel, belvízhitel esedékes visszafizetés összege, amely az időarányos felett teljesült. A lakáshitel esetében a teljesítés 77 %-os, a belvízhitel visszafizetésnél 85 %, mely azzal magyarázható, hogy a behajtási cselekmények kedvező alakulása mellett befizetésre kerültek még pluszként olyan tartozások, amelyek későbbi esedékességűek, de az ügyfél ingatlanértékesítés, vagy hitelfelvétel miatt rendezte fennálló tartozását.
 
A finanszírozási műveleteknél került megtervezésre az egyensúly biztosítására 54.000 E Ft működési célú hitel felvétel, azonban a hitel igénybevételére eddig nem volt szüksége az önkormányzatnak. Itt került megtervezésre és itt jelentkezik teljesítésként a kibocsátott kötvény befektetéséből származó bevétel összege is.
 
A Polgármesteri Hivatal három-negyedéves működési kiadásainak teljesítése a módosított előirányzathoz viszonyítva 74,61 %, melyet az alábbi táblázat szemléltet.
                                                                                                                                               Adatok E Ft-ban
 
Megnevezés
 
Módosított előirányzat
 
Teljesítés
 
%
Személyi juttatás
399538
273619
68,48
Járulékok
121615
77786
63,96
Dologi kiadás
391202
357554
91,39
Tám.értékű műk.kiadás
18643
15202
81,54
Műk.c.peszk.átad.ÁH-on kívülre
146453
111758
76,31
Társ.szoc.pol.és egyéb juttatás
275598
173632
63,00
 
Működési kiadás össz.
 
1353049
 
1009551
 
74,61
 
Az egyes kiadások alakulását az alábbiak jellemzik:
 
A kiemelt előirányzatoknál a személyi juttatás teljesítése 68,48 %.A személyi juttatásokat és a hozzá kapcsolódó járulékokat vizsgálva megállapítható, hogy a háromnegyedév során jelentős megtakarítás mutatkozik.
Megtakarítást eredményeztek:
  • a hivatalon belüli belső átcsoportosítások,
  • továbbá nyugdíjazás miatt két köztisztviselő távozott a hivatalból és a helyükre felvett fiatal kollégák bére jóval alacsonyabb a távozó kollégák bérénél,
  • az építéshatóságról közös megegyezéssel 2009. május hónapban távozó kolléga helyére a munkaügyi központ által 100 %-ban támogatott pályakezdő került,
  • a költségvetési rendelet II. számú módosításával került beépítésre a közszférában dolgozók részére jogszabály által megállapított kereset-kiegészítés egész évre járó összege. 2009. július 1. napjától a kormányrendelet ismételt módosítására került sor, melynek értelmében a havi kereset-kiegészítés ettől az időponttól nem jár minden dolgozó részére. Torzítja a %-os teljesítést, hogy az előirányzatok között szerepel minden közszférában dolgozóra vonatkozóan a kereset-kiegészítés összege, ugyanakkor a teljesítéseknél csak 6 hó jelenik meg.
  • A közcélú foglalkoztatás szintén torzítja a teljesítési adatokat, hiszen 2009. április 1 napjától indult a tényleges foglalkoztatás, így a vizsgált időszakban csak 5 havi bér és járulék kifizetés jelentkezett a teljesítési adatok között.
 A dologi kiadás teljesítése meghaladja az időarányos tervezett összeget, a teljesítés a módosított előirányzathoz képest 91,39 %. Ezt a tételt jelentősen torzítja az intézményeink részére előző évről áthúzódó kiutalatlan támogatás teljesítése, melynek összege 32.648 E Ft. Ezen tétel kifizetéskor az egyéb folyó kiadások között jelentkezik, előirányzata azonban nem itt van megtervezve, hanem a pénzmaradványban.
 
A Polgármesteri Hivatal egyes szakfeladatait vizsgálva az alábbi megállapításokat tehetjük:
 
·     A hivatal működésére a vizsgált időszakban mindenképpen a takarékos gazdálkodás volt jellemző, melyet a konkrét számok is igazolnak. A vizsgált időszakban a megtervezett dologi kiadások Áfa nélküli összege 78,65%-ban került felhasználásra. A korábbi években a tervezetthez képest mindig jelentős túllépésre került sor az igazgatás szakfeladaton az irodai papír, irodaszer, nyomtatvány beszerzéseknél, ez a vizsgált időszakban időarányosan teljesült, ugyanakkor a festék, festékpatron beszerzés 81%-ban teljesült.
·     A szolgáltatásokon belül túllépés a postai szolgáltatás költségénél jelentkezett, ahol a teljesítés eléri a 98%-ot. Ez a túllépés abból adódik, hogy a helyi adó fizetéséhez kapcsolódó csekkek és határozatok –lakosság részére történő - kézbesítése postai úton történt, melynek költsége elérte a 680 E Ft-ot, illetve a helyi adófizetés határidejéhez kapcsolódóan (2009. március 15.) a lakosság részéről csekken történő befizetések költsége is meghaladta a 600 E Ft-ot. 
·     A gázenergia kiadás teljesülése az időarányost meghaladja, de a szezonalitásnak megfelelően alakult. A villamos energia szolgáltatás díjának teljesülése az időarányos alatt van, melynek indoka, hogy a szolgáltató a hivatal részére ebben az évben még elszámoló számlát nem állított ki.
·     A különféle dologi kiadások közül a reklám és propaganda kiadások teljesülése meghaladja az időarányos teljesítést.
·     A kötvényforráshoz kapcsolódóan március 31-én és szeptember 30-án került sor kamatfizetésre 24.074 E Ft és 7.100 E Ft összegben. A kötvény után fizetendő alacsony kamatlábnak köszönhetően a tervezetthez képest a kamatkiadásoknál több, mint 14.000 E Ft megtakarítás realizálható.
·     A Tourinform Iroda dologi kiadásai a vizsgált időszakban nem a valós képet mutatják, ugyanis az előirányzatok közé a IV. számú rendeletmódosítással kerül beépítésre az Augusztus 20-ai rendezvényre tartalékban megtervezett 3.500 E Ft. Az iroda által képviselt és szervezett rendezvények az alábbiak voltak: Utazás Kiállításon, FEHOVA Kiállításon, Győri-Szombathelyi Pláza Túrán, Nemzeti Vágtán történő részvétel, a Sajt és Túrófesztivál, valamint az Augusztus 20-ai rendezvény megszervezése és lebonyolítása. Ezen rendezvények és a hozzá kapcsolódó tájékoztató kiadványok, reklámanyagok költsége meghaladta a tervezett összeget. Az iroda telefonköltségének a teljesítése meghaladja a rendelkezésre álló éves keretet. Az év hátralévő időszakában az iroda dolgozóinak takarékos gazdálkodással törekedni kell a költségek csökkentésére.
·     A Polgárvédelem szakfeladat dologi kiadásainál túllépés a készletbeszerzéseknél mutatkozik.
·    A városgazdálkodás szakfeladat dologi kiadása több, mint 85 %-ban teljesült a vizsgált időszakban, ezen belül a városfenntartási és üzemeltetési feladatokra a rendelkezésre álló keret közel másfélszeresét fordítottuk.
·     A kisegítő szolgálat szakfeladat dologi kiadásai összességében időarányosan állnak, ugyanakkor járműjavításra és a hozzá kapcsolódó anyag-és készlet beszerzésre a rendelkezésre álló keret több, mint kétszeresét fordítottuk.
·     A vízi közmű hitelhez kapcsolódó kamatkiadás teljesülése meghaladja az időarányost. Az év végéig jelentkező kb. 1.700 E Ft többlet kamatkiadás forrása a csatorna érdekeltségi hozzájárulás befizetések lekötéséből származó plusz kamatbevétel lehet. Az érdekeltségi hozzájárulás lekötéséből 16.000 E Ft kamatbevétellel számoltunk a költségvetés tervezésekor, mely a vizsgált időszakban már 100%-ban teljesült.
·     A települési hulladékszállítás szakfeladaton a Gyomaközszolg Kft. részére szemétszállítás díjkompenzációja címen bruttó 18.055 E Ft került kifizetésre, amely az időarányoshoz képest közel 1.000 E Ft megtakarítást jelent. Illegális hulladéklerakók felszámolására és lomtalanításra 5.000 E Ft-ot terveztünk a költségvetésben, mellyel szemben a tényleges teljesítés meghaladja a 8.500 E Ft-ot (lomtalanítás 5.400 E Ft, illegális hull. felszám. 830 E Ft, Hősök útja végén felhalmozott illegális szemétlerakó megszűntetése 2.300 E Ft). A hiányzó forrás a belvíz-kárelhárítás szakfeladatról történő átcsoportosítással lesz biztosítva.
 
A támogatásértékű működési kiadások 81,54 %-on teljesültek, itt jelenik meg többek között a hulladéklerakó üzemeltetéséből származó bérleti díj bevétel önkormányzatok részére történő átadásának összege.
 
