1. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
Az Intézményi Társulás
2010. augusztus 26-i ülésére
2010. augusztus 26-i ülésére
Tárgy: | A Rózsahegyi Kálmán Kistérségi Általános Iskola, a Térségi Szociális Gondozási Központ valamint a Térségi Humánsegítő Szolgálat 2010. évi I. félévi költségvetési beszámolója | |
Készítette: | Szilágyiné Bácsi Gabriella | |
Előterjesztő: | Czikkely Erika önkormányzati intézmény vezető, Farkas Zoltánné önkormányzati intézmény vezető, Mraucsik Lajosné önkormányzati intézmény vezető |
Tisztelt Intézményi Társulás!
A Társulási megállapodás V.4.4. pontjában foglaltak szerint a közösen fenntartott intézmények költségvetési beszámolói Gyomaendrőd Város Önkormányzat Képviselő-testülete költségvetési beszámolóinak részét képezik, melynek elkészítéséhez a tagönkormányzatok szükség szerint adatokat szolgáltatnak. Az intézményeknek az adott önkormányzatot érintő költségvetésének elfogadásához, módosításához, valamint a költségvetés végrehajtásáról szóló beszámolók elfogadásához a tagönkormányzatok Képviselő-testületeinek egyetértése szükséges.
Gyomaendrőd Város Képviselő-testülete a 8/2010. (II. 15.) önkormányzati rendeletével elfogadta a város 2010. évi költségvetését, melyet az első félévben 2 alkalommal módosított. A rendeletmódosítások oka, hogy a benyújtásra került pályázatokhoz a költségvetésben nevesíteni kellett az önerő összegét, az eredeti költségvetésben nem tervezett kötelezettségvállalások is megjelenítésre kerültek, illetve a zárszámadást követően beépítésre került az elfogadott pénzmaradvány összege is.
A költségvetés teljesítése a következők szerint alakult az első félévben.
Önkormányzat bevétele:
Adatok E Ft-ban
Eredeti előirányzat
|
Módosított előirányzat
|
Teljesítés
|
Teljesítés / Módosított ei. %
|
4.347.015
|
4.786.371
|
1.544.441
|
32,26
|
Bevételek teljesítésének alakulása:
Megnevezés
|
Összeg E Ft-ban
|
Összes bevételhez (egyéb fin.bev.nélkül) viszonyított arány (%)
|
Önkormányzat költségvetési támogatása
|
619.848
|
39,14
|
Sajátos működési bevételek
|
433.221
|
27,35
|
Felhalmozási és tőkejellegű bevételek
|
1.580
|
0,10
|
Önállóan műk.és gazd. intézmények bev.
|
212.117
|
13,39
|
Polgármesteri Hivatal bevétele
|
297.358
|
18,77
|
Ktgvetési hiány belső fin. eszk. (pénzm.)
|
19.663
|
1,25
|
- Az önkormányzat költségvetési támogatása 39,14 %-a az összes bevételnek.
- A sajátos működési bevételek 27,35 % -át teszik ki az összbevételnek. A sajátos műk. bevételek között mutathatók ki a helyi adó bevételek (a betervezett összeg 47%-a teljesült), az átengedett központi adók (Szja), valamint a mezőőri járulék bevétel.
- Az önállóan működő és gazdálkodó intézmények bevétele 13,39 %-a, a Polgármesteri Hivatal és a hozzá tartozó önállóan működő intézmények, valamint a szakfeladatok bevételei pedig 18,77 %-a az összes bevételnek.
- A felhalmozási és tőke jellegű bevételek százalékos aránya minimális az összes bevételen belül. Itt jelentkeznek a tárgyi eszközök, valamint az önkormányzati lakások és egyéb helyiségek értékesítéséből származó bevételek összegei.
- A költségvetési hiány belső finanszírozását szolgáló eszközök között jelennek meg az előző évben képződött pénzmaradványok felhasznált összegei, melyek összes bevételhez viszonyított aránya 1,25%-ot tett ki a vizsgált időszakban.
- Önkormányzat kiadása:
Adatok E Ft-ban
Eredeti előirányzat
|
Módosított előirányzat
|
Teljesítés
|
Teljesítés/ Módosított ei. (%)
|
4.347.015
|
4.786.371
|
1.833.300
|
38,30
|
Kiadások teljesítésének alakulása:
Megnevezés
|
Módosított előirányzat (E Ft)
|
Teljesítés (E Ft)
|
Teljesítés/ Módosított ei. (%)
|
Működési kiadás
|
2.734.115
|
1.427.328
|
52,20
|
Felújítás
|
195.627
|
58.673
|
30,00
|
Fejlesztés
|
577.492
|
323.808
|
56,07
|
Tartalék
|
1.279.137
|
0
|
0,00
|
A működési kiadások 52,2 %-on teljesültek, mely az időarányos előirányzattal közel azonosan alakult.
