3. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
A Képviselő-testület
2009. október 29-i ülésére

Tárgy:   Az egyes pénzbeli és természetbeni szociális ellátások nyújtásának módjáról és feltételeiről szóló 3/2009. (I. 30.) Gye. Kt. rendelet módosítása
Készítette:   Keresztesné Jáksó Éva
Előterjesztő:   Várfi András polgármester
Véleményező bizottság:   Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság, Humánpolitikai Bizottság

Tisztelt Képviselő-testület!

Fenti számú rendelet ismételt felülvizsgálatát az indokolja, DARÁH célvizsgálatot végzett a Békés Megyei települési önkormányzatok szociális és állattartással kapcsolatos rendeleteinek jogszerűségével kapcsolatban, és a helyi rendeletek felülvizsgálatát javasolja a települési önkormányzatok számára. A Polgármesteri Hivatal elvégezte a felülvizsgálatot és az alábbi módosításokat javasolja a Tisztelt Képviselő-Testület számára:

- A rendelet felvezető szövegéből törlésre kerül az Ötv. 16. § (1) bekezdésre való hivatkozás, mert van speciális felhatalmazó jogszabály - 1993. évi III. törvény.

- A R. személyi hatálya kiegészül a hontalanok személyi körével. (Szt. 3.§ (1) bekezdése)

- A méltányossági ápolási díjat, mint pénzbeli ellátást 2009. szeptember 01. napjától nem biztosítja Önkormányzatunk, ezért szükséges az erre vonatkozó hatásköri rendelkezést is hatályon kívül helyezni.

- A R. 19.§ (1)-(2) bekezdéseiben az átmeneti segély megállapítását korlátozó rendelkezések vannak, amelyek ellentétesek az Szt. 7.§ (1) bekezdésével. (pl. 1 naptári éven belül ugyanaz a család max. 3 alkalommal részesíthető segélyben; rendszeres gyermekvédelmi támogatásban részesülő család, személy évente max. 2 alkalommal részesíthető átmeneti segélyben) – javasoljuk a fenti paragrafus hatályon kívül helyezését, valamint szükséges a többletkiadásokra adható átmeneti segélyezés feltételeit is átalakítani. A R. jelenleg hatályos rendelkezései alapján legalább 8 napot meghaladó betegség vagy kórházi gyógykezelés költségei miatt illetve temetési kiadások miatt átmeneti segélyben maximum évi három alkalommal kell részesíteni azt a személyt akinek a családjában az egy főre eső jövedelem nem haladja meg a 28.500.-Ft-ot, egyedül élő személy esetében  42.750.Ft-ot. Különös méltányosságból átmeneti segélyben részesíthető évente egy alkalommal az a kérelmező, akinek a a családjában az egy főre eső jövedelem nem haladja meg a 57.000.-Ft-ot, egyedül élő személy esetében  65.550.Ft-ot. Javasoljuk a rendeletet az alábbiak szerint módosítani: Átmeneti segélyben részesíthető az a kérelmező (aki önmaga illetve családja átmeneti létfenntartásáról alkalmanként jelentkező többletkiadás miatt nem tud gondoskodni), akinek családjában az egy főre eső jövedelem nem haladja meg a 42.750.-Ft-ot, egyedül élő személy esetében  65.550.Ft-ot és nem rendelkezik vagyonnal. Elismert többletkiadások: legalább 5 napot elérő kórházi kezelés, valamint közeli hozzátartozó halála esetén viselt temetési kiadások.

- A R. 21.§ (4) bekezdésében az „ügyben eljáró ügyintézőnek” ad hatáskört a rendelet, ez ellentétes az Alkotmány 44/B.§ (3) bekezdésével és az Ötv. 7.§ (1) bekezdésével, ezért a rendelet szövegének módosítása szükséges: Polgármesteri Hivatalt kell megnevezni.