A működési célú pénzeszköz átadások között a vizsgált időszakban az alábbi tételek jelentek meg: A Liget Fürdő Kft. 2009. május 31-ig 30.420 E Ft-ot használt fel a rendelkezésére álló keretből, majd júniusban további 7.200 E Ft-ot hívott le. A vezetőváltást követően vállalt 10.000 E Ft-os önkormányzati támogatás csökkentés értelmében a Fürdő rendelkezésére álló, fel nem használt önkormányzati támogatásának összege 380 E Ft. Itt jelenik meg továbbá az orvosi ügyeletre, helyi buszközlekedésre, a Déryné Közösségi Ház működésére átadott támogatás, a Katona József Művelődési Központ részére az átszervezésig biztosított támogatási összeg, a bölcsődei- és óvodai feladatellátásra, valamint a Civil, a Sport és Ifjúsági alapból az egyéb non-profit szervezeteknek megítélt pénzösszegek időarányos része. Az Idegenforgalmi Alap terhére összesen 2.630 E Ft került kifizetésre az alábbi pályázók részére:

·         Irimiás Róbert 400.000 Ft
·         Pájer Sándor 300.000 Ft
·         Suttyomba Alapítvány 1.000.000 Ft
·         Trendl Kft. 400.000 Ft
·         Zöld-Ép-Ker Kft. 200.000 Ft
·         Kner Tánc-Sport Egyesület 49.536 Ft
·         Szarka Ildikó 53.879 Ft
·         Szarka Zsolt 116.049 Ft
·         Körösmenti Táncegyüttes Alapítvány 110.536 Ft.
A rendelkezésre álló 3.300 E Ft összegű keretből 670 E Ft nem került felhasználásra.
 
2009. szeptember 30-áig felújítási munkákra a hivatal 86.369 E Ft összeget fordított, azaz a módosított előirányzat közel 71 %-át. A felújítások között teljesült:
 
  • A Kirendeltség épületének felújítása 28.143 E Ft összegben,
  • a Lévai és Kálvin út felújítása (12.599 E Ft),
  • Fűzfás-zugi lejáró útalap felújítása (575 E Ft),
  • Kiss Lajos üdülőtelepi út felújítása (1.439 E Ft),
  • Belterületi utak kátyúzása, javítása (2.500 E Ft),
  • Dobó úti járda felújítása (795 E Ft),
  • megtörtént pályázati pénzből a Blaha úti Idősek Klubjának rendbetétele (9.900 E Ft),
  • megvalósult a Katona József Művelődési Központ fűtéskorszerűsítése (3.544 E Ft),
  • a Déryné Művelődési Ház nagytermének pályázati pénzből történő átalakítása (7.850 E Ft),
  • szivattyú és keverő felújítás történt a szennyvíztisztító telepen 1.300 E Ft értékben,
  • csatorna-fedlap és tolózár cserére, valamint az üzemeltetett közművagyonon végrehajtott rekonstrukciós munkák több,  mint 11.000 E Ft összegben
  • Zeneiskola nyílászárók cseréje (1.000 E Ft),
  • sor került továbbá járda, játszótér és óvoda felújításra.
 
 Fejlesztési kiadások alakulása:
 
A vizsgált időszakban a tervezett beruházások 41,51 %-ban teljesültek. A nagyobb beruházásaink, úgy mint a belvíz V. ütem, a Magtárlaposi beruházás folyamatban vannak, de a projektekhez kapcsolódó tényleges kifizetések az utolsó negyedévben fognak jelentkezni. A vizsgált időszakban szakfeladatonként az alábbi fejlesztési tételek jelentkeztek:
Kisegítő mg-i szolg. szakfeladat:
Köztéri szobrok, emlékművek tervezési díja 180 E Ft + áfa
Kolmann közpark engedélyezési terve 480 E Ft + áfa
Tudás kútja szivattyú csere 92 E Ft + áfa
Útépítés szakfeladat:
Gye-Hunya összekötő út engedélyezés, tervezés, kivonási mterv bruttó 10.810 E Ft
Sebes Gy. burkolatmegerősítés és 46-os főút teherment. terv kész. 1.065 E Ft + áfa
Selyem utca buszmegálló pár építése és útép. közzétételi díja 416 E Ft + áfa
Fő úti és Bajcsy úti kerékpárút tervének átdolg. bruttó 428 E Ft
Népliget úti útszélesítés, parkolóép. 657 E Ft + áfa
Nagylaposi új buszváró 150 E Ft + áfa
Hősök úti parkoló ép. tervezése, ép.engedély 293 E Ft + áfa
Igazgatás szakfeladat:
Hivatal, Sportcsarnok, Fürdő fűtéskorszerűsítés megval. 900 E Ft + áfa
Számítógép vásárlás (anyakönyvvezető), vírusvédelem 515 E Ft + áfa
Digitális térkép 803 E Ft + áfa
AROP szervezetfejlesztési tanulmány 729 E Ft + áfa
Elektronikus döntéstámogató rendszer 500 E Ft + áfa
Vízkárelhárítás szakfeladat:
Belvíz V. ütem (ajánlattevői műszaki dok., közbeszerzési elj. díja, mérnöki tev., művezetés) 2.958 E Ft + áfa
Belvíz V. ütem kivitelezés részszámla 51.062 E Ft + áfa
Belvíz II. ütem tervezői művezetés, vízjogi eng. 740 E Ft + áfa
Ár-és belvíz védekezési tervek felülvizsg. 450 E Ft + áfa
Hullámtéri bekötőcsatorna 3.341 E Ft + áfa
Külterületi holtág rehab. tervezési munkák 11.850 E Ft + áfa
Városgazdálkodás szakfeladat:
Ingatlan vásárlások 1.200 E Ft
Szennyvízelvezetés és kezelés szakfeladat:
Szennyvízcsatorna hálózat bővítése (Áchim és Endrődi utcák) 259 E Ft + áfa
Temetkezés szakfeladat:
Temető bővítés 1.230 E Ft + áfa
Fürdő szakfeladat:
Orvosi tanulmány elkészítésének díja (pályázat) 2.500 E Ft
Uszoda hőcserélő rendszer végszámlája 732 E Ft + áfa
Erzsébet Liget parkoló építés és pótmunka 3.584 E Ft + áfa
Cigány Kisebbségi Önkormányzat:
Nyomtató, notebook, projektor, videokamera 642 E Ft + áfa
Térségi Humánsegítő Szolgálat:
Informatikai pályázat tesztkészlet, számítógép, notebook és szoftver: 941 E Ft + áfa
 
 
 Felhalmozási célú pénzeszköz átadások:
A felhalmozási célú pénzeszköz átadásoknál lakossági közmű visszatérítések jelentkeznek (2.786 E Ft), továbbá beköltözési hozzájárulás visszafizetés (1.151 E Ft), első lakáshoz jutók támogatása 680 E Ft összegben, belvízkár támogatás 200 E Ft, a Holtág egyesületek részére nyújtott támogatás 4.688 E Ft összegben, itt jelenik meg az otthonteremtési támogatás címén átadott 1.710 E Ft, továbbá a Zöldpark Kft. részére tárgyi eszköz beszerzésre biztosított 1.305 E Ft összeg.
 
 
Kölcsönök nyújtása:
A kölcsönök között jelenik meg a Gyomaszolg Ipari Park Kft. részére az Ipari Park beruházás terv készítéséhez nyújtott 3.120 E Ft összegű és az Ipari Park infrastruktúra fejlesztéshez biztosított 5.246 E Ft összegű tulajdonosi kölcsön,  a Tulipános Óvoda részére biztosított 400 E Ft, itt jelenik meg 1.360 E Ft összegben 5 fő részére nyújtott fiatal házasok lakáskölcsöne, illetve 3.183 E Ft összegben teljesült a vizsgált időszakban a közköltséges temetés címén nyújtott kölcsön. Segély megelőlegezésére 498 E Ft-ot fizetett ki az Önkormányzat a vizsgált időszakban. A Vállalkozásfejlesztési Alap terhére 6.000 E Ft összegben nyújtott az önkormányzat visszatérítendő támogatást a Leontex Kft. részére munkahelyteremtés (12 fő) céljából.
 
 
Tartalék:
A tartalékok között olyan tételek szerepelnek, melyek a felhasználást követően a következő rendelet módosítások során kerülnek a megfelelő kiadás helyekre. Itt kerültek többek között megtervezésre az önkormányzat 2009. évre eső gazdasági programjában meghatározott fejlesztési elképzelések saját erő összegei, a kibocsátott kötvény 2009. évben fel nem használt része, a hulladéklerakó perköltsége címen elkülönített összeg, illetve csatorna érdekeltségi hozzájárulás címen befizetett összegek.
 
 
 

 
A Polgármesteri Hivatalhoz tartozó önállóan működő intézmények költségvetésének alakulása 1 – 9. hóban

Adatok E Ft-ban
Megnevezés
Személyi juttatás
Járulékok
Dologi kiadások
 
Módosított ei
Teljesítés
Módosított ei.
Teljesítés
Módosított ei.
Teljesítés
Térségi Humánsegítő
26650
17896
8208
5510
10522
7296
Határ Győző      Városi Könyvtár
13596
9241
4214
2811
8068
5177
Városi Alapfokú Műv.okt.Int.
39071
28118
12070
8291
12002
7267
Tájház, Katona József Művelődési Központ
9213
5890
2902
1852
12662
7951
Cigány Kisebbségi Önk.
4494
2688
1386
750
3146
2392
Német Kisebbségi Önk.
 