A működési kiadások teljesítésének megoszlása a következők szerint történt:
A személyi juttatások és a hozzá kapcsolódó járulékok az összes működési kiadás alig több mint felét, azaz 50,68 %-át, a dologi kiadások 34 %-át, a pénzeszköz átadások pedig 15,21 %-át teszik ki.
A felújítások és fejlesztések tekintetében a módosított előirányzathoz viszonyítva 30 %, illetve 56,07 %-os a teljesítés.
A betervezett felújítások közül megvalósult 75 %-os pályázati támogatással a járdafelújítás, a Népház belső udvar felőli homlokzatának felújítása, valamint ivóvíz-és szennyvízhálózat rekonstrukciós munkák történtek. A Sportcsarnok padlóburkolat cseréjének és a Városi örökség elnevezésű pályázat keretében megvalósuló felújítások kiadásai a második félévben fognak jelentkezni.
A beruházások között megtervezett projektek közül befejeződött a belvíz V. ütem, megtörtént a kifizetése a 4+1 utca építési, felújítási számlájának, lezajlott a Zöldpark Kft. eszközbeszerzése, lezárult a Magtárlaposi beruházás. Megtörtént a Gyomaszolg Ipari Park Kft.-nél 56.000 E Ft összegben a tőkeemelés, Vízmű részvényvásárlásra került sor még az év elején 50.400 E Ft összegben, valamint megtörtént 2.790 E Ft összegben az új Hulladéklerakó Kft. részére a törzstőke átadása. Folyamatban van a közel 140.000 E Ft bruttó költségű kerékpárút beruházásunk, melyhez a vizsgált időszakban 11.000 E Ft összegű kifizetés tartozott.
Az Önkormányzat gazdálkodása összességében az első félév során stabilnak mondható, finanszírozási nehézségek sem a Polgármesteri Hivatalnál, sem az intézményeknél nem jelentkeztek. Az első félévben jelentkező többlet kötelezettségvállalásokra az előző év gazdálkodása során képződött szabad pénzmaradvány és a többletbevétel fedezetet nyújtott.
A társulási fenntartásban működő intézmények 2010. I. félévi gazdálkodása
Bevételek alakulása
Adatok E Ft-ban
|
Rózsahegyi Kálmán Kistérségi Általános Iskola
|
Térségi Szociális Gondozási Központ
|
Térségi Humánsegítő Szolgálat
|
|||
Megnevezés
|
Módosított ei.
|
Teljesítés
|
Módosított ei.
|
Teljesítés
|
Módosított ei.
|
Teljesítés
|
Saját bevétel
|
9675
|
8181
|
193694
|
91157
|
0
|
55
|
Műk.c.átvett peszk.
|
6864
|
5152
|
4000
|
1722
|
19401
|
11714
|
Felhalm.célú bevétel
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
Előző évi pénzmaradvány
|
5003
|
5003
|
177
|
177
|
1042
|
0
|
Bevétel összesen:
|
21542
|
18336
|
197871
|
93056
|
20443
|
11769
|
Önkorm.tám.
|
229860
|
130718
|
242877
|
150241
|
25862
|
10786
|
Kiadások alakulása
Adatok E Ft-ban
|
Rózsahegyi Kálmán Kistérségi Általános Iskola
|
Térségi Szociális Gondozási Központ
|
Térségi Humánsegítő Szolgálat
|
|||
Megnevezés
|
Módosított ei.
|
Teljesítés
|
Módosított ei.
|
Teljesítés
|
Módosított ei.
|
Teljesítés
|
Személyi juttatás
|
153193
|
78434
|
218548
|
113700
|
25065
|
12769
|
Munkaadói járulék
|
40484
|
21012
|
57075
|
30131
|
6791
|
3384
|
Dologi kiadás
|
54184
|
35192
|
165125
|
86110
|
14449
|
6239
|
Pénzeszk.átadás
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
163
|
Ellátottak juttatása
|
3404
|
98
|
0
|
0
|
0
|
0
|
Műk.kiad.ö.
|
251265
|
134736
|
440748
|
229941
|
46305
|
22555
|
Felújítás
|
137
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
Fejlesztés
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
Az intézmények részletes beszámolói:
A Rózsahegyi Kálmán Kistérségi Általános Iskola beszámolója a 2010. évi költségvetés 1-6 havi teljesítéséről
A 2010. évre tervezett feladat ellátás változatlan feltételekkel az előirányzatnak megfelelően folyamatosan teljesül.
