10. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
A Képviselő-testület
2009. október 29-i ülésére

Tárgy:   A kibocsátott kötvény kamatkockázatának mérséklése
Készítette:   Csapó Ágnes
Előterjesztő:   Várfi András polgármester
Véleményező bizottság:   Humánpolitikai Bizottság, Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottság, Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság, Pénzügyi és Gazdasági Bizottság

Tisztelt Képviselő-testület!
 
Előzmények:
 
Gyomaendrőd Város Önkormányzata 2008. február 27-én összesen 6.316.000,- CHF értékben, 10 év futamidőre, 3 év türelmi idővel bocsátott ki zárt körben kötvényt.
 
A Raiffeisen Bank Zrt.-nél lejegyzett kötvénysorozat jegyzéskori árfolyama ( 2008. február 25.-i MNB középárfolyam) 163,17 CHF/HUF. A kötvénysorozat CHF-ben került lejegyzésre február 27-én. (1.1 melléklet)
 
 
A kamatozás módja: változó
  • a kamatláb változásának elve: 6 havi CHF Libor + 0,70% kamatfelár
 
Az alábbi grafikon a 6 havi CHF Libor alakulását szemlélteti az elmúlt 18 évben: (1.2 melléklet)
 
 

 

Az induló kamatláb mértéke: 3,5083%
 

 

 
  • Referencia kamat: 2,8083%
  •  

 

  • Kamatfelár: 0,70%
 
KAMATKOCKÁZAT kezelése
 
A kamatkockázat kezelése stratégiai döntés.
 
A döntés előkészítése, a pro és kontrák számbevétele, a szakértői elemzések, vélemények „begyűjtése”, az ügyletkötéshez szükséges banki limit felállítása, az ügyleti szerződés(ek) megkötése várhatóan két hónapot vesz igénybe.
 
A kamatkockázat devizanemtől függetlenül értelmezett kockázat.
 
A kamatkockázat kezelésének eszköze a kamatcsere (kamatswap) ügylet.
 
Kamatcsere (kamatswap, IRS)
 
A kamatláb csere (swap) egyedi megállapodás két fél között, amely lehetővé teszi előre meghatározott futamidőre, és a megállapodott összegre vonatkozóan változó kamatozású kamatráfordítás fix kamatozású kamatráfordításra való cserélését a kapcsolódó ügylet (hitel, kötvény) feltételeinek változtatása nélkül, a jövőbeni kedvezőtlen (emelkedő) kamatláb változás kockázatának csökkentése érdekében.
 
Kamatcsere ügylet középlejáratú kamatkockázati fedezeti eszköz, 2-10 éves lejáratra köthető. A kötvény lejáratáig még 9 év van hátra.
 
Amennyiben az Önkormányzat piaci várakozása az, hogy a kamat emelkedése, a kamat fixálás 9 éves futamideje átlagában meghaladja a 9 éves fix kamat szintjét, az Önkormányzat a kamatcsere ügylet révén a változó kamatozású (6 havi CHF Libor) svájci frank kötvényét a fennmaradó 9 évre fix kamatozású kötvényre transzformálja (szintetikus).
 
Az Önkormányzat a kamatcsere (swap) megállapodás értelmében 9 évig a kötvény kamatfizetésének esedékességekor a 9 éves fix kamatot és a kamatfelárat fizeti meg, ugyanakkor a kamatfizetési esedékességkor az aktuális 6 hónapos CHF LIBOR kamatot kapja.
 
A gyakorlatban az Önkormányzat megfizeti a kötvény változó, 6 havi CHF Libor kamatát, azonban azzal egy időben elszámolásra kerül a fix és a változó kamat közötti különbség (nettó módon). Az elszámolás kamatperiódusonként történik.
Minden kamatperiódus előtt két üzleti nappal a megállapodott összegekre megállapított referencia kamatláb (6 havi CHF LIBOR) és a rögzített fix kamatláb különbsége kerül elszámolásra az adott kamatperiódus végén. A kamatfelárat ezen felül az Önkormányzat megfizeti.
 