 
 
 
1254
452
 
Térségi Humánsegítő Szolgálat
A Térségi Humánsegítő Szolgálat gazdálkodását nagyban befolyásolja a folyamatban lévő TÁMOP pályázat.
A pályázathoz kapcsolódó kiadások teljesültek és a bevételi forrás kiutalása is megtörtént a támogató szervezet részéről.
 
A költségvetési bevételek teljesítése időarányosan 65,20 %-ot mutat.
Ezen belül a támogatások 64,81 %-on teljesültek - melyet befolyásolnak az intézmény gazdálkodásához kapcsolódó társulási normatíva bevételek, melyek 55,32 %-on teljesültek (a kistérség az első félévi normatívát átutalta), s a pályázati pénzeszközök teljesítése, mely 80,54 %-ot mutat.
A saját bevételek teljesítése 83,12 %-kal az időarányosnak megfelelő.     
Az intézménynél a költségvetési kiadások az 1 – 9. havi adatok figyelembevételével 67,66 %-on teljesültek, ami az időarányos alatt teljesült. Ezen belül a személyi juttatások 67,15 %-ot, s a hozzájuk kapcsolódó munkaadói járulékok 67,13 %-ot tesznek ki, míg a dologi kiadások 69,34 %-on realizálódtak.
A takarékos gazdálkodás eredményeképp, továbbá azáltal, hogy a pályázati pénzeszközök felhasználása kiváltotta az eredeti költségvetésben megtervezett működési kiadások egy részét az intézmény összességében jól teljesítette költségvetését
 
Határ Győző Városi Könyvtár
A Határ Győző Városi Könyvtár 2008. szeptember 1. napjától kezdődően két telephellyel működik, a Kossuth u. 50. és a Blaha L. u. 21. sz. alatti könyvtárakkal.
 
Összességében megállapítható, hogy az 1 – 9. havi működési bevételek 57,67 %-kal jelentősen elmaradtak az időarányos teljesítéshez képest (mivel a Képviselő-testület ez év elején megszüntette az intézményben a tagsági díjat), míg a költségvetési kiadások teljesítése 64,17%-kal az időarányoshoz képest alacsony.
Javítja az intézmény költségvetési pozícióját az ÁFA visszaigénylésből befolyt 2.266 E Ft.
 
A kiadásokon belül a személyi juttatások (67,97 %-os), a hozzájuk kapcsolódó munkaadói járulékok (66,70 %-os) és a dologi kiadások (64,17 %-os) teljesítése az időarányoshoz képest alul maradtak.
 A dologi kiadásokon belül a villamosenergia-szolgáltatás, a víz- és csatornadíj vonatkozásában a teljesítés jelentősen elmarad az időarányoshoz képest, ezért az év utolsó hónapjában jelentős kiadás várható még.
 
Központosított támogatás keretében 278 E Ft könyvtári érdekeltség-növelő támogatásban részesült az intézmény, mely összeg könyvvásárlásra fordítható.
Városi Alapfokú Művészetoktatási Intézmény
Az intézmény 1 – . havi költségvetési kiadásainak teljesítése 70,24 % - melyek közül a személyi juttatások 72,15 %-ban, a munkaadót terhelő járulékok 68,69 %-ban, a dologi kiadások 60,55 %-ban teljesültek.
 
A dologi kiadásokon belül az időarányos teljesítést meghaladta:

·         109,40 %-on áll a kisértékű

-          amelyeket a pályázatokon nyert pénzeszközök felhasználása eredményezett
 
·         112,39 %-on áll a bérleti és lízingdíj

-          amely arányt javítani fogja a Kner TSE részére továbbszámlázandó terembérlet összege
 
·              110,50 %-on áll a belföldi kiküldetés

- az intézményvezető az intézmény költségvetésében munkába járásra éves szinten 195.840 Ft-ot tervezett, míg értekezletekre, pedagógusok továbbtanulására és telephelyre járásra összesen 304.224 Ft-ot tervezett. Ezzel szemben az év első 9 hónapjában a munkába járás időarányosan teljesült, viszont a saját személygépkocsi hivatali célra történő használata már túllépte az egész évre tervezett keretet. Az intézmény vezetőjének célszerű lenne intézkedést foganatosítania az év hátralévő részében a kiküldetési költségek csökkentése érdekében vagy költségvetésében fedezetet kijelölni. ·              207,53 %-on áll a külföldi kiküldetés
-     amely egyrészt tartalmazza – az eredeti költségvetésben megtervezett - Jenei Éva és Tímár Krisztián részvételi díját a 2009. május 23 – 24. között megrendezésre került Angol Táncszövetség Világkongresszusán nettó 168.925 Ft összegben; másrészt - a költségvetésbe be nem tervezett - prágai út költségeit nettó 453.653 Ft összegben. Az intézmény vezetőjének költségvetésében fedezetet kell teremtenie ezen tétel vonatkozásában a túlteljesítésnek 322.578 Ft erejéig.
 
Összességében tekintve az intézmény dologi kiadásait - amely ugyan 60,55 %-on teljesült -, megállapítható hogy a fenti túllépések ellenére százalékos aranyban megfelelő a teljesítése, mivel a közműszolgáltatók elszámoló számláikat még nem készítették el, ezért az év utolsó hónapjaiban jelentős teljesítés várható.
 
Az intézmény működési bevételei 63,23 %-ban az időarányostól kissé elmaradtan teljesültek, ezen belül viszont a térítési díjak befizetése 77,56 %-ot tesz ki.
 
Katona József Művelődési Központ, Endrődi Tájház és Helytörténeti Gyűjtemény
 
Az Endrődi Tájház és a Katona József Művelődési Központ 2009. március 1-i egyesülésével jött létre önállóan működő költségvetési szervként a Katona József Művelődési Központ, Endrődi Tájház és Helytörténeti Gyűjtemény.
 
Összességében megállapítható, hogy a működési bevételek 76,79 %-kal az időarányos teljesítéshez képest megfelelő, míg a költségvetési kiadások teljesítése 62,70 %-kal kissé elmaradt az időarányoshoz képest.
Javítja az intézmény költségvetési pozícióját az ÁFA visszaigénylésből befolyt 1.171 E Ft.
 
A kiadásokon belül a személyi juttatások (63,93 %-kal), a hozzájuk kapcsolódó munkaadói járulékok (63,82 %-kal) és a dologi kiadások (61,55 %-kal) kissé alatta maradtak az időarányos teljesítéshez képest.
A dologi kiadásokon belül a:
- lapkiadás vonatkozásában: a szakmai tevékenységhez igénybevett szolgáltatás 86,67 %-kal meghaladja az időarányos teljesítést;
- múzeumi tevékenység vonatkozásában: a szakmai anyag beszerzés 109.99 %-kal jelentősen meghaladja az időarányos teljesítést.
A fűtési szezon beindulásával a dologi kiadásokon belül a Katona József Művelődési Központ vonatkozásában a közüzemi díjak jelentős teljesítést eredményeznek majd.
Az intézmény működési bevételeit jelentős mértékben javította a vizsgált időszakban teljesült 582 E Ft tájház bevétel, valamint az 1.888 E Ft művelődési központ bevétele (ezen összegből jelentős hányadot képvisel az Alapfokú Művészetoktatási Intézmény által fizetett bérleti díj).
 
(Az önállóan működő intézmények vonatkozásában a beszámolót készítette Rávainé Szujó Tünde pénzügyi ügyintéző).
 
Gyomaendrőd Város Német Kisebbségi Önkormányzata
 
Gyomaendrőd Város Német Kisebbségi Önkormányzata 2009. szeptember 30-ig bevételi előirányzatát a pénzmaradvány figyelembe vételével 100,5 %-ban, kiadási előirányzatát pedig 36 %-ban teljesítette.
Az Önkormányzat általános működésre 571 E Ft összegű állami támogatást, valamint 182 E Ft összegű feladatarányos támogatás kapott a vizsgált időszakban. 107 E Ft saját bevétele képződött a saját Sváb Bál belépőből, valamint 30 E Ft –tal támogatta a Békés Megyei Önkormányzat a 2009. február 7-i hagyományőrző sváb batyus bál szervezési költségeit.
A Kisebbségi Önkormányzat a rendelkezésére álló mintegy 809 E Ft összegű bevételét a novemberben megrendezésre kerülő Békés Megyei Kulturális Nap megszervezésére tartalékolja. A Magyarországi Nemzeti és Etnikai Kisebbségekért Közalapítványhoz erre a célra benyújtott pályázatán 100 E Ft támogatást nyert. A Kisebbségi Önkormányzat német anyanyelvi táborra beadott pályázata nem nyert, a tábor nem került megszervezésre, a tervezett 200 E Ft saját erő átcsoportosításra került a Békés Megyei Kulturális Nap felmerülő költségeire.
 