1. Tanuló létszám alakulása
Megnevezés
|
2009/2010. tanév
|
2010/2011 tanév
|
|
2009.09.01 (fő)
|
2010.06.30 (fő)
|
tervezett (fő)
|
|
Általános iskola 1-4. évfolyam
|
192
|
187
|
191
|
Gyomaendrőd
|
178
|
173
|
177
|
ebből SNI
|
14
|
13
|
10
|
ebből magántanuló
|
1
|
1
|
1
|
Csárdaszállás
|
14
|
14
|
14
|
ebből SNI
|
0
|
0
|
0
|
ebből magántanuló
|
0
|
0
|
0
|
|
|
|
|
Általános iskola 5-8. évfolyam
|
216
|
219
|
220
|
Gyomaendrőd
|
216
|
219
|
220
|
ebből SNI
|
56
|
56
|
36
|
ebből magántanuló
|
0
|
0
|
0
|
|
|
|
|
Kollégiumi ellátás
|
22
|
22
|
22
|
ebből SNI
|
8
|
8
|
11
|
A 2009/2010-es tanévet a gyomaendrődi telephelyen -5 fő alsó tagozatos, és +3 fő felső tagozatos tanulói létszámmal, a csárdaszállási telephelyen változatlan létszámmal zárta az intézmény.
A kollégiumi ellátást igénylők száma a tanév végére változatlan maradt.
A többcélú kistérségi társulás keretein belül működő 1-8. évfolyamos oktatás esetében a csárdaszállási 1-4. évfolyamos tanulók a tagintézménybe járnak, míg az 5-8. évfolyamos tanulók iskolabusszal járnak be az intézményi társulás székhelye szerinti telephelyére.
2. Foglalkoztatottak létszámának alakulása
Megnevezés
|
2010.01.01
|
2010.06.30
|
||
Gyomaendrőd
|
Csárdaszállás
|
Gyomaendrőd
|
Csárdaszállás
|
|
Pedagógus
|
43
|
2
|
43
|
2
|
Okatatást segítő
|
4
|
0
|
4
|
0
|
Technikai dolgozó
|
23
|
1
|
23
|
1
|
∑
|
70
|
3
|
70
|
3
|
Az intézmény engedélyezett költségvetési létszáma 73,25 fő, amely megoszlik 45 fő teljes munkaidős pedagógusra, 4 fő teljes munkaidős oktatást segítő alkalmazottra, 23 fő teljes munkaidős technikai dolgozóra, valamint 1,25 fő részmunkaidős dolgozóra.
Az átlagos statisztikai létszám az első negyedév végére 70,62 fő a félév végére 70,1 fő.
Az intézmény 2,75 fő technikai dolgozó álláshelyét közcélú munkavállalók foglalkoztatásával tölti be, ezen túl az intézménynek 2 fő tartósan távollévő pedagógus helyettesítését kell megoldania belső átszervezésekkel, illetve óraadó pedagógusok bevonásával.
II. Bevételek alakulása
1. Intézményi működési bevételek alakulása
Éves előirányzat: 9 675 e Ft
Teljesítés: 8 182 e Ft
Az éves előirányzathoz képest a teljesítés 84,57%-os az első félév végére.
A gyermekétkezésből származó intézményi ellátási díjbevétel 60,3%-ban teljesül az éves előirányzathoz képest, viszont figyelembe véve, hogy e jogcímen bevétel időarányosan csak 9,5 hónapban keletkezik, a teljesítés az időarányosnak megfelelő.
Jelentős bevételt eredményezett a tervezetthez képest megnövekedett vendégétkezők száma, valamint az intézmény termeinek bérbeadásából származó bérleti díjak bevételei.
2. Átvett pénzeszközök alakulása
Éves előirányzat: 6 864 e Ft
Teljesítés: 420 e Ft
Az alacsony teljesítés indoka egyrészről, az hogy a tervezett központosított előirányzatok terhére elszámolható elnyert pályázati összegek az önkormányzati támogatások között teljesültek, másrészről az, hogy a csárdaszállási tagintézmény részéről a z 1-6. havi teljesítés ( 2 951 e Ft) nem került kifizetésre.
3. Önkormányzati támogatás alakulása
Éves előirányzat: 229 860 e Ft
Teljesítés: 130 718 e Ft
56,78%-os a teljesítés, amely az időarányos előirányzatot, a korrekciós tényezőket figyelembe véve, azokkal csökkentve 2 053 e Ft-al lépi túl.
Az időarányos bevétel szempontjából csökkentő tényezőként vehető figyelembe a július havi nettó bér ( 7 941 e Ft), amely június hónapban lett kifizetve, a Közoktatási Közalapítvány által meghirdetett, ill. elnyert támogatás összege (391 e Ft) a pályázat utólagos elszámolása miatt, az Ifjúsági alapból kapott támogatás (100 e Ft), illetve a tanulók első féléves fürdő belépői (289 e Ft), amely tételek előirányzat nélkül kerültek kifizetésre.
Összességében a bevételek szempontjából a korrekciós tényezőket figyelembe véve az intézmény az első félév végén 2 053 e Ft-al van túlfinanszírozva.
III. Kiadások alakulása
1. Személyi juttatások alakulása
Éves előirányzat: 153 193 e Ft
Teljesítés: 78 434 e Ft, 51,2%
A személyi juttatások előirányzata az időarányosnak megfelelően alakult az első félév végére.