Lényegében szintetikus módon, a tényleges kötvénykibocsátásból és a kamatcseréből származó pénzmozgások eredőjeként hoz létre a bank egy olyan fix kamatozású hitelt, amelynek a kamatlába: 9 évre fixált CHF kamat.
 
 

 

Példa:
 
A kibocsátott 6 316 000,- CHF névértékű kötvény, változó kamatlábú, a referencia kamatláb a 6 hónapos CHF LIBOR. Kamatfizetés minden évben 2 alkalommal esedékes.
 
Az „aktuális” 6 hónapos CHF LIBOR 0,4 % évenként, a 9 évre fixált CHF kamat ~2,7% p.a.
(1.3 melléklet)
 
Mit is jelent tehát egy IRS az Önkormányzat számára?
 
Az Önkormányzat egy IRS ügylet megkötésével már meglévő, változó kamatozású kötvényének kamatát az IRS ügylet futamidejére fix kamatozásúra cseréli, rögzíti.
Az Önkormányzat kamat kockázata már a kötvény kibocsátása után közvetlenül felmerült, hiszen a kamatok emelkedése esetén, tartozásán nagyobb kamatköltséget realizál.
 
Ennek ellenkezője is igaz, hogy a kamatok csökkenésével csökkenek ilyennemű költségei.
 
Az IRS megkötésével az Önkormányzat lemond az aktuálisan alacsony kamat adta előnyről, de cserében a kamatok emelkedésével szemben védelmet szerezhet, kiszámíthatóvá és tervezhetővé teszi kamatjellegű költségeit.
 
Az IRS kamatfedezeti ügylet, amellyel a jövőbeni kamatkockázat ellen tud az Önkormányzat „biztosítást” kötni.
 
Mit is jelent az IRS fix kamata?
 
Az IRS fix kamata az az éves kamatláb, amelyet az ügyfélnek időarányosan, az IRS vásárlása esetén, a Bank részére fizetnie kell, cserébe az elszámolási periódusonként változó, a Bank által fizetendő változó IRS kamatot kapja.
 
Egy kamatcsere ügylet fix oldali kamata nem más, mint az az átlag kamat ráta, ahol a változó kamat és a fix oldal az üzletkötés időpontjában nulla eredményt jelentene mind két fél számára. Más szavakkal az IRS fix kamata a jövőbeli kamatvárakozásokat tükrözi, azokkal együtt változik.
Az alábbi ábra a 6 havi CHF Libor forward (előre mutató) görbéje: (1.4 melléklet)
 
A döntést azelőtt kell meghozni, mielőtt a piac beárazza a kamatemelkedést.
 
Az IRS megkötésével a fix kamat mértéke relatíve jelentősen meg fogja haladni az aktuális piaci kamatszintet.
 
A szakértői elemzések azonban lényegi kamatemelést prognosztizálnak a jövőre vonatkozóan: „A költségvetési hiány számos fejlett piacon rég nem látott méreteket ölt. Ennek egyik oka azon tőkeinjekciók, amelyeket a gazdaság élénkítése végett pumpáltak a pénzügyi rendszerbe. Így a piaci szereplők hamarosan drágábban, magasabb kamatok mellett lesznek hajlandóak finanszírozni a hiányt. A jelenleg csökkenő infláció még a válság hatása, amelynek enyhülése után az inflációs nyomás magasabb kamatokat fog kikényszeríteni.”
 
Amennyiben a kamatvárakozás nem következik be a meghatározott futamidő alatt, a kamatköltség meghaladja a változó kamatláb esetén fizetendő összeget. Ugyanakkor hangsúlyozni szükséges, hogy a kamatcsere ügylet, mint kamatfedezeti ügylet lényege nem az, hogy az ügylet lejáratát követően az Önkormányzat kamattöbbletet realizáljon. Az ügyletkötés célja, hogy az Önkormányzat hosszú időtávra (9 év) a devizában fennálló kötelezettségének két kockázati faktorából, az árfolyam és a kamatkockázatból az utóbbit eliminálja.
 