Gyomaendrőd Város Cigány Kisebbségi Önkormányzata
Gyomaendrőd Város Cigány Kisebbségi Önkormányzata 2009. szeptember 30-ig a bevételi előirányzatát 74,4 %-ban   teljesítette, a kiadásai 70,2 %-ban teljesültek.
2009. évre vonatkozóan általános működésre az állam éves szinten 571 E Ft támogatást biztosít, valamint pályázat útján feladatalapú támogatásként 256 E Ft illeti meg Gyomaendrőd Város Cigány Kisebbségi Önkormányzatát. A működésre átvett pénzeszközök 70,5 %-ban teljesültek. A felhalmozási célra biztosított átvett pénzeszköz 100 %-ban teljesült. A saját bevétel 103 %-ban teljesült.
A személyi juttatások kifizetése 59,8 %-ban, a járulék kifizetés 54,1 %-ban, a dologi kiadások 76 %-ban teljesültek. A tervezett fejlesztési kiadások 100 %-ban teljesültek a TÁMOP program keretében.
A Cigány Kisebbségi Önkormányzat háromnegyed éves gazdálkodása rendezett. A TÁMOP 5.2.5 projekt megvalósítását a támogatási szerződés alapján kiutalt támogatás folyamatosan biztosította. A Kisebbségi Önkormányzatnak fedezethiány miatti kifizetetlen számlája nincs. Problémát jelent továbbra is, hogy a HEFOP 2.2.1 „Együtt könnyebb” program előfinanszírozása miatt Gyomaendrőd Város Önkormányzata felé jelenleg is fennáll 629 E Ft összegű tartozás, melyre a Kisebbségi Önkormányzatnak forrást szükséges kijelölni.
(A kisebbségi Önkormányzatok vonatkozásában a beszámolót Ugrainé Gróf Éva pénzügyi ügyintéző készítette.)
 
A város utolsó negyedéves gazdálkodását, likviditási helyzetét jelentős mértékben befolyásolják azok a folyamatban lévő beruházásaink, melyeknek pénzügyi rendezésére október, november és december hónapokban kerül sor (Magtárlaposi fogyatékosok nappali klubjának kialakítása, Belvíz V. ütem, Hősök útja felújítása, járdaépítés, 4 + 1 utca építése, felújítása, Sportcsarnok padlózatának felújítása, Zöldpark Kft. eszköz beszerzése). A fejlesztésekhez kapcsolódóan az önkormányzatnak nemcsak az önerőt kell biztosítania, hanem a pályázati támogatások összegét is több hónapra meg kell előlegezni.
 
A város likviditási helyzetét tovább nehezítik a júliusi és az októberi normatíva lemondások, melynek összege összesen 68.000 E Ft.  A júliusi lemondások összege a  szeptemberi állami támogatásból levonásra kerültek, az októberi lemondások pénzügyileg december hónapban fognak realizálódni, ugyanis a Kincstár ekkor fogja a nettó támogatásunkat csökkenteni a lemondás összegével.
 
Az iparűzési adóerő képességünk növekedésének hatására közel 48.000 E Ft összegű SZJA kiegészítésről kellett lemondanunk, melynek forrásául a költségvetés tartalékában megtervezett 35.000 E Ft, és a többlet iparűzési adóbevétel szolgál.
 
Intézményeink esetében is igen jelentős a tanulói és az ellátotti létszám csökkenéséből adódó tényleges normatíva lemondás. A szociális ágazatban a Térségi Szociális Gondozási Központnál összességében 11.500 E Ft volt a lemondás összege, melyből a házi segítségnyújtással kapcsolatban 40 főröl mondott le az intézmény (6.840 E Ft), továbbá a bentlakásos intézményi ellátás esetében júliusban 2 főről, októberben  5 főről történt lemondás. Az alapnormatívákkal kapcsolatban történt lemondáshoz társulási normatíva lemondás is párosult.
Az oktatási intézményeknél összességében 6.500 E Ft normatíva lemondás történt, mely a tanulói létszám csökkenéséből adódik.  A normatíva lemondásból adódó bevétel kiesést az intézményeknek saját költségvetésükből szükséges kigazdálkodni, melyhez az év hátralevő részében is szigorú, megfontolt gazdálkodást kell folytatnunk. Az elkövetkező időszakban minden intézménynek fokozott figyelmet kell fordítania a tervezés során a normatíva alapjául szolgáló létszám minél pontosabb megállapítására. Figyelembe kell venni az évek óta tartó demográfiai hullámváltozásokat, és az elmúlt évek tapasztalatát, melynek alapján a várható tanulói és  ellátotti létszámhoz tartozó optimális pedagógus és dolgozói létszám kerülhetne megtervezésre.
.
Az önállóan működő és gazdálkodó intézmények szöveges beszámolói
 
A Kis Bálint Általános Iskola és Óvoda intézményfinanszírozásának alakulása
 
2009. szeptember 30-ig
 1. Az intézmény működési támogatásának alakulása
 2009. január 1. és 2009. szeptember 30-a között
 
                                                                                   Eredeti előirányzat                    Teljesítés
Önkormányzati támogatás 01.01.-09.30.                        275 802 000                             194 290 720
- szeptember havi nettó bér                                                                                                   8 673 461
- várható normatíva visszafizetési kötelezettség                 2 319 184
- 23/2009. OKM rendeletből fel nem használt összeg         1 304 000
- kereset-kiegészítés változása miatti módosítása              4 458 546
+ tankönyvbeszerzés miatti látszólagos költségkiesés                                                         5 100 000
Módosított támogatás                                                   267 720 270
Időarányos támogatás                                                  200 790 203
Módosított teljesítés                                                                                                          190 717 259
 
Alulfinanszírozás 10 073 eFt
A látszólagos alulfinanszírozást okozó tényezők ismertetésére a következő alpontokban kerül sor.
  
2. Bevételi források alakulása 
 
2.1 Alaptevékenység bevételei
 
Az intézmény működési bevételei szeptember 30-ig 15 831 eFt összegben teljesültek, mely 0,77%-kal haladta meg, időarányos előirányzatát.
A saját bevételek alakulását a következő táblázat szemlélteti.
Megnevezés
ebből
Gyomae.
Csárdasz.
Előirányzat megoszlása
20 959
20 599
360
Időarányos előirányzat
15 701
15 449
252
 
 
 
 
Teljesítés megoszlása
15 881
15 638
243
 
 
 
 
 
 
 
Időarányos előir-tól való eltérés
 
 
 
180
 
 
 
189
 
 
 
-9
%-os teljesítés
75,77%
 
 
 
 
 
 
Az intézményi ellátási díjak, valamint az alkalmazottak térítéséből származó bevétele az időarányosnak megfelelő.
A tankönyvek értékesítésből származó bevétel 212 eFt-tal haladta meg előirányzatát.
2.2 Átvett pénzeszközök, pályázatok 
2009. szeptember 30-ig megnyert és folyósított pályázataink a következők:
            - EU költségvetésből származó átvett működési célú lehívott forrásaink:
- HEFOP 3.1.3 „Kompetencia alapú oktatás bevezetése a Kis Bálint Általános Iskolában” elnevezésű pályázatból lehívott forrás összege                                                                              30 eFt
- HEFOP 2.1.5B „Halmozottan hátrányos helyzetű tanulók integrált nevelése” elnevezésű konzorciumos pályázatból lehívott forrás összege                                                     362 eFt
- HEFOP 2.1.9 „Halmozottan hátrányos helyzetű tanulók nyári fejlesztő- és szabadidős tevékenysége a Zánkai Gyermek – és Ifjúsági Centrumban” elnevezésű pályázatból lehívott forrás összege
                                                                                                                                 3 800 eFt
            - Elkülönített állami pénzalaptól átvett működési célú pénzeszközeink:
- Tempus Közalapítvány Útravaló ösztöndíj pályázat                                                         311 eFt
- Békés Megyei Közoktatási Közalapítványtól átvett pénzeszköz óvodai és iskolai rendezvények szabadidős és kulturális programok támogatására                                                             142 eFt
- Békés Megyei Közoktatási Közalapítványtól átvett pénzeszköz könyvtárfejlesztés támogatására
                                                                                                                                   168 eFt
 
A sajátos nevelési igényű gyermekekkel, tanulókkal foglalkozó gyógypedagógiai pótlékra jogosultak támogatásáról és az osztályfőnöki pótlékra jogosultak támogatásáról szóló 19/2009.(IV.2.) OKM rendelet alapján nyert támogatás 544 eFt, mely az eredeti költségvetésbe beépítésre is került.
Az integrációs rendszerben részt vevő intézményekben dolgozó pedagógusok anyagi támogatásának részletes szabályairól szóló 36/2008.(XII.23.) OKM rendelet alapján elnyert támogatás 1 261 eFt.
A 23/2009. (V.22.) OKM rendelet alapján elnyert támogatás 1 304 eFt összegben az integrációs pedagógiai rendszer támogatatásár
3. Kiadások alakulása
3.1 Személyi jellegű juttatások és munkaadókat terhelő járulékok alakulása
A személyi jellegű juttatások alakulását a következő táblázat szemlélteti, külön kiemelve a csárdaszállási telephely eddigi költségeit.
Megnevezés
ebből
Gyomae.
Csárdasz.
Előirányzat megoszlása
180 987
179 774
1 213
Időarányos előirányzat
135 740
134 831
910
 