Torzító tényezőként hat a 2010. évi egyszeri kereset kiegészítések kifizetése január, ill. április hónapban, mivel ezek a tételek nem arányosíthatóak az év összes hónapjára.
E tételeket figyelembe véve a személyi juttatások az 1-6 havi időszakra 49%-ban teljesültek.
2. Munkaadóakt terhelő járulékok
Éves előirányzat: 40 484 e Ft
Teljesítés: 21 012 e Ft
A munkaadókat terhelő járulékok a személyi juttatások kiadásaihoz kapcsolódva 51,9%- on teljesültek, viszont a személyi juttatásoknál említett tételek munkaadókat terhelő járulékaival csökkentve a teljesítés e jogcímnél szintén 49%-os, az időarányosnak megfelelő.
2. Dologi kiadások alakulása
Éves előirányzat: 54 184 e Ft
Teljesítés: 35 192 e Ft
A dologi kiadások az éves előirányzathoz képest az első félév végére összességében 64,9%-on teljesültek.
A készletbeszerzés kiadásai és ezen belül a legjelentősebb tétel az élelmiszer beszerzés kiadása az időarányosnak megfelelően alakult.
A legmagasabb teljesítést a dologi kiadások esetében a szolgáltatások, főként az energia szolgáltatások díjai eredményezik.
Torzító tényező a gázenergia szolgáltatás 80,06%-os teljesülése, ugyanis egyrészről negatív tényezőként hat, hogy a közös gázbeszerzés kapcsán a szolgáltató váltás következtében a 2009. évi novemberi ill. decemberi számlák 2010. év márciusában kerültek számlázásra-, majd kifizetésre, amely a 2010. évi költségvetésbe nem lett betervezve, másrészről a leadott „tervezett” és nem a valós fogyasztás alapján került számlázásra intézményünk részére az első félévben a gázenergia. Az intézmény a tényleges fogyasztás alapján történő elszámolásra vár, melyet követően realizálódni fog a gázenergia időarányos teljesítése. További csökkenés várható a gázenergia fogyasztás kapcsán, mivel a nyári időszakban pályázat keretén belül megvalósul az intézmény Alkotmány út 2-6. szám alatti alsó tagozatos épületének szigetelése, és az épület tantermeinek nagyobb részében a nyílászárók cseréje.
További kiadást csökkentő tényező, hogy a nyári időszakban a minimális fogyasztás következtében mindhárom közüzemi szolgáltatás kiadásai realizálódni fognak.
Az intézménynél a korszerűtlen, elavult konyhai berendezések elhasználódása, a kollégiumi épület folyamatosan romló állapota nem tervezett, viszont elengedhetetlenül szükséges kiadásokat von maga után, melyeket szintén az intézménynek kell kigazdálkodnia az egyébként is, főként a dologi kiadások tekintetében szűkös költségvetési keretekből.
Szintén magas a teljesítés az egyéb kommunikációs szolgáltatások esetében, mivel a TÁMOP pályázat keretein belül az intézmény vásárolt a pályázat lebonyolításához szükséges fénymásoló gépet, viszont annak üzemeltetését saját erőből kell megoldania.
Egyéb jogcímeknél rendeződni fog a tervezetthez képest magas teljesítés, mint például az egyéb üzemeltetés, fenntartási szolgáltatás esetében, ha a Közoktatási Közalapítványnál elszámolásra kerül az előfinanszírozott támogatás (391 e Ft), illetve ha teljesítésre kerül a tanulók fürdő belépőinek (289 e Ft) előirányzatba történő beépítése.
IV. Felújítási, felhalmozási kiadások
Az intézmény 1-6. hónapban nem teljesített ilyen jellegű kiadásokat, az e jogcímen megtervezett érintésvédelmi felülvizsgálatra (137 e Ft) a nyári hónapokban kerül sor.
Az intézmény 2010. első félévében a szakmai követelményeknek betartása mellett a működéshez elengedhetetlenül szükséges, minimális kiadások mellett, a rendelkezésre álló keretek között folytatta gazdálkodását.
A személyi juttatások és a munkaadói járulékok az időarányosnak megfelelően alakultak, a dologi kiadások egy része a nyári hónapokban realizálódni fog.
Az intézmény a továbbiakban is a takarékosságra törekszik.
Gyomaendrőd, 2010.08.03.