Milyen hosszú legyen az IRS futamideje?
 
A rövidebb, vagy épp a hosszabb futamidőben érdemesebb-e gondolkodni alapvetően két fő szempont befolyásolja.
Egyrészt, mi a reális piaci várakozás, és mi az az elvárt állapot, amit egy IRS megkötésével az Önkormányzat el kíván érni. A reális piaci várakozást a 6 havi CHF Libor forward görbe mutatja be. A görbe alapján a 6 havi CHF Libor értéke 4 év múlva eléri, a kibocsátáskori változó referencia kamat szintjét (2,8083%), és várhatóan az azt követő 5-6 évben meghaladja azt. Az Önkormányzat célja egyrészt a kamatkockázat megszüntetése, illetve a kamatköltségek tervezhetővé, kiszámíthatóvá tétele. A jövőbeni emelkedő kamattrend lehetőséget adhat arra, hogy az IRS futamidejének lejáratakor az Önkormányzat összességében pozitív egyenleget, azaz kamat megtakarítást könyvelhessen el. A kamat megtakarítás azt jelenti, hogy a 9 éves futamidő alatt a fix kamaton fizetett teljes kamatkiadás kevesebb volt, mint a 6 havi CHF Libor alapján számított és fizetett kamatköltség. 
 
A fentiekre való tekintettel a hosszú, 9 éves futamidejű IRS ügylet feleltethető meg az Önkormányzat céljainak, elvárásának.
 
Érdemes másik aspektusból is megvizsgálni a futamidő kérdését. Gondolkodjunk a tervszámok és az IRS kamatráta viszonylatában. A kötvény kibocsátás tervezésekor, az akkor érvényes referencia kamatot, 2,8083%-ot alapul véve az Önkormányzat több verziót is készíthetett, hogy a kamatok jövőbeni alakulása miként érinti az Önkormányzat gazdálkodását. Amennyiben Önkormányzat a tervszámai alatt tudja megkötni az IRS ügyletet, úgy az Önkormányzat a tervszámai viszonyában pozitív többletet realizált. Megjegyezendő, hogy ha a kötvény futamideje meghaladja az IRS futamidejét, úgy azt az időszakot is figyelembe kell venni, hisz az ronthatja, vagy akár javíthatja is az előbbiekben kimutatott eredményt.
 
Mi legyen az IRS kezdő időpontja?
 
Alapvetően három lehetőség kínálkozik:
1.      Azonnali ügylet: mivel hosszú távú kamatfedezés a cél, a közeli, alacsony bázisú kamatperiódusok bevonása a fedezeti ügyletbe javítja a hosszú távú átlagárat. Ebben az esetben célszerű az IRS ügyletek induló dátumát a legközelebbi kamatforduló dátumához igazítva, vagy akár annál korábbra időzíteni.
  1. Forward (jövőbeni) ügylet: Akkor lenne érdemes forward indulású IRS-t kötni, ha a hozamgörbe alakja (ld. 6 havi CHF Libor görbe) egy hosszan elhúzódó alacsony kamatkörnyezetet mutatna, azonban jelenleg nem ez a helyzet.
  2. „Osztott” ügylet: az induló fix kamatláb az első 2 évben alacsony, az azt követő 7 évben az azonnali ügylet fix kamatlábat kismértékben meghaladó.
 
Példa: (1.5 melléklet)
 
Lezárható-e az IRS a lejárata előtt?
Az ügylet idő előtt lezárható az Önkormányzat kérésére, vagy csökkenthető a névértéke vagy a futamideje, ha például a kötvény devizanemét a futamidő alatt az Önkormányzat megváltoztatja, vagy a kötvényt lejárat előtt részben vagy egészben visszavásárolja.
Lejárat előtti lezárás esetén a felek az ügylet aktuális piaci értékét, vagyis a hátralévő kamatperiódusokban várhatóan elszámolandó tételek nettó jelenértékét számolják el egymás között.
Amennyiben az induláshoz képest a kamatvárakozások felfelé módosultak a hátralévő futamidőre, akkor ez az ügyfél számára pozitív esemény, míg ha lefelé mozdultak el a kamatvárakozások, akkor ezen esemény negatív kimenetelt jelent.
A lejárat előtti lezárásnak külön díja nincs.
Az IRS ügylet általános és specifikus kockázatai.
 