Teljesítés megoszlása
128 371
127 630
741
 
 
 
 
Időarányos előir-tól való eltérés
 
 
 
7 369
 
 
 
7 201
 
 
 
169
%-os teljesítés
70,93%
 
 
 
A fenti táblázat alapján látható, hogy a teljesítés időarányos előirányzatához képest 4,07 %-kal maradt el, melyet a következőkben felsorolt kötelezően kifizetendő tételek későbbi teljesítése okoz:
- a jubileumi jutalom kifizetése október hónapban realizálódik (3 492 eFt),
- minőségi kereset kiegészítés kifizetése október hónapban esedékes, mikor a megállapodások megkötésre kerülnek a team-tagokkal,
- pedagógus továbbképzés, szakvizsga normatíva felhasználása a 2009/2010-es tanév II. feléhez köthető,
továbbá várhatóan 3 325 eFt költségkiesést eredményez a 2009. évi kereset-kiegészítés kifizetésének törvényi változtatása.
A csárdaszállási telephely személyi jellegű juttatásának alakulása az időarányos előirányzatnak megfelelő.
Összességében a személyi jellegű juttatások időarányos teljesülése megfelelő.
 
 
 
A személyi jellegű juttatásokkal egyenesen arányosan változott a munkaadókat terhelő járulékok, melyet a következő táblázat szemléltet.
Megnevezés
ebből
Gyomae.
Csárdasz.
Előirányzat megoszlása
57 450  
57 073  
377  
Időarányos előirányzat
43 088  
42 805  
283  
 
Teljesítés megoszlása
39 808  
39 576  
232  
 
 
 
 
Időarányos előir-tól való eltérés
 
 
 
3 280  
 
 
 
3 229  
 
 
 
0  
%-os teljesítés
69,29%
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Év végére a 2009. évi kereset-kiegészítés kifizetésének törvényi változtatása várhatóan 1 134 eFt költségkiesést eredményez.
3.2 Dologi kiadások alakulása
A dologi kiadások alakulását a következő táblázat mutatja be.
Megnevezés
ebből
Gyomae.
Csárdasz.
Előirányzat megoszlása
65 666  
61 642  
4 024  
Időarányos előirányzat
49 250  
45 432  
3 018  
 - korrekciós tételek
3 304  
3 304  
 
Módosított időarányos előirányzat
45 946  
42 128  
3 018  
 
Teljesítés megoszlása
41 101  
39 947  
1 154  
 
 
 
 
Időarányos előir-tól való eltérés
 
 
 
4 845  
 
 
 
2 181  
 
 
 
1 864  
%-os teljesítés
65,91%
 
 
 
Megjegyzés: - A csárdaszállási telephely nélküli dologi kiadások időarányos előirányzatának kiszámítása a kiadások teljesülésével
                összhangban került megállapításra. Pl.: tankönyvbeszerzés szezonalítása miatti ideiglenes költségkiesés; gázenergia- és
                élelmiszer-beszerzés költségének 10 hónapra arányosítása)
                     - A korrekciós tételek megnevezés magába foglalja a 23/2009 OKM rendelet fel nem használt részét, s a normatíva
                visszafizetési kötelezettséget.
 
A dologi kiadások 2 181 eFt-os alulteljesítését a következő tételek okozzák:
- energia költségek eddigi kedvező alakulása,
- munkaruha megvásárlásának költsége november hónapra tehető,
- kötelező vizsgálatok (HCCP, érintésvédelem, tűzoltó készülékek vizsgálata, gázkazánok felülvizsgálata, kockázatbecslés elkészíttetése) költségei október- november hónapban realizálódik.
 
Összességében megállapítható, hogy a dologi kiadások teljesülése az időarányosnak megfelelő
  
4. Felújítási és felhalmozási kiadások alakulása
 
A 2008. évi pénzmaradvány terhére megtörtént 2 db Acer projektor beszerzése 259 eFt összegben, melyek média kocsikban kerülnek kihelyezésre, bővítve ezzel az aktív táblákkal ellátott tantermek számát, a Százszorszép óvodai tagintézmény gyermekmosdójának felújítása, valamint a Fő úti iskolaegység vakolat helyreállítása július hónapban valósul meg.
A Százszorszép óvodai tagintézmény külső vakolat helyreállítása a nyár folyamán megtörtént 2 700 eFt összegben, valamint ezzel egy időben sor került a gyermekmosdók teljes körű felújítására (nyílászáró vásárlás 113 eFt, mosdók elválasztásához műanyag válaszfal 399 eFt)
5. Összegzés
Összességében a várható előirányzat módosításokat, valamint a várhatóan felmerülő teljesítéseket figyelembe véve az intézmény egész éves gazdálkodására vetítve nem várható sem alulfinanszírozás, sem túlfinanszírozás.
 
Gyomaendrőd, 2009. október 12.
 
                                   Kondor Ildikó                                                             Ágostonné Farkas Mária
                        gazdasági int.vez. helyettes s.k.                                           intézményvezető s.k.
 
 
Rózsahegyi Kálmán Kistérségi Általános Iskola
2009. évi költségvetés 1-9 havi teljesítése.
Intézményi feladat ellátási helyek: Rózsahegyi Kálmán Általános Iskola Gyomaendrőd
                            Tagintézmény: Csárdaszállás 1-4 évfolyamos Általános Iskola
Feladat mutatók alakulása a 2009. október 01-i. statisztikai adatokkal.
 
Megnevezés
2008/2009. tanév/fő
2009/2010 tanév/fő Terv adat
2009/2010. tanév /fő tény. adat
Változás a tervhez viszonyítva
 
Gyomaendrőd 1-4 évfolyam
191
176
183
+7
Csárdaszállás 1-4 évfolyam
14
13
14
+1
Gyomaendrőd 5-8 évfolyam
223
220
210
-10
Csárdaszállás 5-8 évfolyam
0
0
0
0
Kollégium 1-8 évfolyam
27
24
22
-2
Sajátos nevelési igényű tanulók 1-8 évf.
82
79
71
-8
Int. társ. isk. járó tan. tám. 1-8 évf.
26
21
18
-4
Roma kisebbségi okt. 1-8 évf.
207
198
197
-1
Kollégium lakhatási támogatás
27
24
22
-2
 
A napközis foglalkozás, valamint az étkezők számának a tényleges alakulásáról csak az év végi elszámoláskor tudunk adatot szolgáltatni.
A 2009/ 2010. tanév beiskolázási adatai mutatják, hogy míg az alsó tagozatos évfolyamon tanulói létszámnövekedés mutatkozik, a felső tagozaton viszont a tanulói létszám csökkenés a nagyobb. A 10 fő csökkenés indoka elsősorban hogy a tanulók nevelő szülőkhöz kerültek kihelyezésre, illetve lakhelyet változtattak.
A Csárdaszállás tagintézmény költségvetés alakulása az 1-9 hóban az alábbi:
            személyi juttatások 5.549 E Ft a módosított előirányzathoz viszonyítva73,02 %
            járulékok   1632 E Ft   68,3 % ( a járulék %-os mértékű csökkenés érzékelhető)
            dologi kiadások 1.837 E Ft a módosított előirányzathoz viszonyítva 44,79 %.
            Kiadás összesen     9.143 E Ft 64,44 %
            bevételek teljesítése 8.671 E Ft 61,11 %
 

 
Kiadások alakulása:

A kiadások teljesülése intézmény szinten  219.185 E Ft 76,59 %.
 

 
Személyi juttatások  korrekciós teljesítése.

adatok E Ft-ban
Eredeti ei. éves                      147.727 E  Ft
Teljesítés:
Módosított előirányzat          161.028 E Ft
 
Korrekciós csökkentő tételek :
 
2009. évi kereset kieg. korr. tényezője
 
-2.233 E Ft
 
Kiemelt munkavégzésért járó juttatás ki nem fizetett része                                   -1.264 E Ft
 
 
 
 
Korrekciós tétel össz:                 -3.497 E Ft
 
 
Korrekcióval csökk. ei.            157.531 E Ft
 
 
1-9 havi módosított ei              118.148 E Ft
 
1-9 havi teljesítés :       117.038 E Ft E Ft
 
A személyi juttatás 1-9 havi teljesítés összege 117.038 E Ft. a módosított előirányzat 72,68 %.-a. A korrekciós tételekkel csökkentve (jogszabály módosítás miatt kereset kiegészítés kifizetés változás előirányzat csökkentés) az időarányos módosított előirányzat 1-9 havi tervezett kiadása 118.148 E Ft. A teljesítés összege 1.110 E Ft-tal kevesebb a tervezettől.
 