Farkas Zoltánné Tóth-Vitáris Erika
igazgató gazdasági vezető
A Térségi Szociális Gondozási Központ 2010. I. félévi
Szöveges beszámolója
Intézményünk 2010. évben 410 512 E Ft mérleg főösszeggel kezdte meg gazdálkodását, mely magába foglalja kiadási oldalon:
· az intézmény dolgozóinak személyi juttatás és munkaadót terhelő járulékainak összegét: 251 698 E Ft
· és az intézmény működésével kapcsolatos dologi kiadások összegét: 158 814 E Ft
Bevételi oldalon:
· Ellátotti létszám alapján beállított állami és térségi normatíva 168 694 E Ft
· Ellátást igénybe vevők által megfizetett térítési díj (ÁFÁ-val) 187 694 E Ft
· Önkormányzati támogatás- működési célú: 39 724 E Ft
· Közhasznú munkavállalók munkaügyi kp. bértámogatása: 2 000E Ft
· Támogató Szolgálat működési támogatása: 10 400 E Ft
· Emelt szintű elhelyezés- szoba eladásból származó bevétel: 2 000 E Ft
2010. évben intézményünk új szolgáltatással bővült. 2010. április 29. napjától városunk 002-es tanyagondnoki körzetében tanyagondnoki szolgáltatást biztosítunk, a már meglévő szolgáltatási formák mellett.
Az Intézmény gazdasági és szakmai munkájának ellenőrzését 2010. I. félévében több hatóság vizsgálta.
· 2009. évi állami normatíva elszámolás Belső ellenőrzés
· Támogató Szolgálat működésének ellenőrzés Foglalkoztatási és Szociális Hivatal -
D.A.R.Á.H Megyei Közigazgatási Hivatala
· Az intézmény teljes átfogó szakmai ellenőrzése Gyomaendrőd Város
Önkormányzatának Képviselő- Testülete által felállított Ad-hoc bizottság
· Az intézmény 2008-2009. évi gazdálkodásának átfogó
pénzügyi ellenőrzése Belső ellenőrzés
Az ellenőrzések során apróbb hiányosságok kerültek feltárásra, melynek nagy részét az intézmény saját hatáskörében korrigálta. A fenntartó hatáskörébe tartozó intézkedéseket az Intézményi Társulás elé terjesztette, majd megtette a szükséges intézkedéseket a hiányosságok rendezésére.
A DAOP - 4.1.3/A-2008-0012 számú projekt megvalósításával lehetővé vált egy olyan intézményi egység kialakítása, amely a fogyatékosok speciális igényeit teljeskörűen kiszolgálja. A projektnek köszönhetően 2010. május 01. napjával a fogyatékosok nappali intézményi egysége – Esély klub - megkezdte működését a Gyomaendrőd, Magtárlaposi u. 11-17. szám alatti ingatlanban.
Ezzel egyidejűleg összevonásra került az intézmény 2. számú (Gyomaendrőd, Fő út 66.) és 5. számú ( Gyomaendrőd, Blaha 2-6.) Idősek Klubja - 5. Számú Idősek Klubja elnevezéssel a Gyomaendrőd Blaha 2-6. szám alatti Idősek Klubjában 50 férőhellyel.
A Fő út 66. szám alatti épület visszaadásra került az Önkormányzat kezelésébe.
I. AZ INTÉZMÉNYI FELADATELLÁTÁS MUTATÓI
Ellátotti létszám alakulása 2010. I. félévben:
Ellátási forma
|
Intézményi szolgáltatásokat átlagosan igénybevevők száma 2009. december 31-én
|
Intézményi szolgáltatásokat átlagosan igénybevevők száma 2010. június 30-án
|
Normál idősek otthona
|
126 fő
|
125 fő
|
Átmeneti elhelyezés
|
9 fő
|
8 fő
|
Emeltszintű id.o.
|
42 fő
|
41 fő
|
Házi segítségnyújtás
|
55 fő
|
67 fő
|
Étkeztetés
|
160 fő
|
228 fő
|
Támogató szolgálat
Szem .segítés + csak szállítás
|
13+17 fő
|
13+17 fő
|
Jelzőrendszeres házi segítségnyújtás
|
10 fő
|
10 fő
|
Idősek Nappali ellátása
|
170 fő
|
164 fő
|
Fogyatékosok nappali ellátása
|
26 fő
|
25 fő
|
Tanyagondnoki szolgáltatás
|
400 fő
|
800 fő
|
Az ellátotti létszám alakulását nagyban befolyásolja az alapellátásban bekövetkezett ellátási formák 2010. évben történt átalakítása. Bevezetésre került az Otthonközeli ellátás fogalma, amely az alapellátást az alábbi kategóriákba sorolja:
· házi segítségnyújtás
· étkeztetés
· nappali ellátás
· nappali ellátás és étkeztetés együtt
· házi segítségnyújtás, és étkeztetés együtt
Az új rendszerben a nappali klubban étkező ellátottak felvételre kerülnek étkezőknek és nappali ellátást igénybevevőnek is egyaránt. Emiatt növekedett meg az étkezést igénybevevők száma 42,5%-kal 68 fővel 2009. évhez képest.
A tanyagondnoki szolgáltatást igénybevevők számának növekedése a 002-es körzet létrehozásával magyarázható.
Egyéb ellátási formákban az ellátotti létszám számottevően nem változott az előző évhez képest.
II. FOGLALKOZTATOTTAK ALAKULÁSA
Az intézmény munkavállalóinak létszáma 136 fő.