- A R. 23.§ (1) bekezdése szerint, amennyiben „az ügy összes körülményeire tekintettel feltételezhető, hogy a készpénz segélyt nem rendeltetésének megfelelően használja fel a jogosult” akkor természetbeni juttatásban részesül. Jövőbeni bizonytalan feltevésre hatósági döntést alapozni nem lehet; sérti a jogbiztonság elvét, valamint diszkriminációra adhat okot (Alkotmány 2.§ (1) bekezdése és 70/A.§-a) – ezért a rendelet szövegének módosítása szükséges: Az átmeneti segély természetben nyújtott támogatásként is adható.

- A R. temetési segélyt szabályozó 28.§ (1) bekezdésében kérelmezőnek csatolni kell a halotti anyakönyvi kivonatot, melynek csatolását sem a Sztv. Sem a végrehajtási rendelet nem írja elő, nem kérhetjük az említett okirat csatolását.

Kockázatelemzés:

A helyi rendelet módosításában kockázat jelentkezik, mert nem határozzuk meg, hogy a kérelmező hány alkalommal veheti igénybe a segélyt, illetve egy személyi kört alakítottunk ki az igénylésnél a jövedelmi helyzet tekintetében, magasabb jövedelemhatárral, ezért nőhet a segélyezettek száma, az elismert többletkiadások csökkentésével nőhet az elutasítások száma, ebből adódóan a jogorvoslatok száma is, illetve nőhet a segélyezés elbírálásának időtartama is.

Fent leírtak figyelembevételével készült el a módosító rendelettervezet, melyet kérem, szíveskedjenek megvitatni, és elfogadásáról dönteni.

A döntési javaslatban beterjesztett rendelettervezet részletes indoklása:

1 -2. §

Rendelet alkotáskor nem kell az Ötv. 16.§ (1) bekezdésére hivatkozni, ha van speciális felhatalmazó jogszabály, jelen esetben az 1993. évi III. törvény. A Sztv. nem teszi lehetővé a személyi hatály korlátozását, ezért szükséges a rendelet kiegészítése.

3. §

 

A méltányossági ápolási díjat, mint pénzbeli ellátást 2009. szeptember 01. napjától nem biztosítja Önkormányzatunk, ezért szükséges az erre vonatkozó hatásköri rendelkezést is hatályon kívül helyezése.

4. – 11. §

A R. rendelkezéseiben az átmeneti segély megállapítását korlátozó rendelkezések vannak, melyek a segély  jogosultsági feltételeit szűkítik, azonban a helyi önkormányzatnak nincs lehetősége arra, hogy a Sztv.-en túlmenően állapítson meg további az átmeneti segélyre való jogosultsági feltételeket.

Döntéshozói vélemények

Humánpolitikai Bizottság  

A Bizottsága javasolja a Tisztelt Képviselő-testületnek az egyes pénzbeli és természetbeni szociális ellátások nyújtásának módjáról és feltételeiről szóló 3/2009. (I. 30.) Gye. Kt. rendelet előterjesztés szerinti módosítását.

 
Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság  

A Bizottság javasolja a Tisztelt Képviselő-testületnek az egyes pénzbeli és természetbeni szociális ellátások nyújtásának módjáról és feltételeiről szóló 3/2009. (I. 30.) Gye. Kt. rendelet előterjesztés szerinti módosítását.

 
Döntési javaslat

"Az egyes pénzbeli és természetbeni szociális ellátások nyújtásának módjáról és feltételeiről szóló 3/2009. (I. 30.) Gye. Kt. rendelet módosítása"

Tervezett döntéstípus: rendelet
Tervezett ágazati besorolás: Rendelet alkotás, szabályozás
A Képviselő-testület a javaslatról minősített többséggel, nyílt szavazással dönt.