A munkaadókat terhelő járulékok teljesítés összege 35.593 E Ft.2009. július 01-től változott a járulék fizetés százalékos mértéke, a minimál bér kétszereséig 27 % a fizetési kötelezettség a 32 % helyett. Ezzel az intézkedéssel év végéig megtakarítás várható, előzetes számítás szerint 2.200 E Ft.
Dologi kiadásokteljesítése 72,07 % 45.714 E Ft. Gyomaendrődön a teljesítés 73,96 % Csárdaszállás tagozat dologi kiadás teljesítése 44,7 %.
Kiemelkedően magas a teljesítés Gyomaendrődön az energiaszolgáltatás kiadásoknál, a gázenergiánál 90,5% villamos energiánál 80,59 % víz és csatorna díjaknál82, 29 %.
Felhalmozási kiadások alakulása: A Népliget út 2 sz. alatti épület tervezett nyílászáró cseréje elkészült 7.800 E Ft összegben. Felújításra került a fő épületen a villámhárító 1.430 E Ft összegben. Számítástechnikai eszköz beszerzésre 925 E Ft összeget fordított az intézmény. (395 E Ft pénzmaradványból) 
 

 
Bevételek alakulása intézményi szinten 225.212 E Ft 78,09 %

Támogatás értékű működési célú bevételek 4.963 E Ft 62,94 % -ban teljesültek.
Pályázati bevétel összesen 899 E Ft
-        Útravaló ösztöndíj 276 E FT
-        Közokt. közalapítvány.    623 E Ft (továbbképzés, könyv beszerzés)
-        Közhasznú fogl. bev.293 E Ft
-        Csárdaszállási tagintézmény önkormányzati tám.3.601 E Ft
Eu forrásból átvett pénz 5.557 E Ft (HEFOP pályázatok végleges elszámolás).
Intézményi működési bevételek teljesítése 11.847 E Ft a módosított előirányzathoz viszonyítva 84,03 %. A felnőtt étkeztetésnél mutatkozik többletbevétel, a teljesítés 80%.
Önkormányzati támogatás teljesítése 198.755 E Ft a módosított előirányzathoz viszonyítva 75,40 %.
A szeptember havi nettó bér 7.689 E Ft összeget, ha levonom a finanszírozásból, mivel az a következő hónapot terhel akkor a teljesítés 74,42 %.
 
Összegezve az 1-9 havi teljesítést, megállapítható hogy az elkövetkezendő időszakban az intézménynek a további energiaszámlák, kifizetésére kell összpontosítani, hogy ne keletkezzen túlfinanszírozás a gazdálkodás területén.
Gyomaendrőd, 2009. október 12.                                                            
                                                                                                                        Farkas Zoltánné
                                                                                                                      Intézményvezető s.k.
 
Kner Imre Gimnázium intézményfinanszírozási beszámoló
2009 01-09 hó ( 75%)
1. Az intézmény működési támogatásának alakulása:   
Eredeti előirányzat
Teljesítés
%-os alakulás
165621
128024
77,3
módosított előirányzat
Teljesítés
%-os alakulás
176725
128024
72,44
 
Az intézmény működési támogatása az időarányos 75%-hoz képest alulfinanszírozást mutat, amit még korrigál a szeptember 30-án kifizetésre került bér, 4858 e / Ft. A támogatás alakulását jelentősen befolyásolja, hogy az október 1-i statisztikai adatok ismeretében közel 3.200 e/Ft normatíva visszafizetése van az intézménynek, amit el kell különíteni a felhasználható kerettől.
2. Bevételi források és azok teljesítése: saját bevételek, átvett pénzeszközök alakulása.
                                                                                                                                 e/Ft
Eredeti előirányzat
Teljesítés
%-os alakulás
11229
8977
 
79,95
 
A diákok étkezési térítése és az alkalmazottak térítése időarányosan bevételi többletet eredményez. A nyári csoportok a tervezett bevételt eredményezték.
3. Kiadások alakulása.
Személyi juttatások:
Eredeti előirányzat
Módosított előirányzat
Teljesítés
 Alakulás a Módosított ei.képest
%
109288
119236
83421
 
69,96
 
A személyi juttatások teljesítése  az előirányzatnak és a tervezettnek megfelelően alakultak. A stabil személyi állománnyal lefedett órák, a szigorúan meghatározott többlettevékenységek hatására a személyi juttatások teljesítése az időarányosnak megfelelő.
A munkaadót terhelő járulék a tervezettnek és a személyi kifizetésnek megfelelő.
Dologi kiadások:
Eredeti előirányzat
Módosított előirányzat
Teljesítés
%-os alakulás
30671
36127
21921
 
60,68
 
A dologi kiadások teljesítése a szokásos üzemmenetnek megfelelően alakult. Jelentős eltérés mutatkozik a gázszolgáltatás díjánál, mivel az előirányzathoz képest a teljesítés 72,24%, pedig nem is volt különösebben hideg. Az üzemeltetési és fenntartási szolgáltatás és  egyéb készletbeszerzés a nyári munkálatoknak megfelelően, a következő tanévre való felkészüléskor megvalósultak.
4. Felújítások, beruházások:
Eredeti előirányzat
Módosított előirányzat
Teljesítés
%-os alakulás
3000
10751
12554
 
116,77
 
Az Intézményi költségvetésben betervezett iskolán belüli járda és bejáró  elkészült. A pályázatban nyertes cég részére 5196191 Ft lett kifizetve, azonban pótmunka megállapodásra is szükség volt, mert a konyha bejáratához  új előtetőt kellett csináltatni, mert a leszerelt régit a korrodálás miatt már nem lehetett visszaépíteni.
A konyha burkolatának cseréjét – javítását saját karbantartóink végzik, 4 fő közmunkás kőműves közreműködésével. A konyha burkolása befejeződött.
Kialakításra került az új multimédiás szaktanterem, tanulói laptopokkal, interaktív táblával, korszerű felszereléssel. Igaz, a berendezéshez pénzhiány miatt a tanterem bútorzata nem lett cserélve, ami a laptopok biztonsága miatt lett volna szükséges, de átmeneti megoldásként szekrényekbe begyűjtjük minden használat után, ahol biztonságosan el lehet zárni.  
Többletfeladatként  jelentkezett  a leánykollégium fürdőszobájának felújítása, amit a dologi kiadások karbantartás- kisjavítás betervezett összegéből oldottunk meg. A tanév végén feltűnt, hogy csöpög a víz a konyha plafonján, ekkor derült ki, hogy a kollégium zuhanyozójának szigetelése ( és megoldása ) nem jó, átengedi a vizet, ezért sürgős beavatkozásra volt szükség. Az egész burkolatot fel kellett verni, a hibák kiküszöbölése miatt.
5. Összegzés
2009 év végéig az előirányzatoknak megfelelő kiadásokat teljesítjük, a feladatellátáshoz szükséges feltételeket biztosítjuk. Az Intézmény többlettámogatást előreláthatólag nem igényel.
 
Gyomaendrőd. 2009-09-07
 
 
                                                           Dr Kovács Béla      Csorbáné Balogh Éva
                                                               igazgató s.k                 gazd. igh s.k.
 
 
 
 
Térségi Szociális Gondozási Központ 2009. I-III. negyedéve beszámoló
 
 
I.                   AZ INTÉZMÉNYI FELADATELLÁTÁS MUTATÓI
 
Intézményünk ellátottainak létszáma a 2009. I. félévi adatokhoz képest nem változott.
 
Ellátotti létszám alakulása 2009. 1.-9. hóban:
 
 
 
Ellátási forma
 
 
 
Ellátottak száma
 
2009. január 1.
 
 
Ellátottak száma
 
2009. szeptember 30.
Normál idősek otthona
129 fő
123 fő
Átmeneti elhelyezés
11 fő
9 fő
Emeltszintű id.o.
44 fő
42 fő
Házi segítségnyújtás
114 fő
98 fő
Étkeztetés
159 fő
194 fő
Támogató szolgálat
 
 
30 fő
31fő
Jelzőrendszeres házi segítségnyújtás
10 fő
 
10 fő
Idősek Nappali ellátása
179 fő
176 fő
Fogyatékosok nappali ellátása
28 fő
26 fő
 
 
II. FOGLALKOZTATOTTAK ALAKULÁSA
 
Az intézmény munkavállalóinak létszáma 136 fő.
Közcélú munkavállalók száma: 8 fő
 
 
III. BEVÉTELEK ALAKULÁSA (adatok eFt-ban):
 
Megnevezés
Eredeti előirányzat
Módosított előirányzat
 
Teljesítés      eFt-ban
 
Teljesítés        %-ban
Egyéb saját bevétel
169.833
169.833
 
125.768
 
74,05
Áfa bevételek, visszatérülések
4.657
4.657
 
4.256
 
91,39
Támogatás értékű műk.bevétel áll. Pénz alaptól
1.500
1.500
 
2.095
 
139,67
Tám.értékű műk. bevétel központi ktsgvetési szervtől
2.388
0
 
0
 
0
Tám.értékű műk. bevétel fejezeti kezelésű előirányzattól
7.500
0
 
0
 
0
Tám.értékű műk. bev. többcélú kistérségi társulástól
18.043
0
 
0
 
0
 
Felügyeleti szervtől kapott támogatás
 
237.070
 
281.513
 
216.231
 
76,81
Előző évi pénzmaradvány átvét.
2.331
2.999
 
2.778
 
Egyéb bevételek
 
 
 