Közcélú munkavállalók száma: 18 fő
Közhasznú munkavállalók száma: 3 fő
III. BEVÉTELEK ALAKULÁSA (adatok eFt-ban):
Megnevezés
|
Eredeti előirányzat
|
Módosított előirányzat
|
Teljesítés eFt-ban
|
Egyéb saját bevétel
|
177 944
|
182 731
|
86 516
|
Áfa bevételek, visszatérülések
|
9 750
|
10 963
|
4 641
|
Támogatás értékű műk.bevétel áll. Pénz alaptól
|
2 000
|
2 000
|
1 722
|
Tám.értékű műk. bevétel központi ktsgvetési szervtől
|
1 664
|
0
|
0
|
Tám.értékű műk. bevétel fejezeti kezelésű előirányzattól
|
10 400
|
0
|
0
|
Tám.értékű műk. bev. többcélú kistérségi társulástól
|
8 494
|
0
|
0
|
Tám.értékű műk. bev. helyi önk. és ktsgvetési szerveitől
|
2 000
|
2 000
|
0
|
Felügyeleti szervtől kapott támogatás
|
198 260
|
242 877
|
150 241
|
Előző évi pénzmaradvány átvét.
|
|
177
|
177
|
Egyéb bevételek
|
|
|
|
Intézményi működési bevételek összesen
|
410 512
|
440 748
|
243 297
|
Saját bevételek
Az intézményi ellátási díjak 4.849,-eFt-tal, 5,3%-kal kevesebb összegben teljesült, mint az időarányos tervezett.
Ennek okai:
Ø 2010. I. félévben az ellátotti létszám alakulása nem tette lehetővé, hogy az intézmény bevételeivel kompenzálni tudja azt az eredeti költségvetésbe beállított - 5.573,-eFt – működési bevételt, melynek beállítása szükséges volt a költségvetési egyezőség miatt. Ezen összeg időarányos része 2.786,-eFt.
Ø Közel 820,-eFt-os bevétel kiesést jelentet a vizsgált időszakban, hogy az átmeneti elhelyezés ellátási formánál az átlagos ellátotti létszám ezen időszakban átlagosan 8 főben realizálódott, a tervezett 10 fővel szemben. Jelenleg az intézmény idősotthonaiban ellátott idősek száma eléri, helyenként meghaladja a tervezett létszámot, tehát a bevételkiesés évközbeni kompenzálására lehetőség van, természetesen csak abban az esetben, ha az ellátotti létszám tartósan megmarad. Ez a létszám azonban sem a sorbanállók, sem az intézményben élők tekintetében nem számítható ki teljes pontossággal.
Ø További 1.120,-eFt bevétel kiesést jelent, a Foglalkoztatási és Szociális Hivatal ellenőrzésével feltárt hiányosság, mely a térítési díjak elfogadásának rendjét kifogásolta meg. Ennek kapcsán az intézmény az - idős otthoni ellátásban - április havi, az otthonközeli ellátás tekintetében a május havi térítési díjak kiszámlázásával egyidejűleg rendezte a Gyomaendrőd Csárdaszállás Hunya Intézményi Társulás 13/2010.(IV. 28.) sz. határozata 2. pontjában foglaltak szerint a térítési díjakban keletkezett túlfizetéseket.
Támogatás értékű működési bevételek
Ø Munkaügyi Központ által nyújtott támogatás
722,-eFt-tal meghaladja az időarányos tervezetett. Jelenleg 3 fő munkavállaló bértámogatásához járul hozzá a Munkaügyi Központ.
Ø Központi ktsgvetési szervtől-, fejezeti kezelésű előirányzattól-, valamint többcélú kistérségi társulástól
Ezen a jogcímeken megtervezett eredeti előirányzatok 2010. I. félévében beépítésre kerültek a felügyeleti szervtől kapott támogatás módosított előirányzatába, mely jogcímek a működéshez kapcsolódó állami hozzájárulásokat foglalja magába.
Ø Helyi önkormányzat és ktsgvetési szerveitől
Az emeltszintű ellátási formánál a vizsgált időszakban 3 szoba került értékesítésre összességében 2.200,-eFt összegben, mellyel jelenleg 100%-os kihasználtságúvá vált az intézményi egység. Ezen szoba eladásból származó bevétel még nem került át az intézmény bevételei közé, annak számviteli rendezésére a következő félévben kerül sor.
Felügyeleti szervtől kapott támogatás
A felügyeleti szervtől kapott támogatás módosított előirányzatába beépítésre került:
Ø 17. 816,-eFt az I. félévben kereset kiegészítés címén kifizetett központi támogatás
Ø 20. 558,-eFt mely az eredeti előirányzatba támogatás értékű működési bevételként került meghatározásra
Ø 6.000,-eFt plusz önkormányzati támogatás az intézmény dolgozóinak havi 10 adagos ebéd juttatásának biztosítására ( az intézmény konyhájáról)
Ø 243,-eFt, az intézményi gyógytornász 1-4 havi bérének pályázaton nyert támogatása
Összességében az intézmény működési bevételei 6%-kal 5.968,-eFt-tal alacsonyabb szinten teljesültek, mint az időarányos tervezett. Az intézmény kihasználtsága a II. negyedév közepétől elérte a tervezett szintet azoknál az ellátási formáknál is, ahol ez év elején alacsonyabb volt a kihasználtság.