 

TERVEZET
…/2009. (…..) Gye. Kt. rendelet
 
 
az egyes pénzbeli és természetbeni szociális ellátások nyújtásának módjáról és feltételeiről szóló

3/2009. (I. 30.) Gye. Kt rendelet módosításáról
 
Gyomaendrőd Város Önkormányzat Képviselő-testülete a szociális igazgatásról és a szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvényben kapott felhatalmazás alapján az egyes pénzbeli és természetbeni szociális ellátások nyújtásának módjáról és feltételeiről szóló 3/2009. (I. 30.) Gye. Kt. rendelet (továbbiakban R.) alábbi rendeletet alkotja:

1. § A R. felvezető szövegének helyébe a következő szöveg lép:
„Gyomaendrőd Város Képviselő-testülete, a szociális igazgatásról és a szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvényben kapott felhatalmazás alapján a pénzbeli és természetbeni szociális ellátásokról az alábbi önkormányzati rendeletet alkotja:”
2. § A R. 2. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„E rendelet hatálya a 6. §-ban meghatározott ellátások tekintetében kiterjed Gyomaendrőd Város Közigazgatási területén állandó bejelentett lakhellyel rendelkező magyar állampolgárokra, valamint bevándorlási, letelepedési engedéllyel rendelkező és menekültként elismert személyekre, hontalanokra illetve az 1993. évi III. törvény (továbbiakban: Szt.) 3. § (2)-(3) bekezdésében meghatározott állampolgárokra.”
3. §  A R. 12. §-a hatályát veszti.
4. § A R. 14 §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
„14. § (1) Átmeneti segélyben részesíthető az a személy, aki önmaga illetve családja átmeneti létfenntartásáról alkalmanként jelentkező többletkiadás miatt más módon nem tud gondoskodni.
(2) Az (1) bekezdés vonatkozásában elismert többletkiadások:
- legalább 5 napot elérő vagy meghaladó kórházi gyógykezelés,
- közeli hozzátartozó halála esetén viselt temetési kiadások.
(3) Az (1) bekezdésben foglaltak alapján átmeneti segélyben részesíthető az a kérelmező, akinek családjában az egy főre jutó havi jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 150 %-át, egyedül élő személy esetén annak 230%-át, és nem rendelkezik az Szt. 4. § (1) bekezdés b) pontjában meghatározott vagyonnal.
(4) A (3) bekezdésben foglalt esetekben az igényt az eset bekövetkeztét követő harminc napon belül lehet érvényesíteni. A fenti határnap elmulasztása jogvesztő.
(5) Az átmeneti segély egyszeri összegét a rászorultsághoz igazodóan maximum 10.000,- Ft-ig terjedő összegben lehet megállapítani.”
5. § A R. 16. § (3) bekezdése hatályát veszti.
6. § A R. 17. § (3) bekezdése hatályát veszti.
7. § A R. 18. § (3) bekezdése hatályát veszti.
8. § A R. 19. § (1) – (2) bekezdése hatályát veszti.
9. § A R. 21. § (4) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„Sürgős szükség esetén - ha az igénylő életkörülményei az azonnali segítséget indokolják - a segély bizonyítási eljárás nélkül az igénylő nyilatkozatai alapján kiutalható. Ilyen esetben a Polgármesteri Hivatal a határozathozatalt követő nyolc napon belül helyszíni ellenőrzéssel győződik meg a nyilatkozatok valódiságáról.”
10. § A R. 23. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
Az átmeneti segély természetben nyújtott támogatásként is adható, kiadható részben vagy egészben vásárlási vagy gyógyszer utalvány formájában is, illetve az igénylő költségeinek közvetlen átvállalásával, az intézményi térítési díj megfizetésével történhet.”
11. § A R. 28. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
A temetési segély iránti kérelmet az eltemettetést követő naptól számított harminc napon belül kell előterjeszteni a Polgármesteri Hivatalnál, csatolva a temettető nevére szóló számlákat. A fenti határnap elmulasztása jogvesztő.”
 

Záró rendelkezések
 
12. § Ez a rendelet kihirdetése napján lép hatályba. Hatályba lépésével egyidejűleg hatályát veszti a 39/2009. (VIII. 28.) Gye. Kt. rendelet 2. §-a és 3. § (1) bekezdése.
Gyomaendrőd, 2009. október

Várfi András s. k.                                               Dr. Csorba Csaba s. k.
polgármester                                                               jegyző

 


Határidők, felelősök:

Határidő: azonnal
Felelős: - AZONNALI VÉGREHAJTÁS -
Hivatali felelős: - NINCS FELELŐS KIJELÖLVE-

« Vissza
Vissza a főmenübe