Gyomaendrőd Város Önkormányzati intézményeinek energetikai korszerűsítése (Szemünk fénye program)
Készítette:
Liszkainé Nagy Mária
Előterjesztő:
Várfi András polgármester
Véleményező bizottság:
Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottság, Pénzügyi és Gazdasági Bizottság
Tisztelt Képviselő - testület!
Az önkormányzati intézmények működési költségeinek csökkentése érdekében a fűtés és a világítás korszerűsítésre a Sebők & Sebők Kft, mint a Caminus Zrt alvállalkozója felmérése után kidolgozta a javaslatát a gazdaságosabb működtetésre. Az ajánlatukat a Bizottság már tárgyalta. A bizottsági észrevételek és Nagy Sándor energetikus véleménye, javaslatai alapján a Caminus Zrt átdolgozta az ajánlatát.
(Javaslatok voltak: VILÁGÍTÁSRA: Az elkészült ajánlat alapján kiemelhető azon intézmények, melyek tervezett világításkorszerűsítése rövidebb idő alatt megtérül. Ezen fogyasztási helyek további vizsgálat és új ajánlat esetén korszerűsíthetők lennének a megajánlott konstrukcióban.
Az ajánlatot oly formában tartanám célszerűnek módosítani, hogy csak a folyamatosan használt helyiségek, tehát az átlagnál magasabb éves óraszámmal üzemelő (pl. tantermek, bentlakásos intézmények háló- és tanulószobái, tornatermek, stb.) lámpatestek korszerűsítésére szűküljön. Ez esetben is új ajánlatra van szükség. (A nem folyamatosan használt helyiségek esetén az intézmények saját hatáskörben intézkednének (Pl. hagyományos izzó meghibásodása esetén energiatakarékos fényforrást szereznének be, egy-egy helyiség, iroda, folyosórész, stb. elavult lámpatestét és fényforrását saját forrásból cserélnék.)
FŰTÉSKORSZERŰSÍTÉSRE: Épületekkel történő racionális gazdálkodás. Nyílászárók cseréje fokozott hőszigetelő képességű üveg- és tokszerkezetű nyílászárókra (U ≤ 1,4 m2k). Épületek utólagos hőszigetelése (homlokzatok felújítása esetén viszonylag kis többletköltséggel elvégezhető).
Fűtésszabályozás: Az elavult, vagy hiányzó fűtésszabályozás korszerűsítése ill. pótlása (kazánköri, ill. helyiségszabályozás) Napkollektoros használati melegvíz-előállítás)
Az átdolgozott anyagra az alábbi észrevételt tette az energetikus:
A CAMINUS Zrt legújabb /3./ ajánlatai az eredeti ajánlatokhoz képest egy szűkített intézményi körre készültek.
I. Világításkorszerűsítés:
Az ajánlat 8 intézmény világításkorszerűsítésére vonatkozik.
Az ajánlat főbb adatai a következők:
Beruházási költség: 16.882.866,- Ft Bruttó.
Az éves elérhető energiaköltség megtakarítás: 1.311.714,- Ft
Az éves bérleti díj: 1.618.864,- Ft
A 15 éves futamidő esetén a bérleti díj és az elérhető megtakarítás különbözete: - 4.607.250,- Ft. Tehát a beruházás 15 év alatt sem térül meg.
Természetesen a meglévő elavult világítások korszerűsítése nem csak pénzügyi kérdés.
Az ajánlat műszaki tartalmát egyébként megfelelőnek tartom. Az ajánlattevő a korábbi ajánlataiban még szerepeltetett - átlagos égésidőnél rövidebb égésidejű -lámpatesteket ill. fényforrásokat már nem szerepelteti az ajánlatban, ezért a számított megtakarítások megalapozottak
Az ajánlat hiányossága az, hogy nem tartalmazza a választható futamidők végén fizetendő vételárat. Azaz, hogy a futamidő végén milyen összeget kell még az Önkormányzatnak fizetnie azért, hogy ne bontsák el a beépítésre kerülő vezetékeket és lámpatesteket.
/Ugyanezen hiányosság fennáll a fűtéskorszerűsítésre készült ajánlatok esetében is./
II. Fűtéskorszerűsítés:
Az ajánlat 17 db önkormányzati intézmény fűtéskorszerűsítésére készült.
Az ajánlat főbb adatai.
Tervezett beruházási költség: 279.815.593,- Ft bruttó
Az elérhető éves energiaköltség megtakarítás. 15.200.645,- Ft
Az éves bérleti díj: 25.154.023,- Ft
15 éves futamidő /Bérleti időtartam/ választása esetén a bérleti díj és az elérhető költségmegtakarítás különbözete: - 149.300.659,- Ft
Az ajánlat már hat intézmény esetében tartalmaz megújuló energiahordozó hasznosítást is. /Napkollektoros használati melegvíz előállító rendszerek/
A fűtéskorszerűsítésre készült ajánlat hiányossága az, hogy nem komplexen kezeli az egyes intézmények fűtési rendszerét, ezért amennyiben valamilyen egyéb fűtési probléma / pl. alul- vagy túlfűtés / áll fenn, akkor annak megoldása nem része a műszaki tartalomnak.
A fentiekben ismertetett számadatok a KEOP - 2009 - 5.2.0/A jelű pályázati támogatás esetére vonatkoznak. Amennyiben ezen pályázati támogatást nem sikerül elnyerni, akkor a világításkorszerűsítés költségei 20 %-kal -, a fűtéskorszerűsítés költségei 25 % -kal növekednének
Döntéshozói vélemények
Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottság
Az ajánlat készítője tájékoztatta a bizottságot, hogy a futamidő letelte után az átadásra kerülő beépített anyagokat, eszközöket az Önkormányzat a nettó beruházási költség 1 %-áért vásárolhatja meg.
A Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottság javasolja a Tisztelt Képviselő-testületnek a pályázat összeállítását, a Szemünk Fénye Programba történő bekapcsolódást azzal, hogy a dokumentáció 8 éves futamidővel készüljön. A bizottság nem javasolja
az önkormányzati intézmények fűtéskorszerűsítésre pályázat benyújtását ebben az ajánlati formában.
Pénzügyi és Gazdasági Bizottság
A Pénzügyi és Gazdasági Bizottság javasolja a Tisztelt Képviselő-testületnek a pályázat összeállítását, a Szemünk fénye Programba történő bekapcsolódást. A bizottság javasolja a Képviselő-testületnek, hogy kérjen adatot arra vonatkozóan, hogy a 8-10 éves futamidő után milyen maradványértéken vásárolhatja meg az Önkormányzat a beépített anyagokat, eszközöket.
Döntési javaslat
"Gyomaendrőd Város Önkormányzati intézményeinek energetikai korszerűsítése (Szemünk fénye program)"
Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: Közművesítés, infrastruktúra
A Képviselő-testület a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.
1.Gyomaendrőd Város Képviselő-testülete a világítás korszerűsítésére pályázatot nyújt be a Szemünk Fénye Program keretén belül azzal, hogy 8 éves futamidővel készüljön el a dokumentáció. A Képviselő-testület a mindenkori, éves költségvetési rendeletében biztosítja a szükséges forrást.
2. A Képviselő-testület az önkormányzati intézmények fűtéskorszerűsítésre ebben az ajánlati formában nem pályázik. Határidők, felelősök:
Határidő: 2010. 02. 28.
Felelős: Várfi András
Hivatali felelős: Liszkainé Nagy Mária