Amennyiben a következő félévben beépítésre kerül a szoba eladásból származó-, valamint a Támogató Szolgálat működésének 2010. I. félévében többlet támogatásként megítélt összegéből származó 990,-eFt összegű - bevétel a működési bevételek teljesítése kedvezőbb arányt fog mutatni.
IV. KIADÁSOK ALAKULÁSA (adatok eFt-ban):
Megnevezés
|
Eredeti előirányzat
|
Módosított előirányzat
|
Teljesítés eFt-ban
|
Személyi juttatások
|
198 411
|
218 548
|
113 700
|
Munkaadót terhelő járulékok
|
53 287
|
57 075
|
29 883
|
EHO
|
0
|
0
|
248
|
Dologi kiadások ÁFA nélkül
|
116 982
|
122 133
|
66 257
|
Dologi kiadások ÁFA-ja
|
36 396
|
37 339
|
17 913
|
Egyéb folyó kiadások
|
5 436
|
5 653
|
1 940
|
Működési kiadások összesen
|
410 512
|
440 748
|
229 941
|
Fejlesztési kiadások
|
0
|
0
|
0
|
Fejlesztési kiadások Áfa-ja
|
0
|
0
|
0
|
Kiadások összesen
|
410 512
|
440 748
|
229 941
|
Személyi juttatások és munkavállalói járulékok
A személyi juttatások és munkaadókat terhelő járulékok összességében a tervezettnek megfelelően alakultak az I. félévben.
Ø A rendszeres személyi juttatások kifizetése egyenletesen az időarányos terveknek megfelelően alakult. A módosított előirányzatba csak a 2009. december hónapban függő kiadásként kifizetett bérjellegű kifizetések 2010. évi teljesítése került beépítésre 109,-eFt összegben.
Ø A nem rendszeres személyi juttatások előirányzatába és teljesítésébe beépítésre került 2010. I. félévében a kereset kiegészítés címen kifizetett központi bér, mely torzítja az 1-6 hó időarányos terv és teljesítés képét.
Beépítésre került továbbá 6.000,-eFt - „közalkalmazottak étkezési hozzájárulása” címen, az intézmény dolgozóinak 2010. március hónaptól – havonta 10 adag ebéd - étkeztetéséhez szükséges forrás biztosítására, Képviselő Testületi döntés alapján.
Dologi kiadások
A dologi kiadások teljesítése 5.190,-eFt 8,4%-kal meghaladja az időarányos tervezettet.
A túlfinanszírozás okai:
Ø A gázenergia-szolgáltatás díj 3.060,-eFt-tal 61%-kal meghaladja az időarányos tervezettet, mely magyarázható egyrészt a gázenergia szezonális jellegével, másrészt az elhúzódó hosszú hideg idővel.
Ø Eltérés mutatkozik, a villamos energia díjaknál is, mely 898,-eFt összeggel haladja meg az időarányos tervezetett. Ezen kiadás növekedése aggasztó, mivel a villamosenergia nem szezonális jellegű, hanem állandó értéket képvisel havi kiadásaink között.
Ø 754,-eFt-tal 12%-kal meghaladja a tervezett kiadást az üzemanyag felhasználás jogcímen teljesített kiadás, mely az üzemanyag árának nagyfokú emelkedésével magyarázható. Az APEH által közzétett üzemanyag elszámolás alapján megállapítható, hogy 2009. évben a gázolaj átlagosan 268,-Ft/l áron kerülhetett elszámolásra, míg 2010. I. félév átlaga 301,5,-Ft/l. Éppen ez a 12%-os áremelkedés okozza a megnövekedett teljesítés összegét.
Ø Nem tervezett kiadásként került a dologi kiadások épület karbantartási jogcímén elszámolásra a Sallai úti ingatlan elfagyott fűtésének megjavítása (500,-eFt összegben), mely káreseménnyel kapcsolatban a biztosító társaság elutasította kárigényünket. Így ezen kiadásnak nincs bevételi oldalon fedezete, az intézmény költségvetési gazdálkodása során megpróbálja kigazdálkodni a felmerült kiadást.
A dologi kiadás egyéb jogcímein a teljesítés közel a tervezett szerint alakult. A villamos energia díj, valamint az üzemanyag árának fent jelzett növekedése éves szinten aggasztó, mert az ekkora volumenű költségnövekedés negatívan érinti az intézmény egyébként is szűkös költségvetési keretekből történő gazdálkodását.