3
 
 
Intézményi működési bevételek összesen
 
443.322
 
459.373
 
351.131
 
               76,44
 
Az intézmény bevételei 2009. I-III. negyedévében a terveknek megfelelően alakultak.
Saját bevételek közül az intézményi ellátási díjak bevétele 844,-eFt-tal kevesebb az időarányos tervezetthez képest, amely a térítési díjak bevételének elmaradásával magyarázható. Mind az alap, mind a szakosított ellátásban a térítési díjak a tervezetthez képest alacsonyabb %-ban teljesültek, mely magyarázható egyrészt, az ellátottak egészségi állapotával – a gyakori kórházi kezelések miatt a megtervezett térítési díjak csak a szociális törvényben meghatározott %-ban számolhatók-, másrészt a családi szerepvállalás az idősek életében egyre jellemzőbb (étkeztetés, házigondozás).
A Támogatás értékű működési bevétel az eredeti előirányzathoz képest az I-III. negyedévben teljesítésre került, mivel intézményünk a tervezetthez képest több a Munkaügyi Központ által támogatott munkavállalót foglalkoztat.
A bevételek közül kiemeljük a külső étkeztetésből származó bevételeket, mely a ¾ év során közel 3.000,-eFt többletbvételt eredményezett az intézménynek. Ezen bevételhez kapcsolódó ÁFA bevétel növeli meg a jogcímen megtervezett előirányzat teljesítését.
 
 
IV. KIADÁSOK ALAKULÁSA (adatok eFt-ban):
 
Megnevezés
Eredeti előirányzat
Módosított előirányzat
 
Teljesítés    eFt-ban
 
Teljesítés     %-ban
Személyi juttatások
210.537
222.191
 
160.994
 
72,45
Munkaadót terhelő járulékok
63.897
67.626
 
47.104
 
69,65
EHO
3.182
3.182
 
2.225
 
69,92
Dologi kiadások ÁFA nélkül
124.402
129.426
 
95.746
 
73,98
Dologi kiadások ÁFA-ja
26.304
27.111
 
21.764
 
80,28
 
Működési kiadások összesen
 
428.322
 
449.536
 
327.833
 
72,93
Fejlesztési kiadások
12.500
8.931
8.398
94,03
Fejlesztési kiadások Áfa-ja
2.500
2.035
1.983
97,44
 
Kiadások összesen
 
443.322
 
460.502
 
338.214
 
73,44
 
Személyi jellegű juttatások és munkaadókat terhelő járulékok alakulása:
A személyi jellegű juttatások és munkaadókat terhelő járulékok alakulása a tervezethez közel azonosan alakultak az első 9 hónapban. Kifizetésre kerültek a nem rendszeres juttatások között megtervezett kredit pontos továbbképzésekhez kapcsolódó egyszeri juttatások, valamint a megtervezett jubileumi jutalom.
Dologi kiadások
A dologi kiadások az időarányos előirányzathoz képest közel azonos szinten alakultak, de részleteiben az alábbi kiadásnemekben eltérés mutatkozik:
·     A gázenergia-szolgáltatás díj 94,65%-on teljesült szeptember 30-ig.
·     A vásárolt termék és szolgáltatások ÁFA-ja jogcímen a teljesítés 4,72%-kal meghaladja az időarányos tervezettet, mely az ÁFA kulcsok módosításának következménye. Intézményünk a megnövekedett adóterhet az év hátralévő részét is figyelembe véve ki tudja gazdálkodni.
·     Az ingatlan karbantartás-, kisértékű tárgyi eszközök- módosított előirányzatába beépítésre került a konyhai fejlesztés dologi kiadás jogcímeken teljesített tételei.
V. FELÚJÍTÁSOK ÉS BERUHÁZÁSOK (adatok eFt-ban)
 
Eredeti előirányzat
Módosított előirányzat
Teljesítés eFt-ban
Teljesítés %-ban
Gépek, berendezések és felszerelések vásárlása, létesítése
 2.500
1.345
 
812
 
60,37
Ingatlanok vásárlása létesítése
8.333
6.076
 
6.076
 
100
Járművek vásárlása, létesítése
1.667
1.510
 
1.510
 
100
Intézményi beruházások Áfa-ja
2.500
2.035
 
1.983
 
97,44
 
Felújítási és felhalmozási kiadások összesen
 
15.000
 
10.966
 
10.381
 
94,67
 
2009. évben intézményünk 15.000,-eFt önkormányzati támogatást kapott az intézményí konyhájának fejlesztési céljára.
- Az eredeti előirányzat módosításra került, mivel a fejlesztési előirányzatokba kerültek megtervezésre a fejlesztéssel kapcsolatos karbantartási munkákkal kapcsolatos kiadások, valamint a kisértékű tárgyi eszköz beszerzéssel kapcsolatos kiadások is.
2009. szeptember 30-ig megtörtént a konyhai fejlesztés 95%-ban. Kialakításra került a mai modern elvárásoknak megfelelő épületgépészet. Megtörtént az egyes raktárak nyílászáróinak műanyag ajtókra történő cseréje. Kialakításra került egy sütő rész, mely új sütővel és a meglépvők korszerűsítésével könnyebbé, és gyorsabbá teszi a munkafolyamatokat.
A belső festés, mázolási munkák várhatóan 2009. október hónapban befejeződnek, és megtörténhet az adagszám emelésre vonatkozó működési engedélyeztetés módosítása.
ÖSSZEGZÉS
Összességében az intézmény 2009. 1-9. hóban a tervezetnek megfelelően folytatta gazdálkodását.
2009. szeptember 30-ig az intézmény 3.760,-eFt-tal alulfinanszírozott, mely a személyi juttatások és járulékok időarányos teljesítésének 2%-os elmaradásával magyarázható a tervezetthez képest.
Figyelembe véve az ellátotti létszám - tervezetthez képest történő - alakulását – mind a normatíva, mind a térítési díjak tekintetében -, valamint a megnövekedett adóterhet, az intézmény 2009. hátralévő részében költésgvetésében tervezetteknek megfeleleően gazdálkodni tud.

Gyomaendrőd, 2009. október 12.
 
                 Mraucsik Lajosné                                                                 Uhrin Anita
                 intézményvezető s.k                                                          gazdaságvezető s.k.
 
Városi Egészségügyi Intézmény 2009. 1-9. havi intézményfinanszírozás alakulása
 
I. A feladat általános értékelése
 
Ma az egészségügyi intézmények napi szinten küzdenek a megélhetésért, a túlélésért.
A hatékonyság, a kiadások korlátozása szempontjából a kínálati oldal szabályozása a legfontosabb; a megfelelő struktúra kialakítása a leglényegesebb.
 
Az a szervezet, amelyik nem hajtja végre a szükséges változtatásokat, nem életképes. A változás szükséges és elengedhetetlen, de nem minden áron! („ …csak akkor, ha a haszon nagyobb, mint a költség” )
Az erőforrásokkal ( jó fejlesztő gárda és kapcsolatrendszer ) rendelkezünk. Új szemléletmódra van szükség: gazdasági-, üzemgazdasági ( régebben mindenki elhitte, hogy az egészségügy ingyen van; nem lehet annyit igénybe venni a továbbiakban amennyi jólesik ).
 
A menedzsereknek teljesíteniük kell, méghozzá jól – akkor is, ha az erőforrások hiányosak és válság van. A gazdasági-, politikai változások, a finanszírozás, a technológia mellett a menedzsment aktív ( keresi az információt és a lehetőségeket, próbál az események elé menni, szava benne van a vezetésben ) hozzáállása segíti a helyzet kezelését. 
 
2009. májusában, és októberében kapacitás átcsoportosítási kérelmet - a rendelkezésre álló kapacitások változatlansága mellett történhet mindez szigorú törvényi ( 2006. évi CXXXII. törvény 7§. / 3 /, illetve 337/2008 Korm.rendelet 8 § / 5 / ) feltételek között - adtunk be, melyet a Tisztelt Képviselő Testület is támogatott, és a fenntartó részéről Polgármester Úr aláírta az egyetértési nyilatkozatot.
 
A teljesítmény volumen korlát figyelembe vételével, de annak teljes kihasználásával az első lépést megtettük a takarékossági folyamatban. Éltünk a szezonális index módosításának lehetőségével és a kapacitás átcsoportosításával. A finanszírozási rend változása indokolta a közreműködői szerződések módosítását.
 