Piaci kockázat: az IRS piaci értéke a CHF hozamgörbe mozgásával együtt változik. Ennek hatása lehet pozitív és negatív. A pénzintézetek az üzletkötést követően naponta/ negyedévente/ kamatperiódusonként kiértékelik és figyelemmel kísérik a megkötött IRS termék árváltozását. Az IRS által generált eredményt célszerű a kötvénnyel együtt kiértékelni, hisz nem egy attól független IRS ügyletről, hanem kamatfedezeti céllal megkötött ügyletről van szó.
Bázispont érzékenység: adott nominális összegre vetített 1 bázis pontos árelmozdulás nagyobb eredményhatással bír egy hosszabb IRS esetén, mint egy rövidebb IRS-nél.
Spread kockázat:a vételi és eladási ár közötti különbözet. Azaz, ha az ügylet megkötése után közvetlenül lezárjuk az ügyletet, akkor negatív (spread) eredmény keletkezik.
Elszámolási kockázat: A jelenlegi alacsony szinten tartózkodó referencia kamat (6 havi CHF Libor = 0,395%) miatt az ügyletből adódóan az Ügyfélnek a kamatfordulókon
fizetési kötelezettsége keletkezik.
Kötvény devizanem váltás kockázata: amennyiben a kötvény devizaneme a futamidő alatt megváltozik, akkor a kötvény és az IRS devizaneme eltér, így az Ügyfél kockázata megemelkedik, hiszen ezen időszakra más devizában fizeti a kamatot, mint amelyben az IRS ügyletet kötötte (azaz a IRS ügylet nem fedezi a kötvénykamatok változásából előálló kockázatot). Tartós devizaváltás esetén az ügyletet le lehet zárni és a másik devizában újra lehet nyitni, amennyiben a piaci környezet azt indokolttá teszi.
Fedezet feltöltési kockázat: amennyiben az ügylet lejárat előtti visszazárási értéke (átértékelése) eléri az ügylet mögött elhelyezett limit és / vagy fedezet előre rögzített mértékét, a pénzintézet pótfeltöltési igénnyel élhet.
 
Milyen feltételei vannak az ügylet megkötésének?
 
  1. Treasury limit felállítása
  2. Treasury IRS szerződés, vagy keretszerződés megkötése
  3. Kockázatfeltáró nyilatkozat
  4. MIFID teszt
 
Összegzés
 
Az Önkormányzat pénzügyi szakértője a fentiekben részletezettek alapján javasolja IRS ügyletre vonatkozó ajánlatok bekérését legalább három pénzintézettől. Az előzetes tájékozódás alapján azon pénzintézetek köre, amelyek termék szinten foglalkoznak IRS ügyletkötéssel relatíve szűk.
 
Ajánlatbekérésre ajánlott pénzintézetek:
 
  • Raiffeisen Bank
  • Erste Bank
  • UniCredit Bank
  • CIB Bank.
  • OTP Bank
 
Az ügyletkötés telefonon történik, a Treasury-nél bejelentett / felhatalmazott személy által.
 
A fix kamat mértéke ne haladja meg a kibocsátáskori referencia kamat (2,8083%)szintjét.
 
Az ajánlatok értékelésénél az ár (fix kamat) mellett a fedezeti igény, illetve a rugalmasság is meghatározó szempont kell legyen.
 
A kibocsátott 6.316.000,- CHF összeg kamatkockázatának lefedése történhet részösszegre bontva is oly módon, hogy az összeg egyharmada továbbra is változó kamatozású marad, egyharmada „osztott” fix kamatozással, egyharmada azonnali fix kamatozással kerül megkötésre.