V. FELÚJÍTÁSOK ÉS BERUHÁZÁSOK (adatok eFt-ban)
Ezen a jogcímen 2010. évben az intézménynek sem eredeti, sem módosított előirányzata nincs.
ÖSSZEGZÉS
Az intézmény 2010. I. félévben a szakmai követelmények betartársa mellett a minimális - a működéshez elengedhetetlen - kiadások között folytatta gazdálkodását, mégis túllépte az időarányos finaszírozás kereteit.
Ø A bevételek teljesítése jelentik a legnagyobb kockázatot az intézmény költségvetésének gazdálkodásában, mely az I. félévben is a tervezett szint alatt alakult.
Ø A személyi juttatás és munkaadói járulékok a tervezettnek megfelelően teljesültek, melyhez nagyban hozzájárul a közcélú és közhasznú munkavállalók foglalkoztatása.
Ø A dologi kiadások tervszerinti teljesítését éves szinten nagyban befolyásolja a villamosenergia és üzemanyagdíj növekedésből adódó többletkiadás finanszírozása.
Ø 2010. I. félévében az FSZH által „Támogató Szolgálatok Fejlesztési Támogatása” elnevezésű pályázati kiírásra az Intézményi Társulás által pályázatot nyújtott be intézményünk. Célja, a Támogató Szolgálat nyitvaálló helyiségében (Gyomaendrőd, Mirhóháti u. 1-5.) a vizesblokk, illetve az akadálymentes közlekedés kialakítása, mely lehetőséget teremt a fogyatékkal élők részére a mai kor előírásainak megfelelően kialakított helyiség biztosítása által, az önálló ügyintézés segítésére. A pályázat kedvező elbírálásban részesült, 500,-eFt támogatást ítélt meg a pályáztató szerv a pályázatban foglaltak megvalósítására. Az akadálymentesítés és a vizesblokk az I. félévben elkészült, növelve azzal az intézmény színvonalát.
Ø További 3 pályázatunk is kedvező elbírálásban részesült 2010. I. félévben. A Szociális Minisztérium által kiírt SZOC-IBL-09 kódú „Az idősek tartós bentlakásos intézményeinek kiegészítő támogatása” elnevezésű pályázati kiírásra intézményünk az Intézményi Társulás keretein belül 3 idősotthon (Őszi Napsugár Idősek Otthona, Őszikék Idősek Otthona, Rózsakert Idősek Otthona) tekintetében pályázatot nyújtott be, mely tárgyi eszköz beszerzésre, valamint az intézmény gyógytornászának 1-5 havi bérének támogatására irányult.
A megítélt támogatás összege összesen: 942,-eFt. Ebből 699,-eFt összegben az ápolást-, gondozást segítő eszközök kerültek beszerzésre - fürdőkád lift, kifordítható kádülőke, gördíthető fürdetőszék, vérnyomásmérő, ultrahangos inhalátor, infralámpa, tens izom-ideg stimulátor-; 243,-eFt a gyógytornász bérének fedezetére került elszámolásra.
Intézményünk törekszik meglévő előirányzatai felett történő takarékos gazdálkodás folytatására a következő időszakban is.
Gyomaendrőd, 2010. augusztus 2.
Mraucsik Lajosné Uhrin Anita
intézményvezető gazdaságvezető
A Térségi Humánsegítő Szolgálat 2010. I. félévi beszámolója
Az intézmény társulási feladatokat is ellát, működéséhez kistérségi normatív bevétel is társul. A Kistérség az I. negyedévi társulási normatívát 3.413 E Ft-ot május hónapban utalta.
A bevételek között megjelenik a Vackor program elnevezésű TÁMOP-os pályázathoz kapcsolódó 8.210 E Ft, így ezen pályázat nem igényel a város részéről előfinanszírozást.
A személyi juttatások és járulékok teljesülése az időarányosnak megfelelően alakult az intézménynél, az alaptevékenységhez kapcsolódó dologi kiadások 53 %-ban teljesültek.
Kérem a Tisztelt Intézményi Társulást, hogy a fenntartása alá tartozó intézmények 2010. évi I. félévi költségvetési beszámolóját szíveskedjen tudomásul venni.
Döntési javaslat
" A Rózsahegyi Kálmán Kistérségi Általános Iskola, a Térségi Szociális Gondozási Központ valamint a Térségi Humánsegítő Szolgálat 2010. évi I. félévi költségvetési beszámolója"
Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: Intézményirányítás
Az Intézményi Társulás a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.
Gyomaendrőd-Csárdaszállás-Hunya Intézményi Társulás - Csárdaszállás Község, Hunya Község, valamint Gyomaendrőd Város Önkormányzatának Képviselő-testülete - a 2010. évi I. félévi költségvetési beszámolót, a térségi feladatot ellátó intézményekre vonatkozóan tudomásul veszi.
Határidők, felelősök:
Határidő: azonnal
Felelős: - AZONNALI VÉGREHAJTÁS -