II. Bevételek alakulása
                                  ( adatok: eFt. )
 
                         Megnevezés       
 
Eredeti
 
előirányzat
 
Módosított
 
előirányzat
 
Teljesítés
 
Teljesítés
 
%-ban
Intézményi működési bevételek
4.288
4.338
4.246
98
Működési célú pe. átvét egészs.b. alapból
133.989
133.989
101.232
76
Működési célú pe. átvét elk. állami alapból (Munkaügyi Központ )
0
160
160
100
 
Intézményi működési bevételek:
  • kedvezően alakult a bankszámlán elhelyezett betét után járó kamatbevételünk
  • a tervhez képest több bevétel folyt be a továbbszámlázott szolgáltatásokbó
Működési célú pénzeszköz átvétel az egészségbiztosítási alapból:
Módosították a 43/1999-es Kormány rendeletet és 2009. április elsejétől hatályba lépett az 58/2009-es Kormány rendelet, amely előre meghatározott alapdíjjal finanszírozott teljesítmény elszámolást jelent.
2009. szeptember elsejétől a 29/2009. EüM rendelet 1§ ( 5 ) 2 perces ellátási időt határoz meg a teljesítmény elszámolásánál az eddigi „5 perces szabály” mellett -  ez korlátozza az ellátható páciensek számát és ezzel a bevételt is csökkenti. Mindehhez a 2009. év hátralévő időszakára csak az eddigi teljesítmény átlagának 70 %-át kapjuk a finanszírozótól.
Működési célú pénzeszköz átvét elkülönített állami alapból (Munkaügyi Központ ):
2008. évben az egyik technikai dolgozónk nyugdíjba vonulásával, a megüresedett álláshelyen Munkaügyi Központ által támogatott munkavállalót foglalkoztatunk. A 160 eFt. átvett pénzeszköz, a bértámogatás 2009. évre eső rész
Pályázati forrás:
A Városi Egészségügyi Intézmény az Új Magyarország Fejlesztési Terv Társadalmi Megújulás Operatív Program – TÁMOP 6.2.4/A/08/1 „ Foglalkoztatás támogatása A) komponens: „ Foglalkoztatás támogatása egészségügyi intézmények számára” – támogatási rendszeréhez benyújtott „ Ingenium mala saepe movent. „ Ovidiust idézve: Nemritkán a nehéz gond élénkíti fel elménk. ( A belső tartalékok teljeskörű felhasználása mellett szeretnénk külső segítséget címmel pályázatot nyújtott be, melyet a Strukturális Alapok Programiroda 11.289.873 Ft. összegű támogatásban részesít.
 
A pályázat keretein belül 100 %-os vissza nem térítendő támogatás jár:
  • Gyógytornász 24 hónapos foglalkoztatás: bér + járulék + étkezési utalvány + utazási költségtérítés
  • Védőnő 24 hónapos foglalkoztatás: bér + járulék + étkezési utalvány + utazási költségtérítés
 A támogatott tevékenység ütemezése:
 
2009. évben összesen: 2.430.619 Ft ( az év végére realizálódik )
2010. évben összesen: 5.636.708 Ft.
2011. évben összesen: 3.222.546 Ft.
Összesen:                     11.289.873 Ft.
  
III. Kiadások alakulása
                                                    ( adatok: eFt.)
 
Megnevezés
 
Eredeti
 
előirányzat
 
Módosított
 
előirányzat
 
Teljesítés
 
Teljesítés
 
%-ban
Személyi juttatások
61.375
66.496
49.378
74
Munkaadót terhelő járulékok
19.280
20.919
14.896
71
Dologi kiadások
62.941
71.714
46.414
65
 
A személyi juttatások költséghelyen a tervnek megfelelően alakult a teljesítés.
A kötelező feladatellátás keretében a meglévő egyik üres álláshelyre 1 fő 8 órás védőnőt foglalkoztatunk 2009.07.26-tól.
A védőnőknél jelentkező üres álláshelyre 25-25 %-os helyettesítési pótlékot fizetünk ki két védőnő részére, ami éves szinten 1 millió forintos megtakarítást jelent az intézetnek.
 
A dologi kiadásoknál a módosított előirányzathoz képest 65 %-os teljesítés valósult meg.
  • kisértékű tárgyi eszközt, közel 475 eFt. értékben vásároltunk
  • a gépek, berendezések karbantartására, javítására 1.345 eFt-ot költöttünk. Elvégeztettük az orvosi műszerek időszakos felülvizsgálata, mely jelentősen megemeli a karbantartási költségeinket
  • felülvizsgáltuk a folyóirat beszerzésünket. A költségcsökkentés érdekében lemondtuk a Munkaügyi-, Szociális közlöny és Békés Megyei Hírlap előfizetésünket
  • a telefonköltségek csökkentéséért több ponton ( telephelyek, telefonközpont ) kapcsolódtunk az önkormányzati mobil flotta rendszerhez.
  • megszüntettük a Fibernet Zrt-vel fennálló kábeltelevízió szolgáltatási szerződésünket
  • az igazgatónő az Országos Járóbeteg Szakellátási Konferencián 2009. szeptemberében külső szponzor támogatásával vett részt, és a 2010-es évben is próbálja ilyen szempontból költségmentesíteni az intézetet.
     
IV. Felújítási és fejlesztési kiadás
( adatok: eFt.)
 
Megnevezés
 
Eredeti
 
előirányzat
 
Módosított
 
előirányzat
 
Teljesítés
 
Teljesítés
 
%-ban
Immateriális javak vásárlása
0
200
183
92
Ingatlanok vásárlása, létesítése
0
1.000
267
27
Gépek, berendezések vásárlása
4.000
10.000
255
3
Intézményi beruházások ÁFA-ja
1.000
2.800
154
6
 
Fejlesztési kiadásaink teljesítése lényeges elmarad a tervezetthez képest, mert a gépvásárlásokat a negyedik negyedévre tervezzük.
A beszámoló készítéséig az intézmény 860 eFt. fejlesztési kiadással rendelkezik:
 
  • Visual Ixamb ( a szakrendelések által használt program ) licence díja : 220.104 Ft.
  • Asus notebook vásárlás ( a gyógytorna szakrendelés számára ):        113.350 Ft.
  • Gördíthető védőállás vásárlás ( a röntgen szakrendelés számára):         192.480 Ft.
  • Kerékpártároló tetőszerkezetének felújítása:                                                333.750 Ft.
     
V. Követelések alakulása, behajtási intézkedések eredményei
             
Követelések áruszállításból és szolgáltatásból ( vevők ) állománya 2008. év végén 15 eFt. volt. A háromnegyedéves beszámoló készítésekor nyilvántartott vevőkövetelésünk 4 eFt.
Egyéb követelések értéke: 1.760 eFt., mely az intézet egykori dolgozója Szabóné Vaszkó Edit peres ügyéből kifolyólag ered.
A mérlegből való törléshez a Képviselő Testület 2008. évben nem járult hozzá.
VI. Szállítók állománya
Nincs sem rövid, sem pedig hosszú lejáratú kötelezettségünk.
VII. Foglalkoztatottak létszámának alakulása
A költségvetési engedélyezett létszámunk: 28 fő
Az átlagos statisztikai állományi létszámunk 2009. III. negyedévben 27 fő.
Az iskolavédőnői teendő két körzetre van elosztva, amiből az egyik betöltetlen.
VIII. Önkormányzati támogatás alakulása
                                                              ( adatok: eFt. )
 
Megnevezés
 
Eredeti
 
előirányzat
 
Módosított
 
előirányzat
 
Teljesítés
 
Teljesítés
 
%-ban
Működési költségvetési támogatás
5.094
9.054
5.472
60
Felhalmozási költségvetési támogatás
5.000
5.000
0
0
Támogatás összesen
10.094
14.054
5.472
-
 
Bízunk abban, hogy a korlátozott lehetőségek mellett az egészségügy több támogatást kap, hiszen fontos kell legyen az önkormányzatnak, a város lakosságának az intézmény megmaradása.  
 
Gyomaendrőd, 2009.október 08.
 
                        Dr. Torma Éva                                                Kocsisné Takács Gabriella
                        igazgató főorvos s.k.                                              gazdasági vezető s.k
 
 
 
 
 

 


Döntéshozói vélemények

Pénzügyi és Gazdasági Bizottság  

A Bizottság az előterjesztést megtárgyalta és javasolja a Képviselő-testületnek a beterjesztett előterjesztés határozati javaslatban foglaltak szerinti elfogadását.

 
Humánpolitikai Bizottság  

A Bizottság az előterjesztést megtárgyalta és javasolja a Képviselő-testületnek a beterjesztett előterjesztés határozati javaslatban foglaltak szerinti elfogadását.

 
Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság  

A Bizottság az előterjesztést megtárgyalta és javasolja a Képviselő-testületnek a beterjesztett előterjesztés határozati javaslatban foglaltak szerinti elfogadását.

 
Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottság  

A Bizottság az előterjesztést megtárgyalta és javasolja a Képviselő-testületnek a beterjesztett előterjesztés határozati javaslatban foglaltak szerinti elfogadását.

 
Döntési javaslat

"Gyomaendrőd Város Önkormányzatának háromnegyedéves pénzügyi beszámolója"

Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: Költségvetés, zárszámadás
A Humánpolitikai Bizottság a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.

Gyomaendrőd Város Önkormányzata Képviselő-testületének Humánpolitikai Bizottsága javasolja a Képviselő-testületnek a város 2009. évi háromnegyedéves pénzügyi beszámolójának elfogadását.


Határidők, felelősök:

Határidő: azonnal
Felelős: Várfi András

« Vissza
Vissza a főmenübe