 Várfi András sk.
polgármester


Döntéshozói vélemények

Pénzügyi és Gazdasági Bizottság  

Az előterjesztést a Bizottság megtárgyalta, a felvázolt alternatívákat megvizsgálta. A Bizottság véleménye, hogy az előterjesztésben rögzített alternatívák egyike se igazolja, hogy az Önkormányzatnak célszerű élni a kamatfixálás lehetőségével, ugyanakkor javasolja a Képviselő-testületnek, hogy a  felsorolt pénzintézetektől kérjen be ajánlatot és a konkrét kamatláb ismeretében végezzen számításokat, majd ezt követően döntsön az ügylet megkötéséről avagy elutasításáról. A Bizottság javasolja, hogy az ajánlatbekérésre ajánlott pénzintézetek között szerepeljen a Magyar Takarékszövetkezeti Bank Zrt. is, amennyiben a pénzintézet termék szinten foglalkozik IRS ügyletkötéssel.

 
Humánpolitikai Bizottság  

Az előterjesztést a Bizottság megtárgyalta, javasolja a Képviselő-testületnek a pénzintézetektől az ajánlatok bekérését azzal a kikötéssel, hogy a konkrét kamatláb ismeretében döntsön a Testület a kamatfixálás elfogadásáról avagy elutasításáról. A Bizottság javasolja, hogy az ajánlatbekérésre ajánlott pénzintézetek között szerepeljen a Magyar Takarékszövetkezeti Bank Zrt. is, amennyiben a pénzintézet termék szinten foglalkozik IRS ügyletkötéssel. A Bizottság javasolja a Képviselő-testületnek a határozati javaslat elfogadását.

 
Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság  

Az előterjesztést a Bizottság megtárgyalta, javasolja a Képviselő-testületnek a pénzintézetektől az ajánlatok bekérését azzal a kikötéssel, hogy a konkrét kamatláb ismeretében döntsön a Testület a kamatfixálás elfogadásáról avagy elutasításáról. A Bizottság javasolja a Képviselő-testületnek a határozati javaslat elfogadását.

 
Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottság  

Az előterjesztést a Bizottság megtárgyalta, javasolja a Képviselő-testületnek a pénzintézetektől az ajánlatok bekérését azzal a kikötéssel, hogy a konkrét kamatláb ismeretében döntsön a Testület a kamatfixálás elfogadásáról avagy elutasításáról. A Bizottság javasolja, hogy az ajánlatbekérésre ajánlott pénzintézetek között szerepeljen a Magyar Takarékszövetkezeti Bank Zrt. is, amennyiben a pénzintézet termék szinten foglalkozik IRS ügyletkötéssel. A Bizottság javasolja a Képviselő-testületnek a határozati javaslat elfogadását.

 
Döntési javaslat

"A kibocsátott kötvény kamatkockázatának mérséklése"

Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: Költségvetés, zárszámadás
A Képviselő-testület a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.

  1. Gyomaendrőd Város Önkormányzatának Képviselő-testülete felhatalmazza a Polgármestert, hogy az Önkormányzat által kibocsátott kötvény kamatkockázatának mérséklése érdekében, legalább három pénzintézettől IRS ügyletre ajánlatot kérjen be.
  2. Az ajánlati IRS ügylet alapfeltétele, hogy futamideje minimum 7 év maximum 10 év, valamint a fix kamat a futamidőre vetített átlagos mértéke nem haladhatja meg a kötvény kibocsátáskori 6 havi CHF Libor (2,8083%) mértékét.
  3. Az ajánlatok szakértői értékelését követően a Képviselő-testület dönt, hogy élni kíván-e a kamatfixálás lehetőségével, avagy nem. Az ügylet elfogadása esetén a Képviselő-testület felhatalmazza a Polgármestert az ügylet megkötésére.
  4. A megkötött megállapodásokat a testület soros ülésén be kell mutatni.

Határidők, felelősök:

Határidő: 2009. 12. 31.
Felelős: Várfi András

« Vissza
Vissza a főmenübe